Герб України

Постанова від 21.05.2025 по справі 758/4133/24

Подільський районний суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 758/4133/24

3/758/798/25

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 травня 2025 року м. Київ

Подільський районний суд міста Києва у складі

головуючого судді - Казмиренко Л.В.,

при секретарі - Кренджеляк А.М.,

за участю представника Енергетичної митниці - Швед А.О.,

захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності - адвоката Кононенко О.С.,

розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України, про притягнення

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації : АДРЕСА_1 , директора ТОВ "Гурмаш-Оіл"

до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,

встановив :

Згідно протоколу про порушення митних правил № 537/90300/23 від 26.12.2023 року, 19.12.2022 через пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки транспортним засобом р.н. НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , підприємство перевізник ТОВ «Вінтранссервіс» (ЄДРПОУ 41881612), на митну територію України на адресу ТОВ «Гурмаш-Оіл» (код ЄДРПОУ 44624975) ввезено товар «бензин автомобільний» у кількості 24 992 кг, 33,619 тис. л. при 15° С, вартістю 18 975,18 Євро. Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів:

- митна декларація типу «IM ЕЕ» від 18.12.2022 N? 22UA903220000555U5;

- товаротранспортна накладна CMR від 16.12.2022 N? LV-HUS-161222/02;

-рахунок (commercial invoice) від 16.12.2022 N? BP 637/2022;

- сертифікат якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005;

- зовнішньоекономічний контракт від 07.12.2022 N? 60.

Відповідно до умов зазначеного зовнішньоекономічного контракту, продавцем товару виступає швейцарське підприємство «Hussar» AG (Zugerstrasse 32, 6340 Baar, CH, Switzerland), відправку товару здійснено з території вільної зони Ризького порту підприємством SIA «Pars Terminals» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), одержувачем та покупцем є ТОВ «Гурмаш-Оіл».

19.12.2022 зазначений товар був випущений у вільний обіг за митною декларацією типу «ІМ 40 ДЕ» N? 22UA903220000586U8. В гр. 34 зазначеної митної декларації декларантом заявлено країну походження товару - EU (Європейська Спільнота). Крім того, з метою підтвердження фізико-хімічних характеристик товару до митних органів надано сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005, відповідно до якого товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає стандарту LST EN 228:2012+A1:2017, відомості про який внесені до гр. 44 митної декларації типу «ІМ 40 ДЕ» N? 22UA903220000586U8.

Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.

Нормами ст. 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв?язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.

Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 N? 927, «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива». Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території Російської Федерації та Республіки Білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких с Російська Федерація та Республіка Білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб?єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (автомобільні бензини) або їх аналогів.

З метою дотримання вищезазначених норм, посадовими особами ТОВ «Гурмаш-Оіл» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів для підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Першого березня 2023 року листом N? 20/20-01-01/7.6/21 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб?єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в Російській Федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».

З метою здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України даного товару Енергетичною митницею був направлений проєкт запиту до митних органів Латвійської та Литовської Республік (лист Енергетичної митниці від 01.03.2023 N? 7.6-3/7.6-20.3/26/4/694).

Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 27.07.2023 N? 26/26-04/7.6/1861) одержувачем та покупцем товару в Україні є ТОВ «Гурмаш-Оіл».

06.11.2023 до Енергетичної митниці надійшла відповідь митних органів Литовської Республіки (лист Держмитслужби від 06.11.2023 N? 26/26-04/7.6/2879). Згідно з інформацією та копіями документів, наданих митними органами Литовської Республіки, сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 N? 161427 4829005 був виданий на партію товару «бензин 95/ unleaded petrol «Premium» grade 95 with oxygen of 2.7%, class D» y кількості 466 970 кг, який був реалізований латвійському підприємству SIA «Orlen Latvija» та переміщений від виробника залізничним транспортом (8 залізничних цистерн).

Крім того митними органами Литовської Республіки повідомлено, що наданий митним органам України сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005 відрізняється від сертифікату (паспорту) якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005, виданого литовським підприємством «Orlen Lietuva», в частині фактичних показників якості та підпису співробітника підприємства.

Також, Public Company «Orlen Lietuva» повідомила (лист від 16.10.2023 N? D2(12.119)-2356), що продукція придбана в Компанії, може бути перепродана покупцями третім особам за умови, що сертифікати якості, видані Компанією, використовуються виключно для кількості придбаної продукції. Покупці, які об?єднують різні продукти на своїх терміналах і згодом продають ці продукти третім особам, зобов?язані надати власні сертифікати якості та не мають права використовувати сертифікати видані Компанією.

Тобто директором ТОВ «Гурмаш-Оіл» гр. ОСОБА_1 до митних органів України був наданий сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 N? 161427 4829005, який відрізняється від сертифікату (паспорту) якості від 03.12.2022 N? 161427_4829005 надісланого митними органами Литовської Республіки в частині фактичних показників якості та підпису співробітника підприємства.

Таким чином, директором ТОВ «Гурмаш-Оіл» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «бензин автомобільний» у кількості 24 992 кг, 33,619 тис. л при 15° С, вартістю 18 975,18 Євро або 736 952,35 грн. (станом на 19.12.2022 курс становив 1 Євро = 38,8377 грн.) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару.

Відповідно до ч. 2 ст. 459 Митного кодексу України суб?єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами, директором ТОВ «Гурмаш-Оіл» є громадянка ОСОБА_1 .

Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.

Згідно з інформацією розміщеною в АСМО «Інспектор» ПІК «Провадження в справах про ПМП» Держмитслужби встановлено, що гр. ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушень відповідальність за які передбачена ст. 482, 483 Митного кодексу України не притягувалась.

Таким чином, в діях директора ТОВ «Гурмаш-Оіл» гр. ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу, як підстави для переміщення товарів документів одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару.

В судовому засіданні представник митного органу Швед А.О. підтримала протокол про адміністративне правопорушення, просили ОСОБА_1 визнати винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та застосувати основне і додаткове стягнення, передбачені частиною 1 статтею 483 Митного кодексу України, у вигляді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил із конфіскацією товару. Відповідно до ч. 2 ст. 541 МКУ у разі застосування конфіскації просила стягнути вартість цього товару.

Зазначили, що паспорт (сертифікат) якості є обов`язковим документом для переміщення через митний кордон України такого товару та згідно зі ст. 198 Митного кодексу України містить відомості про товар, достатні для його ідентифікації при здійсненні його пропуску у пункті пропуску через державний кордон України. ТОВ "Гурмаш-Оіл", який є імпортером бензину на митну територію України та пред`являє документи митним органам, повинен додержуватись вимог законодавства, виконувати митні правила України. Замовлення бензину в швейцарського підприємства "HUSSAR" AG (продавця) здійснювала саме директор ТОВ "Гурмаш-Оіл" ОСОБА_1 на підставі зовнішньоекономцічного контракту від 07.12.2022 № 60. Усі питання організації перевезення, оформлення та подачі документів, виконання зобов`язань за контрактом лежать виключно в площині господарських правовідносин між ТОВ "Гурмаш-Оіл" та її іноземним контрагентом. Саме директор ТОВ "Гурмаш-Оіл" ОСОБА_1 вчиняла активні дії щодо ввезення (переміщення), а також митного оформлення товару "бензин" вагою 24 992 кг, вартістю 736 952,35 грн. та у подальшому введення в обіг на ринок України походження з іншої держави від виробника до споживача та несе відповідальність за її відповідність вимогам Технічного регламенту, а тому саме ОСОБА_1 є суб`єктом даного правопорушення та підлягає притягненню до відповідальності за порушення митних правил. З метою здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України даного товару Енергетичною митницею був направлений проєкт запиту до митних органів Латвійської та Литовської Республік (лист Енергетичної митниці від 01.03.2023 року №7.6-3/7.6-20.3/26/4/694). Відповідно до інформації та копій документів, наданих митними органами Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 27.07.2023 № 26/26- 04/7.6/1861) одержувачем та покупцем товару в Україні є ТОВ «Гурмаш-Оіл». 06.11.2023 до Енергетичної митниці надійшла відповідь митних органів Литовської Республіки (лист Держмитслужби від 06.11.2023 № 26/26- 04/7.6/2879). Згідно з інформацією та копіями документів, наданих митними органами Литовської Республіки, сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 № 161427_4829005 був виданий на партію товару «бензин 95/ unleaded petrol «Premium» grade 95 with oxygen of 2.7%, class D» у кількості 466 970 кг, який був реалізований латвійському підприємству SIA «Orlen Latvija» та переміщений від виробника залізничним транспортом (8 залізничних цистерн). Крім того, митними органами Литовської Республіки повідомлено, що наданий митним органам України сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 № 161427_4829005 відрізняється від сертифікату (паспорту) якості від 03.12.2022 № 161427_4829005, виданого литовським підприємством «Orlen Lietuva», в частині фактичних показників якості та підпису співробітника підприємства. Також Public Company «Orlen Lietuva» повідомила (лист від 16.10.2023 №D2(12.11-9)-2356), що продукція придбана в Компанії, може бути перепродана покупцями третім особам за умови, що сертифікати якості, видані Компанією, використовуються виключно для кількості придбаної продукції. Покупці, які об`єднують різні продукти на своїх терміналах і згодом продають ці продукти третім особам, зобов`язані надати власні сертифікати якості та не мають права використовувати сертифікати видані Компанією. Також згідно з даними розміщеними в базі даних АСМО «Інспектор» - з території вільної зони Ризького порту (підприємством SIA «Pars Terminals») з використанням сертифікату (паспорту) якості від 03.12.2022 № 161427_4829005 на митну територію України ввезено товар «бензин автомобільний» у загальній кількості близько 1 167,746 тон, тоді як зазначений сертифікат відповідно отриманої від Public Company «Orlen Lietuva» інформації виданий на кількість - 466,970 тон (466 970 кг). Стосовно фіхико-хімічних властивостей, то у сертифікатів якості від 03.12.2022 №161427_4829005, заводом виробником визначено густину товару при 15С на рівні 726,0 кг/м3, тоді як в наданому керівником ТОВ "Гурмаш-Оіл" паспорті, з аналогічними реквізитами, густину визначено на рівні 743,4 кг/м3, що призвело до зменшення кількості товару, щодо якого відповідно до Податкового кодексу України розраховується сума акцизного податку при імпорті товару в Україну. Враховуючи викладене, ТОВ "Гурмаш-Оіл" в особі директора до митних органів України був поданий сетифікат якості від 03.12.2022 №161427_4829005, який відрізняється від надісланого органами Литовської Республіки в частині фактичних показників якості та підпису співробітника підприємтва. Дирктор ТОВ "Гурмаш-Оіл" ОСОБА_1 подала митним органам сертифікат якості від 03.12.2022, одержаний з порушенням установленого порядку, так як поставка товару здійснювалась не з місця виробництва товару - заводу виробника, а з території вільної зони Ризького порта підприємства SIA "Pars Terminals", а продавцем товару виступало швейцарське підприємство "HUSSAR" AG, та зазначений сертифікат був виданий при реалізації товару підприєству Orlen Latvija, яке не є відправником, ні виробником товару при поставці останнього в Україну. Так, "Orlen Lietuva" є виробником даного бензину, місцезнаходження якого Литовська Республіка. У рахунках-фактурах та графах 34 митної декларації зазначено країну походження - ЄС, і сертифікат якості є єдиним документом, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару. А тому, на товар "бензин" у кількості 25 069 кг не підтверджено і походження товару, а також його фізико-хімічні характеристики.

Від захисника ОСОБА_1 - адвоката Кононенко О.С. надійшли письмові пояснення, за змістом яким просила провадження у справі закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення на підставі п.1 ч. 1 ст. 247 Митного кодексу України. Зазначила, що у діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України. Так, поставка товару здійснювалась на підставі укладеного між ТОВ "Гурмаш-Оіл" в особі директора ОСОБА_1 та швейцарським підприємством "HUSSAR" AG Договору, відповідно до умов якого обов`язок надати сетифікат якості покладений на продавця. Громадянка ОСОБА_1 ані як керівник компанії-покупця, ані як фізична особа сертифікат якості №161427_4829005 в комтетентних органах/організаціях не отримувала та не мала права/обов`язку його отримувати. Відповідно до умов ст. 4 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.1956 року, Договір перевезення підтверджується складанням вантажної накладної. Як слідує з матеріалів справи, поставка товару здійснювалась на підставі міжнародної автомобільно-транспортної накладної (CMR) 16.12.2022 №LV-HUS-161222/02. Відповідно до графи 1 міжнародної автомобільно-транспортної накладної відправником товару виступала компанія "HUSSAR" AG і для здійснення перевезення товару перевізнику товару було передано, зокрема, сертифікат (паспорт) якості №161427_4829005. Отже, обов`язок надати в розпорядження перевізника необхідні документи покладений на відправника, яким в цьому випадку виступила компанія "HUSSAR" AG, що доводить те, що ОСОБА_1 не мала права/обов`язку виготовляти, отримувати та надавати необхідні для експорту товари з території ЄС, в тому числі сертифікат якості. Отже, рахунки-фактури були виставлені та надані для перевезення товару саме продавцем товару - компанією "HUSSAR" AG, сертифікат якості на партію товару мав бути отриманий в компетентних органах безпосередньо продавцем товару компанією "HUSSAR" AG, обов`язок отримати в компетентних органах сертифікат якості на партію товару та надати перевізнику покладений на продавця, обов`язок оформити, виставити, скласти рахунок-фактуру на партію товару покладений на продавця. ОСОБА_1 жодних дій щодо складання товаросупровідних, комерційних документів, пов`язаних з експортом товарів, не вчиняла та не мала права вчиняти. ТОВ "Гурмаш-Оіл" є покупцем товару та жодних дій щодо отримання, складання товаросупровідних документів, пов`язаних з експортом з території ЄС, в тому числі сертифікату якості, не вчиняло та не мало вчиняти. Окрім того, Енергетичною митницею не доведено, що ОСОБА_1 є суб`єктом даного правопорушення та які вимоги законів та інших нормативно-правових актів вона порушила. Щодо посилань Енергетичної митниці на листи, отримані від митних органів Латвійської та Литовської Республік, то відповідно до листа митних органів Латвійської Республіки від 19.06.2023 року саме відправник здійснював митне оформлення експорту товару, надавши сертифікат (паспорт) якості від 03.12.2022 №161427_4829005. Енергетична митниця не проаналізувала належним чином інформацію, зазначену у вказаних відповідях митних органів, а склала протокол про порушення митних правил виключно на підставі припущень.

Заслухавши пояснення представника Енергетичної митниці, захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, вивчивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

В силу вимог ст. 486 МК України, завданням провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.

Стаття 9 КУпАП передбачає, що адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за який законом передбачено адміністративну відповідальність.

При цьому, адміністративне правопорушення складається з об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта та суб`єктивної сторони.

Відповідно до ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Крім цього, згідно з вимогами ст. 245, 252 КУпАП, під час провадження у справах про адміністративні правопорушення забезпечується всебічне, повне та об`єктивне дослідження всіх обставин справи.

За змістом ст. 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Як вбачається з ч. 1 ст. 483 МК України, переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві дані.

Таким чином, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів та транспортних засобів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.

Необхідно враховувати, що підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск предметів через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, товарно-супровідні документи, дозвіл відповідних державних органів тощо.

Документами, що містять неправдиві дані, є такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості предметів, щодо їх відправника чи одержувача, щодо держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, тощо не відповідають дійсності: - недійсні документи, тобто документи, що втратили юридичну силу.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Будь-яких належних доказів на підтвердження того, що гр. ОСОБА_1 могло бути відомо про неправдивість зазначених у документах відомостей та які саме дії нею у зв`язку з цим не було вчинено, що могло б свідчити про наявність у неї прямого умислу на вчинення дій, відповідальність за які передбачена ст.483 МК України, матеріали справи не містять.

В матеріалах справи відсутні також будь-які дані чи належні докази на підтвердження того, що ОСОБА_1 вчинила протиправні дії та має нести відповідальність за правопорушення, передбачене ч.1 ст.483 МК України.

Так, як встановлено судом, відповідно до Договору №60, укладеного 07.12.2022 року між HUSSAR, AG (Швейцарія) "Продавець", представлений його СЕО ОСОБА_5 . Фратером та ТОВ «Гурмаш-Оіл» (Україна) «Покупець» в особі директора ОСОБА_1 , відбувся продаж товару «бензину автомобільного», якість якого підтверджується паспортом (сертифікатом) якості, який зобов`язаний надати HUSSAR, AG як Продавець товару.

Тобто, за умовами зазначеного контракту, всі документи надавались підприємством HUSSAR, AG як продавцем, в тому числі і сертифікат якості, що викликав в працівників Державної митної служби сумніви його дійсності, тоді як директор ТОВ "Гурмаш-Оіл" ОСОБА_1 була кінцевим отримувачем товару, що виключає те, що її дії були спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги (кількості) товару.

Як вказано у товаротранспортній накладній CMR від 16.12.2022 N? LV-HUS-161222/02 відправником товару виступала компанія HUSSAR, AG, перевізнику товарів для здійснення перевезення було передано сертифікат (паспорт) якості №161427_4829005.

У графі "5" CMR від 16.12.2022 N? LV-HUS-161222/02 вказано, що перевізнику товарів для здійснення перевезення було передано, зокрема, сертифікат якості №161427_4829005.

Отже, відповідно до умов Контракту обов`язок надати сертифікат якості на партію товару покладений саме на компанію HUSSAR, AG, як продавця товару. Гр. України ОСОБА_1 ані як керівник компанії-покупця, ані як фізична особа сертифікат якості №161427_4829005 в компетентних органах/організаціях не отримувала та не мала права/обов`язку його отримувати.

Дослідивши у сукупності вказані докази, суд приходить до висновку, що товаросупровідні документи разом з сертифікатом якості №161427_4829005 надавалися отримувачу відправником - компанією HUSSAR, AG при поставці товару, а отже були отримані ТОВ «Гурмаш-Оіл» законним шляхом, а доказів ввезення більшої кількості товарів, ніж та, що зазначена у сертифікаті митними органами надано не було, що в свою чергу підтверджує відсутність події митного правопорушення та його об`єктивної сторони.

Окрім того доказів, які підтверджують, що у ТОВ «Гурмаш-Оіл» був інший сертифікат, ніж той, що виданий компанією-виробником, матеріали справи не містять.

Також в матеріалах справи відсутні документи, які вказують на те, що ТОВ "Гурмаш-Оіл" було ввезено на територію України товар у кількості більшій, ніж та, на яку видано відповідний сертифікат якості.

Як вбачається із листа Волинської митниці №7.3-/28-08-04/8.19/390 від 10.01.2024 на адвокатський запит, надано копії документів, на підставі яких на митному посту "Ягодин" Волинської митниці здійснювався пропуск на митну територію України товару, що переміщувався на адресу ТОВ «Гурмаш-Оіл» по митних деклараціях, 19.12.2022 №UA903220/2022/000555 і під час проведення митного контролю не було згенеровано необхідність виконання додаткових митних формальностей.

Отже, процедура декларування даного товару була здійснена виключно на підставі наданих продавцем товаросупровідних документів у відповідності до вимог чинного законодавства.

При цьому, не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (пункт 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).

Зміст положень частини другої статті 495 МК України у взаємозв`язку із положеннями статті 489 МК України свідчить про те, що докази у справі про порушення митних правил повинні відповідати критерію належності, тобто повинні бути такими, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмету доказування.

Окрім того суд звертає увагу, що паспорт якості не є документом, який посвідчує кількість, а фізико-хімічні показники товару, тому сертифікати якості не містять відомостей про вагу/об`єм товару, а стосуються його фізико-хімічних властивостей.

Тому відсутні підстави вважати, що ОСОБА_1 вчиняла активні дії, передбачені диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України, адже при переміщенні товарів через митний кордон ТОВ «Гурмаш-Оіл» надало усі документи, необхідні для ввезення на митну територію України "бензину автомобільного", які отримало від HUSSAR, AG, та які стали підставою для розмитнення товару.

Енергетичною митницею жодних доказів на підтвердження того, що подані до митного органу документи містять неправдиві відомості щодо ваги товару, суду надано не було.

Окрім того, митний орган, як на підставу для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 МК України, посилається на інформацію та копії документів, наданих митними органами Литовської та Латвійської Республіки.

Енергетичною митницею отримано лист Держмитслужби від 01.03.2023 №20/20-01-01/7.6/211 (з додатком листа компанії «Orlen Lietuva» від 17.02.2023 № 62) щодо вжиття заходів стосовно можливого шахрайства з боку постачальників пального шляхом надання підроблених сертифікатів якості «Orlen Lietuva» з метою приховування походження нафтопродуктів, особливо вироблених в РФ.

У листі компанії «Orlen Lietuva» від 17.02.2023 № 62 остання зазначала, що у разі виникнення сумнівів щодо сертифікатів якості, виданих Компанією на продукцію, отриману від інших постачальників, компанія просить надіслати копії сертифікатів для перевірки їх достовірності.

Щодо відповіді митних органів Латвійської Республіки від 19 червня 2023 року, яка стосується роботи підприємства SIA «Pars Terminals», остання не доводить вини ОСОБА_1 в поданні митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги товару. З даного листа не вбачається жодного посилання на ТОВ «Гурмаш-Оіл", чи товаросупровідні документи.

Окрім того, як вже зазначалось вище, товар був ввезений на територію України з Латвії.

Документи, а саме сертифікат (якості) №161427_4829005, який був наданий митному органу ( а.с. 17), та який долучає до протоколу про порушення митних правил Енергатична митниця відповідає сертифікату (паспорту) якості, яку долучає як додаток до відповіді Митним органам Митні органи Латвійської Республіки 19.06.2023 року №Р021-5.3/27.5.4/7899 (а.с.44), де зазначений показник густини 743,4.

Тобто товар, який був переміщений з ЄС був ввезений на територію України по тим самим документам.

Отже, вищезазначені обставини унеможливлюють встановити наявність умислу в діях ОСОБА_1 .

Згідно ч. 3 ст. 62 Конституції України усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Згідно зі ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

З урахуванням положень, що наявною сукупністю доказів у справі не доведена наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, а тому провадження у справі підлягає закриттю на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 247, 283, 284, 294 КУпАП, ст. 458 Митного кодексу України, суд

постановив :

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України закрити у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.

Суддя Л. В. Казмиренко

СудПодільський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.05.2025
Оприлюднено26.05.2025
Номер документу127545233
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —758/4133/24

Постанова від 21.05.2025

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Казмиренко Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні