Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
РеєстраціяСправа № 826/16050/18
РІШЕННЯ
іменем України
14 травня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАРВАТЕР-КНК" до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ФАРВАТЕР - КНК" звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії ДФС України з питань розгляду скарг, прийняте 17.09.2018 за №30790/38435482/2, зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 06.08.2018. В обґрунтування позову покликається на те, що контролюючим органам були надані усі необхідні документи та пояснення, які підтверджують правомірність господарських операцій та обґрунтованість складання спірної податкової накладної. Натомість, відповідач не дослідив доводи скарги платника на рішення комісії регіонального рівня, прийшовши до помилкових висновків про правомірність дій /рішення останньої.
Відповідно до супровідного листа Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.02.2024 №03-19/6350/24 матеріали адміністративної справи №826/16050/18 за належністю були скеровані до Київського окружного адміністративного суду. Київський окружний адміністративний суд на виконання Закону України «Про внесення зміни до пункту 2 розділу ІІ прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» та відповідно до Порядку передачі судових справ, нерозглянутих Окружним адміністративним судом міста Києва, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 16.09.2024 №399, передав судову справу Хмельницькому окружному адміністративному суду листом від 01.01.2025 вих. №01-19/1/25.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями проведений повторний автоматизований розподіл справи.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.03.2025 справу взято до провадження.
Відповідач - Державна фіскальна служба України замінений її процесуальним правонаступником - Державною податковою службою України.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач та його правонаступник відзив по справі не подали.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Судом встановлено, що 20.10.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ФАРВАТЕР-КНК" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Стін Імпекс" (покупець) укладений договір №1/20-10-17, відповідно до умов якого продавець зобов`язується передати у власність покупцю товар, а покупець прийняти і оплатити його на умовах цього договору. Пунктом 3.1 цього договору визначено, що кількість товару, що передається, вказується в товарно - супровідних документах.
На виконання умов договору позивачем було продано ТОВ "Стін Імпекс" латунь ливарну в злитках марки ЛС-59 ГОСТ, що підтверджується накладною №4 від 06.08.2018 на суму 2352240 грн., про що складена податкова накладна №1 від 06.08.2018 на суму 2352240 грн. (у тому числі ПДВ 392040 грн.), яку скеровано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрацію податкової накладної було зупинено, платнику запропоновано надати пояснення та копії документів з метою підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Позивач подав повідомлення щодо подачі документів для підтвердження реальності здійснення операцій, документи та пояснювальний лист №1/8 від 22.08.2018.
04.09.2018 за результатами розгляду поданих позивачем документів комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийняте рішення №905142/38435482 від 04.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної. Підставою відмови вказано ненадання розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. У розділі додаткової інформації відсутні додаткові відомості.
Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням, подав скаргу до Державної фіскальної служби України.
17.09.2018 комісія з питань розгляду скарг Державної фіскальної служби України прийняла спірне рішення №30790/38435482/2, яким залишила скаргу позивача без задоволення, а рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін. В якості підстави у рішенні комісії ДФС зазначено, що відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/ чи можливість надання послуг, виконання робіт, також відсутні документи, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт, послуг) та/або документи надані не у повному обсязі.
Позивач вважаючи це рішення протиправним, звернувся до суду.
Оцінюючи обґрунтованість вказаного рішення, суд виходить з такого.
Згідно з пунктами 56.1 - 56.2 статті 56 Податкового кодексу України ( у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.
Пунктом 56.3 статті 56 Податкового кодексу України визначено, що скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. Скарги на рішення державних податкових інспекцій подаються до контролюючих органів в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональних територіальних органів. Скарги на рішення контролюючих органів в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональних територіальних органів та митниць подаються до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з пунктом 56.8 статті 56 Податкового кодексу України контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Процедура розгляду скарг платників податків на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН врегульована Порядком розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (надалі - Порядок розгляду скарг). Пунктами 12-18 Порядку розгляду скарг передбачено, що за результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС, та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.
За результатами розгляду скарги комісія ДФС з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін;
- залишає скаргу без розгляду.
Скарга залишається без розгляду у разі, коли до прийняття рішення комісією ДФС з питань розгляду скарг до зазначеної комісії надійшла заява платника податку про відмову від поданої ним скарги.
За результатами розгляду скарги комісія Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, та надсилає його платнику податку у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", «Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Про залишення скарги без розгляду комісія Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг повідомляє платнику податку із зазначенням обґрунтованих причин у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу. Якщо рішення щодо скарги не надсилається платнику податку протягом строку, визначеного пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку. Рішення комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.
Дослідивши надані докази та обставини справи, суд приходить до висновку, що Державна фіскальна служба України діяла в межах наданих повноважень, розглянувши скаргу позивача та прийнявши відповідне рішення про відмову у її задоволенні.
Крім того, правові наслідки для платника можуть створювати саме рішення контролюючого органу безпосередньо про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, прийняті за результатами направлення платником податків засобами електронного зв`язку податкових накладних для реєстрації їх у Єдиному реєстрі податкових накладних.
В свою чергу, рішення комісії з питань розгляду скарг є актом вирішення спору в досудовому/адміністративному порядку, проте його скасування не призводить до автоматичного відновлення порушеного права, адже саме по собі не породжує у платника будь - якого додаткового обов`язку та не перешкоджає реалізації його права. Як наслідок, таке рішення не призводить до виникнення, зміни, припинення або поновлення права.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 та постановою Верховного Суду від 10.03.2020, визнано протиправними та нечинними пункти 10, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117.
Як випливає зі змісту вказаних рішень судів, рішення комісії ДФС України з питань розгляду скарг на рішення комісії регіонального рівня самі по собі не породжують у платника будь-якого додаткового обов`язку та не перешкоджають реалізації його права, та, як наслідок, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав, тому не підлягають скасуванню.
Суд виходить з того, що спірне рішення комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг від 17.09.2018 по суті є актом вирішення спору в досудовому порядку, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до автоматичного відновлення порушеного права.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07 лютого 2020 у справі №826/11086/18.
Що стосується вимог позову в частині зобов`язання Державної фіскальної служби України вчинити дії, вони є передчасними, адже позивачем у визначений процесуальним законом спосіб не оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
З огляду на це, у разі відмови платнику податку на додану вартість в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних належним способом захисту порушеного права в судовому порядку є позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та, як наслідок, зобов`язання відповідний контролюючий орган вчинити дії щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оскільки судом не встановлено протиправності рішення відповідача або вихід ним за межі наданих повноважень, підстави для задоволення позову відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 14 травня 2025 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ФАРВАТЕР-КНК" (вул. Залізнична, 2,с-ще Коцюбинське,Бучанський р-н, Київська обл.,08298 , ідентифікаційний номер - 38435482) Відповідач:Державна податкова служба України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Чемеровецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127371341 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні