Рішення
від 12.05.2025 по справі 211/1252/25
ДОВГИНЦІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

Справа № 211/1252/25

Провадження № 2-о/211/64/25

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

12 травня 2025 року Довгинціввський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:

головуючого суддіСарат Н.О.,

при секретарі Зоріній С.М.,

розглянувши в порядку окремого провадження у відкритому судовому засіданнів режимі відеоконференції,цивільну справу за заявою виконувача обов`язків керівника Краматорської окружної прокуратури Дмитра Мєшкова в інтересах держави в особі: Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, -

ВСТАНОВИВ:

10.02.2025 року до Довгинцівського районного суду міста Кривого Рогу Дніпропетровської області надійшла заява від виконувача обов`язків керівника Краматорської окружної прокуратури Дмитра Мєшкова в інтересах держави в особі: Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність, а саме просили передати безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічну споруду № 1, яка знаходиться за адресою: Дружківська територіальна громада (по вул. Попова на 56 км р. Казенний Торець,), Краматорський район Донецької області, у комунальну власність Дружківської територіальної громади в особі Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області, повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

Заяву обґрунтовує тим, щоКраматорською окружною прокуратурою Донецької області в ході реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді, яка передбачена ст. 1311 Конституції України, виявлено факт спливу більше 1 року із дня взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди, проте без вжиття заходів щодо передачі його у комунальну власність.

Так, 28.04.2023 комісією з проведення огляду технічного стану гідротехнічних споруд на території Дружківської міської територіальної громади, здійснено обстеження гідротехнічної споруди - греблі, що знаходиться на території Дружківської міської територіальної громади на річці Казенний Торець, по вул. Попова на 56 км (збудована у 1937 році), Краматорського району Донецької області. Тіло греблі виконано з суглинку, закріплене каменем з послідуючим облицюванням монолітним залізобетоном. В греблі були закладені чавунні водопропускні труби діаметром 350 мм в кількості 6 одиниць. Довжина греблі по гребеню - 15 м, ширина греблі - 8 м. Гребля перебуває у незадовільному стані, має ознаки аварійності, потребує проведення інженерно-технічного вишукування на предмет ймовірного капітального ремонту, реконструкції чи заміни.

Відповідно до технічного паспорту на гідротехнічну споруду № 1, яка розташована за адресою: м. Дружківка, Дружківська територіальна громада, Краматорський район Донецької області, басейн річки Казений Торець, об`єктом технічної інвентаризації є гідротехнічна споруда, тип споруда, вид будівництва існуюча забудова, максимальна довжина 145,88 м, максимальна ширина 56,35 м.

Довідкою про оціночну вартість об`єкта нерухомості від 17.12.2024, встановлено, що вартість гідротехнічної споруди № 1, розташованої на території Дружківської міської територіальної громади (на річці Казенний Торець, по вул. Попова на 56 км), Краматорського району Донецької області, за координатами: 48.638353, 37.513361, складає 1 650 436, 51 грн (один мільйон шістсот п`ятдесят тисяч чотириста тридцять шість гривень п`ятдесят одна копійка).

Згідно з розпорядженням начальника Дружківської міської військової адміністрації № 93 від 31.05.2023 розпочато процедуру визнання гідротехнічних споруд безхазяйним майном та здійснення заходів щодо їх обліку. Уповноважено Управління житлового та комунального господарства Дружківської міської ради звернутися до відповідного суб`єкта державної реєстрації прав із заявою про взяття на облік безхазяйного майна та подання оголошення в засоби масової інформації та оприлюднення на офіційному сайті Дружківської міської військової адміністрації про об`єкт, що взятий на облік, як безхазяйне майно.

На виконання п. п. 82-86 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, розпорядження начальника Дружківської міської військової адміністрації № 93 від 31.05.2023 за заявою Управління житлового та комунального господарства Дружківської міської ради Донецької області, прийнято рішення № 68318362 від 05.07.2023 щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди №1, що розташована за адресою: Донецька область, Краматорський район, Дружківська територіальна громада, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна № 340969773 від 31.07.2023.

З дотриманням вимог ч. 2 ст. 335 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) Дружківською міською військовою адміністрацією подано оголошення в газету «Рідне місто» Мирноградська міська газета (№ 31-32) від 11.08.2023 про взяття на облік безхазяйного майна гідротехнічної споруди, греблі, що знаходиться на території Дружківської міської територіальної громади, по вул. Попова, на 56 км річки Казенний Торець (збудована у 1937 році), Краматорського району Донецької області. Згідно з інформацією Дружківської міської військової адміністрації, з моменту подання оголошення, а саме 11.08.2023, і до теперішнього часу до Дружківської міської військової адміністрації з приводу права власності на вказане майно ніхто не звертався.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб.

В подальшому, Указом Президента України від 28.10.2024 № 740/2024 строк дії воєнного стану продовжено з 05 години 30 хвилин 10.11.2024 строком на 90 діб.

Разом з цим, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Президентом України 30.03.2022 видано Указ № 188/2022 про утворення Дружківської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Отже, уповноваженим органом щодо управління об`єктами комунальної власності та їх раціонального використання (що знаходяться на території міської ради та відносяться до комунальної власності територіальної громади) є Дружківська міська рада. Однак, зважаючи на введення воєнного стану на території України та створення відповідної військової адміністрації, повноваження міської ради здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

Зважаючи на те, що гідротехнічна споруда взята на облік як безхазяйна нерухома річ, і сплинув один рік з дня взяття на її облік, остання може бути передана у комунальну власність Дружківської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області за рішенням суду.

Відповідно до позиції Верховного Суду від 26.07.2018, викладеній у справі № 926/1111/15, ч. 2 ст. 2 ЦК України передбачено, що одним із учасників цивільних відносин є держава, яка відповідно до ст. ст. 167, 170 ЦК України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Одним із таких органів є прокуратура, на яку покладено функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.

Так, відповідно до частини 1, абзацу 1 частини 3 та абзацу 1 частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Аналіз наведених законодавчих приписів дає підстави для висновку, що прокурор має право звернутися до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або в інтересах держави з позовом, в якому зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або з позовом в інтересах держави, зазначивши про відсутність у відповідного органу повноважень щодо звернення до господарського суду. При цьому у будь-якому разі наявність підстав для представництва інтересів держави має бути обґрунтована прокурором у позовній заяві відповідно до приписів наведених норм.

Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, не здійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.

Оскільки нерухоме майно - гідротехнічна споруда № 1 знаходиться на території Дружківської територіальної громади Краматорського району Донецької області, то органом, до компетенції якого віднесено повноваження на звернення до суду із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність, є Дружківська міська рада, повноваження якої наразі виконує Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

За ч. 1 ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста (ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

З аналізу вказаних норм законодавства вбачається, що державою гарантується належне функціонування місцевого самоврядування, матеріальною основою якого є, у тому числі, нерухоме майно, правомочності власника щодо якого від імені територіальної громади виконує відповідна рада.

Підставою для представництва інтересів держави та безпосередньо інтересів Дружківської міської ради в особі Дружківської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області є об`єктивна обставина порушення інтересів держави у зв`язку з відсутністю активних дій (підготовка проекту заяви, сплата судового збору тощо), спрямованих на звернення до суду із заявою про передачу нерухомого майна гідротехнічної споруди № 1, як безхазяйного майна, у комунальну власність Дружківської територіальної громади.

Для реалізації наданих повноважень, органи місцевого самоврядування можуть звертатись до суду з позовом, у зв`язку з цим Краматорською окружною прокуратурою Донецької області спрямовано на адресу міської військової адміністрації лист щодо наявності достатніх підстав для вжиття Дружківською міською військовою адміністрацією цивільно-правових заходів в судовому порядку, спрямованих на звернення до суду із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди № 1 у комунальну власність в судовому порядку.

Проте, листами від 13.11.2024 № 0116/9730, від 20.12.2024 № 0116/10785 Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області інформувала Краматорську окружну прокуратуру, що не зверталася до суду із заявою про передачу нерухомого майна гідротехнічної споруди № 1, як безхазяйного майна, у комунальну власність, заходи представницького характеру не вживалися та не вживатимуться, оскільки на даний час у військової адміністрації є інші нагальні потреби, які потребують їх вирішення, а саме: евакуація громадян територіальної громади, забезпечення громади медикаментами, питною водою, харчуванням, ліквідація наслідків обстрілів, в також через відсутність у кошторисі військової адміністрації видатків для сплати судового збору, передбаченого Законом України «Про судовий збір» тощо. Однак, зазначене не виправдовує бездіяльність уповноваженого органу щодо захисту суспільно-значимих відносин.

Сам факт не звернення до суду з заявою, яка б відповідала вимогам процесуального законодавства та, відповідно, мала змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо передачі майна у комунальну власність, у зв`язку із чим у прокурора виникають законні підстави для захисту інтересів значної кількості громадян Дружківської міської територіальної громади та звернення до суду з такою заявою, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

Вказана правова позиція викладена у постанові Великої палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18.

Вищезазначені порушення інтересів держави та інтересів Дружківської міської територіальної громади Краматорського району свідчать про неналежне виконання своїх повноважень Дружківською міською військовою адміністрацією у розумінні ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та надає право прокурору здійснювати представництво інтересів держави в суді.

Таким чином, Краматорська окружна прокуратура Донецької області звертається з даною заявою до суду на захист інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах в порядку ст. 56 ЦПК України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» у зв`язку з неналежним здійсненням сільською радою інтересів держави в суді, як суб`єктом, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Разом з цим, відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.

ПредставникДружківського відділу Краматорської окружної прокуратури Донецької області,будучи належним чином повідомленим про дату, час та спосіб розгляду справи, в судовому засіданні участі не приймав, на офіційну електронну адресу суду від прокурораДружківської окружної прокуратури надійшла заява про розгляд справи за його відсутності,вказав, що заявлені вимоги підтримує та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.

Представник особи, в інтересах якої заявлено позов Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області будучи належним чином повідомлений про дату, час та спосіб розгляду справи, в судовому засіданні участі не приймав. Надано заяву про розгляд справи за відсутності представника, на заяві наполягали.

Згідно ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Суд, вивчивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, доходить висновку, що вимоги заяви підлягають задоволенню з огляду на їх законність та обґрунтованість.

Згідно зст. 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до вимогст. 13 ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше, як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

При розгляді справи судом встановлено, що Краматорською окружною прокуратурою Донецької області в ході реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді, яка передбачена ст. 1311 Конституції України, виявлено факт спливу більше 1 року із дня взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди, проте без вжиття заходів щодо передачі його у комунальну власність.

Так, 28.04.2023 комісією з проведення огляду технічного стану гідротехнічних споруд на території Дружківської міської територіальної громади, здійснено обстеження гідротехнічної споруди - греблі, що знаходиться на території Дружківської міської територіальної громади на річці Казенний Торець, по вул. Попова на 56 км (збудована у 1937 році), Краматорського району Донецької області. Тіло греблі виконано з суглинку, закріплене каменем з послідуючим облицюванням монолітним залізобетоном. В греблі були закладені чавунні водопропускні труби діаметром 350 мм в кількості 6 одиниць. Довжина греблі по гребеню - 15 м, ширина греблі - 8 м. Гребля перебуває у незадовільному стані, має ознаки аварійності, потребує проведення інженерно-технічного вишукування на предмет ймовірного капітального ремонту, реконструкції чи заміни.

Відповідно до технічного паспорту на гідротехнічну споруду № 1, яка розташована за адресою: м. Дружківка, Дружківська територіальна громада, Краматорський район Донецької області, басейн річки Казений Торець, об`єктом технічної інвентаризації є гідротехнічна споруда, тип споруда, вид будівництва існуюча забудова, максимальна довжина 145,88 м, максимальна ширина 56,35 м.

Довідкою про оціночну вартість об`єкта нерухомості від 17.12.2024, встановлено, що вартість гідротехнічної споруди № 1, розташованої на території Дружківської міської територіальної громади (на річці Казенний Торець, по вул. Попова на 56 км), Краматорського району Донецької області, за координатами: 48.638353, 37.513361, складає 1 650 436, 51 грн (один мільйон шістсот п`ятдесят тисяч чотириста тридцять шість гривень п`ятдесят одна копійка).

Згідно з розпорядженням начальника Дружківської міської військової адміністрації № 93 від 31.05.2023 розпочато процедуру визнання гідротехнічних споруд безхазяйним майном та здійснення заходів щодо їх обліку. Уповноважено Управління житлового та комунального господарства Дружківської міської ради звернутися до відповідного суб`єкта державної реєстрації прав із заявою про взяття на облік безхазяйного майна та подання оголошення в засоби масової інформації та оприлюднення на офіційному сайті Дружківської міської військової адміністрації про об`єкт, що взятий на облік, як безхазяйне майно.

На виконання п. п. 82-86 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, розпорядження начальника Дружківської міської військової адміністрації № 93 від 31.05.2023 за заявою Управління житлового та комунального господарства Дружківської міської ради Донецької області, прийнято рішення № 68318362 від 05.07.2023 щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди №1, що розташована за адресою: Донецька область, Краматорський район, Дружківська територіальна громада, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна № 340969773 від 31.07.2023.

З дотриманням вимог ч. 2 ст. 335 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) Дружківською міською військовою адміністрацією подано оголошення в газету «Рідне місто» Мирноградська міська газета (№ 31-32) від 11.08.2023 про взяття на облік безхазяйного майна гідротехнічної споруди, греблі, що знаходиться на території Дружківської міської територіальної громади, по вул. Попова, на 56 км річки Казенний Торець (збудована у 1937 році), Краматорського району Донецької області. Згідно з інформацією Дружківської міської військової адміністрації, з моменту подання оголошення, а саме 11.08.2023, і до теперішнього часу до Дружківської міської військової адміністрації з приводу права власності на вказане майно ніхто не звертався.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб.

В подальшому, Указом Президента України від 28.10.2024 № 740/2024 строк дії воєнного стану продовжено з 05 години 30 хвилин 10.11.2024 строком на 90 діб.

Разом з цим, на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Президентом України 30.03.2022 видано Указ № 188/2022 про утворення Дружківської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування: начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

Верховною Радою України 18.07.2022 прийнято постанову № 2397-ІХ «Про здійснення начальником Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських військових адміністрацій Краматорського району Донецької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Отже, уповноваженим органом щодо управління об`єктами комунальної власності та їх раціонального використання (що знаходяться на території міської ради та відносяться до комунальної власності територіальної громади) є Дружківська міська рада. Однак, зважаючи на введення воєнного стану на території України та створення відповідної військової адміністрації, повноваження міської ради здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

Статтею 13 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до п.7 ч.2 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управляння в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ч. 2 ст. 335 ЦК України, безхазяйна нерухома річ за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Згідно зі ст. 333 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України), суд встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.

Зважаючи на те, що гідротехнічна споруда взята на облік як безхазяйна нерухома річ, і сплинув один рік з дня взяття на її облік, остання може бути передана у комунальну власність Дружківської міської територіальної громади Краматорського району Донецької області за рішенням суду.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 56 ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.

Відповідно до позиції Верховного Суду від 26.07.2018, викладеній у справі № 926/1111/15, ч. 2 ст. 2 ЦК України передбачено, що одним із учасників цивільних відносин є держава, яка відповідно до ст. ст. 167, 170 ЦК України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Одним із таких органів є прокуратура, на яку покладено функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.

Так, відповідно до частини 1, абзацу 1 частини 3 та абзацу 1 частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Аналіз наведених законодавчих приписів дає підстави для висновку, що прокурор має право звернутися до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або в інтересах держави з позовом, в якому зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або з позовом в інтересах держави, зазначивши про відсутність у відповідного органу повноважень щодо звернення до господарського суду. При цьому у будь-якому разі наявність підстав для представництва інтересів держави має бути обґрунтована прокурором у позовній заяві відповідно до приписів наведених норм.

Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, не здійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.

Виходячи із змісту рішення Конституційного Суду України у справі від 08.04.1999 № 1-1/99, поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до ст. ст. 6, 7, 13 та ст. 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Частиною 1 ст. 142 Конституції України передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності, встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону, а також вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Статтею 145 Конституції України гарантовано захист прав місцевого самоврядування в судовому порядку.

Оскільки нерухоме майно - гідротехнічна споруда № 1 знаходиться на території Дружківської територіальної громади Краматорського району Донецької області, то органом, до компетенції якого віднесено повноваження на звернення до суду із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність, є Дружківська міська рада, повноваження якої наразі виконує Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

За ч. 1 ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста (ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальної громади села.

Відповідно до ст. 181 Закону України «Про місцеве самоврядування», орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечити виконання функцій місцевого самоврядування.

З аналізу вказаних норм законодавства вбачається, що державою гарантується належне функціонування місцевого самоврядування, матеріальною основою якого є, у тому числі, нерухоме майно, правомочності власника щодо якого від імені територіальної громади виконує відповідна рада.

Підставою для представництва інтересів держави та безпосередньо інтересів Дружківської міської ради в особі Дружківської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області є об`єктивна обставина порушення інтересів держави у зв`язку з відсутністю активних дій (підготовка проекту заяви, сплата судового збору тощо), спрямованих на звернення до суду із заявою про передачу нерухомого майна гідротехнічної споруди № 1, як безхазяйного майна, у комунальну власність Дружківської територіальної громади.

Для реалізації наданих повноважень, органи місцевого самоврядування можуть звертатись до суду з позовом, у зв`язку з цим Краматорською окружною прокуратурою Донецької області спрямовано на адресу міської військової адміністрації лист щодо наявності достатніх підстав для вжиття Дружківською міською військовою адміністрацією цивільно-правових заходів в судовому порядку, спрямованих на звернення до суду із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна - гідротехнічної споруди № 1 у комунальну власність в судовому порядку.

Проте, листами від 13.11.2024 № 0116/9730, від 20.12.2024 № 0116/10785 Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області інформувала Краматорську окружну прокуратуру, що не зверталася до суду із заявою про передачу нерухомого майна гідротехнічної споруди № 1, як безхазяйного майна, у комунальну власність, заходи представницького характеру не вживалися та не вживатимуться, оскільки на даний час у військової адміністрації є інші нагальні потреби, які потребують їх вирішення, а саме: евакуація громадян територіальної громади, забезпечення громади медикаментами, питною водою, харчуванням, ліквідація наслідків обстрілів, в також через відсутність у кошторисі військової адміністрації видатків для сплати судового збору, передбаченого Законом України «Про судовий збір» тощо. Однак, зазначене не виправдовує бездіяльність уповноваженого органу щодо захисту суспільно-значимих відносин.

Сам факт не звернення до суду з заявою, яка б відповідала вимогам процесуального законодавства та, відповідно, мала змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо передачі майна у комунальну власність, у зв`язку із чим у прокурора виникають законні підстави для захисту інтересів значної кількості громадян Дружківської міської територіальної громади та звернення до суду з такою заявою, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

Вказана правова позиція викладена у постанові Великої палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18.

Вищезазначені порушення інтересів держави та інтересів Дружківської міської територіальної громади Краматорського району свідчать про неналежне виконання своїх повноважень Дружківською міською військовою адміністрацією у розумінні ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та надає право прокурору здійснювати представництво інтересів держави в суді.

Таким чином, Краматорська окружна прокуратура Донецької області звертається з даною заявою до суду на захист інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах в порядку ст. 56 ЦПК України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» у зв`язку з неналежним здійсненням сільською радою інтересів держави в суді, як суб`єктом, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Разом з цим, відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.

Враховуючи викладене вище, суд доходить висновку, що заявлені вимоги є обґрунтованими, оскільки судом встановлено та підтверджено наданими доказами, що з дня взяття безхазяйної нерухомої речі на облік сплив один рік, власника вказаного майна не виявлено, а тому дана безхазяйна нерухома річ підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області, у зв`язку з чим заява підлягає задоволенню.

На підставі викладеного та керуючись ст. 335 ЦК України, ст. ст. 4, 13,263-265,293, 329, 333,352,354 ЦПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

Заяву виконувача обов`язків керівника Краматорської окружної прокуратури Дмитра Мєшкова в інтересах держави в особі: Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність- задовольнити.

Передати безхазяйне нерухоме майно - гідротехнічну споруду № 1, яка знаходиться за адресою: Дружківська територіальна громада (по вул. Попова на 56 км р. Казенний Торець,), Краматорський район Донецької області, у комунальну власність Дружківської територіальної громади в особі Дружківської міської ради Краматорського району Донецької області, повноваження якої здійснює Дружківська міська військова адміністрація Краматорського району Донецької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Суддя: Н. О. Сарат

СудДовгинцівський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення12.05.2025
Оприлюднено13.05.2025
Номер документу127240805
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність

Судовий реєстр по справі —211/1252/25

Рішення від 12.05.2025

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Сарат Н. О.

Ухвала від 19.03.2025

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Сарат Н. О.

Ухвала від 11.02.2025

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Сарат Н. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні