ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
20 травня 2025 року м. Дніпросправа № 280/4503/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Олефіренко Н.А.,
секретар судового засідання Бендес А.Г.
за участю представника позивача Шкабуро О.В.
представника відповідача Гошко А.С.
розглянувши в режимі відеоконференції в м. Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.10.2024 року (головуючий суддя Конишева О.В)
в адміністративній справі №280/4503/24 за позовом ОСОБА_1 до відповідача Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Запорізької міської ради
про визнання протиправним та скасування наказу,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся 30.05.2014 до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до відповідача Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 №44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС- В-342/2268, зі змінами».
В обґрунтування позову вказав, що 19.04.2024 до паспорту прив`язки №ТС-В-342/2268 від 20.05.2021 внесені зміни схеми розміщення тимчасової споруди, зміни ескізів фасадів. Оскільки виконання робіт з зміни зовнішньої конфігурації тимчасової споруди потребує часу, позивач розраховував на 6 місячний строк для їх проведення. Натомість, відповідачем менш ніж через місяць проведено обстеження тимчасової споруди та видано Наказ про анулювання паспорту прив`язки. Позивач зазначає, що ним не було проведено роботи з заміни тимчасової споруди, що передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024, а лише узгоджено такі дії, тому подавати заяву у 10 денний термін не потрібно. Звертає увагу на порушення процедури проведення перевірки. Просить позов задовольнити.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17.10.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 №44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС- В-342/2268, зі змінами».
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Законом України «Про благоустрій населених пунктів», Порядком №244 та «Положенням про порядок оформлення документ в на розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємниць» діяльності у м. Запоріжжі» визначений лише граничний строки встановлення тимчасової споруди (6 місяців); строк дії паспорту прив`язки ТС ( який не може перевищувати 5 років). Оскільки інших строків не передбачено, тому роботи передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024, позивач повинен був провести в розумні строки, але не більше ніж 6 місяців. Вказав, що 10 днів на які посилається відповідач (п.8.7 Положення) не є строком протягом якого позивач повинен був провести дії передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024. Позивачем не було проведено роботи передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024, а лише узгоджені такі дії. Тобто лише після проведення відповідних робот зі заміни тимчасової споруди, на позивача покладається обов`язок з надання такої заяви потягом 10 днів. Підстави анулювання дії паспорта прив`язки тимчасової споруди, з моменту отримання позивачем паспорту прив`язки тимчасової споруди від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, не змінювалися, і така підстава для анулювання, як не подання заяви протягом 10 днів після встановлення тимчасової споруди (ТС), відсутня. Перелік підстав для анулювання є вичерпним, а саме: недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні; не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС, тому суд не прийняв даний аргумент відповідача, як обґрунтування правомірності прийняття оскаржуваного Наказу. Зауважив, що жодних доказів обізнаності позивача про проведення перевірки, про вручення акта обстеження, своєчасного повідомлення позивача про розгляд матеріалів перевірки, суду надано не було, що позбавило права позивач на надання пояснень та/або заперечень у визначеній законом формі та негативно вплинуло на його права та законні інтереси. Відтак, недотримання процедури проведення перевірки є самостійною і достатньою підставою для визнання протиправним і скасування оскаржуваного Наказу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 №44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, зі змінами».
Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що позивач повинен був надати відповідачу та районній адміністрації заяву про виконання вимог паспорту прив`язки протягом 10 днів після встановлення ТС. Зокрема наголошує, що посилання позивача на 6-місячний термін можливості приведення своєї ТС у відповідність до змін, внесених до паспорту прив`язки ТС 19.04.2024, є неправомірними, оскільки таких термінів не містять ні норми Порядку, ні норми Положення. Таким чином, оскільки позивачем не надано жодних доказів на підтвердження того, що його право було істотним чином порушено прийняттям оскаржуваного рішення, рішення прийнято уповноваженим органом місцевого самоврядування та з дотримання процедури, тож просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції з`ясовано, що Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 №44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268» виданий на підставі Акту обстеження територій 0157 від 10.05.2024, який складено за наслідками перевірки стану благоустрою території за адресою: м. Запоріжжя, пл. Маяковського (перевірка здійснена Комунальним підприємством «Муніципальна варта» Запорізької міської ради).
При цьому, при подачі позову та в ході розгляду справи в суді першої інстанції Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Запорізької міської ради не залучено у справу, однак рішення суду може вплинути на права та обов`язки Комунального підприємства «Муніципальна варта» Запорізької міської ради.Так, ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 25.03.2025 року залучено у справу №280/4503/24 за позовом ОСОБА_1 до відповідача Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради про визнання протиправним та скасування наказу третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство «Муніципальна варта» Запорізької міської ради.
У судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали свої позиції щодо рішення суду першої інстанції.
Представник відповідача просить рішення суду першої інстанції скасувати та відмовити в задоволенні позову.
Представник позивача просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Представник залученої у справу третьої особи в судове засідання не з`явився, про час і місце судового засідання повідомлений належним чином.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції виходить з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 23.02.2001 ОСОБА_1 зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером запису 21030170000014490 як фізична особа-підприємець.
З метою ведення власної господарської діяльності позивачем отримано паспорт прив`язки тимчасової споруди по продажу товарів народного споживання, який було видано Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради 20.05.2021, зареєстрований за номером ТС-В-342/2268. Місце розташування тимчасової споруди - м.Запоріжжя, площа Маяковського.
19.04.2024 до паспорту прив`язки № ТС-В-342/2268 від 20.05.2021 внесені зміни схеми розміщення тимчасової споруди, зміни ескізів фасадів.
10.05.2024 старшим інспектором відділу охорони громадського порядку комунального підприємства «Муніципальна варта» Запорізької міської ради із залученням головного спеціаліста-районного архітектурного відділу планування та забудови міста департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради, на підставі Наказу начальника комунального підприємства «Муніципальна варта» Запорізької міської ради від 30.04.2024 №30-ОД здійснена перевірка стану благоустрою території за адресою: м.Запоріжжя, пл. Маяковскького.
Правопорушення в Акті обстеження території від 10.05.2024 №0157, складеному комунальним підприємством «Муніципальна варта» Запорізької міської ради, знайшли своє відображення в оскаржуваному Наказі. За результатами обстеження виявлено факт недотримання вимог паспорту прив`язки від 20.05.2021 №ТС-В-342/2268, власник ФОП ОСОБА_1
10.05.2024 Акт обстеження території від 10.05.2024 №0157 був направлений в.о. Директора департаменту архітектури та містобулування Запорізької міської ради для вжиття заходів.
За результатами розгляду Акт обстеження території від 10.05.2024 №0157 відповідачем прийнятий Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 №44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, зі змінами».
Позивач вважає Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС- В-342/2268, зі змінами» протиправним.
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Статтею 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
При цьому, частиною 1 статті 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» встановлено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Слід взяти до уваги, що статтею 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що Правила благоустрою території населеного пункту (Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила.
На виконання норм статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.11.2017 №310 затверджені Типові правила благоустрою території населеного пункту.
Пунктом 5 розділу VIII вказаних Типових правил визначено, що розміщення тимчасових споруд (ТС) торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності здійснюється відповідно до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року № 244, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.11.2011 року за №1330/20068, та Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697.
Відповідно до п.п. 2.1, 2.2, 2.3 Розділу ІІ Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (Порядок №244), підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).
Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються:
графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості;
реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) / місцезнаходження ТС / контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.
Цей перелік документів є вичерпним.
Згідно п. 2.23 Розділу ІІ Порядку №244 після розміщення ТС замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив`язки ТС.
Відповідно до пункту 2.26 розділу ІІ вказаного Порядку дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:
Дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:
недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;
невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;
надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.
Згідно з пунктом 2.29 розділу ІІ Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.
Пунктом 2.32. розділу ІІ Порядку №244 встановлено, що у разі коли власник (користувач) має намір змінити її естетичний вигляд, він звертається до відповідного органу з питань містобудування та архітектури з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорта прив`язки ТС у частині ескізів фасадів.
Орган з питань містобудування та архітектури розглядає нові ескізи фасадів ТС впродовж десяти робочих днів з дня подання такої заяви та за відсутності обґрунтованих заперечень керівник (заступник) органу з питань містобудування та архітектури візує нові ескізи фасадів ТС.
Такі ж норми закріплені у п.п.5.1 п.5 «Положенням про порядок оформлення документів на розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємниць» діяльності у м. Запоріжжі» в редакції затвердженій рішенням Запорізької міське ради від 17.03.2023 №113 «Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 25.08.2016 №52 «Про затвердження Положень, що регулюють правовідносини функціонування тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та об`єктів дрібнороздрібної торговельної мережі на території м. Запоріжжя», зі змінами» ( в мережі інтернет, далі- Положення) у разі коли Замовник ТС має намір змінити її естетичний вигляд, він звертається до департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорту прив`язки ТС, у частині зміни схеми розташування ТС.
Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради розглядає нові ескізи фасадів ТС складені суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, з дотриманням авторського права на об`єкти архітектурної діяльності згідно з розділом VI Закону України «Про архітектурну діяльність», впродовж 10 робочих днів з дня подання такої заяви та за відсутності обґрунтованих заперечень директор департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради або уповноважена особа візує нові ескізи фасадів ТС з урахуванням положень концепції архітектурного середовища міста «Код міста».
Згідно п.п.5.1.2 п.5 «Положення про порядок оформлення документів на розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м.Запоріжжі», у разі коли Замовник ТС має намір змінити зовнішню конфігурацію, габарити та площу ТС, він звертається до департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради з письмовою заявою щодо внесення змін до паспорту прив`язки ТС у частині зміни зовнішніх габаритних розмірів.
Внесення змін до паспорту прив`язки ТС здійснюється шляхом викреслення відповідних листів, до яких вносяться зміни з додаванням нових листів.
Відповідно до пп.6.8.4 п.6.8 Положення паспорт прив`язки ТС (тимчасової споруди) анулюється згідно із наказом директора департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради або уповноваженою особою до закінчення строку його дії у наступних випадках: у разі не дотримання вимог паспорту прив`язки ТС при встановленні ТС та протягом його терміну дії.
Згідно п. 6.9.3. Положення наказ готується на підстав відповідного акту обстеження території, складеного установою «Інспекція з благоустрою міста Запоріжжя Запорізької міської ради або іншими підприємствами, установами, які відповідно до своєї компетенції реалізують повноваження та функції з благоустрою, здійснення контролю за станом благоустрою, з підстав, передбачених п.6.8.4 цього Положення.
Матеріалами справи підтверджується, що в силу акту від 10.05.2024 № 0157, встановлено повну невідповідність розташованої ТС до вимог паспорту прив`язки від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268.
У Наказі Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, зі змінами» зазначено про анулювання паспорту прив`язки ТС, наданого фізичній особі - підприємцю ОСОБА_2 , зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, зі змінами, з підстав недотримання вимог паспорту прив`язки ТС при встановленні ТС на пл. Маяковського.
Зокрема, у Наказом Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 44р вирішено:
1. Анулювати паспорт прив`язки ТС, наданий фізичній особі - підприємцю ОСОБА_2 , зареєстрований в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, зі змінами, з підстав недотримання вимог паспорту прив`язки ТС при встановленні ТС на пл. Маяковського, що полягають в наступному:
1.1. фактично ТС має розміри 3,2 м х 4,43 м, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда повинна мати розміри 3,0мх5,0 м. Тобто, встановлена геометрична невідповідність фактично встановленої ТС до вимог креслення «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50»;
1.2. фактично висота ТС - 2,95 м, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда повинна мати висоту 3,45 м;
1.3. фактично колір ТС - сірого кольору RAL-7035 з рекламними банерами, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда повинна мати наступні кольорові рішення: стіни - RAL -1001 (бежевий) з рустовкою, вітраж - RAL-7037 (сірий), козирок - полікарбонат RAL -1001 (бежевий);
1.4. фактично поряд з ТС наявне одне холодильне обладнання, що порушує вимоги креслення «Заходи щодо благоустрою та озеленення прилеглої території до схеми розміщення ТС М 1:500», згідно з яким не передбачено розміщення холодильного обладнання біля ТС;
1.5. фактично поряд з ТС наявна одна стійка (столик) біля ТС з габаритами 0,6 х2,0м, висотою 2,55 м, що порушує вимоги креслення «Заходи щодо благоустрою та озеленення прилеглої території до схеми розміщення ТС М 1:500», згідно з яким не передбачено розміщення зазначеної конструкції біля ТС;
1.6. фактично з боку фасаду 1-2 ТС наявна конструкція навісу (маркіза) зі стійками (виліт - 2,020 м), що порушує вимоги креслення «Ескізи фасадів у кольорі ТСМ 1:50», згідно з яким не передбачено розміщення навісу такого типу;
1.7. фактично розміщення та крок рустовки фасадів ТС не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТСМ 1:50»;
1.8. фасад 1-2: фактично на фасаді знаходяться три вітража та двері, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда по всій висоті фасаду 1-2 повинна мати три вітража, а в середній частині - п`ять вітражів;
1.9. фасад А-Б: фактично фасад глухий, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС на фасаді повинні бути розташовані двері з прив 'язкою 1,0 м від осі А, шириною 1, 0 м;
1.10. фасад Б-А: фактично на фасаді знаходяться два вітража, шириною 1,92 м та закриті банерами у нижній частині, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС «Ескізи фасадів у кольорі ТС М 1:50»>. У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда по всій висоті фасаду Б-А повинна мати всього три вітража, шириною 2,1 м (один - у нижній частині, два - у верхній частині ТС);
1.11. фактично ТС розміщена на відстані 9,8 м від бордюру пр. Маяковського, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС ««Схема розміщення ТС М 1:500». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда повинна бути розташована на відстані 10,0 м від бордюру пр. Маяковського.
1.12. фактично ТС розміщена на відстані 11,2 м від огородження зеленої зони з боку пр. Соборного, що не відповідає вимогам креслення паспорту прив`язки ТС ««Схема розміщення ТС М 1:500». У відповідності до зареєстрованого паспорту прив`язки ТС дана споруда повинна бути розташована на відстані 10,6 м від огородження зеленої зони з боку пр. Соборного.
1.13. На час проведення обстеження встановлено повну невідповідність розташованої ТС до вимог паспорту прив`язки від 20.05.2021 № ТС-В-342/2268 та Концепції архітектурного середовища міста Запоріжжя ««КОД МІСТА» довідника з облаштування благоустрою магістралей та вулиць м. Запоріжжя (ТОМ III), який, затверджено рішенням виконавчого комітету Запорізької міськоїради від 24.06.2019 № 262 ««Про затвердження довідників з облаштування міста Запоріжжя та альбому проектних поперечних профілів вулиць м. Запоріжжя».
2. Головному спеціалісту відділу містобудівного кадастру департаменту архітектури та містобудування міської ради ЗОТКІНІЙ Марині: внести відповідні зміни до містобудівного кадастру; забезпечити оприлюднення наказу на офіційному сайті департаменту архітектури та містобудування міської ради.
3. Завідувачу сектору діловодства відділу правового забезпечення, організаційної та кадрової роботи департаменту архітектури та містобудування міської ради - СТАРЧЕНКО Євгенії забезпечити направлення даного наказу на адресу фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 ), копії наказу - до департаменту муніципального управління міської ради.
4. Наказ набирає чинності з моменту його підписання.
Отже, Наказ Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради №44р про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди датований 10.05.2024.
При цьому 19.04.2024 до паспорту прив`язки №ТС-В-342/2268 від 20.05.2021 були внесені зміни схеми розміщення тимчасової споруди, зміни ескізів фасадів.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що вищезазначений наказ про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди прийнято відповідачем через 21 день після внесення змін до паспорту прив`язки.
Водночас, виконання робіт з зміни зовнішньої конфігурації тимчасової споруди потребує часу, тому, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, 21 день для втілення зазначених змін, є недостатнім часом.
Зокрема позивач розраховував на 6 місячний строк для проведення вказаних змін, що, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, є обґрунтованим та реальним строком для реалізації змін.
Натомість, оскільки відповідачем менш ніж через місяць проведено обстеження тимчасової споруди та видано Наказ про анулювання паспорту прив`язки, тому позивачем не могло бути проведено роботи з заміни тимчасової споруди.
Так, зміни, що внесені до паспорту прив`язки датовані 19.04.2024.
Однак прийняття наказу № 44р про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди, який датований 10.05.2024, свідчить про порушення процедури проведення перевірки та, як наслідок, зазначеного наказу.
Матеріалами справи підтверджується, що Департаментом архітектури та містобудування Запорізької міської ради на адресу позивача поштовою кореспонденцією був направлений лист від 13.05.2024 №699912601193605 (без посилання який саме документ направлявся позивачу).
Вказаний лист повернувся відповідача з відміткою «не отримав, повернення 30.05.2024»
При цьому, позивач зазначає, що про існування Наказу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 N44р позивачу стало відомо 15.05.2024 з офіційного сайту департаменту архітектури та містобудування міської ради, де він був розміщений.
Також матеріалами справи підтверджується, що 15.05.2024 позивач звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради з запитом про надання копій документів, а саме:
акту обстеження території від 10.05.2024 №0157,
листа від 10.05.2024 №03-02/797, які слугували підставами для прийняття наказу №44р від 10.05.2024.
21.05.2024 позивачем отримано лист від Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради №04.03.01-06/із-040 від 21.05.2024 до якого приєднано:
акт обстеження території від 10.05.2024 №0157,
лист Комунального підприємства «Муніципальна варта» Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 03 0-2/797.
Відповідно до листа Комунального підприємства «Муніципальна варта» Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 03-02/797 КП «Муніципальна варта» спільно з представником Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради було проведено обстеження території з питання додержання вимог паспорту прив`язки при розміщенні тимчасової споруди по пл. Маяковського. За результатами проведеного обстеження Департаменту архітектури та містобудування ЗМР надіслано акт обстеження території №0157 від 10.05.2024.
Згідно акту обстеження території від 10.05.2024 №0157 інспекторами відділу охорони громадського порідку КП «Муніципальна варта» із залученням спеціаліста Департаменту архітектури та містобудування ЗМР здійснена перевірка стану благоустрою території за адресою: м. Запоріжжя, пл. Маяковського. За результатами обстеження виявлено факт недотримання вимог паспорту прив`язки від 20.05.2021 № ТС-В-342/2268, власник ФОП ОСОБА_1 .
Тобто відповідачем виявлено факт недотримання вимог паспорту прив`язки ТС від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, з урахуванням змін від 19.04.2024 року, які були внесені позивачем до паспорту прив`язки.
Аналіз вказаних обставин дають підстави для висновку, що з 19.04.2024 (тобто з моменту внесення змін в паспорт прив`язки) до 10.05.2024 (тобто до моменту проведення перевірки та прийняття Наказу про анулювання паспорту прив`язки), пройшло досить мало часу для завершення робіт, внесених 19.04.2024 змін у паспорт прив`язки.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що Законом України «Про благоустрій населених пунктів», Порядком №244 та «Положенням про порядок оформлення документ в на розміщення стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємниць» діяльності у м. Запоріжжі» визначений лише граничний строки встановлення тимчасової споруди (6 місяців); строк дії паспорту прив`язки ТС ( який не може перевищувати 5 років).
Отже, вище наведені нормативно-правові акти не місять в собі відомостей щодо строку для виконання робіт зі зміни зовнішньої конфігурації, габаритів та площі ТС, вказані норми мають лише посилання на строк анулювання паспорту прив`язки ТС, у випадку не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС.
Оскільки інших строків не передбачено, тому суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що роботи передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024, позивач повинен був провести в розумні строки, але не більше ніж 6 місяців.
Відповідач посилаючись на п.8.7. Положенням наголошує, що протягом 10 днів після встановлення ТС Замовник ТС має надати (поштою чи надавши особисто) до департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради та до департаменту муніципального управління Запорізької міської ради, заяву за формою розташування ТС заяву, за формою, згідно з додатком 2, у якому зазначає, що він виконав вимоги паспорту прив`язки ТС.
Така заява від позивача не надходила.
Тобто відповідач вважає, що позивач повинен був надати у відповідний орган заяву про виконання вимог паспорту прив`язки протягом 10 днів після встановлення ТС.
Натомість, 10 днів на які посилається відповідач (п.8.7 Положення) не є строком протягом якого позивач повинен був провести дії передбачені змінами внесеними до паспорту прив`язки 19.04.2024.
Позивачем не було (і не могло бути) проведено роботи протягом 21дня, що передбачені змінами, які внесені до паспорту прив`язки 19.04.2024 (можливо лише узгоджені таких дій, робіт).
Тобто лише після проведення відповідних робот зі заміни тимчасової споруди, на позивача покладається обов`язок з надання такої заяви потягом 10 днів.
Зокрема, слід зазначити, що підстави анулювання дії паспорта прив`язки ТС, з моменту отримання позивачем паспорту прив`язки тимчасової споруди від 20.05.2021 за номером ТС-В-342/2268, не змінювалися, і така підстава для анулювання, як не подання заяви протягом 10 днів після встановлення ТС, відсутня.
Перелік підстав для анулювання є вичерпним, а саме:
недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;
не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;
надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 Порядку №244, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.
Як наслідок, суд першої інстанції обґрунтовано спростував доводи відповідача, як підстави для прийняття Наказу №44р про анулювання паспорту прив`язки ТС.
.
Щодо порядку проведення перевірки стану благоустрою території за адресою, пл. Маяковського колегія суддів апеляційної інстанції зазначає насиупне.
Відповідно до статей 38, 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.
Самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Для здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські ради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.
Самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:
1) проведення перевірок території;
2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;
3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;
4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.
Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що питання, пов`язані з благоустроєм території населеного пункту, зокрема здійснення заходів щодо благоустрою населених пунктів, самоврядного контролю дотримання правил благоустрою, видачі паспортів прив`язки для розміщення тимчасових споруд та інші відносяться до компетенції виконавчих органів, зокрема, у правовідносинах, щодо яких виник спір у цій справі - виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Виходячи з перелічених норм, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад мають повноваження здійснювати контроль за станом благоустрою та утримання територій населених пунктів, інженерних споруд, об`єктів зокрема шляхом проведення перевірок територій.
Відповідно до преамбули Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки, відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 1 ст. 2 Закону №877-V визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Також абз. 4 ч.1 ст. 2 Закону №877-V встановлено, що заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами,
Оскільки виконавчі органи сільських, селищних, міських рад наділені законодавчими повноваження здійснювати самоврядний контроль за станом благоустрою та утримання територій населених пунктів, перевірки (які на пряму впливають на господарську діяльність суб`єктів господарювання) повинні проводитись з дотриманням положень ст. 6, 7 Закону стосовно повідомлення особи про проведення перевірки.
При цьому, перевірка має проводитися в присутності особи, яка перевіряється.
Особі, що перевіряється (в разі виявлення порушень) має бути вручено акт перевірки, припис.
Тобто, такий контроль, в тому числі перевірки, не можуть проводитись свавільно без дотримання будь-якої процедури, яка б захищала права осіб, які перевіряються.
Наведений висновок узгоджується із приписами Закону України «Про адміністративну процедуру» від 17.02.2022 № 2073-IX, що набрав чинності 15.12.2023.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що за правилами частин 1-3 статті 17 Закону України «Про адміністративну процедуру» особа має право бути заслуханою адміністративним органом, надавши пояснення та/або заперечення у визначеній законом формі до прийняття адміністративного акта, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи.
Водночас, позивач був позбавлений права бути заслуханим адміністративним органом, надавати пояснення та/або заперечення.
Так, матеріали справи не містять доказів обізнаності позивача про проведення перевірки, про вручення акта обстеження, своєчасного повідомлення позивача про розгляд матеріалів перевірки.
Отже позивач був позбавлений зазначених прав.
При цьому, недотримання процедури проведення перевірки є самостійною і достатньою підставою для визнання протиправним і скасування оскаржуваного Наказу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 10.05.2024 № 44р «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зареєстрованого в містобудівному кадастрі від 20.05.2021 за номером ТС- В-342/2268, зі змінами».Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача та норми законодавства України, що регулюють дані правовідносини спростовують доводи відповідача.
Доводи апеляційної скарги щодо суті спору не спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.10.2024 року -залишити без змін.
Постанова набирає законної сили 20.05.2025 та в силу ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 20.05.2025.
В повному обсязі постанова виготовлена 20.05.2025.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяН.А. Олефіренко
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2025 |
Оприлюднено | 23.05.2025 |
Номер документу | 127517076 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні