Герб України

Рішення від 14.05.2025 по справі 920/128/25

Господарський суд сумської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.05.2025м. СумиСправа № 920/128/25Господарський суд Сумської області у складі

судді Резніченко О.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Бублик Т.Д.

розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріалами справи

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла»,

до відповідача: Управління поліції охорони в Сумській області

про стягнення 1909801 грн 47 коп.

за участю представників сторін:

від позивача: Шевченко Д.О.

від відповідача: не прибув

Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача 1909801 грн 47 коп. заборгованості за спожиті послуги з постачання теплової енергії за період листопад 2021 року - березень 2024 року, а також судові витрати по справі.

Позов обґрунтовано тим, що Управління поліції охорони в Сумській області є балансоутримувачем об`єкту нерухомого майна прибудови до житлового будинку за адресою м. Суми, вул. Засумська, 12Г загальною площею 335,4 м2 у, власником якого є держава в особі Національної поліції України.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є, зокрема, споживачі (індивідуальні та колективні) та виконавці комунальних послуг.

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором.

Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Положення наведених норм не передбачають безоплатного споживання теплової енергії. Відсутність письмово оформленого договору з виконавцем послуг не звільняє споживача від обов`язку оплачувати послуги.

07.09.2022 року представниками Позивача та Відповідача було проведено обстеження системи опалення прибудови до житлового будинку по вул. Засумська, 12Г, яке перебуває на балансі Відповідача.

Складеним за результатом обстеження актом було зафіксовано наступне:

-система опалення обладнана індивідуальним вузлом керування та комерційним приладом обліку, відокремлена від житлового будинку. Прилад обліку неповірений.

-Опалення в приміщенні відключене, ввідні засувки на вузлі керування перекриті та опломбовані (ТОВ «КППВ» 23644341, 23644311, ТОВ «СТЄ» 56191155, 56191240).

Враховуючи викладене, споживачу було надано припис виконати підготовку до опалювального сезону та відновити роботу системи опалення, після виконання робіт повідомити ТОВ «КППВ». Акт було підписано представником Управління поліції охорони в Сумській області заступником начальника відділу Косяченко О.П. без зауважень.

Вимоги акту Відповідачем виконано не було, роботу системи опалення протягом опалювального періоду 2022-2023 років не відновлено.

Приміщення споживача в будівлі за адресою м. Суми, вул. Засумська, 12Г має окреме відгалуження перед вузлом комерційного обліку житлового будинку, вузол обліку комунальної послуги в приміщенні споживача неповірений, тож обсяг споживання послуги приміщенням споживача визначається розрахунковим способом згідно вимог пункту 9 розділу І Методики розподілу та формули 11 пункту 2 розділу ІІІ Методики розподілу.

Так, пункт 9 розділу І Методики розподілу встановлює, що у разі, якщо окреме приміщення будівлі/будинку, яке є самостійним об`єктом нерухомого майна, має окремий інженерний ввід зовнішньої інженерної мережі або окреме відгалуження перед вузлом комерційного обліку та не оснащене вузлом обліку комунальної послуги, то при наданні цьому приміщенню послуги з постачання теплової енергії, обсяг спожитої цим приміщенням теплової енергії визначається як різниця між фактичним обсягом спожитої у будівлі/будинку теплової енергії у розрахунковому періоді (розраховується відповідно до формули 11 цієї Методики) та показаннями вузла комерційного обліку теплової енергії у будівлі/будинку.

Послуги з постачання теплової енергії до житлового будинку за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12Г протягом листопада 2021-березня 2024 надавались позивачем.

Приміщення відповідача було обладнано розподільчим вузлом обліку теплової енергії, однак повірка зазначеного приладу обліку відповідачем у встановленому порядку проведена не була. Приміщення відповідача вважається таким, що не обладнано приладом обліку відповідно до п.п. 3п. 4 розділу І Методики.

Крім цього, відповідач неправомірно провів відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води, без отримання дозволів, як це установлено Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Мінрегіону від 26.07.2019 №169 (далі по тексту Порядок №169).

Позивач зазначає, що самовільне відключення приміщення від мереж централізованого опалення не є підставою для звільнення споживача від оплати за послуги теплопостачання. Споживач, що самовільно відключив належне йому приміщення від систем централізованого опалення, зобов`язаний оплачувати послуги з теплопостачання в такому ж порядку і розмірах, якби відповідне відключення ним проведено не було.

Крім цього, на думку позивача, між сторонами укладений договір та на виконання його умов в період з листопада 2021 по березень 2024 позивач надав відповідачу послуги на загальну суму 2776050 грн 00 коп. При цьому, нарахування за послуги з постачання теплової енергії за період листопад 2021 року квітень 2022 року були проведені Позивачем у липні 2023 року, у березні 2023 року було проведено перерахунки вартості послуг на повну площу приміщення Відповідача як самовільно відключеного, а у липні 2024 року було проведено перерахунки вартості послуг для приведення їх у відповідність вимогам Методики розподілу.

Акти прийому-передачі теплової енергії не було підписано Відповідачем, разом з тим, вказані у актах суми заборгованості за послуги з постачання теплової енергії визначені у відповідності до вимог чинного законодавства, що підтверджується довідками про розподіл теплової енергії.

Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1209 від 10.11.2021 року «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу», якою передбачено обов`язок теплопостачальної організації змінити розмір нарахувань за послугу з постачання теплової енергії у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії та надання послуги з постачання теплової енергії відповідній категорії споживачів в порядку, передбаченому пунктами 59-61 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019р. № 830.

Враховуючи викладене, у зв`язку зі зниженням фактичної ціни природного газу, порівняно з ціною, врахованою в тарифі на теплову енергію, ТОВ «КППВ» було проведено перерахунки вартості послуг з постачання теплової енергії по Договору та зменшено вартість послуг з постачання теплової енергії на загальну суму 866 248,53 грн, інформація про що відображена у актах прийому-передачі послуг з постачання теплової енергії та рахунку на оплату за відповідні місяці.

Таким чином, станом на дату подачі позовної заяви сума боргу Відповідача перед Позивачем за спожиті послуги з постачання теплової енергії за період з листопада 2021 року по березень 2024 року становить 1 909 801,47 грн.

Відповідач проти позову заперечує з огляду на те, що між позивачем і відповідачем відсутній укладений договір про надання послуг з постачання теплової енергії. Позивач протягом 2021-2024 років не надавав відповідачу жодних послуг, а будівля за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12Г є прибудовою до житлового будинку, самостійним об`єктом нерухомого майна, має окреме відгалуження від централізованої системи подачі теплової енергії з жовтня 2018 року.

Рух справи. Процесуальні дії, які вчинялись судом.

Ухвалою суду від 03.02.2025 відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначене на 03.03.2025.

17.02.2025 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №843).

Розгляд справи 03.03.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 03.03.2025 підготовче засідання відкладено на 19.03.2025.

07.03.2025 позивачем подано відповідь на відзив (вх №964).

14.03.2025 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (вх №1486).

В судовому засіданні 19.03.2025 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у судове засідання на 16.04.2025, 11:00.

Розгляд справи 16.04.2025 не відбувся, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та оголошенням повітряної тривоги.

Ухвалою суду від 16.04.2025 розгляд справи по суті відкладено на 14.05.2025.

Від відповідача надійшло клопотання (вх №2632 від 13.05.2025, вх №2650 від 14.05.2025 повторно) про розгляд справи за відсутності його представника, у якому він зазначив, що підтримує свої заперечення та просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.

Представник позивача в судовому засіданні 14.05.2025 позовні вимоги підтримав повністю.

Представник відповідача в судове засідання не прибув.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин. Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

За адресою м. Суми, вул. Засумська, буд. 12-Г розташовані нежитлові приміщення, а саме одноповерхова прибудова до житлового будинку загальною площею 335,4 м2, яка введена в експлуатацію в 1994 році, та блок цегляних гаражів в кількості 8 штук загальною площею 252,0 м2, що введені в експлуатацію в 1995 році.

Власником зазначеного вище нерухомого майна є держава в особі Національної поліції України а Управління поліції охорони в Сумській області являється балансоутримувачем та правокористувачем цих нежитлових приміщень (т.1, а.с. 168).

Вказана прибудова до житлового будинку збудована та введена в експлуатацію значно пізніше збудованого та введеного в експлуатацію розташованого поряд з нею житлового будинку № 12 по вул. Засумська і є відокремленою від цього будинку (копія розташування будівель та споруд по вул. Засумська № 12-Г м. Суми з технічного паспорту нежитлових приміщень додається).

Приміщення прибудови до житлового будинку являється самостійним об`єктом нерухомого майна, має окреме відгалуження від централізованої системи подачі теплової енергії, встановленої в будинку № 12-Г по вулиці Засумська, та обладнано індивідуальним лічильником обліку споживання теплової енергії марки Ро11иСот-ЕХ-1,5-15 № 54440435 (т.1 а.с. 182).

Вказані нежитлові приміщення використовувались для розміщення в них відділу воєнізованої охорони Управління поліції охорони в Сумській області.

З метою постачання теплової енергії для потреб опалення нежитлових приміщень (прибудови) до житлового будинку 12-Г по вул. Засумська між Управлінням поліції охорони в Сумській області та Публічним акціонерним товариством «Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання» 01 грудня 2015 року було укладено договір № ПР72-6/1500085 про закупівлю теплової енергії, згідно умов якого ПАТ «Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання» здійснювало постачання теплової енергії до вказаних нежитлових приміщень а Управлінням поліції охорони в Сумській області своєчасно у визначені договором терміни проводилась оплата за постачання цієї теплоенергії (т. 1 а.с. 169-175).

На підставі наказу Національної поліції України від 19.12.2017 року № 1309 відділ воєнізованої охорони Управління поліції охорони в Сумській області, які відокремлений підрозділ Управління, було ліквідовано у зв`язку з чим у квітні 2018 року приміщення прибудови до житлового будинку 12-Г по вул. Засумська було повністю вивільнено від персоналу та закрито на замкові пристрої.

У зв`язку з відсутністю необхідності користування вказаними нежитловими приміщеннями та відсутності потреби в постачанні теплової енергії для потреб опалення цих приміщень а також з причини того, що приміщення прибудови знаходяться в аварійному стані, потребують термінового капітального ремонту і для подальшого використання непридатні, Управлінням поліції охорони в Сумській області 03 жовтня 2018 року на адресу директора дирекції «Котельня північного промислового вузла» Публічного акціонерного товариства «Сумське машинобудівне науково- виробниче об`єднання» Жовтобрюха М.В. було надіслано листа з проханням опалення до даних нежитлових приміщень в опалювальний період 2018-2019 років не надавати у зв`язку з відсутністю такої потреби (т. 1 а.с. 181).

17 жовтня 2018 року представником дирекції «Котельня північного промислового вузла» ПАТ «Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання» було проведено відключення нежитлових приміщень прибудови від системи постачання теплової енергії та здійснено пломбування лічильника обліку подачі теплової енергії № 54440435, встановленого в підвальному приміщенні прибудови по вул. Засумська, буд. 12-Г, і на дату пломбування цього лічильника показник використаної Відповідачем теплової енергії становив 644383 Гкал. (т. 1 а.с. 186).

У зв`язку відсутністю потреби використання нежитлових приміщень прибудови в службовій діяльності та відсутності потреби постачання теплової енергії для обігріву цих приміщень, договір про постачання теплової енергії від 01 грудня 2015 року № ПР72-6/1500085, укладений Відповідачем з Публічним акціонерним товариством «Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання» було достроково розірвано за ініціативою Управління поліції охорони в Сумській області з 15.10.2018 року.

12 травня 2020 року при проведенні гідравлічних випробувань теплових мереж підвищеним тиском в житловому будинку по вул. Засумська, 12-Г та розташованій поряд з цим будинком прибудові працівниками ТОВ «Сумитеплоенерго» були опломбовані пломбами під № 61991155 і 56191240 заглушки, встановлені на подавальному та зворотному трубопроводах теплоносія, підведеного до приміщень прибудови (т. 1 а.с. 182-184).

Рішенням сесії Сумської міської ради VIII скликання від 26 липня 2023 року № 3824-МР «Про надання згоди на прийняття з державної власності у комунальну власність Сумської міської територіальної громади нерухомого майна» надано згоду на прийняття з державної власності у власність Сумської міської громади нерухомого майна, розташованого по вул. Засумська, 12-Г в м. Суми, а саме прибудови, літер А1-1 загальною площею 335,4 м2 та гаражних приміщень літер Б, Б-1 загальною площею 252,0 м2, що обліковується на балансі Управління поліції охорони в Сумській області.

Рішенням сесії Сумської міської ради VIII скликання від 31 січня 2024 року № 4463-МР «Про внесення змін до рішення Сумської міської ради від 26 липня 2023 року № 3824-МР «Про надання згоди на прийняття з державної власності у комунальну власність Сумської міської територіальної громади нерухомого майна» внесені зміни до рішення сесії Сумської міської ради від 26 липня 2023 року № 3824-МР «Про надання згоди на прийняття з державної власності у комунальну власність Сумської міської територіальної громади нерухомого майна» та викладено текст рішення в цій частині в наступній редакції: «Надати згоду на прийняття з державної власності у власність Сумської міської громади нерухомого майна, розташованого по вул. Засумська, 12-Г в м. Суми, а саме прибудови, літер А1-1 загальною площею 335,4 м2 та гаражних приміщень Б, Б-1 загальною площею 252,0 м2, що обліковується на балансі Управління поліції охорони в Сумській області, за умови, що зазначене нерухоме майно буде використовуватись для розміщення органів місцевого самоврядування та не відчужуватиметься у приватну власність» (т. 1 а.с. 227).

Рішенням сесії Сумської міської ради від VIII скликання 24 грудня 2024 року № 5298-МР «Про надання Управлінню поліції охорони в Сумській області дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12-Г, орієнтованими площами 0,04 га та 0,03 га» надано згоду Управлінню поліції охорони в Сумській області дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12-Г, орієнтованими площами 0,04 га та 0,03 га. Категорія та цільове призначення земельної ділянки: землі житлової і громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та органів місцевого самоврядування (код виду цільового призначення-03.01) (т. 1 а.с. 233).

В даний час на вказані земельні ділянки виготовлено проект землеустрою і здійснюються заходи щодо їх оформлення в постійне користування Відповідачем у визначеному законодавством порядку.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується та сторонами не заперечується факт відключення приміщення за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12Г у жовтні 2018 року від постачання теплової енергії та пломбування лічильника обліку подачі теплової енергії. При цьому, пломбування лічильника було проведено за участі представника ТОВ «Котельня північного промислового вузла», яке надавало послуги відповідачу за договором у 2018 році.

Як зазначав суд позивач вважає, що відключення приміщення від мереж централізованого опалення було проведено з порушенням законодавства.

Відповідно до п. 24 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою КМУ від 21 липня 2005 р. № 630, що діяли у період з 12.08.2005 року по 01.05.2022 року, передбачено, що споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється (пункт 25 вказаних Правил).

Пунктом 26 вказаних Правил передбачено, що відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Підпункт 12 частини 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII, що набрав чинності 01.05.2019 року, передбачає, що споживач має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

Аналогічне право передбачає і підпункт 12 пункту 42 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 21 серпня 2019 року, згідно з яким, споживач має право відключитися від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) відповідно до Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Мінрегіону від 26 липня 2019 р. № 169.

Механізм відключення приміщень від мереж централізованого опалення протягом 2005 2023 років визначався двома основними нормативно-правовими актами: «Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання», затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 №4 (далі Порядок № 4), що діяв з 20.12.2005 року по 17.09.2019 року, та «Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року № 169, що діє з 17.09.2019 року по сьогоднішній день.

Для вирішення питання відключення окремих приміщень житлового будинку від мереж централізованого опалення власник, наймач (орендар) приміщення повинен звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП (пункт 2.1 Порядку № 4).

Комісія після вивчення конкретних умов у місячний термін приймає рішення, яке має враховувати затверджений план перспективного розвитку систем централізованого теплопостачання, існуючий стан мереж енергозабезпечення даного поселення або окремого мікрорайону (пункт 2.2 Порядку № 4).

Згідно пункту 2.6 Порядку № 4, по закінченні робіт з відключення складається акт про відключення квартири (нежитлового приміщення, секції, під`їзду, будинку) від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження.

Після затвердження акта на черговому засіданні Комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання (пункт 2.7 Правил).

Таким чином, Порядок №4 регулює питання відключення окремих приміщень у житловому будинку від мереж централізованого опалення.

В той же час, матеріалами справи підтверджується той факт, що приміщення за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12Г, яке знаходиться на балансі у відповідача є самостійним об`єктом нерухомого майна, має окремий інженерний ввід зовнішніх інженерних мереж (окреме відгалуження) перед вузлом комерційного обліку та оснащене окремим вузлом комерційного обліку (схема розташування будівель та споруд, витяг з Державного реєстру речових прав, свідоцтво про повірку засобу вимірювальної техніки №602 т.1 а.с. 167-168, 185).

Також позивач, обґрунтовуючи позов, посилається на факт укладення між сторонами шляхом приєднання відповідача договору та вважає за необхідне застосувати при здійсненні розрахунку вартості наданих послуг Методику розподілу між споживачами обсягів спожитих у будинку комунальних послуг, затверджену наказом Мінрегіону від 22.11.2018 №315 (далі по тексту Методика розподілу) зі змінами, внесеними наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.12.2021 №358.

В розумінні частини 1 статті 634 Цивільного кодексу України договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Пунктом 4 Типового індивідуального договору про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1182 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 вересня 2021 № 1023) встановлено, що фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання (додаток), сплата рахунка за надану послугу, факт отримання послуги.

Такої ж правової позиції з приводу укладення (акцептування) сторонами договору про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води дотримується Верховний Суд.

Зокрема, в мотивувальній частині постанов Верховного Суду у складі колегій суддів Касаційного господарського суду від 09.04.2024 року у справі № 908/710/23 та від 14.12.2023 у справі № 908/2078/22 колегії суддів виклали правову позицію з приводу укладення (акцептування) сторонами договору приєднання та факту приєднання споживача до умов такого договору наступним чином: «фактом приєднання споживача до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги».

Аналогічним за змістом є пункт 4 Типового індивідуального договору про надання послуг з постачання теплової енергії від 06 листопада 2021 № ПР72/001, на який посилається Позивач, як на законну підставу наявності укладеного (акцептованого) між Товариством з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» та Управлінням поліції охорони в Сумській області договору приєднання згідно якого Позивач повинен надавати Відповідачу послуги з постачання теплової енергії для обігріву нежитлових приміщень загальною площею 335,4 м2 (прибудови до житлового будинку), розташованих по вул. Засумська, буд. 12Г у місті Суми.

Однак, з моменту наявності Типового індивідуального договору про надання послуг з постачання теплової енергії від 06 листопада 2021 № ПР72/001 по даний час жодної із зазначених в пункті 4 цього договору дій, зокрема, надання Позивачу підписаної заяви-приєднання (додатку), сплату рахунків за надані послуги Управлінням поліції охорони в Сумській області не здійснено, оскільки такі послуги Відповідачу Позивачем взагалі не надавались.

Позивач у відповіді на відзив зазначає, що згідно ч.5 ст.13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-VIII (далі Закон про житлово-комунальні послуги) у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Співвласники багатоквартирного будинку за адресою м. Суми, вул. Засумська, 12Г не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин у строк, встановлений законодавством, тож у відповідності до статті 13 Закону про житлово-комунальні послуги з усіма співвласниками вказаного будинку, було автоматично укладено індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Тому, на думку позивача, оскільки прибудова є складовою частиною багатоквартирного будинку, Національна поліція України є співвласником багатоквартирного будинку за адресою м. Суми, вул. Засумська, 12Г, а Управління є індивідуальним споживачем, з яким укладається індивідуальний договір про надання послуг з постачання теплової енергії, що є публічним договором приєднання.

Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи

Зміст доказів це будь-які фактичні дані, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи.

Так, позивачем не доведено того факту, що нежитлові приміщення , розташовані за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 12Г, які знаходяться на балансі відповідача, є складовою частиною житлового будинку, розташованого за цією ж адресою, та відповідно співвласниками багатоквартирного будинку.

Тому відсутні підстави стверджувати про факт укладення між сторонами шляхом приєднання відповідача договору про надання послуг з постачання теплової енергії.

Крім цього, у справі за позовом про стягнення заборгованості за отримані послуги доказами є фактичні дані про отримання споживачем послуг від постачальника цих послуг.

У Законах України "Про житлово-комунальні послуги", "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", "Про теплопостачання", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", у Правилах надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року N 830 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 вересня 2021 року N 1022) визначені первинні документи, які підтверджують надання комунальних послуг на підставі первинних документів за рахунок засобів обліку, данні яких фіксуються відповідно до законодавства.

Так, комерційний облік комунальних послуг (далі - комерційний облік) - визначення за допомогою вузла комерційного обліку або за встановленими правилами у передбачених цим Законом випадках кількісних та якісних показників комунальної послуги, вимірювання яких забезпечується вузлом обліку, на підставі яких проводяться розрахунки за спожиті комунальні послуги.

Кількісний показник комунальних послуг - кількість одиниць виміру обсягу отриманої споживачем комунальної послуги, визначена відповідно до показань вузла обліку та/або вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України Про житлово-комунальні послуги, чинного на час виникнення спірних правовідносин, залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Згідно із зазначеними нормами закону споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними.

Разом з тим, вказаний обов`язок виникає лише в разі отримання споживачем певних послуг.

Отже, питання щодо фактичного користування житлово-комунальними послугами входить до предмета доказування в справі та має істотне значення для її правильного вирішення.

В Україні визнається й діє принцип верховенства права (ч.1 ст.8 Конституції). Суддя,

здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права (ч.1 ст.129 Конституції).

Одним з елементів верховенства права є дотримання прав людини, зокрема права сторони спору на представлення її позиції та права на справедливий судовий розгляд (пп.41 і 60 доповіді Верховенство права, схваленої Венеціанською комісією на 86-му пленарному засіданні, м. Венеція, 25 26.03.2011).

Згідно п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий розгляд його справи судом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Ідея справедливого судового розгляду передбачає здійснення судочинства на засадах рівності та змагальності сторін.

Рівність сторін передбачає, що кожній стороні має бути надана можливість представляти справу та докази в умовах, що не є суттєво гіршими за умови опонента (рішення Європейського суду з прав людини у справі Домбо Бегеєр Б.В. проти Нідерландів (Dombo Beheer B.V. v. the Netherlands) від 27.10.93, заява №14448/88, §33).

Створення рівних можливостей учасникам процесу в доступі до суду та до реалізації та захисту їхніх прав є частиною гарантій справедливого правосуддя, зокрема принципів рівності та змагальності сторін.

Реалізація принципу змагальності в цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією (ст.129 Конституції).

Оскільки відповідач не отримує послуги з централізованого опалення нежитлового приміщення загальною площею 335,4 кв.м. у будівлі за адресою м. Суми, вул. Засумська, 12Г, відсутні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача визначеної до стягнення суми заборгованості.

Тому суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Розподіл судових витрат між сторонам.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи те, що у позові відмовлено повністю, витрати зі сплати судового збору в розмірі 22917 грн 62 коп. покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

1.У позові Товариства з обмеженою відповідальністю «Котельня північного промислового вузла» до відповідача: Управління поліції охорони в Сумській області про стягнення 1909801 грн 47 коп. заборгованості відмовити повністю.

2. Судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 22917 грн 62 коп. покласти на позивача.

3. Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4.Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 20.05.2025.

СуддяО.Ю. Резніченко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено21.05.2025
Номер документу127458875
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них

Судовий реєстр по справі —920/128/25

Ухвала від 27.06.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 18.06.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 12.06.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Рішення від 14.05.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 16.04.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 19.03.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 03.03.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 03.02.2025

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні