Другий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГоловуючий І інстанції: Т.С. Канигіна
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2025 р. Справа № 440/13244/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Ральченка І.М.,
Суддів: Катунова В.В. , Подобайло З.Г. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Служби безпеки України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.01.2025, по справі № 440/13244/24
за позовом ОСОБА_1
до Управління Служби безпеки України в Полтавській області
про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Управління Служби Безпеки України в Полтавській області, яка полягає у не внесенні до оновлених довідок про розмір мого грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 № 66/21/4-156фв та № 66/21/4-157фв від 10.05.2024, які видані на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.05.2024 року по справі № 440/1899/24, відомостей про розміри надбавки за особливості проходження служби (65% від посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років), та премії (35% від посадового окладу станом на 01.01.2022 та 140% станом на 01.01.2023) відповідно до положень постанови КМУ від 30.08.2017 № 704, наказу Міністра оборони України від 07.06.2018 № 260 та доручень МОУ від 14.01.2022 № 248/269 та № 2683/з від 01.02.2023;
- зобов`язати Управління Служби Безпеки України в Полтавській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області нову довідку про розмір мого грошового забезпечення за нормами чинними станом на 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХП «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України № 2011 -XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 4 постанови КМУ від 30.08.2017 № 704 у редакції до внесення змін постановою КМУ від 21.02.2018 № 103 та розпорядження Міністра оборони України від 14 січня 2022 № 248/269, за 2022 рік із зазначенням відомостей: про розмір посадового окладу; окладу за військове звання (майор); надбавки за вислугу років (50% від посадового окладу та окладу за військове звання); надбавки за особливості проходження служби у розмірі (65% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років); надбавки за службу в умовах режимних обмежень (15% посадового окладу); надбавки за стаж шифрувальної роботи (10% посадового окладу); надбавки за кваліфікацію (5% посадового окладу); та премії (35% посадового окладу), обчислені із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2022 в розмірі 2481,00 грн. згідно з Законом України № 1928-ІХ від 02.12.2021 та з урахуванням рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.05.2024 по справі № 440/1899/24, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2022 розміру пенсії.
- зобов`язати Управління Служби Безпеки України в Полтавській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області нову довідку про розмір мого грошового забезпечення за нормами чинними станом на 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-Х11 пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», стати Закону У країни № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 4 постанови КМУ від 30.08.2017 № 70-і у редакції до внесення змін постановою КМУ від 21.02.2018 № 103 та доручення Міністра оборони України № 2683/з від 01.02.2023, за 2023 рік із зазначенням відомостей: про розмір посадового окладу; окладу за військове звання (майор); надбавки за вислугу років (50% від посадового окладу та окладу за військове звання); надбавки за особливості проходження служби у розмірі (65% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років); надбавки за службу в умовах режимних обмежень (15% посадового окладу); надбавки за кваліфікацію (5% посадового окладу); стаж шифрувальної роботи (10% посадового окладу); премії (140% посадового окладу обчислені із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб стан. 01.01.2023 в розмірі 2684,00 грн. згідно з Законом України №2710-ІХ від 03.11.2022 з урахуванням рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01.05.2024 у справі № 440/1899/24, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2023 розмір пенсії.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.01.2025 позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Управління Служби безпеки України в Полтавській області щодо складення та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022, 01.01.2023 із зазначенням розміру надбавки за особливості проходження служби 32 % та розміру премії 10%.
Зобов`язано Управління Служби безпеки України в Полтавській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2022, 01.01.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, у тому числі, з урахуванням надбавки за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, відповідно до абзацу п`ятого пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Відповідач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті постанови норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зокрема, апелянт зазначив про те, що у 2020-2023 розмір грошового забезпечення військовослужбовців не змінювався, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області не направляло до УСБУ в Полтавській області списки осіб для підготовки довідок та проведення перерахунку пенсій. Тобто, на сьогодні відсутні визначені чинним законодавством процесуальні підстави для виготовлення та надання позивачу довідок саме відповідно до Порядку № 45 для перерахунку пенсій та станом на визначену ним дату. Також апелянт звертав увагу, що під час розгляду справи суд першої інстанції взяв до уваги нормативно-правові акти, які жодним чином не стосуються військовослужбовців СБ України та її пенсіонерів, зокрема наказ Міністра оборони України від 07.06.2018 № 260, яким затверджений Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам.
На підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Як встановлено судовим розглядом, позивач перебуває на обліку в Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області та отримує пенсію за вислугу років, яка призначена в порядку та на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХII.
Управлінням Служби Безпеки України в Полтавській області складено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача, станом на 01.01.2022 та на 01.01.2023, у які включено такі види грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; відсоткова надбавка за вислугу років (50 %); надбавка за особливості проходження служби (32 %); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%); надбавка за класну кваліфікацію (5%); премія (10 % ).
Позивач не погодився із діями відповідача щодо невнесення до оновлених довідок про розмір грошового забезпечення відомостей про розміри надбавки за особливості проходження служби та премії відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704, наказу Міністра оборони України від 07.06.2018 № 260 та рішення (телеграм) Міністра оборони України № 248/612, звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що такі щомісячні виплати як надбавка за особливості проходження служби та премія мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Колегія суддів частково погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Відповідно до ч. 3 ст. 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Отже, перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Згідно з ч. ч. 1-3 ст. 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
30 серпня 2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», якою збільшив розмір грошового забезпечення військовослужбовців.
Згідно з п. 2 Постанови № 704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до ст. 9 Закону № 2011-ХІІ та Постанови № 704 Центральне управління Служби безпеки України видало наказ № 515/ДСК від 10.04.2018, яким затверджено Інструкцію про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, яка визначає порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, а також передбачає граничні розміри додаткових видів грошового забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України, конкретні розміри яких встановлюються (підвищуються, зменшуються чи взагалі скасовуються) безпосередньо керівниками структурних підрозділів залежно від обсягу, якості, складності та важливості виконуваних задач, а також особистого внеску військовослужбовця в загальний результат роботи та в межах асигнувань, виділених Службі безпеки України на поточний рік.
Згідно з п. п. 2, 3 Постанови № 704 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення; виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації.
Пунктом 4 Постанови № 704 передбачено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Пунктом 5 Постанови № 704 встановлено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Відповідно до п. 1 гл. 2 розд. III Інструкції № 515 надбавка за особливості проходження служби встановлюється військовослужбовцям Служби безпеки України у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.
Зазначена надбавка встановлюється в залежності від характеру виконуваних військовослужбовцями обов`язків за посадою відповідно до напряму діяльності підрозділу.
Відповідно до п. 2 гл. 2 розд. III Інструкції № 515 граничні розміри надбавки за особливості проходження служби визначаються щороку Головою Служби безпеки України в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення, залежно від розміру посадового окладу, виконуваних військовослужбовцями посадових обов`язків га напряму діяльності відповідного підрозділу системи Служби безпеки України.
Згідно з п. 1 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 (за наказом Центрального управління Служби безпеки України від 07.11.2022 № 1393/ДСК гл. 15 розд. III Інструкції № 515 вважається гл. 13 розд. III Інструкції № 515) начальники (керівники) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України мають право щомісяця в межах фонду грошового забезпечення преміювати військовослужбовців за їх особистий вклад у загальний результат служби.
Відповідно до п. 2 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 на преміювання військовослужбовців спрямовуються кошти в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Пунктом 3 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 передбачено, що граничні розміри премій військовослужбовцям визначаються Головою Служби безпеки України в залежності від займаної посади та напряму діяльності відповідних підрозділів системи Служби безпеки України, в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення у кошторисі Служби безпеки України на відповідний бюджетний рік.
Пунктом 4 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 визначено, що конкретний розмір премії, а також доцільність преміювання кожного військовослужбовця відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби, визначають керівники органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України на підставі мотивованих рапортів керівників відповідних структурних підрозділів, в межах затверджених граничних розмірів преміювання.
Згідно з п. 5 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 встановлення премії військовослужбовцям, зменшення її розміру або скасування здійснюється за наказами Голови Служби безпеки України, його заступників, начальників (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України.
Відповідно до п. 7 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 виплата премій військовослужбовцям здійснюється щомісяця за попередній місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць, а військовослужбовцям при їх переведенні (до інших військових формувань чи правоохоронних органів) або звільненні з військової служби - у місяці виключення зі списків особового складу у розмірі, що визначається пропорційно до часу їх служби у поточному місяці по день виключення зі списків особового складу включно.
Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Внаслідок визнання нечинними змін до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45 рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, з 05 березня 2019 року діє редакція пункту 5 Порядку № 45, що була чинною до внесення таких змін.
Так, пунктом 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» від 01 лютого 2018 року № 103, передбачено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Підпунктом 1 п. 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Разом з тим, Постанова № 704 не містить імперативної вказівки на обов`язковий відсоток виплати надбавки за особливості проходження служби особовим складом та премії.
Отже, чинне нормативне регулювання не встановлює фіксованих розмірів спірних додаткових видів грошового зобов`язання, які враховуються для перерахунку пенсії, а лише передбачає мінімальні або ж граничні розміри вказаних складових грошового забезпечення. При цьому встановлення граничного розміру вказує на те, що відповідний вид певної складової грошового забезпечення має мінімальні та максимальні кількісні показники, які можуть варіюватися, тобто не є сталими величинами.
Пунктом 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Згідно норми абзацу 4 підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1% (мінімальний розмір) до 100% (максимальний розмір).
Встановлення такого діапазону між мінімальним та максимальним розміром надбавки за особливості проходження служби означає, що у будь-якому випадку вказана надбавка не може перевищувати 100%.
Постановою № 704 передбачено можливі розміри виплати надбавки за особливості проходження служби (від 1% до 100%), також передбачено, що надбавка виплачується у порядку та умовах, визначених керівником державного органу, та залежить від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.
З аналізу положень Інструкції № 515 убачається, що саме Головою Служби безпеки України, його заступниками, начальниками (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України встановлюється мінімальний гарантований розмір надбавки за особливості проходження служби, який залежить від наявного фонду грошового забезпечення в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення у кошторисі Служби безпеки України на відповідний бюджетний рік.
З огляду на те, що фонд грошового забезпечення Служби безпеки України визначається законом України про Державний бюджет України на певний рік та може змінюватися, то встановлення мінімального розміру надбавки за особливості проходження служби залежить від наявного фонду грошового забезпечення Служби безпеки України.
Конкретні розміри виплати надбавки за особливості проходження служби певного військовослужбовця будуть залежати від складності та важливості виконуваних ним обов`язків, однак у будь-якому випадку не можуть бути меншими розміру, встановленого керівником державного органу на певний рік, однак і не перевищувати 100% посадового окладу, окладу за військовим званням і надбавки за вислугу років.
Підпунктом 2 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Відповідно до п. 2 гл. 13 розд. III Інструкції № 515 на преміювання військовослужбовців спрямовуються кошти в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Судовим розглядом встановлено, що Управлінням Служби Безпеки України в Полтавській області складено оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача станом на 01.01.2022, 01.01.2023 із наступними складовими: посадовий оклад, оклад за військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років 50%, надбавка за особливості проходження служби 32%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15%, надбавка за класну кваліфікацію - 5%, премія - 10%.
Так, спірні правовідносини виникли з приводу правомірності визначення відповідачем відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби на рівні 32% посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки за вислугу років, щомісячної премії 10 % посадового окладу.
Аналіз приписів п. 5 Порядку № 45 дає підстави для висновку, що для перерахунку пенсії щомісячні надбавки, доплати та премія враховуються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Відповідачем не спростовано факт виплати станом на 01.01.2022, 01.01.2023 надбавки за особливості проходження служби та премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки позивач звільнився на пенсію.
Як зазначалось вище, саме Головою Служби безпеки України, його заступниками, начальниками (керівників) органів, підрозділів, закладів та установ Служби безпеки України встановлюється мінімальний гарантований розмір надбавки за особливості проходження служби та розмір щомісячної премії, виходячи з наявного фонду грошового забезпечення в межах видатків, затверджених на грошове забезпечення у кошторисі Служби безпеки України на відповідний бюджетний рік.
Також слід зазначити, що підхід щодо зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення різних відсоткових показників надбавки за особливості проходження служби та премії особам, які проходять службу (кадровим військовим) у розмірі фактично виплачених сум, та пенсіонерам з числа військовослужбовців, яким довідки видаються на виконання рішень судів, у гарантовано мінімальних розмірах, є протиправним, та таким, що не ґрунтується на нормі закону.
Надбавка за особливості проходження служби та премія не є складовою грошового забезпечення військовослужбовця, конкретний розмір яких установлений Кабінетом Міністрів України. Розмір цих складових грошового забезпечення не є постійним і визначається керівником в залежності від певних обставин, зокрема виходячи з наявного фонду грошового забезпечення на відповідний рік.
Виходячи з положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 такі щомісячні виплати як надбавка за особливості проходження служби та премія мають бути зазначені у відповідних довідках про розмір грошового забезпечення у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із твердженням суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено дотримання вимог абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 при оформленні довідок про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022, 01.01.2023, а саме в частині визначення відсоткового розміру надбавки за особливості проходження служби - 32% та премії - 10%.
Щодо доводів апеляційної скарги про те, що розрахунковою величиною для обрахунку грошового забезпечення військовослужбовців починаючи з 01.03.2018 по сьогоднішній день є стала величина - прожитковий мінімум станом на 1 січня 2018 року, колегія суддів зазначає, що в межах спірних правовідносин застосуванню підлягає нормативно-правовий акт, що має вищу юридичну силу в ієрархії правових актів, а саме: п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" № 704 від 30.08.2017 з урахуванням висновків, що викладені в постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 по справі № 826/6453/18.
Таким чином, беручи до уваги перегляд справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідача, колегія суддів доходить висновку про обґрунтоване часткове задоволення судом першої інстанції позовних вимог.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції, мотивуючи судове рішення застосував, у тому числі норми Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженого наказом Міністерства оборони України 07.06.2018 № 260, яким не врегульовані питання нарахування та виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Служби безпеки України. Натомість, Інструкція про грошове забезпечення та виплати компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, затверджена наказом Центрального управління Служби безпеки України № 515/ДСК від 10.04.2018, якою визначено порядок та умови виплати грошового забезпечення та виплат компенсаційного характеру військовослужбовцям Служби безпеки України, судом першої інстанції застосована до спірних правовідносин не була.
З огляду на викладене, колегія суддів доходить висновку про те, що рішення суду першої інстанції підлягає зміні шляхом викладення мотивувальної частини рішення в редакції, викладеній у цій постанові суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно з ч. 4 ст. 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Отже, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що рішення суду першої інстанції необхідно змінити в частині підстав та мотивів прийнятого рішення.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Служби безпеки України в Полтавській області - задовольнити частково.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.01.2025 по справі № 440/13244/24 змінити, виклавши мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови.
В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.01.2025 по справі № 440/13244/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов З.Г. Подобайло
| Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
| Оприлюднено | 26.05.2025 |
| Номер документу | 127553118 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні