Полтавський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/4216/25
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до 3 Територіального Одеського вузлу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до 3 Територіального Одеського вузлу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України про:
- визнання протиправними дії 3 Територіального Одеського вузлу урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо не нарахування та невиплати компенсації сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 №44, з нарахованої суми індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018;
- зобов`язання нарахувати та виплатити компенсацію сум податків у сумі 12143,46 грн. з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 №44, з нарахованої суми індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018.
Підставою для звернення до суду позивач визначив порушення своїх прав внаслідок непроведення компенсації податку з доходів фізичних осіб у розмірі 12143,46 грн з нарахованої та виплаченої 28.11.2024 на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі №440/6993/24 індексації грошового забезпечення.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.04.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що індексація грошового забезпечення має компенсаційний характер та не входить до структури базового грошового забезпечення. Оскільки дохід у формі донарахування виплат, розрахований на підставі рішення суду, виплачений фізичній особі - звільненому військовослужбовцю, то сума такого доходу оподатковується податком з доходів фізичних осіб (без компенсації) та військовим збором на загальних підставах (індивідуальна податкова консультація від 11.01.2024 № 182/ ІПК/99-00-24-03-03 ІПК). Отже, податок з доходів фізичних осіб відповідачем утримано з позивача правомірно відповідно до положень чинного законодавства. Вважає помилковими доводи позивача стосовно зобов`язання відповідача здійснити нарахування та виплату компенсації сум податку з доходів фізичних осіб із нарахованої суми індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 на виконання рішення суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24. Крім того, сума 12143,46 грн податку з доходів фізичних осіб, яку позивач вимагає нарахувати та виплатити не підтверджена жодним розрахунком та будь-яким документом.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 1 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд установив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 з 18.07.2000 по 31.12.2020 проходив службу на посадах офіцерського складу.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі №440/6993/24 визнано протиправними дії 3 Територіального Одеського вузла урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 із застосуванням базового місяця січень 2008 року. Зобов`язано 3 Територіальний Одеський вузол урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 із застосуванням базового місяця січень 2008 року, із урахуванням раніше виплаченої суми.
Відповідно до розрахунково-платіжної відомості № 195 на виконання вимог рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24 позивачу нараховано індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 із застосуванням базового місяця січень 2008 року в сумі 62274,14 грн, з якої НОМЕР_1 ТВУЗ Держспецзв`язку утримано податок з доходів фізичних осіб в сумі 11209,35 грн та військовий збір (1,5%) в сумі 934,11 грн. Сума 50130,68 грн перерахована на картковий рахунок позивачу.
Не погодившись із бездіяльністю відповідача щодо непроведення компенсації податку з доходів фізичних осіб у розмірі 12143,46 гривень з нарахованої індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення цього спору, суд виходить з такого.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 168.5 статті 168 Податкового кодексу України суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими, особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, а також визначених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" членами сім`ї, батьками, утриманцями загиблого (померлого) військовослужбовця, у зв`язку з виконанням обов`язків під час проходження служби, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян.
Умови та механізм щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу (в тому числі відрядженими до органів виконавчої влади та інших цивільних установ), співробітниками Служби судової охорони у зв`язку з виконанням ними своїх обов`язків під час проходження служби (далі - грошова компенсація) визначені Порядком виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року № 44 /надалі Порядок № 44/.
Згідно з пунктом 2 Порядку № 44 грошова компенсація виплачується громадянам України, які відповідно до законодавства мають статус військовослужбовця, поліцейського або є особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, ДСНС, податкової міліції, Національного антикорупційного бюро, Державного бюро розслідувань, співробітникам Служби судової охорони, а також особам, звільненим із служби, для відшкодування утриманих сум податку з їх грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, право на які вони набули у зв`язку з виконанням обов`язків під час проходження служби.
Зазначена в абзаці першому цього пункту грошова компенсація також виплачується іноземцям та особам без громадянства, які відповідно до законодавства мають статус військовослужбовця.
Пунктом 3 Порядку № 44 передбачено, що виплата грошової компенсації здійснюється установами (організаціями, підприємствами), що утримують військовослужбовців, поліцейських та осіб рядового і начальницького складу, за рахунок відповідних коштів, які є джерелом доходів цих осіб, шляхом рівноцінного та повного відшкодування втрат частини грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних у зв`язку з виконанням ними своїх обов`язків під час проходження служби (далі - грошове забезпечення), що пов`язані з утриманням податку з доходів фізичних осіб у порядку та розмірах, визначених Законом України "Про податок з доходів фізичних осіб".
Згідно з пунктами 4-5 Порядку №44 виплата грошової компенсації військовослужбовцям, поліцейським та особам рядового і начальницького складу здійснюється одночасно з виплатою їм грошового забезпечення.
Грошова компенсація виплачується за місцем одержання грошового забезпечення у розмірі суми податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.
Виходячи із системного аналізу цих норм, суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат їх доходів. Виплата грошової компенсації здійснюється одночасно з виплатою військовослужбовцям грошового забезпечення та виплачується установами, що утримують військовослужбовців за місцем одержання грошового забезпечення у розмірі суми податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.
Судом встановлено, що відповідач на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24 нарахував позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 із застосуванням базового місяця січень 2008 року в сумі 62274,14 грн. Із вказаної суми було утримано, зокрема, податок з доходів фізичних осіб (18%) в сумі 11209,35 грн, однак виплату грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб одночасно з виплатою відповідної суми грошового забезпечення відповідач не здійснив.
Довід відповідача щодо відсутності підстав для виплати позивачу грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб, оскільки виплати, з яких утримано податок, не є грошовим забезпеченням і їх здійснення відбулося на виконання рішення суду, тобто такі виплати не пов`язані з виконанням обов`язків несення служби, та позивач на час здійснення таких виплат на виконання рішення суду вже втратив статус військовослужбовця, суд відхиляє, оскільки з аналізу норми пункту 168.5 статті 168 ПК України слідує, що компенсації підлягає сума податку на доходи фізичних осіб, що утримана не тільки з грошового забезпечення, а й з грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, тобто для виплати військовослужбовцю компенсації податку з доходів фізичних осіб немає значення чи є виплачені суми складовими грошового забезпечення, чи не є такими складовими та чи виплачені вони під час проходження військової служби чи після звільнення зі служби на виконання судового рішення.
Крім того, при належному виконанні відповідачем своїх зобов`язань щодо нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018 відповідні суми індексації, з яких утримано податок, та грошова компенсація податку на доходи фізичних осіб мали бути виплачені позивачу одночасно з виплатою йому грошового забезпечення за відповідний період.
Такі висновки суду узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 22 червня 2018 року у справі №812/1048/17, від 25 червня 2020 року у справі № 825/761/17 та від 29 липня 2020 року у справі № 814/142/17.
Відповідно до розрахунково-платіжної відомості №195 на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24 позивачу нараховано індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018, базовий місяць січень 2008 року, у загальній сумі 62274,14 грн, з якої утримано, зокрема: податок на доходи фізичних осіб 11209,35 грн.
Таким чином, загальний розмір компенсації податку з доходів фізичних осіб з нарахованої індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24 становить 11209,35 грн.
Враховуючи викладене, суд з метою повного захисту прав позивача, вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати позивачу грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб в розмірі 11209,35 грн з нарахованих сум індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24 та зобов`язати відповідача здійснити нарахування та виплату позивачу грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб в сумі 11209,35 грн з нарахованих сум індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі № 440/6993/24.
Отже, позов підлягає задоволенню частково.
Оскільки позивач витрат по сплаті судового збору за подання цього позову не поніс, а доказів понесення інших судових витрат матеріали справи не містять, то відсутні підстави для розподілу судових витрат на підставі статті 139 КАС України.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до 3 Територіального Одеського вузла урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України
Інформація не підлягає розголошенню в загальному доступі відповідно до статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність 3 Територіального Одеського вузла урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо невиплати ОСОБА_1 грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб в розмірі 11209,35 грн з нарахованих сум індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі №440/6993/24.
Зобов`язати 3 Територіальний Одеський вузл урядового зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України здійснити нарахування та виплату ОСОБА_2 грошової компенсації податку з доходів фізичних осіб в розмірі 11209,35 грн з нарахованих сум індексації грошового забезпечення на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 у справі №440/6993/24.
В ііншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2025 |
Оприлюднено | 23.05.2025 |
Номер документу | 127514212 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні