Рішення
від 15.05.2025 по справі 400/1031/25
МИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новинка

ШІ аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 травня 2025 р. № 400/1031/25 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ТАУР МЕХАНІКС», вул. Озерна, 9а/3, м. Миколаїв, 54058,

до відповідачаГоловного управління ДПС у м. Києві, вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053,

провизнання протиправним та скасування рішення від 05.08.2024 №11566415/34966097 та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.08.2024 № 11566415/34966097 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 1 від 23.02.2022, поданої ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС»; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 23.02.2022 подану ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС», датою її подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з тим, що стосовно позивача прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідачі надали відзиви на позов, просили відмовити у задоволенні позову, оскільки квитанція яку отримав позивач відповідає вимогам чинного законодавства, а тому рішення комісії контролюючого органу є правомірним, оскільки квитанція має передбачену форму та формується автоматизованою системою, в свою чергу платнику надається перелік документів відповідно до Порядку № 520, а саме п.5, де платник податку може подивитися, які документи потрібні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної.

Також при розгляді відповідних документів комісія уповноважена надавати оцінку наданим первинним документам, у частині підтвердження/не підтвердження ними реальності господарської операції та/або достатності наданих документів для відповідного підтвердження. Тому, ГУ ДПС у м. Києві наголошує на тому, що наданими позивачем копіями документів та поясненнями неможливо встановити реальність здійсненої господарської операції, що знайшла відображення в спірній податковій накладній.

Позивач надав відповідь на відзив, просив позов задовольнити та зазначив, що можливість надання позивачем вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН/РК прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку документів які пропонуються надати платнику податків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, без наведення зазначення чіткого переліку документів, які необхідно надати, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

У постанові від 21 лютого 2023 року по справі № 2240/3271/18 Верховним Судом висловлено правову позицію, згідно якої можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Квитанція від 15.07.2022 № 9128109586 містили лише загальне посилання «Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК».

Це свідчить про невідповідність квитанції від 15.07.2022 № 9128109586 вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165, оскільки у разі зупинення реєстрації податкової накладної, контролюючий орган мав вказати які саме аспекти належить висвітити Позивачу у своїх поясненнях.

Також під час прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН у податкового органу відсутні повноваження здійснювати повний аналіз господарських операцій на предмет їх реальності.

Відповідно до ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» створено та зареєстровано в державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01.03.2007, як платник ПДВ підприємство зареєстровано 26 березня 2007 року.

Основним видом господарської діяльності ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» є Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів (код КВЕД 77.11).

Супутніми (додатковими) видами господарської діяльності підприємства є:

ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС», станом на 03.02.2025 є власником низки транспортних засобів, а саме:

-вантажний автокран 10-20Т марки ЗИЛ, моделі 133ГЯ КС 3575А, випуску 1988 року, об`єм двигуна 10850, реєстраційний номер НОМЕР_1 , номер шасі (кузов, рама) № НОМЕР_2 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 видане 08.07.2008 року ВРЕВ-5 УДАІ в м. Києві;

-вантажний сідловий тягач, марки КАМАЗ, моделі 6460, випуску 2008 року, об`єм двигуна 11760, реєстраційний номер НОМЕР_4 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_5 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_6 видане 13.06.2014 року Центром ДАІ 8009;

-напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, моделі 9996, випуску 2008 року, реєстраційний номер НОМЕР_7 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_8 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_9 видане 13.06.2014 року Центром ДАІ 8009;

-напівпричіп самоскид, марки BENALU, моделі TF34C-Z, випуску 2005 року, реєстраційний номер НОМЕР_10 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_11 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_12 видане 13.06.2014 Центром ДАІ 8009;

-легковий сєдан, марки Daewoo, моделі Lanos, випуску 2007 року, об`єм двигуна 1498, реєстраційний номер НОМЕР_13 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_14 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_15 видане 18.06.2014 року Центром ДАІ 8009;

- напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, моделі 9996, випуску 2008 року, реєстраційний номер НОМЕР_16 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_17 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_18 видане 21.06.2008 ВРЕР-5 УДАІ в м. Києві;

-легковий загальний універсал-В, марки MITSUBISHI, моделі OUTLANDER, випуску 2018 року, об`єм двигуна 2998, реєстраційний номер НОМЕР_19 , номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_20 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_21 видане ТСЦ 8046;

- вантажний сідловий тягача-Е марки КАМАЗ, моделі 6460, випуску 2008 року, об`єм двигуна 11760, реєстраційний номер НОМЕР_22 , шасі (кузов, рама) № НОМЕР_23 , свідоцтво про реєстрацію серія НОМЕР_24 видане Центром ДАІ 8009.

ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» 21 травня 2013 року укладено з ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» (Орендар) Договір оренди транспортного засобу № 1148. Відповідно до умов даного договору ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» зобов`язується передати в строкове платне користування Орендареві транспортні засоби, згідно переліку, який є невід`ємною частиною даного Договору (надалі - Автомобілі).

21 травня 2013 року ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» було фактично передано ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» в оренду транспортні засоби і Свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів та інші документи на транспортні засоби на підставі Акту прийому-передачі за Договором оренди транспортного засобу № 1148 від 21.05.2013 року, а саме:

-легковий сєдан, марки Daewoo, моделі Lanos, випуску 2007 року, об`єм двигуна 1498, реєстраційний номер НОМЕР_13 ,

-вантажний сідловий тягача-Е марки КАМАЗ, моделі 6460-030, випуску 2008 року, об`єм двигуна 11760, реєстраційний номер НОМЕР_22 ,

- напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, моделі 9996, випуску 2008 року, реєстраційний номер НОМЕР_25 ,

-вантажний сідловий тягача марки КАМАЗ, моделі 6460-030, випуску 2008 року, об`єм двигуна 11760, реєстраційний номер НОМЕР_26 ,

- напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, моделі 9996, випуску 2008 року, реєстраційний номер НОМЕР_7

-вантажний сідловий тягач MAN, модель TGA510A, випуску 2002 року, об`єм двигуна 12816, реєстраційний номер НОМЕР_27 ,

-напівпричіп самоскид, марки BENALU, моделі TF34C-Z, випуску 2005 року, реєстраційний номер НОМЕР_10 ,

-вантажний автокран 10-20Т, марки ЗИЛ, модель 133ГЯКС3575А, випуску 1988 року, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

На підтвердження того, що ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» переданий, а ТОВ «ЕКОБІОТЕК- УКРАЇНА» прийнятий легковий сєдан, марки Daewoo, моделі Lanos, НОМЕР_13 ; вантажний сідловий тягача-Е марки КАМАЗ, моделі 6460-030, НОМЕР_22 ; напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, НОМЕР_25 ; вантажний сідловий тягача марки КАМАЗ, моделі 6460-030, НОМЕР_26 ; напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, моделі 9996, НОМЕР_7 ; вантажний сідловий тягач MAN, модель TGA510A, НОМЕР_27 ; напівпричіп самоскид, марки BENALU, моделі TF34C-Z, НОМЕР_10 та вантажний автокран 10-20Т, марки ЗИЛ, модель 133ГЯКС3575А, НОМЕР_1 сторонами 21 травня 2013 року підписано Акт прийому-передачі в оренду до Договору оренди транспортного засобу №1148 від 21.05.2013.

Відповідно до додаткової угоди №10 від 05.07.2021 року ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» орендувало у ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» наступні транспортні засоби: вантажний сідловий тягач, марки КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_4 , напівпричіп бортовий, марки ВАРЗ, реєстраційний номер НОМЕР_7 , напівпричіп самоскид, марки BENALU, реєстраційний номер НОМЕР_10 , легковий сєдан, марки Daewoo, реєстраційний номер НОМЕР_13 .

З дати передачі в оренду транспортних засобів ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» згідно умов Договору, надавав рахунки на оплату послуг оренди.

Крім того, ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» протягом періоду з травня 2013 року по 23 лютого 2022 року було надано ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» Акти виконаних робіт (наданих послуг), які підписані зі сторони Орендаря без зауважень, що є додатковим підтвердженням факту надання послуг оренди транспортних засобів.

23.02.2022 року ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» надало Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №4 від 23 лютого 2022 р. - послуги оренди за лютий 2022 року.

Станом на 01.02.2022 борг ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» перед ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» становив 61904,49 грн., що підтверджено Актом звірки станом на 23.02.2022, карткою рахунку 361 за лютий 2022 року.

Через активні бойові дії на території з 24.02.2022 та тимчасову окупацію російською федерацією території міста Херсона та Херсонської області, ТОВ «Екобіотек-Україна» втратило контроль над збереженням товаро-матеріальними цінностями, які перебували на території Виробничої бази ТОВ «Екобіотек-Україна» (м. Херсон, вул. Ракетна, 110А). Після деокупації міста Херсона та за результатами проведеної інвентаризації 18.04.2023 станом на 01.04.2023 було виявлено відсутність та часткове пошкодження транспортних засобів, які належать ТОВ «Таур Механікс». Зазначені вище події призвели до настання для Орендаря з 24 лютого 2022 року форс- мажорних обставин (обставин непереборної сили, надзвичайних, невідворотних та об`єктивних обставин) за Договором оренди транспортного засобу № 1148 від 21.05.2013 р., які полягають у неможливості виконання у встановлений строк зобов`язань, пов`язаних із оплатою орендної плати. У зв`язку з цим між Позивачем Орендарем 20.04.2023р. була укладена додаткова угода №11.

В момент здійснення господарської операції ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» та ТОВ «ЕКОБІОТЕК-УКРАЇНА» були зареєстровані платниками податку на додану вартість, про що свідчать дані офіційного веб-сайту ДПС, а отже підставою для виникнення права на податковий кредит є перша з подій: оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За фактом настання першої події (підписання Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №4 від 23 лютого 2022 року) та на виконання вимог статті 201 ПК України, ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронної звітності» засобами телекомунікаційного зв`язку складено і направлено Державній податковій службі України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 23.02.2022 р. на суму 6 559,10 грн. з ПДВ, у т. ч. ПДВ 1093,18 грн.

Проте, ТОВ «ТАУР МЕХАНІКС» отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.07.2022 в ЄРПН зареєстровано за № 9128109586, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач, не погоджуючись з підставами зупинення реєстрації податкової накладної та враховуючи неконкретизовані пропозиції Головного управління ДПС у м. Києві, які зазначені ним у квитанції від 15.07.2022 №9128109586 про зупинення реєстрації спірної податкової накладної, 29.07.2024 відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів від 11 грудня 2019 року № 1165, через Єдине вікно подання електронних документів ДПС України направив на адресу Головного управління ДПС у м. Києві повідомлення від 05.07.2024 № 27 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 23.02.2022, які повністю розкривають зміст господарських операцій та підтверджують документальне оформлення проведених господарських операцій. Разом з вказаним повідомленням позивач направив на адресу Головного управління ДПС у м. Києві файли з копіями документів довільного формату, кількість додатків 25.

Згідно з переліком додатків, зазначеним у поясненні вих. №29-8/07-2024 від 29.07.2024, Головному управлінню ДПС у м. Києві на підтвердження здійснення господарських операцій щодо податкової накладної №1 від 23.02.2022 Позивач надав: копію податкової накладної №1 від 23 лютого 2022 року на суму 6559,10 грн., в т.ч. ПДВ 1093,18 грн., копію квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер 9128109586 від 15.07.2022р., копію Договору оренди транспортного засобу №1148 від 21.05.2013 року зі змінами та доповненнями, копію свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_6 виданого 13.06.2014 Центром ДАІ 8009, копію свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_9 виданого 13.06.2014 Центром ДАІ 8009, копію свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_12 виданого 16.06.2014 Центром ДАІ 8009, копію свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_15 виданого 13.06.2014 Центром ДАІ 8009, копію додаткової угоди №11 від 20.04.2023 р. до Договору оренди транспортного засобу №1148 від 21.05.2013 року, копію Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №4 від 23 лютого 2022 р., копію картки рахунку 361 по Договору оренди транспортного засобу №1148 від 21.05.2013 р. за лютий 2022 р., копію Акту звірки по Договору оренди транспортного засобу №1148 від 21.05.2013 р. за лютий 2022 р., копію Наказу №01-ОД від 01.01.2022 р. - штатний розпис з 01.01.2022 р., податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за перший квартал 2022 року, реєстраційний номер 9052121959 від 10.05.2022р., Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 29.06.2023 р.

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів комісією Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 05.08.2024 №11566415/34966097, яким у реєстрації податкової накладної №1 від 23.02.2022 відмовлено.

В якості підстави для прийняття вказаного рішення Комісією ГУ ДПС у м. Києві зазначено про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі додаткова інформація вказано:первинні документи щодо придбання/постачання товарів/послуг.

Також 29.10.2024 відповідачем прийнято рішення № 2 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

05.11.2024 з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів відповідачем прийнято рішення № 14455 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі Порядок № 1246), передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165, комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, скарги на рішення комісій регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку та скарги на рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 10, ст. 376), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2023 р. № 574.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Згідно з п. 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 9 Порядку № 520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «;Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання п. 44 Порядку № 1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.

Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної стало те, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано позивачу було надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК.

Позивач разом з поясненнями щодо зупинення реєстрації податкової накладної надав усі первинні документи на підтвердження господарських операцій,

В даному випадку формування контролюючим органом висновку про відповідність ТОВ "ТАУР МЕХАНІКС" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку призвело до безпосередніх негативних наслідків для позивача у вигляді зупинення реєстрації податкової накладної.

Крім того, суд зазначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З урахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування щодо надання документів правовій визначеності виключала для податкового органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податку обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги податкового органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не відповідає критерію обґрунтованості.

Щодо доводів відповідача про необхідність при розгляді справ цієї категорії оцінювати реальність здійснення господарських операцій між господарюючими суб`єктами, то суд зазначає, що це питання не є предметом даного судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних відповідно до виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством.

Вказане питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 21 грудня 2022 року у справі № 420/3835/20, та постанові від 06.02.2024 по справі № 320/13271/20.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З огляду на зазначене, суд визнає, що відповідач 1 в силу положень частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не довів правомірність свого рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Позивач просить суд зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію.

Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну датою її подання на реєстрацію.

Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.

Судовий збір відповідно до ст. 139 КАС України підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАУР МЕХАНІКС" (вул. Озерна, 9а/3, м. Миколаїв, 54058, ідентифікаційний код 34966097) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, ідентифікаційний код 44116011) задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.08.2024 року № 11566415/34966097.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАУР МЕХАНІКС" (вул. Озерна, 9а/3, м. Миколаїв, 54058, ідентифікаційний код 34966097) № 1 від 23.02.2022 датою її подання на реєстрацію.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАУР МЕХАНІКС" (вул. Озерна, 9а/3, м. Миколаїв, 54058, ідентифікаційний код 34966097) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень), сплачений платіжною інструкцією № 38 від 31.01.2025 року.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ, 04116, ідентифікаційний код 44116011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАУР МЕХАНІКС" (вул. Озерна, 9а/3, м. Миколаїв, 54058, ідентифікаційний код 34966097) судовий збір у сумі 1514,00 грн. (одна тисяча п`ятсот чотирнадцять гривень), сплачений платіжною інструкцією № 38 від 31.01.2025 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення15.05.2025
Оприлюднено19.05.2025
Номер документу127370129
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/1031/25

Рішення від 15.05.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 10.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні