Герб України

Рішення від 22.05.2025 по справі 320/7137/25

Київський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2025 року № 320/7137/25

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ГУДФОР-ЛІВІНГ"

доГоловного управління ДПС у Київській області

провизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ГУДФОР-ЛІВІНГ" із позовом до Головного управління ДПС у Київській області, в якому просить суд:

- визначити протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 20.08.2024 року № 33080 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДФОР-ЛІВІНГ критеріям ризиковості платника податку на додану вартість без права повторного включення до переліку ризикових з тих самих підстав;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ГУДФОР-ЛІВІНГ з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що рішенням податкового органу його було включено до переліку ризикових платників податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Не зважаючи на те, що ним, позивачем було подано інформацію та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, відповідачем прийнято рішення від 20.08.2024 року № 33080 про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідачем подано відзив на позов, у якому заперечував проти позовних вимог та вказав, що спірне рішення прийнято відповідно до вимог чинного законодавства. Стверджував, що станом на дату включення товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платник мав ймовірно ризикові операції з контрагентом ТОВ «УКРЕНЕРГО-АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 36471838). Зазначено, що ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) подані повідомлення від 15.07.2024 № 1, від 09.08.2024 № 2 стосовно невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, Комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Київській області 23.07.2024 та 20.08.2024 прийняті рішення про залишення ТОВ «ГУДФОРЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) в переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку по п. 8 критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з порушенням п. 6 Порядку зупинення, зокрема, відсутність документів щодо підтвердження здійснення фінансово-господарської діяльності з контрагентами-постачальниками/покупцями: ТОВ «ІБК ЕНЕРГОКАПІТАЛ» (код ЄДРПОУ 39001787), ТОВ «ШИНДЛЕР» (код ЄДРПОУ 32852667), СП «РАДМІРТЕХ» у формі ТОВ (код ЄДРПОУ 31559582).

Додатково зауважено, що у ході проведеного аналізу наявних баз даних ТОВ «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) здійснювало операції з придбання послуг у ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197) на загальну суму 22013,00 тис. грн, що складає 83,02% податкового кредиту при цьому здійснює реалізацію об`єктів нерухомості ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197) на загальну суму 70833,00 тис. грн., що складає 67,31% податкового зобов`язання.

Від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача, в якій останній заперечує проти доводів відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву, як таких, що не спростовують заявлені позивачем вимоги, зазначає, що в рішенні про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 20.08.2024 року № 33080, не вказано які саме документи повинні подаватись при наданні пояснення Товариством, зазначено лише документи та загальний їх перелік, а саме (первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, рахунки-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладні розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків.

Зауважив, що стосовно операцій з ТОВ Будівельна компанія ТРІУМФ (код ЄДРПОУ- 35386197), Товариством надавались всі документи, що свідчать про реальність господарських операцій: договори, первинні документи, акти наданих робіт та оплати. Так ТОВ Будівельна компанія ТРІУМФ є генеральним підрядником для позивача, адже саме з ними укладено договори на проведення будівельних робіт, в свою чергу ТОВ Будівельна компанія ТРІУМФ виступає і одним з основних покупців майнових прав на об`єкти нерухомого майна.

Також, стосовно операцій з ТОВ УКРЕНЕРГО-АЛЬЯНС - код ЄДРПОУ - 36471838, позивачем надавались документи стосовно господарських операцій з цим контрагентом.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстроване 22 січня 2020 року за № 13551020000010678.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГУДФОР-ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) зареєстроване як платник податку на додану вартість з 25 лютого 2020 року та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Київській області, Броварське управління, Броварська Державно податкова інспекція (м.Бровари) за ідентифікаційним податковим номером 434639510290.

Основним видом діяльності товариства з обмеженою відповідальністю «ГУДФОР- ЛІВІНГ» (код ЄДРПОУ 43463951) є : 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна. Допоміжні виді діяльності: 41.20. Будівництво житлових і нежитлових будівель; 41.10. Організація будівництва будівель та інші види діяльності; 70.22. Консультування з питань комерційної діяльності й керування; 68.32. Управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту; 71.12. Діяльність у сфері інжинірингу , геології та геодезії, надання технічного консультування в цих сферах.

Юридична та фактична адреса товариства співпадає: Київська область, місто Бровари, вулиця Анатолія Луценка, будинок 27, офіс 29. Дане приміщення перебуває у власності позивача, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності від 25.08.2021 року, індексний номер витягу № 271708153 та на підставі Договору купівлі- продажу від 25.08.2021 року, посвідчений приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Київської області Лисогором О.А., зареєстрований в реєстрі за № 1344.

Позивача включено до переліку ризикових підприємств відповідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 згідно Довідника кодів податкової інформації, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17 за кодами: 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно- мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї); 06 - платник податку задiяний у здiйсненнi групою платникiв податку, у тому числi щодо яких прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку, циклу операцiй один з одним щодо придбання/реалiзацiї одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, про що контролюючим органом винесене відповідне рішення №28330 від 02.07.2024.

Позивачем, згідно вимог Порядку №1165, засобами електронного зв`язку подано Повідомлення з поясненням щодо неризиковості платника податку з усіма підтверджуючими первинними документами.

Так, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 09.08.2024 №2 позивача включено до переліку ризикових підприємств відповідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 згідно Довідника кодів податкової інформації, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17 за кодами: 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливно- мастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi; 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї); 06 - платник податку задiяний у здiйсненнi групою платникiв податку, у тому числi щодо яких прийняте рiшення про вiдповiднiсть критерiям ризиковостi платника податку, циклу операцiй один з одним щодо придбання/реалiзацiї одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги, про що контролюючим органом винесене відповідне рішення №33080 від 20.08.2024.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: постачання за господарською операцією за період з 04.01.2024 року по 02.07.2024 року, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова; умовний код товару операції, визначеної як ризикова 00103. Платник податку, задіяний в ризиковій операції -ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197); придбання за господарською операцією за період з 04.01.2024 року по 02.07.2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова- 41,00; умовний код товару операції, визначеної як ризикова ; платник податку, задіяний в ризиковій операції -ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197).

Позивач, не погоджуючись із рішенням про внесення його до переліку ризикових платників податку, вважаючи його необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 грудня 2019 року, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/ не надані платником податку, який може/ які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 р. №1428).

Так, у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наказом ДПС України від 11.01.2023 року №17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації» затверджено довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме:

01 - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання;

02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання;

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

04 - постачання товарів, відмінних від придбаних, за відсутності умов та/або матеріальних ресурсів для виробництва таких товарів;

05 - постачання товарів платнику(ам) податку, який(і) здійснює(ють) постачання товарів, відмінних від придбаних;

06 - платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

08 - постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок;

09 - відсутня/анульована ліцензія, видана органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво та/або торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.31 та 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України;

10 - у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги;

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (?накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку;

15 - постачання/придбання товарів з обмеженим терміном придатності за відсутності їх реалізації та/або переробки, та/або відповідних засобів зберігання, та/або придбання послуг оренди відповідних основних засобів;

16 - наявність інформації щодо застосування до платника податку спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до прийнятих рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених у дію указами Президента України;

17 - наявність інформації щодо застосування до засновників/посадових осіб платника податку спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до прийнятих рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених у дію указами Президента України;

18 - керівник та/або особа, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.

Згідно з додатком 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

З урахуванням викладеного, суд зауважує, що законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Щодо обставин, які передували винесенню контролюючим органом спірне рішення, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом вище, вперше позивача включено до переліку ризикових підприємств 02.07.2024 за рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області №28330.

Суд вважає за необхідне зазначити, що на необхідність додержання установленої законодавцем послідовності прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме те, що рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування, звернув увагу Верховний Суд у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.

Натомість, як встановлено судом вище, рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість №28330 прийняте не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

При цьому висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтувався на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, тобто, негативна податкова інформація про ризикову діяльність стосувалась не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Відтак, прийняття саме вказаного вище рішення, послугувало тому, що позивач був змушений подати до контролюючого органу Повідомлення з поясненням щодо неризиковості його платника податку на додану вартість та надав документи, які на його думку мали бути достатніми для виключення його з переліку ризикових платників податку.

Проте 20.08.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області винесено спірне рішення №33080 за яким не виклчено з переліку ризикових платників податку та визнано таким, що й надалі відповідає критеріям ризиковості платника податку за п.8 Критеріїв ризиковості платника податку за такими ж кодами, а саме « 03», « 07» та « 06», згідно Довідника кодів податкової інформації, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17.

Верховний Суд у постановах від 16.12.2020 у справі № 340/474/20, від 05.01.2021 у справах №№ 640/10988/20, 640/11321/20 зазначив, що при вирішенні спорів цієї категорії суди мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскарженого рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Таким чином, досліджуючи і надаючи оцінку змісту оскарженого рішення, суд зазначає, що висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, тобто, негативна податкова інформація про ризикову діяльність стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Так, зокрема у графі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку», зазначено: постачання за господарською операцією за період з 04.01.2024 року по 02.07.2024 року, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова; умовний код товару операції, визначеної як ризикова 00103. Платник податку, задіяний в ризиковій операції -ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197); придбання за господарською операцією за період з 04.01.2024 року по 02.07.2024 року; код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова- 41,00; умовний код товару операції, визначеної як ризикова ; платник податку, задіяний в ризиковій операції -ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ТРІУМФ» (код ЄДРПОУ 35386197).

Стосовно операцій з товариством з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія ТРІУМФ (код ЄДРПОУ- 35386197), то судом встановлено, що товариством надавались всі документи, що свідчать про реальність господарських операцій: договори, первинні документи, акти наданих робіт та оплати. Так товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія ТРІУМФ є генеральним підрядником для позивача, адже саме з ними укладено договори на проведення будівельних робіт, в свою чергу товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія ТРІУМФ виступає і одним з основних покупців майнових прав на об`єкти нерухомого майна.

Суд зауважує, позивач здійснює господарську діяльність пов`язану з придбанням робіт з будування будівель (код ДК 016:2010 41.00). Дана діяльність - є процесом, який включає в себе підготовку, укладання договорів, контроль за виконанням робіт і введення будівлі в експлуатацію. Специфіка даного виду діяльності полягає в тому, що самі будівельні роботи здійснюються іншою юридичною особою, яка має відповідні дозвільні документи. Так в даному випадку, Генеральним підрядником об`єкта будівництва є товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ (код ЄДРПОУ - 35386197), яке має відповідну ліцензію на будівництво об`єктів, яка була видана Держархбудінспекцією, наказ № 22- Л від 18.04.2018 року, реєстраційний номер 2013049942). ТОВ БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ виконувало будівельні роботи на підставі укладеного Договору будівельного підряду від 27 січня 2020 року № 200127/ГЛ/БКТ.

Відповідно до укладеного Договору будівельного підряду № 200127/ГЛ/БКТ від 27 січня 2020 року, саме підрядник - товариство з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ТРІУМФ зобов`язується за завданням Замовника та у відповідності до проектно-кошторисної документації виконати та здати Замовнику встановлений Договором строк закінчені Роботи, а Замовник зобов`язується надати Підряднику фронт робіт.

Крім того, слід відмітити, висновки податкового органу про ризиковість контрагентів позивача сама по собі не може слугувати підставою для настання негативних наслідків для платника податків, а віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські відносини з платниками податків, по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність останніх критеріям ризиковості, є неспроможним аргументом, адже поширення на позивача "ризиковості" через відносини з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, принципу індивідуальної відповідальності. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків.

Слід зазначити, що виходячи з принципу індивідуального застосування відповідальності за порушення правил оподаткування, негативні наслідки можуть бути застосовані саме до того платника податків, який їх припустився, а не до іншої особи.

Вказаний підхід застосовано Європейським судом з прав людини, зокрема, у справах "Булвес" АД проти Болгарії" (2009 рік, заява № 3991/03), "Бізнес Супорт Центр" проти Болгарії" (2010 рік, заява № 6689/03), "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (заява № 36985/97), "Полторацький проти України" від 29.04.2003 р. (заява № 38812/97), де Суд дійшов висновку про правило "індивідуальної юридичної відповідальності", тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські операції із платником(ами) податків, які на думку податкового органу є ризиковими, суд оцінює критично.

В постанові Верховного Суду від 12.05.2020 року у справі №813/8791/14 вказано, що «…Колегія суддів зазначає, що будь - яка податкова інформація, що наявна в інформаційно - аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення зустрічних звірок, носить інформативний характер. Посилання контролюючого органу на акт за результатами невиїзної перевірки та акти про неможливість проведення зустрічних звірок контрагентів, як критерій оцінки реальності господарських операцій, є безпідставними оскільки, під час складення таких актів будь - які первинні документи платника податків не використовувались та не аналізувались, а отже оформлення вказаних актів з відображенням в них окремих відомостей, не відповідають критерію юридичної значимості, а отже не є належними доказами в розумінні процесуального Закону.

Крім того, така інформація сама по собі не доводить та не може свідчити про наявність податкових правопорушень на які посилається контролюючий орган».

Норми податкового законодавства також не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат чи податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не було встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.

Щодо аргументу відповідача, стосовно не подання скарги на рішення, варто зазначити, що національним законодавством, а саме нормами податкового права, в даному випадку, не встановлено обов`язкового оскарження рішення про відповідність критеріям ризиковості в адміністративному порядку.

До того ж позивач неодноразово надавав пояснення щодо господарських операцій для виведення зі статусу ризикових, проте це не принесло бажаного результату.

Зважаючи на викладене вище суд доходить висновку, що оскаржуване рішення не відповідає вимогам пунктів 1, 3 частини 2 статті 2 КАС України, оскільки прийняте необґрунтовано, є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги позивача про виключення його з переліку ризикових платників податку, суд зазначає таке.

Як встановлено вище, відповідачем загалом приймалось два рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості. Так, початковим рішенням було рішення №28330 від 02.07.2024, після якого прийнято спірне рішення №33080 від 20.08.2024, яке є предметом оскарження в даній справі.

Варто вказати на те, що положенням п.6 Положення №1165 «У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність» були внесені Постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2023 р. № 574, яка набрала чинності 08.07.2023.

Станом на дату прийняття відповідачем оскаржуваного рішення №33080 від 20.08.2024, діяла вище вказана редакція п.6 Положення №1165 про втрату чинності попереднім рішенням про відповідність критеріям ризиковості у випадку прийняття нового рішення про відповідність критеріям ризиковості.

Таким чином, при прийнятті відповідачем оскаржуваного рішення №33080 від 20.08.2024 попереднє рішення втратило чинність, адже це пряма вказівка імперативної норми п.6 Порядку №1165 і звертатися до суду з позовною заявою про скасування попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості немає необхідності, адже вони в силу прямої норми втратили чинність.

Відтак, належним способом захисту прав позивача, який забезпечить ефективне поновлення, є зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки зобов`язання виключити платника податків з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, так як ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваного рішення, яке було предметом судового контролю у межах цієї справи.

Відтак, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивачем при зверненні до суду було сплачено судовий збір у розмірі 2422,40 гривень, що підтверджується платіжною інструкцією.

Зважаючи на задоволення позову, здійснені позивачем судові витрати на сплату судового збору у загальній сумі 2422,40 гривень слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визначити протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 20.08.2024 року № 33080 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДФОР-ЛІВІНГ критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ГУДФОР-ЛІВІНГ з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 44096797) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ГУДФОР-ЛІВІНГ (код ЄДРПОУ 43463951) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2422,40 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2025
Оприлюднено26.05.2025
Номер документу127583434
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/7137/25

Ухвала від 23.06.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Рішення від 22.05.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 14.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні