ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649
У Х В А Л А
06.05.2025р. Справа № 905/853/24
Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання Кухтик С.Ю. розглянувши у відкритому засіданні
заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010) про визнання грошових вимог на загальну суму 11 001 428,71 грн.
у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» (84102, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Заводська, 2, код ЄДРПОУ 00210594)
ліквідатор арбітражний керуючий Соловйова Є. О.
Представники сторін:
Від УПФУ: Бабійчук Т.В. та Михайлішина С.В. в режимі відеоконференції
Від ліквідатора: не з`явився
В С Т А Н О В И В:
Ухвалою суду від 08.07.2024 відкрито провадження у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» (84102, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Заводська, будинок 2; код ЄДРПОУ 00210594); визнано грошові вимоги Публічного акціонерного товариства «Алчевський коксохімічний завод» (93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Вілєсова, буд. 20А, код ЄДРПОУ 00190816) в розмірі 8163153,77 грн.; введено процедуру розпорядження майном Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» строком на 170 календарних днів до 24.12.2024 року; призначено розпорядником майна арбітражного керуючого Соловйова Євгена Олександровича (свідоцтво № 423 від 27.02.2013, адреса: 04053, м.Київ, вул. Кудрявська, 11; ел. адреса - ІНФОРМАЦІЯ_1 ) та встановлено дату попереднього засідання суду на 02.09.2024 об 11:15.
09.07.2024 за номером 73574 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України оголошення про відкриття провадження у справі №905/853/24 про банкрутство Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» (код ЄДРПОУ 00210594).
Ухвалою суду від 02.09.2024 оголошено перерву в попередньому засіданні на 23.09.202
23.09.2024 судом винесено ухвалу за результатами попереднього судового засідання; визначено дату підсумкового засідання на 04.11.2024; включено до реєстру вимог кредиторів Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» (код ЄДРПОУ 00210594) вимоги:
1. Публічного акціонерного товариства «Алчевський коксохімічний завод» в розмірі 8 163 153,77 грн. (заборгованість за рішенням Господарського суду Луганської області від 01.03.2024 у справі № 913/720/20 (913/2/24)) - грошові зобов`язання четвертої черги; 374 794,68 грн (додаткові вимоги без права вирішального голосу) - грошові четвертої черги. 35 124,80 грн (судовий збір) - грошові зобов`язання першої черги;
2. Головного управління ДПС у Донецький області в розмірі 1 461 501,18 грн (основне зобов`язання зі сплати податків) - грошові зобов`язання третьої черги; 26 171,28 грн (основне зобов`язання зі сплати єдиного внеску) - грошові зобов`язання другої черги; 1 434 009,93 грн (штрафні санкції та пеня) - грошові зобов`язання шостої черги; 4 844,80 грн (судовий збір) - грошові зобов`язання першої черги.
3. Головного управління ПФУ в Донецькій області в розмірі 14 589 911,10 грн (витрати на виплату та доставку пільгових пенсій) (без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів) - грошові зобов`язання четвертої черги; 4 844,80 грн (судовий збір) - грошові зобов`язання першої черги.
Постановою Господарського суду Донецької області від 21.01.2025 визнано банкрутом боржника - ПАТ «Словважмаш», відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, призначено ліквідатором арбітражного керуючого Соловйова Є.О.
22.01.2025 за номером 75090 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет оприлюднено оголошення (повідомлення) про визнання банкрутом ПАТ «Словважмаш» (код ЄДРПОУ 00210594).
17.02.2025 до Господарського суду Донецької області, через підсистему «Електронний суд» надійшла заява Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання грошових вимог на загальну суму 11 001 428,77 грн. (далі - ГУ ПФУ в Дон.обл.). Вказані вимоги складаються з наступних вимог:
- 152 652,60 грн. - заборгованість за Списком №1 (серпень 2024 - січень 2025);
- 133 067,34 грн. - заборгованість за Списком № 2 (серпень 2024 - січень 2025);
- 10 715 708,77 грн. - капіталізовані платежі.
Ухвалою суду від 24.02.2025 вказану заяву призначено до розгляду в удовому засіданні на 18.03.2025.
Станом на дату засідання 18.03.2025 до суду надійшли: Клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про доручення до матеріалів справи доказів підтверджуючі розмір щомісячних страхових виплат станом на 01.02.2025; Відзив ліквідатора, у якому ним вимоги ГУ ПФУ в Донецькій області до Боржника у справі № 905/853/24 відхилені у повному обсязі.
Ухвалою суду від 18.03.2025 розгляд заяви ГУ ПФУ в Донецькій області відкладено на 08.04.2025.
Станом на дату засідання 08.04.2025 до суду надійшли: Пояснення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 03.04.2025; Пояснення ліквідатора від 08.04.2025.
Ухвалою суду від 08.04.2025 розгляд заяви ГУ ПФУ в Донецькій області відкладено на 06.05.2025.
Станом на дату засідання 06.05.2025 до суду надійшли: Додаткові пояснення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 23.04.2025 та Пояснення ліквідатора від 02.05.2025.
Судове засідання 06.05.2025 відбулося у режимі відеоконференції за участю представників УПФУ. Представники інших кредиторів та ліквідатор у судовому засіданні присутні не були.
Враховуючи те що, розгляд заяви кредитора УПФУ в Донецькій області здійснюється тривалий час, заявнику та ліквідатору було надано достатньо часу для надання всіх можливих доказі в підтвердження та заперечення щодо заявлених вимог, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає за можливе розглянути вимог УПФУ у даному судовому засіданні.
Згідно з приписами ч. 4 статті 60 Кодексу України з процедур банкрутства у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає заяви з вимогами поточних кредиторів, які надійшли до господарського суду після офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом.
У відповідності до статті 1 Кодексу України з процедур банкрутства, грошове зобов`язання - зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов`язань належать також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов`язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов`язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях.
Кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника.
При цьому, Кодекс України з процедур банкрутства розділяє кредиторів на конкурсних та поточних. Конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника. Поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство.
Визначення статусу вимог кредитора (конкурсні чи поточні) пов`язується безпосередньо з моментом виникнення цих вимог.
Законодавець чітко встановив, що поточні вимоги кредитора - це неоплачені боржником вимоги, які виникли в процедурах банкрутства, за період після відкриття господарським судом провадження у справі про банкрутство і до винесення постанови про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури і призначення ліквідатора.
Виходячи із норм Кодексу України з процедур банкрутства, на господарський суд покладено обов`язок надавати правовий аналіз заявлених кредиторських вимог, підстав виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, встановлення розміру та моменту виникнення цих грошових вимог. За результатами розгляду вимог щодо визнання кредиторської заборгованості та внесення вимог до реєстру вимог кредиторів, суд виносить ухвалу, в якій зазначає розмір визнаних судом вимог кредиторів, які включаються арбітражним керуючим до реєстру вимог кредиторів, та розмір грошових вимог кредиторів, які підлягають відхиленню.
Розглянувши у судовому засіданні 06.05.2025 року заяву ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ В ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ та надані документи судом встановлено наступне.
Загальна сума заявлених вимог складається з:
- 152 652,60 грн - заборгованість з відшкодування пільгових пенсій за списком №1 за період з серпня 2024 по січень 2025;
- 133 067,34 грн - заборгованість з відшкодування пільгових пенсій за списком №2 за період з серпня 2024 по січень 2025.
- 10 715 708,77 грн - заборгованість зі сплати капіталізованих платежів розрахованих відносно осіб, які отримали трудові каліцтві (професійні захворювання) під час роботи у Боржника і на теперішній час перебувають на обліку в органах Пенсійного Фонду України та отримують страхові виплати у зв`язку з трудовим каліцтвом (професійним захворюванням).
Доводи ліквідатора
Ліквідатор проти заявлених вимог ГУ ПФУ заперечує з підстав викладених у відзиві та поясненнях. Вважає, що вимоги ГУ ПФУ в Донецькій області з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах на загальну суму 285 719,94 грн та вимоги ГУ ПФУ в Донецькій області зі сплати капіталізованих платежів на загальну суму 10 715 708,77 грн вважає не доведеними належними доказами.
Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.
Законодавцем у справах про банкрутство обов`язок доказування обґрунтованості вимог кредитора певними доказами покладено на заявника грошових вимог, а предметом спору в цьому випадку є вирішення питання про належне документальне підтвердження цих вимог кредитором-заявником; надані кредитором докази мають відповідати засадам належності (стаття 76 ГПК України), допустимості (стаття 77 ГПК України), достовірності (стаття 78 ГПК України) та вірогідності (стаття 79 ГПК України).
Покладення обов`язку доказування обґрунтованості відповідними доказами своїх вимог до боржника саме на кредитора не позбавляє його права на власний розсуд подавати суду ті чи інші докази, що дозволяє суду застосовувати принцип диспозитивності господарського судочинства та приймати рішення про визнання чи відмову у визнанні вимог кредитора, виходячи з тієї сукупності доказів, яка надана кредитором-заявником грошових вимог (постанова від 27.08.2020 у справі № 911/2498/18; від 13.09.2022 у справі № 904/6251/20).
Заявник сам визначає докази, які на його думку підтверджують заявлені вимоги. Проте, обов`язок надання правового аналізу поданих кредиторських вимог, підстав виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, встановлення розміру та моменту виникнення цих грошових вимог, покладений на господарський суд, який здійснює розгляд справи про банкрутство.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 26.02.2019 у справі № 908/710/18, 25.06.2019 у справі № 922/116/18, від 15.10.2019 у справі № 908/2189/17.
Така судова практика є сталою при застосуванні статей 45-47 КУзПБ, що містять подібне правове регулювання порядку звернення кредиторів із заявами з грошовими вимогами до боржника у справі про банкрутство та порядку розгляду цих заяв судом.
Розглядаючи кредиторські вимоги, суд має належним чином дослідити сукупність поданих заявником доказів (договори, накладні, акти, судові рішення, якими вирішено відповідний спір тощо), перевірити їх, надати оцінку наявним у них невідповідностям (за їх наявності), та аргументам, запереченням щодо цих вимог з урахуванням чого з`ясувати чи є відповідні докази підставою для виникнення у боржника грошового зобов`язання (див. висновок, викладений у постановах Верховного Суду від 10.02.2020 у справі № 909/146/19, від 27.02.2020 у справі № 918/99/19, від 29.03.2021 у справі № 913/479/18, постанова Верховного Суду у складі суддів палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 15.03.2023 у справі №904/10560/17).
Використання формального підходу при розгляді заяви з кредиторськими вимогами та визнання кредиторських вимог без надання правового аналізу поданій заяві з кредиторськими вимогами, підстав виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, встановлення розміру та моменту виникнення цих грошових вимог створює загрозу визнання судом у справі про банкрутство фіктивної кредиторської заборгованості до боржника. Наведене порушує права кредиторів у справі про банкрутство з обґрунтованими грошовими вимогами.
Для унеможливлення загрози визнання судом у справі про банкрутство фіктивної кредиторської заборгованості до боржника, суду слід розглядати заяви з кредиторськими вимогами з застосуванням засад змагальності сторін у справі про банкрутство у поєднанні з детальною перевіркою підстав виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, розміру та моменту виникнення. У разі виникнення обґрунтованих сумнівів сторін у справі про банкрутство щодо обґрунтованості кредиторських вимог, на заявника кредиторських вимог покладається обов`язок підвищеного стандарту доказування задля забезпечення перевірки господарським судом підстав виникнення таких грошових вимог, їх характеру, встановлення розміру та моменту виникнення цих грошових вимог (постанова від 07.08.2019 у справі №922/1014/18).
Щодо заборгованості з відшкодування пільгових пенсій за списком №1 та списком №2 за період з серпня 2024 по січень 2025.
Вказані вимоги складаються з наступних вимог:
- 152 652,60 грн - заборгованість за Списком №1 (серпень 2024 - січень 2025);
Вказана сума нарахована по наступними пенсіонерам, які заробили пільговий стаж за списком № 1 на ПАТ «Словважмаш» та по яким здійснювалось відшкодування за період з серпня 2024 по січень 2025 року: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 (дівоче прізвище ОСОБА_4 ), ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 .
- 133 067,34 грн. - заборгованість за Списком № 2 (серпень 2024 - січень 2025);
Зазначена сума нарахована по наступними пенсіонерам, які заробили пільговий стаж за списком № 2 на ПАТ «Словважмаш» та по яким здійснювалось відшкодування за період з серпня 2024 по січень 2025 року: ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 (змінено прізвище ОСОБА_28 ), ОСОБА_29 .
Зобов`язання Боржника з покриття таких витрат встановлено відповідними актами цивільного законодавства.
Правовідносини, пов`язані з виплатою та доставкою пенсій, призначених на пільгових умовах, регулюються перехідними положеннями Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення" та Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663 (далі Інструкція, Інструкція № 21-1).
Пунктом 2 Перехідних положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі Закон №1058-IV) визначено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Процедура стягнення заборгованості зі сплати внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій та інших платежів до бюджету Пенсійного фонду України, нарахування і сплати фінансових санкцій та пені, а також відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначена в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року №21-1 (далі - Інструкція).
Пунктом 6.1 Інструкції встановлені розміри відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Так, абз. 3 пункту 6.1 цієї Інструкції визначено, що платники, зазначені в підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодовують 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Згідно з пунктами 6.4, 6.7, 6.8 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій. Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.
Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Пунктом 6.5 Інструкції передбачено, що розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.
Таким чином, обов`язок визначення сум відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій покладено на органи пенсійного фонду, а страхувальник (боржник) зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах, визначених кредитором. Підставою для відшкодування підприємством органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період.
Розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, оформлений належним чином у відповідності до Інструкції «Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, є документом, який підтверджує фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій. (розрахунки додані заявником до матеріалів справи).
Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій додані заявником до матеріалів справи. В матеріалах справи відсутні докази їх оскарження.
Надані до матеріалів справи відповідні розрахунки підписані особами, які відповідальні за їх складання. Головним управління разом із поясненнями від 18.03.2025 до суду надано документи, що підтверджують повноваження щодо права підпису вказаних у розрахунках осіб.
Як зазначено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичною адресою Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» є: 84102, Донецька обл., місто Слов`янськ, ВУЛИЦЯ ЗАВОДСЬКА, будинок 2.
Надсилання Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області розрахунків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списками №1 та №2, було здійснено на зареєстровану в ЄДР адресу боржника, що є належним способом повідомлення та відповідає вимогам законодавства (докази направлення додані до заяви від 17.02.2025).
Суд зазначає, що відповідно до усталеної судової практики та принципу добросовісності, саме на боржнику лежить обов`язок забезпечити отримання поштової кореспонденції за своєю зареєстрованою юридичною адресою.
Надані УПФУ докази на підтвердження кредиторських в частині відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 1 та Списком №2 в загальному розмірі 285 719,94 грн за період з серпня 2024 по січень 2025 року, суд вважає належними, допустимими та достатніми.
Заперечення ліквідатор відносно вказаних вимог з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 1 та Списком №2 в загальному розмірі 285 719,94 грн за період з серпня 2024 по січень 2025 року спростовуються доданими заявником до матеріалів справи доказами.
Щодо грошових вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в розмірі 10 715 708,77 грн (капіталізовані платежі).
У зв`язку з початком ліквідаційної процедури у справі № 905/55/24 у боржника виникла заборгованість зі сплати капіталізованих платежів у сумі 10 715 708,77 грн розрахованих відносно 28 осіб, які отримали трудові каліцтві (професійні захворювання) під час роботи у Боржника і на теперішній час перебувають на обліку в органах Пенсійного Фонду України та отримують страхові виплати у зв`язку з трудовим каліцтвом (професійним захворюванням).
Відповідно до п.5 ч.1 ст.11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV (в редакції, що діяла до 31.12.2022 року) джерелами формування коштів Фонду соціального страхування України є, в тому числі, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
З 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України від 03 вересня 1999 року №1105-ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої страхові виплати у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме Пенсійний фонд України.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» припинено Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року.
Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.
Крім того, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на 24.05.2023 Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області - припинено.
Статтею 64 Кодексу України з процедур банкрутства встановлено, що у другу чергу задовольняються вимоги із зобов`язань, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів, у тому числі до Фонду соціального страхування України за громадян, які застраховані в цьому фонді, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, зобов`язань із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інше соціальне страхування, крім вимог, задоволених позачергово, з повернення невикористаних коштів Фонду соціального страхування України, а також вимоги громадян - довірителів (вкладників) довірчих товариств або інших суб`єктів підприємницької діяльності, які залучали майно (кошти) довірителів (вкладників).
На підставі вищевикладеного повинна бути проведена капіталізація платежів для продовження страхових виплат особам, які трудове каліцтво (професійне захворювання) протягом їх життя.
Капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства відшкодовувати шкоду, заподіяну життю та здоров`ю громадян, здійснюється відповідно до Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язання підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю та здоров`ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 986 від 04.12.2019р.
Згідно з пунктом 3 Постанови Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників» від 04.09.2019 (Порядок 986), капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
Обґрунтовуючи вимогу про сплату капіталізованих платежів у сумі 10 715 708,77 грн, ГУПФУ в Донецькій області посилається на Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язання підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю та здоров`ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 986 від 04.12.2019р (надалі за текстом - Порядок № 986).
Пунктом 3 Порядку № 986 передбачено, що капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
За змістом пункту 4 Порядку 986 Капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (стаття 35 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в редакції з 01.01.2023), розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином:
1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності;
2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;
За приписами пункту 8 Порядку № 986 суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.
Головне управління для визнання періоду, на який розраховується капіталізація платежів, використовувало дані середньої очікуваної тривалості життя осіб, надані Держкомстатом України.
Відповідно до пункту 3 статті 30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підставою для оплати потерпілому витрат на проведення професійної реабілітації, оплати соціальних послуг, а також для здійснення страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами.
Станом на травень 2025 року, Державна служба статистики України (Держстат) не оприлюднила офіційних даних щодо середньої очікуваної тривалості життя за 2024 рік. Останні доступні офіційні показники стосуються 2021 року.
Для розрахунку різниці між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент проведення капіталізації, ГУПФУ в Донецькій області надано лист Державної служби статистики України, яким надано таблицю смертності та середньої очікуваної тривалості життя по Україні за 2021 рік. Головним управлінням інформація щодо СОТЖ одержана засобами програмного забезпечення, лист додано до заяви про визнання вимог кредитора від 07.02.2025 - Таблиця середньої очікуваної тривалості життя.
Щодо надання доказів оформлення постанов (передбачених абз.2 п. 4 розділу ІІІ Порядку № 4-1) в яких зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та строки їх здійснення щодо кожного з осіб, які отримали трудове каліцтво (професійне захворювання) під час роботи у боржника, Управління ПФУ пояснило, що станом на 22.04.2025 в підсистемі ІКІС ПФУ "Призначення та виплата деяких соціальних виплат" відсутня можливість сформувати постанови «Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати».
Розрахунок витрат на відшкодування шкоди потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання здійснюється за формулою: ПКП вш (грн) = РЩВ вш (грн) х 12 (місяців) х СОТЖ (років), де: ПКП вш - потреба в капіталізації платежів; РЩВ вш - розмір щомісячної виплати; СОТЖ - середня очікувана тривалість життя за даними Державної служби статистики України (Держстату). Виходячи із зазначеного, розмір заробітної плати не враховується при обчислені щомісячної страхової виплати для розрахунку капіталізованих платежів.
Судом враховано, що у письмових поясненнях Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 03.04.2025 наведено детальний порядок обчислення та періодів нарахування витрат на страхові виплати по кожній із 28 осіб, на користь яких здійснено капіталізацію платежів.
У вказаних поясненнях заявник обґрунтував розмір кожної виплати, із посиланням на відповідні нормативно-правові акти, що регламентують порядок обчислення шкоди, заподіяної життю та здоров`ю застрахованих осіб, та надані індивідуальні розрахунки щодо кожної особи.
Оцінюючи зміст вказаних пояснень у сукупності з іншими письмовими доказами у справі, суд приймає вказані розрахунки.
Також у вказаних поясненнях надано роз`яснення стосовно розбіжностей сум в постановах Фонду соціального страхування та розгорнутому Розрахунку капіталізації платежів по 28 особам, а саме вказані розбіжності присутні, оскільки на виконання постанов КМУ від 24.02.2023 № 168 та від 23.02.2024 № 185 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення» ГУ ПФУ в Донецькій області було проведено індексацію щомісячних страхових виплат з 01 березня 2023 на коефіцієнт 1,197 та з 01 березня 2024 на коефіцієнт 1,0796. П.9 постанови № 168, визначено, що розмір збільшення в результаті перерахування щомісячних страхових виплат, передбачених цим пунктом, не може перевищувати 1500 гривень.
Розрахунок капіталізації платежів підписаний електронним цифровим підписом уповноваженої особи. Факт створення розрахунку в межах електронного документообігу, посадовою особою в межах її повноважень, підписання його електронним цифровим підписом засвідчує його офіційний характер, а отже, не суперечить вимогам Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Господарського процесуального кодексу України щодо належності та допустимості доказу.
Розрахунок витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) оформлено згідно постанови КМУ від 04.12.2019 № 986, зі змінами від 04.02.2023 № 95.
На підтвердження розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання Головним управлінням було надано докази, а саме: Розрахунку капіталізації платежів по 28 особам, Довідки по капіталізації ПАТ «Словважмаш» у двох частинах, які містять копії справ потерпілих, які отримали трудове каліцтво (професійне захворювання) під час роботи на ПАТ «СЛОВВАЖМАШ», паспорти, безпосередньо акти про нещасний випадок на виробництві, постанови про призначення потерпілому щомісячної страхової виплати, копії довідок МСЕК, які підтверджують ступінь втрати професійної працездатності, розрахунок перерахованої щомісячних страхової виплати по 28 особам.
Заперечення ліквідатора, викладені у відзиві та письмових поясненнях, не підтверджуються належними та допустимими доказами та спростовуються доказами наявними в матеріалах справи.
Підсумовуючи вищевикладене, господарський суд приходить до висновку, що грошові вимоги Головного управління про стягнення заборгованості зі сплати капіталізованих платежів обґрунтовані та підтверджені належними, достатніми і допустимими доказами в заявленому розмірі.
Судом також враховано, що відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Одним з основних завдань, покладених на органи Пенсійного фонду України, є забезпечення своєчасного та повного фінансування і виплати пенсій.
Добросовісне виконання суб`єктами господарювання своїх обов`язків щодо участі у системі соціального захисту громадян України відповідно до закону є проявом соціальної відповідальності бізнесу. Це свідчить про врахування інтересів суспільства та прийняття частини відповідальності за соціальний захист осіб, які його потребують.
Враховуючи викладене, а також належні та допустимі докази, надані Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, суд дійшов висновку про обґрунтованість грошових вимог кредитора та визнанню вимог Головного управління Пенсійного фонду України у заявленому розмірі, з яких: 152 652,60 грн - відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 1; 133 067,34 грн - відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за Списком № 2 та 10 715 708,77 грн - капіталізовані платежі у зв`язку з заподіянням шкоди життю та здоров`ю застрахованої .
Сплачений заявником судовий збір у відповідності до п.1 ч.1 ст.64 Кодексу України з процедур банкрутства є витратами, пов`язаними з провадженням у справі про банкрутство, отже виходячи з належного розміру судового збору, який з урахуванням приписів ч.3 ст.4 Закону України «Про судовий збір» становить 4844,80 грн, підлягає визнанню як вимоги першої черги задоволення.
Відповідно до ч. 6 ст. 45 КУзПБ за результатами розгляду заяв господарський суд постановляє ухвалу про визнання чи відхилення (повністю або частково) вимог таких кредиторів.
Вимоги поточних кредиторів погашаються в порядку черговості, визначеної статтею 64 цього Кодексу.
Керуючись ст.ст.1, 45, 48, 60, 64 Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст.42, 234 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
УХВАЛИВ:
1. Заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010) про визнання грошових вимог на загальну суму 11 001 428,77 грн. задовольнити.
2. Визнати грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в загальному розмірі 11 006 273,50 грн. з яких:
- 152 652,60 грн. (відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначеним на пільгових умовах за Списком №1) - грошові зобов`язання четвертої черги;
- 133 06734 грн. відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначеним на пільгових умовах за Списком №2) - грошові зобов`язання четвертої черги;
- 10 715 708,77 грн. (капіталізації у зв`язку з заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованої особи) - грошові зобов`язання другої черги;
- 4 844,80 грн. (судовий збір) - грошові зобов`язання першої черги.
3. Зобов`язати ліквідатора включити грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до реєстру вимог кредиторів Публічного акціонерного товариства «СЛОВВАЖМАШ» (код ЄДРПОУ 00210594) відповідно до вимог Кодексу України з процедур банкрутства.
У судовому засідання 06.05.2025 оголошено скорочену (вступну та резолютивну) частини ухвали.
Повний текст ухвали підписано 12.05.2025.
Ухвала набирає чинності у строк та порядку, визначеному ст.9 Кодексу України з процедур банкрутства.
Ухвала може бути оскаржена протягом строку, встановленого ст.256 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Е.В. Зекунов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2025 |
Оприлюднено | 21.05.2025 |
Номер документу | 127419437 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні