Герб України

Рішення від 13.05.2025 по справі 400/1523/25

Миколаївський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 травня 2025 р. № 400/1523/25 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дерев`янко Л.Л., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомДержавного агенства водних ресурсів України, вул. Велика Васильківська, 8,м. Київ,01024,

до відповідачаКомунального підприємства житлово-комунального підприємства "Добробут Шевченківської сільської ради", вул. Шевченка, 32,с. Шевченкове,Миколаївський р-н, Миколаївська обл.,57263,

треті особиГоловне управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005,

проскасування дозволу від 13.03.2019 №305/МЛ/49д-19,

ВСТАНОВИВ:

Державне агентство водних ресурсів України (далі - позивач або Державне агентство) звернулось з позовом до Комунального підприємства житлово-комунальне підприємство «Добробут Шевченківської сільської ради» (далі - відповідач), третя особа - Головне управління ДПС у Миколаївській області (далі третя особа або ГУ ДПС у Миколаївській області) в якому просить суд:

скасувати дозвіл на спеціальне водокористування від 13.03.2019 № 305/МЛ/49д-19, виданий Комунальному підприємству житлово-комунального підприємства "Добробут Шевченківської сільської ради.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що за відповідачем рахується податковий борг з рентної плати, що є підставою для скасування раніше виданого дозволу на спеціальне водовикористання.

Ухвалою суду від 24.02.2025 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановив строк для подання сторонами заяв по суті.

Копію ухвали від 24.02.2025 відповідач отримав 15.04.2025, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу (ф. 119) № 0610246103456. Ухвала про відкриття провадження у справі від 24.02.20215 доставлена до електронного кабінету третьої особи в підсистемі Електронний суд ЄСІТС .

У встановлений судом строк відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву, а третя особа - на подання пояснень не скористались.

Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами. Тому суд вирішив справу на підставі наявних у ній матеріалів.

Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

Позивач видав відповідачу спеціальний дозвіл на водокористування від 13.03.2019 № 305/мл/49д-19 (далі - Спеціальний дозвіл № 305/мл/49д-19) строком на 5 років (до 13.03.2024) на підземний водозабір.

24.01.2025 ГУ ДПС у Миколаївській області листом № 766/5/14-29-04-03-05 повідомило позивача про наявність заборгованості відповідача зі сплати рентних платежів за спеціальне використання води в сумі 61487,06 грн і просило вжити передбачених законодавством заходів щодо скасування спеціального дозволу № 305/мл/49д-19.

Борг виник в зв`язку з несплатою самостійно задекларованих відповідачем зобов`язань відповідно до податкових розрахунків з рентної плати за спеціальне використання води:

за 4 квартал 2023 на суму 14380,66 грн, 3631,31 грн, 1503,28 грн

за 1 квартал 2024 на суму 188,78 грн, 3763,78 грн, 16143,44 грн, 1437,56 грн

за 2 квартал 2024 на суму 5676,44 грн, 1489,30 грн, 22067,26 грн, 2338,12 грн

за 3 квартал 2024 на суму 363,58 грн, 1079,56, 24208,49 грн, 6646,98 грн

Також, на підставі актів камеральних перевірок відповідача ГУ ДПС у Миколаївській області прийняло податкові повідомлення-рішення про застосування до відповідача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань:

від 09.02.2024 № 0000020860410 (форма «ПС») у сумі 1219,00 грн (отримано відповідачем 13.02.2024);

від 09.02.2024 № 0000020850410 (форма «ПС») у сумі 1841,00 грн (отримано відповідачем 13.02.2024);

від 20.08.2024 № 00000172820410 (форма «ПС») у сумі 3548,16 (отримано відповідачем 22.08.2024).

Наявність податкової заборгованості з рентних платежів і, як наслідок, виникнення підстав для скасування спеціального дозволу № 305/мл/49д-19, слугувало підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходив з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Пунктом 1 Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 393, Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.

Згідно з пунктом 9 частини першої статті 16 ВК України до відання центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить видача дозволів на спеціальне водокористування.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (частина друга статті 49 ВК України).

Відповідно до абзацу п`ятого частини третьої статті 55 ВК України орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстави систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Відтак Державне агентство водних ресурсів України має повноваження щодо звернення з адміністративним позовом до адміністративного суду щодо анулювання дозволу на спеціальне водокористування на підставі систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.

Частиною першою статті 42 ВК України визначено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Відповідно до частини першої статті 49 ВК України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Водокористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства (пункт 11 частини першої стаття 44 ВК України).

Згідно зі статтею 30 ВК України збори за спеціальне водокористування справляються з метою стимулювання раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і включають рентну плату за спеціальне використання води та екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти, які встановлюються Податковим кодексом України.

Відповідно до абзацу другого пункту 255.1 статті 255 Податкового кодексу України (далі ПК України) платниками рентної плати за спеціальне використання води є первинні водокористувачі суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів.

Об`єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (пункту 255.3 статті 255 ПК України).

Відповідно до пункту 257.1 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним спектром (радіочастотним ресурсом) України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.

Згідно з пунктом 257.2 статті 257 ПК України платники ренти самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.

Абзацом першим пункту 257.5 статті 257 ПК України встановлено, що сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Відповідно до підпункту 49.18.2 пункту 49.18 статті 49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).

Таким чином, платник рентної плати за спеціальне водокористування зобов`язаний сплатити суму відповідного податкового зобов`язання протягом 50 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу.

Суд встановив, що позивач видав відповідачу Спеціальний дозвіл № 305/мл/49д-19 строком на 5 років (з 13.03.2019 по 13.03.2024) на забір води, який відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» продовжений на період дії воєнного стану та три місяці з дня його припинення.

Відповідач не виконав податкові зобов`язання зі сплати рентних платежів за 4 квартал 2023, за 1- 3 квартал 2024 року.

Таким чином, позивачем зазначено, а відповідачем не спростовано, що останній не сплачує рентну плату за спеціальне водокористування впродовж більш як два податкових (звітних) періодів.

Враховуючи абзац п`ятий частини третьої статті 55 ВК України, Спеціальний дозвіл 305/мл/49д-19 підлягає скасуванню з підстави систематичної несплати збору за спеціальне водокористування в судовому порядку.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача, який є суб`єктом владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Державного агенства водних ресурсів України (вул. Велика Васильківська, 8,м. Київ,01024 ЄДРПОУ 37472104) до Комунального підприємства житлово-комунального підприємства "Добробут Шевченківської сільської ради" (вул. Шевченка, 32,с. Шевченкове,Миколаївський р-н, Миколаївська обл.,57263 ЄДРПОУ 42417642) задовольнити повністю.

2. Скасувати дозвіл на спеціальне водокористування від 13.03.2019 № 305/МЛ/49д-19, виданий Комунальному підприємству житлово-комунального підприємства "Добробут Шевченківської сільської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суддя Л.Л. Дерев`янко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2025
Оприлюднено16.05.2025
Номер документу127338107
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —400/1523/25

Рішення від 13.05.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Дерев'янко Л.Л.

Ухвала від 24.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Дерев'янко Л.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні