Герб України

Рішення від 14.05.2025 по справі 750/4291/25

Деснянський районний суд м.чернігова

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 750/4291/25

Провадження № 2-а/750/116/25

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2025 року м. Чернігів

Деснянський районний суд м. Чернігова у складі судді Супруна О.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу № 750/4291/25 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення,

в с т а н о в и в :

28.03.2025 позивач звернувся до Деснянського районного суду м. Чернігова з позовом до Головного управління Держпродспоживслужбив Чернігівськійобласті провизнання протиправноюта скасуванняпостанови посправі проадміністративне правопорушення № 06 від 03.03.2025. Позовні вимоги мотивовані тим, що на підставі звернення споживача ОСОБА_2 за вх. № М-11 від 08.01.2025, колективного звернення споживачів № КО-12 від 09.01.2025, погоджень Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 30.0.12025 № 15.1.2-6/2284, № 15.1.2-6/2279 та направлень на проведення перевірки від 03.02.2025 № 31-п/31, № 32-п/32 спеціалістам Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області доручено здійснити позапланову перевірку Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» за адресою: вул. Любецька, 68, м. Чернігів. Після отриманого запиту відповідача, філією повідомлено про те, що оскільки Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є юридичною особою відсутні підстави для проведення такого позапланового заходу та подано пропозицію повідомити юридичну особу за статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення позапланового заходу органом державного нагляду». Однак, юридичну особу ТОВ «Газорозподільні мережі України», якій видано ліцензію з розподілу природного газу,повідомлено відповідачем не було. 03.03.2025 першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужбив Чернігівськійобласті ПирогомІ.А.винесено постановупо справіпро адміністративнеправопорушення № 06, якою позивача як в.о. директора Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» притягнуто доадміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене частиною першою статті 188-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі за текстом КУпАП) за недопуск спеціалістів до проведення позапланової перевірки; накладено на ОСОБА_1 адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн. Позивач зазначає, що оскільки Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є юридичною особою відсутні підстави для проведення такого позапланового заходу, а тому оскаржувана постанова є незаконною та підлягає скасуванню.

Ухвалою судді від 31.03.2025 дану позовну заяву було залишено без руху.

Ухвалою судді від 04.04.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, яку призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними матеріалами та визначено сторонам строк для подачі заяв по суті справи.

У встановленийстаттею 162Кодексу адміністративногосудочинства України(даліза текстом КАСУкраїни)строк відповідачподав відзив,у якому просить відмовити в задоволенні позову, посилаючись на правомірність оскаржуваної постанови. Указує, що на виконання вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у зв`язку з отриманням звернення за вх. № M-11 від 08.01.2025 про можливі порушення Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» законодавства про захист прав споживачів, Головним управлінням відповідно до наказу «Про проведення позапланової перевірки» від 03.02.2025 № 32-п та направлення на проведення перевірки від 03.02.2025 № 32-п/32 було призначено позапланову перевірку вказаного Товариства, проведення якої в установленому порядку погоджено Держпродспоживслужбою (погодження № 15.1.2-6/2284 від 30.01.2025). Крім того, за колективним зверненням вх. № KO-12 від 09.01.2025 Головним управлінням відповідно до наказу «Про проведення позапланової перевірки» від 03.02.2025 № 31-п та направлення на проведення перевірки від 03.02.2025

№ 31-п/31було призначенопозапланову перевіркувказаного Товариства,погоджено Держпродспоживслужбою(погодження№ 15.1.2-6/2279від 30.01.2025).Попередньо,06.02.2025на адресуТовариства булонаправлено листвід 04.02.2025№ M-11.1,відповідно доякого Головнеуправління просилозабезпечити участьособи,уповноваженої керівникомз належнимчином оформленимидокументами,для проведенняпозапланових заходівдержавного нагляду(контролю). Також, окремо було повідомлено, що за створення перешкод у проведенні перевірки суб?єкти господарювання, посадові особи та громадяни притягуються до відповідальності у відповідності за статтею 23 Закону України «Про захист прав споживачів» та статтею 188-2 КУпАП. 11.02.2025 під час намагання здійснити позапланові перевірки за указаними зверненням спеціалістів Головного управління не було допущено до їх проведення з тих підстав, що Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» не є юридичною особою. Із даною думкою позивача Головне управління не погоджується та звертає увагу, що приписи частини третьої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» дозволяють у направленні зазначати саме найменування відокремленого підрозділу, яким є Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України». Отже, у направленнях на проведення перевірки від 03.02.2025 № 32-п/32, від 03.02.2025 № 31-п/31 вірно було зазначено найменування відокремленого підрозділу суб`єкта господарювання, а тому постанова є правомірною та винесена у відповідності до чинного законодавства.

Дослідивши наявні у справі докази, суд дійшов наступних висновкі в.

Судом встановлено, що до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надійшло звернення громадянки ОСОБА_2 від 16.12.2024 щодо порушень законодавства про захист прав споживачів Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України»

(а.с. 23-36).

Листом від 07.01.2025 № 15.1.2-4/426 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надала Головному управлінню Держпродспоживслужби в Чернігівській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі звернення гр. ОСОБА_2 в частині додержання Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» законодавства про захист прав споживачів за адресою: АДРЕСА_1 .

Листом від 30.01.2025 № 15.1.2-6/2284 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надала Головному управлінню Держпродспоживслужби в Чернігівській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі звернення гр. ОСОБА_2 у частині додержання Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» (код ЄДРПОУ 44907200) законодавства про захист прав споживачів за адресою: вул. Любецька, 68, м. Чернігів.

03.02.2025 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернігівській області було видано наказ № 32-п про проведення позапланової перевірки з 11.02.2025 по 24.02.2025 в Чернігівській філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» (вул. Любецька, 68, м. Чернігів) щодо додержання законодавства про захист прав споживачів; відповідальність за виконання цього наказу покладено на начальника відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Коваля Валерія Володимировича та головних спеціалістів відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Анулю Валентину Олексіївну та Нашиванько Валентину Миколаївну.

Цього ж дня видано направлення на проведення перевірки № 32-п/32, підставою якої є звернення споживача Майко Г.Д. від 16.12.2024 (вх. № М-11 від 08.01.2025) (а.с. 45).

Крім того, до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надійшло колективне звернення мешканців будинку АДРЕСА_2 від 30.12.2024 щодо порушень законодавства про захист прав споживачів Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» (а.с. 37-41).

Листом від 08.01.2025 № 15.1.2-4/567 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надала Головному управлінню Держпродспоживслужби в Чернігівській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі вищевказаного колективного звернення в частині додержання Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» законодавства про захист прав споживачів за адресою: пр-т Перемоги, 108А, м. Чернігів (а.с. 42).

Листом від 30.01.2025 № 15.1.2-6/2279 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надала Головному управлінню Держпродспоживслужби в Чернігівській області погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі вищевказаного колективного звернення в частині додержання Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» (код ЄДРПОУ 44907200) законодавства про захист прав споживачів за адресою: вул. Любецька, 68,

м. Чернігів (а.с. 43).

03.02.2025 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернігівській області було видано наказ № 31-п про проведення позапланової перевірки з 11.02.2025 по 24.02.2025 в Чернігівській філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» (вул. Любецька, 68, м. Чернігів) щодо додержання законодавства про захист прав споживачів; відповідальність за виконання цього наказу покладено на начальника відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Коваля Валерія Володимировича та головних спеціалістів відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Анулю Валентину Олексіївну та Нашиванько Валентину Миколаївну.

Цього ж дня видано направлення на проведення перевірки № 31-п/31, підставою якої є колективне звернення мешканців будинку № 22 по вулиці Юрія Мірюти у місті Прилуки Чернігівської області від 30.12.2024 (вх. № КО-12 від 09.01.2025) (а.с. 44).

04.02.2025 відповідачем до ТОВ «Газорозподільні мережі України» та Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» скеровано повідомлення № М-11.1 про проведення позапланової перевірки та повідомлено про необхідність забезпечення участі особи, уповноваженої керівником, з належним чином оформленими документами, для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) о 10 год. 00 хв. 11.02.2025 (а.с. 22).

10.02.2025 Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» за підписом в.о. директора Лихвара Сергія надала відповідь на лист щодо здійснення позапланової перевірки, в якій зазначено про те, що філія не є юридичною особою, ліцензію з розподілу природного газу видано юридичній особі суб`єкту господарювання ТОВ «Газорозподільні мережі України», тому слід державному органу повідомити юридичну особу про таку перевірку за статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення позапланового заходу органом державного нагляду та надати документи для здійснення заходу державного нагляду. Ураховуючи, що філія не є юридичною особою, у Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області відсутні законні і обґрунтовані підстави для проведення позапланового заходу.

На підставі вищевказаних обставин, 11.02.2025 спеціалістів Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області не було допущено до здійснення позапланових перевірок в Чернігівській філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» за зверненнями споживачів за вх. № М-11 від 08.01.2025 та

№ КО-12 від 09.01.2025. Спеціалістами Головного управління було здійснено дзвінок на гарячу лінію Національної поліцію за номером 102 і повідомлено про факт не виконання законних вимог органів виконавчої влади. Після прибуття працівників Національної поліції, спеціалістів Головного управління повторно не допущено до проведення позапланових перевірок за зверненнями споживачів за вх. № М-11 від 08.01.2025 та вх. № КО-12 від 09.01.2025, про що свідчить відеозапис, доданий представником відповідача до відзиву.

Листом від 14.02.2025 № М-11.2 відповідачем повідомлено ТОВ «Газорозподільні мережі України» та Чернігівську філію ТОВ «Газорозподільні мережі України», що для підписання актів щодо створення перешкод органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю), необхідно забезпечити 18.02.2025 о 14 год. 00 хв. за адресою: вул. Любецька, 68, м. Чернігів, участь особи, уповноваженої керівником, з належним чином оформленими документами; також необхідно для складання протоколу про адміністративне правопорушення забезпечити присутність в.о. директора Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» 18.02.2025 о 14 год. 00 хв. за адресою: вул. Любецька, 68, м. Чернігів

(а.с. 46).

18.02.2025 представниками Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів складено Акти № 009 та № 010. В.о. директора відмовився від підпису та отримання Акту перевірки (а.с. 50-67, 68-85).

У цей же день, головним спеціалістом відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, державним інспектором Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Анулею В.О. складено протокол про адміністративне правопорушення № 006 про притягнення в.о. директора ЧФ ТОВ «газорозподільні мережі України» ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за недопуск спеціалістів до проведення позапланової перевірки, за що передбачена адміністративна відповідальність за частиною першою статті 188-2 КУпАП

(а.с. 48-49).

Листом від 19.02.2025 № М-11.3 відповідачем надіслано в.о. директора Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» Лихвара С.С. другі примірники протоколу про адміністративне правопорушення за частиною першою статті 188-2 КУпАП від 18.02.2025 № 006 та Актів №№ 009, 010 від 18.02.2025; повідомлено, що розгляд справи за протоколом про адміністративне правопорушення від 18.02.2025 № 006 відбудеться 03.03.2025 о 12 год. 00 хв. за адресою: вул. Коцюбинського, 41, м. Чернігів, третій поверх, приймальня (а.с. 47).

24.02.2025 Чернігівською філією ТОВ «Газорозподільні мережі України» за підписом в.о. директора Лихвара С.С. скеровано до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області заперечення на акт перевірки від 18.02.2025 № 009 за вих. № 18/199 та заперечення на акт перевірки від 18.02.2025 № 010 за вих. № 18/198 (а.с. 88-90, 91-93).

03.03.2025 першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Пирогом І.А. складено постанову по справі про адміністративне правопорушення № 006, якою притягнуто в.о. директора Чернігівської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 188-2 КУпАПта накладено на нього стягнення у виді штрафу в розмірі 85,00 грн у зв`язку з порушенням статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V та статті 23 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-ХІІ.

Не погоджуючись із постановою по справі про адміністративне правопорушення, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Стаття 280 КУпАП встановлює, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частиною першою статті 188-2 КУпАП невиконання посадовими особами, громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю, законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про проведення перевірки діяльності по продажу товарів, виконанню робіт, наданню послуг громадянам-споживачам або про надання необхідних для цього матеріалів, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян..

За положеннями частини першої та другої статті 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом, а провадження у справах про адміністративні правопорушення, у тому числі й віднесених до компетенції органів внутрішніх справ, здійснюється на основі додержання принципу законності.

Відповідно до статті 244-4 КУпАП центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням законодавства про захист прав громадян-споживачів (статті 155,155-2,частина друга статті 156,частини перша - четвертастатті 156-1, статті156-2,156-3,167- стосовно правопорушень під час реалізації продукції промисловими підприємствами громадянам-споживачам (крім правопорушень щодо лікарських засобів та порушень санітарних норм),стаття 168-1(крім правопорушень щодо лікарських засобів та порушень санітарних норм),стаття 168-2,стаття 170- стосовно правопорушень під час транспортування, зберігання і використання продукції, призначеної для реалізації громадянам-споживачам (крім правопорушень щодо лікарських засобів та порушень санітарних норм),стаття 188-2). Відімені центральногооргану виконавчоївлади,що реалізуєдержавну політикуу сферідержавного контролюза додержаннямзаконодавства прозахист правспоживачів,розглядати справипро адміністративніправопорушення інакладати адміністративністягнення маютьправо: керівникцентрального органувиконавчої влади,що реалізуєдержавну політикуу сферідержавного контролюза додержаннямзаконодавства прозахист правспоживачів,його заступники,а такожінші уповноваженікерівником посадовіособи цьогооргану; керівник органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим у справах захисту прав споживачів та його заступники.

Положеннями частини другої статті 255 КУпАП визначено, що у справах про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених у статтях 222 - 244-21 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи цих органів.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 (далі за текстом Положення

№ 667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, зокрема, у сфері здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

Відповідно до підпункту 6 пункту 4 вищевказаного Положення № 667, Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за дотримання законодавства про захист прав споживачів (у тому числі споживачів виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння): перевіряє додержання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, вимог законодавства про захист прав споживачів, а також правил торгівлі та надання послуг; проводить контрольні перевірки правильності розрахунків із споживачами за реалізовану продукцію відповідно до закону; накладає на суб`єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, стягнення за порушення законодавства про захист прав споживачів; передає матеріали перевірок на дії осіб, що містять ознаки кримінального правопорушення, органам розслідування.

Пунктом 7 вказаного Положення № 667 передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.

Наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 № 169 затверджено Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області (далі Положення), за приписами підпункту 22 пункту 6 якого передбачено, що Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області має право, зокрема, складати в установлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом.

Головне управління очолює начальник, який призначається на посаду Головою Держпродспоживслужби відповідно до Закону України Про державну службу. Начальник Головного управління має заступників, які призначаються на посаду Головою Держпродспоживслужби відповідно до Закону України Про державну службу. Працівники Головного управління, на яких покладено виконання функцій державного нагляду (контролю), є за посадами державними інспекторами у відповідних сферах згідно із законом (пункт 9 Положення).

Згідно з пунктом 11 Положення начальник Головного управління: 1) здійснює керівництво діяльністю Головного управління, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; 2) організовує та забезпечує виконання Головним управлінням Конституції та законів України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, доручень Прем`єр-міністра України, наказів міністерств, доручень Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, його першого заступника та заступників, наказів Держпродспоживслужби, доручень Голови Держпродспоживслужби та його заступників; 3) вносить Голові Держпродспоживслужби пропозиції щодо пріоритетів роботи Головного управління і шляхів виконання покладених на нього завдань, подає на затвердження плани роботи Головного управління (річні, піврічні); 4) звітує перед Головою Держпродспоживслужби щодо виконання покладених на Головне управління завдань та планів роботи; 5) здійснює добір кадрів до Головного управління; 6) організовує роботу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників; 7) призначає на посади за погодженням з Головою Держпродспоживслужби керівників самостійних структурних підрозділів Головного управління та звільняє їх з посад; 8) призначає та звільняє з посад інших державних службовців та працівників Головного управління, керівників установ, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території Чернігівської області; 9) присвоює державним службовцям Головного управління ранги державних службовців, приймає рішення щодо заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників Головного управління (крім своїх заступників); 10) порушує перед Головою Держпродспоживслужби питання про присвоєння рангів державних службовців своїм заступникам, а також щодо заохочення та притягнення їх до відповідальності; 11) підписує накази Головного управління; 12) розподіляє обов`язки між своїми заступниками; 13) затверджує положення про структурні підрозділи Головного управління і посадові інструкції працівників; 14) затверджує штатні розписи та кошториси установ, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території Чернігівської області; 15) здійснює інші повноваження відповідно до законодавства. Начальник Головного управління підзвітний та підконтрольний головам місцевих державних адміністрацій з питань здійснення повноважень місцевих державних адміністрацій.

Таким чином, Положенням право розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення надано Головному управлінню Держпродспоживслужби в Чернігівській області (пункт 22), а не визначеній посадовій особі цього органу.

Стаття 280 КУпАП закріплює обов`язок посадової особи при розгляді справи про адміністративне правопорушення з`ясувати чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна дана особа в його вчиненні.

Відповідно до пункту 1 статті 247 КУпАП України обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події адміністративного правопорушення. Наявність події правопорушення доводиться шляхом надання доказів.

Стаття 69 КАС України передбачає, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до положень статті 251 КУпАП України доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа), встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Статтею 248 КУпАП визначено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.

За положеннями частини другої статті 251 КУпАП обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.

Орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (стаття 252 КУпАП).

Отже, особа, яка уповноважена розглядати справу про адміністративне правопорушення зобов`язана по-перше, встановити склад правопорушення, яким згідно статті 9 КУпАП протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність, по-друге, дослідити докази та оцінити їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (стаття 252 КУпАП).

Частиною першою статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Порядок здійснення державного нагляду (контролю) визначається Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення позапланового заходу органом державного нагляду» (далі за текстом Закон України № 877-V).

За приписами статті 1 указаного Закону України державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом. Посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом. Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи (частини перша, дев`ята-одинадцята статті 4 Закону України № 877-V).

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення позапланового заходу органом державного нагляду» підставами для здійснення позапланових заходів є зокрема: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Положеннями частинипершої-третьої,п`ятої статті7вищевказаного ЗаконуУкраїни визначено,що дляздійснення плановогоабо позаплановогозаходу органдержавного нагляду(контролю)видає наказ(рішення,розпорядження),який маємістити найменуваннясуб`єктагосподарювання,щодо якогобуде здійснюватисязахід,та предметперевірки.На підставінаказу (рішення,розпорядження)оформляється посвідчення(направлення)на проведеннязаходу державногонагляду (контролю),яке підписуєтьсякерівником органудержавного нагляду(контролю)(головоюдержавного колегіальногооргану)або йогозаступником (членомдержавного колегіальногооргану)із зазначеннямпрізвища,ім`ята побатькові ізасвідчується печаткою.У посвідченні(направленні)на проведеннязаходу зазначаються:найменування органудержавного нагляду(контролю),що здійснюєзахід;найменування суб`єктагосподарювання та/абойого відокремленогопідрозділу абопрізвище,ім`ята побатькові фізичноїособи -підприємця,щодо діяльностіяких здійснюєтьсязахід;місцезнаходження суб`єктагосподарювання та/абойого відокремленогопідрозділу,щодо діяльностіяких здійснюєтьсязахід;номер ідата наказу(рішення,розпорядження),на виконанняякого здійснюєтьсязахід;перелік посадовихосіб,які берутьучасть уздійсненні заходу,із зазначеннямїх посади,прізвища,ім`ята побатькові; датапочатку тадата закінченнязаходу; типзаходу (плановийабо позаплановий);форма заходу(перевірка,ревізія,обстеження,огляд,інспектування тощо);підстави дляздійснення заходу;предмет здійсненнязаходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

Відповідно дочастини шостоїстатті 7Закону України«Про основнізасади державногонагляду (контролю)у сферігосподарської діяльностідля здійсненняпозапланового заходуорганом державногонагляду» зарезультатами здійсненняпланового абопозапланового заходупосадова особаоргану державногонагляду (контролю)складає акт,який повиненмістити таківідомості: датускладення акта; типзаходу (плановийабо позаплановий); формазаходу (перевірка,ревізія,обстеження,огляд тощо); предметдержавного нагляду(контролю); найменуванняоргану державногонагляду (контролю),а такожпосаду,прізвище,ім`ята побатькові посадовоїособи,яка здійснилазахід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Отже, законодавством чітко врегульовано порядок проведення позапланової перевірки на підставі звернення як фізичної особи, так і колективного звернення про порушення їх прав, таку перевірку дозволяється проводити у відокремленому підрозділі за місцем діяльності такого відокремленого підрозділу, із пред`явленням його керівнику необхідного пакету документів для такої перевірки.

У даних спірних правовідносинах адміністративної справи не є предметом доказування результат самої перевірки, а те, що за нормами частини першої статті 188-2 КУпАП посадова особа, тобто в.о. директора філії, як посадова особа, не виконав законної вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, про допуск до проведення перевірки, наслідком чого стала неможливість її проведення відповідним державним органом.

Відповідно до положення про Чернігівську філію ТОВ «Газорозподільні мережі України» дана філія є відокремленим підрозділом Товариства, здійснює свою діяльність від імені Товариства і не має статусу юридичної особи. Філія здійснює частину делегованих господарських функцій відповідно до мети, завдань та предмету діяльності Товариства. Філія має власну печатку з своїм найменуванням, штампи, бланки, має окремий баланс, який є складовою частиною балансу Товариства, рахунки в установах банку (розділ 1 Статуту). Філію очолює директор з яким укладається трудовий договір. Директор на підставі довіреності діє від імені Товариства, представляє його інтереси у т.ч. в інших державних органах, перед посадовими особами з питань, що належать до діяльності філії в межах наданих Товариством повноважень. Вирішує інші питання, пов`язані з діяльністю філії щодо реалізації покладених на нього завдань та функцій (розділ 6 Статуту) (а.с. 99-105).

Із виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Чернігівська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України» є відокремленим підрозділом юридичної особи, виконуючим обов`язки директора є Лихвар Сергій Сергійович (а.с. 97).

За приписами статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх утворила, і діють на підставі затвердженого нею положення або на іншій підставі, передбаченій законодавством іноземної держави, відповідно до якого утворено юридичну особу, відокремленими підрозділами якої є такі філії та представництва. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності або на іншій підставі, передбаченій законодавством іноземної держави, відповідно до якого утворено юридичну особу, відокремленими підрозділами якої є такі філії та представництва.

Довіреність керівника відокремленого підрозділу має комплексний характер. Від імені юридичних осіб має право виступати керівник відокремленого підрозділу, а не сам підрозділ, адже між керівником і юридичною особою існують відносини представництва і його повноваження підтверджуються довіреністю юридичної особи. Повноваження керівника відокремленого підрозділу мають бути вказані в довіреності юридичної особи.

Як убачається з матеріалів справи, під час винесення оскаржуваної постанови уповноважена посадова особа відповідача використала відомості про Чернігівську філію ТОВ «Газорозподільні мережі України» як відокремленого підрозділу та позивача як в.о. директора філії, що містилися у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Натомість, чинним законодавством не передбачено обов`язку уповноваженої посадової особи відповідача перевіряти, чи ставити під сумнів належність відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Додатки до листа від 04.02.2025 №М-11.1, у якому Головне управління просило забезпечити участь особи, уповноваженої керівником з належним чином оформленими документами, для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), містили: копії звернень (М-11 від 08.01.2025, КО-12 від 09.01.2025); копії погоджень Держпродспоживслужби від 30.01.2025

№15.1.2- 6/2279, №15.1.2-6/2284; копії направлень на проведення перевірок від 03.02.2025 №32-п/32 та від 30.01.2025 №31-п/31.

Доводи позивача про те, що в додатках до листа містились звернення з вх.

№ 15.1.2-4/426 від 07.01.2025 та вх.№ 15.1.2-4/567 від 08.01.2025 (замість М-11 від 08.01.2025, КО-12 від 09.01.2025) не відповідає встановленим судом обставинам та матеріалам справи. Документ за №15.1.2-4/426 від 07.01.2025 та №15.1.2-4/567 від 08.01.2025 є документом вихідної кореспонденції, яка була зареєстрована в Держпродспоживслужбі. Коли ж указані документи надійшли до Головного управління, вони були зареєстровані за №М-11 від 08.01.2025, та КО-12 від 09.01.2025 як вхідна кореспонденція.

Із огляду на вищевикладене, суд вважає, що оскаржувана постанова була прийнята на підставі, визначеній Конституцією і законами України, а тому не погоджується з доводами позивача про її протиправність.

Згідно частини третьої статті 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

За такихобставин,постанову посправі проадміністративне правопорушення № 06 від 03.03.2025, винесену першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Пирогом І.А., є правомірною, а тому позов належить залишити без задоволення.

Ураховуючи викладене, керуючись статтями 2,8-10,77,241-246,250,268,269,271, 286 КАС України,суд

в и р і ш и в :

Постанову по справі про адміністративне правопорушення за частиною першою статті 188-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення № 06 від 03.03.2025, винесену першим заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Пирогом Ігорем Анатолійовичем, про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн за адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 188-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, залишити без змін, а позовну заяву без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня його проголошення.

Рішення складене 14.05.2025.

Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач: Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, місцезнаходження: пр-т Михайла Грушевського, 180, м. Чернігів, код ЄДРПОУ - 40310334.

Суддя

СудДеснянський районний суд м.Чернігова
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено16.05.2025
Номер документу127347375
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —750/4291/25

Ухвала від 05.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Ухвала від 29.05.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Рішення від 14.05.2025

Адміністративне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Супрун О. П.

Ухвала від 04.04.2025

Адміністративне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Супрун О. П.

Ухвала від 31.03.2025

Адміністративне

Деснянський районний суд м.Чернігова

Супрун О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні