Одеський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 420/4924/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2025 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Радчука А.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СТАУТНЕСС» (вул. Садова, буд. 3, кв. 44, м. Біляївка, Одеський р-н, Одеська обл., 67601, код ЄДРПОУ 32184717) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СТАУТНЕСС» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить:
скасувати наступні Рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації Податкових накладних ТОВ «Стаутнесс» в Єдиному реєстрі податкових накладних: №12492093/32184717 від 11.02.2025р., №12492094/32184717 від 11.02.2025р., №12492095/32184717 від 11.02.2025р., №12492096/32184717 від 11.02.2025р.;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати наступні Податкові накладні ТОВ «Стаутнесс» в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її надходження: №7 від 27.11.2024р., №2 від 09.12.2024р., №5 від 20.12.2024р., №2 від 09.01.2025р.
Адміністративний позов поданий за допомогою системи Електронний суд.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що в рамках укладених з контрагентом договорів постачання, за фактом постачання товарів, Позивачем було складено на надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні. Проте реєстрацію таких податкових накладних було зупинено відповідно до Квитанцій, які, як вважає позивач, не відповідають вимогам, що встановлені п.11 Порядку №1165 і є протиправними, адже не містять розрахунку показнику за критерієм ризиковості, якому відповідає платник податку та не містить конкретний перелік документів, який позивач має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
06.02.2025 р. ТОВ «Стаутнесс» через електронний кабінет платника податків подало Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого було додано відповідні пояснення та копії документів, які вказані також у переліку цього пояснення. Не зважаючи на подання пакету документів, що підтверджує реальність заявлених господарських операцій, Відповідачем було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Між тим, Відповідачем 1 не вказано, які саме надані первинні документи складено із порушенням законодавства, як того вимагає форма рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН визначена Порядком № 520 (додаток до Порядку № 520), також відповідач 1 не зазначив норми порушеного законодавства.
11.02.2025 р. ТОВ «Стаутнесс» через електронний кабінет платника податків подало до Державної податкової служби України Скарги на вказані рішення. 14.02.2025 р. ТОВ «Стаутнесс» отримало Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, відповідно до яких залишено Скарги ТОВ «Стаутнесс» від 11.02.2025р. без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін. Позивач зазначає, що Рішення відповідача 1 і рішення відповідача 2, містять різні причини відмови у реєстрації, а також рішення контролюючого органу містять ознаки формалізму, оскільки об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів їх прийняття, так само як і мотивів прийняття чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів.
Вважаючи оскаржувані рішення необґрунтованими, позивач звернувся до суду з даним позовом
Ухвалою суду від 17.02.2025 року позовну заяву залишено без руху, а позивачу надано десятиденний строк на усунення недоліків.
26.02.2025 року від представника позивача надійшла заява про усунення недоліків разом з додатками, якою недоліки позовної заяви було усунуто.
Ухвалою суду від 13.03.2025 року відкрито провадження по справі та повідомлено сторін, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
19.03.2025 року до суду від представника Головного управління ДПС в Одеській області за допомогою системи «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву з додатками.
Відповідно до відзиву відповідач з позовними вимогами не погоджується та зазначає, що оскаржувані рішення прийнято з тих підстав, що первинні документи не містять обов`язкових реквізитів, і, як наслідок, є недійсними і не можуть бути підставою для бухгалтерського обліку. Зокрема, податковий орган вказує на недоліки рахунків на оплату, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних. Крім зазначеного, контролюючий орган вказує на відсутність маршрутних листів згідно наданої товарно-транспортної накладної; дорожніх листів з відмітками про проведення перед рейсових медичного огляду водія та огляду технічного стану транспортного засобу для водія юридичної особи; документів, підтверджуючих наявність виконання господарської діяльності трудовими ресурсами (штатний розпис) за договором № 1408Ф1 від 14.08.2024.
За таких обставин відповідач вважає, що оскаржувані рішення винесені правомірно із зазначенням підстав їх прийняття.
31.03.2025 року до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої заявник доводи відзиву на позовну заяву вважає безпідставними і необґрунтованими, а оскаржувані рішення Головного управління ДПС в Одеській області протиправними з огляду на наступне.
Позивач вказує, що рахунок на оплату товару не є первинним документом, а є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за надані товари/послуги, тобто, носить інформаційний характер.
Щодо відсутності у наданих видаткових накладних № 3 від 09.01.2025; № 21 від 09.12.2024; № 18 від 27.11.2024 дати та номеру Довіреності, за якої отримано представником ТОВ «Копійка-Центр» товар, позивач вказав, що Договором №14/08Ф1 від 14.07.2024р. визначено перелік осіб, їх посади, зразки штампів/печатей та підписів, які вповноважені підписувати документи в рамках цього договору, в т.ч. і видаткові накладні, таким чином їм не потрібна окрема довіреність на вчинення підписання видаткових накладних в рамках зазначеного договору.
Щодо згадування відповідачем невідповідності ТТН, виписаних у 2024 році, нормам наказу Міністерства України №1332 від 14.11.2024 року, позивач зазначив, що даний наказ вступив в дію 03.01.2025 року. Товарно-транспортні накладні надані позивачем повністю відповідають нормі підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні Наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 №363 (в редакції від 12.07.2019) і містять всю обов`язкову інформацію.
Щодо відсутності та ненадання позивачем маршрутних листів та дорожніх листів позивач зауважив, що він не здійснює безпосередньо транспортування товару, а наймає перевізника та отримує послугу транспортування (Договір перевезення вантажів 26/11 від 26.09.2024р.). Згадані відповідачем документи це внутрішні документи підприємства, яке здійснює транспортування і позивач не має ніякого відношення до їх складання, підписання або затвердження
Також позивач зазначає, що він надав контролюючому органу докази того, що для вирощування сільськогосподарської продукції, яка постачається за Договором №14/08Ф1 від 14.08.2024р., не використовується праця співробітників ТОВ «Стаутнесс», адже, відповідно до умов Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023р., усіма процесами за для виробництва сільськогосподарської продукції займається підрядник - ФГ «Стоянова І.С.».
Інші заяви по суті справи та додаткові докази до суду не надходили.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «СТАУТНЕСС», ЄДРПОУ 32184717, зареєстроване юридичною особою 09.09.2002 року та здійснює такі види діяльності за КВЕД: 46.22 Оптова торгівля квітами та рослинами (основний); 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.50 Змішане сільське господарство; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання.
14.08.2024 року між ТОВ «СТАУТНЕСС» (Постачальник) та ТОВ «КОПІЙКА-ЦЕНТР» (Покупець) було укладено договір поставки № 14/08Ф1, відповідно до предмету якого Постачальник зобов`язується поставити Покупцеві товар, а Покупець прийняти та оплатити товар на умовах, зазначених у договорі.
Відповідно до умов Договору №14/08Ф1 від 14.08.2024 року та Специфікації до нього, видаткових накладних №18 від 27.11.2024 р., №21 від 09.12.2024 р., №24 від 20.12.2024 р., №3 від 09.01.2025 р., товарно-транспортних накладних №1 від 27.11.2024 р., №3 від 09.12.2024 р., №4 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р., ТОВ «СТАУТНЕСС» здійснило поставку/продаж товару ПП «КОПІЙКА-ЦЕНТР», а саме:
- 27.11.2024р. капусти пекінської на загальну суму 53568,00 грн., в т.ч. ПДВ 8928,00 грн.;
- 09.12.2024р. капусти пекінської на загальну суму 79237,32 грн., в т.ч. ПДВ 13206,22 грн.;
- 20.12.2024р. капусти пекінської на загальну суму 127434,00 грн., в т.ч. ПДВ 21239,00 грн.;
- 09.01.2025р. капусти пекінської на загальну суму 77677,68 грн., в т.ч. ПДВ 12946,28 грн.
З урахуванням приписів Податкового кодексу України, за фактом першої події, позивачем було складено податкові накладні та через автоматизовану систему податкову накладну направлено до ДПС України для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), а саме податкові накладні:
- №7 від 27.11.2024 р., реєстрацію якої було зупинено квитанцією № 9381465576 від 16.12.2024 р.;
- №2 від 09.12.2024 р., реєстрацію якої було зупинено квитанцією № 9379073175 від 13.12.2024 р.;
- №5 від 20.12.2024 р., реєстрацію якої було зупинено квитанцією № 9404716398 від 08.01.2025 р.;
- №2 від 09.01.2025 р., реєстрацію якої було зупинено квитанцією № 9007854055 від 24.01.2025 р.
Відповідно до квитанцій документ прийнято, однак реєстрація зупинена.
У квитанціях зазначено:
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку)». Додатково запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в ЄРПН.
З метою підтвердження реальності господарської операції, за результатами якої сформовано вищезазначену податкову накладну, позивачем.
06.02.2025 року позивачем направлено до ЄРПН повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До вказаного повідомлення додано наступні додатки:
Договір поставки із Додатками №14/08Ф1 14.08.2024 року;
Видаткова накладна №18 27.11.2024 року;
Видаткова накладна №21 09.12.2024 року;
Видаткова накладна №24 20.12.2024 року;
Видаткова накладна №3 09.01.2025 року;
Рахунок на оплату №18 27.11.2024 року;
Рахунок на оплату №21 09.12.2024 року;
Рахунок на оплоту №24 20.12.2024 року;
Рахунок на оплату №3 09.01.2025 року;
Товарно-транспортна накладна №1 27.11.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №3 09.12.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №4 20.12.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №2 09.01.2025 року;
Банківська виписка за 4 квартал 2024 по контрагенту б/н 4 квартал 2024 року;
Банківська виписка за січень 2025 по контрагенту б/н Січень 2025 року;
Платіжна інструкція №29411 26.12.2024 року;
Платіжна інструкція №30737 22.01.2025 року;
Платіжна інструкція №31181 29.01.2025 року;
Договір перевезення вантажів №26/11 26.09.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №19 27.11.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №24 09.12.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №33 20.12.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №5 09.01.2025 року;
Договір підряду на вирощування с/г продукції зі Специфікаціями та Додатковими угодами №0109/23-1 01.09.2023 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №18 27.11.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №23 09.12.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №32 20.12.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №4 09.01.2025 року;
Акт надання техніки то обладнання №1/1 01.04.2024 року;
Пояснення №0602/25-1 від 06.02.2025 року.
За результатами розгляду поданих платником податку документів головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних:
- №12492093/32184717 від 11.02.2025 р. (щодо ПН №7 від 27.11.2024 року);
- №12492094/32184717 від 11.02.2025 р. (щодо ПН №2 від 09.12.2024 року);
- №12492095/32184717 від 11.02.2025 р. (щодо ПН №5 від 20.12.2024 року);
- №12492096/32184717 від 11.02.2025 р. (щодо ПН №2 від 09.01.2025 року).
Підставою для винесення даних рішень стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
11.02.2025 р. «Стаутнесс» через електронний кабінет платника податків подало до Державної податкової служби України Скарги на зазначені Рішення разом з поясненням №1102/25-1 від 11.02.2025 р. та копіями документів вказаних в цьому поясненні.
14.02.2025 р. ТОВ «Стаутнесс» отримало Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН №8907/32184717/2 від 14.02.2025 р. (щодо ПН №7 від 27.11.2024р.), №8901/32184717/2 від 14.02.2025 р. (щодо ПН №2 від 09.12.2024 р., №8888/32184717/2 від 14.02.2025р. (щодо ПН №5 від 20.12.2024 р.), 8889/32184717/2 від 14.02.2025р. (щодо ПН №2 від 09.01.2025р.) відповідно до яких Скарги ТОВ «Стаутнесс» від 11.02.2025 р. залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін.
Вважаючи, що Головне управління ДПС в Одеській області безпідставно відмовило у реєстрації податкових накладних №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р., позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 21.11.2024, чинній на момент зупинення реєстрації спірних податкових накладних.
Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім податкових накладних/розрахунків коригування, складених відповідно до пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу, у яких відображено операцію, до якої застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність, розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пунктах 3 або 3-1 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Не перевіряється на відповідність показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2), платник податку, який склав та/або подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, які складені за операціями з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п. 6 Порядку №1165 у редакції від 21.11.2024, в редакції Постанови КМ № 1187 від 18.10.2024, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, який склав та/або подав податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (крім розрахунку коригування, складеного відповідно до вимог підпунктів б і в підпункту 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу).
Відповідно до п.7 Порядку №1165,у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування (крім податкової накладної/розрахунку коригування, у яких відображена операція з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення відповідно до вимог статті 19-2 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність) встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. 8 Порядку №1165, платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Згідно з п. 26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216 ( далі - Порядок № 520, в редакції від 19.12.2024 року, чинній на момент прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації ПН).
Згідно з п. 2 Порядку №520, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 5 Порядку №520, платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару/ послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пункт 9 Порядку № 520, в редакції Наказів Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 та № 394 від 14.07.2023, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Відповідно до п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом з матеріалів справи, Комісією регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з підстав «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства».
Надаючи оцінку правомірності оскарженого рішення, суд дійшов наступного.
Щодо дотримання відповідачем вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних.
Як встановлено судом, реєстрація податкових накладних №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена з підстав: Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що Критерії ризиковості здійснення операцій є Додатком №3 до Порядку №1165.
Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено такий критерій:
Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
У квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкових накладних №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р. ТОВ «СТАУТНЕСС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення №1 від 06.02.2025 року з додатками та поясненнями.
Відповідач у відзиві підтвердив, що на виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію яких зупинено.
З матеріалів справи встановлено, що контролюючому органу на етапі зупинення реєстрації спірної податкової накладної разом з Повідомленням надавались копії таких документів:
Договір поставки із Додатками №14/08Ф1 14.08.2024 року;
Видаткова накладна №18 27.11.2024 року;
Видаткова накладна №21 09.12.2024 року;
Видаткова накладна №24 20.12.2024 року;
Видаткова накладна №3 09.01.2025 року;
Рахунок на оплату №18 27.11.2024 року;
Рахунок на оплату №21 09.12.2024 року;
Рахунок на оплоту №24 20.12.2024 року;
Рахунок на оплату №3 09.01.2025 року;
Товарно-транспортна накладна №1 27.11.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №3 09.12.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №4 20.12.2024 року;
Товарно-транспортна накладна №2 09.01.2025 року;
Банківська виписка за 4 квартал 2024 по контрагенту б/н 4 квартал 2024 року;
Банківська виписка за січень 2025 по контрагенту б/н Січень 2025 року;
Платіжна інструкція №29411 26.12.2024 року;
Платіжна інструкція №30737 22.01.2025 року;
Платіжна інструкція №31181 29.01.2025 року;
Договір перевезення вантажів №26/11 26.09.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №19 27.11.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №24 09.12.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №33 20.12.2024 року;
Акт надання послуг з перевезення вантажу №5 09.01.2025 року;
Договір підряду на вирощування с/г продукції зі Специфікаціями та Додатковими угодами №0109/23-1 01.09.2023 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №18 27.11.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №23 09.12.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №32 20.12.2024 року;
Акт надання послуг з вирощування врожаю №4 09.01.2025 року;
Акт надання техніки то обладнання №1/1 01.04.2024 року;
Пояснення №0602/25-1 від 06.02.2025 року.
В Поясненнях від 06.02.2025 року позивач зазначив, що причина зупинення податкових накладних є необґрунтованою і такою що не відповідає дійсності, адже ТОВ «СТАУТНЕСС» не здійснює перепродаж товару за Договором поставки №14/08Ф1 від 14.08.2024р., а продає свій власний товар, вирощений Підрядником за Договором підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 р. Відповідно до умов Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 р., ФГ «Стоянова І.С.» (код ЄДРГІОУ 22494020), як підрядник, здійснює для ТОВ «СТАУТНЕСС». як замовнику, послуги з вирощування декількох видів сільськогосподарської культур (продукції/товару), в тому числі і капусти пекінської (копії Договору із Специфікаціями то Додатковими угодами, акти на виконання робіт з вирощування сільськогосподарської продукції додаються). Наявність у ТОВ «Стаутнесс» матеріалів, обладнання та техніки, що передавалися підряднику на виконання значеного Договору підряду - вбачається із системи СМКОР, яка підконтрольна контролюючому органу. Основними постачальниками матеріалів/товарів, призначених для вирощування сільськогосподарських культур ТОВ «Стаутнесс», які в свою чергу передаються в рамках Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 р., є ТОВ «ХАЗЕРА Україна» (код ЄДРПОУ 34691463), ТОВ «ЛІБРА АГРО» (код ЄДРПОУ 42375278), ПАТ «Агріматко-Україна» (код ЄДРПОУ 30725226), ТОВ «УКРАВІТ САЙЕНС ПАРК» (код ЄДРПОУ 33752928). Передані від ТОВ «Стаутнесс» сільськогосподарські матеріали (товари, продукція) до ФТ «Стоянова І.С.», відповідно до умов Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 р., є невеликими, необ`ємними та неважкими і відповідно транспортуються ФГ «Стоянова І.С.» на автомобілі Renault Duster 2024 р. VF1HJD40272256221, який теж переданий Підряднику від Замовника в рамках зазначеного Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 року. Для вирощування сільськогосподарської продукції, яка постачається за Договором поставки №14/08Ф1 від 14.08.2024р., не використовується праця співробітників ТОВ «Стаутнесс», адже, відповідно до умов Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023р., усіма процесами за для виробництва сільськогосподарської продукції займається підрядник - ФГ «Стоянова І.С.». Транспортування вирощеної сільськогосподарської продукції здійснюється на підставі Договору перевезення вантажів №926/11 від 26.09.2024 р.
З огляду на вищезазначене, як зазначив позивач, обсяг постачання товару за наведеними податковим накладними, реєстрацію яких зупинено, повністю відповідає обсягу їх отримання. Вищенаведені господарські операції, на думку ТОВ «Стаутнесс» у повному обсязі відображені у бухгалтерському та податковому обліку підприємства.
Суд погоджується з наведеними доводами позивача.
Вирішуючи цей спір, суд виходить із того, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Матеріалами справи підтверджується, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.
Контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН стала можливою.
Верховний Суд у постановах від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016), від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942) виснував, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835).
Щодо обґрунтування підстав прийняття оскаржуваного рішення.
Як вже було зазначено, відповідачем прийнято оскаржуване рішення з підстав «надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства».
Суд зауважує, що ТОВ «СТАУТНЕСС» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками.
Судом досліджено надані копії первинних документів та пояснення позивача, з яких встановлено, що вони є належно оформленими, містять всі необхідні реквізити, підписані уповноваженими особами, тож вважати їх неналежними доказами відсутні підстави.
Доказів зворотного відповідачами суду не надано.
Разом з тим, не зважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, контролюючий орган відмовив у реєстрації спірної податкової накладної з підстав «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».
Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих підприємством документів складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.
У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» відповідач зазначив загальну фразу: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не підтверджуються жодними доказами.
Що стосується зауважень відповідача до наданих позивачем документів, які викладені у відзиві.
Вже у відзиві відповідач зазначив, що рахунок на оплату № 24 від 20.12.2024, № 18 від 27.11.2024, № 3 від 09.01.2025; № 21 від 09.12.2024, які надано на розгляд комісії регіонального рівня, складені з порушенням чинного законодавства та зазначає, що первинні документи, які не містять обов`язкових реквізитів, є недійсними і не можуть бути підставою для бухгалтерського обліку. Між тим, суд враховує правовий висновок, зроблений Верховним Судом в постанові від 29.04.2020 р. у справі № 915/641/19, відповідно до якого, рахунок на оплату товару не є первинним документом, а є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за надані товари/послуги, тобто, носить інформаційний характер.
Твердження контролюючого органу про те, що у наданих видаткових накладних № 3 від 09.01.2025; № 21 від 09.12.2024; № 18 від 27.11.2024 не вказано дату та номер Довіреності, за якої отримано представником ТОВ «КОПІЙКА-ЦЕНТР» товар, суд не приймає до уваги, адже, як вбачається з даних видаткових накладних, вони підписані Начальником відділу обліку Шкуренко О.М., який відповідно до додатку до Договору №14/08Ф1 від 14.07.2024 року є особою, яка вповноважена підписувати документи в рамках цього договору. Отже довіреність на вчинення підписання видаткових накладних в даному випадку не повинна додаватись.
Також у відзиві відповідач зазначив, що товарно-транспортні накладні № 2 від 09.01.2025, № 4 від 20.12.2024, № 1 від 27.11.2024, надані Позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних відсутні підписи відповідальної особи за внесення відомостей щодо вантажно-розвантажувальних операцій.
Даний аргумент суд відхиляє у зв`язку наступним.
Обґрунтовуючи свою позицію, відповідач посилається на положення наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме на підпункт 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні.
При цьому, згідно пункту 11.1 наказу Міністерства транспорту України № 363 від 14.10.1997 «Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні» товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
З матеріалів справи вбачається, що інші графи, окрім зазначених відповідачем, товарно-транспортних накладних, які надавалась позивачем до податкового органу, заповнені, товарно-транспортна накладна містить інформацію про назву документа, дату і місце його складання, найменування Перевізника, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням адреси відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача.
Щодо посилання відповідача на ненадання позивачем маршрутних та дорожніх листів, суд враховує, що безпосередньо позивач не здійснював транспортування товару, натомість позивачем отримано послугу транспортування від перевізника та підставі укладеного 26.09.2024 року Договору перевезення вантажів №26/11. Суд погоджується з позивачем, що позивачем маршрутні та дорожні листи це внутрішні документи підприємства, яке здійснює транспортування і позивач не має ніякого відношення до їх складання, підписання або затвердження.
Також суд не приймає до уваги зауваження податкового органу стосовно того, що позивачем не надано документів, підтверджуючих наявність виконання господарської діяльності трудовими ресурсами (штатний розпис) за договором № 1408Ф1 від 14.08.2024, оскільки матеріалами справи підтверджено надання відповідачу доказів того, що для вирощування сільськогосподарської продукції, яка постачається за Договором №14/08Ф1 від 14.08.2024 р., не використовується праця співробітників ТОВ «Стаутнесс», адже, відповідно до умов Договору підряду на вирощування сільськогосподарської продукції № 0109/23-1 від 01.09.2023 р., усіма процесами за для виробництва сільськогосподарської продукції займається підрядник - ФГ «Стоянова І.С.».
Суд також зазначає, що зазначені доводи відповідача, наведені лише у відзиві на позовну заяву та не були відомі платнику податків під час зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідачем рішень про відмову реєстрації ПН.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не відповідають дійсним обставинам справи.
Поряд з цим, суд звертає увагу, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Дана позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22.
Отже, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Надаючи оцінку наведеному, суд зауважує, що платник податку на стадії реєстрації ПН не повинен доводити реальність господарської операції, а висловлені відповідачем зауваження стосуються договірних відносин сторін.
Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Водночас, матеріалами справи підтверджуються підстави складання податкових накладних №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р.
З огляду на вказане вище, суд доходить висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №12492093/32184717 від 11.02.2025 р., №12492094/32184717 від 11.02.2025 р., №12492095/32184717 від 11.02.2025 р., №12492096/32184717 від 11.02.2025 р. - належить визнати протиправними та скасувати.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
За приписами пункту 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо ПН та РК, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі №480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Таким чином, у даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р. датою її фактичного подання на реєстрацію.
Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 9689,60 грн.
Зважаючи на вищевикладене, оскільки рішення, яке визнане судом протиправним та скасоване прийнято Головним управлінням ДПС в Одеській області, суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 9689,60 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 293, 295 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «СТАУТНЕСС» (вул. Садова, буд. 3, кв. 44, м. Біляївка, Одеський р-н, Одеська обл., 67601, код ЄДРПОУ 32184717) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «Стаутнесс» в Єдиному реєстрі податкових накладних: №12492093/32184717 від 11.02.2025 р., №12492094/32184717 від 11.02.2025 р., №12492095/32184717 від 11.02.2025 р., №12492096/32184717 від 11.02.2025 р.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкові накладні ТОВ «Стаутнесс» №7 від 27.11.2024 р., №2 від 09.12.2024 р., №5 від 20.12.2024 р., №2 від 09.01.2025 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх надходження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) на товариства з обмеженою відповідальністю «СТАУТНЕСС» (вул. Садова, буд. 3, кв. 44, м. Біляївка, Одеський р-н, Одеська обл., 67601, код ЄДРПОУ 32184717) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 9689,60 грн. (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять гривень шістдесят копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
СуддяА.А. Радчук
| Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
| Оприлюднено | 14.05.2025 |
| Номер документу | 127265233 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні