РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2025 року справа № 580/3224/25 м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) у змішаній (паперовій та електронній) формі адміністративну справу за позовом заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Тернівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави (далі - позивач) з позовом до Тернівської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (за межами с. Попівка);
- зобов`язати Тернівську сільську раду Черкаського району Черкаської області вжити вичерпних заходів щодо реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (за межами с. Попівка), відповідно до Законів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Про Державний земельний кадастр.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач не вживає заходи щодо реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (за межами с. Попівка), відповідно до Законів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Про Державний земельний кадастр, що є триваючою бездіяльністю.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 28.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).
Відповідач у визначений судом строк відзив на позов не подав, тому суд на підставі ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України дійшов висновку вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, суд зазначає, що відповідно до пункту 122 розділу VI «Перехідні положення» Положення №1845/0/15-21 до початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС справи можуть розглядатися (формуватися та зберігатися) в паперовій, електронній чи змішаній формі залежно від наявних у суді можливостей. Електронні документи та електронні копії паперових документів вносяться до АСДС та зберігаються в централізованому файловому сховищі. Документи, що надійшли до суду в електронній формі, за потреби можуть роздруковуватися та приєднуватися до матеріалів справи у паперовій формі.
Згідно з абзацом 21 пункту 1 розділу VII Формування і оформлення судових справ Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 20.08.2019 № 814 (у редакції наказу Державної судової адміністрації України від 17 жовтня 2023 року № 485) у випадку прийняття суддею (суддею-доповідачем), у провадженні якого перебуває судова справа, рішення щодо розгляду (формування та зберігання) судової справи (матеріалів кримінального провадження) в електронній чи змішаній (паперовій та електронній) формі, формування матеріалів судової справи здійснюється у відповідній(их) формі(ах) (паперовій та/або електронній).
Отже, процесуальне законодавство передбачає можливість розгляду справи у змішаній формі (паперовій та електронній) та прийняття рішення про такий розгляд суддею, у провадженні якого перебуває судова справа.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає за доцільне здійснити розгляд справи у змішаній (паперовій та електронній) формі.
Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів, судом встановлено, що на території Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області знаходиться земельна ділянка водного фонду з розташованим на ній водним об`єктом, а саме земельна ділянка з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га.
Згідо інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 12.03.2025 № 417521758, власником вищезазначеної земельної ділянки, яка є землями водного фонду, є держава в особі Черкаської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ: 00022668).
Вищевказана земельна ділянка знаходиться в оренді ФОП ОСОБА_1 ІПН: НОМЕР_1 , для рибогосподарських потреб, згідно договору оренди землі від 06.12.2004, укладеного із Смілянською РДА, строком до 07.12.2034
Оскільки відомості щодо реєстрації права комунальної власності за Тернівською сільською радою відсутні, тому прокурор звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку порушено інтереси держави у сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання міської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-IX, що набув чинності 27.05.2021, розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки.
Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, шо передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Таким чином, з 27.05.2021 земельна ділянка водного фонду на території Тернівської сільської ради, право державної власності на яку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень зареєстровано за державою, вважається комунальною власністю територіальної громади, відповідно переходить у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на таку ділянку.
Із матеріалів справи встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області 11.03.2025 надано позивачу листом № 10-23-0.2-1592/2-25 інформацію, відповідно до якої за даними Державного земельного кадастру 29.10.2019, земельна ділянка площею 70,8676 га, з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради внесена до Національної кадастрової системи на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ФОП ОСОБА_2 у 2019 році.
Відповідно до ч. 1 ст. 10, ч. ч. 1, 3 ст. 16, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до вимог ст. ст. 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу, а земля перебуває під особливою охороною держави.
Згідно вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до вимог п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Засадами державної реєстрації прав є серед іншого: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно, їх обтяження та обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав (п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 Закону). Відповідно до ч. 2 ст. 3 вказаного Закону, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4, ч. 1 ст. 5, ч. 5 ст. 12 зазначеного Закону, державній реєстрації прав підлягає, зокрема, право власності на земельні ділянки. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Таким чином, реєстрація права комунальної власності за територіальною громадою в особі Тернівської сільської ради відповідатиме принципу законності та забезпечить в майбутньому можливість розпоряджатися земельними ділянками водного фонду, в тому числі шляхом здійснення контролю за їх використанням поточними користувачами.
Отже. бездіяльність Тернівської сільської ради суперечить інтересам держави та територіальної громади зокрема, оскільки фактично унеможливлює реалізацію органами місцевого самоврядування права вільно володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном (земельними ділянками та водними об`єктами під ними), здійснення контролю за їх використанням, передачі в оренду, ініціювання питання про внесення змін до правочинів щодо їх використання та інше, а також, зважаючи на те, що водні об`єкти та землі водного фонду України є об`єктами підвищеного захисту із спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання, може сприяти незаконному використанню земель обмеженої оборотоздатності.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, визначені чинним законодавством, чим допустив протиправну бездіяльність.
Судові витрати суб`єкту владних повноважень не відшкодовуються.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Оскільки позивач є суб`єктом владних повноважень підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2-14, 138-139, 242-245, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області щодо невжиття вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (за межами с. Попівка).
Зобов`язати Тернівську сільську раду Черкаського району Черкаської області (20733, Черкаський р-н, с. Тернівка, вул. Центральна, 35; код ЄДРПОУ 26358259) вжити вичерпних заходів щодо реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером: 7123787000:02:001:0006, площею 70,8676 га, яка знаходиться в адміністративних межах Тернівської сільської ради Черкаського району Черкаської області (за межами с. Попівка), відповідно до вимог Законів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про Державний земельний кадастр».
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
Оприлюднено | 26.05.2025 |
Номер документу | 127551093 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні