Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/3951/25
РІШЕННЯ
іменем України
12 травня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства до Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до суду з позовом до Хмельницької міської ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо не прийняття рішення про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та не внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель;
- зобов`язати Хмельницьку міську раду розглянути на засіданні сесії міської ради питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у межах наданих повноважень відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", виявлено факт протиправної бездіяльності Хмельницької міської ради, що полягає у неприйнятті рішення про віднесення заліснених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозаліснених земель та невнесення до Державного земельного кадастру відповідних відомостей. Зазначене не сприяє реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушує інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів.
Ухвалою суду від 17 березня 2025 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує про відсутність бездіяльності Хмельницької міської ради, оскільки нею здійснювалось вивчення питання, викладеного у листі Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 02.08.2024 № 06-05/944-2024 щодо віднесення 11-ти земельних ділянок орієнтовною площею 53,73 га до самозалісених ділянок. Так, постійною комісією з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради під час розгляду листа Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 02.08.2024 № 06-05/944-2024 та інформації, наданої управлінням з питань екології та контролю за благоустроєм Хмельницької міської ради щодо комісійного обстеження земельних ділянок, було ухвалено відмовити Південно-Західному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства у віднесенні запропонованих земельних ділянок до самозалісених. Отже, об`єктивно у Хмельницької міської ради відсутня бездіяльність та неприйняття рішення при розгляді подання щодо віднесення 11-ти земельних ділянок до самозалісених. Крім того, доводи позову про належність вимоги щодо зобов`язання Хмельницької міської ради прийняти конкретне рішення суперечить засадам місцевого самоврядування та не можуть бути задоволені судом. Також вказує, що земельні ділянки, щодо яких внесено подання Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства визначено умовною площею та географічними координатами. Вказані землі не є об`єктами Державного земельного кадастру, відтак внесенню відомостей про них до Державного земельного кадастру обов`язково має передувати процедура формування та реєстрації відповідних земельних ділянок у порядку, визначеному Законом України "Про Державний земельний кадастр" шляхом замовлення та розроблення відповідного виду землевпорядної документації. Документація із землеустрою на підставі якої відомості про земельну ділянку вносяться до Державного земельного кадастру на розгляд ради ініціатором не подавалась, отже, зобов`язання Хмельницької міської ради внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель, не відповідає існуючому стану, за якого вказані землі не є об`єктами Державного земельного кадастру і внесення відомостей до нього не вчиняється міською радою лише у спосіб прийняття відповідного рішення. Згідно встановленої чинним законодавством процедури є неможливим розгляд міською радою питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та зразу ж внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького подав до суду відповідь на відзив,в якій вказує, що Південно-Західне МУЛМГ 02.08.2024 зверталося з поданнями безпосередньо до Хмельницької міської ради, яке їх передало на розгляд постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради та Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради, які відмовили у віднесенні залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель, хоча вказане питання повинно було розглядатися на відповідній сесії Хмельницької міської ради. Таким чином, маючи можливість вчинення нагально необхідних та законодавчо визначених дій з метою віднесення вказаних земельних ділянок до самозалісених, Хмельницька міська рада свідомо уникає вирішення вказаного питання, допускаючи протиправну бездіяльність. Зазначене вище належним чином підтверджує факт бездіяльності міської ради про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель. Також вказує, що земельні ділянки загальною площею 53,73 га підлягають віднесенню до самозалісених, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі рішення Хмельницької міської ради та розроблення документації із землеустрою.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.
Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства 02.08.2024 звернулося до Хмельницької міської ради з поданням № 06-05/944-2024 щодо ухвалення рішення про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель. До вказаного подання додано інформацію про місце розташування цих самозалісених ділянок (у форматі файлів викопіювань).
Керівник Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся із листом від 19.11.2024 № 55-6790вих-24 до Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" просив не пізніше 26.11.2024 надати наступну інформацію (із долученням належним чином завірених копій документів) щодо вжитих заходів по віднесенню до самозалісенних земельних ділянок площею 1674,0575 га:
- щодо кількості спрямованих Південно-Західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства до Хмельницької міської ради подань про ухвалення рішення про віднесення залісених земельних ділянок до самозалісених земель (вказати дату подання, результати його розгляду, наявності актів обстеження);
- в разі не проведення обстежень щодо відповідних площ земель, які підлягають віднесенню до самозалісених земель, прошу повідомити про орієнтовні строки їх проведення, з подальшим їх спрямуванням до Окружної прокуратури міста Хмельницького. У разі невжиття вказаних заходів, повідомити причини.
Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства листом від 25.11.2024 року повідомило, що Управління на підставі ст 57-1 Земельного кодексу України неодноразово зверталось до Хмельницької міської ради з поданням, щодо ухвалення рішення про віднесення земельних ділянок до самозалісених. Відносно земельних ділянок площею 1674,0575 га управлінням надіслано подання 16 листопада 2023року № 1462/2023. Відповіді по цьому зверненню отримані листами від 08.12.2023 № 5744-02-20-23 та додатково від 05.02.2024 № 5744-02-20-23 з протоколами засідань комісії від 13.12.2023р №76 та 23.01.2024 № 79 де за результатом розгляду подання управлінню відмовлено. Вказане подання було сформоване на підставі даних порталу "Геоінформаційна система управління лісовими ресурсами України». На даний час у зв`язку з великим обсягом земель, що потребують обстеження, управління немає можливості здійснити обстеження. 02.08.2024 листом за № 06-05/944-2024 управлінням надіслано подання на 11 земельних ділянок орієнтовною площею 53,73 га, та як вбачається із відповіді від 04.09.2024 № 3508-02-18-24 і витягу з протоколу засідання комісії розгляд даного питання відкладено. Акти обстеження 11 земельних ділянок надані прокуратурі 11 жовтня 2024року супровідним листом №1200/2024.
18.12.2024 на засіданні постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради, представником Управління з питань екології та контролю за благоустроєм Хмельницької міської ради було повідомлено про обстеження вказаних земельних ділянок та можливість віднесення їх до самозалісених.
За клопотанням депутата О. Семенюка 18.12.2024 рішенням комісії відмовлено у розгляді подання про віднесення земель до самозалісених.
Відповідно до листів уповноважених підрозділів Хмельницької міської ради - Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 08.01.2025 та Управління з питань екології та контролю за благоустроєм Хмельницької міської ради від 02.01.2025 вказане подання Південно-Західного МУЛМГ не винесено на розгляд сесії ради через відмову у його задоволенні 18.12.2024 постійною комісією з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Хмельницької міської ради.
Листом від 19.12.2024 року Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства повідомило Окружну прокуратуру міста Хмельницького, що на повторне подання Південо-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 06-05/1271/2024 від 28.10.2024 року щодо віднесення 11 (одинадцяти) земельних ділянок орієнтовною площею 53,73 га. до самозалісених земельних ділянок від Хмельницької міської ради не надходило ні позитивної, ні негативної відповіді, і станом на сьогодні відповідь залишається відсутньою.
Віднесення земель до самозалісених підтверджується проведеним 04.11.2024 спеціалістами Філії "Хмельницьке лісомисливське господарство" ДП "Ліси України", Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, обстеженнями земельних ділянок, в ході яких встановлено, що вони вкриті у переважній більшості на 60-80 % лісовою рослинністю, віком приблизно від 20 до 80 років.
Прокурор вважаючи, що такі дії органу місцевого самоврядування не сприяють реалізації державної екологічної ініціативи "Масштабне залісення України" та порушують інтереси держави у сфері охорони лісових ресурсів, що слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
У ст. 1 Лісового кодексу України надано визначення терміну самозалісена ділянка це земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.
Відповідно до ст. 4 Лісового кодексу України до лісового фонду України належать усі ліси на території України незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, у тому числі лісові ділянки, захисні насадження лінійного типу площею не менше 0,1 гектара, інші лісовкриті землі.
Статтею 7 Лісового кодексу України передбачено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.
У ч. 2 ст. 57-1 Земельного кодексу України зазначено, що рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
При цьому віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені в Державний земельний кадастр, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою (ч. 4 ст. 57-1 Земельного кодексу України).
Згідно з Положенням про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №521, Держлісагентство є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства і відповідно до покладених на нього завдань у межах повноважень, передбачених законом, організовує та контролює виконання в його територіальних органах Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міндовкілля; має право одержувати безоплатно від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 №1008 затверджено Положення про Південно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (надалі - Положення).
Пунктами 1, 3 Положення встановлено, що Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства підпорядковується Держлісагенству, є його територіальним органом та здійснює реалізацію повноважень Держлісагенства у сфері лісового та мисливського господарства на території Хмельницької області. Воно є юридичною особою , має самостійний баланс, рахунки в органах ДКС України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства забезпечує, зокрема, ведення моніторингу лісів; організовує збір інформації для ведення лісовпорядкування, обліку лісів, державного лісового кадастру та державного кадастру мисливських тварин, що перебувають на території України; в межах повноважень бере участь у розроблені та виконанні загальнодержавних, регіональних (місцевих) програм з охорони, захисту, використання, відтворення лісів та розвитку мисливського господарства; здійснює інші повноваження, визначені Законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 57-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру.
Відповідно до до ч. 4 ст. 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, - щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної ділянки.
Пунктом 121 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, передбачено, що внесення до Державного земельного кадастру змін до відомостей про склад угідь земельної ділянки на угіддя самозалісеної ділянки здійснюється державним кадастровим реєстратором на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність, без розроблення документації із землеустрою.
Як слідує з аналізу вищезазначених положень, законодавчо встановлена процедура віднесення земель до самозалісених передбачає, що для земельних ділянок, сформованих як об`єкт цивільних прав, власнику земельної ділянки достатньо подати до Державного земельного кадастру заяву про зміну угідь на угіддя самозалісеної ділянки, а органу місцевого самоврядування рішення про віднесення земель до самозалісених.
Разом з тим, для земельних ділянок, межі яких не визначені в натурі (на місцевості), законодавець визначив іншу процедуру, за якою орган місцевого самоврядування приймає рішення щодо віднесення земельних ділянок до самозалісених за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Відповідно до ч. 5 ст. 57-1 Земельного кодексу України віднесення земельної ділянки, несформованої як об`єкт цивільних прав, а також земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, але відомості про яку не внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється відповідно до документації із землеустрою, на підставі якої відомості про земельну ділянку вносяться до Державного земельного кадастру.
Судом встановлено, що віднесення земель до самозалісених підтверджується проведеним 04.11.2024 спеціалістами Філії "Хмельницьке лісомисливське господарство" ДП "Ліси України", Південно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, обстеженнями земельних ділянок, в ході яких встановлено, що вони вкриті у переважній більшості на 60-80 % лісовою рослинністю, віком приблизно від 20 до 80 років.
Отже, земельні ділянки загальною площею 53,73 га підлягають віднесенню до самозалісених, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі рішення Хмельницької міської ради та розроблення документації із землеустрою.
Зазначена інформація належним чином підтверджує факт бездіяльності міської ради про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
Відтак, маючи можливість вчинення нагально необхідних та законодавчо визначених дій з метою віднесення земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених відповідач свідомо уникає вирішення вказаного питання, допускаючи протиправну бездіяльність.
Суд звертає увагу, що спосіб захисту має враховувати суть порушення, допущеного суб`єктом владних повноважень - відповідачем, а тому суд має обрати спосіб захисту права, який би гарантував дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При цьому, суд зазначає, що задоволення вимог позивача про зобов`язання відповідача як суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії є можливим в разі встановлення судом необхідності спонукати (заставляти) рішенням суду такого відповідача до вчинення дій, які він повинен (зобов`язаний) вчинити у відповідності до вимог чинного законодавства.
Для повного та ефективного відновлення порушеного права та належного способу їх відновлення, суд приходить до висновку, що належним способом захисту буде зобов`язання відповідача розглянути на засіданні сесії міської ради питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задоволити.
Визнати протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо не прийняття рішення про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та не внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
Зобов`язати Хмельницьку міську раду розглянути на засіданні сесії міської ради питання про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення залісених земельних ділянок загальною площею 53,73 га до самозалісених земель.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького (вул. Проскурівська, 63, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 0291110226) Відповідач:Хмельницька міська рада (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 29005 , код ЄДРПОУ - 04060772) Третя особа:Південно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (вул. Кам`янецька, 55, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29013 , код ЄДРПОУ - 45029517)
Головуючий суддя П.І. Салюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2025 |
Оприлюднено | 14.05.2025 |
Номер документу | 127267220 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Салюк П.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні