Ухвала
від 12.05.2025 по справі 621/3389/23
МИРГОРОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 621/3389/23

Номер провадження 1-в/948/44/25

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.05.2025 Машівський районний суд Полтавської області в складі:

головуючого-судді ОСОБА_1 ,

за участю: секретаря ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

представника ОСОБА_4 ,

засудженого ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Машівка подання Державної установи «Машівська виправна колонія (№ 9)» відносно засудженого:

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця та мешканця АДРЕСА_1 , громадянина України, засудженого вироком Зміївського районного суду Харківської області від 01.04.2024р. за ч.3 ст.286-1 КК України до покарання у виді позбавлення волі строком 08 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк 08 років,

про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби

в с т а н о в и в :

07 травня 2025 року до суду надійшло вказане подання, яке обґрунтоване тим, що ОСОБА_5 з 19.12.2024 року відбуває покарання у виді позбавлення волі в ДУ «Машівська виправна колонія (№ 9)» та виявив бажання проходити військову службу за контрактом, подав заяву до адміністрації установи, відповідає вимогам проходження військової служби за контрактом, визначених статтею 21-5 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

ОСОБА_5 є засудженим, стосовного якого, відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 81-1 КК України, можливо застосувати умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби, оскільки вчинений ним злочин не відноситься до злочинів, за вчинення яких таке звільнення не застосовується.

Питання щодо представлення засудженого до умовно-дострокового звільнення від відбування покарання для проходження військової служби розглядалося Державною установою «Машівська виправна колонія (№9)» за участю командира В/ч НОМЕР_1 , засудженому забезпечено проходження військово-лікарської комісії, за висновком якої ОСОБА_5 визнаний придатним за станом здоров`я, а тому за результатами розгляду документів установою виконання покарань прийнято рішення про можливість представлення засудженого до умовно-дострокового звільнення від відбування покарання для проходження військової служби.

Одночасно, Машівська ВК (№9) просить встановити засудженому адміністративний нагляд на підставі п.е ст. ст. 3, 7-1 Закону України «Про адміністративний нагляд».

У судовому засіданні прокурор та представник ВК-9 подання підтримали та просили його задовольнити, з огляду на наявність підстав для умовно-дострокового звільнення засудженого.

Засуджений з поданням погодився та повідомив, що бажає укласти контракт для проходження військової служби та захищати Батьківщину, визнаний придатним за станом здоров`я.

Суд, заслухавши думку учасників судового провадження, дослідивши документи кримінального провадження та особової справи засудженого, дійшов такого висновку.

Судом установлено, що ОСОБА_5 відбуває покарання за вироком Зміївського районного суду Харківської області від 01.04.2024р. за ч.3 ст.286-1 КК України у виді позбавлення волі строком 08 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк 08 років (а.о.с.27-40).

Початок строку покарання 01.08.2023р., кінцевий строк 01.08.2031 року, прибув до «Машівської ВК (№9)» 19.12.2024р.

В установі засуджений характеризується позитивно: до дисциплінарної відповідальності не притягувався, на профобліках не перебуває, дбайливо ставиться до майна установи, виконує роботи по благоустрою, має низький рівень вчинення повторного кримінального правопорушення та ймовірної небезпеки для суспільства, вплив криміногенних факторів на поведінку засудженого відсутній (а.с.3,4).

З матеріалів особової справи убачається, що засуджений один раз притягувався до дисциплінарної відповідальності , стягнення погашено (а.о.с. 56,57).

Відповідно до ч.1 ст. 81-1 КК України під час проведення мобілізації та/або дії воєнного стану до осіб, які відбувають покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, судом може бути застосовано умовно-дострокове звільнення для проходження ними військової служби за контрактом.

Умовно-дострокове звільнення від відбування покарання, передбачене цією статтею, не застосовується до осіб, засуджених за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджених за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджених за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 цього Кодексу, а також до засуджених службових осіб, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 цього Кодексу займали особливо відповідальне становище.

З огляду на викладене, ОСОБА_5 підпадає під дію ст. 81-1 КК України, оскільки відбуває покарання у виді позбавлення волі на певний строк за кримінальне правопорушення, яке не міститься в переліку абз.2 ч.1 ст. 81-1 КК України.

Згідно з ч.2 ст. 81-1 КК України умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом може бути застосовано судом, якщо засуджений виявив бажання проходити військову службу за контрактом та відповідає вимогам проходження військової служби за контрактом, визначеним статтею 21-5 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

Відповідно до ч.5 ст. 154-1 КВК України за результатами розгляду отриманих документів та прийняття рішення про можливість представлення засудженого до умовно-дострокового звільнення від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом установа виконання покарань невідкладно, але не пізніше 24 годин після прийняття такого рішення, надсилає до суду клопотання (подання), заяву засудженого про бажання проходити військову службу за контрактом, письмову згоду командира військової частини, в якій засуджений планує проходити військову службу за контрактом, копію військово-облікових документів та копію довідки військово-лікарської комісії з постановою про придатність до військової служби для розгляду у порядку, встановленому кримінальним процесуальним законодавством.

З заяви засудженого від 06.05.2025р. вбачається, що він виявив бажання проходити військову службу за контрактом, просив розглянути її на комісії Машівської ВК (№9) та направити до суду відповідне подання (а.с.1) та підписав зобов`язання, після звільнення, не пізніше 24 годин після набрання судовим рішенням законної сили прибути до відповідного ТЦК (а.с.2).

Частиною 2 ст. 21-5 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" передбачено, що на військову службу за контрактом приймаються особи, звільнені умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначеній статтею 81-1 Кримінальногокодексу України,які відповідаютьтаким вимогампроходження військовоїслужби: яким залишилося до досягнення віку, передбаченого статтею 22 цьогоЗакону,не меншетрьох років; придатнідо військовоїслужби застаном здоров`я; пройшлипрофесійно-психологічнийвідбір; мають достатній рівень фізичної підготовки для виконання обов`язків військової служби.

Відповідно доп.7ч.1ст.22цього Законуграничний вікперебування навійськовій службівстановлюється:для військовослужбовців,які проходятьвійськову службупід часособливого періоду,з числаосіб: рядового,сержантського істаршинського складу,молодшого тастаршого офіцерськогоскладу -до 60років; вищого офіцерського складу - до 65 років.

Згідно зі ст.1 Закону України «Про оборону України» особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Так, відповідно до Закону України «Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено воєнний стан з 24.02.2022р., який діє і нині.

З матеріалів справи вбачається, що на час розгляду справи судом засудженому виповнилося повних 44 роки, тобто до досягнення віку, передбаченого статтею 22 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» йому залишилося більше трьох років.

Згідно з довідкою військо-лікарської комісії від 06.05.2025р. солдат (запасу) ОСОБА_5 визнаний придатним до військової служби за контрактом (а.с.7).

Відповідно до характеристики засудженого він усвідомлює необхідність досягнення позитивних змін у житті, вмотивований захищати Україну в складі Збройних Сил, що сприятиме в успішній адаптації до військової служби (а.с.3,4).

Як видно з рекомендаційного листа (письмової згоди) ВЧ НОМЕР_1 від 06.05.2025р. ними попередньо вивчено, відібрано та погоджено кандидата для призову на військову службу за контрактом ОСОБА_5 , який буде прийнятий на військову службу та поставлений на всі види забезпечення, у зв`язку з чим прохали вжити заходів для його умовно-дострокового звільнення (а.с.8).

06.05.2025р. комісія ДУ «Машівська виправна колонія (№9)» прийняла рішення про направлення матеріалів до суду відносно засудженого ОСОБА_5 про його умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби на підставі ст. 81-1 КК України, що вбачається з витягу з протоколу № 13 (а.с.5).

Відповідно до абз.3 ч.1 ст. 81-1 КК України у разі застосування судом умовно-дострокового звільнення на підставі, визначеній цією статтею, така особа звільняється умовно-достроково від відбування лише основного покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк.

Отже, даючи оцінку доказам у справі, суд вважає, що оскільки засуджений відбуває покарання у виді позбавлення волі за кримінальне правопорушення, яке не підпадає під заборону згідно абз.2 ч.1 ст. 81-1 КК України, на час розгляду справи судом йому виповнилося повних 44 роки, тобто до досягнення віку, передбаченого статтею 22 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» йому залишилося більше трьох років, він визнаний придатним до військової служби за станом здоров`я та мається письмова згода командира ВЧ НОМЕР_2 на прийняття його на військову службу за контрактом, а відтак подання в цій частині обґрунтоване та підлягає задоволенню, із залишенням додаткового покарання.

Щодо вимог подання про застосування до засудженого адміністративного нагляду суд зазначає таке.

Так, відповідно до п. «е» ст.3 Закону України «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі», адміністративний нагляд встановлюється щодо повнолітніх осіб, зокрема звільнених умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначеній статтею 81-1 Кримінального кодексу України. Адміністративний нагляд стосовно цих осіб здійснюється виключно в порядку, визначеному статтею 7-1 цього Закону.

За змістом ст.7-1 цього Закону, адміністративний нагляд за особами, звільненими з установ виконання покарань на підставі, визначеній статтею 81 1Кримінального кодексу України, здійснюється командиром військової частини, в якій особа проходить військову службу. Особи, стосовно яких встановлено адміністративний нагляд, беруться у військовій частині на окремий облік.

Отже, зазначені норми закону визначають лише категорії осіб щодо яких встановлюється адміністративний нагляд та порядок його здійснення.

Натомість підстави та порядок встановлення адміністративного нагляду передбачено ст. ст. 4, 5 цього Закону, і хоча вони не містять підстав та порядку встановлення адміністративного нагляду за п. «е» ст. 3, але ст.5 хоча і не визначає умови застосування адміністративного нагляду саме до осіб звільнених умовно-достроково від відбування покарання на підставі, визначеній статтею 81-1 Кримінального кодексу України, але регулює загальний порядок встановлення адміністративного нагляду.

Відповідно до ст.10цього Закону до осіб, щодо яких встановлено адміністративний нагляд, за постановою суду можуть бути застосовані частково або у повному обсязі такі обмеження: а) заборона виходу з будинку (квартири) у визначений час, який не може перевищувати восьми годин на добу; б) заборона перебування у визначених місцях району (міста); в) заборона виїзду чи обмеження часу виїзду в особистих справах за межі району (міста); г) реєстрація в міліції від одного до чотирьох разів на місяць.

Разом з тим, згідно ч.2 ст.5Закону України«Про адміністративнийнагляд заособами,звільненими змісць позбавленняволі» у поданні мають бути визначені обмеження, які пропонує встановити на підставі статті 10цього Закону відповідно начальник установи виконання покарань чи начальник органу Національної поліції щодо поведінки піднаглядного, та обґрунтування доцільності таких заходів.

Суд уважає що Машівською ВК (№9) не обґрунтовано необхідність встановлення адміністративного нагляду вказаному засудженому, тоді як з матеріалів подання вбачається, що він характеризується позитивно, мав одне стягнення, яке погашено.

З огляду на викладене, оскільки вказаний вище Закон не містить безумовного застосування адміністративного нагляду до осіб, які відбувають покарання у вигляді позбавлення волі, а відтак суд не погоджується з доводами представника ВК, вважає, що установою як не наведено у поданні, так і не обґрунтовано у судовому засіданні, доцільність застосування до засудженого адміністративного нагляду, тому дійшов висновку, що у задоволенні подання в цій частині слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 537, 539 КПК України, суд

у х в а л и в:

подання Державної установи «Машівська виправна колонія (№ 9)» про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання для проходження військової служби засудженого ОСОБА_5 - задовольнити частково.

Звільнити засудженогоОСОБА_5 умовно-достроково від подальшого відбування основного покарання для проходження військової служби за вироком Зміївського районного суду Харківської області від 01.04.2024р. на невідбутий строк 06 років 02 місяці 19 днів позбавлення волі, із залишенням додаткової міри покарання.

Покласти на засудженого ОСОБА_5 обов`язок невідкладно, але не пізніше 24 годин після набрання законної сили судовим рішенням про умовно-дострокове звільнення особи від відбування покарання для проходження військової служби за контрактом, прибути у супроводі Національної гвардії України до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для укладення контракту та проходження військової служби.

Роз`яснити звільненому умовно-достроково від відбування покарання для проходження військової служби ОСОБА_5 , що ухилення від прийняття на військову службу за контрактом, під час проведення мобілізації та/або дії воєнного стану, може мати наслідком кримінальну відповідальність передбачену ст. 336-1 КК України.

Останнім днем відбування кримінального покарання є день передачі до підрозділів Національної гвардії України для доставлення до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

На виконання вимог ч. 6 ст.376КПК України ухвалу суду про умовно-дострокове звільнення від відбування основного покарання у вигді позбавлення волі засудженого ОСОБА_5 - невідкладно, але не пізніше 24 годин після її проголошення, надіслати до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, а також до установи виконання покарань.

Ухвала може бути оскаржена до Полтавського апеляційного суду протягом 7 днів з дня її оголошення, шляхом подачі апеляційної скарги через Машівський районний суд, а засудженим у той же строк з моменту вручення копії судового рішення.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку на її оскарження, а у випадку її оскарження, після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Суддя ОСОБА_1

СудМиргородський міськрайонний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення12.05.2025
Оприлюднено14.05.2025
Номер документу127256430
СудочинствоКримінальне
КатегоріяСправи в порядку виконання судових рішень у кримінальних провадженнях про умовно-дострокове звільнення від відбування покарання

Судовий реєстр по справі —621/3389/23

Ухвала від 30.05.2025

Кримінальне

Полтавський апеляційний суд

Харлан Н. М.

Ухвала від 12.05.2025

Кримінальне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

Ухвала від 14.11.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Гєрцик Р. В.

Ухвала від 16.05.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Гєрцик Р. В.

Ухвала від 10.05.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Гєрцик Р. В.

Вирок від 01.04.2024

Кримінальне

Зміївський районний суд Харківської області

Філіп'єва В. В.

Ухвала від 19.02.2024

Кримінальне

Зміївський районний суд Харківської області

Філіп'єва В. В.

Ухвала від 08.01.2024

Кримінальне

Зміївський районний суд Харківської області

Філіп'єва В. В.

Ухвала від 08.01.2024

Кримінальне

Зміївський районний суд Харківської області

Філіп'єва В. В.

Ухвала від 04.12.2023

Кримінальне

Зміївський районний суд Харківської області

Філіп'єва В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні