ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2025 року ЛуцькСправа № 640/14803/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської міської ради до Київської обласної ради, за участю третіх осіб, які не заявляю самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми «ІЛЛЯ», на стороні відповідача Гостомельської селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Київська міська рада звернулась із позовом до Київської обласної ради, за участю третіх осіб, які не заявляю самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми «ІЛЛЯ», на стороні відповідача Гостомельської селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-21-VII.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Київської міської ради «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею» від 24.06.2004 №339/1549 №339/1549 (далі - Рішення) затверджено проект відведення земельної ділянки та передано товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційній фірмі «Ілля» (пункт 22 Рішення) в довгострокову оренду на 15 років земельну ділянку загальною площею 0,22 га для будівництва, експлуатації та обслуговування павільйону-кафе з літнім майданчиком та автостоянкою у 7-му кварталі Київського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі міста Києва в тому числі: - площею 0,17 га - за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови; - площею 0, 05 га - за рахунок земель міської забудови.
Абзацом другим пункту 22 цього Рішення частину лісових земель площею 0,17 га у 7-му кварталі Київського лісництва Святошинського лісопаркового господарства віднесено до земель запасу житлової та громадської забудови з виключенням їх з категорії земель лісового фонду (лист-згода Київського комунального об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста «Київзеленбуд» від 08.10.2003 №1330).
На виконання зазначеного рішення між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційною фірмою «Ілля» (далі - ТОВ «Ілля») було укладено договір оренди земельної ділянки від 30.01.2007 (далі - договір), відповідно до якого орендодавець за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку з такими характеристиками: - місце розташування - 7 квартал Київського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі міста Києва; - розмір - 0,2164 га; - цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування павільйону-кафе з літнім майданчиком та автостоянкою; - кадастровий номер 8000000000:75:596:0001; - строк дії договору - 15 років.
Вказаний договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 01.02.2007 №75-6-00319 у Книзі записів державної реєстрації договорів.
Відтак, строк дії зазначеного договору до 01.02.2022.
Водночас, до Київської міської ради надійшов лист Гостомельської селищної ради Київської області від 06.04.2020 №03-02/934, зі змісту якого стало відомо, що рішенням Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-21-VII затверджено проект землеустрою щодо встановлення меж селища Гостомель Київської області та збільшено площу селища до 3780, 869 га.
Інформацію про межі населеного пункту внесено до Державного земельного кадастру, земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 8000000000:75:596:0001 включена в межі селища Гостомель Київської області.
У зв`язку із цим, Гостомельська селищна рада звернулась до Київської міської ради з пропозицією укладання додаткової угоди до згадуваного договору оренди земельної ділянки в частині зміни орендодавця, а саме з Київської міської ради на Гостомельську селищну раду Київської області.
Проте, Київська міська рада не погоджується з діями відповідача стосовно збільшення площі селища Гостомель, вважає їх такими, що прийняті у спосіб, що суперечить нормам Земельного кодексу України, законів України «Про оренду землі», «Про землеустрій», «Про державний земельний кадастр» а рішення Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-21-VII вважає таким, що підлягає скасуванню.
Представник позивача зазначає, що ТОВ «Ілля» відведено земельну ділянку, що знаходиться у 7-му кварталі Київського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі за рахунок частини земель лісового фонду, підпорядкованих виконавчому комітету Київської міської Ради депутатів трудящих відповідно до постанови Центрального комітету КП України і Ради Міністрів УРСР «Про поліпшення стану зеленої зони м. Києва» від 20.06.1956 №673 та листа-згоди Київського комунального об`єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста «Київзеленбуд» від 08.10.2003 №1330 (площею 0,17 га) та за рахунок міських земель не наданих у власність чи користування раніше (площею 0,05 га).
Вказані обставини підтверджують належність спірної земельної ділянки до комунальної власності міста Києва з 1956 року.
Крім того, відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.05.2020 №НВ-0004969842020 земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:75:596:0001 з площею 2164, 4000 га знаходиться на праві власності Київської міської ради.
Вважає, що саме межі міста Києва, кадастровий номер земельної ділянки, відомості про дану земельну ділянку, спірна земельна ділянка весь час перебувала та перебуває, на момент звернення до суду із цією позовною заявою, у власності територіальної громади міста Києва.
Крім цього, зазначене не оспорюється Гостомельською селищною радою, оскільки про це повідомляється у листі від 06.04.2020 №03-02/934, що підтверджує належність цієї земельної ділянки до територіальної громади міста Києва, а відтак неправомірність віднесення її до меж селища Гостомеля.
Представник позивача просив адміністративний позов задовольнити.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 07.07.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
27.07.2020 до суду надійшли пояснення третьої особи на стороні відповідача Гостомельської селищної ради Київської області у яких зазначає наступне.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області був розроблений Державним підприємством «Науково-дослідний і проектний інститут містобудування» на підставі рішень Гостомельської селищної ради №684-32-VI від 29.08.2013, №45-03-VII від 17.12.2015 та договору на виконання проектних робіт від 15.02.2016 №2016-14.
На проект землеустрою був наданий висновок державної експертизи землевпорядної документації від 13.06.2019 №313-6ае, яка була проведена Головним управлінням Держгеокадастру у Київські області.
В ньому було зазначено, що поданий на державну експертизу Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання.
Зауваження до проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області були усунуті, про що свідчить печатка Головного управління Держгеокадастру у Київські області на висновку державної експертизи землевпорядної документації від 19.09.2019.
Тому, відповідно до статті 14 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», підстави для проведення повторної експертизи були відсутні.
Вважає, що поданий на затвердження до Київської обласної ради Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області відповідає вимогам чинного законодавства.
За таких обставин, Київська обласна рада приймаючи оскаржуване рішення діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Представник третьої особи просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.
14.08.2020 представником відповідача подано заяву про закриття провадження, в обґрунтування якої зазначив, що компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, або їхніх службових чи посадових осіб є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі зазначених суб`єктів не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Зазначив, що цей спір зумовлений порушенням прав юридичної особи нa нерухоме майно - земельну ділянку, правовим актом індивідуальної дії відповідача, і позов повинен бути спрямований на відновлення права особи на це майно у інший спосіб, визначений позивачем.
Вважає, що за суб`єктним складом сторін та суттю спору дана справа підлягає розгляду
господарськими судами у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що 28.02.2013 Київською міською радою було прийнято рішення №62/9119 «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення та зміни меж міста Києва». Згідно вказаного рішення передбачалося збільшення території Києва за рахунок включення в межі міста Києва 2075,7 гектара земель Київської області з одночасним виключенням з меж міста Києва та передачею до складу територій Київської області 659,3 гектара.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 даного рішення, - виключено з меж міста Києва та передано до складу Гостомельської селищної ради земельну ділянку площею 1,2 га.
Згідно графічних матеріалів спірна земельна ділянка входить до складу земельної ділянки площею 1,2 га, яка передана до складу Гостомельської селищної ради згідно рішення Київської міської ради №62/9119 від 28.02.2013.
Серед матеріалів наданого на затвердження до Київської обласної ради Проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області міститься погоджений у 2018 році суміжними землевласниками та землекористувачами, у т.ч. головою Київської міської ради Кличком В.В., акт польового обстеження і погодження меж селища Гостомель Київської області з описом проходження межі селища Гостомель Київської області.
Окрім того, листом №057028-13140 від 31.07.2017 департамент земельних ресурсів Київської міської ради повідомив, що підтримує пропозиції, які були узгоджені при розгляді проекту землеустрою щодо встановлення та зміни межі міста Києва, а саме про прийняття виконавчим комітетом Гостомельської селищної ради до свого відання із меж міста Києва земельної ділянки площею 1,2 га, до складу якої, як зазначалося вище входить спірна земельна ділянка.
За таких обставин, та з урахуванням наведених вище документів, підписаних уповноваженими особами Київської міської ради, в якості письмової відмови землевласника від спірної земельної ділянки, Ірпінською селищною радою 06.04.2020 було спрямовано листа до Київської міської ради з приводу вирішення питання щодо зміни порядку користування спірною земельною ділянкою та з викладенням своїх пропозицій.
Не погоджуючись з позицією Ірпінської селищної ради щодо порядку користування спірною земельною ділянкою Київська міська рада звернулася за захистом своїх, начебто порушених, прав шляхом скасування Рішення Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-21-VII із позовом до адміністративного суду.
Крім того, представник відповідача вказав, що розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць не означає прийняття позитивного рішення Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міської рад щодо встановлення і зміну меж районів і міст. Просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.
У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що підпунктом 5.2 пункту 5 рішення Київської міської ради «Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення та зміни меж міста Києва» від 28.02.2013 №62/9119 передбачено, що виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) має забезпечити вжиття організаційних заходів щодо подання до Верховної Ради України проекту землеустрою щодо встановлення та зміни меж міста Києва для його розгляду та прийняття рішення про встановлення і зміну меж міста Києва.
При цьому, у матеріалах справи відсутнє відповідне рішення Верховної Ради України, а відповідачем не подано такого (оскільки Верховна Рада України такого рішення не приймала), а відтак стверджувати про належність спірної земельної ділянки до меж селища Гостомель станом на момент направлення Гостомельською селищною радою листа від 06.04.2020 №03-02-934 (щодо пропозиції зміни орендодавця) - неможливо.
Відповідач у відзиві та третя особа у поясненнях наголошували на тому, що акт польового обстеження і погодження селища Гостомель Київської області з описом проходження межі селища Гостомель Київської області погоджений у 2018 році суміжними землевласниками та землекористувачами, в тому числі Київським міським головою ОСОБА_1 є підтвердженням погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель.
Представник позивача зазначив, що даний акт не містить дати його складання/прийняття, а відтак не може братися судом до уваги як документ, що підтверджує наявність або відсутність певних фактів щодо погодження меж суміжними землевласниками та землекористувачами.
Крім цього, лист Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 31.07.2017 №057028-13140 яким Департамент підтримує пропозиції, що були узгоджені при розгляді проекту землеустрою щодо встановлення та зміни межі міста Києва, а саме надання виконавчим комітетом Гостомельської селищної Ради народних депутатів згоди на прийняття до свого відання із меж міста Києва земельної ділянки Київського державного комунального об`єднання по зеленому будівництву «Київзеленбуд» площею 1, 2 га вулиць, не є свідченням та підтвердженням відмови Київської міської ради від спірної земельної ділянки, а відтак і збільшенням (розширенням) за рахунок її території селища Гостомель.
Стверджує, що право користування спірною земельною ділянкою, яка перебуває у комунальній власності Київської міської ради, є дійсним та ніким не припиненим, та всупереч законодавству, відповідачем здійснено присвоєння земельної ділянки, яка належить позивачу, що призвело до порушення прав територіальної громади міста Києва на вільне володіння та розпорядження своїми землями. Просив адміністративний позов задовольнити.
Суд зазначає, що Законом України від 13.12.2022 №2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі - Закон № 2825-IX) ліквідовано вказаний адміністративний суд. Так, відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя. Інші адміністративні справи, які не розглянуті Окружним адміністративним судом міста Києва, у тому числі ті, що передані до Київського окружного адміністративного суду до набрання чинності Законом України Про внесення зміни до пункту 2 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду щодо забезпечення розгляду адміністративних справ, але не розподілені між суддями (крім справ, підсудність яких визначена частиною першою статті 27, частиною третьою статті 276, статтями 289-1, 289-4 Кодексу адміністративного судочинства України), передаються на розгляд та вирішення іншим окружним адміністративним судам України шляхом їх автоматизованого розподілу між цими судами з урахуванням навантаження за принципом випадковості та відповідно до хронологічного надходження справ у порядку, визначеному Державною судовою адміністрацією України.
Тому Окружний адміністративний суд міста Києва супровідним листом від 01.02.2023 №03-19/8283/23 «Про скерування за належністю справи» на виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2825-ІХ надіслав адміністративну справу №640/25854/20 до Київського окружного адміністративного суду. У подальшому Київський окружний адміністративний суд на виконання Закону України «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» та відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 №399, передав судові справи Волинському окружному адміністративному суду.
Справа надіслана Київським окружним адміністративним судом до Волинського окружного адміністративного суду для розгляду та надійшла до суду 25.02.2025.
Відповідно до вимог статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України та за результатами автоматизованого розподілу справ між суддями, адміністративну справу №640/14803/20 передано на розгляд судді Волинського окружного адміністративного суду Дмитруку В.В.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що до Київської міської ради надійшов лист Гостомельської селищної ради Київської області від 06.04.2020 №03-02/934, зі змісту якого стало відомо, що рішенням Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-32-VII затверджено проект землеустрою щодо встановлення меж селища Гостомель Київської області та збільшено площу селища до 3780, 869 га.
Інформацію про межі населеного пункту внесено до Державного земельного кадастру, земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 8000000000:75:596:0001 включена в межі селища Гостомель Київської області.
У зв`язку із цим, Гостомельська селищна рада звернулась до Київської міської ради з пропозицією укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 30.01.2007 між Київською міською радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми «ІЛЛЯ» (Орендар), в частині зміни орендодавця, а саме з Київської міської ради на Гостомельську селищну раду Київської області.
Проте, Київська міська рада не погоджується з діями відповідача стосовно збільшення площі селища Гостомель, вважає їх такими, що прийняті у спосіб, що суперечить нормам законодавства України, а тому рішення Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-32-VII вважає таким, що підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 173 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів (частина друга статті 173 ЗК України).
Відповідно до частини третьої статті 173 ЗК України включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.
Частиною четвертою статті 173 ЗК України визначено, що землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Згідно із частиною другою статті 174 ЗК України рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону (стаття 175 ЗК України).
Закон №858-IV визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.
Згідно із пунктом «в» частини першої статті 2 Закону №858-IV землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
Згідно із частинами першою четвертою статті 46 Закону №858-IV для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних утворень розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці включає:
а) пояснювальну записку;
б) завдання на виконання робіт;
в) план існуючої (за наявності) та проектної межі адміністративно-територіальної одиниці;
г) площу земель в існуючих (за наявності) та проектних межах адміністративно-територіальної одиниці;
ґ) опис меж адміністративно-територіальної одиниці;
д) каталог координат поворотних точок меж адміністративно-територіальної одиниці.
Проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту може також передбачати пов`язані із цим зміни меж інших суміжних адміністративних одиниць, якщо прийняття рішення про їх зміну згідно із законом належить до компетенції одного органу.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (частина шоста статті 46 Закону №858-IV).
Відповідно до частини сьомої статті 46 Закону №858-IV проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Згідно із частинами десятою та одинадцятою статті 46 Закону №858-IV рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.
Погодження і затвердження документації із землеустрою регламентованостаттею 186 ЗК України, правилами пункту 1 частини третьої якої визначено, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць погоджуються сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення таких меж. У разі розширення меж адміністративно-територіальної одиниці за рахунок території, що не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
З наведеного слідує, що за загальним правилом повноваження відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо ухвалення рішень про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць визначаються в залежності від виду адміністративно-територіального утворення.
При цьому проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту підлягає обов`язковому погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж.
Виключенням з цього правила є випадок коли відбувається розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району. В цьому випадку проект погоджується з РадоюміністрівАвтономноїРеспублікиКрим, обласною державною адміністрацією.
Суд звертає увагу на те, що за загальним правилом межі населеного пункту вважаються встановленими, а органи місцевого самоврядування набувають права розпоряджатися земельними ділянками, які відповідно до розроблених проектів щодо встановлення меж відповідної сільської, селищної, міської ради включаються до їх територій, після встановлення (винесення) меж території населеного пункту в натуру (на місцевість), закріплення меж території межовими знаками та внесення відомостей про земельну ділянку до державного земельного кадастру, якщо межі населеного пункту не були встановлені/змінені у іншому порядку передбаченому законодавством, яке діяло на час утворення населеного пункту, його розбудови та/ або зміни меж. Тобто, відповідний орган місцевого самоврядування набуває права розпоряджатися земельними ділянками після встановлення межі населеного пункту в натурі (пункт 27 постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі № 810/3401/17).
При цьому, Верховний Суд у постанові від 03.03.2020 у справі №367/6388/16-а зазначив, що у разі якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеномуЗК України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж населеного пунктуне свідчить про фактичну відсутність таких меж.
У справі, яка розглядається суд встановив, що оспорюваним у цій справі рішенням пропонується включення до меж селища Гостомель Київської області спірної земельної ділянки, з місцем розташування 7 квартал Київського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва площею 0,2164 га, кадастровий номер: 8000000000:75:596:00013, з 1956 року належить до комунальної власності та знаходиться на праві власності у територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради.
Водночас, суд наголошує на тому, що проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI) визначені правові та організаційні основи містобудівної діяльності, забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Згідно з частиною першою статті Закону №3038-VIгенеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;
Відповідно до частини першої стаття 17 Закону № 3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Суд звертає увагу на те, що Генеральний план міста Києва є нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування з питань планування території населеного пункту, він є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території, як це встановлено частиною першою статті 73 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
Станом на момент затвердження діючого Генерального плану міста Києва до 2020 року вимоги до складу, змісту, порядку розроблення, погодження і затвердження містобудівної документації з планування території міст і селищ, зокрема, генеральних планів, встановлювалися ДБН Б.1-3-97 «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження генеральних планів міських населених пунктів», затвердженими наказом Держбуду України 25.09.1997 №164, згідно із пунктом 3.1 яких генеральний план складається з аналітичної частини, обґрунтувань і пропозицій.
Серед задач, обґрунтувань та пропозицій генерального плану, згідно із ДБН Б.1-3-97 «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження генеральних планів міських населених пунктів», затверджених наказом Держбуду України 25.09.1997 №164, зокрема, передбачено обґрунтування та визначення межі населеного пункту.
Пунктом 3.4 ДБН Б.1-3-97 «Склад, зміст, порядок розроблення, погодження та затвердження генеральних планів міських населених пунктів», затверджених наказом від Держбуду України 25.09.1997 №164 визначено, що генеральний план включає текстові та графічні матеріали.
До текстових матеріалів відносяться:
а) книга генерального плану;
б) брошура з основними положеннями генерального плану.
Графічними матеріалами є плани і карти аналітичного і проектного змісту, виконані у встановленому масштабі.
Текстові та графічні матеріали за домовленістю з замовником можуть виконуватися з застосуванням комп`ютерної технології.
Тож, графічні матеріали генерального плану - це додаток до діючого Генерального плану міста Києва, фрагменти яких містять чітко визначену межу міста Києва, зокрема у файлах 26 «Історико-містобудівний опорний план» та 29 «Визначення складу Київського столичного округу».
До того ж, суд звертає увагу на те, що при розробленні проекту землеустрою щодо зміни меж міста Києва КП «Київський інститут земельних відносин» було враховано офіційні матеріали щодо встановлення в натурі (на місцевості) та закріплення межовими знаками встановленого зразка межі міста Києва Українським державним інститутом інженерно-геодезичних вишукувань та зйомок «УкрДІІГіс» у 1989-1990 роках. (Каталог координат і висот знаків міської межі масштабу 1:10 000 м. Києва, з якого знято гриф секретно та для службового користування) (акт від 04.09.2019 №44/1).
При цьому, як було зазначено вище, вимоги щодо проекту землеустрою по встановленню (зміні) межі, порядок її погодження та затвердження врегульовані положеннями статті 46 Закону №858-IV, які серед іншого передбачають, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень розробляється з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності.
Як встановлено судом, згідно Генерального плану міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, спірна земельна ділянка знаходиться в межах міста Києва, а відтак належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва. Відповідно до інформації, розміщеної на веб-сайті Публічної кадастрової карти, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:75:596:0001 перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Києва.
За таких обставин, а також ураховуючи особливий правовий статус міста Києва, межі якого з визначаються з урахуванням історичних, соціально-економічних та інших особливостей території відповідно до чинного законодавства, суд приходить до висновку про те, що встановлення (зміна) меж селища Гостомель Київської області неможливе без погодження Київською міською радою такого проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці, а також без урахування інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, у зв`язку із чим рішення Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-32-VII, яке прийняте без відповідного погодження компетентним органом не відповідає критеріям, визначеним статтею 2 КАС України, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Крім того, суд зауважує, що у поданій позовній заяві згідно з її змістом та прохальною частиною позивач просить визнати незаконним та скасувати рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-21-VII. При цьому, у матеріалах справи наявне лише рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 за №734-32-VII.
Відтак, суд дійшов висновку, що вірним є номер спірного рішення - №734-32-VII.
Щодо поданої відповідачем заяви про закриття провадження, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Конституційний Суд України у Рішенні від 01.04.2010 №10-рп/2010 у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів а, б, в, г статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України вирішив, що:
- положення пунктів а, б, в, г статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) у частині повноважень сільських, селищних, міських рад відповідно до цього кодексу вирішувати питання розпорядження землями територіальних громад, передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності треба розуміти так, що при вирішенні таких питань ці ради діють як суб`єкти владних повноважень;
- положення пункту 1 частини першої статті 17 КАС України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб`єктом владних повноважень, пов`язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що виникнення спірних правовідносин обумовлено протиправним рішенням відповідача при вирішенні питання, яке в силу законодавчих приписів належить до його виключної компетенції, а тому законність таких дій, рішень органу місцевого самоврядування, підлягає перевірці адміністративним судом.
Саме такий правовий висновок викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.01.2019 у справі №371/957/16-а, від 06.02.2019 у справі №346/2888/16-а.
Крім того, згідно з частиною четвертою статті 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви про закриття провадження у справі.
Відтак, позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-32-VII підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною другою статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Київської обласної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж селища Гостомель Київської області» від 19.12.2019 №734-32-VII.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Шостого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач: Київська міська рада (01044, місто Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, код ЄДРПОУ 22883141)
Відповідач: Київська обласна рада (01196, місто Київ, площа Лесі Українки, будинок 1, код ЄДРПОУ 24572267)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми «ІЛЛЯ» (08290, Київська область, селище Гостомель, місто Ірпінь, вулиця Кулішова, будинок 1, код ЄДРПОУ 24212066)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Гостомельська селищна рада (08290, Київська область, селище Гостомель, вулиця Свято-Покровська, будинок 125, код ЄДРПОУ 04360617)
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127368300 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні