РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 травня 2025 року м. Рівне№460/2061/25
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сарненської районної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення певних дій.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Сарненської районної державної адміністрації (далі відповідач), в якому позивач просить суд:
визнати протиправними дії Сарненської районної державної адміністрації щодо відмови в поданні відомостей щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012;
зобов`язати Сарненську районну державну адміністрацію надати відомості щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012.
Стислий виклад позиції позивача.
Позивач зазначає, що під час звернення до територіального відділення Пенсійного фонду України та отримання довідки форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу) виявилось, що в Пенсійному фонді України відсутні дані про нараховану та виплачену заробітну плату, суми заробітку для нарахування пенсії, дані про сплачені страхові внески за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012. Позивач вказує, що у спірний період працював в Березівській загальноосвітній школі I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області (08.07.2014 Березівську загальноосвітню школу I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області реорганізовано в Березівський ліцей Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області), що підтверджується записами трудової книжки Позивача НОМЕР_1 . В подальшому, при численних зверненнях до уповноважених органів, позивачу фактично відмовлено у поданні відомостей щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012, що свідчить про протиправність дій відповідача, як правонаступника роботодавця. Просив задовольнити позов у повному обсязі.
Стислий виклад заперечень відповідача.
Відповідач зазначає, що як випливає з матеріалів адміністративної справи приводом для звернення до суду слугувала відмова в поданні відомостей щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012 Адміністрацією. Виходячи із змісту позову та його вимог, Позивач звернувся до суду та визначив спосіб захисту порушеного права шляхом визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, зокрема, зобов`язати Сарненську районну державну адміністрацію надати відомості щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012. Отже обраний спосіб захисту порушеного права чи інтересу Позивача не відповідає адміністративному судочинству. Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, номер, дата та час формування витягу: 34608977, 24.02.2025 18:47:43 станом на 24.02.2025 відповідно до наступних параметрів запиту: Реєстраційний номер справи: 160300017326 Ідентифікаційний код: 02145895, юридична особа відділ освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області знаходиться «в стані припинення». Дані про юридичних осіб правонаступників відсутні. Також відповідно до інформації зазначеної у вищевказаному Витязі вбачається те, що відділ освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області не знятий з обліку у фіскальних органах. За наведених вище обставин вбачається, що поняття «в стані припинення» та «припинено» не є тотожними поняттями, оскільки дієздатність юридичної особи зберігається до її припинення (з внесенням до Єдиного державного реєстру відповідних відомостей). Таким чином, на основі вищевикладеного вбачається логічно послідовний зв`язок у діях, які може та повинен вчиняти страховик та обставини за яких це можуть здійснювати інші особи. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 10.02.2025 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області.
За правилами частини п`ятої статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності у процесуальному законі вказівки (прямої чи опосередкованої) на необхідність розгляду справи (з огляду на її категорію) тільки за правилами загального позовного провадження, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження (відповідно до частини другої статті 257 КАС).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 працювала з 15.08.1993 на різних посадах в Березівській загальноосвітній школі I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області (08.07.2014 Березівську загальноосвітню школу I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області реорганізовано в Березівський ліцей Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області), що підтверджується записами трудової книжки НОМЕР_1 (а.с. 20).
У Трудові книжці міститься запис №8 06.09.2000 перервати відпустку по догляду за дитиною у зв`язку з виходом на роботу; наступний запис - №9 01.10.2014 призначити на заступника директора з навчально-виховної роботи Березнівського НВК з 01.10.2014.
Позивачем отримано довідку форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу) зі змісту якої вбачається, що в Пенсійному фонді України відсутні дані про нараховану та виплачену заробітну плату, суми заробітку для нарахування пенсії, дані про сплачені страхові внески за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012 (а.с. 54).
Представником позивача подано адвокатський запит від 20.03.2024 № 3109- 03/2024 до Міністерства освіти і науки України з метою вжиття всіх необхідних заходів, щоб нараховані та виплачені суми заробітної плати ОСОБА_1 з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012 були відображені в довідці форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу).
Відповідно до листа Міністерства освіти та науки України від 27.03.2024 № 4/1092-24 питанням організації та здійснення виплати заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам належить до компетенції засновників закладів загальної середньої освіти.
Представником позивача подано адвокатський запит від 03.04.2024 № 3755- 04/2024 до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Березівської сільської ради з метою вжиття всіх необхідних заходів, щоб нараховані та виплачені суми заробітної плати ОСОБА_1 з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012 були відображені в довідці форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу).
Відповідно до листа Відділу освіти, культури, молоді та спорту Березівської сільської ради від 04.11.2024 № 112/01-15 зазначено, що періоди з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012, управління закладами освіти, питанням організації та здійснення виплат заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам належало до компетенції відділу освіти Рокитнiвської РДА.
Представником позивача направлено адвокатський запит від 15.04.2024 № 3933-04/2024 до Рокитнівської районної державної адміністрації засобами поштового зв`язку «Укрпошта» на адресу: 34200, Рівненська область, смт. Рокитне, вул. Незалежності, 13, проте конверт було повернуто Відправнику з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (копія конверта трек-номер 0318632004907).
Представником позивача направлено адвокатський запит від 02.05.2024 № 4578-04/2024 до Сарненської районної державної адміністрації Рівненської області з проханням вжиття заходів щодо підготовки, подачі до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області необхідних документів щодо підтвердження нарахування та виплати сум заробітної плати ОСОБА_1 за відповідний період роботи з 15.08.1993 по 08.07.2014 в Березівській загальноосвітній школі I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області.
У відповідь Сарненська районна державна адміністрація повідомила листом від 02.05.2024 № 4578-04/2024, що рекомендовано звернутись до Ліквідаційної комісії відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, як представницького органу у відповідних відносинах.
Представником позивача направлено адвокатський запит до Комісії з припинення юридичної особи публічного права відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області від 15.05.2024 за № 5823- 05/2024 засобами поштового зв`язку «Укрпошта» на адресу: 34200, Рівненська область, смт. Рокитне, вул. Незалежності, 13, проте конверт було повернуто Відправнику з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (копія конверта трек-номер 0318631040462).
Представник позивача адвокатським запитом від 18.10.2024 № 13354-10/2024 звернувся до Голови Рівненської обласної державної адміністрації - начальника обласної військової адміністрації для вжиття всіх необхідних заходів, щоб нараховані та виплачені суми заробітної плати, дані про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012 були внесені до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та відображені в довідці форми ОК-5 (індивідуальні відомості про застраховану особу) та з проханням надати інформацію та реквізити (місцезнаходження, контактний номер телефону) Комісії з припинення юридичної особи публічного права відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, за якими адвокатський запит може бути доставлений.
Листом Рівненської обласної державної адміністрації від 07.11.2024 0968/0/01- 72/24 повідомлено, що згідно з додатком до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 12.01.2021 № 14, місцезнаходження комісії з реорганізації Рокитнівської районної адміністрації шляхом приєднання до Сарненської районної державної адміністрації є 34200, смт Рокитне, вул. Незалежності, будинок № 13. Додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів від 16.12.2020 № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» Рокитнівську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Сарненської районної державної адміністрації. Повноваження реорганізованого органу перейшли до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації. Згідно з пунктами 7-11 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації). Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації. Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації. Згідно з розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 25.03.2021 за № 214 «Про затвердження передавального акта балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Рокитнівської районної державної адміністрації до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації» затверджено передавальний акт балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Рокитнівської районної державної адміністрації до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації.
Як зазначалось вище, Сарненська районна державна адміністрація повідомила листом від 02.05.2024 № 4578-04/2024, що згідно інформації з Єдиного державного реєстру, за пошуковим запитом по ідентифікаційному коду юридичної особи «02145895», юридична особа відділ освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області має статус «в стані припинення». Відповідно до розпорядження голови Рокитнівської районної державної адміністрації «Про реорганізацію структурних підрозділів Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, які мають статус юридичної особи публічного права» від 06 січня 2021 року № K1 утворено відповідні комісії з припинення юридичних осіб публічного права Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, зокрема, комісія з припинення юридичної особи публічного права відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області (копія розпорядження з додатком додається). Звертаємо увагу, що відповідно до п 4 розділу VI Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування визначено те, що у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. З наведених вище обставин вбачається, що поняття «в стані припинення» та «припинено» не є тотожними поняттями, оскільки дієздатність юридичної особи зберігається до її припинення (з внесенням до Єдиного державного реєстру відповідних відомостей). Враховуючи вищевикладене, рекомендуємо звернутись до ліквідаційної комісії відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, як представницького органу у відповідних відносинах та повноваженнями щодо управління справами юридичної особи.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписом пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України. Зі змісту частини 3 статті 23 Загальної Декларації прав людини та пункту 4 частини першої Європейської Соціальної хартії випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-IV).
Відповідно до статті 1 Закону України №1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
За змістом статті 1 цього Закону, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування
Страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Згідно зі статтею 20 Закону України №1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до приписів частини четвертої статті 24 Закону України №1058-IV встановлено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Положеннями статті 62 Закону України №1788-XII встановлено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Зазначена правова норма кореспондується з пунктом 1.1. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, яка затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення від 29.07.1993 №58.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Як зазначено вище, згідно з пунктом 1 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно ч. 1 ст. 24 Закону №1058-IV страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. У відповідності до пунктів 4, 5 частини першої статті 16 названого Закону, застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Порядок обчислення та сплати страхових внесків визначено у ст. 20 Закону №1058-IV, відповідно до якої страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті. Перерахунок пенсії особи проводиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де вона працює, страхувальником сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Відповідно до положень ст. 106 Закону №1058-IV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Частиною другою статті 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Пунктом 5 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10- 1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 №8-1), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за №785/25562 (надалі - Положення), реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 3 розділу IV Положення, відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_1 , вона у спірний період працювала у Березівській загальноосвітньій школі I-III ступенів Рокитнівської районної ради Рівненської області (08.07.2014 реорганізовано в Березівський ліцей Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області).
Відповідно до Архівної довідки від 25.09.2023 ОСОБА_2 , вчительку Березнівської ЗОШ, відкликано з відпустки по догляду за дитиною з 01.09.2000 (а.с. 17).
Відповідно до Архівної довідки від 19.10.2023 ОСОБА_3 працювала вчителем початкових класів в Березнівській СШ Рокитнівського району, та зазначено про відомості про заробітну плату у період з 2000 року по 2006 рік (а.с. 18).
Відповідно до Архівної довідки від 19.10.2023 ОСОБА_3 працювала вчителем початкових класів в Березнівській СШ Рокитнівського району, та зазначено про відомості про заробітну плату у період з 2007 року по 2012 рік (а.с. 19).
У той же час, внаслідок невнесення відповідних відомостей на виконання роботодавцем обов`язку по сплаті страхових внесків у систему реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, Позивач позбавлена соціальної захищеності та стажу за час роботи у вищезгаданий період.
Відповідно до пункту 4 розділу IV Положення у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.
Проте Сарненська районна державна адміністрація відмовила у наданні таких відомостей до Реєстру застрахованих осіб листом від 02.05.2024 № 4578-04/2024, так як згідно інформації з Єдиного державного реєстру, за пошуковим запитом по ідентифікаційному коду юридичної особи «02145895», юридична особа відділ освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області має статус «в стані припинення».
Відповідно до розпорядження голови Рокитнівської районної державної адміністрації «Про реорганізацію структурних підрозділів Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, які мають статус юридичної особи публічного права» від 06 січня 2021 року № K1 утворено відповідні комісії з припинення юридичних осіб публічного права Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, зокрема, комісія з припинення юридичної особи публічного права відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області. Відповідно до п. 4 розділу VI Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування визначено те, що у разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. З наведених вище обставин вбачається, що поняття «в стані припинення» та «припинено» не є тотожними поняттями, оскільки дієздатність юридичної особи зберігається до її припинення (з внесенням до Єдиного державного реєстру відповідних відомостей). Враховуючи вищевикладене, рекомендуємо звернутись до ліквідаційної комісії відділу освіти Рокитнівської районної державної адміністрації Рівненської області, як представницького органу у відповідних відносинах та повноваженнями щодо управління справами юридичної особи.
В той же час, листом Рівненської обласної державної адміністрації від 07.11.2024 0968/0/01-72/24 повідомлено, що згідно додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів від 16.12.2020 № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» Рокитнівську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Сарненської районної державної адміністрації. Повноваження реорганізованого органу перейшли до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації. Згідно з пунктами 7-11 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації). Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації. Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.
Згідно з розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 25.03.2021 за № 214 «Про затвердження передавального акта балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Рокитнівської районної державної адміністрації до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації» затверджено передавальний акт балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Рокитнівської районної державної адміністрації до правонаступника - Сарненської районної державної адміністрації.
За встановлених обставин, суд зазначає, що відповідач мав вжити усіх належних заходів для подання відомостей щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012, що відповідало б принципу «належного врядування».
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваних дій в порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту шляхом задоволення позовних вимог у повному обсязі.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 986,40 грн, сплачена відповідно до квитанції від 06.02.2025.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Сарненської районної державної адміністрації (вулиця Демократична, 51, місто Сарни, Рівненська область, 34500; код ЄДРПОУ 04057681), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вулиця Борисенка Олександра, 7, місто Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 21084076), про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Сарненської районної державної адміністрації щодо відмови в поданні відомостей щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012.
Зобов`язати Сарненську районну державну адміністрацію надати відомості щодо нарахованих та виплачених сум заробітної плати, даних про сплату страхових внесків щодо ОСОБА_1 до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.01.2004 по 31.08.2011 та з 01.01.2012 по 30.09.2012.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 14 травня 2025 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 16.05.2025 |
Номер документу | 127339062 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні