Рішення
від 23.05.2025 по справі 380/21548/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 травня 2025 рокусправа № 380/21548/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої - судді Потабенко В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом виконавчого комітету Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області до товариства з обмеженою відповідальністю «ЯВІР» про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

виконавчий комітет Червоноградської міської ради Червоноградського району Львівської області (далі ВК Червоноградської МР, позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «ЯВІР» (далі ТзОВ «ЯВІР»), в якій просить суд:

- зобов`язати ТзОВ «ЯВІР» (ЄДРПОУ 19328795) відновити благоустрій на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді шляхом демонтажу стаціонарної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в акті перевірки щодо самовільного встановлення тимчасових споруд на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді від 06.09.2024;

В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що ТзОВ «ЯВІР» без дозвільних документів самовільно встановив тимчасову споруду на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Черновограді. У визначений претензією термін вимога щодо демонтажу тимчасової споруди ТзОВ «ЯВІР» в добровільному порядку не виконана, відтак, така тимчасова споруда підлягає демонтажу.

Ухвалою від 28.10.2024 суддя відкрила провадження в адміністративній справі та вирішила проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін.

Відповідач правом на подання відзиву, передбаченим ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), не скористався, свою позицію стосовно позову не висловив. Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 28.10.2024 отримано відповідачем 28.11.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Таким чином, суд на підставі ч. 6 ст. 162 КАС України дійшов висновку проводити розгляд справи на підставі наявних доказів у матеріалах справи.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки відсутні клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Судом з мтаеріалів справи встановлено, що 23.09.2022 ФОП ОСОБА_1 звернувся до Червоноградської міської ради із скаргою щодо розміщення кіоску між будівлями аптеки на АДРЕСА_1 та магазином на АДРЕСА_1 , а також організації торгівлі в даній тимчасовій споруді.

У зв`язку із надходженням зазначеної скарги, розпорядженням Червоноградської міської ради №222-р від 14.10.2022 створено робочу групу щодо розгляду скарги ФОП ОСОБА_1 . Робочій групі доручено вжити заходів щодо вивчення законності розміщення кіоску між будівлями аптеки на АДРЕСА_1 та магазином на АДРЕСА_1 , а також організації торгівлі в даній тимчасовій споруді.

Відповідно до протоколу виїзного засідання робочої групи з розгляду скарги від 23.09.2022 ФОП ОСОБА_1 (вих. №4928 від 27.09.2022) робоча група вирішила рекомендувати інспекції з благоустрою м. Червонограда управління житлово- комунального господарства Червоноградської міської ради вжити заходів адміністративного впливу за порушення Правил благоустрою території населених пунктів Червоноградської міської територіальної громади щодо самовільного розміщення тимчасової споруди (кіоску) між будівлями аптеки на АДРЕСА_1 та магазином на АДРЕСА_1 (власник ОСОБА_2 ). Директору ТзОВ «ЯВІР» ОСОБА_2 рекомендовано привести вищезазначену тимчасову споруду до вимог чинного законодавства або демонтувати її.

Крім цього, 20.10.2022 головним спеціалістом інспекції з благоустрою м. Червоноград управління житлово-комунального господарства Червоноградської міської ради Піхоцьким В.Г. складено протокол про адміністративне правопорушення №1/20/10/22 відносно ОСОБА_2 за вчинене правопорушення, передбачене ст. 152 КУпАП.

30.07.2024 комісією в складі начальника управління містобудування та архітектури Червоноградської міської ради, головного архітектора Гурського О.Р.; заступника начальника управління містобудування та архітектури Червоноградської міської ради Тимощук Ю.Б.; головного спеціаліста, державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель відділу земельних відносин Червоноградської міської ради Ішкевич О.Я. з виїздом на місце складено акт про те, що при огляді прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді самовільно встановлено тимчасову споруду із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ». Параметри зовнішніх контурів тимчасової споруди 1,75 м. х 5,3 м. Тимчасова споруда із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ» встановлена в межах прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді, а також впритул до поряд існуючої будівлі аптеки на вул. Шухевича, 12 «а». Власник будівлі ТзОВ «ЯВІР».

За результатами проведеного обстеження, 05.08.2024 ВК Червоноградської МР скеровану відповідачу претензію №81.07-2995/24/01.02-06.03, якою в строк до 05.09.2024 зобов`язало ТзОВ «ЯВІР» демонтувати тимчасову споруду, що встановлена в межах прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червоноград.

Вказана претензія була скерована на адресу ТзОВ «ЯВІР», що підтверджується наявними матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення та копією списку згрупованих відправлень «Укрпошта».

Однак, не зважаючи на вищевказану претензію, ТзОВ «ЯВІР» у встановлений строк не демонтував самовільно встановлену тимчасову споруду із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ», про що 06.09.2024 повторно складено акт перевірки щодо самовільного встановлення тимчасової споруди із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ» на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді.

Акт від 06.09.2024 скеровано на адресу ТзОВ «ЯВІР», що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення та копією списку згрупованих відправлень «Укрпошта».

Враховуючи те, що відповідач всупереч вимогам закону в добровільному порядку не виконує претензію від 05.08.2024 №81.07-2995/24/01.02-06.03, позивач звернувся до суду із даним позовом.

При вирішенняспору суд встановив таке.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» належить, зокрема: здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Згідно з ст. 13 вищезазначеного Закону до об`єктів благоустрою населених пунктів серед іншого належать прибудинкові території.

На об`єктах благоустрою забороняється: 1) виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; 2) самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо; 3) вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг; 4) складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків; 5) самовільно встановлювати об`єкти зовнішньої реклами, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо; 6) встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Національної поліції; 7) влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів; 8) випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у невідведених для цього місцях; 9) здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (крім випадків проведення негайного ремонту при аварійній зупинці) (ст. 16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).

Частиною 1 ст. 26 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл), крім випадків, встановлених абзацами другим - четвертим частини першої цієї статті, а саме дозвіл на порушення об`єктів благоустрою не вимагається, якщо земляні та ремонтні роботи здійснюються: особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту; у складі підготовчих або будівельних робіт, право на виконання яких оформлене у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Згідно з ч. 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» установлено, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання вимог ч. 4 ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Порядок розміщення тимчасових споруд), який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Відповідно до п. 1.3. Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м. (абз. 5 п. 1.4 Порядку).

Відповідно до п. п. 2.1-2.7 Порядку № 244 підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності (абз. 2 п. 1.4 Порядку №244).

Пунктами 2.30 та 2.31 Порядку № 244 передбачено, що у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення ТС така тимчасова споруда підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.

Суд зазначає, що відповідач відзив на позовну заву не надав, а також не надав доказів про те, що у нього є дійсний паспорт прив`язки стаціонарної тимчасової споруди із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ» на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді.

Тобто матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що стаціонарна тимчасова споруда із вивіскою «ЕКО-ПРОДУКТИ» встановлена відповідачем на законних підставах.

Статтею 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм: порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів. З метою реалізації своїх повноважень щодо затвердження правил благоустрою населеного пункту, Червоноградською міською радою прийнято рішенням від 27.07.2022 № 1364 «Про затвердження правил благоустрою населених пунктів Червоноградської міської територіальної громади» (далі - Правила благоустрою), яке розміщене на офіційному сайті Червоноградської міської ради і є загальнодоступним за посиланням: https://www.chg.gov.ua/Upravlinnia-zhytlovokomunalnogogospodarstva/Blagoustriiy-gromady.

На об`єктах благоустрою забороняється самовільно встановлювати ТС торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (Розділ XVIII Правил благоустрою).

Відповідно до п. 9 Розділу Х Правил благоустрою не допускається користування ТС, а також пересувними елементами вуличної торгівлі, якщо їх власники не дотримуються вимог нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів щодо благоустрою прилеглої території та забезпечення належного утримання та використання інженерного обладнання.

Відповідно до вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів» заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Таким чином, у розумінні Закону України «Про благоустрій населених пунктів», дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).

Відповідно до ст. 12 Закон України «Про благоустрій населених пунктів» суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Оскільки, у відповідача відсутні документи на право розміщення тимчасової споруди, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача демонтувати стаціонарну тимчасову споруду, яка встановлена для провадження підприємницької діяльності, що розташована на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді від 06.09.2024.

Таким чином, позовні вимоги позивача як суб`єкта, що здійснює контроль за дотриманням правил благоустрою, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 2 ст. 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необхідно задовольнити повністю.

Щодо судового збору, то відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, судовий збір в цій справі стягувати не належить.

Керуючись ст. ст. 2, 6-9, 19-20, 22, 25-26, 72, 77, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-258, 293, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

адміністративний позов задовольнити повністю.

Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «ЯВІР» (код ЄДРПОУ 19328795, місцезнаходження: 80100, Львівська область, м. Шептицький, вул. Сокальська, 5/1) відновити благоустрій на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді шляхом демонтажу стаціонарної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, зазначеної в акті перевірки щодо самовільного встановлення тимчасових споруд на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку №12 на вул. Шухевича в м. Червонограді від 06.09.2024.

Судові витрати в цій справі розподілу не підлягають.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 23.05.2025.

СуддяПотабенко Варвара Анатоліївна

СудМиколаївський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення23.05.2025
Оприлюднено28.05.2025
Номер документу127621455
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —380/21548/24

Рішення від 23.05.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні