ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/6725/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 травня 2025 рокум. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Коморного О.І., розглянув в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 про визнання протиправними дій Управління Служби безпеки України у Львівській області та зобов`язання вчинити дії.
Обставини справи.
До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 з вимогами:
- визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії;
- зобов`язати Управління Служби безпеки України у Львівській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про додаткові види грошового забезпечення та премії для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначає, що є пенсіонером, звільненим зі служби в органах Служби безпеки України, та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №2262-ХІІ (далі Закон №2262-ХІІ).
Позивач вважає, що має право на перерахунок пенсії на підставі довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2023, розрахованого з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", а не прожиткового мінімуму, встановленого на 01.01.2018. Посилається на те, що Закони України про Державний бюджет на 2020-2023 роки не містять застережень щодо застосування як розрахункової величини прожиткового мінімуму, встановленого на 01.01.2018.
Відтак, на думку Позивача, з 01.01.2020 положення пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі Постанова №704) в частині застосування прожиткового мінімуму на 01.01.2018 не відповідають актам вищої юридичної сили.
Позивач посилається на висновки Верховного Суду, які підтверджують його право на отримання довідки з урахуванням актуального прожиткового мінімуму. Листом від 05.03.2025 №62/21/5-178/171-2025 Відповідач відмовив у видачі такої довідки, посилаючись на відсутність підстав.
Ухвалою від 08 квітня 2025 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та Відповідачу запропоновано надати відзив на позовну заяву.
Відповідач, Управління Служби безпеки України у Львівській області, у відзиві на позовну заяву, проти задоволення позову заперечив. Стверджує, що підставою для видачі довідки є відповідне рішення Кабінету Міністрів України та списки від Головного управління Пенсійного фонду України (далі ГУ ПФУ).
Зазначає, що станом на 01.01.2023 грошове забезпечення військовослужбовцям СБУ виплачувалося виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого на 01.01.2018 (1762 грн), що було підтверджено і Постановою КМУ від 12.05.2023 №481.
Вказує, що Закон України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» встановив прожитковий мінімум для визначення посадових окладів працівників інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, у розмірі 2102 грн, що не є збільшенням відносно бази 1762 грн.
Також посилається на зміни до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій (Порядок №3-1), які, на його думку, з 18.04.2023 скасували право пенсіонера ініціювати перерахунок шляхом подання заяви.
Вважає, що підстав для видачі довідки на основі прожиткового мінімуму 2684 грн немає.
Суд, дослідивши позовну заяву, відзив на неї, додані до них докази та матеріали справи, оцінивши їх у сукупності, всебічно, повно та об`єктивно встановивши обставини справи, надав їм правову оцінку та
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Львівській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону №2262-ХІІ.
Позивач звернувся до УСБУ у Львівській області із заявою від 28.02.2025 про підготовку та надання до ГУ ПФУ у Львівській області довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії з 01.02.2023, із розрахунком окладів на основі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2023 (2684,00 грн), відповідно до Постанови №704.
Листом від 05.03.2025 №62/21/Б-178/171-2025 УСБУ у Львівській області відмовило Позивачу у видачі такої довідки, зазначивши, що грошове забезпечення військовослужбовцям СБУ виплачується на основі розрахунку з прожиткового мінімуму на 01.01.2018 (1762 грн), і що довідка може бути складена після відповідного рішення Кабінету Міністрів України та надходження списків від ГУ ПФУ.
Вважаючи таку відмову протиправною, Позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, регулюються Законом №2262-XII.
Частиною третьою статті 43 Закону №2262-XII встановлено, що пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії в розмірах, установлених законодавством, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною четвертою статті 63 Закону №2262-XII передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Постановою №704 затверджено схеми тарифних розрядів та коефіцієнтів.
Пунктом 4 цієї Постанови (в редакції Постанови КМУ №103 від 21.02.2018) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт. Законом України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01.01.2018 встановлено у розмірі 1762,00 грн. Законом України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01.01.2023 встановлено у розмірі 2684,00 грн.
Суд враховує усталену практику Верховного Суду з аналогічних питань. Зокрема, у постанові від 02.08.2022 у справі №440/6017/21 (та численних інших, що її наслідують) Верховний Суд сформулював правовий висновок, що з 01.01.2020 положення пункту 4 Постанови №704 в частині визначення розрахунковою величиною прожиткового мінімуму, встановленого законом на 01.01.2018, не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, оскільки прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік.
Відповідно, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування пункту 4 Постанови №704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року.
Верховний Суд також вказував, що встановлене пунктом 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 06.12.2016 №1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів не впливає на спірні правовідносини, оскільки розрахунковою величиною є прожитковий мінімум для працездатних осіб.
Закони України про Державний бюджет на 2020, 2021, 2022 та 2023 роки не містили застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення грошового забезпечення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого саме на 01.01.2018. Таким чином, для розрахунку складових грошового забезпечення станом на 01.01.2023 мав застосовуватися прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений Законом України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", тобто 2684,00 грн.
Доводи Відповідача про те, що фактично грошове забезпечення діючим військовослужбовцям СБУ станом на 01.01.2023 виплачувалося з розрахунку прожиткового мінімуму на 01.01.2018 (1762 грн) через обмеженість бюджетних асигнувань або на підставі Постанови КМУ №481 від 12.05.2023 (яка набрала чинності після дати, на яку Позивач просить довідку), не можуть бути підставою для відмови у видачі довідки, розрахованої відповідно до вимог чинного законодавства та усталеної судової практики.
Право Позивача на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не залежить від фактичного рівня бюджетних асигнувань чи внутрішніх розрахунків, а визначається нормами закону та правовими позиціями Верховного Суду.
Довідка має відображати розмір грошового забезпечення, який мав би бути встановлений за законом станом на 01.01.2023.
Посилання Відповідача на те, що Закон «Про Державний бюджет України на 2023 рік» встановив прожитковий мінімум для визначення посадових окладів працівників інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, у розмірі 2102 грн, є нерелевантним, оскільки грошове забезпечення військовослужбовців СБУ регулюється Постановою №704, яка прив`язує розрахунок до прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, без таких специфічних обмежень.
Щодо посилання Відповідача на те, що списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, від ГУ ПФУ у Львівській області не надходили, суд зазначає, що відповідно до пункту 23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі Порядок №3-1), пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Отже, Позивач має право ініціювати перерахунок пенсії шляхом отримання оновленої довідки. Зміни до Порядку №3-1, на які посилається Відповідач, не скасовують права особи на отримання довідки для перерахунку пенсії, якщо для такого перерахунку виникли законні підстави.
Таким чином, дії Відповідача щодо відмови у підготовці та наданні Позивачу оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023, розрахованого з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2023, є протиправними.
Щодо вимоги Позивача про зазначення у довідці конкретних розмірів щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у зразковій справі №380/19324/23 (постанова від 05.03.2024, залишена без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024).
Зокрема, у пункті 73 вказаної постанови Верховний Суд зазначив, що щомісячні виплати, як надбавка за особливості проходження служби та премія, мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, відповідно до абзацу 5 пункту 5 Порядку №45 (в редакції, чинній до внесення змін Постановою КМУ №103).
Відтак, для ефективного захисту порушеного права Позивача, Відповідача слід зобов`язати підготувати та надати до ГУ ПФУ у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення Позивача станом на 01.01.2023, розраховану відповідно до вимог ст.ст. 43, 63 Закону №2262-XII, Постанови №704, із застосуванням для обчислення посадового окладу та окладу за військовим званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2023 (2684,00 грн), та із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, обчислених з урахуванням перерахованих окладів.
Щодо строку звернення до суду, суд враховує висновки Верховного Суду у справі №380/1907/23 (постанова від 12.12.2023), згідно з якими до правовідносин щодо оскарження дій чи бездіяльності уповноважених органів щодо видачі довідки для перерахунку пенсії не застосовується шестимісячний строк звернення до суду, встановлений ч. 2 ст. 122 КАС України, з огляду на положення ч. 3 ст. 51 Закону №2262-ХІІ.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Позивачем надано квитанцію про сплату судового збору в розмірі 1211,20 грн.
Керуючись статтями 2, 6, 7-10, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
у х в а л и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України у Львівській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії.
3. Зобов`язати Управління Служби безпеки України у Львівській області (код ЄДРПОУ 20001591; адреса: 79011, м. Львів, вул. Вітовського, 55) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) станом на 01.01.2023 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2023 року (2684,00 грн), на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, обчислених з урахуванням перерахованих окладів, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023 року.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Служби безпеки України у Львівській області (код ЄДРПОУ 20001591; адреса: 79011, м. Львів, вул. Вітовського, 55) сплачений судовий збір у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 19 травня 2025 року.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Миколаївський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2025 |
Оприлюднено | 23.05.2025 |
Номер документу | 127513270 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні