Герб України

Постанова від 15.05.2025 по справі 520/10697/22

Другий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Головуючий І інстанції: Ширант А.А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2025 р. Справа № 520/10697/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Ральченка І.М.,

Суддів: Катунова В.В. , Подобайло З.Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.12.2024, по справі № 520/10697/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю"РемМашРесурс"

до Головного управління ДПС у Харківській області

про скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «РемМашРесурс» звернулось до суду із позовом, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку № 2601/20-40-18-04-25 від 11.11.2022;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області прийняти нове рішення щодо не можливості своєчасного виконання ТОВ «РемМашРесурс» своїх податкових обов`язків за поданою через Електронний кабінет платника податків заявою № 70 від 29.09.2022.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.12.2024 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 2601/20-40-18-04-25 від 11.11.2022.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області прийняти нове рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «РемМашРесурс» своїх податкових обов`язків за заявою № 70 від 29.09.2022.

Головне управління ДПС у Харківській області, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просило його скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги залишити без задоволення.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено про не врахування судом першої інстанції того, що згідно з Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «Рем Маш Ресурс» здійснювало складання та реєстрацію податкових накладних на операції з ПДВ, у тому числі за лютий 2022 - червень 2022, вересень 2022 - грудень 2022, реєстрацію податкових накладних було поновлено з 06.06.2022. Також 09.08.2022 подано звітність по податку на додану вартість за лютий 2022. Наведене свідчить про здійснення господарської діяльності. Таким чином, комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків, винесено рішення щодо можливості виконання платником податків обов`язків.

На підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судовим розглядом, 29.09.2022 у відповідності до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну України від 29.07.2022 № 225, ТОВ «РемМашРесурс» направило до Головного управління ДПС у Харківській області заяву про неможливість своєчасно виконувати податковий обов`язок № 70, а саме реєструвати ПН/РК з 24.02.2022 по теперішній час; сплачувати податки та збори граничні строки виконання яких припадають на період з 24.02.2022 до дня відновлення можливостей для їх виконання (відновлення діяльності підприємств); подавати звітність, граничні строки виконання яких припадають на період з 24.02.2022 до дня відновлення можливостей для їх виконання (відновлення діяльності підприємства).

Підставою неможливості виконання податкових обов`язків позивачем визначено п. 3 розд. ІІ Порядку № 225, а саме:

- знаходження підприємства в зоні бойових дій, щоденні обстріли міста;

- мобілізація керівника підприємства до лав Збройних Сил України.

До заяви позивачем додано: витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 20.04.2022 № 4, довідку військової частини НОМЕР_1 від 08.06.2022 № 3130, на підтвердження перебування ОСОБА_1 на військовій службі у лавах Збройних Сил України.

11.11.2022 за результатом розгляду заяви позивача Головним управління ДПС у Харківській області прийнято рішення № 2601/20-40-18-04-25 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Підставами прийняття такого рішення вказано, що до заяви не додано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Позивач, не погоджуючись із рішенням відповідача, звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що спірне рішення відповідача прийняте не на підставі та не в спосіб, визначені чинним законодавством.

Колегія суддів не погоджується із висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Відповідно до п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі ПК України) платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 2102-IX від 24.02.2022, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому, Указами Президента України продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, який діє і на теперішній час.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(далі - Порядок №225).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи; 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 № 225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Відповідно до частини 1 розділу III Порядку № 225 у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Як встановлено судовим розглядом, позивач, звертаючись із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків № 70 від 29.09.2022 на підтвердження викладених ним обставин, надав: витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 20.04.2022 № 4, довідку військової частини НОМЕР_1 від 08.06.2022 № 3130.

Головне управління ДПС у Харківській області, приймаючи рішення № 2601/20-40-18-04-25 від 11.11.2022 дійшло висновку щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, з огляду на відсутність наданого позивачем переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Так, обґрунтовуючи підстави неможливості виконання податкових обов`язків позивач посилався на знаходження підприємства в зоні бойових дій, щоденні обстріли міста; мобілізацію керівника підприємства до лав Збройних Сил України.

Стосовно знаходження ТОВ «РемМашРесурс» в зоні бойових дій колегія суддів зазначає наступне.

Із матеріалів справи встановлено, що згідно з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців місцезнаходження юридичної особи ТОВ «РемМашРесурс»: 61105, Харківська область, м. Харків, вул. Киргизька 19.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, Харківська міська територіальна громада включена до переліку територій можливих бойових дій.

Разом з тим, посилання на сам факт віднесення територій, на яких платником податків здійснюється господарська діяльність, до переліку територій можливого ведення бойових дій, не можуть безумовно вважатись поважними причинами неможливості виконання податкових обов`язків.

Натомість, платником податку не доведено наявність причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними ним обставинами (можливе ведення бойових дій, обстріли) та неможливістю реєструвати ПН/РК, сплачувати податки та збори, подавати звітність.

Також, колегія суддів вважає необґрунтованими посилання позивача на втрату зв`язку із чисельною кількістю адміністративного та робочого персоналу, втрату контрагентів, оскільки наведені обставини стосуються організації господарської діяльності підприємства, та не підтверджені належними доказами.

Крім того, стосовно мобілізації директора підприємства - Войтюка В.І. слід враховувати, що за даними з Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «РемМашРесурс» виписано та зареєстровано податкові накладні з податку на додану вартість за лютий 2022 - 4815047 грн., за березень 2022 - 119746 грн., за квітень 2022 - 174282 грн., за травень 2022 - 388620 грн., за червень 2022 1042394 грн., за вересень 3790941 грн., за жовтень 2022 - 191784 грн., за листопад 2022 - 157552 грн., за грудень 2022 - 328745 грн., реєстрацію податкових накладних було поновлено з 06.06.2022; 09.08.2022 подано звітність по податку на додану вартість за лютий 2022.

З огляду на викладене слід дійти висновку, що мобілізація директора підприємства, не є обставиною, що потягнула за собою припинення господарської діяльності ТОВ «РемМашРесурс» та виконання обов`язку з реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Посилання позивача на те, що ОСОБА_1 як засновник ТОВ «РемМашРесурс» є директором та єдиною посадовою особою підприємства не свідчать про те, що вказані обставини є перешкодою для здійснення господарської діяльності підприємства за його тимчасової відсутності, враховуючи наявність інших працівників та встановлений факт складання та реєстрації податкових накладних, подання звітності.

На підставі викладеного, колегія суддів зазначає, що відповідач приймаючи спірне рішення дійшов обґрунтованого висновку про недоведеність неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, з огляду на що рішення податкового органу № 2601/20-40-18-04-25 від 11.11.2022 є правомірним, прийнятим з урахування всіх обставин і наданих доказів, а отже є законним і таким, що не підлягає скасуванню.

Вищенаведене суд першої інстанції не врахував, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно зі ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи, вищенаведене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги спростовують позицію суду, викладену в оскаржуваному судовому рішенні, підтверджують допущення судом першої інстанції порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.12.2024 по справі № 520/10697/22 - скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю"РемМашРесурс" - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов З.Г. Подобайло

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2025
Оприлюднено19.05.2025
Номер документу127372218
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —520/10697/22

Постанова від 15.05.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 06.02.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 23.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ширант А.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ширант А.А.

Ухвала від 03.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Севастьяненко К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні