Герб України

Рішення від 30.04.2025 по справі 910/14149/24

Господарський суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

30.04.2025Справа № 910/14149/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикіної С.О., при секретарі судового засідання Котиші П.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Максимус Констракшн" до Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" про визнання правочину недійсним, розірвання договору та повернення безпідставно набутих грошових коштів у розмірі 1 693 070,64 грн., за участю представників: позивача - Авласенко Ю.А., відповідача - Сідяка А.Д.,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до відповідача, у якому просив:

- визнати недійсним односторонній правочин Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (ЄДРПОУ: 31454734) по розірванню Договору підряду № 2022-3-Т на виконання робіт від 06.01.2022 року, викладений у повідомленні щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року;

- визнати Договір підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Максимус Констракшн" (ЄДРПОУ: 31201909) та Комунальним підприємством з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (ЄДРПОУ: 31454734) розірваним з 09.05.2023 року;

- стягнути з Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (ЄДРПОУ: 31454734) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Максимус Констракшн" (ЄДРПОУ: 31201909) безпідставно набуті кошти, а саме суму забезпечення виконання Договору підряду № 2022-3-Т від 06.01.2022 року у розмірі 1 500 000,00 грн., інфляційні втрати у розмірі 125 491,14 грн. та 3% річних у розмірі 67 579,50 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.11.2024 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків терміном у 5 днів з моменту отримання ухвали.

02.12.2024 року позивачем подано до суду заяву про усунення недоліків.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 06.12.2024 року відкрито провадження, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 15.01.2025 року.

24.12.2024 року до суду відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому також виклав клопотання про закриття провадження у справі, у зв`язку з відсутністю предмета спору.

01.01.2025 року позивачем до суду подано відповідь на відзив позивача.

У судовому засіданні 15.01.2025 року судом оголошено перерву у справі на 05.02.2025 року.

23.01.2025 року до суду відповідачем подано клопотання про закриття провадження у справі, у зв`язку з відсутністю предмета спору.

29.01.2025 року позивачем до суду подано відповідь на клопотання відповідача про закриття провадження у справі.

У судовому засіданні 05.02.2025 року судом протокольною ухвалою відмовлено у задоволенні клопотанні відповідача про закриття провадження у справі, у зв`язку з його необґрунтованістю та відсутністю доказів, які підтверджуються відсутність предмета спору у даній справі.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.02.2025 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.03.2025 року.

У судовому засіданні 05.03.2025 року судом оголошено перерву у справі на 26.03.2025 року.

У судовому засіданні 26.03.2025 року судом оголошено перерву у справі на 30.04.2025 року.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Предметом позову у даній справі є вимоги позивача про визнання недійсним одностороннього правочину відповідача щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання робіт від 06.01.2022 року, викладеного у повідомленні щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року, а також визнання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року розірваним з 09.05.2023 року та стягнення з відповідача безпідставно набутих коштів, як суми забезпечення виконання Договору підряду № 2022-3-Т від 06.01.2022 року у розмірі 1 500 000,00 грн., на яку нараховано інфляційні втрати у розмірі 125 491,14 грн. та 3% річних у розмірі 67 579,50 грн. у зв`язку з тим, що відповідачем порушено вимоги статті 651, 849 Цивільного кодексу України та в умовах відсутності фінансування, (невиконання відповідачем своїх зобов`язань в частині фінансування) у позивача була відсутня реальна можливість виконувати свої зобов`язання належним чином та у строки передбаченні Договором, а отже у відповідача не було правових підстав для розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року, та за таких обставин повідомлення щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року має бути визнано недійсним на підставі частини 1-3, 5, 6 статті 203 та статті 215 Цивільного кодексу України.

Позивач вважає, що одностороння відмова відповідача від Договору є недійсною, а також те, що Договір є припиненим з моменту прийняття Розпорядження 09.05.2023 року за № 254, а отже спірний Договір має бути розірвано саме за рішенням суду з моменту його фактичного припинення - 09.05.2022 року у відповідності до статті 651 Цивільного кодексу України.

Судом встановлено, що розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради від 20.09.2018 року за №1726 "Про внесення змін до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації" від 04.09.2012 року № 1540 "Про реконструкцію житлового будинку на бульварі Кольцова, 24-а у Святошинському районі" визначено Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" замовником робіт, зазначених у пункті 1 цього розпорядження, а саме здійснення у 2018-2020 року реконструкції житлового будинку на бульварі Кольцова 24-а у Святошинському районі.

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради від 12.04.2021 року за № 859 внесено зміни в частині строків виконання робіт.

За наслідком проведення відкритих торгів (ідентифікатор UA-2021-10-08-002764-c) "Завершення реконструкції будинку на бульварі Кольцова, 24-а у Святошинському районі Києва (Коригування) (Інші завершальні будівельні роботи, код CPV за ДК 021:2015-45450000-6" переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Максимус Констракшн".

06.01.2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Максимус Констракшн" (позивач, генпідрядник) та Комунальним підприємством з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" (відповідач, замовник) укладено Договір підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт (Договір), за змістом пункту 1.1 якого замовник доручає, а генпідрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов Договору, виконання будівельних робіт по завершенню реконструкції будинку на бульварі Кольцова, 24-а у Святошинському районі міста Києва (Коригування) (Інші завершальні будівельні роботи, код CPV за ДК 021:2015-45450000-6) (Роботи), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином виконані роботи, в порядку та на умовах, передбачених цим Договором.

Відповідно до пункту 1.2 Договору об`єктом будівництва (виконання робіт) є: "Реконструкція будинку на бульварі Кольцова, 24-а у Святошинському районі" (Об`єкт).

Згідно з пунктом 2.1 Договору строк виконання робіт: з дати укладання Договору по 31.05.2023 року. Невід`ємною частиною договору є Календарний графік виконання робіт (Додаток № 1), в якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених Договором. Датою закінчення виконання робіт вважається дата їх прийняття замовником.

Пунктом 3.1 Договору визначено, що договірна ціна цього Договору є динамічною та визначається на основі приблизного кошторису (Договірної ціни - Додаток № 2), що є невід`ємною частиною цього Договору і становить 179 080 174,96 грн., крім того ПДВ 20% 35 816 034,99 грн., а всього разом з ПДВ - 214 896 209,95 грн.

У відповідності до пункту 3.5 Договору генпідрядник не може вимагати уточнення договірної ціни у зв`язку із зростанням цін на ресурси, що використовуються для виконання Робіт. Додаткові витрати на виконання робіт, пов`язані із зростанням цін на ресурси компенсуються генпідрядником.

Згідно з пунктом 4.5 та 4.6 Договору забезпечення виконання зобов`язань за Договором здійснюється відповідно до вимог законодавства та умов Договору. Генпідрядник вносить забезпечення виконання цього Договору у розмірі 1 500 000,00 грн.

Пунктами 4.9 та 4.9.1 Договору між сторонами погоджено, що замовник, за письмовим звернення генпідрядника, повертає забезпечення виконання Договору після належного виконання генпідрядником цього Договору в повному обсязі, належним чином та у визначені строки, а також у разі визнання судом результатів процедури закупівлі або Договору про закупівлю недійсними та у випадках, передбачених статтею 43 Закону України "Про публічні закупівлі", але не пізніше ніж протягом 5 (п`яти) банківських днів з дня настання зазначених обставин. При цьому, повним і належним виконанням умов Договору вважається повне виконання усіх умов та зобов`язань, передбачених Договором, у тому числі усунення генпідрядником усіх недоліків, зауважень, наданих замовнику від балансоутримувачів при передачі об`єкту на баланс. Лише при умові виконання Генпідрядником пункту 4.9 Договору вважається, що умови Договору виконані.

Відповідно до пунктів 4.10.1, 4.10.3-4.10.5 Договору забезпечення Договору не повертається замовником генпідряднику у разі, зокрема: Невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань генпідрядником за Договором повністю або частково, зокрема, але не виключно внаслідок: порушення строків виконання робіт; порушення умов його зобов`язання щодо якості робіт або до якості використаних матеріалів; порушення вимог проектної документації; порушення вимог будівельних стандартів, будівельних нормі правил, нецільове використання авансу та його несвоєчасне повернення тощо; дострокового розірвання замовником Договору у випадку, якщо генпідрядник не виконує свої зобов`язання за цим Договором; дострокового розірвання генпідрядником цього Договору; дострокового розірвання Договору за рішенням суду на вимогу генпідрядника.

Згідно з пунктами 4.11 та 4.12 Договору право щодо неповернення генпідряднику забезпечення, зазначеного в пункті 4.6 Договору, виникає у замовника в момент настання будь-якого з випадків невиконання (неналежного виконання) генпідрядником цього Договору.

Факт невиконання або неналежного виконання генпідрядником, своїх зобов`язань за Договором підтверджується документами, що свідчать про невиконання (неналежне виконання) генпідрядником зобов`язань за даним Договором (односторонній акт про невиконання (неналежне виконання) складається не менше як трьома представниками замовника і скріплюється їхніми підписами. Вказаний акт протягом двох робочих днів, починаючи від дати його складання, направляється замовником генпідряднику.

Пунктом 7.1 Договору визначено, що замовник має право, зокрема, відмовитися від Договору в будь-який час до закінчення виконання робіт, оплативши генпідряднику виконану частину робіт; здійснювати попередню оплату виконання робіт з урахуванням норм чинного законодавства України та положень цього Договору.

У відповідності до пункту 7.2 Договору замовник зобов`язаний, зокрема, прийняти в установленому порядку та оплатити виконані роботи.

Згідно з пунктом 7.3 Договору генпідрядник має право, зокрема, вимагати виплати авансу, якщо така виплата та розмір авансу передбачені Договором.

Пунктом 7.4 Договору між сторонами погоджено, що генпідрядник зобов`язаний, зокрема, виконати з використанням власних ресурсів, механізмів та обладнання, якщо інше не встановлено умовами Договору та у встановлені строки роботи відповідно до проектної та кошторисної документації.

Відповідно до пунктів 9.2 та 9.3 Договору генпідрядник забезпечує виконання робіт згідно з Календарним графіком їх виконання. Генпідрядник зобов`язаний уточнювати Календарний графік виконання робіт у випадках: якщо відставання виконання робіт від графіка буде становити більше 60 (шістдесяти) днів. Одночасно із уточненням Календарного графіка виконання робіт генпідрядник, якщо порушення строків виконання робіт вкинило за його вини, за вимогою замовника розробляє заходи усунення відставання робіт.

Генпідрядник повідомляє замовника про виникнення обставин, що загрожують виконанню Договору, протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів з дня їх виникнення. Замовник протягом 10 (десяти) робочих днів з дня одержання повідомлення від генпідрядника надає йому відповідь щодо прийнятих рішень.

Згідно з пунктом 9.4 Договору генпідрядник щомісяця до 25 числа наступного місяця зобов`язаний надавати замовнику інформацію, щодо ходу виконання робіт, у тому числі про відхилення від графіки їх виконання (причини, заходи щодо усунення відхилення тощо); забезпечення виконання робіт матеріальними ресурсами; залучення до виконання робіт робочої сили та субпідрядників; результати здійснення контролю за якістю виконуваних робіт, матеріальних ресурсів; загрозу виконанню Договору з вини замовника. Обсяг інформації повинен бути достатнім для аналізу стану будівництва, виявлення наявних проблем, прийняття замовником необхідних для їх усунення заходів. Замовник має право запросити необхідну для нього інформацію позачергово.

Пунктом 10.1 Договору визначено, що фінансування робіт здійснюється за рахунок коштів міського бюджету. У 2022 році відповідно до Програми економічного і соціального розвитку міста Києва на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 24.12.2020 № 23/23 (зі змінами в редакції рішення Київської міської ради від 09.12.2021 № 3703/3744 "Про внесення змін до Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 24 грудня 2020 року № 23/23"), фінансування робіт за рахунок коштів спеціального фонду міського бюджету становить 20 245 492,80 грн., крім того ПДВ 20% - 5 061 373,20 грн., всього з ПДВ - 25 306 866,00 грн.

Зобов`язання за договором виникають в межах затверджених бюджетних фінансувань на відповідний бюджетний період. Оплата виконаних робіт здійснюється в межах фактичного фінансування.

У відповідності до пункту 10.2 Договору замовник має право здійснити попередню оплату з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2014 № 117 "Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" на строк не більше трьох місяців виконання робіт (пункт 1 постанови КМУ № 117 від 23.04.2014 - у разі оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів) та Постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 "Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва" (зі змінами та доповненнями) в розмірі 30% вартості річного обсягу робіт.

Згідно з пунктом 10.4 Договору у разі прийняття рішення замовником про здійснення попередньої оплати, сторони (за необхідності) зобов`язуються укласти відповідну додаткову угоду до цього Договору.

Пунктом 11.1 Договору визначено, що розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість (Акт приймання виконаних будівельних робіт (Примірна форма № КБ-26), Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (Примірна форма № КБ-3), накопичувальна відомість, проміжними платежами в міру виконання робіт за етапами/видами/комплексами.

Відповідно до пункту 11.2 Договору документи про обсяги виконаних робіт та їх вартість, зазначені у пункті 11.1 цього Договору, складаються і підписуються генпідрядником на передаються замовнику протягом 10 (десяти) календарних днів після виконання робіт. Замовник зобов`язаний підписати подані генпідрядником документи, що підтверджують виконання робіт, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 10 (десяти) календарних днів з дня одержання.

Згідно з пунктами 11.4 та 11.5 Договору оплата виконаних робіт здійснюється замовником шляхом перерахування грошевих коштів у національній валюті (гривні) на розрахунковий рахунок генпідрядника, вказаний у розділі XXII цього Договору, протягом 15-ти робочих днів, після підписання сторонами документів вказаних у пункті 11.1 Договору.

Оплата робіт, виконаних субпідрядниками, здійснюється безпосередньо генпідрядником на підставі складених ними та підписаних генпідрядником документів про прийняття виконаних робіт та їх вартість.

Пунктами 12.1-12.4 Договору визначено, що приймання-передача закінчених робіт буде здійснюватися відповідно до нормативних актів, які регламентують прийняття закінчених об`єктів в експлуатацію. Недоліки у виконаних роботах, виявлені в процесі приймання передачі закінчених робіт, повинні бути усунуті генпідрядником протягом строків, визначених комісією, що приймає об`єкт. Замовник перевіряє подані генпідрядником документи в частині фактично виконаних робіт та обсягів і підписує їх або обґрунтовує причини відмови в їх підписанні протягом п`яти робочих днів з дня одержання. У разі виявлення в процесі приймання-передачі виконаних робіт недоліків, допущених з вини генпідрядника (невідповідності виконаних робіт вимогам державних стандартів, будівельних норм, проектної, технічної та/або виконавчої документації та інше). Генпідрядник зобов`язаний у визначений замовником строк усунути їх та повторно повідомити замовника про готовність до передачі закінчених робіт. Якщо генпідрядник не бажає чи не може усунути такі недоліки, замовник може усунути їх шляхом залучення третіх осіб. Витрати, пов`язані з усуненням недоліків замовником, компенсуються генпідрядником.

У відповідності до пунктів 13.1-13.4 Договору забезпечення робіт матеріалами, устаткуванням (обладнанням) здійснює генпідрядник. Генпідрядник відповідає за якість матеріалів, устаткування (обладнання) і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектною документацією. Генпідрядник до 15 числа поточного місяця надає відомість ресурсів, необхідних для виконання робіт по об`єкту на наступний місяць. Замовник протягом 10 календарних днів після одержання пропозиції Генпідрядника погоджує або відмовляє у залученні запропонованих ресурсів з обґрунтуванням причин такої підмови. Замовник залишає за собою паво рекомендувати постачальну організацію, яка має вигідніші умови постачання ресурсів. Генпідрядник, відповідно до Договору забезпечує постачання матеріальних ресурсів для виконання робіт, у разі виявлення невідповідності таких ресурсів встановленим вимогам зобов`язаний негайно провести їх заміну.

Згідно з пунктом 16.1 Договору зміна або розірвання Договору, здійснюються відповідно до вимог Господарського та Цивільного кодексу України, з урахуванням положень цього Договору та з урахуванням вимог іншого законодавства України.

Пунктом 16.5 Договору визначено, що замовник має право в односторонньому порядку розірвати цей Договір, надіславши повідомлення Генпідряднику, у разі, зокрема, прийняття рішення про припинення будівництва, в тому числі шляхом консервації або ліквідації незавершеного будівництва; якщо генпідрядник за своєї вини не розпочав виконання робіт протягом 30 календарних днів з дня, коли він повинен згідно з Договором розпочати їх виконання; допустив відставання темпів виконання робіт від передбачених графіком на 1 (один) календарний місяць.

Відповідно до пункту 16.6 Договору замовник має право у будь-який час в односторонньому порядку розірвати цей Договір з підстав, встановлених статтею 849 Цивільного кодексу України: якщо генпідрядник своєчасно не розпочав виконання робіт або виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк стає явно неможливим; якщо під час виконання робіт стане очевидним, що вони не будуть виконані належним чином та у визначені строки.

Згідно з пунктом 16.7 Договору замовник має право у будь-який час до закінчення строків виконання робіт відмовитися від Договору, виплативши генпідрядникові плату за виконану частину робіт.

Пунктом 16.10 Договору між сторонами погоджено, що у разі розірвання Договору в зв`язку з обставинами, визначеними в пункті 16.5 Договору, генпідрядник протягом 15 (п`ятнадцяти) календарних днів після прийняття відповідного рішення за документами передбаченими у пункті 11.1 Договору передає замовнику виконані роботи, належне Замовнику устаткування, а також належні генпідряднику, та необхідні для подальшого виконання робіт устаткування, тимчасові споруди та приміщення, опалубку, будівельні машини та механізми тощо. Генпідрядник протягом 30 (тридцяти) календарних днів відшкодує замовнику його витрати та збитки, зумовлені розірванням Договору, сплатить пред`явлені штрафні санкції за порушення договірних зобов`язань.

За змістом пункту 18.1 Договору останній набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2023 року, але будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

Відповідно до Додатку № 3 до Договору встановлювались наступні показники фінансування по об`єкту "Завершення реконструкції будинку на бульварі Кольцова, 24-А у Святошинському районі міста Києві": січень 2022 року - 7 592 060,00 грн., лютий 2022 року - 4 866 705,00 грн., березень 2022 - 4 866 705,00 грн., квітень 2022 - 6 813 387,00 грн., травень 2022 - 1 168 009,00 грн., а всього на 2022 рік передбачено фінансування у сумі 25 306 866,00 грн.

У зв`язку із необхідністю залучення баштового крану, позивач звернувся до відповідача з Листом № 144/МК від 24.01.2022 року, в якому запропонував вести уточнення у Додаток №1 "Календарний графік виконання робіт" та Додаток №2 "Договірна ціна".

26.01.2022 року між позивачем та відповідачем укладено Додаткову угоду № 1, у відповідності до пункти 3 якої сторони дійшли згоди Додаток № 1 до Договору "Календарний графік виконання робіт" викласти в новій редакції, що додається до цієї Додаткової угоди. Крім того, у відповідності до пункту 4 Додаткової угоди сторони дійшли згоди Додаток № 2 до Договору "Договірна ціна" викласти в новій редакції, що додається до цієї угоди.

Відповідно до графіку виконання робіт та графіку виконання робіт та фінансування на період січень - квітень було додано "Монтаж баштового крану", вартістю 1 072 243,88 грн.

Окрім того, між позивачем та відповідачем було підписано Графік виконання робіт та фінансування на період січень - квітень по об`єкту: "Завершення реконструкції будинку на бульварі Кольцова, 24-а у Святошинському районі м. Києва" (Коригування) (Інші завершальні будівельні роботи, код CPV за ДК 021:2015-45450000-6), що здійснюється в 2022 році, де було вказано про включення у ціну послуги з монтажу баштового крану.

З метою належного та своєчасного виконання зобов`язань за Договором між позивачем (замовник за Договором № 03/02/2022) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Пауер Тех Груп" (виконавець за Договором № 03/02/2022) укладено Договір № 03/02/2022 від 03.02.2022 року (Договір № 03/02/2022), у відповідності до умов якого виконавець зобов`язується надавати, а замовник прийняти та оплати, послуги з розроблення проекту прив`язки баштового крану до будівлі, проекту виконання робіт (ПВР), виготовлення та встановлення повного комплекту кріплення до будівлі, послуги з монтажу/демонтажу, обслуговування, експлуатації та виконання робіт баштовим краном (Послуги) із залученням машиністів баштового крану стаціонарного типу R54/16, виробництва компанії Shenyang Sanyo Building Machinery Cо LTd., заводський (реєстраційний) номер 153 (Баштовий Кран). Умови надання Послуг: строки, вартість, адреса будівництва, та інші умови, які сторони будуть вважати обов`язковими, визначаються сторонами у додаткових угодах до цього Договору.

Пунктом 2.1 Договору № 03/02/2022 передбачено, що вартість послуг, в тому числі супутніх (монтаж, демонтаж, зрощування, доставка), та порядок оплати послуг замовником виконавцю, здійснюється на умовах передбачених додатковими угодами до цього Договору.

Відповідно до пункту 1 Додаткової угоди № 1 від 03.02.2022 року до Договору № 03/02/2022 адреса будівельного майданчику, де будуть надаватись послуг: м. Київ, бульвар Кольцова, 24-А.

У відповідності до пункту 2 Додаткової угоди № 1 від 03.02.2022 року до Договору № 03/02/2022 виконавець зобов`язується розробити проект прив`язки баштового крану до будівлі та проект виконання (ПВР) роботи баштового крану на об`єкті: місто Київ, бульвар Кольцова, 24-А. Виготовлення повного комплекту кріплень крану.

Відповідно до пункту 3 Додаткової угоди № 1 від 03.02.2022 року до Договору № 03/02/2022 надання послуг за Договором розпочинається з моменту здійснення повної попередньої оплати замовником послуг виконавця передбачених пунктом 4 цієї Додаткової угоди.

Згідно з пунктом 4 Додаткової угоди № 1 від 03.02.2022 року до Договору № 03/02/2022 вартість послуг за цією Додатковою угодою складає 290 000,00 грн.

Листом №178/МК від 28.06.2022 року позивач повідомив відповідача про необхідність збільшення договірної ціни у зв`язку з значним зростанням цін на будівельні матеріали, витрат пов`язаних з зростанням цін на логістику та витрат на охорону об`єкту.

15.09.2022 року між позивачем та відповідачем укладено Додаткову угоду № 2 до Договору (Додаткова угода № 2), відповідно до пункту 1 якої сторони дійшли згоди пункт 3.5 Розділу ІІІ "Договірна ціна" Договору виключити.

07.10.2022 року між позивачем та відповідачем укладено Додаткову угоду № 3 до Договору (Додаткова угода № 3), відповідно до пункту 1 якої сторони дійшли згоди Додаток № 3 "План фінансування" до Договору викласти в новій редакції, що додається до цієї Додаткової угоди.

14.12.2022 року між позивачем та відповідачем укладено Додаткову угоду № 4 до Договору (Додаткова угода № 4), відповідно до пункту 1 якої сторони дійшли згоди внести зміни до підпункту 10.1.1 пункту 10.1 розділу Х "Фінансування робіт" Договору та викласти його в новій редакції: « 10.1.1. У 2022 році відповідно до Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2021 - 2023 роки, затвердженої рішенням Київської міської ради від 24.12.2020 №23/23 (зі змінами в редакції рішення Київської ради від 24.11.2022 № 5659/5700 «Про внесення змін до Програми економічного і соціального розвитку м. Києва на 2021-2023 роки, фінансування Робіт за рахунок коштів спеціального фонду міського бюджету становить 12 183 333,34 грн. крім того ПДВ 20% - 2 436 666,66 грн., всього з ПДВ - 14 620 000,00 грн. Відповідно до пункту 2 Додаткової угоди № 4 сторони дійшли згоди Додаток № 3 "План фінансування" до Договору викласти в новій редакції, що додається до цієї угоди.

З метою належного виконання своїх зобов`язань позивачем було виконано частину робіт за Договором на загальну суму 9 048 363,60 грн., що підтверджується доданими до матеріалів справи копіями актів приймання виконаних будівельних робіт за № 1-17 за грудень 2022 року, які підписані сторонами 22.12.2022 року без зауважень та заперечень щодо виконаних робіт.

Сторонами під час розгляду справи підтверджується, що роботи за вищевказаними актами приймання виконаних будівельних робіт прийнято та оплачено на загальну суму 9 048 363,60 грн., що визнається обома сторонами, інші роботи за Договором не виконувалися.

15.03.2023 року відповідачем направлено на адресу позивача повідомлення щодо виконання умов Договору за вих. № 056/24-320, в якому просив повідомити про готовність виконання зобов`язань за Договором з урахуванням діючої договірної ціни та враховуючи визначені договірними умовами терміни виконання робіт.

16.08.2023 року відповідач направив на адресу позивача повідомлення щодо розірвання Договору, в якому відповідач (замовник) повідомив про те, що позивачем не надано інформації про готовність подальшого виконання зобов`язань за Договором, направлених листом від 15.03.2023 за вих. № 056/24-320, крім того відповідач (замовник) зазначив, що позивачем допущено значне відставання від графіку виконання робіт, порушення термінів виконання робіт, у зв`язку із вищевказаним, відповідач (замовник) повідомив про припинення умов Договору з 07.09.2023 року та відсутністю підстав для повернення коштів забезпечення Договору (1 500 000,00 грн.), крім того до вищевказаного повідомлення долучено Акт про стан ходу будівництва від 02.05.2023 року згідно Договору, у відповідності до висновку зробленому у акті відставання від термінів виконання робіт складає 41% або три з половиною місяці.

Відповідно до частини 3 статті 215 Цивільного кодексу України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Зазначеною нормою передбачено можливість оскарження правочину як стороною договору, так і зацікавленою особою, яка не є стороною правочину.

Чинне законодавство прямо не визначає кола осіб, які можуть бути позивачами у справах, пов`язаних з визнанням правочинів недійсними, а тому, виходячи з вимог статті 16 Цивільного кодексу України, статті 4 Господарського процесуального кодексу України, крім учасників правочину (сторін за договором), а в передбачених законом випадках - прокурора, державних та інших органів, позивачем у справі може бути будь-яке підприємство, установа, організація, а також фізична особа, чиї права та охоронювані законом інтереси порушує цей правочин.

Тобто у разі, якщо договір оскаржує особа, яка не є стороною цього договору, така особа, звертаючись з відповідним позовом до суду, має навести обґрунтування, в чому полягає порушення її прав та охоронюваних законом інтересів цим правочином.

Згідно з частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недотримання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 Цивільного кодексу України.

Відповідно до частини 1, 2 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним оспорюваний правочин) (стаття 215 Цивільного кодексу України).

Частиною 3, 5 та 6 статті 203 Цивільного кодексу України визначає загальні вимоги до волевиявлення учасника правочину, яке повинне відповідати внутрішній волі та бути вільним від факторів, що викривляють уявлення особи про зміст правочину при формуванні її волевиявлення чи створюють хибне бачення існування та змісту волевиявлення. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Відповідно до частини 1 статті 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; зміна умов зобов`язання; сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Статтею 651 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Згідно зі статтею 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. У разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. У разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтею 654 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

У відповідності до статті 849 Цивільного кодексу України замовник має право у будь-який час перевірити хід і якість роботи, не втручаючись у діяльність підрядника. Якщо підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, замовник має право відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків. Якщо під час виконання роботи стане очевидним, що вона не буде виконана належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору підряду та вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника. Замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від договору підряду, виплативши підрядникові плату за виконану частину роботи та відшкодувавши йому збитки, завдані розірванням договору.

Як вже було вищезазначено судом, з умов Договору вбачається, що забезпечення робіт матеріалами, устаткуванням (обладнанням) здійснює генпідрядник. Генпідрядник відповідає за якість матеріалів, устаткування (обладнання) і відповідність вимогам, установленим нормативними документами та проектною документацією (пункт 13.1 Договору), крім того згідно з пунктами 11.4 та 11.5 Договору оплата виконаних робіт здійснюється замовником шляхом перерахування грошевих коштів у національній валюті (гривні) на розрахунковий рахунок генпідрядника, вказаний у розділі XXII цього Договору, протягом 15-ти робочих днів, після підписання сторонами документів вказаних у пункті 11.1 Договору. Оплата робіт, виконаних субпідрядниками, здійснюється безпосередньо генпідрядником на підставі складених ними та підписаних генпідрядником документів про прийняття виконаних робіт та їх вартість.

Попри це, пунктом 11.1 Договору визначено, що розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість (Акт приймання виконаних будівельних робіт (Примірна форма № КБ-26), Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (Примірна форма № КБ-3), накопичувальна відомість, проміжними платежами в міру виконання робіт за етапами/видами/комплексами.

Також у відповідності до пункту 10.2 Договору замовник, зокрема, має право здійснити попередню оплату в розмірі 30% вартості річного обсягу робіт.

Проте, пунктом 10.4 Договору між сторонами погоджено, що у разі прийняття рішення замовником про здійснення попередньої оплати, сторони (за необхідності) зобов`язуються укласти відповідну додаткову угоду до цього Договору.

Крім того, пунктом 10.1 Договору, зокрема, встановлено, що зобов`язання за договором виникають в межах затверджених бюджетних фінансувань на відповідний бюджетний період. Оплата виконаних робіт здійснюється в межах фактичного фінансування.

Згідно з пунктом 7.4 Договору генпідрядник зобов`язаний, зокрема, виконати з використанням власних ресурсів, механізмів та обладнання, якщо інше не встановлено умовами Договору та у встановлені строки роботи відповідно до проектної та кошторисної документації.

З вищенаведеного вбачається, що генпідрядник не мав права вимагати від замовника здійснення попередньої оплати, оскільки це є правом замовника, а не його обов`язком, крім того виплата попередньої оплати за Договором підряду визначена пунктами 10.2 та 10.4 Договору проте, матеріали справи не містять доказів укладення відповідних додаткових угоду щодо надання відповідачем позивачу попередньої оплати в розмірі 30% вартості річного обсягу робіт, як цього вимагають умови Договору.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що відсутність авансування (попередньої оплати), на що посилався позивач, як на підставу недійсності правочину, жодним чином не впливало на виконання генпідрядником свої зобов`язань з виконання робіт за Договором, які в подальшому необхідно було здати за актами приймання виконаних будівельних робіт замовнику та вимагати їх оплати згідно з умовами Договору.

Крім того, пунктами 4.9 та 4.9.1 Договору визначено, що повним і належним виконанням умов Договору вважається повне виконання усіх умов та зобов`язань, передбачених Договором, у тому числі усунення генпідрядником усіх недоліків, зауважень, наданих замовнику від балансоутримувачів при передачі об`єкту на баланс. Лише при умові виконання Генпідрядником пункту 4.9 Договору вважається, що умови Договору виконані.

Також умовами договору встановлено, що забезпечення Договору не повертається замовником генпідряднику у разі, зокрема: невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань генпідрядником за Договором повністю або частково, зокрема, але не виключно внаслідок: порушення строків виконання робіт.

З матеріалів справи вбачається, що 16.08.2023 року відповідач направив на адресу позивача повідомлення щодо розірвання Договору, в якому відповідач повідомив про те, що позивачем не надано інформації про готовність подальшого виконання зобов`язань за Договором, та встановлено, що позивачем допущено значне відставання від графіку виконання робіт, порушення термінів виконання робіт, що підтверджується Актом про стан ходу будівництва від 02.05.2023 року згідно Договору, у відповідності до якого відставання від термінів виконання робіт генпідрядником складає 41% або три з половиною місяці.

Пунктом 7.1 Договору визначено, що замовник має право, зокрема, відмовитися від Договору в будь-який час до закінчення виконання робіт, оплативши генпідряднику виконану частину робіт; здійснювати попередню оплату виконання робіт з урахуванням норм чинного законодавства України та положень цього Договору.

Пунктом 16.5 Договору визначено, що замовник має право в односторонньому порядку розірвати цей Договір, надіславши повідомлення Генпідряднику, у разі, зокрема, прийняття рішення про припинення будівництва, в тому числі шляхом консервації або ліквідації незавершеного будівництва; якщо генпідрядник за своєї вини не розпочав виконання робіт протягом 30 календарних днів з дня, коли він повинен згідно з Договором розпочати їх виконання; допустив відставання темпів виконання робіт від передбачених графіком на 1 (один) календарний місяць.

Відповідно до пункту 16.6 Договору замовник має право у будь-який час в односторонньому порядку розірвати цей Договір з підстав, встановлених статтею 849 Цивільного кодексу України: якщо генпідрядник своєчасно не розпочав виконання робіт або виконує їх настільки повільно, що закінчення їх у строк стає явно неможливим; якщо під час виконання робіт стане очевидним, що вони не будуть виконані належним чином та у визначені строки.

Відтак, враховуючи умови Договору та беручи до уваги вищезазначене, суд приходить до висновку, що позивачем порушено умови Договору щодо своєчасного виконання робіт згідно з Календарним графіком, а отже відповідач, розриваючи Договір з 07.09.2023 року, діяв правомірно та у відповідності до вимог чинного законодавства України та умов Договору.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивач не надав суду доказів того, що оскаржуваний односторонній правочин відповідача вчинено з порушенням приписів статті 651, 849 Цивільного кодексу України та всупереч вимог статті 203 Цивільного кодексу України.

Таким чином, судом не встановлено тих обставин, з якими закон пов`язує визнання правочину недійсним, і тому його права, за захистом яких він звернувся до суду, не порушено відповідачем.

Отже, вимога позивача щодо визнання недійсним одностороннього правочину відповідача щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання робіт від 06.01.2022 року, викладеного у повідомленні щодо розірвання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року з 09.05.2023 року не підлягає задоволенню.

У зв`язку з тим, що вимога про визнання недійсним одностороннього правочину відповідача щодо розірвання Договору не підлягає задоволенню, то правові підстави для задоволення вимог позивача про стягнення з відповідача безпідставно набутих коштів у розмірі 1 500 000,00 грн., з інфляційними втратами у розмірі 125 491,14 грн. та 3% річних у розмірі 67 579,50 грн. та вимог про визнання Договору підряду № 2022-3-Т на виконання будівельних робіт від 06.01.2022 року розірваним з 09.05.2023 року також відсутні.

За таких обставин, у задоволенні вищезазначених вимог позивача також слід відмовити.

Інші доводи, на які посилався позивач, залишені судом без задоволення та не прийняті до уваги, як необґрунтовані та такі, що не спростовують висновків суду щодо відмови у задоволенні позову.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 86, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 241 ГПК України та підлягає оскарженню в порядку та у строк, які визначені розділом IV ГПК України.

Повний текст рішення складено 12.05.2025.

Суддя С.О. Чебикіна

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.04.2025
Оприлюднено15.05.2025
Номер документу127321594
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі підряду, з них будівельного підряду

Судовий реєстр по справі —910/14149/24

Ухвала від 10.06.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Рішення від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Рішення від 30.04.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 05.03.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 06.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чебикіна С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні