Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2025 року справа №320/60498/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши в м. Києві в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" до Північно-Східного офісу Держаудитслужби, третя особа: ТОВ «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП», про зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" із позовом до Північно-східного офісу Держаудитслужби в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасування висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби від 26.11.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-09-27-009060-а від 27.09.2024 на закупівлю: робіт з Реконструкції території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про відсутність у відповідача правових підстав відхилення тендерної пропозиції останнього, оскільки тендерна пропозиція позивача складена повністю у відповідності до норм чинного законодавства України у сфері публічних закупівель.
Ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП".
Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідач, у наданому суду відзиві наголошує, що оскаржуваний висновок прийнятий ним відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у наданому суду відзиві.
Така позиція відповідача була заперечена позивачем у наданій суду відповіді на відзив.
Третя особа подала до суду письмові пояснення на позовну заяву в яких остання зазначила, що з висновком відповідача не погоджується та просить його визнати протиправним та скасувати.
Третя особа також подала до суду письмові пояснення на відзив які є аналогічні письмовим поясненням на позовну заяву.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09.01.2008 № 915 (в редакції від 08.08.2024 № 880) «Про реконструкцію території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Каналова, 40» Комунальне підприємство з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення «Спецжитлофонд» визначено замовником вищевказаних робіт.
Підпунктом 3.2 пункту 3 Розпорядження зобов`язано КП «Спецжитлофонд» визначити генеральну проектну та генеральну підрядну будівельну організацію для виконання будівельних робіт.
27 вересня 2024 року було оприлюднено оголошення UA-2024-09-27-009060-а про відкриті торги на закупівлю: Реконструкція території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків, очікуваною вартістю 727 413 685,00 грн. (з ПДВ).
КП з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "СПЕЦЖИТЛОФОНД" складено Тендерну документацію по процедурі Відкриті торги з (особливостями), яка, затверджена рішенням Уповноваженої особи з публічних закупівель 25.09.2024 № 25/09/24/Т на закупівлю за предметом: Реконструкція території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків.
18 жовтня 2024 року КП з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "СПЕЦЖИТЛОФОНД" складено Протокол про рішення уповноваженої особи щодо визначення переможця процедури закупівлі відповідно до якого вирішено:
-визначити TOB "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП" переможцем щодо закупівлі Реконструкція території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків;
-прийняти рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем; оприлюднити рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем щодо закупівлі, в електронній системі закупівель.
В подальшому, 01 листопада 2024 року між КП з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "СПЕЦЖИТЛОФОНД" (замовник) та ТОВ "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП" (виконавець) укладено договір № 2024-36 про закупівлю товарів за результатами процедури закупівлі № UA-2024-09-27-009060-a.
Предметом договору є зобов`язання виконавцем виконання будівельних робіт по об`єкту: Реконструкція території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків. Відповідно до листа Державної аудиторської служби України.
Наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби 01.11.2024 №43-3 «Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, підпунктів 15,16 пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 р. №2 (зі змінами), доручення Держаудитслужби від 23.10.2024 №003100-18/13263-2024 наказано розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
Додатком до вказаного наказу затверджено Перелік процедур для здійснення моніторингу серед яких, зокрема, рахується й закупівля № UА-2024-09-27-009060-а.
26 листопада 2024 року Відповідачем складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2024-09-27-009060-а, де зазначено наступне.
Дата початку моніторингу 04.11.2024, дата закінчення 22.11.2024.
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
-за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та особливостям установлено порушення вимог абз. 1 ч.3 ст.22 Закону та абз.1 п.28 Особливостей, п.13-1 Порядку №861;
-за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції установлено порушення вимог абз.2 п.п.2 п.44 Особливостей;
-за результатами аналізу питання дотримання вимог законодавства в частині підтвердження ступеня локалізації товару у складі робіт, установлено порушенням вимог п.3 Особливостей та п.6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Зобов`язання щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись ст.5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень).
Позивач не погоджується з висновком про результати моніторингу процедури закупівлі №UА-2024-09-27-009060-а від 26.11.2024 звернувся з даним позовом до суду.
Відповідно до статті 19 Конституції України (тут і далі нормативно-правові акти наведені у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 5 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України Про публічні закупівлі, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
За змістом статті 7-1 Закону України Про публічні закупівлі (далі також - Закон № 922) моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.
Щодо порушення при складанні тендерної документації, суд зазначає наступне.
За нормами пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в У країні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178, в редакції від 19.09.2024 (далі - Особливості) у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість яких у складі предмета закупі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Згідно з вимогами пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2024 році - 20 відсотків. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на йог офіційному веб-сайті.
До товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, відносяться, зокрема, такі товари, як: насоси та компресори; насоси; насоси для рідин; відцентрові насоси та підіймачі рідин; підіймачі рідин; відцентрові насоси.
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що відповідно до Технічного завдання, що міститься у тендерній документації Замовника (файл «Додаток №2 Відомість обсягів робіт 6-а черга.pdf»), при виконанні робіт за предметом досліджуваної процедури закупівлі передбачено придбання, зокрема, обладнання: Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 6524, с.190); Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 6695, с.195); Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 6863, с.199); Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 15162, с.436); Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 15333, с.441); Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 15501, с.446); Установка підвищення тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 10HM05S22TRVBE Н=42м (3 насоса) (позиція 17582, с.501); Установка підвищення тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 5HM05S22TRQBE Н=65,4м (3 насоса) (позиція 17583, с.501); Установка підвищення тиску протипожежного водопостачання Lowara 22HM05S55TR5VVBE Н=56,9м (2 насоса) (позиція 17584, с.501); Циркуляційний насос котлового контура ТР 80-140/2 Grundfos (позиція 18109, с.514); Циркуляційний насос котлового контура ТР 65-130/4 Grundfos с.514 (позиція 18110, с.514); Циркуляційний насос мережевий TPD 80-340/4 Grundfos (позиція 18111, с.514); Насос підживлювальної води типу гідроджет JP4-47 РТН Grundfos (позиція 18113, с.514); Насос опалення котельні UPS 25-100 180 1x230, Grundfos (позиція 18143, c.515), тобто товарів, які відносяться до товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Проте, в абзаці першому частини третьої статті 22 Закону зазначено, що Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону.
Абзац перший пункту 28 Особливостей передбачає, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 13-1 Порядку №861 встановлено, що 13-1. Замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності.
Якщо предметом закупівлі, внесеним до переліку, є колісні транспортні засоби, замовник визначає в тендерній документації вимогу щодо надання учасником процедури закупівлі сертифіката типу обладнання (або сертифікат типу транспортного засобу) чи сертифіката відповідності транспортних засобів або обладнання, чи сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні, виданого органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, який відповідно до законодавства призначений Мінінфраструктури, чи свідоцтво про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI), що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспортного засобу (VIN), виданого національною організацією України, уповноваженою на ведення реєстрації та присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI).
Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції сертифікат типу обладнання (або сертифікат типу транспортного засобу) чи сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання, чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні, виданий органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, який відповідно до законодавства призначений Мінінфраструктури, чи свідоцтво про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI), що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспортного засобу (VIN), виданого національною організацією України, уповноваженою на ведення реєстрації та присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI).
Разом з тим, згідно ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначаються такі відомості: -інструкція з підготовки тендерних пропозицій; -один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону; - інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; - інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у раз; потреби); - кількість товару та місце його поставки; - місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; - строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; - проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов; - опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота); - Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами; - перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі; - строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій; - валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції; - мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції; - кінцевий строк подання тендерних пропозицій; - розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); - розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати); - прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи Кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками; - вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг; - опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Таким чином, ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає, що повинно бути зазначено в тендерній документації, не містить положення щодо необхідності зазначення вимог щодо підтвердження ступеню локалізації.
Згідно Листа № 3323-04-62315-06 від 30.08.2022 Міністерства економіки України, для підтвердження відповідного ступеню локалізації згідно Закону замовник може встановити в тендерній документації вимогу про зазначення у тендерній пропозиції учасника інформації про наявність запропонованого товару в переліку із відповідним ступенем локалізації, який формує та веде Уповноважений орган, або встановити вимогу вказати безпосередньо посилання на відповідний товар тощо.
Отже, ні Законом України «Про публічні закупівлі», ні Постановою КМУ №1178, а ні Листом № 3323-04-62315-06 від 30.08.2022 Міністерства економіки України не встановлено обов`язку зазначати в тендерній документації вимоги щодо підтвердження ступеню локалізації учасниками. Відтак Тендерна документація замовника складена повністю у відповідності до чинного законодавства України у сфері публічних закупівель.
Як вбачається з оголошення про проведення процедури закупівлі, предметом закупівлі є роботи, а при закупівлі робіт, якщо товари, що підпадають під локалізацію, у складі договору, вони перевіряються окремо. Підсумування локалізації за різними позиціями не проводиться. Визначення, того чи підпадає товар під локалізацію в частині грошового еквіваленту здійснюється виключно щодо кожної позиції окремо на основі його вартісного показника.
Так, пунктом 6-1 прикінцевих положень Закону України «Про публічні закупівлі» прямо встановлено, що Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може щороку, не пізніше 31 жовтня, змінювати ступінь локалізації виробництва на наступний календарний рік до 5 відсотків у бік зменшення або до 10 відсотків у бік збільшення щодо кожного окремого товару, що є предметом закупівлі, визначеного підпунктом 2 цього пункту.
В своїх поясненнях замовником зазначалось, що вартість кожного окремого товару, який перераховано у висновку, не перевищує вартісні межі еквіваленту 200 тисяч грн. та не підпадає під локалізацію. Також замовником надавались і підтверджуючі документи щодо вартості кожної одиниці такого товару. Відповідачем дані пояснення не взяті до уваги.
Щодо порушення вимог абз.2 п.п.2 п.44 Особливостей при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП», то суд зазначає таке.
Відповідач у своєму висновку вказує, що Замовник у додатку 2 до тендерної документації надав відомість обсягів робіт, яка складається з локальних кошторисів, та встановив вимогу щодо надання учасником розрахунків (виконаних згідно з Кошторисними нормами України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві») та Договірної ціни; Підсумкової відомості ресурсів; Пояснювальної записки до договірної ціни; Об`єктного кошторису; Локального кошторису; Підсумкової відомості ресурсів до локального кошторису; Розрахунку адміністративних витрат; Розрахунку загальновиробничих витрат. Крім того, Замовник у додатку 2 до тендерної документації зазначив, що надані розрахунки повинні підтверджувати відповідність встановленим в технічному завданні вимогам як в частині технології виконання робіт, так і в частині обсягів та показників. У складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП», якого визначено переможцем торгів, надано договірну ціну з підтверджуючими розрахунками, зокрема, локальні кошториси. При цьому, у файлах «ЛК 02-01-018.pdf», «ЛК 02-01-019.pdf», «ЛК 02-01-020.pdf», «ЛК 02-01- 021.pdf», «ЛК 02-01-022.pdf», «ЛК 02-01-023.pdf», «ЛК 02-01-024.pdf», «ЛК 02-01-025.pdf», «ЛК 02-01-026.pdf», «ЛК 02-01-030.pdf», «ЛК 02-01-031.pdf», «ЛК 02-01-032.pdf», «ЛК 02- 01-039.pdf», «ЛК 02-01-040.pdf», «ЛК 02-01-041.pdf», «ЛК 02-01-045.pdf», «ЛК 02-01- 046.pdf», «ЛК 02-01-047.pdf», «ЛК 02-01-057.pdf» містяться лише останні сторінки локальних кошторисів (тобто 19 сторінок з 261 сторінки), з яких неможливо встановити відповідність встановленим в технічному завданні вимогам в частині технології виконання робіт, обсягів та показників. Відповідно до об`єктного кошторису, який об`єднує у своєму складі підсумкові дані з зазначених локальних кошторисів (файл «Об`єктний кошторис 02-01.pdf»), загальна вартість робіт за вказаними локальними кошторисами складає 226879949,00 грн. У межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п`ятої статті 8 Закону, Управління 14.11.2024 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника, зокрема, надати пояснення щодо розгляду тендерної пропозиції ТОВ «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП» з огляду на те, що на виконання вимоги додатку 2 до тендерної документації в частині надання локальних кошторисів, учасником у складі тендерної пропозиції надано 19 файлів, які містять не локальні кошториси, а лише їх останні сторінки.
З даним твердженням суд погодитись не може, оскільки абзац другий підпункту 2 пункту 44 Особливостей передбачає, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: тендерна пропозиція, зокрема, не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Відповідно до пункту 28 Особливостей Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Замовник в тендерній документації обов`язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Якщо замовник зазначає в тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, він повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеної замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію відповідно до абзацу четвертого підпункту 2 пункту 44 цих особливостей.
У тендерній документації відомості, наведені у пункті 2 частини другої статті 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому - восьмому цього пункту.
У тендерній документації зазначаються:
-один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством;
-підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України Про доступ до публічної інформації, та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.
Для об`єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об`єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 цих особливостей.
Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Пунктом 44 Особливостей встановлено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до пункту 5 Додатку 1 Документації зазначено Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, встановлених в Додатку № 2 до Тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції надає технічну специфікацію.
Якщо Учасником пропонується еквівалент товару до того, що вимагається Замовником, додатково у складі тендерної пропозиції Учасник надає таблицю, складену в довільній формі, яка у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником, до основних технічних та якісних характеристик еквівалентного товару, що пропонується Учасником. При цьому якість запропонованого еквівалента товару має відповідати якості, що заявлена в технічній специфікації Замовника. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником. У випадку, якщо учасником буде зазначено назву товару, яка буде містити словосполучення «або еквівалент», тендерна пропозиція такого учасника вважається як така, що не відповідає умовам технічної специфікації.
Разом з тим, у зазначеному переліку відсутні вимога щодо надання, зокрема, локальних кошторисів, тому, з урахуванням пункту 44 відсутність документів або інформації (окремих сторінок локальних кошторисів), які не передбачені додатком до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, а тому не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції TOB "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП". Отже, у позивача відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП".
Щодо порушення вимог п.3 Особливостей та пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в частині підтвердження ступеня локалізації товару у складі робіт, суд зазначає наступне.
Так відповідач, зазначає, що у складі тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі TOB «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП» міститься Підсумкова відомість ресурсів (файл « 173_ДЦ_ПВР.рdf»), в якій зазначене насосне обладнання загальною вартістю 1 326 971,41 грн, а саме: Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 186, с. 13); Установка підвищення тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 5HM05S22TRQBE Н=65,4м (3 насоса) (позиція 1521, с. 99); Установка підвищення тиску протипожежного водопостачання Lowara 22HM05S55TR5VVBE Н=56,9м (2 насоса) (позиція 1522, с. 99); Установка підвищення тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 10HM05S22TRVBE Н=42м (3 насоса) шт 1 (позиція 1523, с. 99); Насос опалення котельні UPS 25-100 180 1x230, Grundfos (позиція 1530, с. 100); Циркуляційний насос котлового контура ТР 80-140/2 Grundfos (позиція 1535, с. 101); Циркуляційний насос котлового контура ТР 65-130/4 Grundfos (позиція 1536, с. 101); Циркуляційний насос мережевий TPD 80-340/4 Grundfos (позиція 1537, с. 101); Насос підживлювальної води типу гідроджет JP4-47 РТ-Н Grundfos (позиція 1538, с. 101), Насос опалення котельні UPS 25-100 180 1x230, Grundfos (позиція 18143, с.515). Проведеним під час моніторингу аналізом Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на офіційному веб-сайті Мінекономіки (https://cutt.ly/SX8MmIQ) та на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https:// prozorro.gov.ua/page/localisation) інформації щодо зазначеного обладнання із підтвердженим ступенем локалізації більше 20 відсотків не виявлено. У межах проведення моніторингу процедури закупівлі, Управління 14.11.2024 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника, зокрема, щодо надання пояснень чи міститься зазначене обладнання загальною вартістю 1 326 971,41 грн., що пропонується учасником ТОВ «СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП», згідно Підсумкової відомості ресурсів (файл « 173_ДЦ_ПВР^ґ») у Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації (20 і більше відсотків) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https:// prozorro.gov.ua/page/localisation). На зазначений запит Управління Замовник 19.11.2024 оприлюднив в електронній системі закупівель пояснення, в якому зазначив, що перелік товарів зазначений в підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не містить наступних позицій: Установка підвищення тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 5HM05S22TRQBE Н=65,4м (3 насоса) (позиція 1521, с. 99); Установка підвищення тиску протипожежного водопостачання Lowara 22HM05S55TR5VVBE Н=56,9м (2 насоса) (позиція 1522, с. 99); Установка підвищенн' тиску господарчо-питного водопостачання Lowara 10HM05S22TRVBE Н=42м (3 насоса) іш 1 (позиція 1523, с. 99), у зв`язку з чим не підпадає під норми Закону в цій частині. Водночас наступний перелік товарів не підпадає під норми Закону щодо локалізації, оскільки їх вартість є меншою, ніж це передбачено підпунктом 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону: Насос Wilo TS40/14 А-1 (позиція 186, с. 13), Насос опалення котельні UPS 25-100 180 1x230, Grundfos (позиція 1530, с. 100), Циркуляційний насос котлового контура ТР 80-140/2 Grundfos (позиція 1535, с. 101); Циркуляційний насос котлового контура ТР 65-130/64 Grundfos (позиція 1536, с. 101); Циркуляційний насос мережевий TPD 80-340/4 Grundfos (позиція 1537, с. 101); Насос підживлювальної води типу гідроджет JP4-47 РТ-Н Grundfos (позиція 1538, с. 101). Однак, установки підвищення тиску Lowara є по суті саме насосами, які відповідно до відкритих джерел (інформації в мережі інтернет) продаються під назвами «Насос», «Насос багатоступінчатий», «Насос горизонтальний багатоступінчастий», «Насосна станція». Таким чином, вищезазначене обладнання є насосами, на який набуватиметься право власності на декілька одиниць однакового товару у складі предмета закупівлі робіт або послуг, до вартості яких установлені вартісні межі у 200 тисяч гривень, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Проте, як вбачається з матеріалів справи позивач надавав пояснення та підтвердження того, що до обладнання, яке є складовою робіт не підпадає під локалізацію, оскільки пунктом 3 Особливостей встановлено, що Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено. Тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: у 2022 році - 10 відсотків; у 2023 році - 15 відсотків; у 2024 році - 20 відсотків; у 2025 році - 25 відсотків; у 2026 році - 30 відсотків; у 2027 році - 35 відсотків; з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою:
СЛ = (1 - (МВ+ІВ) / С) х 100%,
де СЛ - ступінь локалізації виробництва;
МВ - митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень;
ІВ - вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару, що є предметом закупівлі, у постачальника - резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень;
С - собівартість товару, що є предметом закупівлі, гривень.
Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.
Уповноважений орган здійснює моніторинг дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ряди України, до предмета відання якого належать питання' промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може щороку, не пізніше 31 жовтня, змінювати ступінь локалізації виробництва на наступний календарний рік до 5 відсотків у бік зменшення або до 10 відсотків у бік збільшення щодо кожного окремого товару, що є предметом закупівлі, визначеного підпунктом 2 цього пункту.
Кабінет Міністрів У країни за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих
галузей виробництва, може зменшити ступінь локалізації виробництва для проведення
окремої закупівлі товару, визначеного підпунктом 2 цього пункту;
2) особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до таких товарів: дизель-генераторні установки; генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням; трансформатори; трансформатори з рідинним діелектриком; трансформатори напруги; вимірювальні трансформатори; трансформатори живлення; електричні конденсатори; конденсатори постійної ємності; конденсатори змінної та регульованої ємності; автомобілі швидкої допомоги; транспортні засоби для перевезення пацієнтів; мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб; міські та туристичні автобуси; громадські автобуси; двосекційні автобуси; низькопідлогові автобуси; туристичні автобуси; мототранспортні вантажні засоби; автоцистерни; автоцистерни для перевезення паливно-мастильних матеріалів; самоскиди; фургони; великовантажні мототранспортні засоби; автокрани та вантажні автомобілі-самоскиди; вантажні автомобілі з підіймальними платформами; вантажні автомобілі-самоскиди; мототранспортні засоби спеціального призначення; пересувні бурові вежі; пожежні транспортні засоби; пожежні автомобілі з поворотною драбиною; пожежні автоцистерни; пожежні автомобілі; транспортні засоби аварійно-ремонтного призначення; підмітально-прибиральні машини; підмітально-збиральні машини з вакуумно-пневматичною системою; поливальні машини; сміттєвози та асенізаційні машини; сміттєвози; сміттєзбиральні машини; вантажоперевізні транспортні засоби; електробуси; кузови, причепи та напівпричепи; кузови транспортних засобів; причепи, напівпричепи та пересувні контейнери; причепи та напівпричепи; напівпричепи; причепи; причепи загального призначення; залізничні та трамвайні локомотиви і рейковий рухомий склад та супутні деталі; залізничні локомотиви та тендери; локомотиви; локомотивні тендери; рейковий рухомий склад; вантажні залізничні вагони; транспортні засоби для ремонту та обслуговування залізничних доріг; залізничні та трамвайні пасажирські вагони і тролейбуси; трамвайні пасажирські вагони; залізничні пасажирські вагони; тролейбуси; залізничні вагони; багажні вагони та вагони спеціального призначення; самохідні частини; вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном; вертольоти та літаки; вертольоти; двигуни для повітряних літальних апаратів; турбореактивні двигуни; турбогвинтові двигуни; реактивні двигуни; навчально-тренувальні літаки; пошуково-рятувальні вертольоти; турбіни та мотори; парові турбіни; гідравлічні турбіни; водяні колеса; насоси та компресори; насоси; насоси для рідин; відцентрові насоси та підіймачі рідин; підіймачі рідин; відцентрові насоси; компресори; газові компресори; роторні компресори; повітряні компресори; турбокомпресори; поршневі об`ємні компресори; машини спеціального призначення різні; гірничодобувне та будівельне обладнання; врубові та тунелепрохідні, бурильні чи прохідницькі машини для добування вугілля чи гірських порід; прохідні комбайни; прохідні машини; машини для земляних і землерийних робіт та їх частини; машини для земляних робіт; фронтальні ковшові навантажувачі зі-зворотною лопатою; механічні лопати, екскаватори та ковшові навантажувачі, гірнича техніка; механічні лопати; механічні ковшові навантажувачі; землерийні машини; механічні екскаватори; машини для змішування гравію з бітумом;
3) Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може затверджувати додатковий перелік товарів, що належать виключно до продукції переробної промисловості, в якому встановлює вимоги щодо їх ступеня локалізації виробництва в розмірі, що не перевищує ступінь локалізації виробництва, встановлений підпунктом 1 цього пункту на відповідний рік.
До зазначеного додаткового переліку товарів не включаються товари, визначені підпунктом 2 цього пункту.
Замовник здійснює закупівлю товарів, включених до додаткового переліку товарів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, виключно у випадку, якщо їх ступінь локалізації виробництва перевищує або дорівнює ступеню локалізації виробництва, встановленому у зазначеному додатковому переліку товарів;
4) у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Цей пункт не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України "Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі", а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Проте, як вбачається із пропозицій Переможця процедури закупівлі, а також з проектно-кошторисної документації" вартість кожної одиниці товару, які є складовою предмета закупівлі не перевищує 200 тисяч гривень, та не підпадає під вимоги пункту 6-1 X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Разом з тим, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей; не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Проте, відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
У зв`язку із цим, суд звертає увагу, що Додатком 1 до тендерної документації перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, разом з тим зазначений перелік не містить інформації щодо необхідності подання учасником локальних кошторисів, а також підтвердження ступеня локалізації насосного обладнання.
Тому твердження відповідача, що позивач мав відхилити тендерну пропозицію з підстав локальних кошторисів, а також підтвердження ступеня локалізації насосного обладнання, є необґрунтованим, оскільки конкретно такої підстави, для відхилення тендерної пропозиції пункт 41 Особливостей № 1178, не містить.
Також суд, зазначає, що позивач, після отримання висновку про результати моніторингу, звертався до Відповідача з метою отримання роз`яснень щодо тексту висновку та якими саме нормативним актами передбачено порядок підтвердження локалізації щодо об`єктів, які замовник набуває у власність, коли вартість кожного такого об`єкта є меншою 200000 грн. Проте, відповідач, повторно процитував свій висновок та не надав жодного роз`яснення.
Щодо визначеного відповідачем способу усунення, виявлених під час моніторингу порушень законодавства у сфері публічних закупівель, суд зазначає наступне.
Держаудитслужба зобов`язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення, суд зазначає, що у цій частині спірний висновок, який є актом індивідуальної дії та породжує обов`язки для позивача, не відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України.
Так, загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, чого в цій справі відповідачем зроблено не було.
У частині першій статті 203 ЦК України наведено вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.
Частина перша статті 215 ЦК України визначає підставою недійсності правочину недодержання в момент його вчинення стороною (сторонами) вимог, встановлених наведеними приписами статті 203 Кодексу.
Відповідності до частини першої статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Аналіз наведених нормативних підстав недійсності правочинів та її наслідків дає можливість дійти висновку, що метою інституту недійсності правочину є повне скасування правочину як юридичного факту, а його застосування має приводити до відновлення стану, який існував до укладення правочину, який суперечить законодавству. Наслідком визнання правочину недійсним є недійсність зобов`язання, породженого таким правочином. У разі припинення договору з підстав, не пов`язаних з його недійсністю (виконання чи розірвання), припиняються зобов`язання за цим договором.
При цьому, згідно з частиною третьої статті 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Відповідно до статті 43 Закону №922-VIII договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.
В оскаржуваному висновку не зазначено про встановлення порушень, які у розумінні статті 43 Закону №922-VIII можуть свідчити про нікчемність договору.
Враховуючи, що вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім, недотримання вказаних вимог спричинює юридичну невизначеність, що не є прийнятним.
Крім того, усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків в оформленні тендерної документації у запропонований в оскаржуваному висновку спосіб може призвести до порушення прав та інтересів третьої особи TOB "СМАРТ СОЛЮШНЗ ГРУП" та мати негативні наслідки для репутації позивача, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 21 січня 2021 року у справі № 120/1297/20-а, від 04 травня 2023 року у справі № 160/5890/22.
Окрім того, втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).
Натомість, оскаржуваний висновок про результати моніторингу закупівлі не містить доказів та відомостей про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою відповідача про розірвання договору, в тому числі і застосування відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору відповідно до законодавства.
Відповідач обмежився лише зазначенням у констатуючій частині спірного висновку щодо виявлених порушень та зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору, не визначивши конкретний законодавчий спосіб розірвання договору, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 10 грудня 2019 року у справі №160/9513/18, від 05 березня 2020 року в справі № 640/467/19, від 23 квітня 2020 року у справі №160/5735/19, від 11 червня 2020 року в справі № 160/6502/19, від 12 серпня 2020 року у справа № 160/11304/19, від 21 січня 2021 року у справі №400/4458/19, від 21 жовтня 2021 року у справі № 640/17797/20 від 30 листопада 2021 року у справі № 420/5590/19, де вирішувалися подібні правовідносини, висловлював правову позицію, яка полягає у тому, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії.
У контексті спірних правовідносин слід враховувати, що основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього визначено статтею 41 Закону № 922-VIII, частиною першою якої передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Отже, замовникам слід керуватися приписами ЦК України та Господарського кодексу України (далі - ГК України), з урахуванням вимог, передбаченими Законом №922- VIII.
Визначення відповідачем способу усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору не вирішує питання обґрунтованості та вмотивованості спірного висновку як акту індивідуальної дії, оскільки, зокрема, положеннями ЦК України передбачено декілька способів розірвання договору.
За змістом частини першої статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до частин першої, четвертої 1, 4 статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Статтею 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Крім того, встановлене відповідачем порушення носить виключно формальний характер, оскільки не пов`язане із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції.
Зазначені висновки відповідають висновкам Верховного Суду, які були неодноразово викладені, зокрема, у постановах від 05.03.2020 у справі № 640/467/19, від 23.04.2020 у справі №160/5735/19 та від 11.06.2020 в справі №160/6502/19, від 26.11.2020 у справі №160/11367/19.
Таким чином, суд не вбачає визначених у висновку порушень позивачем законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, а тому відповідні доводи відповідача визнаються судом необґрунтованими.
Беручи до уваги зазначене суд вважає, що відповідачем, за час розгляду справи, на виконання вимог частини 2 статті 77 КАС України не було доведено правомірності прийнятого ним оскаржуваного рішення.
Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18 липня 2006 року у справі Проніна проти України, в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
У рішенні Європейського суду з прав людини Серявін та інші проти України вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пунктом 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) від 09 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).
З огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд зазначає, що решта доводів та тверджень учасників справи, у контексті наведених правових вимог, не впливають на висновки суду за наслідком розгляду даної справи.
Відповідно до статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:
1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
Відповідно до положень частин 1 та 2 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваного рішення на відповідність наведеним вище критеріям, суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення не відповідає наведеним у частині 2 статті 2 КАС України критеріям.
Згідно статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи зазначене, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028, 00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 241-246, 250, 263 КАС України суд, -
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасування висновок Північно-Східного офісу Держаудитслужби від 26.11.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-09-27-009060-а від 27.09.2024 на закупівлю: робіт з Реконструкції території виробничо-складської бази під будівництво житлових будинків та складських будівель за адресою: м. Київ, Солом`янський район, вул. Качалова, 40 (VI черга будівництва), код ДК 021:2015:45211000-9 - Будівництво багатоквартирних житлових та індивідуальних будинків.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Північно-східного офісу Держаудитслужби на користь Комунального підприємства з утримання та експлуатації житлового фонду спеціального призначення "Спецжитлофонд" понесені останнім судові витрати у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лиска І.Г.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2025 |
Оприлюднено | 23.05.2025 |
Номер документу | 127512740 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лиска І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні