Герб України

Рішення від 14.05.2025 по справі 260/173/25

Закарпатський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 травня 2025 рокум. Ужгород№ 260/173/25

Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Микуляк П.П., розглянувши в письмовому провадженні, в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області, Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу - філії в Польщі (м. Вроцлав) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної міграційної служби України (відповідач 1), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (відповідач 2), Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі (м. Вроцлав) (відповідач 3) , в якій просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність і зобов`язати Державну міграційну службу України вжити у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки оформленого на ім`я ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, від Державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» до Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області;

- визнати протиправною бездіяльність і зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області передати оформлений на ім`я ОСОБА_1 паспорт громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до Державного підприємства «Документ»;

- визнати протиправною бездіяльність і зобов`язати Державне підприємство «Документ» здійснити доставку оформленого на ім`я ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до його відокремленого підрозділу філії в Польщі у місті Вроцлав;

- визнати протиправною бездіяльність і зобов`язати Державне підприємство «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі видати ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, в порядку та на підставі законодавства України, яке було чинне на момент звернення з заявою про його оформлення, тобто без пред`явлення будь-яких військово-облікових документів.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 15.04.2024 позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП «Документ» - філії в Польщі, яка розташована в м. Вроцлав, з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон. Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку «Дія», 17.04.2024 р. на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110).

ДП «Документ», а також його відокремлений підрозділ філія у Польщі (м. Вроцлав) ігнорує чисельні усні звернення позивача з вимогою видати виготовлений паспорт, а письмові заяви не приймає, не реєструє, жодної офіційної відповіді не надає, а неофіційно повідомляють про те, що виготовлений паспорт громадянина України для виїзду за кордон знаходиться в ДМС України, до відокремленого підрозділу не надходив, потрібно чекати на повідомлення.

ГУ ДМС України в Закарпатській області та його відокремлений підрозділ - Ужгородський відділ №1, як орган що оформив (видав) закордонний паспорт ігнорували звернення позивача та не надали жодної відповіді.

З інформації, яка наявна на офіційному веб-сайті Державної міграційної служби України, вбачається, що код підрозділу 2110 належить Ужгородському відділу №1 ГУ ДМС України в Закарпатській області, який являється органом, що оформив (видав) паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

На момент звернення позивача із заявою про оформлення закордонного паспорту, процедура прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також видачі їм оформлених документів розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС та є адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру врегульовувалась Порядком реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 червня 2022 року за № 678 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно п. 11 вищезазначеного Порядку, паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Як зазначає представник позивача, з моменту прийняття відповідного рішення про оформлення паспорту громадянина України для виїзду за кордон пройшло більше 3 місяців, однак документ позивачеві, станом на день так і не видано. Відповідно до інформації, що наявна на офіційному веб-сайті Державної міграційної служби України вищезазначений паспорт має статус «Документ персоналізовано». Цей статус залишається незмінним впродовж більше 3 місяців.

Представник позивача вважає, що протиправна бездіяльність Державної міграційної служби України, Головного управління ДМС України в Закарпатській області в особі Виноградівського відділу, а також ДП «Документ» та його відокремленого підрозділу - філії в Республіці Польща, яка розташована в м. Вроцлав, завадила передачі, доставці та видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон, що оформлений на ім`я позивача.

У зв`язку з наведеним, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Представником відповідача 1 подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 заперечує проти задоволення позову та вважає позовну заяву безпідставною.

Наголошує, що у позовній заяві самим позивачем зазначається про відсутність порушеного права відповідачами 1 та 2.

Так, як підтверджується даними інформаційно-комунікаційної системи ДМС, 15.04.2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП Документ - філії в Республіці Польща, яке розташована в м. Вроцлав з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

На підставі поданих позивачем документів, працівником ДП «Документ» сформовано заяви-анкети для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру з метою оформлення паспорта громадянина України у формі картки та паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 678, зазначену заяву-анкету, сформовано у відокремленому підрозділі ДП «Документ» в Республіці Польща, яке розташована в м. Вроцлав та передано до Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС у Закарпатській області для подальшого розгляду.

17.04.2024 Ужгородським відділом №1 прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

18.04.2024 виготовлено (персоналізовано) паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 на ім`я ОСОБА_1

09.05.2024 паспорт громадянина України для виїзду за кордон прибув до Ужгородського відділу №1, а 22.01.2025 до відокремленого підрозділу ДП «Документ» у Республіці Польща (м. Вроцлав).

05.07.2024 паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлений на ім`я ОСОБА_1 , надіслано до ДП «Документ» для подальшого пересилання до відокремленого підрозділу ДП «Документ» в Республіці Польща (м. Вроцлав), що підтверджується супровідним листом від 05.07.2024 № 2110-2237/2110.18-24 за підписом начальника Ужгородського відділу №1 Віри Косаковської, та актом приймання-передачі.

Отже, ДМС та відповідним територіальним органом/підрозділом виконано свої повноваження і відповідності до визначеної законодавством процедури.

Представник відповідача 2 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позову, вважає, що позовні вимоги є безпідставним, необґрунтованими та такими, що не підлягає задоволенню.

У відзиві представник відповідача 2 наголошує, що позивач у позові зазначає, що відповідно до інформації, що наявна у за стосунку «Дія», 17 квітня 2024 року на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон, а тому відсутні порушення прав та законних інтересів позивача, що є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.

Враховуючи, що 22.01.2025 паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 доставлено до ДП «Документ» Філія в Польщі (м.Вроцлав). Отже, відповідним територіальним підрозділом ДМС виконано свої повноваження і відповідності до визначеної законодавством процедури.

Представником відповідача 3 подано відзив на позовну заяву, зі змісту якого, відповідач 3 заперечує проти задоволення позовних вимог та вважає позовну заяву безпідставною.

На підставі поданих позивачем документів, співробітниками «ДП «Документ» філія в Республіці Польща» сформовано заяву-анкету для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон та зазначену заяву-анкету, яку було сформовано у відокремленому підрозділі «ДП «Документ» філія в Республіці Польща» розташованої у м. Вроцлав передано до відповідного відділу ГУ ДМС у Закарпатській області для подальшого розгляду.

Станом на дату підготовки відзиву на позовну заяву повідомляє, що оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон доставлений та прибув до «Державного підприємства «Документ» філія в Польщі».

Отже, позовні вимоги в частині передачі та доставки паспорта громадянина України ОСОБА_1 до філії відповідача 3 не підлягають до задоволення, оскільки були виконанні відповідачем ДП «Документ». Крім цього, позивач проінформований співробітниками «Державного підприємства «Документ» філія в Польщі» у формі смс-повідомлення про готовність паспорта до видачі.

Що стосується видачі оформленого паспорту, вказує, що на момент звернення позивача із заявою про оформлення паспорту громадянина України для виїзду за кордон (15.04.2024), процедура прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також видачі їм оформлених документів врегульовувалась Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України" від 10.06.2022 № 678 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Вказує, що законодавчо встановлено, що видача виготовленого паспорту громадянина України для виїзду за кордон здійснюється тим закордонним відокремленим підрозділом відповідача, яким здійснював прийом документів для оформлення паспорту, у даному випаду - відокремленим підрозділом відповідача, Державним підприємством «Документ» філія у Польщі, яка розташована у місті Вроцлав.

23.04.2024 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 443, якою було внесено зміни у Постанову КМУ № 678.

Згідно з нововведеннями, отримання паспорта для виїзду за кордон чоловіками віком від 18 до 60 років повинно здійснюватися виключно у територіальному підрозділі Державної міграційної служби України.

11.04.2024 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності 18.05.2024.

Так, статтю 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» доповнено частиною 6. Відповідно до вимог частини 6 статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (у редакції від 18.05.2024), в умовах воєнного стану оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється за умови наявності у вказаних осіб військово-облікових документів.

Враховуючи вищевикладене, відповідач - Державне підприємство «Документ» діє відповідно до вимог чинного законодавства України, тому позовні вимоги в частині щодо видачі оформленого на ім`я позивача паспорта громадянина України для виїзду за кордон не підлягають до задоволенню.

В подальшому, ухвалою суду провадження у адміністративній справі в частині позовних вимог про зобов`язання Державної міграційної служби України вжити у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки оформленого на ім`я ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, від Державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» до Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області; зобов`язання Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області передати оформлений на ім`я ОСОБА_1 паспорт громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до Державного підприємства «Документ»; зобов`язання Державного підприємства «Документ» здійснити доставку оформленого на ім`я ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до його відокремленого підрозділу філії в Польщі у місті Вроцлав; зобов`язання Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі видати ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_1 , орган що видав 2110, в порядку та на підставі законодавства України, яке було чинне на момент звернення з заявою про його оформлення, тобто без пред`явлення будь-яких військово-облікових документів закрито.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши всі докази, які мають юридичне значення для вирішення справи і розгляду спору по суті, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 15.04.2024 р. позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП «Документ» - філії в Польській Республіці, яка розташована в м. Вроцлав, з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку «Дія», 17.04.2024 р. на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_1 , орган, що видав 2110).

З інформації, яка наявна на офіційному веб-сайті Державної міграційної служби України, вбачається, що код підрозділу - 2110 належить Ужгородському відділу №1 ГУ ДМС України в Закарпатській області, який є органом, що оформив (видав) паспорт громадянина України для виїзду за кордон та паспорт громадянина України.

Заяву-анкету, яку було сформовано у відокремленому підрозділі ДП «Документ» - філія в Республіці Польща у м. Вроцлав та передано для подальшого розгляду до Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС у Закарпатській області.

17.04.2024 р. Ужгородським відділом №1 прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

18.04.2024 р. виготовлено (персоналізовано) паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 на ім`я ОСОБА_1

09.05.2024 р. паспорт громадянина України для виїзду за кордон прибув до Ужгородського відділу №1.

05.07.2024 паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлений на ім`я ОСОБА_1 , надіслано до ДП «Документ» для подальшого пересилання до відокремленого підрозділу ДП «Документ» в Республіці Польща (м. Вроцлав), що підтверджується супровідним листом від 05.07.2024 № 2110-2237/2110.18-24.

Як зазначено позивачем та вбачається з матеріалів справи, 14.03.2025 р. ОСОБА_1 особисто отримав паспорт громадянина України для виїзду за кордон у ДП «Документ», філія в м. Вроцлав.

Вважаючи протиправною бездіяльність ДМС України, ГУ ДМС України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС України в Закарпатській області, ДП «Документ», ДП «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Республіці Польща (м. Вроцлав), позивач звернувся до суду з позовом (враховуючи ухвалу про закриття провадження в частині позовних вимог) за захистом своїх порушених прав та інтересів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20.11.2012 № 5492-VI паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, і дає право цій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Кожен громадянин України має право на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 22 Закону № 5492-VI).

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону № 5492-VI паспорт громадянина України для виїзду за кордон виготовляється у формі книжечки, правий форзац якої містить безконтактний електронний носій, та складається з м`якої обкладинки, 32 сторінок та сторінки даних.

Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону № 5492-VI оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюється в Україні розпорядником Реєстру, а за кордоном - ЗДУ. Прийняття заяв-анкет для внесення інформації до Реєстру, видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюються розпорядником Реєстру та ЗДУ, а також уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону.

В той же час, уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону є центри надання адміністративних послуг, державне підприємство, що належить до сфери управління розпорядника Реєстру.

Відповідно до п. 10 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 за № 152 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон» оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта для виїзду за кордон територіальними органами/територіальними підрозділами ДМС здійснюються через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів».

Відповідно до п. 19 Порядку № 152 документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон в Україні подаються до центрів надання адміністративних послуг, державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів (далі - уповноважені суб`єкти), територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Відповідно до п. 69 Порядку № 152, персоналізовані Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» бланки паспортів для виїзду за кордон надсилаються територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС або МЗС у порядку, встановленому законодавством.

Згідно з п. 75 Порядку № 152 видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон.

Процедура прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також видачі їм оформлених документів розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, тобто ДП «Документ», та є адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру врегульовується Порядком реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.06.2022 за № 678.

Згідно п. 6 Порядку № 678, передача персоналізованих бланків паспортів громадянина України, паспортів громадянина України для виїзду за кордон, посвідок до відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів для їх оформлення, здійснюється державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, згідно з актами приймання-передачі.

Відповідно до п. 78-2 Порядку № 152, у разі необхідності організації видачі паспорта для виїзду за кордон у розміщеному за межами України відокремленому підрозділі (філії, представництві) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, паспорт для виїзду за кордон разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом- приймання передачі (у двох примірниках) передається територіальним органом/ територіальним підрозділом ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон, до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, який здійснює доставку таких паспортів до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС. Паспорт для виїзду за кордон за письмовою заявою та за рахунок коштів заявника може бути надісланий державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, міжнародним поштовим відправленням до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС. Після видачі паспорта для виїзду за кордон другий примірник акта приймання-передачі та копія заяви-анкети з датою видачі та підписом заявника про отримання паспорта для виїзду за кордон надсилається до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон.

Згідно п. 11 Порядку № 678, паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну міграційну службу України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 360 (в редакції від 20.03.2024), Державна міграційна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.

Згідно п. 2 Положення, ДМС у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно пп.10, 12, 34 п. 4 Положення, ДМС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- здійснює оформлення, обмін і видачу громадянам України документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, пересилає, визнає недійсними, вилучає та знищує такі документи в передбачених законодавством випадках

- виконує функції замовника з виготовлення та постачання бланків документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, і документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, а також товарів, робіт і послуг для забезпечення створення і функціонування Єдиного державного демографічного реєстру

- вживає у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, від державного підприємства, що належить до сфери управління Мінекономіки, до територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Згідно п. 7 Положення, ДМС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи та територіальні підрозділи, у тому числі міжрегіональні.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 № 931-р, Державне підприємство «Документ» визначено адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.06.2011 № 538-р ДП «Документ» передано до сфери управління Державної міграційної служби України (ДМС).

Відповідно до п. 1.1. Статуту, ДП «Документ» засноване на державній власності і належить до сфери управління ДМС України.

Підприємство функціонально включене до системи органів міграційної служби України та оперативно підпорядковане Голові ДМС.

Згідно п. 2.2. Статуту, одним із основних завдань ДП «Документ» є зокрема забезпечення сучасних умов обслуговування громадян України, іноземців і осіб без громадянства, створення та розгортання мережі центрів обслуговування громадян з міграційно-паспортних питань.

Як вже встановлено судом, 15.04.2024 р. позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП «Документ» - філія у Польській Республіці (м. Вроцлав) із заявою про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон. Заяву позивача передано для подальшого розгляду до Ужгородського відділу №1 ГУ ДМС у Закарпатській області та 17.04.2024 останнім прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

В свою чергу, 18.04.2024 Державним центром персоналізації документів ДП «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів Боледзюку І.Р. виготовлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 від 18.04.2024 р., орган видачі - 2110.

15.07.2024 р. паспорт громадянина України для виїзду за кордон, виготовлений на ім`я позивача, відправлений до ДП «Документ» в м. Києві для подальшої пересилання до ДП «Документ» Філія в Республіці Польща (м. Вроцлав), що підтверджується актом приймання-передачі матеріальних цінностей.

З огляду на викладене, відповідачем 1 та 2, на виконання своїх повноважень, оформлено та направлено для подальшого пересилання та вручення позивачу паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 .

В той же час, як вже зазначалося судом, відповідно до пункту 75 Порядку №152 видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон.

Відповідно до п. 11 Порядку № 678 паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Таким чином, з урахуванням встановлених у справі обставин, видачу паспорта має здійснювати ДП «Документ», яке хоч і належить до сфери управління відповідача 1, але самостійно виконує управлінські функції щодо видачі паспортів.

Відповідач 3 у відзиві на позовну заяву зазначає, що 11.04.2024 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності 18.05.2024.

Так, статтю 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» доповнено частиною шостою.

Відповідно до вимог частини шостої статті 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (у редакції від 18.05.2024), в умовах воєнного стану оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється за умови наявності у вказаних осіб військово-облікових документів.

Дійсність військово-облікових документів перевіряється працівником відокремленого підрозділу (філії, представництва) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В той же час, суд враховує, що позивач звернувся до філії ДП «Документ» в Республіці Польща у місті Вроцлав 15.04.2024 р., відтак, на переконання суду, розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), шо узгоджується з принципом правої визначеності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13.02.2023 у справі № 813/8042/14.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Судом, з матеріалів справи вбачається, що позивачу 14.03.2025 р. видано паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що підтверджено матеріалами справи.

В той же час, оскільки позивач звернувся із заявою щодо оформлення йому паспорту 15.04.2024 р., та такий був йому виданий тільки 14.03.2025 р., тобто з пропуском строку, визначеного п. 11 Порядку № 678, то суд приходить висновку про наявність протиправної бездіяльності Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу - філії в Республіці Польща (м. Вроцлав) щодо несвоєчасної видачі позивачу паспорта громадянина України для виїзду за кордон, відтак позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позовну заяву необхідно задовольнити частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Як встановлено судом, при зверненні до суду із даним позовом, позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4844,80 грн. згідно квитанції від 14.01.2025 року. Враховуючи часткове задоволення позову, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з Державного підприємства «Документ» за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн.

Керуючись ст. ст. 9, 139, 238, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_4 ) до Державної міграційної служби України (код ЄДРПОУ - 37508470), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (код ЄДРПОУ - 37809328), Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу - філії в Республіці Польща (м. Вроцлав) (код ЄДРПОУ - 32735236) про визнання бездіяльності протиправною задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу - філії в Республіці Польща (м. Вроцлав) щодо несвоєчасної видачі ОСОБА_1 паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_1 , що видав: 2110).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу - філії в Республіці Польща (м. Вроцлав) (код ЄДРПОУ - 32735236) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) сплачений судовий збір у розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СуддяП.П.Микуляк

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено19.05.2025
Номер документу127369165
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —260/173/25

Рішення від 14.05.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 14.05.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні