Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/3154/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Акціонерного товариства "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Акціонерне товариство "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, а саме просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів від 26.02.2025 №13.
В обгрунтування позову зазначено, що відповідачем було проведено планову документальну перевірку правильності використання АТ "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" страхових коштів Фонду соціального страхування України. За результатами вказаної перевірки складено акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 14.02.2025 № 1600-0902-3/16. Не погоджуючись з висновками, викладеними в акті, АТ "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" було подано до відповідача заперечення до акту перевірки від 14.02.2025 № 1600-0902-3/16. Однак, 26.02.2025 Головним управління Пенсійного фонду України в Полтавській області було прийнято рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів № 13. Водночас позивач не погоджується з рішенням ГУПФУ в Полтавській області від 26.02.2025 № 13, вважає його протиправним і таким, що підлягає скасуванню. АТ "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" вважає, що висновки, викладені в оскаржуваному рішенні, є безпідставними, необгрунтованими і такими, що не ґрунтуються на вимогах законодавства України.
Ухвалою суду від 17.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/3154/25, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
01.04.2025 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області надійшов відзив на позов в якому зазначено, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області відповідно до наказу № 1219 від 13.12.2024 року та направлення про проведення документальної перевірки від 28.01.2025 року № 400/КПР проведено документальну перевірку дотримання чинного законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування України Філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» (юридична адреса: вул. Європейська, 173, м. Полтава, 36008, ЄДРПОУ 00153100) за період з 01.10.2021 по 31.12.2024 року. За результами вказаної перевірки Головним управлінням пенсійного фонду України в Полтавській області оформлено акт перевірки від 14.02.2025 року № 1600-0902-3/16, в якому встановлено та виплачено ряд порушень вимог законодавства при наданні страхових виплат, в тому числі порушення порядку використання коштів Фонду, що виразилось у призначенні та виплаті допомоги по тимчасовій непрацездатності за період після встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності; не здійснення контролю за правильним нарахуванням страхових виплат, що передбачено Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року, порушення норм законодавчих та нормативно-правових актів у сфері здійснення страхових виплат. Також зазначено, що відповідно до норм частини другої статті Закону України від 23.09.99 № 1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", допомога по тимчасовій непрацездатності надається за період тимчасової непрацездатності до встановлення МСЕК інвалідності, то допомога за день встановлення інвалідності та за день огляду МСЕК не надається. Вказана норма чітко визначена на законодавчому рівні, є чіткою, зрозумілою та неупередженою. Крім того, звертаємо увагу суду на те, що допомога по тимчасовій непрацездатності - це компенсація втраченого заробітку особи у зв`язку із страховим випадком. У випадку встановлення особі групи інвалідності така особа вже розглядається як отримувач пенсії, оскільки пенсія по інвалідності встановлюється з дати встановлення інвалідності згідно виписки з акту огляду МСЕК. До особи не може бути застосовано дві соціальні виплати одночасно, тобто не може бути здійснено оплату допомоги за день встановлення інвалідності та за день огляду МСЕК та пенсії по інвалідності, призначення якої здійснюється з дати встановлення інвалідності згідно виписки з акту огляду МСЕК.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що згідно даних особистого кабінету підприємства на веб-порталі Пенсійного фонду України, листки непрацездатності по особам, зазначеним в акті документальної перевірки, були зі статусом: «ГОТОВО ДО СПЛАТИ». В даних, що відображаються в особистому кабінеті користувача зазначається «ПРИЧИНА НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ» і «КАТЕГОРІЯ МЕДИЧНОГО ВИСНОВКУ» не надають змогу визначити, що працівника направлено на медико- соціальну експертизу, при цьому в листках непрацездатності відсутня інформація щодо встановлення інвалідності. Таким чином, отримавши інформацію щодо закриття листків непрацездатності відповідно та набуття ними статусу «ГОТОВО ДО СПЛАТИ», Філією були вжиті заходи, спрямовані на надання вказаним застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з їх тимчасовою втратою працездатності з шостого дня непрацездатності за весь період непрацездатності до закриття листків непрацездатності. Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності здійснена за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. З огляду на викладене вважаємо, що висновки Пенсійного фонду України в Полтавській області зазначені в Акті перевірки щодо порушення пункту 1 частини 2 статті 15, абзацу 1 частини 2 статті 22, частини 3 статті 30 Закону №1105; пункту 1.2, пункту 2.2 Постанови №13 суперечать положенням чинного законодавства.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до наказу Головного управління Пенсійного фонду України від 13.12.2024 № 1219 з 03.02.2025 по 14.02.2025 проведена документальна планова перевірка філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» (код ЄДРПОУ 00153100) щодо правильності використання страхувальником страхових коштів за період з 01.10.2021 по 31.12.2024 про що філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» відповідачем направлено повідомлення від 17.01.2025 № 1600-0901.
28.01.2025 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області №400/КПР від 28.01.2025 видано направлення на проведення документальної перевірки.
За результатами перевірки складено Акт документальної перевірки дотримання чинного законодавства у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування України від 14.02.2025 № 1600-0902-3/16 філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування», за результатами перевірки виявлено наступні порушення вимог законодавства:
- п. 1 ч. 2 ст. 8, ч. 3 ст.22, п. 1 ч. 2 ст. 24, абз.1 ч.1 ст. 26 Закону № 1105 у редакції Закону № 2620-ІХ, що діяла на час вчинення порушення; п. 1.2, п. 2.2 Постанови №13, п. 9 Постанови № 12, а саме: при наданні страхових виплат порушено порядок використання коштів Фонду: допомога по тимчасовій непрацездатності виплачувалася не у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати; не здійснено контроль за правильним нарахуванням страхових виплат.
- п.1 ч.2 ст.15, абз.1 ч.2 ст.22, ч.3 ст.30 Закону №1105, п.1.2, п.2.2 Постанови №13, а саме: при наданні страхових виплат порушено порядок використання коштів Фонду: призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за період після встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності; не здійснено контроль за правильним нарахуванням страхових виплат: неправомірні витрати склали: 15609,23 грн: 07.07.2022 - л/н №1472694-2006979129-1 з 14.02.2022 по 23.02.2022, група інвалідності з 18.02.2022, 6 дн., ОСОБА_1 , 2368,02 грн, 07.07.2022, л/н № 1472694-2007690561-1, з 24.02.2022 по 09.03.2022, 14 дн., ОСОБА_1 , 5525,38 грн, 14.07.2022 - л/н №1472694- 2007746796-1, з 10.03.2022 по 14.03.2022, 5 дн., ОСОБА_1 1973,35 грн; 27.01.2022 - л/н №650762-2003378534-1,3 30.11.2021 по 08.12.2021, група інвалідності з 08.12.2021, 1 дн., ОСОБА_2 , 655,97 грн, 03.03.2022- л/н №650762-2003707634-2, з 09.12.2021 по 10.12.2021, 2 дн., ОСОБА_2 , 1311,94 грн; 19.12.2022 - л/н №4511810-2010017720-1, з 24.09.2022 по 29.09.2022, група інвалідності з 29.09.2022, 1 дн., ОСОБА_3 , 541,01 грн; 27.12.2022 - л/н№4203438-2010465961-1, з 15.10.2022 по 17.10.2022, група інвалідності з 17.10.2022, 1 дн., ОСОБА_4 , 527,33 грн; 30.12.2022 - л/н №4839912-2011218868-1, з 26.11.2022 по 02.12.2022, група інвалідності з 28.11.2022, 5 дн., ОСОБА_5 , 996,80 грн; 19.01.2023- л/н №4942944-2011361474-1, з 06.12.2022 по 09.12.2022, група інвалідності з 07.12.2022, 3 дн., ОСОБА_6 , 1709,43 грн.
- п. 1 ч. 2, п. 1 ч. 5, ч. 6 ст. 8, абз. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 3 ст. 22 Закону №1105 (в редакції Закону №2620-ІХ, що діяла на момент вчинення порушення), п. 1.2, п.2.2 Постанови № 13, а саме: при наданні страхових виплат порушено порядок використання коштів Фонду: призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності за період після встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності; не здійснено контроль за правильним нарахуванням страхових виплат: неправомірні витрати склали: 23931,26 грн: 12.04.2023 - л/н №7014538-2013260135-1 з 01.03.2023 по 15.03.2023, група інвалідності з 09.03.2023, 7дн., ОСОБА_7 , 4705,96 грн; 25.04.2023 - л/н №6223294-2013856928-1 з 28.03.2023 по 30.03.2023, група інвалідності з 28.03.2023, 3 дн., ОСОБА_8 , 1964,46 грн; 24.03.2023 - л/н №6118774-2012825173-1, з 11.02.2023 по 16.02.2023, група інвалідності з 16.02.2023, 1 дн., ОСОБА_9 , 724,62 грн; 24.03.2023- л/н №6096559-2012865654-1, з 14.02.2023 по 22.02.2023, група інвалідності з 20.02.2023, 3 дн., ОСОБА_10 , 1737,75 грн; 25.05.2023 - л/н №6413305-2014544215-1, з 29.04.2023 по 05.05.2023, група інвалідності з 05.05.2023, 1 дн., ОСОБА_11 , 385,21 грн, 20.06.2023- л/н №6413305-2014668232-1, з 06.05.2023 по 09.05.2023, 4 дн., ОСОБА_11 , 1540,84 грн; 23.10.2023 - л/н №8138809-2016871343-1, з 19.09.2023 по 27.09.2023, група інвалідності з 26.09.2023, 2 дн., ОСОБА_12 , 1118,50 грн; 15.09.2023 - л/н №7727387-2016356406-1, з 19.08.2023 по 25.08.2023, група інвалідності з 25.08.2023, 1 дн., ОСОБА_13 , 501,02 грн, 22.09.2023 - л/н №7727387- 2016452989-1, з 26.08.2023 по 28.08.2023, Здн., ОСОБА_13 , 1503,06 грн; 09.11.2023 - л/н №8210073-2017174832-1, з 03.10.2023 по 11.10.2023, група інвалідності з 10.10.2023, 2 дн., ОСОБА_14 , 1427,08 грн, 09.11.2023 - л/н №8210073-2017387787-1, з 12.10.2023 по 16.10.2023, 5 дн., ОСОБА_14 , 3567,70 грн; 28.08.2023 - л/н №6036293-2015979523-1, з 26.07.2023 по 01.08.2023, група інвалідності з 01.08.2023, 1 дн., ОСОБА_15 , 827,10 грн, 28.08.2023 - л/н №6036293-2016078112-1, з 02.08.2023 по 03.08.2023, 2 дн., ОСОБА_15 , 1654,20 грн; 30.11.2023- л/н №8486136-2017775367-1 з 28.10.2023 по 03.11.2023, група інвалідності з 31.10.2023, 4 дн., ОСОБА_16 , 2273,76 грн.
неправомірні витрати склали: 25736,12 гри: 28.04.2023-л/н №6111495-2013814372-1 з 25.03.2023 по 29.03.2023, група інвалідності з 27.03.2023.2023, 3 дн., ОСОБА_17 - 1694,91 грн; 12.04.2023 - л/н №5885358-2013377608-1 з 07.03.2023 по 17.03.2023, група інвалідності з 16.03.2023, 2 дн., ОСОБА_18 , 835,86 грн, 25.04.2023 - л/н №5885358-2013649419-1 з 18.03.2023 по 24.03.2023, 7 дн., ОСОБА_18 , 2925,51 грн; 31.07.2023 - л/н №7242635- 2015707804-1, з 08.07.2023 по 13.07.2023, група інвалідності з 13.07.2023, 1 дн., ОСОБА_19 , 743,05 грн; 12.04.2024 - л/н №9925653-2021217550-2 з 05.03.2024 по 12.03.2024, група інвалідності з 12.03.2024, 1 дн., ОСОБА_20 , 658,64 грн; 28.04.2023 - л/н №6117503-2013962091-1 з 01.04.2023 по 06.04.2023, група інвалідності з 06.04.2023, 1 дн., ОСОБА_21 , 407,84 грн; 29.04.2024- л/н 10259741-2021457659-1 з 12.03.2024 по 18.03.2024, група інвалідності з 13.03.2024, 6 дн., ОСОБА_22 , 5490,06 грн; 19.07.2024 -л/н №12455857-2023597127-1 з 13.06.2024 по 21.06.2024, група інвалідності з 18.06.2024, 4 дн., ОСОБА_23 , 3111,08 грн; 30.07.2024 - л/н №11670150-2023364588-1 з 01.06.2024 по 28.06.2024, група інвалідності з 27.06.2024, 2 дн., ОСОБА_24 , 1437,62 грн; 18.10.2024 - л/н №9370574-2025415415-1 з 07.09.2024 по 12.09.2024, група інвалідності з 09.09.2024, ОСОБА_25 , 4 дн., 3812,80 грн; 28.11.2024 - л/н №12552404-2026733145-1 з 01.11.2024 по 08.11.2024, група інвалідності з 08.11.2024, 1 дн., ОСОБА_26 , 923,75 грн. 11.12.2024 - л/н №12552404-2026899815-2 з 09.11. 2024 по 12.11.2024, 4 дн., ОСОБА_26 , 3695,00 грн.
Позивачем направлено заперечення на акт перевірки.
25.02.2025 за № 1600-0901-8/15153 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області за результатами розгляду заперечення позивача на акт перевірки залишено без задоволення, а висновки акту перевірки без змін.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області прийнято рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів від 26.02.2025 №13, яким за наслідками перевірки та враховуючи виявлені порушення зобов`язано філію Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» повернути неправомірну витрачену суму страхових коштів у розмірі 65276,61 та керуючись абзацом першим частини шостої статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" застосовано до філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» Акціонерного товариства «Укргазвидобування» штраф за порушення порядку використання страхових коштів - 326383,31 грн.
Не погоджуючись із рішенням Головного управління Пенсійного фонду Украхни в Полтавській області про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів від 26.02.2025 №13, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.
Основи законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 №16/98-ВР (надалі - Основи №16/98-ВР) відповідно до Конституції України визначають принципи та загальні правові, фінансові і організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян в Україні.
Статтею 4 Основ №16/98-ВР страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності включено до видів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, регулюються законами, прийнятими відповідно до цих Основ.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (надалі - Закон №1105-XIV).
Частиною першою статті 4 Закону №1105-XIV визначено, що уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Правовий статус, порядок утворення та діяльності уповноваженого органу управління визначаються відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону №1105-XIV, основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування; 2) здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 4) проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів; 5) здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів.
Частиною 1 статті 5 Закону №1105-XIV встановлено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право: 1) отримувати інформацію шляхом електронної інформаційної взаємодії з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, електронної системи охорони здоров`я, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Єдиної державної електронної бази з питань освіти, Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон, інформаційно-аналітичної платформи електронної верифікації та моніторингу, централізованого банку даних з проблем інвалідності з метою забезпечення виконання покладених на нього завдань відповідно до законодавства України. Отримання інформації шляхом електронної інформаційної взаємодії з Єдиного державного демографічного реєстру та інтегрованої міжвідомчої інформаційно-комунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон, здійснюється з використанням єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України. Доступ до інформації здійснюється з дотриманням вимог законів України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про захист персональних даних";
2) перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів;
3) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів;
4) перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів;
5) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;
6) накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону;
7) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування;
8) порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства про соціальне страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи;
9) утворювати підприємства, установи, організації для виконання завдань, передбачених цим Законом..
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 8 Закону №1105-XIV, роботодавець зобов`язаний здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом.
Пунктом 1 частини п`ятої статті 8 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення.
Частиною 6 статті 8 Закону №1105-XIV встановлено, що У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Відповідно до статті 11 Закону №1105-XIV (в редакції чинній на момент виникнення підстав для оспорюваних порушень), страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону №1105-XIV, право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Частиною першою статті 22 Закону № 1105-XIV встановлено, що страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Відповідно до частини третьої цієї ж норми, рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Відповідно до пункту 1.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України №13 від 19.07.2018 (надалі - Положення №13),
Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства діє відповідно до частини третьої статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" і в своїй діяльності керується вказаним Законом, Статутом Фонду соціального страхування України, цим Положенням, а також іншими нормативно-правовими актами, що регулюють питання матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.
Положення про комісію визначає основні завдання, сферу дії, перелік повноважень, організаційні засади членів комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.
Приписами пункту 2.2 Положення №13, передбачено, що комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.
Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону №1105-XIV, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з уповноваженим органом управління.
Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Відповідно до положень пункту 1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13.11.2001 № 455 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.12.2001 за №1005/6196 (надалі - Інструкція №455 у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.
Згідно з пп. 1.3.1 п. 1.3 Інструкції №455, листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.
Пунктом 1.4 Інструкції №455 встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.
Пунктами 1.6 та 1.7 Інструкції №455 передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності.
Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. На період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацією та ліквідацією її спалахів та епідемій в Україні, відповідно до вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України, видаються листки непрацездатності на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв`язку або інтернет-телефонії лікарем, який надає первинну медичну допомогу, з обов`язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого, терміном до 5 календарних днів.
Згідно з п. 1.8 Інструкції №455, листок непрацездатності (довідка) видається і закривається в одному лікувально-профілактичному закладі, крім випадків доліковування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. За наявності показань для подальшого лікування іншим лікувально-профілактичним закладом видається новий листок непрацездатності (довідка) як продовження попереднього.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 затверджено Інструкцією про порядок заповнення листка непрацездатності, якою визначено, що листок непрацездатності - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів.
Також зі змісту Інструкції вбачається, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності, та містить всі необхідні реквізити.
Відповідачем не спростовується той факт, що листки непрацездатності, сформовані щодо осіб яким було призначена допомога по тимчасовій непрацездатності, були оформлені відповідно до вимог чинного законодавства. Відсутні зауваження з цього приводу й у Акті перевірки.
Щодо встановлених порушень, суд зазначає наступне.
Пунктом 1 частиною 1 статті 15 Закону № 1105-XIV визначено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.
Відповідно до частини 2 статті 15 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як вже зазначалося судом, єдиною та належною підставою для призначення і виплати застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є листок непрацездатності за умови, що він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності, та містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав листок непрацездатності, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я «Для листків непрацездатності» тощо).
З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що позивачем призначена і виплачена застрахованим особам допомога по тимчасовій непрацездатності по дату закриття листків працездатності.
Водночас, групу інвалідності особам зазначеним в акті перевірки встановлена до дати закриття листка працездатності.
Суд зауважує, що позивач, отримавши інформацію щодо закриття листків непрацездатності та набуття застрахованими особами статусу «готово до сплати», цілком правомірно вжив заходи, спрямовані на надання вказаним застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з їх тимчасовою втратою працездатності.
Крім того, позивачу могло бути відомо про наявність у цих застрахованих осіб інвалідності тільки внаслідок повідомлення позивачу про відповідні обставини, що не заперечується відповідачем.
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постанові від 14 липня 2022 року № 826/7354/18 сформульовано правовий висновок, згідно з яким особа, якій встановлено інвалідність, самостійно визначає, чи повідомляти роботодавця про наявність у неї інвалідності. Однак, ризики, які можуть настати через неповідомлення роботодавця про відповідні обставини, несе сама особа.
Таким чином, суд зауважує, що у позивача відсутній достатній функціонал для самостійного з`ясування питання щодо проходження застрахованими особами МСЕК та отримання ними інвалідності.
Відповідачем такі доводи позивача не спростовано, доказів наявності у позивача інформації про встановлення застрахованим особам інвалідності на час здійснення страхових виплат відповідачем не надано.
Аргументи відповідача про те, що відсутність у позивача інформації про інвалідність застрахованих осіб не відміняє факт порушення законодавства, та про не усунення порушень не спростовують висновку суду про протиправність застосування до позивача штрафних санкцій.
З огляду на приписи ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, суд дійшов висновку про недоведеність з боку відповідача факту порушення позивачем вимог п. 1 ч. 2 ст. 15, абзацу 1 ч.2 ст.22, ч.3 ст. 30, ч. 1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", що свідчить про неправомірність рішення, в основу якого покладені висновки про ці факти, в частині, що оскаржується.
Таким чином, рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів від 26.02.2025 №13, винесене Головним управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, є протиправним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
Отже, адміністративний позов належить задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тож сплачена позивачем сума судового збору у розмірі 2422,40 грн підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Позов Акціонерне товариство "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" (вул. Кудрявська, 26/28, Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 30019775) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Гоголя, 34, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 13967927) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів від 26.02.2025 №13.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь Акціонерне товариство "УКРГАЗВИДОБУВАННЯ" витрати зі сплати судового збору в сумі 2422,40 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Л.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 16.05.2025 |
Номер документу | 127338628 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні