Восьмий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2025 рокуЛьвівСправа № 300/6157/24 пров. № А/857/652/25Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ільчишин Н.В.,
суддів Коваля Р.Й., Гуляка В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2024 року (судді Тимощука О.Л., ухвалене у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження в м. Івано-Франківськ) у справі №300/6157/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення певних дій,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «ПМК-77» 09.08.2024 звернулося в суд з позовною заявою до Державної податкової служби України в якій просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення стосовно реєстрації (відмови у реєстрації) податкових накладних №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020 в ЄРПН, зобов`язати відповідача винести рішення щодо реєстрації (відмови у реєстрації) податкових накладних №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020 в ЄРПН.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2024 року задоволено позов повністю.
Не погоджуючись із вказаним рішенням Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову. Вказує, що постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 у справі №300/1980/21 в частині повторного розгляду та вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН виконано ДПС 13.04.2023, про що повідомлено платника квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, які надіслано Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України в електронний кабінет платника у встановленому порядку. Звернув увагу, що згідно з пунктом 8 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, затвердженого Постановою №1165, платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Квитанціями від 13.04.2023 позивача повідомлено, що рішення комісії по скаргах скасовано за рішенням суду. Для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН платнику запропоновано надати копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Тобто рішення комісії по скаргах від 23.02.2021 про відмову у реєстрації податкових накладних ТОВ «ПМК 77» в ЄРПН скасовано 13.04.2023. Граничний термін подання скарг та документів - 27.04.2023. Враховуючи зазначене, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 у справі №300/1980/21 в частині повторного розгляду та вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН виконано ДПС 13.04.2023. Платнику була надана можливість повторно подати скарги на рішення Головного управління ДПС у Івано-Франківській області про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, проте ТОВ «ПМК 77» не скористалося своїм правом та не подало повторно скарги на рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН у встановлений термін.
Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Згідно із частиною 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до статті 311 КАС України розгляд справи призначено в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що відповідно до інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result), ТОВ «ПМК-77» зареєстроване 26.03.2010. Видами діяльності зазначеної юридичної особи є: 41.20 Будівництв житлових і нежитлових будівель (основний); 07.10 Добування залізних руд; Коду КВЕД 07.21 Добування уранових і торієвих руд; 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю; 08.12 Добування піску, гравію, глини і каоліну; 08.91 Добування мінеральної сировини для хімічної промисловості та виробництва мінеральних добрив; 08.99 Добування інших корисних копалин та розроблення кар`єрів, н.в.і.у.; 09.90 Надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копален і розроблення кар`єрів; 42.91 Будівництво водних споруд; 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.; 43.11 Знесення; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.21 Електромонтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; 43.31 штукатурні роботи; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; 43.34 Малярні роботи та скління; 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; 43.91 Покрівельні роботи; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 81.29 Інші види діяльності із прибирання; 81.30 Надання ландшафтних послуг; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно технічними обладнанням; 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.06.2021 у справі №300/1980/21 позов ТОВ «ПМК-77» до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.02.2021 за №2383063/36996741, №2383069/36996741, №2383075/36996741, №2383087/36996741, №2383082/36996741, №2383076/36996741, №2383085/36996741, №2383065/36996741, №2383064/36996741, №2383070/36996741, №2383090/36996741, №2383066/36996741, №2383067/36996741, №2383086/36996741, №2383089/36996741, №2383072/36996741, №2383080/36996741, №2383079/36996741, №2383068/36996741, №2383077/36996741, №2383083/36996741, №2383087/36996741, №2383084/36996741, №2383071/36996741, №2383078/36996741, №2383093/36996741, №2383095/36996741, №2383092/36996741, №2383096/36996741, №2383073/36996741, №2383088/36996741, №2383074/36996741, №2383094/36996741, №2383091/36996741, №2383081/36996741, №2383101/36996741, №2383111/36996741, №2383099/36996741, №2383105/36996741, №2383100/36996741, №2383110/36996741, №2383097/36996741, №2383112/36996741, №2383108/36996741, №2383103/36996741, №2383107/36996741, №2383098/36996741, №2383102/36996741, №2383104/36996741, №2383109/36996741, №2383106/36996741, №2383113/36996741, №2383114/36996741, №2383115/36996741 та №2383062/36996741. Зобов`язано Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» за №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020 (а.с. 13-22).
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області задоволено частково. Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року в адміністративній справі №300/1980/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії скасовано частково, а саме, в частині задоволення позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» за №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020, та в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» частину сплаченого судового збору в розмірі 62425 грн. 00 коп., і в цій частині прийняти нову постанову. Зобов`язано Головне управління ДПС в Івано-Франківській області повторно розглянути і вирішити питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» податкових накладних за №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020. У решті частині рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року в адміністративній справі №300/1980/21 залишено без змін (а.с. 23-31).
У подальшому, Івано-Франківським окружним адміністративним судом постановлено ухвалу від 15.09.2022 у справі №300/1980/21, якою встановлено спосіб і порядок виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 у справі №300/1980/21 в частині зобов`язання Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, шляхом зобов`язання Головного управління ДПС в Івано-Франківській області повторно розглянути подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» податкові накладні за №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020 та вирішити питання щодо можливості реєстрації відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, без врахування зупинення реєстрації зазначених податкових накладних, за результатами розгляду яких, скерувати відповідне рішення до Державної податкової служби України для вирішення питання щодо їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 за №1246 (а.с. 32-34).
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2023 ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.09.2022 про встановлення способу і порядку виконання судового рішення в адміністративній справі №300/1980/21 залишено без змін, у зв`язку з чим зазначена ухвала набрала законної сили 01.02.2023.
Представник позивача 23.03.2023 звернувся до ГУ ДПС в Івано-Франківській області та ДПС України із листом, в якому просив з урахуванням ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.09.2022 повторно розглянути подані ТОВ «ПМК-77» спірні податкові накладні та вирішити питання з урахуванням пакету документів, який наявний у розпорядженні ГУ ДПС в Івано-Франківській області, щодо можливості реєстрації відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та за результатами розгляду яких, скерувати відповідне рішення до Державної податкової служби України для вирішення питання щодо їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 за №1246 (а.с.35-40).
У відповідь на таке звернення ДПС України листом №9774/6/99-00-05-03-03-06 від 20.04.2023 повідомила позивача, що Комісією центрального рівня розглянуто постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21 за позовом ТОВ «ПМК-77» та, з урахуванням, вимог чинного законодавства, колегіально прийняла рішення від 13.04.2023 щодо повторного розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних шляхом скасування попередніх рішень контролюючого органу про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН. Також зазначила, що Квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 13.04.2023 платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН (а.с. 41,42).
З подібними листами позивач звернувся до відповідача 02.08.2023 та 03.08.2023, в яких, окрім іншого, також наголосив на відсутності технічної можливості завантажити пояснення та відповідні копії документів до Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України через те, що у останньому звертається увага, що минули відповідні строки, визначені ПК України, для подачі пояснень та скарг з часу прийняття рішень суб`єктом владних повноважень (а.с.44-47).
За результатами розгляду таких звернень ДПС України надало позивачу відповідь №25846/6/99-00-18-02-02-06 від 05.09.2023, в якій повторно повідомило, що Комісією ДПС України колегіально прийнято рішення від 13.04.2023 щодо повторного розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, в Реєстрі шляхом скасування рішень комісії по скаргам про відмову в реєстрації податкових накладних в Реєстрі. Також зазначено, що подані 09.06.2023 ТОВ «ПМК-77» документи не прийнято на підставі того, що закінчився законодавчо встановлений строк на подання скарги, встановлений статтею 56 ПК України (а.с. 57,58).
Також представник позивача звернувся до відповідача з адвокатським запитом, в якому просив направити ТОВ «ПМК-77» прийняті ДПС рішення на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21. У випадку неприйняття таких рішень, просив прийняти їх у відповідності до законодавства та на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21 (а.с. 60-65).
Листом №4834/6/99-00-18-02-02-06 від 23.02.2024 ДПС України повторно повідомлено про те, що рішення комісії по скаргах від 23.02.2021 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «ПМК-77» в Реєстрі скасовано 13.04.2023. Враховуючи викладене, вказало, що рішення щодо повторного розгляду питання щодо реєстрації в Реєстрі податкових накладних виконано 13.04.2023 (а.с. 67-69).
Також із адвокатським запитом позивач звертався до відповідача і 30.04.2024, в якому просив прийняти та направити ТОВ «ПМК-77» рішення ДПС на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21 про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкових накладних (а.с. 72-79).
ДПС України надала відповідь №13631/6/99-00-18-02-02-06 від 10.05.2024, якою повідомила про те, що рішення комісії по скаргах від 23.02.2021 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «ПМК-77» в Реєстрі скасовано 13.04.2023. Також звернуто увагу, що позивачем не дотримано терміни подачі скарги на рішення комісії регіонального рівня (10 робочих днів) (а.с. 81-83).
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, позивач звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.
Даючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзаців 1-3 пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (надалі, також - Порядок №1165).
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пунктів 7 та 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 також затверджений Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі, також Порядок розгляду скарг).
Пунктом 3 Порядку розгляду скарг передбачено, що скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Згідно з пунктами 11, 12 Порядку розгляду скарг, платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу (пункт 17 Порядку розгляду скарг).
Задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі з урахуванням вимог пункту 200-1.3 статті 200-1 Кодексу (пункт 18 Порядку розгляду скарг).
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі - Порядок №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пункту 4 Порядку №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1, пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 та пунктом 97 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Мінфіну від 6 червня 2017 р. № 557. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 5 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: - прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); - неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Аналіз наведених вище положень Порядку №1246 свідчить, що реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, належить до повноважень ДПС України.
Як встановлено судом вище на підставі матеріалів справи, у справі №300/1980/21 за позовом ТОВ «ПМК-77» до Державної податкової служби України та Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішень та зобов`язання до вчинення дій, з урахуванням ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.09.2022 у справі №300/1980/21 встановлено зобов`язання Головного управління ДПС в Івано-Франківській області повторно розглянути подані Товариством з обмеженою відповідальністю «ПМК-77» податкові накладні за №5 від 16.12.2020, №6 від 16.12.2020, №7 від 16.12.2020, №8 від 16.12.2020, №9 від 16.12.2020, №10 від 16.12.2020, №11 від 16.12.2020, №12 від 16.12.2020, №13 від 16.12.2020, №14 від 16.12.2020, №15 від 16.12.2020, №16 від 16.12.2020, №17 від 16.12.2020, №18 від 16.12.2020, №19 від 17.12.2020, №20 від 17.12.2020, №21 від 17.12.2020, №22 від 17.12.2020, №23 від 17.12.2020, №24 від 17.12.2020, №25 від 17.12.2020, №26 від 18.12.2020, №27 від 18.12.2020, №30 від 18.12.2020, №31 від 18.12.2020, №32 від 18.12.2020, №33 від 21.12.2020, №34 від 21.12.2020, №35 від 21.12.2020, №36 від 21.12.2020, №37 від 21.12.2020, №38 від 21.12.2020, №39 від 21.12.2020, №40 від 21.12.2020, №42 від 22.12.2020, №43 від 22.12.2020, №44 від 22.12.2020, №45 від 22.12.2020, №46 від 22.12.2020, №47 від 22.12.2020, №48 від 23.12.2020, №49 від 23.12.2020, №50 від 23.12.2020, №51 від 24.12.2020, №52 від 24 12.2020, №53 від 28.12.2020, №54 від 28.12.2020, №55 від 28.12.2020, №56 від 29.12.2020, №57 від 29.12.2020, №58 від 30.12.2020, №59 від 30.12.2020, №60 від 30.12.2020, №72 від 30.12.2020 та вирішити питання щодо можливості реєстрації відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, без врахування зупинення реєстрації зазначених податкових накладних, за результатами розгляду яких, скерувати відповідне рішення до Державної податкової служби України для вирішення питання щодо їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 за №1246 (а.с. 32-34).
Тобто на виконання зазначених судових рішень, які набрали законної сили ДПС України повинна була вирішити питання щодо реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до Порядку №1246.
Відповідач вказує, що судове рішення у справі №300/1980/21 ДПС України виконала, оскільки нею 13.04.2023 за рішенням суду скасовано рішення комісії та запропоновано надати копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Водночас звертає увагу, що позивачем подано скаргу з порушенням визначеного пунктом 3 Порядку розгляду скарг строку для подання такої скарги, зокрема 10 робочих днів, у зв`язку з чим ДПС України не прийнято подані документи.
Позивач звертався до ДПС України про направлення ТОВ «ПМК-77» прийняті ДПС рішення на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21. У випадку неприйняття таких рішень, просив прийняти їх у відповідності до законодавства та на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 по справі №300/1980/21.
Згідно із частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з частиною 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи зазначені вище встановлені обставини справи, норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10.11.2021 та від 01.02.2023 у цій справі, колегія суддів дійшла висновку, що будь яких рішень, прийнятих відповідачем після скасування 13.04.2023 попередніх рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та після закінчення 27.04.2023 строку для подання платником податків скарги та документів не надано ТОВ «ПМК -77», а тому для повного фактичного виконання судових рішень, які набрали законної сили є правильним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції, який ухвалив судове рішення з дотриманням вимог матеріального та процесуального права задовольнивши позовні вимоги для остаточного вирішення спору між сторонами, відповідно наведені доводи апеляційної скарги щодо помилковості висновків суду у цій справі фактично зводяться до необхідності нової правової оцінки обставин у справі та дослідження наявних у матеріалах справи доказів. Водночас зазначеним доводам судом першої інстанції вже була надана належна правова оцінка, тому апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
У відповідності до частини 2 статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно із статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги апеляційний суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26 листопада 2024 року у справі №300/6157/24 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.В. Ільчишин
Судді Р.Й. Коваль
В.В. Гуляк
Повний текст постанови складено 22.05.2025
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2025 |
Оприлюднено | 26.05.2025 |
Номер документу | 127590449 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні