Справа № 744/415/24
Провадження № 2/739/62/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2025 року м. Новгород-Сіверський
Новгород-Сіверський районний суд Чернігівської області у складі:
головуючої судді Кочура О.О.,
при секретарі Лукаш Н.Я.,
за участі: прокурора Лугової О.М.,
розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні зали судових засідань Новгород-Сіверського районного суду Чернігівської області в м. Новгород-Сіверський Чернігівської області, цивільну справу за позовом керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації до Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, ОСОБА_1 , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Новгород-Сіверської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації звернувся до суду з позовом до відповідачів, в якому просить:усунути перешкоди державі в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, шляхом скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі) (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2199463974247, номер відомостей про речове право 38774629); скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі); та зобов`язати ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) повернути земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі) державі в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації. Судові витрати покласти на відповідачів. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Новгород-Сіверською окружною прокуратурою при виконанні повноважень визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», встановлено порушення інтересів держави у сфері збереження та використання земель оборони, які розташовані в межах прикордонної смуги на території Семенівської міської ради Чернігівської області. Згідно зіст. 17 Конституції Українизахист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави. Заради належного забезпечення державної безпеки та здійснення захисту державного кордону України відповідно до вимог Закону України«Про державнийкордон України» та Положення про прикордонний режим, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1147, вздовж державного кордону розташовується прикордонна смуга завширшки 5 кілометрів від його лінії, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд. У прикордонній смузі в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, діє спеціальний прикордонний режим, який, серед іншого, регламентує особливі правила перебування громадян України та інших осіб, провадження робіт тощо. Новгород-Сіверською окружною прокуратурою з метою встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді, вивчено стан законності щодо використання земель, розташованих у межах прикордонної смуги державного кордону України. Встановлено, що в Державному земельному кадастрі 01.07.2020 зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру. В подальшому, рішенням Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області від 27.08.2020 №982 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га (кадастровий номер 7424786500:09:001:2851) та передано вказану земельну ділянку у власність ОСОБА_1 .. Право приватної власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.10.2020. Відповідні відомості внесено на підставі рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 54700446 від 21.10.2020. При цьому, встановлено, що зазначена земельна ділянка відноситься до земель оборони, оскільки знаходиться в межах прикордонної смуги та, в силу законодавчих обмежень, може перебувати лише у державній власності. Вказані обставини підтверджуються інформацією ІНФОРМАЦІЯ_2 від 15.03.2024 № 06.2.3.1/499-24-Вих, згідно якої встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 розташована вздовж державного кордону та входить в межі прикордонної смуги де встановлюється особливий режим використання земель, а також земельна ділянка знаходиться в межах ділянки місцевості шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону на якій розташовані інженерно-фортифікаційні споруди.
Крім того, ІНФОРМАЦІЯ_2 зазначено про потребу у оформленні права постійного користування на дану земельну ділянку для облаштування в її межах інженерних споруд.
Також у відповідності до схеми розташування земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, складеної сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_2 вбачається, що вищевказана земельна ділянка накладається на межі 50 метрової смуги від лінії державного кордону для облаштування інженерно-фортифікаційних споруд, а також повністю входить в межі 5-ти кілометрової прикордонної смуги з Російською Федерацією. Крім того, згідно даних земельного кадастру України (https://kadastr.live) земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 площею 2 га, розташована вздовж лінії по якій проходить державний кордон України з Російською Федерацією. За таких обставин, земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га знаходиться у межах ділянки місцевості шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Російською Федерацією та повністю входить у межі 5-ти кілометрової прикордонної смуги, відтак належить до земель оборони. Таким чином, рішення Семенівської міської ради від 27.08.2020 № 982 в частині передачі у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, розташованої на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області (за межами населеного пункту), прийнято поза межами повноважень, що визначені ч. 4ст. 122 ЗК Українита в порушення вимог ст. ст.6,14,19 Конституції України, ст. ст. 3,15-2, 17, 20, 77, п. в ч. 4 ст.88,122 ЗК України,ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони». Земельна ділянкаіз кадастровимномером 7424786500:09:001:2851площею 2га,наразі зареєстрованана правівласності за ОСОБА_1 , протев силузакону вонане моженалежати доземель сільськогосподарськогопризначення таперебувати уприватній власності,тому правадержави нареалізацію усіхправомочностей щодоземель оборони,а самекористування ірозпорядження нею,підлягають захисту,шляхом усуненняперешкод уздійсненні праварозпорядження цієючастиною земельноїділянки,шляхом скасування рішень державного реєстратора про державну реєстрацію прав та скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку у Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Згідно з п. 1 ч. 1ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Отже, запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права приватної власності на об`єкт з обмеженою оборотоздатністю за ОСОБА_1 , який протиправно її набув у приватну власність є перешкодою для реалізації державою речових прав на зазначений об`єкт. Виходячи з цього, скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на нерухоме майно - земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 7424786500:09:001:2851 - призведе до повернення спірного нерухомого майна, у стан, що існував до реєстрації речових прав за вказаними суб`єктами, що узгоджується з приписамист. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Зважаючи на викладене, порушення інтересів держави в особі Чернігівської обласної державної (військової) адміністрації у здійсненні права користування та розпорядження земельною ділянкою підлягають захисту також шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 2 га за кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 в Державному земельному кадастрі з закриттям Поземельної книги, оскільки при реєстрації останньої як ділянки сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, не враховані законодавчо встановлені межі прикордонної смуги, що належить до земель оборони та, можуть перебувати виключно в державній власності. Таким чином,скасування державноїреєстрації земельноїділянки єспособом захистуречового праваЧернігівської обласноїдержавної (військової)адміністрації щодоспірної земельноїділянки,оскільки безвжиття такихзаходів вДержавному земельномукадастрі будезареєстрована ділянказ визначенимимежами таповоротними точками,що позбавитьможливість зареєструватинову земельнуділянку звизначеною площеюта кадастровимномером,оскільки буденакладення земельнихділянок,що єпідставою длявідмови впроведенні державноїреєстрації збоку кадастрового реєстратора. Набуття прав власності щодо обмежено оборотоздатні землі усупереч закону особою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваного законом права користування своїм майном. Спірна земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, на цей час зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 та використовується, як земля сільськогосподарського призначення. Тож, порушені права та законні інтереси держави в особі Чернігівської обласної державної (військової) адміністрації підлягають захисту також шляхом зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851. Представник відповідача Семенівської міської ради Чернігівської області надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Представник Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації на адресу суду надав відповідь на відзив в якому просили твердження відповідача Семенівської міської ради Чернігівської області зазначені у відзиві на позовну заяву вважати необґрунтованими та безпідставними та позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Прокурор Лугова О.М. в судовому засіданні підтримала доводи, викладені в позовній заяві та просила позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Представник позивача - Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації у судове засідання не з`явився, попередньо надіслав до суду заяву про розгляд справи на підставі наявних у ній матеріалів за відсутності представника Чернігівської обласної державної адміністрації. Представник відповідача Семенівської міської ради Чернігівської області надав суду заяву про розгляд справи за відсутності їх представника, в якій зазначив, що у задоволенні вимог міська рада заперечує повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву. Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання повторно не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, відзив на позовну заяву не подав, про дату та час розгляду справи в суді повідомлявся у встановленому законом порядку. Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ІНФОРМАЦІЯ_3 у судове засідання не з`явився, повідомлявся належним чином. Вислухавши доводи прокурора та дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до наступного висновку. Судом встановлено, що у Державному земельному кадастрі 01.07.2020 зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру (а.с.27). Рішенням Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області від 27.08.2020 № 982, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га (кадастровий номер 7424786500:09:001:2851) та передано вказану земельну ділянку у власність ОСОБА_1 (а.с.30). Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 15.10.2020. Відповідні відомості внесено на підставі рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 54700446 від 21.10.2020 (а.с.26).
При цьому, встановлено, що зазначена земельна ділянка відноситься до земель оборони, оскільки знаходиться в межах прикордонної смуги та, в силу законодавчих обмежень, може перебувати лише у державній власності. Вказані обставини підтверджуються інформацією ІНФОРМАЦІЯ_3 від 15.03.2024 № 06.2.3.1/499-24-Вих, згідно якої встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 входить в межі 50 метрової смуги для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікації. Вищевказана земельна ділянка розташована вздовж лінії державного кордону України, тому має перебувати у державній власності, як земля оборони. ІНФОРМАЦІЯ_4 потребує передачі даної земельної ділянки в постійне користування з метою облаштування в її межах інженерних спору на відрізку Державного кордону України (а.с.45). Також у відповідності до схеми розташування земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га, складеної сертифікованим інженером - землевпорядником ОСОБА_2 , вбачається, що вищевказана земельна ділянка накладається на межі 50 метрової смуги від лінії державного кордону для облаштування інженерно - фортифікаційних споруд, а також повністю входить в межі 5-ти кілометрової прикордонної смуги з Російською Федерацією (а.с.49). Згідно даних земельного кадастру України (https://kadastr.live) земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 площею 2 га, розташована вздовж лінії по якій проходить державний кордон України з Російською Федерацією. За таких обставин, земельна ділянка з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, площею 2 га знаходиться у межах ділянки місцевості шириною 50 метрів вздовж від лінії державного кордону України з Російською Федерацією та повністю входить у межі 5-ти кілометрової прикордонної смуги, відтак належить до земель оборони. Статтею 16 ЦК Українипередбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, в тому числі, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Відповідно до ч.2ст. 13 ЦК Українипри здійсненні своїх прав, особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб. Відповідно до п. ж) ч.1ст.19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються, зокрема, на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Згідно з частинами першою-четвертоюстатті 77 ЗК Україниземлями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом. Частиною 3ст.77 ЗК Українипередбачено, що у межах прикордонної смуги з метою забезпечення національної безпеки і оборони, дотримання режиму державного кордону військовим частинам Державної прикордонної служби України для будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій надаються в постійне користування земельні ділянки шириною 30-50 метрів уздовж лінії державного кордону на суші, по берегу української частини прикордонної річки, озера або іншої водойми, а вздовж лінії державного кордону України з Російською Федерацією і Республікою Білорусь - шириною до 2 кілометрів. Пунктом в) частини четвертоїстатті 84 ЗК Українипередбачено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі оборони. Згідно з ч.2 ст.14ЗУ «Про Збройні Сили України»земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування. Положеннями ст.6 ЗУ «Про правовий режим майна у Збройних Силах України»визначено, що рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України. Частиною першоюстатті 2 ЗУ «Про використання земель оборони»передбачено, що військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимогЗемельного кодексу України. Відповідно до частин другої, третьоїстатті 2 Закону України «Про використання земель оборони»особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації. Згідно зістаттею 3 Закону України «Про використання земель оборони»уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону. Відповідно до частини другоїстатті 22 Закону України «Про державну прикордонну службу України»органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, їх службові і посадові особи в межах своїх повноважень сприяють Державній прикордонній службі України в охороні державного кордону та суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні. Згідно з пунктом 1постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1147 «Про прикордонний режим»установлено вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим. З урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби України, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень. Прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Існування прикордонних смуг визначеної ширини передбачено нормамиЗакону України «Про використання земель оборони». Отже, оскільки землі оборони є землями державної власності, не можуть передаватись у приватну власність та перебувають лише у користуванні Міністерства оборони України, а розпоряджається ними Кабінет Міністрів України, відповідно дост.142 ЗК України, тому виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянкою, що входить до складу земель оборони, шляхом прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення за поданням Міністерства оборони України. Як встановлено судом зі схеми розміщення меж земельних ділянок відносно Державного кордону України та Російською Федерацією на території Чернігівської області, частина земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, що належить ОСОБА_1 , а саме 2 га входить в 50 метрову смугу від лінії державного кордону між Україною та Російською Федерацією, тобто входить до складу прикордонної смуги, розташована на лінії державного кордону України у зоні облаштування і утримання інженерно-технічних споруд та огорож державного кордону та належить до земель оборони. Таким чином, рішення Семенівської міської ради від 27.08.2020 №982 в частині передачі ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 площею 2 га, розташованої на території Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області (за межами населеного пункту), прийнято поза межами повноважень, що визначені ч. 4ст. 122 ЗК Українита в порушення вимог ст. ст.6,14,19 Конституції України, ст. ст. 3, 15-2, 17, 20, 77, п. в ч. 4 ст.88,122 ЗК України,ст. 3 Закону України «Про використання земель оборони».
Відповідач Семенівська міська рада не мала перешкод у доступі до законодавства й у силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих ознак спірної земельної ділянки, проявивши розумну обачність, міг і повинен був знати про те, що ділянка перебуває у межах ділянки державного кордону (на лінії державного кордону), і відноситься до земель оборони, а тому вибула з володіння держави з порушенням вимог закону, що ставить його, відповідача, добросовісність під час набуття земельної ділянки у власність під обґрунтований сумнів. Зазначений висновок узгоджується з висновком Верховного суду, викладеним у постанові від 14 листопада 2018 року по справі №297/1395/15-ц. Відповідно до ч. 2 ст. 19Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Згідно із ч. 1 ст. 116Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Так, за змістом ч. 2ст. 90 ЗК Українипорушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом. Відповідно дост. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки, відповідно до ст. ст.125,126 ЗК Українивиникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Стосовно вимоги про усунення перешкоди власнику у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою із кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 площею 2 га шляхом скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 7424786500:09:001:2851 площею 2 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, за категорією землі сільськогосподарського призначення суд зазначає наступне. Статтею 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Згідност.16 цього Законуземельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий помер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Згідно п. 10ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр»державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Аналогічні положення містяться у ч.13 ст. 79-1ЗК України.
Відповідно до ч. 6ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр»кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Відповідно до пунктів 1, 2, 3 ч. 3 ст. 26 Закону УкраїниЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора прo державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цьогоЗаконута анулювання у випадку, передбаченому пунктом І частини сьомоїстатті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. Враховуючи вищезазначені норми вищевказана позовна вимога також підлягає задоволенню, оскільки, ОСОБА_1 незаконно набув право власності на спірну земельну ділянку, то суд вважає за можливе скасувати рішення державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі) (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2199463974247, номер відомостей про речове право 38774629) та державної реєстрації земельної ділянки. Щодо правових підстав для повернення земельної ділянки суд зазначає наступне. З урахуванням змістуст.178 ЦК Українищодо неможливості вільного розпорядження обмеженими в цивільному обороті об`єктами, за правочинами право на майно набувається лише у разі, якщо майно не має передбачених законодавством обмежень в оборотоздатності. Заволодіння громадянами та юридичними особами землями, стосовно яких діє чітка заборона на вилучення, зміну цільового призначення та надання у користування всупереч вимогамЗемельного кодексу України, є неможливим. Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу. У разі протиправної передачі цих об`єктів у приватну власність відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. Згідно з ч.2ст.152 ЗК Українивласник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою. Статтею 391 ЦК Україниустановлено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном. У постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме шляхом оспорення відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інші правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку. Крім того, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі №910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту у негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення). Враховуючи викладене, порушені права та законні інтереси держави підлягають захисту шляхом зобов`язання ОСОБА_1 усунути перешкоди у здійсненні права володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, а саме повернути її у власність держави в особі Чернігівської обласної державної (військової) адміністрації.
Такі доводи також узгоджуються із висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц та від 07.04.2020 у справі № 372/1684/14-ц. Таким чином, аналізуючи надані докази, даючи їм оцінку в їх сукупності, з урахуванням вищевказаних обставин, оцінюючи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, оцінюючи у справі докази в цілому, так і кожний доказ, який міститься у справі, з урахуванням принципів розумності, пропорційності, виваженості, справедливості, балансу інтересів сторін, меж дозволеного втручання, вирішуючи справу в межах заявлених вимог, з урахуванням наданих доказів, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, з вищевикладених підстав. Відповідно до ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 4, 7,10, 12, 13, 19, 44, 48, 76-83, 89, 95, 128,130, 141,158, 211, 223, 247, 258-259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ: Позов керівника Новгород-Сіверської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації до Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області, ОСОБА_1 , третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою задовольнити повністю. Усунути перешкодидержаві вособі Чернігівськоїобласної військової(державної)адміністрації (кодЄДРПОУ 00022674)у користуванніта розпорядженніземельною ділянкоюз кадастровимномером 7424786500:09:001:2851,площею 2га,шляхом скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі) (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2199463974247, номер відомостей про речове право 38774629). Усунути перешкодидержаві вособі Чернігівськоїобласної військової(державної)адміністрації (кодЄДРПОУ 00022674)у користуванніта розпорядженніземельною ділянкоюз кадастровимномером 7424786500:09:001:2851,площею 2га,шляхом скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташованої на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі). Усунути перешкодидержаві вособі Чернігівськоїобласної військової(державної)адміністрації (кодЄДРПОУ 00022674)у користуванніта розпорядженніземельною ділянкоюз кадастровимномером 7424786500:09:001:2851,площею 2га,шляхом зобов`язання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) повернути земельну ділянку з кадастровим номером 7424786500:09:001:2851, загальною площею 2 га, розташовану на території Семенівської міської ради (за межами с. Тимоновичі) державі в особі Чернігівської обласної військової (державної) адміністрації (код ЄДРПОУ 00022674). Стягнути з Семенівської міської ради Новгород-Сіверського району Чернігівської області(м.Семенівка,вул.Героїв України, 6 Новгород-Сіверського району, Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04062009) на користь Чернігівської обласної прокуратури (рахунок отримувача: банк отримувача - Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок отримувача UA248201720343140001000006008) 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) гривні витрат зі сплати судового збору. Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 користь Чернігівської обласної прокуратури (рахунок отримувача: банк отримувача -Державна казначейська служба України м. Київ, рахунок отримувача UA248201720343140001000006008) 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) гривні витрат зі сплати судового збору. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Дата складення повного судового рішення 09.05.2025 року.
Суддя: О.О.Кочура
Суд | Новозаводський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2025 |
Оприлюднено | 19.05.2025 |
Номер документу | 127380951 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Новгород-Сіверський районний суд Чернігівської області
Кочура О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні