Герб України

Рішення від 14.05.2025 по справі 520/1799/25

Харківський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 травня 2025 р. №520/1799/25

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Бідонька А.В.

при секретарі судового засідання - Басістий Є.А.,

за участю:

представника позивача - Гончарова Є.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (вул. Петлюри Симона, буд. 25,м. Київ,01032) до Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області (вул. Незалежності, буд.39,с-ще Близнюки,Лозівський р-н, Харківська обл.,64801) про визнання протиправним та скасування рішення , -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд:

Визнати протиправним та скасувати повністю рішення Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» прийняте 13.09.2024 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що НЕК «Укренерго» є користувачем 32 земельних ділянок, на яких розмішені опори № 1 15, 17 27, 29 33 повітряної лінії 330 кВ Лозова - Степова, ПС 330 кВ «Степова», що розташовані на території Близнюківської селищної ради (за межами населених пунктів) Лозівського району Харківської області. Рішенням Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області від 13.09.2024 року № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно переліку і вирішено, що нормативна грошова оцінка вищевказаних земельних ділянок набуває чинності з 01.01.2025 року. Листом від 13.11.2024 року № 02-37/3799/2024 Відповідач повідомив Позивача про прийняття відповідного рішення та дату набрання чинності нормативна грошової оцінки. Вказує, що рішення прийнято Відповідачем з порушенням норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», оскільки на на офіційному сайті Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області відсутній як аналіз регуляторного впливу відповідного рішення, так і проект регуляторного акта.

Крім того, зазначив, що рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового Кодексу України. Зокрема, у цьому пункті зазначено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Як зазначено в документах, що додані до матеріалів справи, відповідне рішення прийняте Відповідачем 13.09.2024 року, отже нормативна грошова оцінка вищевказаних

земельних ділянок, у разі дотримання Відповідачем інших норм матеріального права, повинна набути чинності з 01.01.2026 року.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2025 відкрито спрощене провадження у справі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 27.03.2025 вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Від відповідача, Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області, надійшов відзив на позовну заяву, в якому сторона відповідача проти вимог поданого позову заперечує. Зазначає, що рішення Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» прийняте 13.09.2024 року не є регуляторним актом., оскільки спірне рішення не встановлює, не змінює та не скасовує існуючи норми, стосується конкретно визначеного користувача земельної ділянки позивача, а не невизначеного кола осіб.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи заявленого позову, просив суд його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився про дату та час судового засідання повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомляв.

Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Суд, вислухавши пояснення позивача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Як встановлено судовим розглядом, Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія «Укренерго» є користувачем 32 земельних ділянок, на яких розмішені опори № 1 15, 17 27, 29 33 повітряної лінії 330 кВ Лозова - Степова, ПС 330 кВ «Степова», що розташовані на території Близнюківської селищної ради (за межами населених пунктів) Лозівського району Харківської області, а саме № 6320684600:02:000:0379 площею 0.0072 7 га., № 6320684600:02:000:0368 площею 0.0024 га, № 3 від 21.10.2021 № 6320684600:02:000:0369 площею 0.0048 га., № 6320684600:02:000:0366 площею 0.0024 га, № 6320684600:02:000:0372 площею 0.0125 га., № 6320684600:02:000:0370 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0373 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0367 площею 0.0031 га., №6320684600:02:000:0380 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0374 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0371 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0377 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0377 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0378 площею 0.0072 га., № 6320684600:02:000:0381 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0389 площею 0.0024 га, № 6320684600:02:000:0382 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0375 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0385 площею 0.0072 га., № 6320684600:02:000:0384 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0390 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0391 площею 0.0048 га., № 6320680300:02:000:0313 площею 0.0125 га., № 6320680300:02:000:0314 площею 0.0024 га., №6320680300:02:000:1314 площею 0.0024 га., № 6320680300:02:000:0316 площею 0.0024 2 га., № 6320680300:02:000:0315 площею 0.0072 га., № 6320684600:01:000:0480 площею 0.0024 га., № 6320684600:01:000:0482 площею 0.0024 га., № 6320684600:01:000:0484 площею 0.0024 га., № 6320684600:01:000:0483 площею 0.0024 га., № 6320684600:01:000:0481 площею 0.0024 га., № 6320684600:02:000:0383 площею 6.7437 га.

Рішенням Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області від 13.09.2024 року № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно переліку і вирішено, що нормативна грошова оцінка вищевказаних земельних ділянок набуває чинності з 01.01.2025 року.

Листом від 13.11.2024 року № 02-37/3799/2024 Відповідач повідомив Позивача про прийняття відповідного рішення та дату набрання чинності нормативно грошової оцінки.

Позивач, керуючись Законом України від 13 січня 2011 року № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» звернулося із запитом про надання інформації та документів до Відповідача, а саме просив надати інформацію з наданням підтверджуючих документів, щодо врахування Близнюківською селищною радою, при прийнятті Рішення від 13.09.2024 року № 1653-VIII, вимоги Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»; інформацію чи передавалась технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок, визначених у Рішенні від 13.09.2024 року № 1653-VIII, до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, чому при прийнятті Рішення Близнюківською селищною радою Лозівського району Харківської області не враховано вимоги п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України.

Листом від 19.11.2024 року № 02-37/3869/2024 Близнюківська селищна рада Лозівського району Харківської області повідомила НЕК «Укренерго» про направлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в електронному вигляді. Також, повідомлено про те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок передана розробником до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель.

Листом від 27.11.2024 року № 02-37/3944/2024 Відповідач повідомив Позивача про надання запитуваних документів та повідомив, що до прийняття рішення селищною радою від 13.09.2024 року № 1653-VIII, нормативна грошова оцінка земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення раніше не була розроблена та затверджена. Основою економічної стабільності та можливостей планування бюджетних надходжень для Близнюківської громади є доходи від плати за землю. Даний вид податкових надходжень становить значний відсоток загального обсягу надходжень до місцевого бюджету територіальної громади і тому земля є і залишається одним з найбільш стабільних джерел надходження коштів до місцевого бюджету. Враховуючи вищевказане, на черговому засіданні сесії селищної ради було вирішено, що нормативна грошова оцінка вказаних в рішенні від 13.09.2024 року № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» земельних ділянок буде чинною з 01.01.2025 року.

Розглянувши надані відповідачем документи та листи, позивач листом від 16.12.2024 року № 01/78481 повідомив Відповідача про порушення норм чинного законодавства: Податкового кодексу України (далі - ПКУ) та запропонувало терміново внести зміни в Рішення від 13.09.2024 року № 1653-VIII та замінити дату набрання чинності НГО земельних ділянок з « 01.01.2025» на « 01.01.2026».

Листом від 24.12.2024 року № 02-37/4262/2024 Близнюківська селищна рада Лозівського району Харківської області повідомила НЕК «Укренерго», що за результатами розгляду заяви НЕК «Укренерго» було підготовлено проект рішення про внесення змін до рішення Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області від 13.09.2024 року № 1653-VIII в частині заміни дати набрання чинності нормативно грошової оцінки земельних ділянок з 01.01.2025 року на 01.01.2026 року.

Також повідомлено, що після набрання чинності Закону України № 4015-ІХ «Про внесення змін доПодаткового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» з порядку денного знято питання НЕК «Укренерго».

Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням, вважає його незаконним, та таким, що прийнято з порушенням норм чинного законодавства, звернувся до суду для захисту своїх прав.

Так, однією з підстав заявленого позову позивачем визначено те, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем без дотримання процедури, передбаченої для прийняття регуляторного акту, визначеної Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Відповідач, не заперечуючи того, що оскаржуване рішення було прийнято не за спеціальною процедурою, передбачену Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», вказує на те, що спірне рішення не можливо визнати регуляторним актом, оскільки це рішення не наділене сукупністю усіх ознак, притаманних регуляторному акту. За позицією відповідача спірне рішення не встановлює, не змінює та не скасовує існуючи норми, стосується конкретно визначеного користувача земельної ділянки позивача, а не невизначеного кола осіб.

Надаючи оцінку такій позиції відповідача, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з частиною 1 статті 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Частинами 1-3 статті 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

За частиною 5 статті 5 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини 3 статті 201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Згідно із частиною 2 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частинами 1, 2, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

У частині 12 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

З огляду на наведене, суд вважає, що оскаржуване рішення відповідача «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» є регуляторним актом, оскільки оскаржене рішення прийняте регуляторним органом - органом місцевого самоврядування, та стосується невизначеного кола осіб (оскільки затверджує нормативну грошову оцінку земельної ділянки, орендарі/користувачі якої можуть змінитися), вказане рішення може бути застосовано неодноразово (у разі зміни користувача).

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у справі №160/12306/19 (постанова від 06.03.2024), №695/2607/17 (постанова від 14.02.2023), №200/12944/19-а (постанова від 15.06.2021), №823/902/17 (постанова від 10.06.2021).

У свою чергу, незастосування відповідачем спеціальної процедури прийняття регуляторного акту, яка передбачена Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», є безумовною підставою для визнання оскаржуваного рішення відповідача протиправним.

Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 1160-IV, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) закон визначає правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Згідно із визначенням наданим у статті 1 Закону № 1160-ІV регуляторний акт це:

прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;

прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Згідно із частиною першою статті 3 Закону № 1160-ІV дія цього Закону поширюється на відносини у сфері здійснення державної регуляторної політики та регуляторної діяльності.

Таким чином, вказаним вище Законом визначено, що регуляторним актом може визнаватись як нормативно-правовий акт, так й інший офіційний письмовий документ, який відповідає сукупності певних ознак, зокрема таких як: 1) прийняття уповноваженим на це регуляторним органом; 2) встановлення, зміна чи скасування норм права; застосування неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

Відповідно до частин першої, другої статті 8 Закону 1160-IV стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу.

Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.

Статтею 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» передбачено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта.

Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п`ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями зауважень та пропозицій.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.

Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

Статтею 13 Закону № 1160-IV визначено способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності.

Так, повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Звіт про відстеження результативності регуляторного акта оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.

При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті: надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації; забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації.

Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.

Підсумовуючи викладене, суд зауважує, що оскаржуване рішення підпадає під ознаки документів, які підлягають обов`язковому громадському обговоренню, тому на нього поширюється дія статті 15 Закону № 1160-ІV в частині обов`язковості опублікування проекту спірного рішення.

Згідно із приписами статті 35 Закону № 1160-ІV оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проектів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проектів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.

За рішенням сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради або відповідальної постійної комісії відповідної ради:

оприлюднюються проекти регуляторних актів, які не оприлюднювалися до внесення їх на розгляд сесії відповідної ради;

можуть повторно оприлюднюватися проекти регуляторних актів, які оприлюднювалися до внесення їх на розгляд сесії відповідної ради.

У разі оприлюднення проектів регуляторних актів за рішенням відповідної ради або відповідальної постійної комісії цієї ради функцію розробника проекту виконує орган, особа чи група осіб, які внесли цей проект на розгляд сесії відповідної ради, якщо інше не встановлено у рішенні ради чи відповідальної постійної комісії.

Зауваження і пропозиції щодо оприлюдненого проекту регуляторного акта, внесеного на розгляд сесії ради, та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями розробникові цього проекту та головній постійній комісії ради.

Приписами статті 36 Закону № 1160-ІV обумовлено, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

Однак, Близнюківською селищною радою Лозівського району Харківської області не було надано доказів опублікування спірного проекту рішення № 1653-VIII від 13.09.2024 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області».

Крім того, в порушення статті 36 Закону № 1106-ІV відповідачем не було надано до суду доказів наявності аналізу регуляторного впливу проекту рішення № 1653-VIII від 13.09.2024 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області».

Таким чином, Близнюківською селищною радою Лозівського району Харківської області всупереч Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» не оприлюднила на офіційному веб-сайті, друкованому виданні повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта (тобто проекту рішення № 1653-VIII від 13.09.2024 року), а також іншу інформацію, передбачену ст. 9 Закону № 1160-ІУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»; та не розробила і не оприлюднила аналіз регуляторного впливу щодо проекту вказаного Рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Також суд зазначає, що Закон України «Про землеустрій» від 22 травня 2003 року № 858-ІV (далі Закон № 858-ІV) визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Відповідно до статті 26 Закону № 858-IV замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Приписами статті 23 Закону № 1378-ІV визначено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Приписами пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Як встановлено судовим розглядом рішення № 1653-VIII від 13.09.2024 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» прийнято Близнюківською селищною радою Лозівського району Харківської області 13.09.2024, отже нормативна грошова оцінка вищевказаних земельних ділянок, повинна набути чинності з 01.01.2026 року.

Враховуючи вищевикладене, у зв`язку із не дотриманням відповідачем процедури прийняття регуляторного акту, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для визнання рішення Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» прийняте 13.09.2024 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області № 1653-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення розташованих на території Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області» прийняте 13.09.2024 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Близнюківської селищної ради Лозівського району Харківської області (код ЄДРПОУ- 04400021) на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (РНОКПП 00100227) сплачений судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривніь 40 копійок.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2025
Оприлюднено26.05.2025
Номер документу127550489
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/1799/25

Рішення від 14.05.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Рішення від 14.05.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 27.03.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні