Справа №498/944/24
Провадження по справі №2/498/33/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 квітня 2025 року сел. Велика Михайлівка Одеська область
Великомихайлівський районний суд Одеської області у складі:
головуючої судді - Чернецької Н.С.,
за участю секретаря судового засідання Попович М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в сел. Велика Михайлівка Одеської області цивільну справу за позовною заявою керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння,
ВСТАНОВИВ:
24 липня 2024 року позивач керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння, мотивуючи свої вимоги тим, що Цебриківською селищною радою Великомихайлівського району Одеської області прийнято рішення від 07.02.2020 за № 520-VII «Про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності», згідно з яким ОСОБА_1 та іншим надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,15 га (кожному, згідно зі списком, що є додатком до цього рішення) за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту). У подальшому Цебриківською селищною радою Великомихайлівського району Одеської області прийнято рішення № 586-VII від 12.05.2020 (34 сесія VII скликання) про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту), від 10.02.2020, розробленого ТОВ «Одеський земельний центр». Згідно з пунктом 1 додатку 1 до рішення селищної ради №586-VII від 12.05.2020 (34 сесія VII скликання), ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) безоплатно відведено у власність для ведення фермерського господарства земельну ділянку загальною площею 5,15га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724. Відповідно до листа Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області від 02.04.2024 за № 440/02-15, остання прийняла рішення №586-VII від 12.05.2020 про відведення земельних ділянок для фермерського господарства на підставі заяв громадян та витягів з трудових книжок про наявність трудового стажу роботи в сільськогосподарських підприємствах. У подальшому на підставі зазначеного рішення Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області №586-VII від 12.05.2020 (34 сесія VII скликання), витягу з Державного земельного кадастру НВ-5114361762020, виданого 19.05.2020 відділом у Великомихайлівському районі Міжрайонного управління у Великомихайлівському та Захарівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 17.09.2020 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 5,15га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724. Слід зазначити, що Одеською обласною прокуратурою здійснювалось процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні №12020160240001094 від 24.06.2020 (об`єднаному з кримінальним провадженням № 42021162390000035 від 18.11.2021), зокрема, за фактом заволодіння шляхом обману, підробки документів та їх використання 78 земельними ділянками сільськогосподарського призначення загальною площею 271 га, розташованими на території Цебриківської територіальної громади Роздільнянського району Одеської області, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 190, ч. 3 ст. 28 ч. 3 ст. 358, ч. 3 ст. 28, ч. 4 ст. 358, ч. 3 ст. 362, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 28 ч. 2 ст. 366, ч. 3 ст. 209, ч. 2 ст. 15 ч.2 ст. 209 КК України. У зазначеному проєкті землеустрою наявна заява ОСОБА_1 від 03.02.2020 на ім`я голови Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області про відведення у власність земельної ділянки площею 5,15 га для ведення фермерського господарства. У заяві за підписом ОСОБА_1 останній стверджує, що має намір займатися фермерським господарством та має досвід роботи у сільському господарстві. При цьому до зазначеної заяви ОСОБА_1 долучено виписку із трудової книжки, видану 10.04.209 за № 1/10-04/2019-сн за підписом директора СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ» (код ЄДРПОУ 22515331) Сінгх К., згідно з якою ОСОБА_1 у період з 06.08.2018 по 16.03.2019 працював у СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ» на посаді водія. Таким чином, до клопотання ОСОБА_1 про відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, на підставі якого Цебриківською селищною радою прийнято рішення № 586-VII від 12.05.2020 про відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства, долучено підробний документ щодо досвіду роботи у сільському господарстві. Крім того, ОСОБА_1 , отримавши у 2020 році у порядку безоплатної приватизації спірну земельну ділянку для ведення фермерського господарства, до теперішнього часу не створив фермерського господарства, що свідчить про відсутність наміру у останнього здійснювати господарську діяльність з вирощування сільськогосподарської продукції на незаконно отриманій земельній ділянці. Враховуючи вищевикладене, а також те, що ОСОБА_1 не маючи в дійсності правових підстав, визначених у ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, а саме досвіду роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі, діючи недобросовісно, протиправно отримав із земель комунальної власності територіальної громади земельну ділянку площею 5,15 га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724, а тому ефективним способом захисту у спірних правовідносинах є саме витребування зазначеної земельної ділянки на користь територіальної громади в особі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області. Водночас ОСОБА_1 , заявляючи клопотання про відведення спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства, штучно приховав перешкоди для відведення такої ділянки, оскільки не мав досвіду роботи у сільському господарстві та надав підроблену виписку з трудової книжки. У разі, якби Цебриківській селищній раді Роздільнянського району Одеської області на час прийняття рішення про відведення ОСОБА_1 , спірної земельної ділянки площею 5,15 га для ведення фермерського господарства було відомо про надання останнім виписки з трудової книжки, яка в дійсності відповідним суб`єктом господарювання не видавалась, тобто за відсутності документів, що підтверджують досвід роботи ОСОБА_1 у сільському господарстві, то у селищної ради були б обґрунтовані підстави для відмови у прийнятті рішення щодо відведення ділянки. В контекстіобґрунтування законностівтручання управо особина мирневолодіння майномслід оцінюватиповедінку особина предметдобросовісності отриманнямайна,що підлягаєвитребуванню. З огляду на те, спірна земельна ділянка загальною площею 5,15га не могла бути передана у власність ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, оскільки для цього існували особливі додаткові вимоги, визначені ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України (документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі), про які відповідач по справі знав та більше того долучив до клопотання про відведення земельної ділянки підроблену виписку з трудової книжки, не має власної матеріально-технічної бази для ведення фермерського господарства та з 17.09.2020, тобто з дати реєстрації права власності на земельну ділянку, по теперішній час не створив фермерського господарства. Отже, враховуючи, що спірна земельна ділянка загальною площею 5,15га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724 знаходиться на території Цебриківської об`єднаної територіальної громади,то самеЦебриківська селищнарада Роздільнянськогорайону Одеськоїобласті єорганом,уповноваженим здійснюватизахист інтересівтериторіальної громадита державив ціломуу спірнихправовідносинах. Постановою Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 установлено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме: подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим. Так, за вищевикладеними обставинами Одеською обласною прокуратурою у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» на адресу Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області було спрямовано лист від 03.01.2024 за № 15/1/1-16вих-24, у якому селищну раду повідомлено про виявлені порушення набуття ОСОБА_1 спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства. З огляду на викладене, задля того, щоб інтереси територіальної громади та держави в цілому не залишились незахищеними, а земельна ділянка була повернута у власність територіальної громади, Роздільнянська окружна прокуратура звертається до суду із зазначеним позовом в інтересах держави в особі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», а саме у зв`язку з тим, що орган, уповноважений здійснювати захист інтересів територіальної громади, таких заходів не здійснює. Тому позивач просить суд витребувати у відповідача ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 5,15 га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Великомихайлівський район, Цебриківська селищна рада (за межами населеного пункту), реєстраційний номер в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 2172015051216. Та стягнути з відповідача ОСОБА_1 сплачений за подачу позовної заяви судовий збір на користь Одеської обласної прокуратури.
30 серпня 2024 року від відповідача ОСОБА_1 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого вбачається, що відповідач з отриманої позовної заяви та доданих документів дізнався що на його ім`я відведено у власність для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 5,15 га на території Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, а також зареєстроване не нього право приватної власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Повідомляє, що жодної заяви на ім`я голови Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району про відведення у власність земельної ділянки площею 5,15 га ним не подавалось. Наміру займатись фермерським господарством не мав, оскільки досвіду роботи у сільському господарстві не має. Трудових та будь-яких цивільно-правових відносин з СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ» не мав. Позов визнає.
В судове засіданні представник позивача Роздільнянської окружної прокуратури не з`явився, через канцелярію суду від нього надійшла заява в якій він позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи без його участі, обставини викладені у відзиві підтримує.
Враховуючи, що розгляд справи відбувався у відсутність сторін, відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов до наступного висновку.
У ст. 14 Конституції України зазначено, що право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Положеннями ст. ст. 15, 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
В матеріалах справи наявна заява ОСОБА_1 на ім`я селищного голови Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області - Барнасевича В.Ф. від 03.02.2020 року, з якої вбачається, що він маючи досвід роботи у сільському господарстві та володіючи необхідними знаннями і вміннями, має намір зайнятись фермерським господарством. У зв`язку з чим, керуючись статтями 116,118,121 Земельного кодексу України, просить надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки ( паю) площею 5,15 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області ( за межами населеного пункту). Право безоплатної передачі у власність земельної ділянки за вказаними цільовим призначенням не використав. Право на отримання земельної частки ( паю) не реалізував. На виконання статті 10 Закону України « Про захист персональних даних», надає свою згоду на обробку персональних даних.
Так в матеріалах справи наявна копія рішення Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області № 520-VII від 07 лютого 2020 року «Про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності, з якого вбачається, що вирішено надати ОСОБА_2 та іншим, відповідно до списку , що є додатком до цього рішення, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення фермерського господарства орієнтованою площею 5,15 га (кожному згідно списку, що є додатком до цього рішення) за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту). Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погодити та затвердити у встановленому чинним законодавством порядку.
В матеріалах справи наявна копія додатку № 1 до рішення Цебриківської селищної ради № 520 VII від 07 лютого 2020 року «Громадяни, яким надано право дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення фермерського господарства»: ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_1 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_1 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 ; ОСОБА_14 ; ОСОБА_15 ; ОСОБА_16 .
Крім того, в матеріалах справи наявна копія додатку до договору № 10-01/02-2020 від 10.02.2020 року, з якого вбачається, що виконувана робота: розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_2 та іншим ( всього 18 особам) для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ , розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту). Підставою для виконання роботи є: рішення 29 сесії VII скликання Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області № 520-VII від 07.02.2020 року та договір на проведення робіт із землеустрою № 10-01/02-2020 від 10.02.2020. Характеристика об`єкта: місце розташування на території Саханської сільської ради Ширяївського району Одеської області ( за межами населеного пункту); форма власності: комунальна; цільове призначення ( згідно КВЦПЗ): на момент розробки проекту: землі запасу ( земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) ( код згідно з КВЦПЗ). Після затвердження проекту землеустрою: земельні ділянки, загальною площею 92,7000 га, які передбачено відвести замовникам для ведення фермерського господарства ( код згідно з КВЦПЗ- Секція А, розділ 01, підрозділ -01,02) Земельні ділянки , загальною площею 03124 га , що залишаються у комунальній власності Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області - землі запасу ( земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) ( код згідно з КВЦПЗ Секція К, Розділ 16, Підрозділ-16.00) Розмір земельних ділянок : 93,0124 га, у тому числі: ОСОБА_2 -5,1500 га, ОСОБА_3 - 5,1500 га, ОСОБА_4 5,1500 га, ОСОБА_5 5,1500 га, ОСОБА_17 -5,1500 га; ОСОБА_18 5,1500 га, ОСОБА_6 5,1500 га, ОСОБА_7 - -5,1500 га, ОСОБА_8 5,1500 га; ОСОБА_9 -5,1500 га, ОСОБА_10 - 5,1500 га, ОСОБА_1 5,1500 га, ОСОБА_11 5,1500 га, ОСОБА_12 -5,1500 га, ОСОБА_13 - 5,1500 га, ОСОБА_14 -5,1500 га, ОСОБА_15 5,1500 га, ОСОБА_19 5,1500 га;залишається у комунальній власності Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області.
Також в матеріалах справи наявна інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 199855892 від 11.02.2020 року, земельна ділянка 5121655500:01:001:0566 загальною площею - 93,0124 га, з цільовим призначенням запасу, комунальна власність належить Цебриківській селищній раді Великомихайлівського району Одеської області на підставі акту приймання передачі нерухомого майна, серія та номер б/н виданий 14.06.2018 року, видавник : Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Цебриківська селищна рада Великомихайлівського району Одеської області, наказ, серія та номер : 15-3567/13-18 СГ, 05.06.2018, видавник: Головне управління Держгеокадасту в Одеській області.
Також в матеріалах справи наявна виписка з трудової книжки видана СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ» № 1/10-04/2019-сн від 10.04.2019, з якої вбачається, що вона видана ОСОБА_1 про стаж роботи на СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ»: 06.06.2018 року прийнятий на посаду водія, підстава наказ № 01/06-06 від 06.06.2018 року. 16.03.2019 року звільнений за згодою сторін , п.1 ч.1 ст. 36 КЗпП України, підстава: наказ № 01/16-3 від 16.03.2019 року.
Також в матеріалах справи наявна копія акту приймання передачі межових знаків на зберігання від 24.04.2020 року, з якого вбачається, що власник/користувач земельної ділянки Цебриківська селищна рада, в особі селищного голови - Барнасевича В.Ф. Власник земельної ділянки - гр.. ОСОБА_1 . Сертифікований інженер-землевпорядник ТОВ «Одеський земельний центр» - ОСОБА_20 у присутності власників ( користувачів) суміжних земельних ділянок: 1) гр. ОСОБА_3 склали цей акт про таке: межі земельної ділянки за кадастровим номером 5121655500:01:001:0724, яка розташована на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області ( за межами населеного пункту), площею 5,1500 га, що надається власнику /користувачу гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, за бажанням власника не закріплюються в натурі ( на місцевості) межовими знаками, оскільки раніше були встановлені у спільних поворотних точках меж суміжних земельних ділянок, згідно пункту 3,8 Інструкції про встановлення відновлення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості), затвердженої наказом Держкомзему України від 18.05.2010 № 376, окрім межових знаків встановленого зразка, що встановлюються по межі поділу у кількості 8 шт., список яких додається. Кроки та схема прив`язки межових знаків до об`єктів і контурів місцевості додається. Власник/користувач земельної ділянки претензій щодо меж та конфігурації земельної ділянки не має. Власниками /користувачами суміжних земельних ділянок претензій до існуючих меж не заявлено. Громадянин ОСОБА_1 , про адміністративну відповідальність за знищення межових знаків згідно з пунктом «е». Частини першої статті 211 Земельного Кодексу України та статті 56 Кодексу України « Про адміністративні правопорушення» ознайомлений.
Також в матеріалах справи наявна копія рішення № 586-VII від 12.05.2020 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України у власність для ведення фермерського господарства», з якого вбачається, що вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних гр. ОСОБА_2 та іншим ( всього 18 особам) для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту) від 10.02.2020, розроблений ТОВ «Одеський земельний центр». Передати у власність земельні ділянки гр.. ОСОБА_2 та іншим згідно додатку 1 ( всього 18 осіб) для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області ( за межами пункту) за адресою: Одеська область Великомихайлівський район Цебриківська селищна рада (за межами населеного пункту). Відомості щодо земельних ділянок зазначені в додатку 1.
Також в матеріалах справи наявна копія додатку 1 до рішення Цебриківської селищної ради від 12 травня 2020 року № 586-VII , з якого зокрема, вбачається, що до списку громадян України, яким передано безоплатно у власність земельні ділянки для ведення фермерського господарства входить ОСОБА_1 .
Крім того, в матеріалах справи наявна інформація Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, з якої вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 5121655500:01:001:0724 , цільове призначення - для ведення фермерського господарства розташована на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області на праві приватної власності належить ОСОБА_1 , 17.09.2020 року Лиманською районною державною адміністрацією Одеської області здійснено державну реєстрацію права ( в державному реєстрі прав) за № 38254531.
В матеріалах справи наявна інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 381415922 від 04.06.2024 року, з якої вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 5121655500:01:001:0724 площею 5,15 га на праві власності належить ОСОБА_1 . Актуальна інформація про державну реєстрацію обтяжень ухвалою Роздільнянського районного суду Одеської області від 26.05.2022 року, накладено обтяження у виді заборони відчуження на земельну ділянку. Обтяжувач: Роздільнянський районний суд Одеської області.
Висновком експерта № 134 від 11.09.2023 року Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБУ, з якого вбачається, що підпис у графі «Директор ТОВ «Агро -Фірма Агросоюз» у виписці з трудової книжки № НОМЕР_2 від 30.03.2019 виконаний ні ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Агро-Фірма Агросоюз» у виписці з трудової книжки № НОМЕР_3 / від 30.03.2019 року виданий ні ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама- Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 01-06/2019-вт від 01.06.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 02-03/2019 вт від 02.03.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 06-03/2019 вт від 06.03.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 03-06/2019-вт від 03.06.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 31-4/2019-вт від 31.04.2019 року виконаний ні ОСОБА_22 ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 15-05/2019-вт від 15.05.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 27-4/2019 -вт від 27.04. 2019 року виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 18-3/2019 вт від 18.03.2019 року виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор ТОВ «Вассама-Ширяєве» у виписці з трудової книжки № 10-06/2019 вт від 10.06.2019 виконаний ні ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ Нікомарівське» у виписці з трудової книжки № 1 /10-04/2019 сн від 10.04.2019 виконаний ні ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки 2/13-04/2019-сн від 13.04.2019 виконаний ні ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки № 1/15-04/2019 сн від 15.04.2019 року виконаний ні ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки 1/03-06/2019-сн від 03.04.2019 виконавчий ні ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , а іншої особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки № 2/21-06/2019 сн від 21.06.2019 виконаний ні ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки № 3/21-06/2019 -сн від 21.06.2019 виконаний ні ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , а іншою особою із наслідуванням його підпису. Підпис у графі «Директор СТОВ «Нікомарівське» у виписці з трудової книжки № 1 /28-06/2019 -сн від 28.06.2019 виконаний ні Сінгх Камалджіт, ІНФОРМАЦІЯ_4 , а іншою особою із наслідуванням його підпису.
В матеріалах справи наявний витяг № НВ 9940762132024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, з якої вбачається, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 5121655500:01:001:0724 79256,56 грн.
В матеріалах справи наявна відповідь на запит заступника керівника Одеської обласної прокуратури - Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області № 440/02-15 від 02.04.2024 року, з якого, зокрема, вбачається, що на підставі наданих громадянами заяв, проекту землеустрою щодо відведення 18 земельних ділянок ТОВ «Одеський земельний центр» та витягів з трудових книжок про наявність трудового стажу роботи в сільськогосподарських підприємствах Цебриківська селищна рада Роздільнянського району Одеської області 12.05.2020 прийняла рішення від 12.05.2020 № 586-VII про передачу у власність 18 земельних ділянок по 5,15 га кожна з кадастровими номерами, зокрема, кадастровий номер 5121655500:01:001:0724 ОСОБА_1 надана виписка з трудової книжки від 10.04.2019 № 1/10-04/2019-сн про стаж роботи на СТОВ «НІКОМАРІВСЬКЕ» у період з 06.06.2018 по 16.03.2019 на посаді водія. Також, повідомляють, що Цебриківською селищною радою Роздільнянського району Одеської області не вживались та не плануються вживатися заходи за вказаними у Вашому листі обставинами, спрямованих на повернення земельних ділянок до земель комунальної власності, оскільки у складі селищної ради відсутня штатна одиниця юрист або інший фахівець у галузі права, а також відсутнє фінансування на закупівлю послуг з надання правової допомоги. Просять їх надати допомогу шляхом звернення від імені Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області до суду для вирішення питання щодо повернення незаконного вибувших із комунальної власності земель.
Згідно зі ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ст. 53 ГПК України, ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» №1697-VII, рішення Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04.1999, з метою представництва інтересів держави в суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з позовною заявою (заявою) у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.
У постанові Верховного Суду у справі № 910/11919/17 від 17.10.2018 зазначено, що існує категорія справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави».
З урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
За правилами статей4,5 ЗК Українизавданням земельного законодавства, яке включає в себе цей Кодекс та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин, є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель, а основними принципами земельного законодавства є, зокрема, поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; забезпечення раціонального використання та охорони земель.
Незаконне розпорядження землею ослаблює економічні основи органів виконавчої влади, що потребує прокурорського реагування у межах наданої Конституцією України компетенції.
Відповідно до ч. 3 ст.23Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Аналіз положень ст. 56 ЦПК України у взаємозв`язку зі змістом ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» №1697-VII дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 установлено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме: подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло з власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
У постанові Верховного Суду від 14.07.2021 у справі № 911/3211/19 зазначено, що якщо за обставинами справи вбачається, що відповідному органу було відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави (у тому числі до моменту отримання інформації від прокурора) про таке порушення, але такий орган не здійснював та/або не здійснює захист порушених інтересів, то у такому випадку вимога про надання відповідному органу «розумного строку» для самостійного реагування на порушення і, як наслідок, залишення позову прокурора без розгляду з цих підстав є проявом правового пуризму та надмірного формалізму, який порушує право на справедливий розгляд справи.
У п. 8.17 постанови від 08.11.2023 у справі № 607/15052/16-ц Велика Палата Верховного Суду зазначила, що за наявності органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист інтересів держави саме у спірних правовідносинах, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченогостаттею 23 Закону № 1697-VII, і якщо цей компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо, чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Так, за вищевикладеними обставинами Одеською обласною прокуратурою у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» на адресу Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області було спрямовано лист від 03.01.2024 за № 15/1/1-16вих-24, у якому селищну раду повідомлено про виявлені порушення набуття ОСОБА_1 спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Проте, Цебриківська селищна рада Роздільнянського району Одеської області, будучи поінформованою про виявлені порушення, протягом розумного строку належних заходів щодо усунення таких порушень не вживає.
Відповідно до змісту листа селищної ради від 02.04.2024 за № 440/02-15, який надійшов у відповідь на запит прокурора, Цебриківська селищна рада Роздільнянського району Одеської області повідомила, що за викладеними обставинами не вживала та не планує вживати заходи, спрямовані на повернення земельних ділянок до земель комунальної власності, оскільки у складі селищної ради відсутня штатна одиниця юрист або інший фахівець у галузі права, а також відсутнє фінансування на закупівлю послуг з правової допомоги.
Водночас поновлення інтересів територіальної громади щодо спірної земельної ділянки має значний суспільний інтерес, оскільки ця ділянка вибула із власності громади разом з іншими 78 земельними ділянками загальною площею 271 га на підставі підроблених документів, внаслідок чого Цебриківську ОТГ незаконно позбавлено розпорядження значною площею земель, яка є основою місцевого самоврядування.
З огляду на викладене, задля того, щоб інтереси територіальної громади та держави в цілому не залишились незахищеними, а земельна ділянка була повернута у власність територіальної громади, Роздільнянська окружна прокуратура звертається до суду із зазначеним позовом в інтересах держави в особі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, відповідно до вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», а саме у зв`язку з тим, що орган, уповноважений здійснювати захист інтересів територіальної громади, таких заходів не здійснює.
Відповідно дост.1Земельного кодексуУкраїни,земля єосновним національнимбагатством,що перебуваєпід особливоюохороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до пунктів «б», «ґ» статті 5 Земельного кодексу України, земельне законодавство базується на принципах, зокрема, забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю.
Земля є унікальним обмеженим природним ресурсом. Земля є базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства.
Отже, розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України).
Незаконне набуття землі у власність не відповідає зазначеним принципам.
За таких обставин охорона та використання земель, зокрема комунальної форми власності, також становить державний інтерес, оскільки протиправне заволодіння землями для ведення фермерського господарства на пільгових умовах за відсутності передбачених законом підстав суперечить основним принципам та засадам використання земель, закріплених у Конституції України.
Незаконне вибуття у приватну власність спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення призвело до неефективності використання комунального майна, підриву економічної основи місцевого самоврядування, що становить порушення майнових інтересів Цебриківської об`єднаної територіальної громади.
Вищевказане порушення позбавляє уповноважений орган місцевого самоврядування від імені територіальної громади можливості ефективно розпоряджатись земельною ділянкою з категорії земель сільськогосподарського призначення для цілей ведення фермерського господарства, відвести ділянку у власність або надати її в оренду іншим особам, регулювати земельні відносини з метою створення умов для раціонального використання й охорони земель, що завдає істотної шкоди інтересам територіальної громади та держави загалом.
Таким чином, правовідносини, пов`язані з відведенням та використанням земель, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, становлять суспільний інтерес, а невжиття уповноваженим органом заходів щодо поновлення порушених прав держави такому інтересу не відповідає.
Згідно з ч. 4 ст. 56 ЦПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В контекстівизначення органу,уповноваженого здійснювативідповідні функціїу спірнихправовідносинах,прокурор обґрунтовуєсвої доводинормами,визначеними уКонституції України,Земельному кодексіУкраїни,Законі України«Про місцевесамоврядування вУкраїні».
Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Зі змісту положеньстатті 12 Земельного кодексу Українивбачається, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить зокрема: розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.
Згідно зі ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).
Відповідно достатті 80 Земельного кодексу України,суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування ? на землі комунальної власності.
Згідно зі ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР, від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Пунктом 34статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно зі ст. 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР, орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.
Частиною 1 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Частиною 7 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Частиною 3 ст. 152 Земельного кодексу України також визначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Так судом,встановлено,що Цебриківською селищною радою Великомихайлівського району Одеської області прийнято рішення від 07.02.2020 за № 520-VII «Про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності», згідно з яким ОСОБА_1 на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 5,15 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту).
Також, Цебриківською селищною радою Великомихайлівського району Одеської області прийнято рішення № 586-VII від 12.05.2020 (34 сесія VII скликання) про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Цебриківської ОТГ, розташованих на території Цебриківської селищної ради Великомихайлівського району Одеської області (за межами населеного пункту), від 10.02.2020, розробленого ТОВ «Одеський земельний центр».
Крім того, судом встановлено, що ОСОБА_1 не маючи в дійсності правових підстав, визначених у ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, а саме досвіду роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі, діючи недобросовісно, протиправно отримав із земель комунальної власності територіальної громади земельну ділянку площею 5,15 га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724.
Таким чином, відповідач ОСОБА_1 , заявляючи клопотання про відведення спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства, штучно приховав перешкоди для відведення такої ділянки, оскільки не мав досвіду роботи у сільському господарстві та надав підроблену виписку з трудової книжки.
Так, відповідач ОСОБА_1 , отримавши у 2020 році у порядку безоплатної приватизації спірну земельну ділянку для ведення фермерського господарства, до теперішнього часу не створив фермерського господарства, що свідчить про відсутність наміру у останнього здійснювати господарську діяльність з вирощування сільськогосподарської продукції на незаконно отриманій земельній ділянці.
Крім того,судом встановлено,що вЄдиному державномуреєстрі юридичнихосіб,фізичних осіб-підприємцівта громадськихформувань відомостіщодо реєстрації ОСОБА_1 як фізичної особи-підприємця відсутні.
Так, у ст. 1 Закону України «Про фермерське господарство» зазначено, що фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону. Фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа-підприємець.
Відповідно дост.8 Закону України «Про фермерське господарство», фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Відповідно до приписів статей89,91,92 Цивільного кодексу Українита статей 1, 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакціях, чинних на час виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація юридичних осіб це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.
Єдиний державнийреєстр юридичнихосіб,фізичних осіб-підприємцівта громадськихформувань єдина державнаінформаційна система,що забезпечуєзбирання,накопичення,обробку,захист,облік танадання інформаціїпро юридичнихосіб,фізичних осіб-підприємцівта громадськіформування,що немають статусуюридичної особи(п.7ч.1ст.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»).
Рішення суду про витребування з незаконного володіння відповідачів нерухомого майна саме по собі є підставою як для фізичного витребування земельної ділянки в натурі на користь позивача, так і для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно - незаконно вилучену земельну ділянку державної власності, а також припинення незаконно набутих прав власності та речових прав на неї, зареєстрованих за відповідачами.
Також, у постанові від 08 лютого 2022 року у справі № 209/3085/20 (провадження № 14-182цс21) Велика Палата Верховного Суду виснувала, що коли особа звернулася до суду за захистом її порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або інтересу, а суд позов задовольнив, виконання його рішення має настільки, наскільки це можливо, відновити стан позивача, який існував до порушення його права та інтересу, чи не допустити таке порушення. Судове рішення не повинне породжувати стан невизначеності у відносинах позивача з відповідачем і вимагати від них подальшого вчинення узгоджених дій для вичерпання конфлікту.
Отже, з`ясувавши повно, всебічно та об`єктивно обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням надані докази з точки зору їх належності, допустимості, достовірності, а також достатності і взаємозв`язку, встановивши, що власником спірної земельної ділянки загальною площею 5,15 га, з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724, яка знаходиться за адресою: Цебриківська селищна рада Великомихайлівський район Одеської області є територіальна громада в собі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, котра своєї згоди на її відчуження не надавала, земельна ділянка підлягає витребуванню у відповідача ОСОБА_1 та поверненню власнику землі - територіальній громаді в собі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, за таких підстав суд дійшов висновку про доведеність позовних вимог та вважає, що позов підлягає задоволенню.
У відповідності до ч.7ст.158 ЦПК України у разі ухвалення судом рішення про задоволення позову заходи забезпечення позову продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Враховуючи те, що клопотань від учасників справи з приводу скасування заходів забезпечення позову не надходило, а тому вжиті судом заходи забезпечення позову, шляхом накладення арешту на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 5,15 га. з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724 яка знаходиться за адресою: Одеська область, Великомихайлівський район, Цебриківська селищна рада (за межами населеного пункту), реєстраційний номер в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 2172015051216, яка належить ОСОБА_1 продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Судовими витратами у справі є витрати прокурора, які здійснені Одеською обласною прокуратурою, на сплату судового збору відповідно до платіжної інструкції від 15.07.2024 за № 1453 у сумі 3028,00 грн, які відповідно до приписів статті 141 ЦПК України підлягають стягненню з відповідача.
Керуючись ст.ст. 259, 263-265, 273 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області до ОСОБА_1 про витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння задовольнити.
Витребувати у ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ), зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_5 , виданий Великомихайлівським РВГУДМС України в Одеській області 11.10.2011) на користь територіальної громади в особі Цебриківської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (код ЄДРПОУ04378221) земельну ділянку загальною площею 5,15 га з кадастровим номером 5121655500:01:001:0724, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Великомихайлівський район, Цебриківська селищна рада (за межами населеного пункту), реєстраційний номер в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 2172015051216.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ), зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 на користь Одеської обласної прокуратури за реквізитами: отримувач коштів Одеська обласна прокуратура (адреса: 65026, м. Одеса, вул.Пушкінська, 3), код отримувача (код ЄДРПОУ) 03528552, рахунок отримувача UA808201720343100002000000564, банк отримувача ДКСУ у м.Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101 судовий збір в розмірі 3028,00 грн.
Заходи забезпечення позову вжиті ухвалою Великомихайлівського районного суду Одеської області від 26 липня 2024 року продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили, відповідно до вимог частини 7 статті 158 ЦПК України.
Апеляційна скарганарішеннясуду можебутиподанапротягом тридцятиднівздня йогопроголошеннядоОдеського апеляційногосуду.Якщовсудовому засідан ні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 09 травня 2025 року.
Суддя Н.С. Чернецька
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2025 |
Оприлюднено | 26.05.2025 |
Номер документу | 127546496 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Великомихайлівський районний суд Одеської області
Чернецька Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні