Господарський суд міста києва
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
14.05.2025Справа № 910/4034/25Господарський суд міста Києва у складі судді Павленка Є.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи за позовом Фонду розвитку інновацій до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеллі" про стягнення 26 526,58 грн,
без виклику представників сторін (без проведення судового засідання),
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
У березні 2025 року Фонд розвитку інновацій (далі - Фонд) звернувся до Господарського суду міста Києва з вказаним позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеллі" (далі - Товариство) 26 526,58 грн, з яких: 22 839,26 грн - основна заборгованість, 3 063,64 грн - інфляційні втрати, 623,68 грн - три проценти річних.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем покладених на нього зобов`язань за договором про надання гаранту на участь в програмі розвитку технологій, що можуть використовуватись у сфері оборони, - BRAVE1 від 13 жовтня 2023 року № 64-BRV/10/2023.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 2 квітня 2025 року вказану позовну заяву Фонду прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 910/4034/25 та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення/виклику представників сторін (без проведення судового засідання).
Крім того, цією ухвалою відповідачу було визначено строк для подання відзиву на позов - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали.
Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, у порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини 4 статті 120 цього Кодексу.
Відповідно до частини 11 статті 242 ГПК України у разі, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
За приписами частини 6 статті 242 ГПК України днем вручення судового рішення є, зокрема, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи. Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.
Судом встановлено, що ухвала про відкриття провадження в справі від 2 квітня 2025 року була направлена та доставлена до електронного кабінету відповідача 2 квітня 2025 року (18 година 51 хвилина), що підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням про доставку відповідного електронного листа.
Крім того, відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Частинами 1, 2 статті 3 цього Закону визначено, що для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі судової влади України (частина 1 статті 4 цього Закону).
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що відповідач мав право та дійсну можливість ознайомитись з ухвалою суду від 2 квітня 2025 року в Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Проте Товариство в установлений строк відзиву на позовну заяву не подало, будь-яких заяв чи клопотань на адресу суду не направило.
Положеннями частини 9 статті 165 ГПК України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Також 2 квітня 2025 року через систему "Електронний суд" від представника Фонду надійшла заява про відкликання його позовної заяви. У цій заяві Фонд просив повернути суд його позов до Товариства про стягнення 26 526,58 грн на підставі пункту 3 частини 5 статті 174 ГПК України. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 7 квітня 2025 року в задоволенні вказаної заяви Фонду відмовлено.
Жодних інших заяв чи клопотань, зокрема, по суті спору, від сторін справи не надходило.
Беручи до уваги належне повідомлення відповідача про розгляд даної справи, а також враховуючи наявність достатньої кількості документів для її розгляду по суті, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
13 жовтня 2023 року між Фондом та Товариством у передбаченому Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг" порядку було укладено договір про надання гранту на участь в програмі розвитку технологій, що можуть використовуватись у сфері оборони, - BRAVE1, № 64-BRV/10/2023, за умовами якого Фонд зобов`язався надати Товариству на умовах, визначених цим правочином, фінансову підтримку в формі гранту, а Товариство - використовувати грант на умовах, визначених договором і додатками до нього.
Підписуючи цей договір, сторони також погодили використання електронного підпису (удосконаленого електронного підпису або кваліфікованого електронного підпису) в документообігу (договір, додатки до договору та додаткові угоди) у межах виконання цього правочину (пункт 12.4. зазначеної угоди).
Відповідно до положень статей 628, 629 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Якщо сторони домовилися укласти договір за допомогою інформаційно-комунікаційних систем, він вважається укладеним у письмовій формі.
Цей договір і додатки до нього підписані кваліфікованими електронними підписами (далі - КЕП) уповноважених представників сторін, що підтверджується наявним у матеріалах справи відповідним протоколом створення та перевірки кваліфікованого й удосконаленого електронного підпису.
Відповідно до пункту 1.1. договору видача гранту відбувається лише за умови подальшого моніторингу Фондом порядку використання коштів гранту заявником. Метою моніторингу є оцінка діяльності заявника щодо виконання запланованих заходів та забезпечення відповідності фінансових витрат, визначених у додатку № 1 до договору (заявка заявника). Підписуючи цей договір, заявник надав згоду на моніторинг Фондом його діяльності, зокрема на перевірку Фондом поданого фінансового звіту про використання коштів заявником та інформаційних довідок заявника, а також на моніторингові візити працівників Фонду за місцезнаходженням заявника.
За умовами пункту 1.2. вказаного правочину звітним періодом визначено п`ять місяців. Першим днем звітного періоду є день зарахування коштів гранту на банківський рахунок заявника, призначеного для обліку коштів, пов`язаних з реалізацією гранту. Звітний період завершується у відповідне число наступного місяця за місяцем, у якому було зараховано кошти на банківський рахунок заявника, якщо звітним періодом визначено один місяць, або у відповідне число місяця, у якому завершується звітний період. Заявник зобов`язується через вебпортал (portal.usf.com.ua) подати фінансовий звіт згідно з формою, визначеною в додатку № 2 до договору (форма фінансового звіту заявника), та звіт про діяльність за формою, визначеною в додатку № 3 до договору (форма звіту про діяльність заявника), не пізніше, ніж через п`ять робочих днів після закінчення звітного періоду. Кількість звітних періодів не може бути змінена.
Пунктом 2.1. договору передбачено, що загальний розмір гранту становить 181 965,50 грн, що визначається як загальна сума витрат згідно заповненого заявником кошторису в доларах США за офіційним курсом НБУ до гривні станом на дату укладення цього правочину. Зміна розміру гранту в сторону збільшення не допускається.
Згідно з пунктом 2.2. договору Фонд зобов`язався сплатити заявнику грант протягом 5-ти банківських днів з наступного дня після укладення цього правочину. Грант перераховується заявнику одним траншем у безготівковій формі на окремо відкритий банківський рахунок, що зазначений у статті 13 ("реквізити сторін") цього договору.
За умовами пунктів 3.1.3.- 3.1.5. вказаного правочину Товариство гарантує: використання коштів гранту відповідно до умов цього договору та додатків до нього; наявність належної системи обліку доходів і витрат та подачу звітів у спосіб, що відображає усі операції із коштами гранту в повному обсязі; здійснення діяльності відповідно до додатку № 1 цього правочину. Будь-які відхилення від показників, які зазначені в додатку № 1 до договору, вимагають попереднього письмового погодження з Фондом у передбачених цим правочином та Положенням про грантову програму BRAVE1 (далі - Програма) випадках.
Пунктами 3.2.1. та 3.2.2. договору встановлено, що відхилення від обсягу витрат за кожною зі статей витрат, передбачених діючим кошторисом заявника, що не перевищують 15%, допускаються без обґрунтувань такого відхилення. Будь-які відхилення від обсягу витрат, що не відповідають пункту 3.2.1. цього правочину, мають бути обґрунтовані заявником у письмовому вигляді з посиланням на очікувані цілі заявника. Будь-які зміни до обсягу витрат, визначених діючим кошторисом заявника, передбачені цим пунктом договору, підлягають затвердженню Фондом (моніторинговою комісією).
У пунктах 5.1., 5.2. вказаного правочину сторони встановили перелік обмежень щодо допустимих витрат та перелік недопустимих витрат за рахунок гранту.
Згідно з пунктом 4.1. договору Фонд (моніторингова комісія) перевіряє фінансовий звіт про використання коштів гранту заявником з урахуванням усіх супровідних документів, які підтверджують придбання, оплату товарів/робіт/послуг чи здійснення інших витрат, що обов`язково подаються заявником зі звітністю через вебпортал Фонду та шляхом направлення, зокрема, на офіційні електронні адреси уповноважених працівників Фонду, зазначених на веб-сайті Фонду (http://usf.com.ua), з електронних адрес, зазначених у заявці Товариства. Документи, які відправлені електронною поштою, мають повну юридичну силу, породжують права й обов`язки для сторін, можуть бути подані в судові інстанції в якості належних доказів і не можуть заперечуватись стороною, від імені якої вони були відправлені. Усі витрати, понесені в рамках діяльності заявника, що фінансуються Фондом відповідно до цього договору та додатків до нього, мають бути деталізовані. Заявник зобов`язується разом із фінансовим звітом про використання коштів гранту надати Фонду (моніторинговій комісії) всі супровідні документи, що підтверджують придбання товарів, оплату товарів/робіт/послуг чи здійснення інших витрат, зокрема, але не виключно: копії укладених договорів (з усіма додатками та невід`ємними частинами договорів), акти виконаних робіт, наданих послуг, видаткові накладні, платіжні документи, інше.
У випадку порушення заявником Програми та/або умов цього договору, та/або встановлення Фондом факту подання заявником недостовірної, неправдивої інформації, та/або використання заявником коштів гранту у невідповідності до Програми та/або цього договору, та/або порушення заявником Антикорупційної політики Фонду, Товариство може бути позбавлене права на отримання гранту та зобов`язане повернути отримані ним кошти повністю або частково на рахунок Фонду, який буде зазначено в рішенні Фонду (моніторингової комісії), упродовж двох банківських днів з моменту отримання відповідної вимоги Фонду, якщо інші строки не встановлені Фондом (пункт 8.4. договору).
Відповідно до розділу 11 вказаного правочину Фонд може прийняти рішення про повернення коштів гранту, наданих заявнику, повністю або частково у разі порушення будь-яких умов Програми або невиконання умов договору, включаючи, але не обмежуючись наступними порушеннями й обставинами, зокрема: невиконання заявником умов фінансування, визначених у додатку № 1 до договору та діючому кошторисі; використання коштів гранту не за призначенням; здійснення витрат, не передбачених кошторисом заявника, без погодження з Фондом (моніторинговою комісією); здійснення витрат, передбачених кошторисом заявника, за відсутності та/або неможливості надання заявником підтверджуючих документів таких витрат (необґрунтовані витрати). Фонд (моніторингова комісія), враховуючи обставини, за яких було здійснено необґрунтовані витрати за рахунок грантових коштів, може розглянути питання та прийняти рішення про повернення всієї суми гранту або суми необґрунтованих витрат на рахунок Фонду впродовж двох банківських днів з моменту отримання відповідної вимоги Фонду, якщо інші строки не встановлені Фондом. У разі порушення будь-яких умов цього договору, заявник зобов`язаний повернути всю суму (або будь-яку частину коштів гранту), виплачену Фондом за цим правочином, конкретний розмір якої визначає Фонд (моніторингова комісія).
Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 13 червня 2025 року, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за ним (пункт 12.1. вказаного правочину).
Додатком № 1 до договору сторони затвердили форму заявки Товариства на участь у грантовій програмі (заявка № 95 на участь у грантовій програмі BRAVE1), із зазначенням у ній: опису інноваційної розробки відповідача, ключові результати, яких проект планує досягти завдяки гранту, а також загальний кошторис заявника у розмірі 181 965,50 грн.
Судом встановлено, що на викання умов вищевказаного правочину Фонд перерахував на зазначений у розділі 13 договору рахунок Товариства обумовлену суму гранту в загальній сумі 181 965,50 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжної інструкції від 17 жовтня 2023 року № 95 на вказану суму.
З матеріалів справи також вбачається, що за результатами розгляду поданого відповідачем у встановленому договором порядку фінансового звіту за звітний період з 17 жовтня 2023 року по 17 березня 2024 року, моніторинговою комісією Фонду за напрямком програми BRAVE1 було прийнято рішення, оформлене протоколом від 4 червня 2024 року № 220-ВRV.
Зі змісту вказаного протоколу (копія якого наявна в матералах справи), вбачається, що під час моніторингу використання грантових коштів у звітному періоді встановлено здійснення відповідачем недопустимих витрат (витрат, які не відповідають умовам договору, та не можуть бути профінансовані за рахунок коштів Фонду), не передбачених затвердженим Фондом кошторисом, на загальну суму 29 350,09 грн. У зв`язку з цим моніторингова комісія Фонду за напрямком програми BRAVE1 вирішила: "відмовити у затвердженні фінансового звіту заявника за звітний період (додаток № 2 до договору) та направити звіт на доопрацювання у зв`язку із виявленими порушеннями під час моніторингу використання коштів у звітному періоді: - здійснення недопустимих витрат, що не відповідають умовам договору, та не можуть бути профінансовані за рахунок коштів Фонду, які не передбачені затвердженим Фондом кошторисом в сумі 29 350,09 грн, зобов`язати заявника повернути кошти у розмірі 29 350,09 грн, як витрачені із порушенням умов фінансування, на рахунок Фонду протягом двох банківських днів з дня отримання прийнятого комісією рішення (на підтвердження усунення вказаного порушення Товариство зобов`язане надати виписку із банку)". Належні докази направлення відповідачу вказаного рішення моніторингової комісії Фонду за напрямком програми BRAVE1, оформлене протоколом від 4 червня 2024 року № 220-ВRV, засобами електронного зв`язку у визначному договором порядку (зокрема, на електронні адреси, зазначені в заявці Товариства: dima@gpsm.ua, info@gpsn.ua) наявні в матеріалах цієї справи.
Однак, у порушення умов вказаного правочину, відповідач рішення моніторингової комісії Фонду в установлений договором строк не виконав, виявлені недоліки не виправив, повернувши Фонду грошові кошти за спірним грантом лише в розмірі 6 510,83 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжної інструкції від 18 жовтня 2024 року № 49 на загальну суму 72 961,37 грн з призначенням платежу: "Повернення коштiв згiдно протоколiв по гранту №95 - 6510,83 грн., по гранту №20 -36076,97 грн., по гранту №89 - 30373,57 грн. Без ПДВ".
Докази звернення відповідача до Фонду із запереченнями щодо встановлених у спірному рішенні моніторингової комісії Фонду недоліків фінансового звіту Товариства або із запитами на продовження строку для усунення виявлених недоліків, матеріали справи не містять і Товариством до суду подані не були.
Частинами 1 та 2 статті 509 ЦК України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України передбачено, що однією з підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).
Статтею 325 Господарського кодексу України (далі - ГК України) визначено, що інноваційною діяльністю у сфері господарювання є діяльність учасників господарських відносин, що здійснюється на основі реалізації інвестицій з метою виконання довгострокових науково-технічних програм з тривалими строками окупності витрат і впровадження нових науково-технічних досягнень у виробництво та інші сфери суспільного життя.
Відповідно до статті 326 ГК України інвестиціями у сфері господарювання визнаються довгострокові вкладення різних видів майна, інтелектуальних цінностей та майнових прав в об`єкти господарської діяльності з метою одержання доходу (прибутку) або досягнення іншого соціального ефекту. Формами інвестування інноваційної діяльності, зокрема, є державне (комунальне) інвестування, що здійснюється органами державної влади або органами місцевого самоврядування за рахунок бюджетних коштів та інших коштів відповідно до закону. Загальні умови реалізації інвестицій в Україні визначаються законом.
Згідно з частинами 1, 2 статті 328 ГК України держава регулює інноваційну діяльність шляхом: визначення інноваційної діяльності як необхідної складової інвестиційної та структурно-галузевої політики; формування і забезпечення реалізації інноваційних програм та цільових проектів; створення економічних, правових та організаційних умов для забезпечення державного регулювання інноваційної діяльності; створення та сприяння розвиткові інфраструктури інноваційної діяльності. Держава здійснює контроль за інноваційною діяльністю суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин, її відповідністю вимогам законодавства і державним інноваційним програмам. Законом можуть бути передбачені галузі або об`єкти інноваційної діяльності, у яких обмежується чи забороняється використання іноземних інвестицій.
Відповідно до частини 1 статтті 1 Закону України "Про інноваційну діяльність" (далі - Закон) інноваційна діяльність - це діяльність, що спрямована на використання і комерціалізацію результатів наукових досліджень та розробок і зумовлює випуск на ринок нових конкурентоздатних товарів і послуг; інноваційний продукт - результат науково-дослідної і (або) дослідно-конструкторської розробки, що відповідає вимогам, встановленим цим Законом.
Частиною 1 статті 4 Закону визначено, що об`єктами інноваційної діяльності є: інноваційні програми і проекти; нові знання та інтелектуальні продукти; виробниче обладнання та процеси; інфраструктура виробництва і підприємництва; організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру і якість виробництва і (або) соціальної сфери; сировинні ресурси, засоби їх видобування і переробки; товарна продукція; механізми формування споживчого ринку і збуту товарної продукції.
За змістом статті 5 Закону суб`єктами інноваційної діяльності можуть бути фізичні і (або) юридичні особи України, фізичні і (або) юридичні особи іноземних держав, особи без громадянства, об`єднання цих осіб, які провадять в Україні інноваційну діяльність і (або) залучають майнові та інтелектуальні цінності, вкладають власні чи запозичені кошти в реалізацію в Україні інноваційних проектів.
Відповідно до статті 6 Закону державне регулювання інноваційної діяльності здійснюється шляхом: визначення і підтримки пріоритетних напрямів інноваційної діяльності; формування і реалізації державних, галузевих, регіональних і місцевих інноваційних програм; створення нормативно-правової бази та економічних механізмів для підтримки і стимулювання інноваційної діяльності; захисту прав та інтересів суб`єктів інноваційної діяльності; фінансової підтримки виконання інноваційних проектів; стимулювання комерційних банків та інших фінансово-кредитних установ, що кредитують виконання інноваційних проектів; встановлення пільгового оподаткування суб`єктів інноваційної діяльності; підтримки функціонування і розвитку сучасної інноваційної інфраструктури.
Відповідно до частини 1 статі 17 Закону суб`єктам інноваційної діяльності для виконання ними інноваційних проектів може бути надана фінансова підтримка шляхом: а) повного безвідсоткового кредитування (на умовах інфляційної індексації) пріоритетних інноваційних проектів за рахунок коштів Державного бюджету України, коштів бюджету Автономної Республіки Крим та коштів місцевих бюджетів; б) часткового (до 50%) безвідсоткового кредитування (на умовах інфляційної індексації) інноваційних проектів за рахунок коштів Державного бюджету України, коштів бюджету Автономної Республіки Крим та коштів місцевих бюджетів за умови залучення до фінансування проекту решти необхідних коштів виконавця проекту і (або) інших суб`єктів інноваційної діяльності; в) повної чи часткової компенсації (за рахунок коштів Державного бюджету України, коштів бюджету Автономної Республіки Крим та коштів місцевих бюджетів) відсотків, сплачуваних суб`єктами інноваційної діяльності комерційним банкам та іншим фінансово-кредитним установам за кредитування інноваційних проектів; г) надання державних гарантій комерційним банкам, що здійснюють кредитування пріоритетних інноваційних проектів; д) майнового страхування реалізації інноваційних проектів у страховиків відповідно до Закону України "Про страхування".
Грант - це фінансові чи інші ресурси, надані на безоплатній і безповоротній основі державою, юридичними, фізичними особами, у тому числі іноземними, та (або) міжнародними організаціями для розвитку матеріально-технічної бази для провадження наукової і науково-технічної діяльності, проведення конкретних фундаментальних та (або) прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок, зокрема на оплату праці наукових (науково-педагогічних) працівників у рамках їх виконання, за напрямами і на умовах, визначених надавачами гранту (пункт 5 частини 1 статті 1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність").
Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За частиною 1 статті 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Частиною 1 статті 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до частини 1 статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Оскільки заявлена до стягнення сума основного боргу, яка складає 22 839,26 грн, підтверджена належними доказами, наявними у матеріалах справи, і Товариство на момент прийняття рішення не надало доказів, які свідчать про погашення вказаної заборгованості перед позивачем, суд дійшов висновку про законність та обґрунтованість вимоги Фонду до відповідача про стягнення вказаної суми основного боргу, а відтак позов у цій частині підлягає задоволенню.
У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за вказаним договором, позивач також просив суд стягнути з відповідача 3 063,64 грн інфляційних втрат та 623,68 грн трьох процентів річних, нараховані: за період з 7 червня 2024 року по 17 жовтня 2024 року - на суму боргу в розмірі 29 350,09 грн; за період з 18 жовтня 2024 ркоу по 28 березня 2025 року - на суму боргу в розмірі 22 839,26 грн, згідно з наданим позивачем розрахунком.
За умовами частини 2 статті 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Статтею 253 ЦК України передбачено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Відповідно до частини 1 статті 255 ЦК України, якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку.
З матеріалів справи вбачається, що спірне рішення моніторингової комісії Фонду, яким встановлений строк повернення Товариством грошових коштів у розмірі 29 350,09 грн - протягом 2-х банківських днів з дня отримання цього рішення, було отримане відповідачем 5 червня 2024 року.
Враховуючи положення вищевказаних приписів чинного законодавства, Товариство мало повернути спірну суму грошових коштів до 7 червня 2024 року включно (а не до 6 червня 2024 року, як помилково визначив Фонд у своєму позові та розрахунку).
У зв`язку з цим, судом здійснено власний розрахунок заявлених до стягнення компенсаційних виплат за належний період прострочення виконання грошового зобов`язання відповідачем (з 8 червня 2024 року по 28 березня 2025 року). За перерахунком суду, обґрунтований розмір трьох процентів річних за цей період складає 621,29 грн. Відтак, вказана позовна вимога підлягає задоволенню у вищезазначеному розмірі. У задоволенні вимоги позивача про стягнення з відповідача 2,39 грн трьох процентів річних слід відмовити в зв`язку з її необґрунтованістю.
Оскільки заявлений Фондом до стягнення з відповідача розмір інфляційних втрат не перевищує розрахованої судом суми, позовна вимога про стягнення з відповідача 3 063,64 грн інфляційних втрат підлягає задоволенню у вказаному розмірі.
Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене, позов Фонду підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до статті 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно з підпунктом 1 пункту 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру справляється судовий збір у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" станом на 1 січня 2025 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у місячному розмірі становив 3 028,00 грн.
При цьому, за частиною 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Відтак, за чинним законодавством позивач мав сплатити за подання через систему "Електронний суд" до суду цієї позовної заяви судовий збір у розмірі 2 422,40 грн (3 028 х 0,8).
Судом встановлено, що при зверненні з даним позовом Фонд сплатив 3 028,00 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжної інструкції від 28 березня 2025 року № 175 на вищевказану суму.
Частиною 2 статті 7 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що у випадках, установлених, зокрема, пунктом 1 частини 1 цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми.
Зважаючи на відсутність у матеріалах справи заяви позивача про повернення йому надмірно сплаченої суми судового збору, суд позбавлений можливості вирішити вказане питання по суті на час прийняття даного рішення.
Відтак, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2 422,18 грн.
Керуючись статтями 86, 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтеллі" (03035, місто Київ, вулиця Льва Толстого (Гетьмана Павла Скоропадського), будинок 63, офіс 19; ідентифікаційний код 37593697) на користь Фонду розвитку інновацій (04107, місто Київ, вулиця Отто Шмідта, будинок 26; ідентифікаційний код 42688455) 22 839 (двадцять дві тисячі вісімсот тридцять дев`ять) грн 26 коп. основної заборгованості, 3 063 (три тисячі шістдесят три) грн 64 коп. інфляційних втрат, 621 (шістсот двадцять одну) грн 29 коп. трьох процентів річних та 2 422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 18 коп. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено скорочене (вступну та резолютивну частини) рішення суду або якщо розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 14 травня 2025 року.
Суддя Є.В. Павленко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 15.05.2025 |
Номер документу | 127321719 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі банківської діяльності, з них кредитування, з них забезпечення виконання зобов’язання |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Павленко Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні