Справа №295/1887/25
Категорія 75
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.05.2025 року м. Житомир
Богунський районний суд м. Житомира
в складі: головуючого судді Лєдньова Д.М.
при секретарі - Опанасюк В.А.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради, третя особа: Департамент охорони здоров`я Житомирської обласної державної адміністрації, про поновлення на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд із позовом, в якому зазначив, що 11.03.2013 року він був прийнятий на посаду водія 1 класу відділення-пункту постійного базування бригад ЕМД у Ємільчинському районі після реорганізації водій автотранспортних засобів (санітарного автомобіля «ШД» відділення пункту постійного базування смт. Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель.
Наказом № 3-ОС позивача звільнено з посади на підставі п.1 ст. 40 КЗпП України у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці та не можливістю переведення на посаду «Екстрений медичний технік» чи іншу посаду.
За твердженням позивача, звільнення з посади відбулось з порушенням вимог чинного на відповідний період законодавства та є незаконним.
Так, зокрема, в порушення положень ч.1 ст. 49-2 КЗпП України будь-яке повідомлення про наступне вивільнення не отримувалось, а 20.11.2024 року відповідачем вручене повідомлення про заплановані зміни істотних умов праці, що, на думку сторони, фактично є реалізацією ч.3 ст. 32 КЗпП України (Переведення на іншу роботу. Зміна істотних умов праці). Зауважує, що відповідно до ч.4 ст. 32 КЗпП України якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняється запунктом 6 статті 36цього Кодексу. Відповідно до п.6 ч.1 ст. 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є: відмова працівника від переведення на роботу в іншу місцевість разом з підприємством, установою, організацією, а також відмова від продовження роботи у зв`язку із зміною істотних умов праці. Позивач звертає увагу, що з новими умовами праці, які були вказані у повідомленні, він погодився, продовжував працювати включно до 09.01.2025 року, а тому, оскільки при застосуванні п.1 ч.1 ст. 40 КЗпП України передбачалось дотримання ст. 49-2 КЗпП України, що проігноровано відповідачем, проведене звільнення є незаконним.
Позивач також додає, що наказом Комунального некомерційногопідприємства "Центрекстреної медичноїдопомоги тамедицини катастроф"Житомирської обласноїради № 323 від 15.10.2024 року «Про вжиття організаційно-правових заходів щодо виконання вимог постанови Кабінет Міністрів України «Про затвердження типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги» від 21.11.2012 року, наказів Міністерства охорони здоров`я України від 04.08.2021 року № 1627, від 16.02.2924 року № 262 та листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 року № 25/39028/2-24 відповідач зазначив:
Завідувачу навчально-тренувальним відділом Ніколенку С.В., лікарю з МНС навчально-тренувального відділу Ігнатьєвій Л.М.:
-Скласти помісячні плани на жовтень-грудень 2024 року щодо проведення теоретичної частини та на 2025 рік проведення практичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою « Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина»;
-У термін до 13 грудня 2024 року організувати проведення теоретичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина» з обов`язковою участю вказаних працівників у таких заходах;
-У термін до 12 рудня 2025 року організувати проведення практичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина».
Завідуючим підстанціям, старшим фельдшерам пунктів постійного та тимчасового базування БЕМД:
-З метою оптимізації проведення підготовки та перепідготовки працівників за програмами та планами, визначеними у пунктах 7-8 наказу, у строк до 25 жовтня 2024 року провести обов`язкове відкрите письмове анкетування медичного персоналу та водіїв бригад екстреної медичної допомоги щодо їх згоди чи відмови від участі у відповідних заходах;
-У термін до 25 жовтня 2024 року довести до відома водіїв автотранспортних засобів (санітарного автомобіля «Швидка допомога») та медичного персоналу бригад екстреної медичної допомоги під їх особистий підпис зміст листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 року № 255/39028/2-24 із наданням на кожен пункт тимчасового та постійного базування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги примірника (копії) вказаного листа;
Начальнику відділу кадрів Вороніній О.І., провідному юрисконсульту Тещенку М.М.:
-Про прийняття даного наказу та про необхідність участі у теоретичній та практичній підготовці та перепідготовці водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина» у термін до 25 жовтня 2024 року у письмовій формі засобами поштового зв`язку шляхом надіслання рекомендованих поштових відправлень, а також електронного зв`язку поінформувати працівників цієї категорії, які на даний час перебувають у тривалих відпустках, які триватимуть у період з 01.01.2025 року до 31.12.2025 року чи увільнені від роботи у зв`язку із проходженням військової служби по мобілізації.
Позивач вказує, що на виконання відповідно наказу в частині підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» відповідач своїм наказом № 383 від 13.12.2024 року «Про проведення повторного іспиту для водіїв бригад ЕМД» наказав: завідувачу навчально-тренувального відділу ОСОБА_2 провести 17.12.-18.12.2024 року повторний іспит для водіїв бригад ЕМД, які підлягають для повторній здачі іспиту із засвоєння теоретичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад ЕМД за програмою «Екстрений медичний технік».
Позивач надає аналіз нормативним актам, що врегульовують питання запровадження посади «Екстрений медичний техніку» та визначають кваліфікаційні вимоги до неї, зауважує на невідповідності виданих наказів положенням законодавства.
Учасник вказує, що у постанові Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 року № 1114 «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги» у п.п. 1-2 зазначено - Установити, що з 1 січня 2025 р. працівники бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги, фахівці, які займають посади водіїв, для роботи у складі бригади парамедиків повинні мати професійну кваліфікацію екстрений медичний технік.
Відповідно до ч.3 ст. 4-1 КЗпП України професійна кваліфікація (повна професійна кваліфікація) - це визнана або присвоєна/підтверджена суб`єктом, уповноваженим на це законодавством, та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей та/або результатів навчання, що дає змогу здійснювати трудові функції, визначені відповідним професійним стандартом.
У відповідності до ч.1ст. 16 Закону України «Про освіту» фахова передвища освіта спрямована на формування та розвиток освітньої кваліфікації, що підтверджує здатність особи до виконання типових спеціалізованих завдань у певній галузі професійної діяльності, пов`язаних з виконанням виробничих завдань підвищеної складності та/або здійсненням обмежених управлінських функцій, що характеризуються певною невизначеністю умов та потребують застосування положень і методів відповідної науки, і завершується здобуттям відповідної освітньої та/або професійної кваліфікації.
Позивач зазначає, що відповідно до п.5 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 78 Охорона здоров`я (в редакції станом на 15.10.2024 року) кваліфікаційні вимоги до посади екстрений медичний технік становлять:повна загальна середня освіта та підготовка за професією "Екстрений медичний технік"; наявність сертифіката про проходження навчання за програмою підготовки за професією "Екстрений медичний технік"; без вимог до стажу роботи; посвідчення водія відповідної категорії для керування автомобілем.
Наказом Міністерства освіти України № 969 від 10.07.2019 року затверджено стандарт професійної освіти з професії «Екстрений медичний технік». Відповідно до стандарту кваліфікаційні вимоги до професії: повна загальна середня освіта та підготовка за професією «Екстрений медичний технік»; наявність сертифіката про проходження навчання за програмою підготовки за професією «Екстрений медичний технік»; без вимог до стажу роботи; посвідчення водія відповідної категорії для керування автомобілем».
На думку позивача, дії відповідача щодо допуску з 01.01.2025 року до роботи осіб на посаду «Екстрений медичний технік», які працюють водіями в складі бригад екстреної медичної допомоги та станом на 31.12.2024 року мають лише документ, який підтверджує успішне проходження теоретичної частини підготовки за програмою «Екстрений медичний технік», не відповідає вимогам наведених нормативних актів, а тестові іспити, фактично проведені на підприємстві, не мають правових наслідків.
Крім того, учасник посилається на невідповідність процедури проведення тестових іспитів вимогам Порядку здійснення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників системи екстреної медичної допомоги, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16.02.2024 року № 263.
Відповідно до п.п. 14, 21, 22 Порядку належна підготовки працівників системи екстреної медичної допомоги включає: програму іспиту, який складається з двох обов`язкових компонентів: інтегрованого тестового іспиту та практичного іспиту, що розробляє уповноважений заклад державної оцінки компетентностей. У разі успішного складення здобувачем іспиту уповноважений заклад державної оцінки компетентностей видає здобувачу сертифікат про завершення навчання. У разі нескладення іспиту здобувач має право повторно скласти іспит упродовж одного року, не раніше ніж через один місяць після отримання здобувачем результатів іспиту.
З наданої Департаментом охорони здоров`я Житомирської державної адміністрації відповіді від 24.01.2205 року слідує, що перший тестовий іспит складався 03.12.2024 року, а повторний 17.12.2024 року.
Відповідно до п.27 Порядку перепідготовка водіїв бригад після отримання сертифікату про успішне складення кваліфікаційного іспиту є підтвердженням їх відповідності вимогам до професії «Екстрений медичний технік».
Курс навчально-тренувальної програми при цьому включає три рівні з підготовки осіб, а тривалість програми становить 160 годин.
Позивач звертає увагу, що 05.12.2024 року Наказом Міністерства охорони здоров`я України № 2034 затверджені зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 78 «Охорона здоров`я». Згідно з відповідною редакцією кваліфікаційними вимогамиє:документпро присвоєннякваліфікації "Екстрениймедичний технік",без вимогдо стажуроботи,посвідчення водіявідповідної категоріїдля керуванняавтомобілем. До роботи на посаді "Екстрений медичний технік" допускаються особи, які працюють водіями у складі бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги та станом на 31 грудня 2024 року мають документ, який підтверджує успішне проходження теоретичної частини підготовки за програмою "Екстрений медичний технік", за умови успішного проходження практичної частини підготовки за цією програмою до 31 грудня 2025 року; або особи, які перебували у Збройних Силах України або інших військових формуваннях на посадах: інструктора із тактичної медицини роти (батареї) та їм рівних, старшого бойового медика (роти, батареї та їм рівних) або бойового медика взводу (номер ВОС згідно з Переліком - 878), за наявності посвідчення водія відповідної категорії для керування автомобілем, з подальшим отриманням документа про присвоєння кваліфікації "Екстрений медичний технік".
На думку позивача Наказ Міністерства охорони здоров`я України № 2034 в частині внесення змін до кваліфікаційних вимог при присвоєнні кваліфікації «Екстрений медичний технік» суперечить п.1-2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 року № 1114 «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги», де зазначено, що працівники бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги, фахівці, які займають посади водіїв, для роботи у складі бригади парамедиків, повинні мати професійну кваліфікацію екстрений медичний технік з 1 січня 2025 р.
Посилаючись на відповідні обставини, позивач просить поновити на роботі в Комунальному некомерційному підприємстві "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради з дати звільнення на посаді водій автотранспортних засобів (санітарного автомобіля «ШД») ВП ПБ БЕМД смт. Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель, стягнути з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу з дати звільнення до дня поновлення на роботі.
Ухвалою суду від 10.02.2025 року по справі відкрите спрощене позовне провадження.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому учасник зазначає, що зі змісту листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 №25.39028.2-24 та від 15.10.2024 №14760/1-24 щодо реалізації вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 №1114 «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги», Закону України «Про екстрену медичну допомогу», з урахуванням вимог статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», слідує, що з 01.01.2025 склад всіх бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги має відповідати єдиному стандарту, у зв`язку з чим до вказаної дати усі водії, які працюють у складі бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги мають перенавчитися і отримати кваліфікацію «екстрений медичний технік» та підлягають переведенню на посаду «Екстрений медичний технік».
Відповідно до внутрішньо-організаційних документів екстрений медичний технік КНП «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Житомирської обласної ради - це працівник, який керує спеціалізованим санітарним транспортом та надає медичну допомогу у складі бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги. З метою забезпечення належної і ефективної роботи підприємства та виконання вимог чинного законодавства 15.10.2024 видано наказ №323 «Про вжиття організаційно-правових заходів щодо виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги» від 21.11.2012, наказів Міністерства охорони здоров`я України від 04.08.2021 №1627, від 16.02.2024 №262 та листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 №25/39028/2-24» відповідно до якого у строк до 13.12.2024 організовано проведення теоретичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою спеціалізації «Екстрена медицина» з обов`язковою участю вказаних працівників у таких заходах.
Навчання водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» проводилось на базі навчально-тренувального відділу підприємства та онлайн-платформі Zoom.
Повідомленням від 15.10.2024 №16-00/1558 працівників підприємства поінформовано про заплановані зміни істотних умов праці з 01.01.2025. Із вказаним повідомленням ОСОБА_1 ознайомлений під особистий підпис 20.11.2024, що слідує із змісту позовної заяви та доданих позивачем доказів.
Письмові заяви, повідомлення чи скарги від позивача щодо незабезпечення належного його навчання на адресу дирекції підприємства не надходили.
У період з 19.11.2024 по 12.12.2024 уповноваженими особами здійснено прийняття іспитів за результатами навчання у водіїв бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги підприємства.
Разом з тим, позивачем не здійснено успішне складання відповідного іспиту про що його було проінформовано.
Відповідно до наказу по підприємству від 13.12.2024 №383 «Про проведення повторного іспиту для водіїв бригад ЕМД» здійснення відповідних заходів проведено 17.12.2024 та 18.12.2024 на базі навчально-тренувального відділу підприємства.
За результатами проведення повторного іспиту позивачем знову ж не забезпечено успішне його складання, внаслідок чого не отримано документ, яким підтверджено кваліфікаційні вимоги до професії «Екстрений медичний технік».
Відповідач звертає увагу, що позивачем не оскаржувались результати жодного із іспитів, у тому числі шляхом подачі заяв чи скарг на адресу дирекції КНП «ЦЕМД та МК» ЖОР, що свідчить про те, що ОСОБА_1 погодився з їх результатами. Позивач відмовився від переведення його на інші вакантні на підприємстві посади. До 08.01.2025 позивач перебував на лікарняному. Відповідно до наказу №3-ОС від 09.01.2025 позивача звільнено з роботи з ініціативи роботодавця, згідно п. 1 ст. 40 КЗпП України, у зв`язку змінами в організації виробництва і праці, та неможливістю його переведення на посаду «Екстрений медичний технік» чи іншу роботу.
У відзиві додано, що підприємством здійснено усі визначені законодавством виплати при звільненні працівника. При звільненні відповідача підприємством дотримано положення ст. 49-2 КЗпП України, а накази по підприємству №323 від 15.10.2024 та від 13.12.2024 №383 будь-ким у встановленому законом порядку не оскаржувались та не скасовувались. На переконання відповідача також є безпідставними твердження позивача про незаконність окремих актів Міністерства охорони здоров`я.
З огляду на вказані доводи, відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
В судовому засіданні учасники підтримали заявлені вимоги та заперечення з підстав, наведених у письмових заявах по суті спору.
Судом встановлено наступні обставини.
Позивач ОСОБА_1 працював у Комунальному некомерційному підприємстві "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради на посаді водія автотранспортних засобів (санітарного автомобіля «ШД» відділення пункту постійного базування смт. Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель.
Наказом Комунального некомерційного підприємства "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради № 3-ОС від 09.01.2025 року позивача звільнено з посади на підставі п.1 ст. 40 КЗпП України у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці та не можливістю переведення на посаду «Екстрений медичний технік» чи іншу посаду.
Між сторонами виник спір, що полягає у запереченнях позивача відносно правомірності прийнятого роботодавцем рішення, пов`язаному із цим запиті сторони на відновлення порушених трудових прав.
Вирішуючи питання грунтовності заявлених вимог суд виходить з таких міркувань.
Відповідно до ст. 2 КЗпП України право громадян України на працю, - тобто на одержання роботи з оплатою праці не нижче встановленого державою мінімального розміру, - включаючи право на вільний вибір професії, роду занять і роботи, забезпечується державою. Держава створює умови для ефективної зайнятості населення, сприяє працевлаштуванню, підготовці і підвищенню трудової кваліфікації, а при необхідності забезпечує перепідготовку осіб, вивільнюваних у результаті переходу на ринкову економіку.
Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою…
У відповідності до ст. 2-1 КЗпП України забороняється будь-яка дискримінація у сфері праці…
Не вважаються дискримінацією у сфері праці встановлені цим Кодексом та іншими законами дії, а також обмеження прав працівників, що залежать від властивих певному виду робіт вимог (щодо віку, освіти, стану здоров`я, статі) чи обумовлені необхідністю посиленого соціального та правового захисту деяких категорій осіб.
Відповідно до п.1-2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 №1114 «Про затвердження Типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги», вирішено установити, що з 1 січня 2025 р. працівники бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги, фахівці, які займають посади водіїв, для роботи у складі бригади парамедиків повинні мати професійну кваліфікацію екстрений медичний технік.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України 04 серпня 2021 року № 1627 затвердженонавчально-тренувальні програми трьох рівнів з підготовки осіб, які не мають медичної освіти, але за своїми службовими обов`язками повинні надавати домедичну допомогу.
Порядком здійсненняпідготовки,перепідготовки тапідвищення кваліфікаціїпрацівників системиекстреної медичноїдопомоги,затвердженим НаказМіністерств охорони здоров`яУкраїни 16 лютого 2024 року № 262, запроваджено організаційні засади здійснення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників системи екстреної медичної допомоги.
Згідно з визначенням термінів, наведених у Порядку № 262, підготовка екстрених медичних техніків це заходи, які стосуються підготовки водіїв бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги відповідно до медико-технологічних документів із стандартизації екстреної медичної допомоги, що здійснюються відповідно до цього Порядку.
Відповідно до п.4 Порядку № 262 підготовка екстреного медичного техніка здійснюється шляхом здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за професією «Екстрений медичний технік».
У відповідності до п.27 Порядку № 262 перепідготовка водіїв бригад після отримання сертифікату про успішне складення кваліфікаційного іспиту є підтвердженням їх відповідності вимогам до професії «Екстрений медичний технік».
Листом Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 №25.39028.2-24 щодо реалізації вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.11.2012 №1114 роз`яснено, що отримання професійної кваліфікації «Екстерний медичний технік» здійснюється шляхом:
1 отримання свідоцтва за результатами навчання та підготовки за професією «Екстрений медичний технік»;
2 - отримання сертифікату за результатами навчання за програмою «Екстрений медичний технік», виданого уповноваженим органом державної оцінки компетентностей.
Згідно роз`яснень до роботи на посаді «Екстрений медичний технік» з 01.01.2025 року допускаються особи, які працюють водіями у складі бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги та які станом на 31.12.2024 року мають документ, що підтверджує успішне проходження теоретичної частини підготовки за програмою «Екстрений медичний технік» за умови до 01.01.2026 року проходження практичної частини підготовки з отримання відповідного сертифікату, виданого уповноваженим органом державної оцінки компетентностей.
Згідно з наказом Комунального некомерційного підприємства "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради від 15.10.2024 року № 323 «Про вжиття організаційно-правових заходів щодо виконання вимог постанови Кабінет Міністрів України «Про затвердження типового положення про бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги» від 21.11.2012 року, наказів Міністерства охорони здоров`я України від 04.08.2021 року № 1627, від 16.02.2924 року № 262 та листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 року № 25/39028/2-24» зобов`язано:
Завідувача навчально-тренувальним відділом ОСОБА_2 , лікаря з МНС навчально-тренувального відділу Ігнатьєву Л.М.:
-Скласти помісячні плани на жовтень-грудень 2024 року щодо проведення теоретичної частини та на 2025 рік проведення практичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина»;
-У термін до 13 грудня 2024 року організувати проведення теоретичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина» з обов`язковою участю вказаних працівників у таких заходах;
-У термін до 12 рудня 2025 року організувати проведення практичної частини підготовки та перепідготовки водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою «Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина».
Завідуючих підстанціям, старших фельдшерів пунктів постійного та тимчасового базування БЕМД:
-З метою оптимізації проведення підготовки та перепідготовки працівників за програмами та планами, визначеними у пунктах 7-8 наказу, у строк до 25 жовтня 2024 року провести обов`язкове відкрите письмове анкетування медичного персоналу та водіїв бригад екстреної медичної допомоги щодо їх згоди чи відмови від участі у відповідних заходах;
-У термін до 25 жовтня 2024 року довести до відома водіїв автотранспортних засобів (санітарного автомобіля «Швидка допомога») та медичного персоналу бригад екстреної медичної допомоги під їх особистий підпис зміст листа Міністерства охорони здоров`я України від 14.10.2024 року № 255/39028/2-24 із наданням на кожен пункт тимчасового та постійного базування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги примірника (копії) вказаного листа;
Начальника відділу кадрів Вороніну О.І., провідного юрисконсульта Тещенка М.М.:
-Про прийняття даного наказу та про необхідність участі у теоретичній та практичній підготовці та перепідготовці водіїв бригад екстреної медичної допомоги за програмою Екстрений медичний технік» та фельдшерів з медицини невідкладних станів за програмою «Екстрена медицина» у термін до 25 жовтня 2024року у письмовій формі засобами поштового зв`язку шляхом надіслання рекомендованих поштових відправлень, а також електронного зв`язку поінформувати працівників цієї категорії, які на даний час перебувають у тривалих відпустках, які триватимуть у період з 01.01.2025 року до 31.12.2025 року чи увільнені від роботи у зв`язку із проходженням військової служби по мобілізації.
Відповідно доп.1ст.40КЗпП Українитрудовий договір,укладений наневизначений строк,а такожстроковий трудовийдоговір дозакінчення строкуйого чинностіможуть бутирозірвані роботодавцемлише увипадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
За змістом ч.3 ст. 32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.
У відповідності до ст. 49-1 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.
При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.
Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно…
Відповідно до ч.2 ст. 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбаченихчастиною третьоюстатті 32 тастаттею 103Кодексу законів про працю України, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов.
Судом в становлено, що 15.11.2024 року Комунальним некомерційним підприємством "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради складено повідомлення про заплановані зміни істотних умов праці, згідно з яким з 01.01.2025 року склад всіх бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги відповідатиме єдиному стандарту, у зв`язку з чим до вказаної дати усі фельдшери з медицини невідкладних станів і сестри медичної швидкої і невідкладної медичної допомоги, які зараз працюють в бригадах екстреної (швидкої) медичної допомоги, мають пройти навчання за спеціальністю «екстрена медицина» і отримати кваліфікацію «парамедик», а водії, які працюють у бригаді екстреної (швидкої) медичної допомоги мають перенавчитися і отримати кваліфікацію «екстрений медичний технік». Також повідомлено про необхідність своєчасно написати заяви про переведення на відповідні посади з 01.01.2025 року за умови відповідності кваліфікаційним вимога та наявності підтверджуючих документів. В разі незгоди на продовження роботи в нових умовах, трудові відносини будуть припинені відповідно до положень чинного трудового законодавства.
З матеріалів справи слідує, що повідомлення вручене позивачу 20.11.2024 року.
Надаючи оцінку змісту складеного повідомленню, а також обставинам дати його складення та фактичного вручення позивачу, суд приходить до висновку про відтворення у такому повідомленні запланованих змін істотних умов праці та про наступне вивільнення працівників за умов невідповідності кваліфікаційним вимогам та відсутності, підтверджуючих документів про це з 01.01.2025 року, що слідує з сукупного тлумачення наведених у повідомлені вимог та попереджень.
Як зазначалось вище, Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» запроваджено обмеження у застосуванні ч.3 ст. 32 КЗпП України щодо необхідності повідомлення не пізніше ніж за два місяці. При цьому, в розрізі встановлених обставин виниклого спору слід визнати грунтовними твердження позивача про порушення вимог ст. 49-1 КЗпП України та недотримання встановлених відповідною нормою строків попередження про вивільнення (2 місяці) до фактичного часу подій. І хоча наведена у повідомленні зміна істотних умов праці, за певних умов, пов`язувалась із наступним вивільненням, вимоги ч.2 ст. 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не можуть поширюватись на відповідну самостійно визначену процедуру на дотримання трудових прав та гарантій працівника.
Суд також зазначає, що відповідно до ст. 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.
Відповідно до ст. 141 КЗпП України роботодавець повинен правильно організувати працю працівників, створювати умови для зростання продуктивності праці, забезпечувати трудову і виробничу дисципліну, неухильно додержувати законодавства про працю і правил охорони праці, здійснювати заходи щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню), уважно ставитися до потреб і запитів працівників, поліпшувати умови їх праці та побуту.
На думку суду, зміни до класифікації професій та чинної номенклатури посад медичних працівників, а також запроваджені процедури підготовки працівників з оцінкою їх відповідності кваліфікаційним характеристикам професій, фактично покладає на відповідача як роботодавця в розрізі положень ст. 141 КЗПП України, а також з врахуванням прийнятих центральним органом виконавчої влади обов`язкових до виконання нормативних актів, забезпечити підготовку, перепідготовку працівників (водіїв) з метою здобуття останніми сукупності фундаментальних та клінічних знань та навичок за дисциплінами, що входять до навчальних програм за відповідним рівнем освіти або кваліфікацією.
Суд звертає увагу, що будь-яка процедура має бути виконана в тому рівні та з тими засобами, що гарантуватимуть дотримання нормативно-правових вимог, виявлятимуть прозорість, доступність, результативність.
Посилаючись на фактичне не складення іспитів позивачем, що не заперечується відповідним учасником, відповідачем не надано доказів на підтвердження встановленого плану навчання, місця його проведення, періоду, графіку і залученням працівників, а також щодо повідомлення про проведення таких занять з можливістю доступу за фактичною присутністю або в порядку використання електронних онлайн систем з належною ідентифікацією присутніх.
Отже, суд приходить до висновку про порушення прав позивача та необхідність їх відновлення.
Конституційний Суд України в своєму рішенні від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 зазначив про те, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їйконституцієюабо законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13). При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Судом встановлено, що станом на 09.05.2025 року кількість штатних посад за посадою екстрений медичний технік у ВП ПБ БЕМД смт.Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель становить 8,75 одиниць та працює 9 чоловік, по ПАТБ БЕМД с. Бараші - 4,25 одиниці, працює 5 чоловік.
Діючи на виконання завдань цивільного судочинства, що полягають у справедливому, неупередженому та своєчасному розгляді і вирішенні цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави, суд вважає необхідним поновити працівникана рівнозначнійпосаді: поновити позивача у Комунальному некомерційному підприємстві "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради на посаді «Екстрений медичний технік» ВП ПБ БЕМД смт. Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель.
Судом прийнято до уваги, на час ухвалення судового рішення ОСОБА_1 отримав свідоцтво НОМЕР_1 про закінчення у 2025 році відокремленого структурного підрозділу фахового коледжу Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради та здобув професію «Екстрений медичний технік».
В даному випадку на виконання судового рішення роботодавець не позбавлений можливості внести відповідні зміни до штатного розпису.
У відповідності до ч.2 ст. 235 КЗпП України При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.
Розрахунок середнього заробітку суд виконує згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати» від 08.02.1995 року №100 з врахуванням даних про середньоденну заробітну плату (14469,26 + 19968,63)/43 = 800,88 грн.день., кількості робочих днів з часу звільнення до часу ухвалення рішення (з 10.01.2025 року по 15.05.2025 року включно) 90 днів. Отже, середній заробіток за час вимушеного прогулу становитиме: 800,88 * 90 = 72079,20. Відповідну суму визначено без у тримання податку, розрахунок якого покладається на роботодавця.
На підставі ст. 141 ЦПК України суд стягує з відповідача на користь держави судовий збір в сумі 2422,40 грн.
Керуючись ст.ст. 141, 258-279 ЦПК України, суд,
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити.
Поновити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , проживає: АДРЕСА_1 ) у Комунальному некомерційному підприємстві "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради (код ЄДРПОУ 38500095, адреса: м. Житомир, вул. Покровська, 98-В) на посаді «Екстрений медичний технік» ВП ПБ БЕМД смт. Ємільчине підстанції ЕМД м. Звягель.
Стягнути з Комунального некомерційногопідприємства "Центрекстреної медичноїдопомоги тамедицини катастроф"Житомирської обласноїради (кодЄДРПОУ 38500095,адреса:м.Житомир,вул.Покровська,98-В)на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ,проживає: АДРЕСА_1 ), середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 72079,20 грн.
Суму визначено без утримання податку. Стягнення і сплата податку покладаються на роботодавця, який самостійно розраховує суму податкових відрахувань і зменшує суму, призначену судом, на суму нарахованих податків.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Житомирської обласної ради (код ЄДРПОУ 38500095, адреса: м. Житомир, вул. Покровська, 98-В) на користь держави судовий збір в розмірі 2422,40 грн.
Рішення про поновлення на роботі, а такожв частині стягнення заробітної плати в межах виплати за один місяць підлягає до негайного виконання.
Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя: Д.М. Лєдньов
Суд | Не вказано |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2025 |
Оприлюднено | 16.05.2025 |
Номер документу | 127350087 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Богунський районний суд м. Житомира
Лєдньов Д. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні