Харківський районний суд харківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2025 р. № 520/5796/25
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області до Комунального підприємства "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" про стягнення заборгованості
У С Т А Н О В И В:
Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд стягнути з Комунального підприємства "Виробничо-технологічне підприємство «Вода» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області ( НОМЕР_1 в ХОУ АТ «Ощадбанк», МФО 351823, код ЄДРПОУ 14099344) заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах, за грудень 2024 року за Списком № 2 - 1 547,01 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідача виник борг по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій в сумі 1 547,01 грн за грудень 2024 року, який підлягає стягненню в судовому порядку, оскільки добровільно позивачем не сплачений.
Ухвалою від 18.03.2025 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів. Витребувано в Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком № 2 за грудень 2024 року; докази направлення та отримання відповідачем відповідних розрахунків.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана позивачу до його електронного кабінету в системі "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідачу копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана засобами поштового зв`язку та така ухвала отримана відповідачем 25.03.2025, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відповідач відзив на позов разом з доказами на спростування доводів позивача до суду не надав, причин неможливості надання відзиву та доказів суду не повідомив.
Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Позивач подав до суду витребувані судом розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за віком на пільгових умовах за Списком № 2 за грудень 2024 року та докази направлення та отримання відповідачем відповідних розрахунків.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Оскільки 16.05.2025 суддя перебував на навчанні, розгляд справи здійснюється в перші робочі дні після навчання.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Станом на 01.01.2025 Комунальне підприємство "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" (ЄДРПОУ 33206804) знаходиться на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та має заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б-з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Позивачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу відповідача був направлений лист щодо відшкодування пільгових пенсій та розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, згідно яких вбачається, що загальний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій склав 3 305,16 грн (1547,01 грн за пенсіонера - ОСОБА_1 та 1 758,15 грн за пенсіонера - ОСОБА_2 ).
У межах даної справи позивачем заявлено до стягнення лише заборгованість відповідача по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за одного пенсіонера - ОСОБА_1 , що складає 1 547,01 грн.
Оскільки відповідачем в добровільному порядку не відшкодовано витрати на виплату та доставку пільгових пенсій у розмірі 1 547,01 грн, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальними законами, які визначають принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - "Закон № 1058-IV") та Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII).
Відповідно до частини 2 Прикінцевих Положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:
- підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;
- за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, статті 14 Закону України "Про пенсійне забезпечення", пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.
У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Тобто, фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до п. п. б-з ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", підлягають відшкодуванню в повному обсязі.
Згідно з абз. 1 ч. 12 ст. 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій Пенсійному фонду України здійснюється незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Порядок відшкодування підприємством витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах встановлено Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України №21-1 від 19.12.2003, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України №64/8663 від 16.01.2004 (надалі Інструкція).
Відповідно до п. 6.1 Інструкції, розміри відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з п. 6.4 Інструкції, розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Відповідно до п. 6.5 Інструкції, розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Згідно з п. 6.8 Інструкції, у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.
Відповідно до п. 6.7 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Як свідчать матеріали справи, позивачем рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу відповідача направлявся лист щодо відшкодування пільгових пенсій та розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, згідно яких вбачається, що загальний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій склав 3 305,16 грн (1547,01 грн за пенсіонера - ОСОБА_1 та 1 758,15 грн за пенсіонера - ОСОБА_2 ).
У межах даної справи позивачем заявлено до стягнення лише заборгованість відповідача по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за одного пенсіонера - ОСОБА_1 , що складає 1 547,01 грн.
За доводами позивача заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Перехідних Положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б-з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", виникла внаслідок несплати відповідачем належних сум, зазначених у розрахунку пенсіонера ОСОБА_1 .
Проте, вимагаючи стягнути з відповідача заборгованість по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, позивач не надає жодної довідки, виданої Комунальним підприємством "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА", та копії трудової книжки пенсіонера ОСОБА_1 , які б доводили, що зазначений у розрахунку працівник (пенсіонер) - ОСОБА_1 дійсно працював та заробив пільговий стаж саме на КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" або на іншому підприємстві, правонаступником якого є КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА".
Так, з наданих позивачем до матеріалів справи документів судом не встановлено, що вказаний у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пенсій пенсіонер - ОСОБА_1 працював в КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" та заробив пільговий стаж саме в КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА".
Окрім того, суд враховує, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 09.09.2019 у справі №520/5291/19, яке набрало законної сили, встановлено, що відповідно п. 1.3 п. 1 статуту КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА", підприємство є правонаступником комунальних підприємств: КП Спеціалізоване ремонтно - будівельне управління "Харківкомунпромвод", КП "Науково-виробниче підприємство "ВОТЕ", КП Дирекція будівництва водоводу із каналу "Дніпро-Донбас", КП "Спеціальне проектно - конструкторське бюро автоматизованих систем управління водопостачання", що згідно рішення 40 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 28.09.2005 №158/05 та рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 10.09.2008 № 247/08 були реорганізовані шляхом приєднання до КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА".
КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" реорганізовано шляхом приєднання до комунального підприємства каналізаційного господарства "Харківкомуночиствод". Далі, КП КГ "Харківкомуночиствод" перейменовано в КП "Харківводоканал".
Відповідно до положень ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрала законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Разом з тим, суд зазначає, що з наданих позивачем документів судом взагалі не встановлено, на якому підприємстві працював та заробив пільговий стаж пенсіонер - ОСОБА_1 , вказаний в розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, наявних у матеріалах справи. Таких документів та відомостей позовна заяві не містить, як не містить і відомостей, що пенсіонер ОСОБА_1 працював на КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" або на іншому підприємстві, правонаступником якого є відповідач.
Окрім того, суд зазначає, що правовідносини щодо стягнення заборгованості по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за пенсіонера ОСОБА_1 вже були предметом розгляду справи № 520/18097/24, в межах якої Другим апеляційним адміністративним судом у постанові від 11.12.2024 було встановлено, що пенсіонер ОСОБА_1 не працював на КП "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" або на іншому підприємстві, правонаступником якого є відповідач.
Суд враховує зазначені обставини при розгляді даної справи у відповідності до положень ч. 4 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України.
У межах даної справи зазначених обставин позивачем також не доведено.
На підставі викладеного, суд вважає, що позивачем не доведено правомірність стягнення з відповідача фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій у сумі 1 547,01 грн за грудень 2024 року за пенсіонера ОСОБА_1 .
Відтак, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про стягнення з Комунального підприємства "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області заборгованості по сплаті фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період за грудень 2024 року в сумі 1 547,01 грн.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, сформованою у постанові від 24 січня 2019 року у справі № 810/2940/15.
Відповідно до ч. 1,2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За викладених обставин, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Керуючись статтями 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022, ЄДРПОУ 14099344) до Комунального підприємства "Виробничо-технологічне підприємство "ВОДА" (вул. Конторська, буд. 90, м. Харків, 61052, ЄДРПОУ 33206804) про стягнення заборгованості - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяДмитро ВОЛОШИН
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2025 |
Оприлюднено | 22.05.2025 |
Номер документу | 127478437 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні