Третій апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 травня 2025 року м. Дніпросправа № 340/1129/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Юрко І.В., Чабаненко С.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.06.2024 року в адміністративній справі №340/1129/24 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Світловодської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Світловодської міської ради, в якому просив:
визнати бездіяльність Постійно діючої Комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання Виконавчого комітету Світловодської міської ради протиправною, встановити наявність відповідних компетенції (повноважень);
зобов`язати її розглянути заяву про надання дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від системи централізованого опалення, подану 24.11.2023 року, відповідно до Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженого наказом Мінрегіону від 26.07.2019 року № 169.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції позивач подав апеляційну скаргу, в якій з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити. Апеляційна скарга фактично обґрунтована тим, що відмова відповідача у розгляді його заяви є протиправною і незаконною, так як суперечить ст.ст.19, 24 Закону України «Про теплопостачання»; п.12 ч.1ст.7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»; п.39 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 року № 1198; пп.42, 45 Правил надання послуг з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року № 830 (у редакції від 08.09.2021 року); Типовому індивідуальному договору про надання послуги з постачання теплової енергії (ч.ч.40 і 41 п.11 Договору), затвердженому вищевказаною Постановою № 830, в редакції від 08.09.2021 року; ч.ч.2 і 3 розділу І, розділу V Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 року № 315 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.12.2021 року № 358); Порядку відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженому наказом Мінрегіону від 26.07.2019 року № 169.
Відповідач не надав суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу. Відповідно до частини четвертої статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Позивач ОСОБА_1 є власником квартири за АДРЕСА_1 (а.с.9-11).
24.11.2023 року позивач звернувся із заявою до Постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) ЦО (теплопостачання) та ПГВ, у якій просила надати дозвіл (протокол) на відключення квартири № 4 від мереж ЦО та ПГВ у зв`язку з необхідністю встановлення автономного електричного опалення (а.с.6-7).
Листом від 20.12.2023 року № 01-38/417/3 Виконавчий комітет Світловодської міської ради повідомив, що кількість відключеної опалювальної площі квартир та нежитлових приміщень в багатоквартирному будинку 64 по вул. Героїв України, за даними теплопостачального підприємства ТОВ «Світловодськпобут», становить менше 50 %. Також було повідомлено щодо відсутності повноважень виконавчого комітету про надання дозволів на відключення окремих квартир від мереж централізованого опалення, якщо у будинку на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП (а.с.8).
Вважаючи бездіяльність Постійно діючої Комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання Виконавчого комітету Світловодської міської ради протиправною, та зобов`язання розглянути заяву про надання дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від системи централізованого опалення, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Так, статтею 24 Закону України від 02.06.2005 року № 2633-IV «Про теплопостачання» передбачено, що споживач теплової енергії має право, зокрема, на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 року № 2189-VIII (далі по тексту Закон № 2189-VIII) регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Згідно до частини 1 статті 2 Закону № 2189-VIII визначено, що предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Абзацом першим пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2189-VIII передбачено, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності цим Законом не менш як половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж (систем), не зобов`язані, але мають право виключно за власним рішенням у встановленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.
Постановою Кабінету Міністрів України № 830 від 21.08.2019 року затверджено Правила надання послуги з постачання теплової енергії (далі - Правила).
Пунктом 14 Правил визначено, що відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) здійснюється за рішенням співвласників багатоквартирного будинку у порядку, встановленому Мінрегіоном. Рішенням зборів співвласників багатоквартирного будинку визначається система подальшого забезпечення такого будинку теплопостачанням з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Рішення співвласників багатоквартирного будинку приймається відповідно до вимог Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».
У багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менш як половина квартир та нежитлових приміщень була відокремлена (відключена) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право в установленому Мінрегіоном порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.
Відповідно до вимог пункту 6 частини другої статті 4 Закону № 2189-VIII наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2019 року № 169, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.08.2019 року за № 982/33953, було затверджено Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води ( далі Порядок № 169).
Пунктом 1 Розділу І Порядку передбачено, що він визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків (далі - споживачі) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно до Закону України Про житлово-комунальні послуги.
Відповідно до вимог пункту 4 Розділу І Порядку № 169 орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Комісія) згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Орган місцевого самоврядування розглядає звернення про відключення від ЦО та/або ГВП у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».
Комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.
Засідання Комісії відбуваються не рідше ніж один раз на місяць.
Рішення Комісії оформлюється протоколом протягом п`яти робочих днів із дня проведення засідання Комісії та має рекомендаційний характер.
Рішення Комісії оприлюднюються на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування з дотриманням вимог Закону України "Про захист персональних даних".
Відповідно до пункту 1 Розділу III Порядку №169 власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.
Згідно з пунктом 2 Розділу III Порядку № 169 інформація про перелік багатоквартирних будинків, у яких не менше ніж половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, розміщується на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування, виконавців відповідних комунальних послуг.
Пунктами 3, 4, 5 Розділу III Порядку № 169 визначено, що для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення.
Заява про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку від ЦО та ГВП передається на розгляд Комісії.
Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП за участю заявника або його уповноваженого представника.
Пунктом 6 Розділу III Порядку № 169 передбачено, що комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проектної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів.
Предметом спірних правовідносин в справі є розгляд заяви позивача про відключення квартири від ЦО та ГВП.
Як вже зазначалось, нормами Закону № 2189-VIII, Правил та Порядку № 169 чітко визначено алгоритм дій щодо порядку розгляду заяв про відключення від мереж централізованого опалення та умови, за яких таке відключення можливе.
Рішенням Виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області від 27.01.2023 року № 40 було затверджено посадовий склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання (а.с.5).
Як встановлено матеріалами справи, 24.11.2023 року позивач звернувся із заявою до Постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) ЦО (теплопостачання) та ПГВ, у якій просила надати дозвіл (протокол) на відключення квартири від мереж ЦО та ПГВ у зв`язку з необхідністю встановлення автономного електричного опалення (а.с.6-7).
Згідно до Протоколу № 1 засідання міжвідомчої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання від 14.03.2024 року вбачається, що розглянувши заяву позивача від 24.11.2023 року комісія вирішила відмовити йому у наданні дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від мереж ЦО та ГВП для встановлення автономного опалення у квартирі (а.с.59-61).
Розглянувши заяву позивача від 24.11.2023 року, протокол № 1 від 14.03.2024 року, а також інформацію ТОВ «Світловодськпобут» від 06.07.2023 року № 1259 щодо відключеної опалювальної площі квартир та нежитлових приміщень в житлових будинках ( ? 50 %) (а.с.58), Виконавчим комітетом Світловодської міської ради Кіровоградської області прийнято рішення від 15.04.2024 № 377 «Про відмову у наданні дозволу на відключення квартир від мереж ЦО та ГВП», пунктом 3 якого, позивачу відмовлено у наданні дозволу на відключення квартири АДРЕСА_1 від мереж ЦО та ГВП для встановлення автономного опалення у квартирі (а.с.62).
Водночас, рішення Комісії, оформлене протоколом № 1 від 14.03.2024 року, рішення Виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області від 15.04.2024 року № 377 не є предметом оскарження у даній справі, а тому судом першої інстанції вірно не надано останнім правової оцінки в частині, що стосується позивача.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність обґрунтованих підстав для задоволення адміністративного позову.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.
Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року в адміністративній справі №340/1129/24 - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05 червня 2024 року в адміністративній справі №340/1129/24 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.
Головуючий - суддяС.В. Білак
суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
Оприлюднено | 26.05.2025 |
Номер документу | 127553979 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Білак С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні