Рішення
від 19.05.2025 по справі 905/97/25
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

19.05.2025р. Справа №905/97/25

Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.

при секретарі (помічник судді за доручення судді) Гайдук Д.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Першого заступника керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області (код ЄДРПОУ 25707002, місцезнаходження: 49003, м. Дніпро, вул. Майдан Озерний, 32) в інтересах держави в особі

позивача-1: Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022473, місцезнаходження: 83406, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6)

позивача-2: Донецької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 00022473, місцезнаходження: 83406, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6)

до відповідача-1: Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19)

до відповідача-2: Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19)

за участю третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача: Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» (код ЄДРПОУ 00991752, місцезнаходження: 85651, с. Єлизаветівка Покровського району Донецької області, вул. Ялинська, 111)

про витребування земельної ділянки, -

за участю представників:

від прокуратури: Кадацька Д.М. (прокурор, в режимі відеоконференції)

від позивача-1: Бусел С.Ю. (в порядку самопредставництва, в режимі відеоконференції)

від позивача-2: не з`явились

відповідачі -1, -2: не з`явились, -

СУТЬ СПОРУ:

Перший заступник керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом про витребування у Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області, повноваження якої виконує Комарська сільська військова адміністрація Волноваського району Донецької області, у власність держави в особі Донецької обласної державної адміністрації, повноваження якої виконує Донецька обласна військова адміністрація, земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, площею 10,0197 га (з урахуванням заяви від 14.04.2025 про зміну предмета позову).

В обґрунтування вимог прокурор посилається на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 на час її інвентаризації та реєстрації у Державному земельному кадастрі (грудень 2021 року) за територіальною громадою в особі Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області, повноваження якої на даний час виконує Комарська сільська військова адміністрація Волноваського району Донецької області, належить саме до земель державного лісового фонду та не вилучалася з постійного користування ДП «Великоанадольське лісове господарство». Землі лісового фонду, які за матеріалами лісовпорядкування знаходяться у користуванні державних лісогосподарських підприємств, належать до державної власності та перебувають у розпорядженні обласних державних адміністрацій. Відповідачем поза межами повноважень та поза волею власника прийнято з державної у комунальну власність спірну земельну ділянку.

На підтвердження заявлених вимог до позовної заяви додано: інформацію з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 411044330 від 03.02.2025 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709; загальні відомості з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709; інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 від 20.12.2021; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.12.2021; рішення Комарської сільської ради від 06.09.2021 "Про проведення інвентаризації земельних ділянок"; запит Комарській сільській військовій адміністрації від 28.06.2024 № 51/1-1177ВИХ-24; відповідь Комарської сільської військової адміністрації від 09.10.2023 № 02/1-29/1262; рішення Комарської сільської ради від 08.11.2021 № 8/17-1057 "Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу"; технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (Комарська сільська рада за межами населених пунктів Комарської сільської ради), розроблена Великоновосілківським РВВ ДРФ ДП "ЦДЗК"; запит Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області від 26.11.2024 № 51/1-1668ВИХ-24 про надання поземельної книги; відповідь Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 09.12.2024 № 10-5-0.1701-4058/2-24; поземельна книга по земельній ділянці з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709; розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації керівника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 25.05.2021 № 510/5-21 "Про проведення інвентаризації земель"; технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації лісогосподарського призначення державної власності на території Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області за межами населених пунктів, розроблена ТОВ "ВП "Земельно-кадастровий центр"; план лісонасаджень Великоновосілківського лісництва ДП "Великоанадольське лісове господарство" за 2024 рік; запит Південно-Східному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства від 20.08.2024 № 51/1-2858ВИХ-24; відповідь Південно-Східного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 30.08.2024 № 01-08/1008; лист ДП "Великоанадольське лісове господарство" Південно-Східному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства від 29.08.2024 № 88; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 1421281800:02:001:0709 від 17.12.2021; планшет № 1 Великоновосілківського лісництва ДП "Великоанадольське лісове господарство"; проект організації та розвитку лісового господарства ДП "Великоанадольське лісове господарство" за 2005 рік; лист Донецькій обласній державній адміністрації від 28.06.2024 № 51/1-1178ВИХ-24; відповідь Донецької обласної державної адміністрації від 26.07.2024 № 0.3/24-3416/4-24 з додатком; запит Кабінету Міністрів України від 04.12.2024 № 51/1-1697ВИХ-24; відповідь Секретаріату Кабінету Міністрів України від 11.12.2024 № 30101/0/2-24; запит Національному центру управління та випробувань космічних засобів Державного космічного агентства України від 01.10.2024 № 51/1-1478ВИХ-24; відповідь Національного центра управління та випробувань космічних засобів Державного космічного агентства України від 21.11.2024 № 4170-5-13.04-2024 з додатком супутникових знімків; інформація з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, створена за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру станом на 06.12.2024; запит ВО "Укрдержліспроект" від 09.12.2024 № 51/1-4646ВИХ-24; відповідь ВО "Укрдержліспроект" від 20.12.2024 № 03/1516 з додатком витягу з картографічної бази даних; запит Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 від 12.12.2024 № 51/1-1702ВИХ-24; запит ВО "Укрдержліспроект" від 07.01.2025 № 51/1-34ВИХ-25; відповідь ВО "Укрдержліспроект" від 10.01.2025 № 03/37-25; запит Південно-Східному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства від 07.01.2025 № 51/1-36ВИХ-24; відповідь Південно-Східного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства від 17.01.2025 № 01-08/111; відповідь Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про вартість земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709; лист Донецькій обласній державній адміністрації від 20.06.2024 № 51/1-1443ВИХ-24; інформація з Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій щодо Комарської сільської ради Волноваського району, Комарської сільської ради Волноваського району, ДП "Великоанадольське лісове господарство"(безкоштовні запити); повідомлення Донецькій обласній державній адміністрації про представництво інтересів держави у суді від 30.01.2025 № 51/1-99ВИХ-25; докази направлення Донецькій обласній державній адміністрації повідомлення про представництво інтересів держави в суді; документи, що підтверджують право підпису позовної заяви; докази сплати судового збору; докази направлення позовної заяви з додатками сторонам.

Донецька обласна державна адміністрація, повноваження якої виконує Донецька обласна військова адміністрація (далі - позивач) повністю підтримує позовні вимоги заступника керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області, просить їх задовольнити з підстав, аналогічних викладеним у позовній заяві прокурора (вх.№ 01-41/2334/25 від 11.03.2025).

Відповідачі правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористались, про причини та/або намір вчинити відповідні дії суд не повідомили.

Третя особа без самостійних вимог на стороні позивача - Державне підприємство «Великоанадольське лісове господарство» у своїх поясненнях від 04.04.2025 із заявленими позовними вимогами погоджується в повному обсязі (вх.№01-41/3275/25 від 07.04.2025). Вказує, що земельна ділянка державної форми власності, лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 площею 10,0197 га перебуває у постійному користуванні ДП «Великоанадольське лісове господарство», зареєстрована 06.12.2021 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 08.11.2021, зазначене підтверджено витягом з Державного земельного кадастру та планшету № 1 Великоновосілківського лісництва ДП «Великоанадольське лісове господарство», тому вважає, що реєстрація права комунальної власності на цю земельну ділянку за Комарською сільською радою є безпідставною.

Одночасно третьою особою без самостійних вимог на стороні позивача заявлено про розгляд даної справи без участі його представника.

ХІД СПРАВИ:

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.02.2025, матеріалам присвоєно єдиний унікальний номер справи № 905/97/25 та передано на розгляд судді Величко Н.В.

Ухвалою суду від 05.02.2025 залишено без руху позовну заяву, встановлено десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали на усунення виявлених недоліків позовної заяви.

У зв`язку із усуненням недоліків у встановлений строк і спосіб, ухвалою господарського суду від 11.02.2025 відкрито провадження у справі № 905/97/25, вирішено справу розглядати у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено сторонам строк для вчинення дій процесуального характеру, вирішені інші процедурні питання.

Детальний рух справи викладений у відповідних ухвалах суду, наявних в матеріалах справи.

Ухвалою від 06.05.2025 суд підтвердив наявність підстав для представництва інтересів держави прокурором у цій справі, закрив підготовче провадження та призначив її розгляд по суті на 19.05.2025.

Про дату, час та місце розгляду справи всі учасники повідомлені шляхом надсилання ухвал суду у їх зареєстровані електронні кабінети в підсистемі "Електронний суд" (відповідні довідки про отримання електронного листа містяться в матеріалах справи), відповідно до ст. 120, 242 ГПК України.

У судовому засіданні 19.05.2025 прийняли участь в режимі відеоконференції прокурор та представник позивача-1, підтримали позовні вимоги у повному обсязі, наполягали на їх задоволенні. Відповідачі участі у жодному судовому засіданні не приймали, про розгляд справи повідомлені у встановленому порядку.

Відповідно до ч.1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 Господарського процесуального кодексу України, якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами без явки в судове засідання представників відповідачів та третьої особи.

ВСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ, ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА МОТИВИ, З ЯКИХ ВИХОДИТЬ СУД ПРИ ПРИЙНЯТТІ РІШЕННЯ:

Рішенням Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області від 06.09.2021 № 8/13-448 «Про проведення інвентаризації земельних ділянок» за наслідком розгляду клопотання Комарської громади в особі сільського голови Ходос Геннадія Миколайовича Комарською сільською радою (відповідач-1) надано дозвіл на виготовлення документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок, зокрема земельної ділянки орієнтовною площею 9,21 га, за межами населеного пункту с. Іскра, із земель запасу комунальної власності, з подальшим використанням для зони відпочинку.

Розробником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, був Великоновосілківський РВВ ДРФ ДП «ЦДЗК».

Відповідно до технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розробленої 08.11.2021 Великоновосілківським РВВ ДРФ ДП «ЦД3К», інвентаризація земель проведена на підставі рішення Комарської сільської ради Волноваського району від 06.09.2021 № 8/13-448 «Про проведення інвентаризації земельних ділянок».

Згідно основних відомостей про об?єкт землеустрою ним є землі сільськогосподарського призначення комунальної, які мають наступні характеристики: місцерозташування за межами населених пунктів на території Іскрівської сільської ради Волноваського району Донецької області; категорія земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення (код 100); цільове призначення шифр згідно класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок 01.17; склад угідь згідно класифікації видів земельних угідь (КВЗУ) пасовища (9,1638 га).

При складанні проекту були використані дані Публічної кадастрової карти України, а саме інформація про кадастровий поділ, координати поворотних точок суміжних земельних ділянок, інформація з інших допоміжних шарів.

08.12.2021 Комарська сільська рада Волноваського району Донецької області рішенням № 8/17-1057 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу» затвердила технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу на території Комарської сільської ради розташованих в межах та за межами населених пунктів, а також вирішила здійснити державну реєстрацію права власності на земельні ділянки, що зазначені в цьому рішенні, зокрема земельної ділянки площею 9,1637 га, із земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів, кадастровий № 1421281800:02:001:0709.

За даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна № 411044330 від 03.02.2025 земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 площею 9,1637 га на праві власності з 15.12.2021 належить територіальній громаді Комарської сільської ради на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 62429168 від 20.12.2021. Запис здійснений державним реєстратором виконавчого комітету Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області.

Водночас, відповідно до розпоряджень голови Донецької обласної державної адміністрації від 25.05.2021 № 510/5-21 «Про проведення інвентаризації земель» та від 03.12.2021 № 1206/5-21 «Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 25 травня 2021 року № 510/5-21», Департаментом агропромислового розвитку та земельних відносин облдержадміністрації проведено інвентаризацію земель лісогосподарського призначення на території Донецької області за межами населених пунктів.

За даними технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення державної власності на території Комарської сільської територіальної громади Волноваського району за межами населених пунктів, яка проведена ТОВ «Виробниче підприємство «Земельно-кадастровий центр» на підставі розпоряджень голови Донецької ОДА від 25.05.2021 № 510/5-21 «Про проведення інвентаризації земель» та від 03.12.2021 № 1206/5-21 «Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 25 травня 2021 року № 510/5-21», спірна земельна ділянка (зазначена у технічній документації під номером 11), відноситься до земель лісогосподарського призначення, має іншу конфігурацію та площу. Крім того, за даними технічної документації земельна ділянка площею 10,0197 га перебувала у користуванні Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство».

Вихідними даними на земельні ділянки лісогосподарського призначення при проведенні інвентаризації, ТОВ «Виробниче підприємство «Земельно-кадастровий центр» зазначено план лісонасаджень Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство».

Відповідно до плану лісонасаджень Великоновосілківського лісництва Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» (лісовпорядкування 2004 року), земельна ділянка аналогічної конфігурації розташована на території Іскрівської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області (нині - Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області).

За інформацією ДП «Великоанадольське лісове господарство», яку останній виклав у листі № 8 від 16.01.2025, адресованому Південно-Східному міжрегіональному управлінню лісового та мисливського господарства, земельна ділянка, розташована у Великоновосілківському лісництві, квартал 38 виділ 8, 9, 10 площею 10,0 га, право комунальної власності Комарської сільської ради на яку зареєстровано як на земельну ділянку з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, перебуває у користуванні державного підприємства на праві постійного користування. Зазначене підтверджується копіями витягу з Державного земельного кадастру та планшета № 1.

Відповідно до витягу з картографічної бази даних матеріалів лісовпорядкування 2020 року по Великоновосілківському лісництву ДП «Великоанадольське лісове господарство» з нанесеними межами частини кварталу 39 і межами його таксаційних виділів та межами спірної земельної ділянки, земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, право комунальної власності на яку площею 9,1637 га зареєстровано за Комарською сільською радою, повністю накладається на земельну ділянку, якою користувалося ДП «Великоанадольське лісове господарство».

Вищевказана інформація надана Українським Державним проектним лісовпорядним виробничим об?єднанням «Укрдержліспроект», яке засноване на державній власності, створене на підставі наказу Міністерства лісового господарства України від 30.09.1991 за № 119, належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.

Розбіжності у номерах кварталів (38 та 39), зазначених у відомостях ВО «Укрдержліспроект» та Південно-Східного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства щодо спірної земельної ділянки пояснюються тим, що при лісовпорядкуванні 2020 року змінена літерація виділів та квартальної мережі лісового фонду ДП «Великоноанадольське господарство».

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 17.12.2021 № НВ-1409673412021 земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 площею 10,0197 га є земельною ділянкою державної власності, лісогоподарського призначення із цільовим призначенням 09.01 Для ведення лісового господарства і пов?язаних з ним послуг.

Крім того аналогічні відомості містяться в поземельній книзі на спірну земельну ділянку, копія якої наявна в матеріалах справи.

Суд також враховує, що в поземельній книзі була допущена помилка у визначенні площі земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 замість 10,0197 га було зазначено 9,1637 га, проте в подальшому у книгу було внесено відповідні зміни.

Зареєстровано земельну ділянку відділом у Великоновосілківському районі міськрайонного управління у Великоновосілківському районі та м. Донецьку Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області 06.12.2021.

Враховуючи приписи ч. 2, 9 ст. 149 Земельного кодексу України прокуратурою було направлено на адресу Кабінету Міністрів України запит від 04.12.2024 № 51/1-1697ВИХ-24 щодо прийняття рішень про вилучення з постійного користування Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» земель лісогосподарського призначення державної форми власності, які розташовані на території Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області, для подальшої ї передачі в іншу форму власності.

Як повідомив Кабінет Міністрів України листом від 11.12.2024 № 30101/0/2-24, рішення про погодження зміни цільового призначення, вилучення, відведення, припинення права постійного користування ДП «Великоанадольське лісове господарство» земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 ним не приймалися.

Тобто, земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 на час її інвентаризації та реєстрації у Державному земельному кадастрі належить до земель державного лісового фонду та не вилучалася з постійного користування ДП «Великоанадольське лісове господарство», перебуває в розпорядженні обласних державних адміністрацій.

Проте, згідно з відомостями Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 відноситься до земель лісогосподарського призначення для ведення лісового господарства і пов`язаних з ними послуг, має площу 10,0197 га та є комунальною власністю Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області.

Прокурор вказує, що земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 площею 10,0197 га безпідставно віднесена до земель комунальної власності Комарської сільської ради. Донецькою обласною державною адміністрацією, як розпорядником земель лісового фонду, не приймались будь-які рішення щодо відчуження спірної земельної ділянки, вказана ділянка вибула з володіння власника поза його волею і має бути витребувана згідно з ч. 3 ст. 388 Цивільного кодексу України від Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області.

Згідно з ст.ст. 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом з ст.ст. 11, 15, 16 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини; кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, припинення правовідношення, або іншим способом, що встановлений договором або законом.

Земельним кодексом України визначено зокрема наступне:

- земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ч. 1 ст. 3);

- до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст. 12);

- віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. (ст. 20);

- землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісового фонду, землі під господарськими будівлями і дворами, землі тимчасової консервації тощо) (ч. 1, 2 ст. 22);

- до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства (ст. 55);

- Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст. 57);

- Суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності (ст. 80);

- Землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі: а) передачі їм земель державної власності; б) відчуження земельних ділянок для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону; в) прийняття спадщини або переходу в їхню власність земельних ділянок, визнаних судом відумерлою спадщиною; г) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; ґ) виникнення інших підстав, передбачених законом.

До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту; в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом; г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом; ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом; д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування; е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів; є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності. (ч. 1, 2, 4, 5 ст. 83);

- У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі атомної енергетики та космічної системи; б) землі під державними залізницями, об`єктами державної власності повітряного і трубопровідного транспорту; в) землі оборони; г) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом; ґ) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом; д) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом; е) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; є) земельні ділянки зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ж) земельні ділянки, закріплені за державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти; ж-1) земельні ділянки, закріплені за державними закладами фахової передвищої освіти; з) земельні ділянки, закріплені за державними закладами вищої освіти; і) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; ї) землі під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у державній власності (ч. 1, 2, 4 ст. 84);

- сільські, селищні, міські ради надають земельні ділянки у постійне користування юридичним особам із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122).

Лісовим кодексом України визначено:

- захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави. Лісова ділянка - ділянка лісового фонду України з визначеними межами, виділена відповідно до цього Кодексу для ведення лісового господарства та використання лісових ресурсів без вилучення її у землекористувача або власника землі (ст. 1);

- ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи (ст. 7);

- Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на їх території: 1) забезпечують реалізацію державної політики у сфері лісових відносин; 2) беруть участь у розробленні та забезпеченні виконання регіональних (місцевих) програм з охорони, захисту, використання та відтворення лісів; 3) здійснюють контроль за додержанням законодавства у сфері лісових відносин; 4) передають у власність, надають у постійне користування для ведення лісового господарства земельні лісові ділянки, що перебувають у державній власності, на відповідній території; 5) пункт виключено; 6) приймають рішення про виділення в установленому порядку для довгострокового тимчасового користування лісами лісових ділянок, що перебувають у державній власності, на відповідній території, а також у межах міст обласного та республіканського (Автономної Республіки Крим) значення; 7) обмежують або тимчасово припиняють діяльність підприємств, установ та організацій у разі порушення ними лісового законодавства в порядку, передбаченому законодавством; 8) забезпечують здійснення заходів з охорони і захисту лісів, створюють охоронні зони для збереження біорізноманіття у лісах, ліквідації наслідків стихійних явищ, лісових пожеж, залучають у встановленому порядку до здійснення таких заходів населення, транспортні та інші технічні засоби та обладнання, забороняють відвідування лісів населенням і в`їзд до них транспортних засобів у період високої пожежної небезпеки в порядку, передбаченому законодавством; 9) встановлюють ліміт використання лісових ресурсів під час заготівлі другорядних лісових матеріалів та здійснення побічних лісових користувань, крім лісових ділянок сумарною площею до 100 гектарів, які перебувають на землях усіх категорій (крім територій природно-заповідного фонду та земель іншого природоохоронного призначення); 10) встановлюють максимальні норми безоплатного збору дикорослих трав`яних рослин, квітів, ягід, горіхів, грибів тощо; 11) вирішують інші питання у сфері лісових відносин відповідно до закону (ст. 31);

- облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування. Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обгрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України. Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства (ст. ст. 45, 47, 48, 54);

- існуючі до набрання чинності цим Кодексом поділ лісів за категоріями захисності та відповідний режим ведення лісового господарства не можуть бути змінені до затвердження в установленому порядку відповідних нормативно-правових актів, передбачених цим Кодексом. Спеціальні дозволи на використання лісових ресурсів, видані до набрання чинності цим Кодексом, діють до завершення терміну, на який вони були видані. До одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування (п.п.3-5 Прикінцевих положень).

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карі, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, земельна ділянка з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 (земельна ділянка № 11), площею 10,0197 га сформована відповідно до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення державної власності загальною площею 569,600 га на території Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області за межами населених пунктів та згідно матеріалів документації із землеустрою угіддя земельних ділянок визначені як 005.01 (земельні лісові ділянки, вкриті лісовою рослинністю), 005.02 (земельні лісові ділянки, не вкриті лісовою рослинністю), 005.03 (з усіх лисів лісові насадження лінійного типу) із цільовим призначенням 09.01 (для ведення лісового господарства і пов?язаних з ним послуг), знаходяться в постійному користуванні Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство».

Спірна земельна ділянка, згідно відомостей про встановлені межові знаки технічної документації, це земельна ділянка державної власності ДП «Великоанадольський лісгосп», яка розташована за адресою: на території Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області за межами населеного пункту, площею 10,0197 га для ведення лісового господарства і пов?язаних з ним послуг на місцевості межує з землями комунальної власності (згідно схемі). При обстеженні земельної ділянки відповідно до п. 4 ст. 106 Земельного кодексу України виявлено, що межі земельної ділянки площею 10,0197 га на місцевості збігаються з природними рубежами (дерева, лісові насадження).

Під час розроблення технічної документації використані такі відомості з Державного фонду документації із землеустрою та оцінки: технічні документації із землеустрою щодо поділу та об?єднання земельних ділянок на території Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області; технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення на території Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області; проєкти встановлення меж сільських населених пунктів Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області; схеми землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель Комарської сільської територіальної громади Волноваського району (колишніх Іскрівської, Комарської, Піддубненської та Шевченківської сільських рад); план лісонасаджень Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство».

Як свідчать матеріали справи і не спростовано сторонами, Донецька обласна державна адміністрація, як розпорядник земель лісового фонду, згоди на вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 площею 10,0197 га, яка розташована в адміністративних межах Комарської сільської територіальної громади Волноваського району Донецької області за межами населених пунктів, не надавала, будь-які рішення щодо зміни її цільового призначення не приймала, а отже вказана земельна ділянка вибула з володіння власника поза його волею.

За змістом правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 30.04.2024 у справі № 913/50/22, для розмежування лісових ділянок комунальної та державної власності необхідно враховувати чи на момент роздержавлення ділянка відносилась до лісової.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 звернула увагу на те, що право чи інтерес мають бути захищені судом у належний спосіб, який є ефективним тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (п. 57 постанови). Правову позицію в зазначеній постанові Великої Палати Верховного Суду підтверджено, відповідно до пунктів 6.35, 6.45 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.10.2022 у справі № 227/3760/19-ц.

Відповідно до висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 17.12.2014 року у справі № 6-140цс14 захист порушених прав особи, що вважає себе власником майна, яке було неодноразово відчужене, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до останнього набувача цього майна з підстав, передбачених ст.ст. 387, 388 Цивільного кодексу України.

Належним відповідачем за позовом про витребування від (стягнення з) особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку. Якщо земельною ділянкою неправомірно (на думку позивача, який вважає себе власником) заволодів відповідач, то віндикаційний позов відповідає належному способу захисту прав позивача: власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 Цивільного кодексу України).

Велика Палата Верховного Суду вважає, що можливість віндикації майна, його витребування від особи, яка незаконно або свавільно заволоділа ним, має нормативну основу в національному законодавстві. Зокрема, пунктом 4 частини другої статті 16 ЦК України передбачений такий спосіб захисту, як відновлення становища, яке існувало до порушення, а статтею 387 ЦК України передбачено право власника на витребування майна із чужого незаконного володіння. Зазначені положення є доступними для заінтересованих осіб, чіткими, а наслідки їх застосування - передбачуваними.

Віндикація майна, його витребування в особи, яка незаконно або свавільно порушила чуже володіння, має легітимну мету, яка полягає в забезпеченні права інших осіб мирно володіти своїм майном. Така мета відповідає загальним інтересам суспільства.

Велика Палата Верховного Суду звертала увагу на те, що у спорах стосовно земель лісогосподарського призначення, прибережних захисних смуг, інших земель, що перебувають під посиленою правовою охороною держави, остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси, зокрема, у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина перша статті 50 Конституції України). Ці інтереси реалізуються через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункт «а» частини першої статті 91 Земельного кодексу України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України), та через інші законодавчі обмеження. Заволодіння приватними особами такими ділянками всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, може зумовлювати конфлікт між гарантованим статтею 1 Першого протоколу до Конвенції правом цих осіб мирно володіти майном і правами інших осіб та всього суспільства на безпечне довкілля. (Судом врахована позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду у постанові №359/3373/16-ц від 23.11.2021 року).

Отже, за положеннями зазначених норм права, власник майна може витребувати належне йому майно від будь-якої особи, яка є останнім набувачем майна та яка набула майно з незаконних підстав, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене попередніми набувачами, та без визнання попередніх угод щодо спірного майна недійсними.

Віндикація застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору. У цьому разі майно може бути витребуване від особи, яка не є стороною недійсного правочину, шляхом подання віндикаційного позову, зокрема від добросовісного набувача, з підстав, передбачених частиною 1 ст. 388 Цивільного кодексу України. Власник майна може витребувати належне йому майно від будь-якої особи, яка є останнім набувачем майна та яка набула майно з незаконних підстав, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене попередніми набувачами, та без визнання попередніх угод щодо спірного майна недійсними.

При цьому норма частини 1 ст. 216 Цивільного кодексу України не може застосовуватись як підстава позову про повернення майна, переданого на виконання недійсного правочину, яке було в наступному набувачем відчужене третій особі, оскільки надає право повернення майна лише стороні правочину, який визнано недійсним. Захист порушених прав особи, що вважає себе власником майна, яке було неодноразово відчужене, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до останнього набувача цього майна з підстав, передбачених статтями 387 та 388 Цивільного кодексу України. Аналогічна правова позиція знайшла своє відображення у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.12.2018 по справі №522/2201/15-ц.

Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності чи обмежений у його здійсненні.

Стаття 153 Земельного кодексу України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст. 387 Цивільного кодексу України).

Натомість, можливість власника реалізувати його право витребувати майно від добросовісного набувача згідно зі ст. 388 Цивільного кодексу України залежить від того, на якій підставі добросовісний набувач набув це майно у власність, а у разі набуття його за оплатним договором - також від того, як саме майно вибуло з володіння власника чи особи, якій власник це майно передав у володіння.

Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом (п. 3 ч. 1 ст. 388 Цивільного кодексу України). Коло підстав, за яких власник має право витребувати майно від добросовісного набувача, є вичерпним (п. 1-3 ч. 1 ст. 388 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно з ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до п. 66 постанови Великої Палати Верховного суду від 04.07.2023 у справі № 373/626/17 позивач із дотриманням правил ст.ст. 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння кінцевого набувача. Для такого витребування не потрібно заявляти вимоги про визнання незаконними та недійсними рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, рішень, записів про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за незаконним володільцем, самої державної реєстрації цього права, договорів, інших правочинів щодо спірного майна, і тим більше документів (свідоцтв, державних актів тощо), що посвідчують відповідне право. Такі вимоги є неналежними, зокрема неефективними, способами захисту права власника. Їхнє задоволення не відновить володіння позивачем його майном. Тому не допускається відмова у віндикаційному позові, наприклад, із тих мотивів, що рішення органу влади, певний документ, рішення, відомості чи запис про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно не визнані незаконними, або що позивач їх не оскаржив (постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц (п.п. 99-100), від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 (п.п. 86, 94, 147), від 05.12.2018 у справі №522/2202/15-ц (п.п. 73-76), від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (п.п. 38-39), від22.01.2020 у справі № 910/1809/18 (п.п. 34), від 11.02.2020 у справі № 922/614/19 (п. 50), від 30.06.2020 у справі № 19/028-10/13 (п. 10.29), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (п.п. 71, 76), від 22.06.2021 у справі № 334/3161/17 (п.п. 55-57), від 14.09.2021 у справі № 359/5719/17 (п.п. 120-121, 123-124), від 16.09.2021 у справі № 910/2861/18 (п.п. 101, 103), від 05.10.2021 у справі № 910/18647/19 (п.п. 9.32-9.33, 9.38), від 09.11.2021 у справі № 466/8649/16-ц (п.п. 86- 87), від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (п. 148-151, 153-154, 167-168), від 06.07.2022 у справі № 914/2618/16 (п.п. 39, 42-44, 50), від 21.09.2022 у справі №908/976/19 (п.п. 5.27, 5.36, 5.44, 5.46, 5.69, 6.5), від 28.09.2022 у справі № 483/448/20(п.п. 9.65-9.66), від 15.02.2023 у справі № 910/18214/19 (п.9.47)).

Зібраними доказами повністю підтверджується, що спірна земельна ділянка площею 10,0197 га з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709 на час прийняття Комарською сільською радою Волноваського району рішення від 08.12.2021 No8/17-1057 «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель запасу» та на цей час повністю належить до земель державного лісового фонду та перебуває у постійному користуванні державного спеціалізованого лісогосподарського підприємства - ДП "Великоанадольське лісове господарство".

Відсутність спрямованого на відчуження спірної земельної ділянки рішення Донецької обласна державної адміністрації чи Донецької обласної військової адміністрації означає, що власник, волю (згоду) на її відчуження не виявляв, а тому спірна земельна ділянка вибула з володіння власника поза його волею - без прийняття ним відповідного рішення.

Незаконне вилучення спірної земельної ділянки призвело до зміни її правового статусу, а саме: державна власність змінена на комунальну, а розпорядник - з держави на територіальну громаду.

З відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що власником спірної земельної ділянки є територіальна громада в особі Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області.

Водночас Указом Президента України від 24.02.2022 No 64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України вирішено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, дію якого у подальшому неодноразово продовжено.

Указом Президента України від 04.07.2022 No 469/2022 створено Комарську сільську військову адміністрацію Волноваського району Донецької області.

Відповідно до п. 26 ч. 2 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).

Крім того, Верховною Радою України прийнято постанову від 30.08.2022 No 2542-ІХ, відповідно до якої у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальник Комарської сільської військової адміністрації Волноваського району Донецької області тимчасово уповноважений на виконання функцій Комарської сільської ради як органу місцевого самоврядування, зокрема, і у сфері регулювання земельних відносин.

Зазначена постанова набрала чинності з дня її опублікування 01.09.2022.

Отже, належним відповідачем за позовом про витребування від особи земельної ділянки є особа, за якою зареєстроване право власності на таку ділянку - територіальна громада в особі Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області, повноваження якої натепер виконує Комарська сільська військова адміністрація Волноваського району Донецької області.

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім наявним в матеріалах справи доказам, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в повному обсязі з покладенням судових витрат за розгляд цієї справи на відповідача. Відповідачем належними доказами не спростовано доводів прокурора та позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 13, 14, 86, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Витребувати у Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19), повноваження якої виконує Комарська сільська військова адміністрація Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19), у власність держави в особі Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022473, місцезнаходження: 83406, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6), повноваження якої виконує Донецька обласна військова адміністрація (код ЄДРПОУ 00022473, місцезнаходження: 83406, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, 6), земельну ділянку з кадастровим номером 1421281800:02:001:0709, площею 10,0197 га.

Стягнути з Комарської сільської ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04342424, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19), повноваження якої виконує Комарська сільська військова адміністрація Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44693624, місцезнаходження: 85520, с. Комар Волноваського району Донецької області, вул. Єгорова, 19), на користь Донецької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 25707002, місцезнаходження: 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Університетська, 6) судовий збір в розмірі 2422,40 грн.

Видати накази після набрання цим рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення підписано 22.05.2025.

Суддя Н.В. Величко

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення19.05.2025
Оприлюднено26.05.2025
Номер документу127570228
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —905/97/25

Рішення від 19.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Рішення від 19.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 06.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 06.05.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 01.04.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 31.03.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 31.03.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 11.03.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 11.03.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 26.02.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні