Рівненський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 травня 2025 року м. Рівне№460/3183/25
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, які полягають у перегляді розміру пенсії ОСОБА_1 без врахування пільгового періоду роботи за Списком №1 з 01.10.2024 року; 2) зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити перерахунок пенсії з 01.10.2024 року ОСОБА_1 з врахуванням періодів роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 відповідно до 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". В обґрунтування позовних вимог стверджує, що з 14.05.2024 йому призначено пенсію по інвалідності І групи внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». За заявою від 15.08.2024 прийнято рішення про перерахунок пенсії з урахуванням періодів роботи за Списком №1. Пізніше розмір пенсії позивача було зменшено, у зв`язку з чим він звернувся до пенсійного органу за обґрунтуванням зменшення розміру його пенсії. Відповідачем у відповідь на таке звернення зазначено, що з 01.10.2024 розмір пенсії позивача переглянуто, оскільки не вдалося здійснити перевірку довідки про пільговий стаж від 24.06.2024 №04. Позивач зауважив, що перевірка достовірності виданих документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови у врахуванні заробітної плати при призначенні/перерахунку пенсії особі. Крім того, право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування конкретного документу, оскільки збереження таких відомостей не може контролюватися пенсіонером, а значить на нього не може покладатись відповідальність за їх відсутність. Отже, перевірка достовірності довідки №04 від 24.06.2024 не є підставою для відмови у врахуванні стажу на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1. Позивач вважає зменшення розміру пенсії безпідставним, протиправним та просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 10 березня 2025 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).
Відповідач відзив на позовну заяву не подав.
Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.
Обставини, встановлені судом:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 14.05.2024 перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію по інвалідності І групи внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
За заявою позивача від 15.08.2024 перераховано розмір пенсії позивача з врахуванням періодів роботи за Списком №1.
Пізніше розмір пенсії позивача було зменшено, у зв`язку з чим, він звернувся до пенсійного органу з заявою.
Листом від 31.10.2024 №1700-0202-8/62305 позивача повідомлено, що на виконання вимог статті 44 Закону, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Рівненській області було надіслано запит від 14.08.2024 №1700-0213-9/46461 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо перевірки достовірності видачі довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданої "Київметробуд" тунельний загін №4 від 24.06.2024 №04. Листом від 12.09.2024 №2600-1004-9/178490 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві повідомило, що залишає без виконання лист Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області від 14.08.2024 №1700-0213-9/46461 (вх. від 15.08.2024 №20902/9). Також повідомлено, що на адресу Тунельний загін №4 AT "Київметробуд" (код ЄДРПОУ 01387403 юридична адреса: м. Київ, вул. Сурикова, 3, корпус 8Б) направлено лист від 05.09.2024 №2600-1004-8/172723 щодо узгодження дати проведення перевірки достовірності видачі довідки про пільговий стаж від 24.06.2024 №04, виданої ОСОБА_1 (2815804938), письмової відповіді не надійшло. Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб-підприємців та громадських формувань Тунельний «Київметробуд» (код ЄДРПОУ 01387403 є відокремленим підрозділом АТ "Київметробуд» (код ЄДРПОУ 01387432). У зв`язку з цим, 15.08.2024 на юридичну адресу Головної організації - АТ "Київметробуд" (код ЄДРПОУ 01387432, юридична адреса: м. Київ, вул. Світлогірська, 2/25) направлено лист №2600-1004-8/160060 щодо узгодження дати проведення вищезазначеної перевірки, письмової відповіді також не надійшло. Крім того, 08.03.2024 по іншому пенсіонеру складено акт про відсутність суб`єкта господарювання (Тунельний загін №4 АТ "Київметробуд" (код ЄДРПОУ 01387403)) за місцем реєстрації - №2600-1004-1/1807, відповідно до проведеного обстеження адрес: м. Київ, вул. Сурикова, 3 - корпус 8 Б та АДРЕСА_1 не знайдено. Враховуючи зазначене та вимоги статті 44 Закону, розмір пенсії ОСОБА_1 переглянуто з 01.10.2024. Розмір пенсійної виплати, визначений з урахуванням вказаного страхового стажу та заробітної плати, з 01.10.2024 становить 9290,40 грн.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо зменшення розміру його пенсії, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначаються Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV).
Так, статтею 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Частиною першою статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон №1058-IV) визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення в Україні, яке базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, цього закону, Закону про недержавне пенсійне забезпечення, законів, якими встановлюються умови пенсійного забезпечення, відміни від загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного забезпечення, міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення в Україні.
Згідно з частиною 1 статті 8 Закону №1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають, зокрема, громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом, досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Частиною першою ст.9 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-ІV від 09.03.2003 (далі Закон №1058), який набрав чинності 01.01.2004, передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду України в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Як встановлено судом, з 14.05.2024 позивачу призначено пенсію по інвалідності І групи внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до статті 24 Закон №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до статті 62 Закону №1788, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).
Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.
Так, згідно записів №№10-17 трудової книжки позивача (дата заповнення 20.07.1996) позивач працював електрозварювальником ручної зварки 5 (6) розряду на підземних роботах з повним робочим днем в період з 21.12.2007 по 03.03.2014, з 01.02.2015 по 22.03.2023.
Відповідно до частини першоїстатті 44 Закону № 1058 призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
15.08.2024 позивач звернувся до пенсійного органу з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням періодів роботи за Списком №1. До вказаної заяви позивачем було долучено довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії від 24.06.2024 №04, яка підтверджує, що вищезазначений період роботи позивача, який відображений у трудовій книжці, підлягає зарахуванню до страхового стажу на пільгових умовах. Також вказана довідка містить відомості про проведення атестації робочого місця позивача, характер виконуваної ним роботи з зазначенням періодів роботи, обрахунок пільгового стажу з посиланнями на відповідний пункт Списку №1 та інші відомості необхідні для зарахування періоду роботи до пільгового стажу за Списком №1. Довідка підписана начальником, головним бухгалтером та начальником ВК та містить відтиск печатки Тунельного загону №4 ВАТ «Київметробуд».
Позивачу здійснено перерахунок пенсії позивача з 14.05.2024 з урахуванням відомостей, зазначених у довідці від 24.06.2024. Внаслідок такого перерахунку розмір пенсії позивача склав 11641,23грн.
Відповідно до частини третьої статті 44 Закону № 1058-ІV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.
Зі змісту листа відповідача від 31.10.2024 слідує, що відповідачем було надіслано запит від 14.08.2024 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо перевірки достовірності видачі довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданої "Київметробуд" тунельний загін №4 від 24.06.2024 №04, однак, такий лист повернувся без виконання. Зазначено, що на адресу Тунельний загін №4 AT "Київметробуд" направлено лист щодо узгодження дати проведення перевірки достовірності видачі довідки про пільговий стаж від 24.06.2024 №04, виданої ОСОБА_1 , письмової відповіді не надійшло. Аналогічний лист було направлено АТ "Київметробуд", однак, письмової відповіді також не надійшло.
З огляду на викладене, з 01.10.2024 розмір пенсії позивача перераховано та зменшено до 9240,40грн, у зв`язку з неможливістю здійснення перевірки достовірності видачі довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії від 24.06.2024.
Суд зауважує, що відповідно до п.4.2 Порядку №22-1, при прийманні документів працівник сервісного центру: реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.
Право особи на одержання пенсії встановлюється на підставі всебічного, повного та об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію (п.4.7 Порядку №22-1).
Отже, до компетенції органу Пенсійного фонду України входить перевірка належного оформлення поданих документів та за наявності розбіжностей у таких, пенсійний орган уповноважений вчинити дії щодо здійснення перевірки таких документів.
Перевірка достовірності виданого позивачу документу покладається на пенсійний орган, а сумнів останнього щодо обґрунтованості його видачі саме по собі не може бути підставою для відмови у неврахуванні такої довідки при перерахунку пенсії позивачу.
Вказане узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 21.02.2020 по справі №291/99/17, від 29 липня 2020 року у справі № 341/1132/17.
Доказів на підтвердження недостовірності відомостей, зазначених у довідці від 24.06.2024 №04, відповідачем суду не надано та судом не встановлено.
Неврахування довідки про підтвердження наявності трудового стажу для призначення пенсії при перерахунку пенсії вмотивовано неможливістю здійснення перевірки первинних документів, що підтверджують відомості про пільговий характер роботи позивача.
Поряд з цим, неможливість пенсійного органу здійснити перевірку достовірності видачі довідки не може бути підставою для позбавлення особи права на призначення чи перерахунок пенсії.
Таким чином, дії відповідача щодо зменшення з 01.10.2024 розміру пенсії позивача у зв`язку з неврахуванням довідки від 24.06.2024 №04 є протиправними.
З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, які полягають у перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.10.2024 без врахування пільгового періоду роботи за Списком №1; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.10.2024 ОСОБА_1 з врахуванням періодів роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 відповідно до 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відповідно до довідки Тунельного загону №4 ВАТ "Київметробуд" від 24.06.2024 №04.
При цьому, залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що оцінка таких обставин не має вирішального значення для правильного вирішення спору по суті.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень в ході розгляду справи не довів правомірність своєї поведінки в спірних правовідносинах.
Натомість, доводи та аргументи позивача, якими він обґрунтовував позовні вимоги, знайшли підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому позовну заяву належить задовольнити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, які полягають у перерахунку розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.10.2024 без врахування пільгового періоду роботи за Списком №1.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.10.2024 ОСОБА_1 з врахуванням періодів роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 відповідно до 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відповідно до довідки Тунельного загону №4 ВАТ "Київметробуд" від 24.06.2024 №04.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 22 травня 2025 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Олександра Борисенка, буд. 7, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 21084076)
Суддя Т.О. Комшелюк
| Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
| Оприлюднено | 26.05.2025 |
| Номер документу | 127584794 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Т.О. Комшелюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні