Донецький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУкраїна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2025 року Справа№640/16933/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 )
до 1) Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації (адреса: 01135, м. Київ, проспект Перемоги, буд. 5),
2) Департаменту соціальної та ветеранської політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7),
3) Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7)
про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації, Департаменту соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради, Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, в якому просить:
-визнати незаконною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації при розгляді та незадоволенні заяви по зверненню до уповноваженого органу з поданням про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А»;
-зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації розглянути та задовольнити заяву ОСОБА_1 та звернутися до уповноваженого органу з поданням про видачу ОСОБА_1 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Київської міської державної адміністрації, яке оформлене протоколом № 2 від 03.06.2022 року про відмову у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А;
-зобов`язати Департамент соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради та Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Київської міської державної адміністрації задовольнити заяву ОСОБА_1 та прийняти рішення про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А» на підставі пункту 12 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551від 11 липня 2018 року.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 жовтня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі № 640/20190/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
13 грудня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 2825-ІХ «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі Закон № 2825-ІХ), який набрав чинності 15 грудня 2022 року.
Відповідно до статті 1 Закону № 2825-ІХ Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано.
На підставі п. 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2825-ІХ справу № 640/16933/22 передано на розгляд Донецькому окружному адміністративному суду.
11 березня 2025 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, адміністративна справа № 640/16933/22 передана на розгляд судді Смагар С.В.
Ухвалою судді від 12 березня 2025 року адміністративну справу № 640/16933/22 прийнято до провадження, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Ухвалою від 12 березня 2025 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху. Позивачу встановлено строк 5 днів з дня отримання ухвали на усунення недоліків шляхом зазначення у позовній заяві реєстраційного номеру облікової картки платника податків позивача та ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України відповідачів у справі, а також надання належним чином засвідчених копії паспорта громадянина України із сторінкою зареєстрованого місця проживання та копії реєстраційного номеру облікової картки платника податків позивача. Також запропоновано позивачу надати відомості щодо наявності або відсутності електронних кабінетів у учасників справи.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 19 березня 2025 року продовжено розгляд справи № 640/16933/22 позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації, Департаменту соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 травня 2025 року вирішено вважати вірним найменування відповідача-2 Департамент соціальної та ветеранської політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (ЄДРПОУ 37441694) замість Департаменту соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином.
За правилами частини 5 та частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що він є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Рішенням Комісії по вирішенню спірних питань статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, його визнано учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А. Рішенням тимчасової комісії з питань проведення перевірки правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» підтверджено правильність видачі йому посвідчення. У період з березня по квітень 2018 року посвідчення позивачем було втрачено. З метою отримання повторного посвідчення позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації та надав опубліковане в пресі оголошення щодо втрати посвідчення. Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації його заву направило на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чонобильської катастрофи. Листом від 23.06.2022 року № 07/35-2956 Управління повідомило, що розгляд питань про визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чонобильської катастрофи, не належить до компетенції управління. Позивач зазначає, що всупереч нормам чинного законодавства Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації не звернувся до уповноваженого органу щодо питання видачі повторного посвідчення, а Департамент соціальної політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян винесли незаконне рішення.
Відповідач-2 надав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову. В обґрунтування відзиву зазначив, що у 2018 році у зв`язку із втратою посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А позивач звернувся до управління із заявою про видачу йому повторного посвідчення. Після надходження від Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації документів, на підставі яких позивачу було видано посвідчення, через розбіжність інформації у документах відповідачем здійснено певні заходи щодо витребування документів. Після отримання відповідей на запити Управління винесло особову справу позивача на розгляд Комісії КМДА, якою було прийнято рішення про відсутність підстав для видачі позивачу посвідчення. 04 листопада 2021 року, не погодившись із рішенням КМДА, позивач повторно звернувся до Управління з проханням видати йому повторне посвідчення. 15.11.2021 року позивач оформив заяву про направлення його документів на розгляд Комісії КМДА. Управлінням повторно були здійсненні запити до відповідних органів. 25.11.2025 року справа позивача розглядалася Комісією КМДА та була відправлена на доопрацювання. Після надходження відповідей на запити та пояснень позивача 03 червня 2022 року справа була розглянута Комісією КМДА. За результатами розгляду позивачу відмовлено у видачі посвідчення, оскільки подані документи не відповідали вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою КМУ від 11.07.2018 № 551. В матеріалах особової справи позивача відсутня довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту.
Відповідач-1 та відповідач-3 правом на подання відзиву не скористалися.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом № НОМЕР_1 , виданим 05 лютого 2018 року органом 8037, РНОКПП НОМЕР_2 .
Згідно з Витягом з протоколу засідання Комісії по вирішенню спірних питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, № 24 від 31.05.1993 року, ОСОБА_1 визнано учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серії А.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання тимчасової Комісії з питань проведення перевірки правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» № 10 від 07.05.1997 року підтверджено правильність видачі ОСОБА_1 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2.
01 вересня 2021 року позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації із заявою про поновлення посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А. В заяві зазначено про втрату посвідчення та повідомлення про його недійсність у засобах ЗМІ. До заяви позивачем були надані відповідні документи.
Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації листом від 09 вересня 2021 року № 7369/36.06.01-2021 запропонував позивачу для отримання повторного посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 звернутися до управління соціального захисту населення за місцем проживання (реєстрації). Разом із цим, повідомлено, що 19.04.2018 року копію особової справи позивача було передано до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації.
04 листопада 2021 року позивач із заявою про поновлення посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А. звернувся Управління соціального захисту населення Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації.
До заяви позивачем були надані відповідні документи: копія газети «Експрес об`ява» № 14 (5236) від 13-19 квітня 2018 року; копія наказу Медінституту ім.. А.А. Богомольця № 172-К від 13.05.1986 року; копія списку студентів Київського медінституту, що виїжджали до Київської та Чернігівської областей у період з 04.05.1986 року по 20.06.1986 року; копія маршрутного листа щодо перебування у тридцятикілометровій зоні Чорнобильської АЕС у період з 04.05.1986 року по 08.05.1986 року на підставі наказу ректора Київського медінституту від 06.05.1986 року № 159-К та довідка № 120/15 від 26.04.1991 року; Витяг з протоколу № 10 засідання Комісії від 07.08.1997 року; копія довідки Київського медінституту № 120/15 від 10.02.1992 року; копія заяви ОСОБА_1 про видачу посвідчення; копія Витягу з протоколу засідання Комісії № 24 від 31.05.1993 року.
15 листопада 2021 року позивачем до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації була подана заява щодо направлення наданих ним документів на розгляд Комісії для розгляду питань, пов`язаних із встановлення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи щодо видачі посвідчення (дублікату) «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А.
24 листопада 2021 року Управлінням соціального захисту населення Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації був здійснений запит (вих.№ 07/35-10019) до Національного медичного університету імені О.О. Богомольця щодо довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту; наказу про відрядження; посвідчення про відрядження в зону відчуження та інших наявних підтверджуючих документів про участь ОСОБА_1 у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 25 листопада 2021 року № 8 Комісія, розглянувши матеріали особової справи ОСОБА_1 , вирішила доопрацювати особову справу. Повернутися до розгляду особової справи ОСОБА_1 після отримання відповіді Національного медичного університету імені О.О. Богомольця та надання ОСОБА_1 пояснення про виконання ним робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році у зоні відчуження.
09 лютого 2022 року позивачем були надані пояснення про виконання ним робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році у зоні відчуження.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 03 червня 2022 року №2, Комісія, розглянувши матеріали особової справи ОСОБА_1 , вирішила відмовити у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А, оскільки документи не відповідають вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551. В матеріалах особової справи ОСОБА_1 відсутня довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту.
Рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 03 червня 2022 року про відмову у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А було доведено до відома позивача листом Управління соціального захисту населення Шевченківської районної у місті Києві державної адміністрації від 23 червня 2022 року № 07/35-2956.
Позивач не погоджуючись із рішенням Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян від 03 червня 2022 року, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастроф» від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ (далі Закон №796-ХІІ).
Статтею 10 Закону №796-ХІІ визначено, що учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Статтею 14 Закону №796-ХІІвизначено категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, для встановлення пільг і компенсацій.
Так, відповідно до пункту 2 статті 14 Закону №796-ХІІ для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів; з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів; у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи; евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття); особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення, категорія 2.
Відповідно до статті 15 Закону №796-ХІІ, підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
Статтею 65 Закону №796-XII установлено, що Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.
Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» № 551 від 11 липня 2018 року затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі Порядок № 551).
Цей Порядок визначає процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих (пункт 1 Порядку № 551).
Пунктом 2 Порядку № 551 визначено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон), іншими актами законодавства.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).
Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються, на підставі одного з таких документів:
- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження;
- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.
Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.
У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.
Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.
Рішення про відмову у видачі посвідчення може бути оскаржено у судовому порядку.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 551 у разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених упункті 11цього Порядку, особистої заяви (із зазначенням номера та дати видачі посвідчення, поясненням обставин втрати або зіпсування) та опублікованого в пресі повідомлення про визнання посвідчення недійсним.
Такі посвідчення видаються уповноваженим органом за місцем проживання (реєстрації) особи. У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: Повторно. Видано замість посвідчення серії ... № ...
Якщо втрачене посвідчення знайдено, воно підлягає обов`язковому здаванню уповноваженому органу для подальшого знищення.
Так, з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 визнано учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серії А, що підтверджується Витягом з протоколу засідання Комісії по вирішенню спірних питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, № 24 від 31.05.1993 року.
Тобто, позивачу раніше вже було встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при цьому ні в судовому, ні в іншому порядку цього статусу позивач позбавлений не був.
Протоколом засідання тимчасової Комісії з питань проведення перевірки правильності видачі посвідчень «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» № 10 від 07.05.1997 року підтверджено правильність видачі посвідчення ОСОБА_1 .
В матеріалах особової справи позивача наявні копія наказу Медичного інституту імені О.О. Богомольця від 06.05.1986 року № 159-К про відрядження співробітників інституту та студентів ІІ лікувального факультету до лікувально-профілактичних закладів Київської області на строк 5 днів з 04.05.1986 року по 08.05.1986 року, а також копія наказу Медичного інституту імені О.О. Богомольця від 13.05.1986 року № 172-К про відрядження співробітників інституту до лікувально-профілактичного закладу Київської області на строк 5 днів з 13.05.1986 по 17.05.1986.
У списку студентів Київського медичного інституту, що виїжджали до Київської та Чернігівської областей у період з 04.05.1986 року по 20.06.1986 року під № 6 значиться ОСОБА_1 .
Також у матеріалах особової справи наявна копія Маршрутного листа перебування у 30-км зоні Чорнобильської АЕС у період з 4 по 8 травня 1986 року ОСОБА_1 , з якого вбачається, що останній з 04.05.1986 року по 8.05.1986 року включно перебував у с. Бородянка 12 годин щоденно, у м. Чорнобиль 4 години щоденно, у с. Копачі 4 години щоденно, у м. Прип`ять 4, 5, 6 та 8 травня по 4 години щоденно; 7 травня 2,5 години, ЧАЕС 07 травня 1,5 години. Доза радіоактивного випромінювання склала Д=27,97 Бер. Маршрутний лист виданий на підставі наказу Київського медичного інституту від 06.005.1986 року № 159-К.
Суд критично ставиться до посилання відовідача-2 про те, що маршрутний лист не містить підпису та печатки, оскільки позивач не може нести відповідальність за неналежне оформлення документів та, як наслідок, бути позбавленим права отримання пільг, встановлених законодавством для ліквідаторів наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та для осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Водночас, доказів на спростування інформації, викладеній у Маршрутному листі перебування у 30-км зоні Чорнобильської АЕС у період з 4 по 8 травня 1986 року ОСОБА_1 відповідачем не надано.
Згідно з довідкою проректора по лікувальній роботі Медичного інституту імені О.О. Богомольця від 26.04.1992 року № 120/15, ОСОБА_1 , який був студентом п`ятого курсу ІІ лікувального факультету Київського медичного інституту, у період з 4 по 8 травня 1986 року (наказ №1590К від 06.05.1986 року) приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чоронобильській АЕС у Бородянському районі Київської області.
Отже, наявні в матеріалах особової справи позивача документи підтверджують його участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження, період виконання робіт, кількість днів виїзду у населені пункти зони відчуження. А відтак, суд доходить висновку про наявність підстав для видачі позивачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А.
На думку суду, позивачем доведено належними та допустимими доказами факт його участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до статті 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 16 Конституції України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Рішенням від 17.07.2018 р. № 6-р/2018 Конституцій Суд України визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, підпункт 2, абзаци перший, другий підпункту 3, підпункт 4, абзаци перший, другий підпункту 5, абзаци перший - четвертий підпункту 6, підпункт 7 пункту 4 розділу I Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII.
Конституційний Суд України звернув увагу на засадничий характер обов`язку держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та на необхідність виокремлення категорії громадян України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і потребують додаткових гарантій соціального захисту у зв`язку з надзвичайними масштабами вказаної катастрофи та її наслідків.
Встановлення у законах України пільг, компенсацій та гарантій громадянам України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, обумовлено виконанням державою свого конституційного обов`язку, передбаченого статтею 16 Основного Закону України, щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та збереження генофонду Українського народу. Такі пільги, компенсації та гарантії є особливою формою відшкодування завданої шкоди вказаній категорії громадян, а тому скасування чи обмеження цих пільг, компенсацій і гарантій без рівноцінної їх заміни свідчитиме про відступ держави від її конституційного обов`язку.
Скасування пільг, компенсацій та гарантій не відповідає конституційному обов`язку держави, передбаченому у статті 16 Основного Закону України, щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, тому пільги, компенсації та гарантії є такими, що захищені Конституцією України від негативних наслідків для цієї категорії осіб при внесенні змін до законодавства України (п. 4 мотивувальної частини).
Таким чином, рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, оформлене протоколом від 03 червня 2022 року №2 про відмову у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 2 серії А є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з нормами 2 другої зазначеної статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Щодо вимог позивача про визнання незаконною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації при розгляді та незадоволенні заяви по зверненню до уповноваженого органу з поданням про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А» та зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації розглянути та задовольнити заяву ОСОБА_1 та звернутися до уповноваженого органу з поданням про видачу ОСОБА_1 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).
Відповідно до пункту 3 Положення про комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 08 травня 2019 року № 804, основними завданнями Комісії є, зокрема: розгляд документів, які відповідно до законодавства є підставою для видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян; розгляд питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; прийняття рішення про видачу, або відмову у видачі посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян.
Комісія відповідно до покладених на неї завдань приймає рішення щодо видачі або відмови у видачі, вилучення відповідних посвідчень, зокрема, згідно з Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» № 551 від 11 липня 2018 року (п. 4.2 Положення).
Як вбачається з матеріалів справи, позивач із заявою про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації
Управлінням праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації особову справу позивача було направлено на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, якою було розглянуто питання щодо видачі позивачу повторного посвідчення.
Отже, бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації при розгляді та незадоволенні заяви по зверненню до уповноваженого органу з питання щодо видачі повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А» судом не встановлена.
Таким чином, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
З огляду на встановлені судом обставини справи позовні вимоги позивача підлягають задоволенню частково, шляхом визнання протиправним та скасування рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, оформлене протоколом № 2 від 03.06.2022 року, про відмову ОСОБА_1 у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А; зобов`язання Департамент соціальної та ветеранської політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в особі Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 04 листопада 2021 року та прийняти рішення про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А» на підставі пункту 12 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551від 11 липня 2018 року.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Згідно з положеннями частини 3 статті 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. При зверненні до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 992,40 грн., що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією від 22.09.2022 року.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ) до 1) Управління праці та соціального захисту населення Шевченківської в місті Києві районної адміністрації (адреса: 01135, м. Київ, проспект Перемоги, буд. 5), 2) Департаменту соціальної та ветеранської політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7), 3) Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, оформлене протоколом № 2 від 03.06.2022 року, про відмову ОСОБА_1 у видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році» категорії 2 серія А.
Зобов`язати Департамент соціальної та ветеранської політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7, ЄДРПОУ 37441694) в особі Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 04 листопада 2021 року та прийняти рішення про видачу повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серія А» на підставі пункту 12 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 551 від 11 липня 2018 року.
В іншій частині позовних вимог у задоволенні відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Департамента соціальної та ветеранської політики Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (адреса: 03165, м. Київ, проспект Любомира Гузара, буд. 7, ЄДРПОУ 37441694) на користь ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 ) витрати по сплаті судового збору у розмірі 800 (вісімсот) гривень 00 копійок.
Рішення ухвалене та повне судове рішення складене 14 травня 2025 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Смагар
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127368767 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Смагар С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні