Хмельницький окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 560/2681/25
РІШЕННЯ
іменем України
22 травня 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Старосинявської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з 01 лютого 2021 року, на підставі розпорядження селищного голови №12-р/к від 29.01.2021, його призначено на посаду завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради. Одночасно йому було присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування.
Проте, як вказує позивач, при присвоєнні рангу відповідачем не було враховано, що згідно з розпорядженням голови Старосинявської районної державної адміністрації № 45/2016-р від 01.05.2016, йому було присвоєно 6 ранг державного службовця на посаді першого заступника голови райдержадміністрації.
В подальшому, відповідно до розпорядження Старосинявської селищної ради №57/2024-рк від 18 квітня 2024 року, позивача переведено на посаду головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради із збереженням раніше встановленого 11 рангу.
Водночас, 03 травня 2024 року в трудовій книжці позивача було внесено запис №14 про присвоєння йому 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування на підставі розпорядження №71/2024-рк від 06.05.2024 «Про приведення рангів у відповідність до чинного законодавства», що, на думку позивача, свідчить про визнання органом місцевого самоврядування неправомірності раніше прийнятого рішення щодо присвоєння 11 рангу.
Позивач вважає, що у зв`язку з неправильно присвоєним рангом у період з 01.02.2021 по 02.05.2024, розмір його заробітної плати був занижений, зокрема через неправильний розрахунок надбавки за ранг, що призвело до порушення його прав.
Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву у встановлений строк не скористався.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
Відповідно до відомостей трудової книжки серії НОМЕР_1 позивача, зокрема, з 15.12.2015 переведено з посади начальника управління фінансів Старосинявської районної державної адміністрації на посаду заступника голови Старосинявської районної державної адміністрації та присвоєно 9 ранг державного службовця. 01.05.2016 позивачу присвоєно 6 ранг державного службовця.
Розпорядженням Старосинявської селищної ради від 29.01.2021 № 12-р/к позивача призначено на посаду завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради з 01.02.2021. Вказаним розпорядженням позивачу також присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування.
З 18 квітня 2024 року розпорядженням Старосинявської селищної ради від 16.04.2024 № 57/2024-рк ОСОБА_1 призначено на посаду головного спеціаліста відділу цивільного захисту мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради із збереженням раніше присвоєного 11 рангу посадової особи органів місцевого самоврядування.
Розпорядженням Старосинявської селищної ради від 06.05.2024 №71/2024-рк "Про приведення рангів у відповідність до діючого законодавства України" ОСОБА_1 - головному спеціалісту відділу цивільного захисту мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради, присвоєно 6 ранг посадової особи місцевого самоврядування, присвоєний відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VII.
16 грудня 2024 року позивач звернувся до Старосинявської селищної ради із заявою, в якій просив здійснити перерахунок та виплату належної йому заробітної плати з урахуванням 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування, що був присвоєний розпорядженням №71/2024-рк від 06.05.2024, з урахуванням раніше виплачених сум.
У заяві позивач просив здійснити відповідний перерахунок за наступні періоди:
- з 01 лютого 2021 року по 17 квітня 2024 року включно - за час перебування на посаді завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради;
- з 18 квітня 2024 року по 02 травня 2024 року включно - за період роботи на посаді головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради.
На звернення позивача Старосинявська селищна рада листом від 02.01.2025 №16 повідомила, що згідно розпорядження від 06.05.2024 №71/2024-рк "Про приведення рангів у відповідність до діючого законодавства України" ОСОБА_1 присвоєно 6 ранг посадової особи місцевого самоврядування, присвоєний відповідно до Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VII.
З 01 лютого 2021 року по 17 квітня 2024 року включно ОСОБА_1 присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування, як особі, яка вперше прийнята на службу в органи місцевого самоврядування, де ранги присвоюються в межах відповідної категорії посад.
Також повідомлено, що проведення перерахунку заробітної плати з урахуванням 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування за період з 01 лютого 2021 року по 17 квітня 2024 року включно, може бути здійснено відповідно до рішення суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України від 10.12.2015 №889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон 889).
Відповідно до статті 1 Закону 889-VIII державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Згідно з пунктом 11 частини третьої статті 3 Закону №889 дія цього Закону не поширюється на депутатів місцевих рад, посадових осіб місцевого самоврядування.
Частиною першою статті 39 Закону №889 передбачено, що ранги державних службовців є видом спеціальних звань.
Відповідно до частини другої статті 39 Закону №889 встановлюється дев`ять рангів державних службовців.
Порядок присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями визначаються Кабінетом Міністрів України.
Співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями встановлюється для випадків призначення осіб, яким присвоєно такі спеціальні звання, на посади державних службовців, на яких може бути присвоєно нижчий ранг. У такому разі особі присвоюється ранг державного службовця на рівні рангу, який вона мала відповідно до спеціальних законів.
Частиною третьою статті 39 Закону №889 передбачено, що присвоюються такі ранги: державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "А", - 1, 2, 3 ранг; державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "Б", - 3, 4, 5, 6 ранг; державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "В", - 6, 7, 8, 9 ранг.
Згідно з частиною дев`ятою статті 39 Закону №889 у разі переходу на посаду нижчої категорії або звільнення з державної служби за державним службовцем зберігається раніше присвоєний йому ранг.
Загальні ж засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування врегульовано Законом України від 07.06.2001 №2493-ІІІ "Про службу в органах місцевого самоврядування" (далі - Закон №2493).
Частинами першою та другою статті 15 Закону №2493 передбачено, що під час прийняття на службу в органи місцевого самоврядування присвоюються ранги у межах відповідної категорії посад. Встановлюються такі ранги посадових осіб місцевого самоврядування: особам, які займають посади, віднесені до першої категорії, може бути присвоєно 3, 2 і 1 ранг; особам, які займають посади, віднесені до другої категорії, може бути присвоєно 5, 4 і 3 ранг; особам, які займають посади, віднесені до третьої категорії, може бути присвоєно 7, 6 і 5 ранг; особам, які займають посади, віднесені до четвертої категорії, може бути присвоєно 9, 8 і 7 ранг; особам, які займають посади, віднесені до п`ятої категорії, може бути присвоєно 11, 10 і 9 ранг; особам, які займають посади, віднесені до шостої категорії, може бути присвоєно 13, 12 і 11 ранг; особам, які займають посади, віднесені до сьомої категорії, може бути присвоєно 15, 14 і 13 ранг.
Пунктами 2 - 4 розділу VII "Прикінцеві та Перехідні положення" Закону №2493-ІІІ передбачено, що дія Закону України "Про державну службу" поширюється на органи і посадових осіб місцевого самоврядування в частині, що не суперечить Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", цьому Закону та іншим законам України, що регулюють діяльність місцевого самоврядування.
За посадовими особами місцевого самоврядування, посади яких на момент набрання чинності цим Законом було віднесено до відповідних категорій та яким присвоєно ранг, згідно з пунктом 5 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні", зберігається така сама категорія та присвоюється такий самий ранг з додержанням вимог цього Закону.
З набранням чинності цим Законом посадовим особам органів місцевого самоврядування присвоюються ранги на рівні тих, які вони мали відповідно до Закону України "Про державну службу".
У разі переходу посадової особи органу місцевого самоврядування на державну службу рівнозначної чи нижчої категорії посад їй присвоюється ранг державного службовця на рівні рангу, який вона мала відповідно до цього Закону.
Таким чином, питання співвідношення рангів посадових осіб місцевого самоврядування та рангів державних службовців врегульовано пунктом 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2493, відповідно до якого з набранням чинності цим Законом посадовим особам органів місцевого самоврядування присвоюються ранги на рівні тих, які вони мали відповідно до Закону України "Про державну службу".
Особливістю спірних правовідносин є те, що на момент набрання чинності Законом №2493 правовий статус державних службовців був врегульований Законом України від 16.12.1993 №3723-XII "Про державну службу".
Так, Законом України від 16.12.1993 №3723-XII "Про державну службу" було передбачено аналогічну до Закону №2493 ієрархію категорій посад і рангів, а також співвідношення рангу і категорії, а саме встановлювалося сім категорій посад, в межах яких присвоювалися ранги від 15 (для посад, віднесених до сьомої категорії) до 1 (для посад, віднесених до першої категорії).
Проте, з набранням чинності Законом №889 (з 01.05.2016) ієрархія категорій і рангів істотно змінилася, адже Законом №889 передбачено три категорії посад державної служби "А", "Б" і "В", у межах яких може бути призначено 9 рангів.
Отже, з набранням чинності Законом №889 категорії і ранги посад державної служби і посадових осіб органів місцевого самоврядування перестали мати уніфіковані ієрархію та співвідношення.
Крім того, в пункті 11 частини третьої статті 3 міститься застереження про те, що дія Закону №889 не поширюється на депутатів місцевих рад, посадових осіб місцевого самоврядування.
У подібних до спірних у даній справі правовідносинах Верховний Суд уже вирішував питання застосування пункту 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2493 щодо можливості встановлення особі, яка призначається на посаду в органі місцевого самоврядування, рангу на рівні того, що така особа отримала відповідно до Закону №889.
У постанові від 23.06.2022 у справі №380/1721/20 Верховний Суд виходив і з того, що з прийняттям Закону №889 передбачене пунктом 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2493 право посадової особи органів місцевого самоврядування на збереження рангу на рівні того, який вона мала відповідно до Закону України "Про державну службу", не може бути скасоване або звужене.
Так, аналізуючи частину другу статті 39 Закону №889, Верховний Суд зазначив, що законодавець цією нормою передбачив, що співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями встановлюється для випадків призначення осіб, яким присвоєно такі спеціальні звання, на посади державних службовців, на яких може бути присвоєно нижчий ранг. У такому разі особі присвоюється ранг державного службовця на рівні рангу, який вона мала відповідно до спеціальних законів.
Ця норма регулює правовідносини "від зворотного", тобто у разі переведення (призначення) на державну службу, а не з неї. Проте, ця норма підкреслює очевидну волю законодавця прирівняти ранги державного службовця, зокрема, з рангами посадових осіб органів місцевого самоврядування у разі їхнього переведення.
Оскільки частиною другою статті 39 Закону №889 передбачено право посадової особи органу місцевого самоврядування при призначенні її на посаду державного службовця на присвоєння їй такого рангу державного службовця, який вона мала відповідно до Закону №2493, незважаючи на те, що за цією посадою державного службовця може бути присвоєно нижчий ранг, дискримінаційним є присвоєння особі при її прийнятті на посаду в органі місцевого самоврядування нижчого рангу, ніж вона мала відповідно до Закону №889.
Крім цього, у вказаній постанові Верховний Суд зазначив, що у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи (постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а). Недосконалість у законодавчому регулюванні спірних правовідносин не повинна впливати на можливість реалізації особою своїх трудових прав, зокрема, на присвоєння їй рангу посадової особи місцевого самоврядування на рівні того, що вона отримала як державний службовець в період проходження державної служби.
Враховуючи гарантії, встановлені пунктом 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2493, вимоги пункту 11 частини третьої статті 3 Закону №889 не можуть бути перешкодою для встановлення посадовій особі органу місцевого самоврядування рангу на рівні того, що така особа набула під час державної служби.
Подібні висновки були також викладені, зокрема, у постановах Верховного Суду від 19.10.2022 у справі №420/14701/20 та від 07.12.2023 у справі №340/2175/21.
Також, на офіційному вебсайті Національного агентства України з питань державної служби оприлюднено роз`яснення від 23.10.2018 року № 1-р/з-омс щодо присвоєння рангів посадових осіб місцевого самоврядування особам, які призначаються на посади в органи місцевого самоврядування та мають ранги державних службовців, відповідно до яких особі, яка призначається на посаду до органу місцевого самоврядування та має ранг державного службовця, присвоєний відповідно до вимог Закону України від 16.12.1993 року № 3723-XII "Про державну службу" або Закону України від 10.12.2015 року № 889-VIII "Про державну службу", присвоюється ранг посадової особи місцевого самоврядування на рівні рангу державного службовця, якщо Законом не передбачено присвоєння вищого рангу посадової особи місцевого самоврядування.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що Старосинявською селищною радою допущено протиправну бездіяльність, яка полягала у неврахуванні раніше присвоєного позивачу - ОСОБА_1 - 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування при його призначенні: з 01 лютого 2021 року на посаду завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради; з 18 квітня 2024 року на посаду головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради, що в подальшому призвело до зменшення розміру нарахованої та виплаченої заробітної плати.
У зв`язку з цим необхідно зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 заробітної плати за період з 01 лютого 2021 року по 17 квітня 2024 року включно за посадою завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради, а також за період з 18 квітня 2024 року по 02 травня 2024 року включно за посадою головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради, з урахуванням 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування, з урахуванням виплачених сум.
Враховуючи викладене, позовні вимог є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Оскільки позивач був звільнений від сплати судового збору, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Старосинявської селищної ради, яка полягала у неврахуванні раніше присвоєного ОСОБА_1 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування при його призначенні з 01 лютого 2021 року - на посаду завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради, та з 18 квітня 2024 року - на посаду головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради.
Зобов`язати Старосинявську селищну раду здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 заробітної плати за період з 01 лютого 2021 року по 17 квітня 2024 року включно за посадою завідувача сектору внутрішнього контролю та аудиту Старосинявської селищної ради, а також за період з 18 квітня 2024 року по 02 травня 2024 року включно за посадою головного спеціаліста відділу цивільного захисту, мобілізаційної та оборонної роботи та роботи з правоохоронними органами Старосинявської селищної ради, з урахуванням 6 рангу посадової особи місцевого самоврядування, з урахуванням виплачених сум.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 22 травня 2025 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Старосинявська селищна рада (вул. Івана Франка, 8, смт Стара Синява, Хмельницька обл., Хмельницький р-н,31400 , код ЄДРПОУ - 04402824)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
Оприлюднено | 26.05.2025 |
Номер документу | 127550820 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні