Чернівецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2025 р. м. Чернівці Справа № 600/3237/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
I. РУХ СПРАВИ
1.1. ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради (далі відповідач або Департамент соцзахисту), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який потребує надання соціальних послуг;
- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради від 06.06.2024 року про відмову у призначенні ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
1.2. Ухвалою суду від 24.07.2024 року відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
1.3. 08.08.2024 року до суду надійшов відзив на позов.
1.4. Ухвалою суду від 02.12.2024 року до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача залучено - ОСОБА_2 .
1.5. 19.12.2024 року до суду надійшли пояснення третьої особи.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
2.1. Обґрунтовуючи позов, позивач зазначає, що він здійснює фактичний догляд за дідусем - ОСОБА_2 1946 р.н., який є особою з інвалідністю II групи на підставі загального захворювання, та який має невиліковні хвороби, що унеможливлюють його самостійне пересування та самообслуговування.
2.2. Для отримання компенсації за догляд на непрофесійній основі позивач звернувся до Департаменту соцполітики Чернівецької міської ради із заявою про встановлення факту догляду для отримання відповідних соціальних послуг і компенсацій згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 859.
2.3. Проте, рішенням відповідача йому було відмовлено у призначенні компенсації на підставі висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб його дідуся, згідно з яким він не потребує надання соціальних послуг з догляду.
2.4. Вважає дане рішення неправомірним, оскільки воно суперечить медичним документам дідуся, зокрема висновку ЛКК, який підтверджує його потребу у сторонньому догляді. Крім того, відповідач не врахував фактичну нездатність дідуся до самообслуговування та те, що він постійно здійснює догляд за ним.
Позиція відповідача
2.5. Відповідно до наявного у справі відзиву на позов, Департамент соцзахисту позов не визнає, вважає його необґрунтованим, виходячи із наступного.
2.6. Так, позивач звернувся до Департаменту 09.05.2024 року із заявою та комплектом документів, у якій просив призначити компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за ОСОБА_2 . Компенсація, згідно заяви, має бути призначена без провадження підприємницької діяльності, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг членам сім`ї, які спільно проживають та мають взаємні права та обов`язки.
2.7. Правові підстави та порядок призначення компенсації регулюються спеціальним законодавством, зокрема Законом України «Про соціальні послуги» та Постановою Кабінету Міністрів України № 859. Соціальні послуги, згідно з Законом, це дії, спрямовані на профілактику, подолання або мінімізацію негативних наслідків складних життєвих обставин. Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати такі послуги без навчання та дотримання держстандартів членам сім`ї, які спільно проживають та є особами з інвалідністю І групи, дітьми з інвалідністю, громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями, невиліковно хворими, які не можуть самостійно пересуватися та обслуговуватися, або дітьми з тяжкими захворюваннями.
2.8. Порядок призначення та виплати компенсації за догляд регулюється Постановою КМУ № 859, яка визначає механізм призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі членам своєї сім`ї. Компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги. Для отримання компенсації фізична особа подає заяву та необхідні документи, перелік яких визначений Порядком № 859.
2.9. Після отримання заяв про надання та отримання соціальних послуг, уповноважений орган протягом двох робочих днів здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує таких послуг. Визначення потреб проводиться фахівцями уповноваженого органу із залученням представників закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг, особи, яка потребує послуг, або її законного представника. Особа потребує соціальних послуг, якщо за результатами визначення їй встановлено IV або V групу рухової активності.
2.10. Згідно з матеріалами справи, робоча група 29.05.2024 року склала висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , за яким встановлено, що він не потребує надання соціальних послуг, оскільки сума балів становить 80, що відповідає групі рухової активності, яка не потребує догляду. На підставі цього рішення Департаментом від 06.06.2024 року було вирішено, що ОСОБА_1 не має права на компенсацію.
Позиція третьої особи
2.11. Згідно наявних у справі пояснень третьої особи, ОСОБА_2 , що є особою з інвалідністю II групи та потребує постійного догляду через хронічні порушення здоров`я. Відповідно до висновку ЛКК, йому рекомендовано надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
2.12. Фактичний догляд за ним здійснює внук ОСОБА_1 , який проживає з ним за однією адресою та забезпечує необхідну підтримку в побуті, що включає прибирання, приготування їжі, гігієнічні процедури тощо.
2.13. Позивач подав позов про скасування рішення Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради, який відмовив у призначенні компенсації за догляд. Третя особа вважає це рішення незаконним і таким, що не враховує його фактичний стан та потребу в сторонній допомозі.
2.14. ОСОБА_2 підтримує позов ОСОБА_1 та просить суд задовольнити його вимоги, скасувати рішення Департаменту та зобов`язати призначити компенсацію за догляд.
ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
3.1. Так, відповідно до акту приватного підприємства «Ремжитлосервіс» №119 від 17.05.2024 року ОСОБА_1 2001 р.н. фактично проживає без реєстрації за адресою АДРЕСА_1 (а.с.40). Згідно витягу №606946-1 від 08.04.2024 року про зареєстрованих у житловому приміщенні / будинку осіб від 08.04.2024 року за цією ж адресою проживає ОСОБА_2 (а.с.32 зворотній бік).
3.2. Згідно довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААГ №585644 віл 19.03.2024 року ОСОБА_2 є особою з інвалідністю (ІІ група, загальне захворювання, безтермінове) (а.с.33, зворотній бік), а відповідно до висновку ЛКК 2067/1 від 17.04.2024 року він потребує догляду, супроводу, згідно постанови КМУ №57 від 27.01.1995 року (а.с.33).
3.3. Також, дослідженням матеріалів справи встановлено, що згідно висновку №2067 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 17.04.2024 року, ОСОБА_2 рекомендовано отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи (а.с.41).
3.4. 09.05.2024 року позивач звернувся до Департаменту соцзахисту із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, згідно якої надав згоду на надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 та просив призначити йому компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі (а.с.27).
3.5. Крім цього, 09.05.2024 року ОСОБА_2 звернувся до Департаменту соцзахисту із заявою про згоду отримувати соціальні послуги, згідно якої він погоджується на отримання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1 (а.с.28).
3.6. До заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 09.05.2024 року позивачем додані документи, серед яких: декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компетенції фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 від 09.05.2024 року, паспорт громадянина України, свідоцтво про народження, витяг з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб-підприємців та громадських формувань, пояснення щодо працевлаштування, витяги про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, висновок ЛКК 2067/1 від 17.04.2024 року, довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААГ №585644 віл 19.03.2024 року, висновок №2067 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 17.04.2024 року, акт приватного підприємства «Ремжитлосервіс» №119 від 17.05.2024 року, паспорт громадянина України ОСОБА_2 та його РНОКПП, свідоцтва про смерть та свідоцтво про народження, рішення Шевченківського районного суду від 08.10.2021 року, довідка з ПФУ від 16.05.2024 року, №3760 згідно якої ОСОБА_2 надбавка за догляд не призначена, довідки про доходи ОСОБА_1 .
3.7. 29.05.2024 року робочою групою для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, у складі 7 осіб, складено висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, згідно якого за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб встановлено, що особа не потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 80. З висновком ознайомлені ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с.42).
Бали розраховані на підставі Показників за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (а.с.43-47).
3.8. На підставі наведеного, відповідачем прийнято Рішення про призначення / перерахунок компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 06.06.2024 року, яким визначено, що ОСОБА_1 немає права на компенсацію, у зв`язку із наданням ним соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі (сума балів індивідуальних потреб від 63 і вище).
ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
4.1. Законом України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 року, № 2671-VIII (далі Закон №2671) визначено основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.
4.2. Так, відповідно до пункту 17 частини 1 статті 1 Закону №2671 під соціальними послугами розуміють дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
4.3. Згідно частини 6 статті 13 Закону №2671 фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:
1) особами з інвалідністю I групи;
2) дітьми з інвалідністю;
3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
4.4. Відповідно до частини 7 статті 13 Закону №2671 фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги визначається шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.
Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні.
Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.
Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.
У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях компенсація за догляд, передбачена цією частиною, особам із числа внутрішньо переміщених осіб за новим місцем їх проживання/перебування разом із особами, за якими вони здійснюють догляд, призначається і виплачується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
4.5. На реалізацію наведених положень Закону №2671 постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року, №859 затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі Порядок №859), яким встановлено механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161.
4.6. Згідно пункту 3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, а згідно його пункту 6 для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
4.7. Відповідно до пункту 7 Порядку №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: 1) у паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі); декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю) або витягу з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).
Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.
За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.
Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
4.8. Додатком до Порядку №859 є Показники за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, згідно яких ступінь індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (таблиця 1), визначається на підставі оцінки можливості виконання елементарних та складних дій.
При цього якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 54 бали, особа не потребує надання соціальних послуг з догляду, якщо сума балів становить від 54 до 0 балів - потребує.
V. ПОЗИЦІЯ СУДУ
5.1. Відповідно до змісту позову його предметом є висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг від 29.05.2024 року та прийняте на його підставі рішення про призначення / перерахунок компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 06.06.2024 року, яким визначено, що ОСОБА_1 немає права на компенсацію, у зв`язку із наданням ним соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі (сума балів індивідуальних потреб від 63 і вище).
5.2. Отже, у цій справі суд має встановити, чи дотримана відповідачем процедура визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг та чи має право ОСОБА_1 на компенсацію, у зв`язку із наданням ним соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі (сума балів індивідуальних потреб від 63 і вище).
Щодо суті спору
5.3. Як встановлено судом вище, на реалізацію положень частини 7 статті 13 Закону №2671 Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок №859, яким, окрім іншого, встановлено механізм призначення і виплати компенсації за догляд.
5.4. Відповідно до пункту 7 Порядку №859, 09.05.2024 року позивач звернувся до Департаменту соцзахисту із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, згідно якої надав згоду на надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 та просив призначити йому компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі.
До заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 09.05.2024 року, позивачем додані документи, серед яких: декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компетенції фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 від 09.05.2024 року, паспорт громадянина України, свідоцтво про народження, витяг з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб-підприємців та громадських формувань, пояснення щодо працевлаштування, витяги про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, висновок ЛКК 2067/1 від 17.04.2024 року, довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААГ №585644 віл 19.03.2024 року, висновок №2067 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 17.04.2024 року, акт приватного підприємства «Ремжитлосервіс» №119 від 17.05.2024 року, паспорт громадянина України ОСОБА_2 та його РНОКПП, свідоцтва про смерть та свідоцтво про народження, рішення Шевченківського районного суду від 08.10.2021 року, довідка з ПФУ від 16.05.2024 року, №3760 згідно якої ОСОБА_2 надбавка за догляд не призначена, довідки про доходи ОСОБА_1 .
5.5. У силу положень пункту 7 Порядку №859 подання заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з додатками, серед яких висновок ЛКК 2067/1 від 17.04.2024 року, довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААГ №585644 віл 19.03.2024 року, висновок №2067 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 17.04.2024 року, не є автоматичною підставою для призначення і виплати компенсації за догляд, а є підставою для Департаменту соцзахисту здійснити комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.
5.6. Вище судом встановлено, що 29.05.2024 року робочою групою для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, у складі 7 осіб, складено висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, згідно якого за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб встановлено, що особа не потребує надання соціальних послуг з догляду. Сума балів становить 80. З висновком ознайомлені ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (а.с.42).
До складу робочої групи входили як лікарі, так і соціальні працівники (див. а.с.42, 60). Бали розраховані на підставі Показників за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (а.с.43-47).
5.7. Судом досліджено Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, внаслідок чого встановлено, що за шкалою оцінки можливості виконання елементарних дій ОСОБА_2 присвоєно 65 балів, а за шкалою оцінки можливості виконання складних дій 15 балів, що разом складає 80.
При цьому суд звертає увагу, що Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, є додатком до Порядку №859, та є обов`язковими до застосування до цих правовідносин відповідачем.
5.8. Водночас, час суд звертає увагу на те, що виставлення балів за шкалою оцінки можливості виконання елементарних дій та за шкалою оцінки можливості виконання складних дій, віднесено до виключної компетенції Департаменту соцзахисту, а тому суд не вправі здійснювати переоцінку таких балів, інакше це було б втручання в дискреційні повноваження уповноваженого органу, члени якого володіють спеціальними знаннями.
5.9. Відповідно до пункту 7 Порядку №859 особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
5.10. Згідно Показників, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг до IV чи V групу рухової активності, віднесено осіб, які сумарно набрали бали за шкалами оцінки можливості виконання елементарних дій та оцінки можливості виконання складних дій не більше 62 балів.
Тобто, група рухової активності (IV чи V групу) визначаються залежно від кількості набраних балів.
5.11. Оскільки по ОСОБА_2 робочою групою згідно Показників, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, присвоєно сумарно 80 балів слідує, що він не відповідає IV чи V групі рухової активності, а отже позивач немає права на призначення і виплати компенсації за догляд.
5.12. При цьому, суд зазначає, що наявність висновоку ЛКК 2067/1 від 17.04.2024 року, довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААГ №585644 віл 19.03.2024 року, висновку №2067 про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від 17.04.2024 року, в яких зазначені потреби ОСОБА_2 щодо догляду, не змінюють сутності досліджених правовідносин та не надають позивачу права на призначення і виплати компенсації за догляд.
Водночас суд зазначає, що такі документи враховані відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення, оскільки саме їх наявність стала підставою для роботи робочої групи для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
VІ. ВИСНОВКИ СУДУ
6.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.
6.2. Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
6.3. У цій справі судом встановлено, що будь-яких процедурних порушень з боку Департаменту соцзахисту при прийнятті оскаржуваних рішень не виявлено.
6.4. Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який потребує надання соціальних послуг, приймався уповноваженою робочою групою на підставі, в межах повноважень та у спосіб визначений Порядком №859.
Рішення Департаменту соцзахисту від 06.06.2024 року про відмову у призначенні ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є похідним від висновку, та відповідає положенням Порядку та Закону №2671.
6.5. Отже, у задоволенні цього позову суд відмовляє у повному обсязі.
VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
7.1. Статтею 139 КАС України визначені правила розподілу судових витрат.
Оскільки у задоволенні цього позову відмовлено повністю, суд не стягує та не присуджує судові витрати у цій справі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
У відповідності до статей 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_1 );
Відповідач - Департамент соціальної політики Чернівецької міської ради (вул. Героїв Майдану, 176, м. Чернівці, Чернівецька обл., Чернівецький р-н, 58029 код ЄДРПОУ 44161525).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 16.05.2025 |
Номер документу | 127339764 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні