Іршавський районний суд закарпатської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 301/1065/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" травня 2025 р. м. Іршава
Іршавський районний суд Закарпатської області в складі головуючої Пітерських М.О., при секретарі Чийпеш А.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Іршава в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Хустської окружної прокуратури Зовдуна Сергія Петровича в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Комунальне некомерційне підприємство «Іршавська міська лікарня» Іршавської міської ради Закарпатської області, про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення,
в с т а н о в и в :
Керівник Хустської окружної прокуратури Зовдун С.П. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України звернувся в Іршавський районний суд Закарпатської області з позовом до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: КНП «Іршавська міська лікарня» Іршавської міської ради Закарпатської області, про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення в сумі 8211,40 грн.
Позовні вимогимотивовано тим,що упровадженні Іршавськогорайонного судуперебував обвинувальнийакт укримінальному провадженніза №12024071100000245від 09.05.2024року прообвинувачення ОСОБА_1 у вчиненні злочину, передбаченого ч.1 ст.286 КК України.
Ухвалою Іршавського районного суду по справі №301/1767/24 від 11.06.2024 року за результатом розгляду вказаного обвинувального акту ОСОБА_1 звільнено від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.286 КК України, у зв`язку з дійовим каяттям на підставі ст.45 КК України, а кримінальне провадження закрито.
Згідно листа КНП «Іршавська міська лікарня» №403 від 12.03.2025 року, потерпіла від злочину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканка АДРЕСА_1 , перебувала на стаціонарному лікуванні у травматологічному відділенні КНП «Іршавська міська лікарня» у період часу з 09.05.2024 року по 13.05.2024 року. Вартість лікування потерпілої ОСОБА_2 за вказаний період перебування в лікарні становить 8211,40 грн. Витрати (джерело) на лікування здійснювалися за кошти Національної служби здоров`я України (далі НСЗУ).
В межах кримінального провадження №12024071100000245 від 09.05.2024 року (справа №301/1767/24) цивільний позов про відшкодування витрат на лікування потерпілої прокурором або іншим суб`єктом владних повноважень не заявлявся.
Згідно з п.1.1. статуту КНП «Іршавська міська лікарня», затвердженого рішенням двадцять дев`ятої сесії Іршавської міської ради VIII скликання №2735 від 28.09.2023 року, КНП «Іршавська міська лікарня» є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної медичної допомоги.
Основною метою діяльності підприємства є забезпечення медичного обслуговування населення шляхом надання йому медичних послуг в порядку та обсязі, встановлених законодавством (п.3.1. статуту).
Джерелами формування майна та коштів підприємства є комунальне майно, передане підприємству відповідно до рішення про його створення; кошти державного, міського та місцевих бюджетів (бюджетні кошти); власні надходження підприємства: кошти від здачі в оренду (зі згоди засновника) майна, закрiпленого на правi оперативного управління; кошти та iнше майно, одержані вiд реалізацiї продукції (робiт, послyг); цiльовi кошти; кошти, отриманi за договорами з центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державних фiнансових гарантiй медичного обслyговування населення; кредити банкiв; майно, придбане у iнших юридичних або фiзичних осiб; майно, що надходить безоплатно або у виглядi безповоротної фiнансової допомоги чи добровiльних благодiйних внесків, пожертвувань юридичних i фiзичних осiб; надходження коштiв на виконання програм соцiально-економiчного розвитку регiону, програм розвитку медичної галузі; майно та кошти, отриманi з iнших джерел, не заборонених законодавством України.
Таким чином, зі змісту викладеного вбачається, що вищевказана юридична особа є закладом охорони здоров`я та надавала медичні послуги потерпілій від кримінального правопорушення ОСОБА_2 за рахунок коштів НСЗУ відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій. Тобто, послуги КНП «Іршавська міська лікарня», пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачені НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення», визначеною Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженим постановою КМУ №1086 від 24.12.2019 року.
НСЗУ є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та відповідальним виконавцем бюджетної програми.
Відповідно до інформації НСЗУ №12780/2-16-25 від 28.03.2025 року, послуги КНП «Іршавська міська лікарня» пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Разом з тим, оскільки НСЗУ витратила кошти державного бюджету при наданні медичних послуг, а саме: лікування потерпілої ОСОБА_2 , яка перебувала на стаціонарному лікуванні у вищевказаному закладі охорони здоров`я з вини ОСОБА_1 , ці кошти необхідно стягнути з останнього та зарахувати до Державного бюджету України.
Хустською окружною прокуратурою повідомлено НСЗУ про те, що кошти, витрачені КНП «Іршавська міська лікарня» на стаціонарне лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_2 , з винної особи ОСОБА_1 не стягнуто. Тим самим уповноваженому органу державної влади надано можливість відреагувати на порушення інтересів держави.
Разом з тим, НСЗУ повідомила окружну прокуратуру про те, що з урахуванням Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2017 року №1101, НСЗУ не наділена повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину, а відтак заходи претензійно-позовного характеру, спрямовані на стягнення витрат на лікування, НСЗУ не вживались. Одночасно, НСЗУ не заперечувала щодо звернення до суду в інтересах держави прокуратурою з позовом щодо відшкодування витрат на лікування потерпілого від кримінального правопорушення.
Вказане свідчить про нездійснення уповноваженим державним органом покладеного на нього законом обов`язку із захисту державних інтересів у сфері раціонального використання бюджетних (державних) коштів, а відтак інтереси держави в галузі охорони здоров`я та забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій залишаються незахищеними.
Така бездіяльність уповноваженого органу призводить до необхідності вжиття заходів представницького характеру саме Хустською окружною прокуратурою, щоб інтереси держави не залишались незахищеними.
Невідшкодування витрат, здійснених НСЗУ за рахунок державного бюджету на стаціонарне лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_2 в КНП «Іршавська міська лікарня», призвело до втрат державного бюджету та негативно впливає на фінансування медичних послуг, які надаються іншим хворим, внаслідок чого порушуються інтереси держави у сфері дотримання прав і свобод людини і громадянина в галузі охорони здоров`я, забезпечення пов`язаних з ними державних гарантій.
Враховуючи те, що НСЗУ не здійснює захист порушених інтересів держави, посилаючись на відсутність повноважень представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування осіб, потерпілих від злочинів, є обґрунтовані підстави для здійснення прокурором представництва інтересів держави в суді в порядку, передбаченому ст.23 Закону України «Про прокуратуру».
Враховуючи вищевикладене, прокурор просив стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Національної служби здоров`я України кошти, витрачені на лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_2 в сумі 8211,40 грн.
Ухвалою Іршавського районного суду від 25.04.2025 року відкрито провадження у справі, справу призначено до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
У судове засідання прокурор Хила І.В. не з`явився, подав заяву, в якій позов підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, просив такий задовольнити та розглянути справу по суті без його участі.
Представник Національної служби здоров`я України в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений, причини неявки не повідомив, поважність неявки не підтвердив.
Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений, подав до суду заяву, в якій позовні вимоги визнав та не заперечував проти їх задоволення, просив розглянути справу по суті без його участі.
Представник третьої особи КНП «Іршавська міська лікарня» Караслай С.В. у судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений, подав заяву, в якій справу просив розглянути без його участі, пояснень на позовну заяву не подав.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини, на які сторона посилалася, як на підставу своїх вимог, оцінивши докази на підтвердження цих обставин в їх сукупності, суд вважає позов задовольнити, виходячи з таких підстав.
В судовому засіданні встановлено, що ухвалою Іршавського районного суду від 11.06.2024 року по справі №301/1767/24 звільнено відповідача ОСОБА_1 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.286 КК України, у зв`язку з дійовим каяттям на підставі ст.45 КК України та закрито кримінальне провадження №12024071100000245 від 09.05.2024 року (а.с. 14-18, 19).
Тобто, кримінальне провадження відносно ОСОБА_1 було закрито з нереабілітуючих підстав.
З вказаної ухвали суду вбачається, що згідно обвинувального акту, 09 травня 2024 року о 08:00 годині ОСОБА_1 в с. Ільниця по вул. Центральній, навпроти будівлі «АlkoBazа», що за адресою: с. Ільниця, вул. Центральна, б/н, Хустського району, Закарпатської області, керуючи технічно справним автомобілем марки «Opel Vectra», державний номерний знак « НОМЕР_1 », в світлу пору доби, без опадів, коли дорожнє покриття було сухим та чистим, всупереч п.п. 1.5; 12.3; 10.1; 14.2; 14.5; 14.6 та 1.10 (в частині тлумачення поняття «обгін» та «небезпека для руху») ПДР України, проявив неуважність, а саме: маючи можливість оцінити дорожні умови та дорожню обстановку, почав маневр обгону на ділянці дороги, де цей маневр заборонено, внаслідок чого не зміг безпечно повернутися на займану смугу руху, застосував різкий поворот керма, який не відповідав вибраній швидкості руху, що призвело до зіткнення з попереду їдучим автомобілем марки «Skoda Superb», державний номерний знак « НОМЕР_2 », та виїзду автомобіля на узбіччя, де стався наїзд на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканку АДРЕСА_1 .
Внаслідок наїзду ОСОБА_2 отримала легкі тілесні ушкодження, що мають незначні скороминучі наслідки тривалістю не більше як 6 днів та середнього ступеня тяжкості тілесне ушкодження, що призвело до тривалого розладу здоров`я більше як 21 день.
Спричинені потерпілій ОСОБА_2 тілесні ушкодження середнього ступеня тяжкості знаходяться в причинно-наслідковому зв`язку з фактом настання дорожньо-транспортної пригоди та її наслідками.
Вказана ухвала Іршавського районного суду від 11.06.2024 року набрала законної сили 19 червня 2024 року.
Цивільний позов під час розгляду кримінального провадження заявлено не було.
Відповідно до вимог ч.3 та ч.7 ст.128 КПК України, цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором. Особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.
Згідно з ч.6 ст.82 ЦПК України, вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Отже, преюдиційними в даному випадку є тільки обставини, встановлені судом в питанні, чи мали місце ці протиправні дії та чи вчинені вони конкретною особою.
Відповідно до довідки КНП «Іршавська міська лікарня» №83-0 від 07.03.2025 року, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканка АДРЕСА_1 , знаходилась на стаціонарному лікуванні у травматологічному відділенні КНП «Іршавська МЛ» з 09.05.2024 року по 13.05.2024 року. Діагноз: «Забій поперекового відділу хребта. Закритий перелом поперечних відростків L1, L2. Остеохондроз, спондилоартроз Th 12-S1. Протрузія дисків на рівні L4-L5, L5-S1». Історія хвороби №4812 (а.с.24).
Також листом №403 від 12.03.2025 року КНП «Іршавська міська лікарня» надало інформацію про вартість лікування ОСОБА_2 з врахуванням усіх складових та зазначено, що витрати на лікування здійснювалися за кошти Національної служби здоров`я України (а.с.23).
Відповідно до наданого КНП «Іршавська міська лікарня» розрахунку, вартість лікування потерпілої ОСОБА_2 становила 8211,40 грн. за 4 ліжко-дні, виходячи з розрахунку 2052,85 грн. за 1 ліжко-день в травні 2024 року (а.с.25).
Відповідно до вимог ч.1 ст.1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Витрати закладу охорони здоров`я на лікування потерпілої від злочину ОСОБА_2 , відповідачем ОСОБА_1 відшкодовані не були.
Згідно з ч.2 ст.1191 ЦК України, держава, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, юридичні особи мають право зворотної вимоги до фізичної особи, винної у вчиненні кримінального правопорушення, у розмірі коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від цього кримінального правопорушення.
Відповідно до ч.1 ст.1206 ЦК України, особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього кримінального правопорушення, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого.
Згідно з ч.3 ст.1206 ЦК України, якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.
Відповідно до п.3 постанови Пленуму Верховного Суду України №11 від 07.07.1995 року «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину, та судових витрат», питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з «Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16 липня 1993 року. Витрачені на стаціонарне лікування кошти підлягають відшкодуванню у повному обсязі і зараховуються до відповідного державного бюджету залежно від джерел фінансування закладу охорони здоров`я або на рахунок юридичної особи, якій належить останній.
Згідно з п.2 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою КМУ №545 від 16.07.1993 року (далі - Порядок), сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонара лікувального закладу. Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентаря та обладнання.
Відповідно до п. 3, 4 Порядку, визначена сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора. У разі коли при ухваленні вироку сума коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого, ще не була визначена і рішення про їх відшкодування не було прийнято, стягнення провадиться в порядку цивільного судочинства за позовом вказаних юридичних осіб. У такому ж порядку відшкодовуються витрати на стаціонарне лікування особи, яка постраждала від злочину, в разі закриття кримінального провадження за нереабілітуючими обставинами. Стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.
Згідно інформації Національної служби здоров`я України від 28.03.2025 року №12780/2-16-25 (а.с. 30-32), наданої на запит Хустської окружної прокуратури за №07.54-113-2156-25 від 25.03.2025 року в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» (а.с. 26-29), пунктом 5 ч.1 ст.7 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»(далі - Закон) визначено, що однією з основних функцій НСЗУ, як Уповноваженого органу передбачено укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
У п.8 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженогопостановою КМУ від 25.04.2018 року №410передбачено, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу такоригувальних коефіцієнтів.
Так, між НСЗУ та КНП «Іршавська міська лікарня» (далі КНП) у 2024 році укладено договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №3527-Е124-Р000 від 17.12.2024, №1115-Е124-Р000 від 08.03.2024, №8921-Е924-Р000 від 13.12.2024.
Частиною першоюст.3 Законупередбачено, що держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.
У п.1 ч.1 ст.2 Законудається визначення програми медичних гарантій як програми, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами.
Перелік медичних послуг, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантувала за рахунок коштів Державного бюджету України у 2024 році, визначався Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2024 році, що затвердженийпостановою КМУ від 22.12.2023 №1394.
Звідси, послуги КНП пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ, як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно дост.1311 Конституції Українина органи прокуратури покладено функцію представництва держави в суді у випадках, визначених законом.
З огляду на зазначене та норми Положення про Національну службу здоров`я України, затвердженогопостановою КМУ від 27.12.2017 №1101, НСЗУ не наділена повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину.
Одночасно, НСЗУ не заперечує щодо звернення до суду в інтересах держави органами прокуратури стосовно відшкодування витрат на лікування потерпілих від кримінальних правопорушень та готова до співпраці, в межах повноважень. На даний час в НСЗУ відсутня інформація про відшкодування до Державного бюджету України витрат, понесених на лікування потерпілої.
Також НСЗУ зазначила інформацію, надану Головним управлінням Державної казначейської служби України у м. Києві, щодо реквізитів рахунку, відкритого на території м. Києва для зарахування надходжень до Державного бюджету за кодом класифікації доходів 24060300, в тому числі відшкодування витрат закладу охорони здоров`я на лікування потерпілого від кримінального правопорушення.
Оскільки відповідно до інформації КНП «Іршавська міська лікарня» за №403 від 12.03.2025 року, вартість лікування потерпілої від злочину ОСОБА_2 у травматологічному відділенні КНП «Іршавська міська лікарня» з 09.05.2024 року по 13.05.2024 року становила 8211,40 грн., і такі витрати здійснювалися за кошти Національної служби здоров`я України, то відповідно вказані кошти підлягають поверненню до Державного бюджету України.
Відповідно доч.1ст.3Закону України«Про державніфінансові гарантіїмедичного обслуговуваннянаселення»,відповідно до цього Закону держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» визначено Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженому постановою КМУ №1086 від 24.12.2019 року.
Відповідно до п. 1.1., 1.3.-1.5. Статуту КНП «Іршавська міська лікарня», затвердженого рішенням двадцять дев`ятої сесії Іршавської міської ради VIII скликання 28.09.2023 року №2735, КНП «Іршавська міська лікарня» Іршавської міської ради Закарпатської області (далі Підприємство) є лікарняним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом. Підприємство здійснює свою діяльність на базі комунального майна Іршавської міської ради Закарпатської області. Засновником, власником та органом управління майном Підприємства є Іршавська міська рада Закарпатської області. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним засновнику. Підприємство здійснює господарську некомерційну діяльність, спрямовану на досягнення соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку (а.с. 33-34).
Відповідно доч.1,ч.3,ч.4ст.18Закону України«Основи законодавстваУкраїни проохорону здоров`я»,фінансове забезпеченняохорони здоров`яможе здійснюватисяза рахуноккоштів Державногобюджету Українита місцевихбюджетів,коштів юридичнихта фізичнихосіб,а такожз іншихджерел,не забороненихзаконом. Кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, призначені на охорону здоров`я, використовуються, зокрема, для забезпечення медичної та реабілітаційної допомоги населенню, фінансування державних цільових і місцевих програм охорони здоров`я та фундаментальних наукових досліджень у цій сфері. Фінансове забезпечення державних та комунальних закладів охорони здоров`я - бюджетних установ здійснюється відповідно до бюджетного законодавства.
Відповідно допідпункту ж)п.8ч.1ст.87Бюджетного кодексуУкраїни,до видатків,що здійснюютьсяз Державногобюджету України(зурахуванням особливостей,визначених пунктом5частини другоїстатті 67-1цього Кодексу),належать видаткина охоронуздоров`я: програму державних гарантій медичного обслуговування населення.
Ненадходження коштів до відповідного бюджету має наслідком порушення інтересів держави та порушення інтересів лікарняного закладу охорони здоров`я щодо безоплатного надання медичних послуг населенню.
Відповідно до п.3 ст.1311 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частиною 3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно доч.3ст.56ЦПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до ч.4 ст.56 ЦПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В п.4 рішення Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08 квітня 1999 року по справі №1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 року по справі №912/2385/18 (провадження № 12-194гс19) зазначила, що звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченомустаттею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором,вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Оскільки Національною службою здоров`я України на вжито заходів для стягнення з ОСОБА_1 витрат на лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_2 , тому Хустською окружною прокуратурою встановлені достатні підстави для представництва інтересів держави в суді.
Хустською окружною прокуратурою відповідно до запиту від 25.03.2025 року повідомлено НСЗУ про виявлений факт невідшкодування ОСОБА_1 витрат на лікування потерпілої від злочину ОСОБА_2 у КНП «Іршавська міська лікарня» та тим самим надано можливість відреагувати на порушення інтересів держави.
Враховуючи наведене суд вважає, що позов керівника Хустської окружної прокуратури Зовдуна С.П. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України про стягнення з ОСОБА_1 витрат на стаціонарне лікування потерпілої від кримінального правопорушення ОСОБА_2 в сумі 8211,40 грн. є обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню.
Оскільки відповідно до п.6 ч.1ст.5 Закону України «Про судовий збір»позивача звільнено від сплати судового збору за позовну вимогу про відшкодування матеріальних збитків, завданих внаслідок вчинення кримінального правопорушення, суд вважає відповідно до ч.6ст.141 ЦПК України стягнути такий з відповідача ОСОБА_1 в сумі 3028 грн.
Керуючись ст. 1166, 1191, 1206 ЦК України, ст. 12, 13, 56, 76-82, 141, 263-264, 274, 279 ЦПК України,
р і ш и в :
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ,зареєстрованого в АДРЕСА_2 ,РНОКПП НОМЕР_3 ,на користь держави вособі Національноїслужби здоров`яУкраїни (04073,місто Київ,проспект Степана Бандери, будинок 19, код ЄДРПОУ 42032422) кошти, витрачені на лікування потерпілої від кримінального правопорушення, в сумі 8211 (вісім тисяч двісті одинадцять) грн. 40 коп., які перерахувати в дохід Державного бюджету України (отримувач: ГУК у м. Києві/Шевченківський р-н/24060300, код отримувача (ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. под.), рахунок: UA978999980313080115000026011).
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрованого в АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , на користь держави 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. судового збору, який підлягає сплаті за наступними реквізитами: отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; кодкласифікації доходів бюджету: 22030106.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне судове рішення складено 16 травня 2025 року.
Головуюча: М. О. Пітерських
Суд | Іршавський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127378245 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Іршавський районний суд Закарпатської області
Пітерських М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні