Справа № 420/28622/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказів, постанови і зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 12.09.2024 року надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 , в якому позивач просить суд:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 , які полягають у примусовому взятті на облік ОСОБА_1 не за місцем реєстрації та у видачі направлення на медичний огляд до позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 ;
- визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 в частині призову на направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 ;
- визнати протиправним та скасувати наказ військової частини НОМЕР_1 в частині зарахування до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 ;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 утриматися від вчинення дій, спрямованих на подальший призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації;
- визнати протиправним та скасувати постанову позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно ОСОБА_1 з висновком щодо придатності до військової служби.
Ухвалою суду від 16 жовтня 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 . Відкрито провадження по справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог в адміністративному позові зазначено, що 15.06.2024 року близько 7:00 год. Ранку ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 , який зареєстрований та постійно проживає у м. Києві та приїхав на декілька днів в Одеську область, було затримано на вулиці у місті Одеса представниками ІНФОРМАЦІЯ_1 та насильно доставлено до приміщення ІНФОРМАЦІЯ_1 . Впродовж двох годин після доставлення ОСОБА_1 було видано направлення на проходження ВЛК. Останній пояснив працівникам РТЦК, що він зареєстрований та постійно проживає у м. Києві, відтак, взяття на військовий облік в ІНФОРМАЦІЯ_5 є незаконним, законодавство про мобілізацію та військовий облік він не порушував, а відтак, жодних законних підстав для вжиття таких заходів відповідач не мав. Окрім того, ОСОБА_1 , зазначив, що перебував на обліку у лікаря-психіатра, зазначив, що йому необхідно надати додаткову медичну документацію. Ігноруючи пояснення позивача, працівники ІНФОРМАЦІЯ_1 вручили ОСОБА_1 направлення на проходження медичного огляду військово - лікарською комісією, та примусово, використовуючи заходи психологічного впливу та не надаючи можливості покинути приміщення змушували проходити ВЛК. Фактично без проходження комісії ВЛК, без здачі аналізів, ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 дійшла висновку про придатність до служби ОСОБА_1 , у зв`язку з чим було видано довідку № 28/1084 від 15.06.2024 року. Того ж дня, 15.06.2024 року, ОСОБА_1 був направлений на бойові навчання, проте, згодом, останнього повернули до ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому продовжували незаконно утримувати ще добу, зокрема до 17.06.2024 року. В ніч з 17.06.2024 року на 18.06.2024 року ОСОБА_1 направили на бойові навчання без проходження належної військово-лікарської комісії. 15.06.2024 року ОСОБА_1 , проти його волі, було доставлено на збірний пункт, де було проведене формальне обстеження та після трьох денного протиправного позбавлення волі, все ж було направлено на бойові навчання. ОСОБА_1 було незаконно призвано до військової служби, порушуючи правила взяття військовозобов`язаних на військовий облік та без належного проходження ВЛК.
28 листопада 2024 року від представника відповідача військової частини НОМЕР_1 (Вхідн.№ 69050/24) надійшов відзив де зазначено, що з заявленими позовними вимогами до Військової частини НОМЕР_1 відповідач не погоджується, вважає їх безпідставними та такими, що не ґрунтуються на нормах права, у зв`язку з чим вважає, що в задоволенні поданого позову необхідно відмовити. Військовою частиною НОМЕР_1 не здійснюються заходи щодо призову на військову службу, дані заходи здійснюють Районні центри комплектування та соціальної підтримки. Відповідно до витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) №176 від 20.06.2024 військовослужбовець ОСОБА_1 прибув до Військової частини НОМЕР_1 з районного центру комплектування та соціальної підтримки для подальшого проходження військової служби. Відповідно до Наказу №230 від 05.08.2024, ОСОБА_1 , не прибув до району виконання бойових завдань після стаціонарного лікування, тому вважається таким що самовільно залишив частину та станом на день подання даного відзиву по справі, до військової частини не повернувся. Статтею 26 Закону №2232-ХІІ визначені підстави для звільнення з військової служби, серед яких відсутня підстава для звільнення з військової служби за рішенням суду.
06 травня 2025 року до суду надійшов від представника відповідача відзив на позовну заяву, де з посиланням на приписи: Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», Укази Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022, від 24.02.2022 р. №65/2022 зазначено, що проходження військовозобов`язаною особою обов`язкового медичного огляду є невід`ємною складовою військового обов`язку. Відповідно до Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (затверджено постановою КМУ від 23.02.2022 р. №154, керівник територіального центру не здійснює контроль за роботою військово-лікарської комісії. Відносини з проведення військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України унормовані приписами Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України. Позивач 15.06.2024 пройшов медичне обстеження ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 , за результатами якого був визнаний придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, НЦ, закладах (установах), медпідрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, ОЗ, охорони. При цьому, національний закон України не наділяє керівника органу військового управління - територіального центру комплектування та соціальної підтримки функціями контролю за результатами виконання військово-лікарськими комісіями покладених законодавством завдань. Аргумент позивача щодо порушення на його думку процедури проходження ВЛК не відповідає фактичним обставинам справи, та підлягає відхиленню судом. Приписами пункту 5 статті 22 закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію передбачено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, забезпечують місцеві органи виконавчої влади та здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів розвідувальних органів України - відповідний підрозділ розвідувальних органів України, осіб, які уклали контракти про перебування у резерві служби цивільного захисту, - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту). Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період визначається Кабінетом Міністрів України. ІНФОРМАЦІЯ_3 , та його посадові особи при призові позивача на військову службу діяли в межах і у спосіб, як визначено Конституцією України та чинним законодавством України у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Ухвалою суду від 12.05.2025 року задоволено клопотання представника ІНФОРМАЦІЯ_1 про поновлення строку для подачі відзиву по справі № 420/28622/24, поновлено ІНФОРМАЦІЯ_1 строк на подання відзиву на позовну заяву та доказів.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою, відзивами на позовну заяву, дослідивши обставини, якими обґрунтовано позовні вимоги і заперечення та перевіривши їх наданими доказами, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , мешканець міста Київ, що не заперечується учасниками процесу.
Згідно військового квитка серії НОМЕР_2 від 15.06.2024 року, виданого ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 перебуває на обліку категорія обліку 2, група обліку А, склад рядовий, за ВОС № 956 за посадою код 647 А, (а.с. 13-16).
15.06.2024 року ОСОБА_1 проведено медичний огляд ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_8 . За результатами медичного обстеження спеціалістами: терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, ЛОР, психіатр, на підставі статті 78Б графи ІІ Розкладу хвороб позивач визнаний придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах. Надводних кораблях, у спец спорудах, що підтверджується довідкою 28/1084 від 15.06.2024 та карткою обстеження та медичного огляду (а.с. 17-19).
Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 № 38 від 17.06.2024 року «Про призов на військову службу за загальною мобілізацією», відповідно до Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 р. № 65/2022, наказано призвати на військову службу за загальною мобілізацією та направити для проходження військової служби до військової частини НОМЕР_3 , солдата запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ВОС НОМЕР_4 А.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 20.06.2024 року № 176 відповідно до розпорядження з мобілізаційного розгортання командування ДШВ ЗСУ від 24.02.2022 №M/117/1/2/675 згідно із указом Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 №69/2022 з 20 червня 2024 року призначено на посаду, присвоєно військове звання відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та зараховано на всі види забезпечення, на котлове забезпечення (вечері) на полігоні - 20 червня 2024 року: солдата ОСОБА_1 , солдата резерву 23 запасної роти, ВОС-166662Д. Вважати таким, що 20 червня 2024 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 2470 грн. Виплачувати надбавку за виконання особливо важливих завдань в розмірі 87,8% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням шпк «солдат».
05 серпня 2024 року, на підставі рапорту старшого лейтенанта ОСОБА_2 (вх.№12994 від 05.08.2024), командиром військової частини НОМЕР_1 видано наказ №230 (по стройовій частині), в якому наказано солдата призваного по мобілізації ОСОБА_1 , який перебуває у розпорядженні командира військової частини НОМЕР_1 вважати таким, що був виписаний 02 серпня 2024 року зі стаціонарного лікування з КНП «Чернівецька обласна психіатрична лікарня», та не прибув до району виконання бойових завдань. 3 03 серпня 2024 року призупинити виплату грошового забезпечення.
Не погоджуючись з порядком (процедурою) призову на військову службу, проходження позивачем військово-лікарської комісії та неврахування наявних захворювань позивача та оформлення результатів ВЛК, а також зарахування позивача до списків особового складу військової частини, представник позивача звернулася до суду з даним позовом
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно ст. 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Приписами п.20 ч.1 ст.106 Конституції України визначено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022, який неодноразово продовжувався та діє станом натеперішній час.
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 р. № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
В Законі України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 р. № 3543-XII (далі - Закон № 3543-ХІІ), визначені правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.
Згідно зі ст.1 Закону № 3543-XII, мобілізація це комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано; особливий період це період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 3543-XII, організація і порядок проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
В ст.22 Закону № 3543-XII зазначено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, забезпечують місцеві органи виконавчої влади та здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів розвідувальних органів України - відповідний підрозділ розвідувальних органів України, осіб, які уклали контракти про перебування у резерві служби цивільного захисту, - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту). Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період визначається Кабінетом Міністрів України.
Особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України. (ч.5).
Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 р. № 2232-ХІІ (далі - Закон №2232-ХІІ), визначено правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
В статті 1 Закону №2232-ХІІ зазначено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України (ч.1). Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (ч.2). Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; взяття громадян на військовий облік; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов (направлення) на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку (ч.3). Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (ч.5). Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, центри надання адміністративних послуг, центри рекрутингу та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (ч.7). Положення про центри рекрутингу, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України. Діяльність територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, центрів рекрутингу координується та спрямовується Міністерством оборони України (ч.8). Щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік; призовники - особи, які взяті на військовий облік; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період….. Призовникам, військовозобов`язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов`язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов`язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців - відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України (ч.9).
Відповідно до ст. 2 Закону № 2232-ХІІ, військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби (ч.1). Проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом), за направленням або за призовом; … (ч.2).
В ст. 37 Закону № 2232-ХІІ (в редакції чинній станом на 15.06.2024 року), зазначено, що взяттю на військовий облік військовозобов`язаних у районних (міських) військових комісаріатах підлягають громадяни України, які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу (п.2 ч.1).
Механізм організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовий облік) центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами (далі - державні органи), органами місцевого самоврядування, органами військового управління (органами управління), військовими частинами (підрозділами) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, підприємствами, установами та організаціями, закладами освіти, закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування і форми власності, визначено в Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (далі Порядок №1487).
Приписами п. 14 Порядку № 1487 передбачено, що військовий облік забезпечується з урахуванням вимог законодавства у сфері декларування та реєстрації місця проживання (перебування) фізичних осіб, організовується і безпосередньо ведеться державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, в яких призовники, військовозобов`язані та резервісти працюють (навчаються).
В п. 15 Порядку № 1487 зазначено, що у разі звернення призовника, військовозобов`язаного або резервіста до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів за новим задекларованим місцем проживання в його військово-облікових документах проставляються відповідні відмітки про взяття на військовий облік за новим місцем проживання.
Відповідно до п.16 Порядку №1487, військовий облік поділяється на облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, з урахуванням обсягу та деталізації - на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний. Персонально-якісний військовий облік передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного військового обліку покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, відповідні підрозділи розвідувальних органів.
З дослідженого судом листа ІНФОРМАЦІЯ_9 № 05/1503 від 18.02.2025 року судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 перебував на військовому обліку ІНФОРМАЦІЯ_9 з 02.01.2023 по 15.06.2024. 15.06.2024 рахується призваним на військову службу. За час перебування на військовому обліку наявні ознаки порушення правил військового обліку. Відомості про наявні відстрочки від призову на військову службу по загальній мобілізації відсутні. Відомості про ступінь придатності до проходження військової служби та скарги на здоров`я до ІНФОРМАЦІЯ_10 не надавалися.
16 травня 2024 року постановою Кабінету Міністрів України № 560 затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі Порядок № 560).
В Порядку № 560 визначено, зокрема і процедуру перевірки військово-облікових документів громадян, уточнення персональних даних військовозобов`язаних та резервістів та внесення відповідних змін у військово-облікові документи; процедуру надання військовозобов`язаним та резервістам відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та її оформлення; організацію медичного огляду військовозобов`язаних та резервістів для визначення придатності до військової служби; процедуру оформлення призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період; механізм відправлення військовозобов`язаних та резервістів до місць проходження військової служби (п.1).
Згідно п. 3 Порядку № 560 призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період проводиться незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.
В п. 22 Порядку №560 зазначено, що резервісти та військовозобов`язані, у яких відсутній (які втратили) військово-обліковий документ, уточнюють свої облікові дані (адресу місця проживання, номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти (за наявності) та інші персональні дані) у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або місцезнаходження чи відповідному підрозділі розвідувальних органів, Центральному управлінні або регіональному органі СБУ, де вони перебувають на військовому обліку. У такому разі під час уточнення облікових даних їм оформляється військово-обліковий документ.
Відповідно до Порядку №560 призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період оформляється наказом керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, командира військової частини, керівника розвідувального органу або визначеного ним керівника відповідного підрозділу, керівника Центрального управління або регіонального органу СБУ. У разі призову резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів перед їх направленням на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду (п.81). Наказ про призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період видається керівником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки в день відправки військової команди до військових частин (установ) (п.82).
Також, відповідно до пункту абзацу 11 п. 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань: здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов`язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки): на військову службу за призовом осіб офіцерського складу; на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву); на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку).
15 червня позивачем подано тво. начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 заяву про видачу військового квитка.
ІНФОРМАЦІЯ_3 15 червня 2024 року ОСОБА_1 видано військовий квиток серії НОМЕР_2 (а.с.13-16).
Наказом т.в.о. начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 № 38 від 17.06.2024 року «Про призов на військову службу за загальною мобілізацією», відповідно до Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 р. № 65/2022, наказано призвати на військову службу за загальною мобілізацією та направити для проходження військової служби до військової частини НОМЕР_3 , солдата запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ВОС НОМЕР_4 А.
З огляду на наведене, безпідставними є доводи представника позивача про те, що призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації відбувся не за місцем проживання та реєстрації облікових даних, оскільки заходи оповіщення та призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть здійснюватись ІНФОРМАЦІЯ_11 від місця їх перебування на військовому обліку.
Також з урахуванням вище зазначених приписів чинного законодавства відсутні правові підстави для визнання протиправним та скасування наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 № 38 від 17.06.2024 року «Про призов на військову службу за загальною мобілізацією».
Щодо зазначення в позовній заяві з посиланням на приписи розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 зазначено про порушення процедури проходження ВЛК, а саме ОСОБА_1 відповідно до п.2.2 розділу ІІ Положення не проходив стоматолога та дерматовенеролога, не було проведено досліджень встановлених п. 3.4 розділу ІІ Положення, а також позбавлено ОСОБА_1 подати додаткові медичні документи, суд зазначає наступне.
В п. 70 Порядку №560 зазначено, що порядок проведення медичного огляду резервістів та військовозобов`язаних, персональний склад військово-лікарських комісій, порядок їх роботи визначаються у порядку, встановленому Міноборони.
Відповідно до приписів Порядку №560, рішення військово-лікарської комісії при обласному (Київському та ІНФОРМАЦІЯ_12 про придатність резервіста або військовозобов`язаного за станом здоров`я до військової служби під час мобілізації може бути скасовано штатною військово-лікарською комісією вищого рівня або оскаржено у судовому порядку (п.73). Придатність резервістів та військовозобов`язаних до військової служби за станом здоров`я кожним лікарем визначається індивідуально. Висновки про придатність або непридатність резервістів та військовозобов`язаних до військової служби, подані ними скарги та об`єктивні дані, виявлені у процесі медичного огляду, а також установлений діагноз вносяться кожним лікарем до картки обстеження та медичного огляду та до інших документів, що засвідчується особистим підписом лікаря та скріплюється його особистою печаткою, із зазначенням дати проведення медичного огляду відповідно до вимог, визначених Міноборони (п. 75). Рішення (постанову) військово-лікарської комісії щодо придатності резервіста або військовозобов`язаного до проходження військової служби під час мобілізації вноситься до бази даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів не пізніше ніж протягом наступного дня з дня надходження відповідного рішення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (п. 77).
Процедуру проведення військово-лікарської експертизи військово-лікарськими комісіями, визначено в Положенні про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 р. за № 1109/15800 (далі Положення № 402).
В п. 1.2 гл. 1 розділу I Положення № 402 зазначено, що військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ; встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.
Відповідно до п. 1.1 гл. 1 розділу II Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду. При встановленні діагнозу насамперед враховуються результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами актуального обстеження, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматись рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності зокрема і: до військової служби призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).
Пунктом 1.2. гл. 1 розділу II Положення № 402 передбачено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
В п.2.2. гл. 2 розділу ІІ Положення № 402 (на порушення якого звертає увагу представник позивача в позовній заяві) визначено порядок медичного огляду призовників і допризовників. Однак ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_7 є військовозобов`язаним, а не призовником, оскільки відповідно до п.1 ч.1 ст. 37 Закону № 2232-XII на військовий облік призовників перебувають громадяни України віком до 25 років, а згідно п. 2 ч.1 ст. 37 Закону № 2232-XII на військовий облік військовозобов`язаних перебувають громадяни України: які досягли 25-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників.
Отже медичний огляд позивача проводиться у відповідності приписів гл. 3 розділу ІІ Положення № 402, як військовозобов`язаного, а не як призовника.
В п. 3.1. гл. 3 розділу II Положення № 402 визначено, що медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.
Згідно з п 3.2 гл. 3 розділу II Положення № 402 під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Відповідно до п.3.4 глави 3 розділу ІІ Положення № 402 під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний прибуває на медичний огляд ВЛК з результатами рентгенологічного обстеження органів грудної клітки. ЕКГ виконується після 40-річного віку та за наявності медичних показань. Інші лабораторні та інструментальні дослідження виконуються за показанням.
Отже законодавчо визначений порядок проведення медичного огляду військовозобов`язаних зокрема і під час дії правового режиму воєнного стану.
З дослідженої судом картки обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 від 15.06.2024 року (а.с. 18-19) вбачається, що позивачу проведено флюорографію органів грудної клітки, а також позивач був оглянутий 15.06.2024: терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом, психіатром.
Відповідно до п.3.8 глави 3 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК ТЦК та СП щодо військовозобов`язаних приймаються згідно з главою 20 цього розділу. … Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду. Якщо в стані здоров`я військовозобов`язаного, за його зверненням або висновками лікарів закладу охорони здоров`я виникли зміни, то за направленням керівника ТЦК та СП проводиться повторний медичний огляд з метою визначення ступеня придатності до військової служби. Під час дії особливого періоду постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП про непридатність до військової служби військовозобов`язаних оформлюються свідоцтвами про хворобу (додаток 11 до цього Положення) у трьох примірниках, які не пізніше десятиденного строку з дня закінчення медичного огляду та перевірки ВЛК обласних (Київського та Севастопольського міських) ТЦК та СП, направляються на затвердження до штатних ВЛК згідно адміністративно-територіальної зони відповідальності за проведення військово-лікарської експертизи. Інші постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП, на особливий період оформлюються довідкою військово-лікарської комісії (додаток 4 до цього Положення) у трьох примірниках.
Також в главі 3 розділу II Положення № 402 зазначено, що за статтями Розкладу хвороб, що передбачають потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) або необхідність у лікуванні, приймається постанова про надання офіцерам запасу відстрочки від прийняття на військову службу, а щодо тих військовозобов`язаних, яких викликають на збір, - про тимчасову непридатність для проходження збору (п.3.9). У разі коли лікарям ВЛК ТЦК та СП важко остаточно визначити стан здоров`я військовозобов`язаного, він направляється лікарем - членом ВЛК на амбулаторне або стаціонарне обстеження з подальшим оглядом ВЛК ТЦК та СП, з унесенням відповідного запису про направлення до ЕСОЗ (п.3.11). Якщо військовозобов`язаний під час призову на військову службу, збір, а також чергового огляду з метою обліку визнаний таким, що потребує лікування (відстрочки від призову на військову службу, збір), то лікар - член ВЛК ТЦК та СП направляє військовозобов`язаного на отримання відповідних медичних послуг. Після закінчення лікування військовозобов`язаний оглядається ВЛК ТЦК та СП (п.3.12).
В п.12 картки обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 (а.с. 18-19) вбачається, що комісією встановлено у позивача відділені наслідки перелому обох гомілкових кісток.
Відповідно до ст. 78 б) графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві військової служби (Додаток 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України), при хворобі чи встановлені ступіню порушення функції (розділ XVII. Травми, отруєння та деякі інші наслідки дії зовнішніх причин (S00-T98) включено: травми верхніх та нижніх кінцівок S40-S99 (переломи кісток, травматичне пошкодження кровоносних судин, невилучені металеві конструкції), переломи ребер, грудини, лопатки, ключиці, переломи кісток тазу при помірному порушені функцій, громадяни, військовослужбовці, які приймаються, призиваються та проходять військову службу на посадах рядового, сержантського та старшинського складу визнаються придатними до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони.
Положеннями п.п. «а» п. 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402 передбачено, що при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту зокрема і: а) «Придатний»: … до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах, надводних кораблях, у спецспорудах.
З довідки 28/1084 військово-лікарської комісії ОСОБА_1 , 1996 р.н. вбачається, що 15.06.2024 року проведено огляд ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_13 та встановлено діагноз та прийнята постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): відділені наслідки перелому обох гомілкових кісток зліва (2021 р) з помірним порушенням функції на підставі статті 78-Б графи ІІ Розкладу хвороб ТДВ: НМОУ №402-08р (зі змінами) позивач визнаний придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв`язку, оперативного забезпечення, охорони. Такі особи є непридатними до служби у підрозділах спеціального призначення, на підводних човнах. Надводних кораблях, у спец спорудах. Довідка засвідчена підписами голови та секретаря ВЛК та печаткою.
Також суд звертає увагу, що до суду не надано належних та допустимих доказів, щодо захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва) позивача, які станом на 15 червня 2024 року унеможливлювали б проходження позивачем служби у військових частинах про що зазначено у довідці 28/1084 військово-лікарської комісії.
Представником позивача в позовній заяві заявлено вимогу про визнання протиправною та скасування постанови позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно ОСОБА_1 з висновком щодо придатності до військової служби.
Проте з досліджених матеріалів справи судом встановлено, що медичний огляд ОСОБА_1 , 1996 року народження, 15 червня 2024 року, призваного ІНФОРМАЦІЯ_3 проведено військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_8 , а також постанова про придатність позивача до служби приймалася ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_13 . До суду не було надано постанови позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 .
З урахуванням вище зазначеного та встановлених обставин справи, судом не встановлено правових підстав для задоволення позову в частинні визнання протиправною та скасування постанови позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно ОСОБА_1 з висновком щодо придатності до військової служби.
Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу військової частини НОМЕР_1 в частині зарахування до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_1 та зобов`язання виключити зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 суд зазначає наступне.
Згідно ч.1 ст. 24. Закону № 2232-XII, початком проходження військової служби вважається зокрема: день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу (п.4).
У відповідності до ч.3 ст. 24. Закону № 2232-XII, закінченням проходження військової служби вважається день виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби громадянами України.
Наказом Міністерства оборони України від 15.09.2022 року № 280, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.11.2022 р. за № 1407/38743, затверджено Інструкцію з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, яка визначає організацію і порядок обліку військовослужбовців та працівників в органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України (далі - Інструкція 280).
Положеннями п. 3 Розділу XII Інструкції № 280 визначено, що військовослужбовці військової служб за призовом під час мобілізації, на особливий період зараховуються в день прибуття до списків особового складу військової частини в порядку, установленому пунктами 13 і 14 розділу II цієї Інструкції. Первинне призначення на посади військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, а також призначення (переміщення) військовослужбовців, які перебувають на військовій службі, відповідно до їх мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом, здійснюються наказом командира військової частини по стройовій частині до закінчення заходів відмобілізування незалежно від номенклатури посад для призначення. Наказ по стройовій частині розробляється на всі військові частини, що формуються та мають самостійний штат. Ці накази є підставою для визначення посадового становища військовослужбовцям, запису відповідних відомостей до облікових документів, видачі документів, що посвідчують особу військовослужбовця офіцерам військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період. Зазначені накази не дублюються наказами по особовому складу.
Відповідно до п. 14 Розділу II Інструкції № 280, зарахування до списків особового складу військової частини прибулого особового складу (або прийому на роботу працівників) здійснюється наказом по стройовій частині у день їх прибуття (прийому на роботу) до військової частини. Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини (про прийом на роботу працівника) є: для військовослужбовців - іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця.
При цьому зарахування до штату військової частини, переміщення (переведення) проходження військової служби та виключення зі штату військової частини здійснюється наказами по стройовій частині відповідної військової частини.
З досліджених матеріалів справи, судом встановлено, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 20.06.2024 року № 176 відповідно до розпорядження з мобілізаційного розгортання командування ДШВ ЗСУ від 24.02.2022 №M/117/1/2/675 згідно із указом Президента України «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 №69/2022 з 20 червня 2024 року призначено на посаду, присвоєно військове звання відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та зараховано на всі види забезпечення, на котлове забезпечення (вечері) на полігоні - 20 червня 2024 року: солдата ОСОБА_1 , солдата резерву 23 запасної роти, ВОС-166662Д. Вважати таким, що 20 червня 2024 року справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 2470 грн. Виплачувати надбавку за виконання особливо важливих завдань в розмірі 87,8% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням шпк «солдат».
Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008 (далі - Положення № 1153/2008), визначено порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з виконанням громадянами військового обов`язку в запасі.
Відповідно до Положення № 1153/2008 за призовом громадяни проходять: строкову військову службу; військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період… (п.2). Громадяни, які проходять військову службу, є військовослужбовцями Збройних Сил України (далі - військовослужбовці). Статус військовослужбовця підтверджується документом, що посвідчує особу. Форма та порядок його видачі встановлюються Міністерством оборони України (п.5). Початок і закінчення проходження військової служби, строки військової служби, а також граничний вік перебування на ній визначено Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" (п.6). Військова служба закінчується в разі звільнення військовослужбовця з військової служби в запас або у відставку, загибелі (смерті), визнання судом безвісно відсутнім або оголошення померлим (п.7).
Приписами п. 242 Положення № 1153/2008 передбачено, що виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини здійснюється після надходження до військової частини письмового повідомлення про звільнення військовослужбовця з військової служби або після видання наказу командира (начальника) військової частини про звільнення.
Відповідно до статті 26 Закону № 2232-ХІІ звільнення військовослужбовців з військової служби здійснюється в порядку, передбаченому положеннями про проходження військової служби громадянами України.
В п.п.2 п. 225 Положення № 1153/2008 зазначено, що під час дії особливого періоду (з моменту оголошення мобілізації - протягом строку її проведення, який визначається рішенням Президента України, та з моменту введення воєнного стану - до оголошення демобілізації) - на підставах, передбачених частиною третьою, пунктом 2 частини четвертої, пунктом 3 частини п`ятої та пунктом 3 частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".
Відповідно до пункт 233 Положення № 1153/2008, 233 військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення..
Судом встановлено, що матеріали справи не містять доказів, які б вказували на наявність обґрунтованих підстав для звільнення ОСОБА_1 з військової служби.
При цьому відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставами для прийняття судом рішення про відмову в задоволенні вимог.
Отже враховуючи вище зазначене а також відсутність доказів прийняття командиром військової частини НОМЕР_1 наказу про звільнення ОСОБА_1 з військової служби, відповідно відсутні правові підстави зобов`язання військової частини НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 .
Представником позивача заявлено в позовній заяві вимогу про зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 утриматися від вчинення дій, спрямованих на подальший призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації.
Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішеннями, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Отже, судовому захисту підлягає лише дійсне порушене право. Задоволення позовних вимог на майбутнє не допускається.
Задоволення позову в цій частині буде свідчити про вирішення спору, який відсутній, тобто на майбутнє, що суперечить засадам адміністративного судочинства.
З урахуванням наведеного, судом не встановлено підстав для зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 утриматися від вчинення дій, спрямованих на подальший призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості
Положеннями ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч.1). В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
У відповідності до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Під час розгляду справи судом не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження зазначених обставин.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , військової частини НОМЕР_1 , про: визнання протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 , які полягають у примусовому взятті на облік ОСОБА_1 не за місцем реєстрації та у видачі направлення на медичний огляд до позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 ; визнання протиправним та скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 в частині призову на направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 ; визнання протиправним та скасування наказу військової частини НОМЕР_1 в частині зарахування до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 солдата ОСОБА_1 ; зобов`язання Військової частини НОМЕР_1 виключити солдата ОСОБА_1 зі списків особового складу військової частини НОМЕР_1 ; зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 утриматися від вчинення дій, спрямованих на подальший призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації; визнання протиправним та скасування постанови позаштатної постійно-діючої військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 стосовно ОСОБА_1 з висновком щодо придатності до військової служби відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 )
Відповідач: ІНФОРМАЦІЯ_14 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ),
Відповідач: Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ),
Суддя O.A. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 14.05.2025 |
Номер документу | 127265323 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні