Герб України

Рішення від 13.05.2025 по справі 520/32542/24

Харківський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2025 р. Справа № 520/32542/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Скуратовича Руслана Франаковича до Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг", третя особа - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, керівник Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Скуратович Руслан Франакович, з адміністративним позовом до Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг", третя особа - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, в якому просить суд:

- зобов`язати Державний професійно-технічний навчальний заклад «Харківське вище професійне училище сфери послуг» вжити заходи з метою усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлених приписом № 17 від 07.02.2022 ВЗНС по Московському району з метою приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №76683 (1-683), адреса: 61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5;

- зобов`язати Державний професійно-технічний навчальний заклад «Харківське вище професійне училище сфери послуг» вжити заходи з метою усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених приписом № 17 від 07.02.2022 ВЗНС по Московському району з метою приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №76684 (2-683), адреса: 61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на території Салтівського району міста Харкова обліковуються захисні споруди цивільного захисту протирадіаційні укриття №76683 та №76684, розташовані за адресою: місто Харків, вулиця Тюрінська, 5, які в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовими до використання за призначенням. Балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів №76683 та №76684 є Державний професійно-технічний навчальний заклад «Харківське вище професійне училище сфери послуг». Відповідно до паспорту сховища (протирадіаційного укриття), захисна споруда з обліковим №76683 одночасно обліковується за № 1-683. Укриття було введено в експлуатацію в 1973 році. Загальна площа укриття становить 231,5 кв.м., місткість 425 осіб. Вбудоване в будівлю трьох поверхів, має два входи, клас сховища п`ятий. Відповідно до паспорту сховища (протирадіаційного укриття), захисна споруда з обліковим №76684 одночасно обліковується за № 2-683. Укриття було введено в експлуатацію в 1973 році. Загальна площа укриття становить 142 кв.м., місткість 280 осіб. Вбудоване в будівлю трьох поверхів, має два входи, клас сховища п`ятий. Вищевказані паспорти на сховища №76683 (1-683) та №76684 (2-683), що перебувають на балансі Харківського вищого професійного училища сфери послуг, складені 12.09.2007 та підписані директором закладу освіти Дорофеевим О.С.

Окружною прокуратурою встановлено, що протягом 04 лютого - 07 лютого 2022 року провідним інспектором відділу запобігання надзвичайних ситуацій по Московському району ХМТГ ХРУ ДСНС України у Харківській області майором служби цивільного захисту Строколісом Ю.М., було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Харківським вищим професійним училищем сфери послуг вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якого засвідчено непоодинокі порушення, у тому числі щодо неналежного утримання захисних споруд №76683 (1-683) та №76684 (2-683).

Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 17 від 07.02.2022 із вимогою вжити заходи по усуненню виявлених порушень зі строком виконання до 15.04.2022, який вручено виконуючому обов`язки директора Державного професійно-технічного навчального закладу Харківське вище професійне училище сфери послуг Карпенку Р.В., про що свідчить особистий підпис останнього. Припис до Державної служби України з надзвичайних ситуацій чи до суду не оскаржувався.

20.08.2024 за участі (у присутності) балансоутримувача в особі в.о. директора Державного професійно-технічного навчального закладу «Харківське вище професійне училище сфери послуг Смоліної Н.Ю., Харківським районним управлінням ГУ ДСНС у Харківській області проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів - №76683 та №76684.

Згідно Актів оцінок готовності захисних споруд цивільного захисту ПРУ №76683 та №76684, складених 20.08.2024 провідним інспектором відділу організації наглядово-профілактичної роботи Харківського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Борисом Івановим, Головним спеціалістом відділу заходів Управління цивільного захисту Департаменту надзвичайних ситуацій ХМР Петром Ушмаровим, провідним інспектором ВЗНС по Салтівському району ХМТГ ХРУ ГУ ДСНС України у Харківській області Юрієм Строколісом та старшим ДОП ВП ХРУП №2 ГУНП у Харківській області Євгеном Кононенко встановлено, що захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №76683 та №76684 є обмежено готовим для використання за призначенням.

Отже, наявні підстави для зобов`язання Державного професійно-технічного навчального закладу «Харківське вище професійне училище сфери послуг» вжити заходи з метою усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлених приписом № 17 від 07.02.2022 ВЗНС по Московському району з метою приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №76684 (2-683), адреса: 61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі без виклику сторін в судове засідання та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копію ухвали про відкриття провадження було надіслано відповідачу до його Електронного кабінету в системі "Електронний суд" та ним отримано, що підтверджено довідкою про доставку електронного листа.

Через канцелярію суду представником відповідача подано відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві, зазначивши, що приписом № 17 від 07.02.2022 надано строк для усунення виявлених порушень до 15.04.2022. Деякі з виявлених порушень, зазначених в приписі, Державним професійно-технічним навчальним закладом "Харківське вище професійне училище сфери послуг" були виконані ще до складання такого припису. Деякі з виявлених порушень, зазначених в приписі, виконати неможливо з огляну на обставини непереборної сили, а саме у зв`язку з тим, що Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року введений воєнний стан на території України, який діє на теперішній час.

Також зазначено, що комісія у складі першого заступника голови адміністрації Салтівського району Харківської міської ради Мезенцевої О.І., начальника відділу захисту населення міських районних управління цивільного захисту Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради Толоченка Ореста Анатолійовича, провідного інспектора ВЗНС по Салтівському району ХМТГ ХРУ ГУ ДСНС України у Харківській області Строколіса Юрія Миколайовича, старшого ДОП ХРУП № 2 НП у Харківській області Кононенка Євгена Сергійовича, склала акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №76683 від 04.08.2023 та акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №76684 від 04.08.2023, протирадіаційні укриття визнано обмежено готовими до використання за призначенням. Також відповідними документами присвоєні нові облікові номера №76683 та № 76684. Отже, протирадіаційні укриття №76883 та №76884, які знаходяться за адресою вул. Тюрінська, 5 використовувати за призначенням для захисту населення неможливо.

1 серпня 2023 року країна-агресор здійснила авіаудар по корпусу навчального закладу (вул. Тюрінська, буд. 5), внаслідок чого центральна частина третього поверху нежитлової будівлі літ. «А-3» (учбового корпусу) була частково зруйнована. Протирадіаційні укриття № 76683 та № 76684 знаходяться саме під місцем влучання та пожежі у підвальному приміщенні, що підтверджується Технічним паспортом нежитлової будівлі «А-3». Зазначені обставини підтверджуються Витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 01.08.2023 року (номер кримінального провадження 12023221170002696), протоколом з огляду місця події від 01.08.2023, актом про пожежу від 01.08.2023 року, виданим ТУ ДСНС у Харківській області, та фото зруйнованої нежитлової будівлі літ. «А-3» (учбового корпусу) по вул. Тюрінська, буд. 5.

Відповідно до Статуту Державного професійно-технічного навчального закладу «Харківське вище професійне училище сфери послуг», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10.01.2018, ДПТНЗ ХВПУСП належить до державної форми власності та фінансується з державного бюджету.

27.06.2024 ДПТНЗ «Харківське вище професійне училище сфери» звернулось до ТОВ «ЕНЕРГОПРОМПРОЕКТ» щодо надання комерційної пропозиції. ТОВ «ЕНЕРГОПРОМПРОЕКТ» підтвердило свою зацікавленість у надані послуг з проведення обстеження, збору вихідних даних (у тому числі геологічних вишукувань) та виконання перевірочних розрахунків, розробки проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт будівлі, пошкодженої внаслідок збройної агресії, а також пристосування існуючого підвального приміщення до вимог захисної споруди цивільного захисту з властивостями протирадіаційного укриття та отримання позитивного експертного висновку щодо проєктно-кошторисної документації на таких умовах: вартість виконання робіт 1 465 000 грн.; строк виконання робіт - 3 календарних місяці без урахуванням термінів експертизи; умови сплати виконаних робіт: 100% післяплата у строк до 20 календарних днів з дати підписання акту приймання-передачі виконаних робіт.

Вищевказані захисні споруди знаходяться у державній власності, належать до Фонду державного майна України, який жодних коштів для ремонту зруйнованої будівлі навчального закладу не виділяв.

Отже, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Через систему "Електронний суд" представником позивача надіслано відповідь на відзив, в якій підтримано правову позицію, викладену у позовній заяві.

Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлене наступне.

Як свідчать матеріали справи, Державний професійно-технічний навчальний заклад "Харківське вище професійне училище сфери послуг" є юридичною особою.

Державний професійно-технічний навчальний заклад «Харківське вище професійне училище сфери послуг» є балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів №76683 та №76684.

Відповідно до паспорту сховища (протирадіаційного укриття), захисна споруда з обліковим №76683 одночасно обліковується за № 1-683, захисна споруда з обліковим №76684 одночасно обліковується за № 2-683.

В період з 04 лютого по 07 лютого 2022 року інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Московському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління ДСНС України у Харківській області майором служби цивільного захисту проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в ході проведення якого виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту за місцем провадження господарської діяльності (61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5).

За результатами проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 07.02.2022 №17 (а.с. 37 - 54).

Вказаний акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) підписано в.о. директора навчального закладу без зауважень, примірну акту отримано (а.с. 53 - 54).

Уповноваженою особою органу ДСНС, відповідно до ст. 69 КЦЗ України, ч. 8 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», п. 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015, винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 17 від 07.02.2022 із вимогами вжити заходи по усуненню виявлених порушень зі строком виконання до 15.04.2022 (а.с. 59 - 61).

Примірник припису отримано в.о. директора навчального закладу 07.02.2022, що підтверджено постановленому в ньому підписом (а.с. 61).

20.08.2024 за участі (у присутності) балансоутримувача в особі в.о. директора Державного професійно-технічного навчального закладу «Харківське вище професійне училище сфери послуг Смоліної Н.Ю., Харківським районним управлінням ГУ ДСНС у Харківській області проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів - №76683 та №76684, за результатами якої складено акти оцінки стану готовності споруди цивільного захисту (а.с. 74 - 95).

Згідно вищевказаних актів оцінок готовності захисних споруд цивільного захисту ПРУ №76683 та №76684, складених 20.08.2024 провідним інспектором відділу організації наглядово-профілактичної роботи Харківського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Борисом Івановим, Головним спеціалістом відділу заходів Управління цивільного захисту Департаменту надзвичайних ситуацій ХМР, провідним інспектором ВЗНС по Салтівському району ХМТГ ХРУ ГУ ДСНС України у Харківській області та старшим ДОП ВП ХРУП №2 ГУНП у Харківській області, захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №76683 та №76684 є обмежено готовим для використання за призначенням.

У зв`язку з невжиттям відповідачем заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту у придатний для використання стан у повному обсязі, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Стосовно підстав для звернення до суду прокурора з цим позовом, суд зазначає наступне.

Частиною третьою статті 53 КАС України визначено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

У постанові від 23.01.2025 у справі № 520/16197/23, Верховний Суд, аналізуючи положення пункту 48 частини другої статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України в редакції Закону № 2655-ІХ, підкреслив, що коло правовідносин, у яких територіальний орган ДСНС може бути позивачем, хоча і розширилось, тобто перестало бути виключним, проте потребує чіткої кореляції із положенням закону, який би передбачив відповідний випадок, за якого ДСНС може подати до суду позовну заяву. Іншими словами, у чинній редакції пункту 48 частини другої статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України окреслена прив`язка правової підстави звернення до суду із нормою закону, і лише за її наявності ДСНС може набути статусу позивача.

Проаналізувавши чинне законодавство щодо обсягу повноважень ДСНС, Верховний Суд у зазначеній постанові дійшов висновку, що законодавець у відповідних профільних нормативно-правових актах не наділив ДСНС правом на звернення до суду із позовом щодо приведення у стан готовності захисних споруд та відповідно правом на оскарження бездіяльності балансоутримувачів щодо допущеного неналежного стану таких захисних споруд.

З огляду на викладене, Державна служба України з надзвичайних ситуацій та її територіальні органи не наділені повноваженнями щодо звернення до адміністративного суду з позовними вимогами про зобов`язання щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту у якості позивача.

Оскільки законодавчими положеннями не передбачено право органу ДСНС на звернення до суду із заявленими позовними вимогами, цей орган не може бути позивачем у цій справі.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 3 серпня 2023 року у справі № 260/4120/22, від 11 серпня 2023 року у справі № 560/10015/22, від 9 вересня 2023 року у справі № 260/4044/22, від 21 лютого 2024 року у справі № 580/4578/22, від 14 листопада 2024 року у справі № 160/14510/22, від 03 березня 2025 року у справі № 260/4199/22.

Таким чином, керівник Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Скуратович Руслан Франакович має право на звернення до суду із даним позовом.

По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який в подальшому неодноразово продовжено на підставі указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно ст. 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Отже особою, яка зобов`язана забезпечувати утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд є саме балансоутримувач, тобто власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Вказане повністю узгоджується з правовою позицією Великої палати Верховного Суду, викладену в постанові від 15.05.2019 року по справі № 820/4717/16 (провадження) №11-1392апп18), а також позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 03.10.2018 року по справі №826/12192/16 (адміністративне провадження №К/9901/17284/18), від 29.07.2019 року по справі №820/5164/15 (адміністративне провадження №К/9901/1393/18), яка враховується судом при розгляді даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.

Судом встановлено, що Державний професійно-технічний навчальний заклад «Харківське вище професійне училище сфери послуг» є балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту протирадіаційних укриттів №76683 та №76684.

На підставі акту відділу запобігання надзвичайних ситуацій по Московському району ХМТГ ХРУ ДСНС України у Харківській області позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 07.02.2022 №17, уповноваженою особою органу ДСНС винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 17 від 07.02.2022 із вимогами вжити заходи по усуненню виявлених порушень зі строком виконання до 15.04.2022 (а.с. 59 - 61).

Згідно актів оцінок готовності захисних споруд цивільного захисту ПРУ №76683 та №76684, складених 20.08.2024 провідним інспектором відділу організації наглядово-профілактичної роботи Харківського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Борисом Івановим, Головним спеціалістом відділу заходів Управління цивільного захисту Департаменту надзвичайних ситуацій ХМР, провідним інспектором ВЗНС по Салтівському району ХМТГ ХРУ ГУ ДСНС України у Харківській області та старшим ДОП ВП ХРУП №2 ГУНП у Харківській області, захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №76683 та №76684 є обмежено готовим для використання за призначенням (а.с. 74 - 95).

На час звернення прокурора до суду, захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №76683 та №76684 не готові до використання за призначенням, вимоги припису відповідачем не виконані, виявлені порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту за місцем провадження господарської діяльності (61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5) не усунуто.

У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що 01 серпня 2023 року країна-агресор здійснила авіаудар по корпусу навчального закладу, внаслідок чого центральна частина третього поверху нежитлової будівлі літ. «А-3» (учбового корпусу) була частково зруйнована. Протирадіаційні укриття № 76683 та № 76684 знаходяться саме під місцем влучання та пожежі у підвальному приміщенні (61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5).

З цього приводу суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який триває на даний час.

З протоколу огляду місця події від 01.08.2023, складеного слідчим СВ ХРУП №2 ГУНП в Харківській області за участю прокурора Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Заливацької О.Г., вбачається, що триповерхова будівля в місті Харкові по вулиці Тюринській, буд. 5, а саме 2 та 3 поверхи зруйновані. На поверхах вибиті вікна. За актовою залою наявні завали з деревини. На залишках стелі наявні тріщини, у зв`язку з чим наявна небезпека для пересування. Навпроти центральної сторони будівлі наявні три стовпи, лінії електропередач на яких обірвані. Проводились роботи, направлені на ліквідацію пожежі. На першому поверсі зруйновані металопластикові двері, доступ до яких обмежено уламками цегли та інших будівельних матеріалів.

Комісією у складі провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Салтівському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт про пожежу від 01.08.2023, що виникла 01.08.2023 об 00:30 год. на об`єкті - учбовий корпус Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг" за адресою: м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5.

В акті зазначено, що пожежею знищено конструктивні елементи, несучі та огороджуючі перекриття, перегородки, покриття та стіни фронтальної частини будівлі 3-го, 2-го поверхів та чердачних приміщень і поверхів, віконні рами, міжаудиторні двері, інженерні мережі. Пожежею пошкоджено конструктивні елементи, несучі та огороджуючі перекриття, перегородки, покриття та стіни частини будівлі 3-го, 2-го поверхів. Причина пожежі: пов`язано з проведенням бойових (воєнних) дій.

01.08.2023 до Харківського РУП №2 ГУНП в Харківській області надійшли повідомлення про те, що внаслідок порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділі збройних сил та інших відомств рф, що полягали у здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по території м. Харків 01.08.2023, в результаті чого пошкоджено: будівлю вищого професійного училища сфери послуг, за адресою: м. Харків, вул.Тюрінська 5.

У зв`язку з чим Харківським РУП №2 ГУНП в Харківській області відкрито кримінальне провадження №12023221170002696 від 01.08.2023 (Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 03.08.2023).

Суд звертає увагу, що разом з вищевказаними документами представником відповідача надано фото, з якої вбачається пошкодження центральної частини 3-го, 2-го поверхів учбового корпусу Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг", відсутність перекриттів між поверхами, зниження стін, майже всі вибиті вікна.

Крім того, в матеріалах справи містяться копії актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 04.08.2023, в яких зазначено, що технічний стан захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №76683 та №76684 (м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5) - аварійний.

Суд не приймає до уваги зазначення "справний" в графі "технічний стан" одного з актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, оскільки акти заповнені в друкований спосіб. При цьому, зазначення про справність технічного стану захисної споруди №76683 дописано від руки поряд з друкованим "аварійний". Такий допис не містить інформації, ким, на підставі чого та коли він зроблений.

Отже, учбовий корпус Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг" за адресою: м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5, в підвальному приміщенні якого знаходяться протирадіаційні укриття №76683 та №76684, було серйозно пошкоджено 01.08.2023 в умовах військової агресії російської федерації проти України, що підтверджено протоколом огляду місця події від 01.08.2023, складеного слідчим СВ ХРУП №2 ГУНП в Харківській області, актом про пожежу від 01.08.2023, складеним відділом запобігання надзвичайним ситуаціям по Салтівському району Харківської міської територіальної громади ХРУ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, а також фото пошкодженої будівлі, вищевказана будівля перебуває в аварійному стані, не відновлена та не функціонує з серпня 2023 року, доказів протилежного керівником Салтівської окружної прокуратури міста Харкова до суду не надано, відповідно у відповідача як балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту в таких умовах фізично відсутня можливість привести в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №76683 та №76684 (м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5), оскільки такі дії вимагають залучення людей для проведення відповідних робіт, що в цих умовах є небезпечним для їх життя.

Окремо суд звертає увагу, що протокол огляду місця події від 01.08.2023 складено слідчим СВ ХРУП №2 ГУНП в Харківській області за участі прокурора Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Заливацької О.Г. Відповідно, при зверненні до суду з цим позовом позивач був обізнаний про перелічені вище пошкодження учбового корпусу Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг" (м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5), та на чому наголошував представник відповідача у відзиві на позов. Доводами та твердженнями прокурора Салтівської окружної прокуратури міста Харкова, викладеними у відповіді на відзив, встановлених судом та підтверджених документально обставин не спростовано.

Отже, за наслідками розгляду справи, суд дійшов переконливого висновку, що на даний час у відповідача відсутня будь - яка об`єктивна можливість здійснювати роботи, пов`язані з приведенням в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційних укриттів за адресою: 61001, м. Харків, вул. Тюринська, буд. 5.

Згідно з нормами частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог керівника Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Скуратовича Руслана Франаковича.

Розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Салтівської окружної прокуратури міста Харкова Скуратовича Руслана Франаковича (вул. Глобинська, буд. 23, м. Харків, 61038, код ЄДРПОУ 0291010825) до Державного професійно-технічного навчального закладу "Харківське вище професійне училище сфери послуг" (вул. Тюрінська, буд. 5, м. Харків, 61001, код ЄДРПОУ 03063113), третя особа - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013) про зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2025
Оприлюднено15.05.2025
Номер документу127303359
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/32542/24

Ухвала від 24.06.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 24.06.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 17.06.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 13.05.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні