Герб України

Рішення від 23.05.2025 по справі 140/1895/25

Волинський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2025 року ЛуцькСправа № 140/1895/25

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковельський хлібокомбінат» до Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «АМ ХОРС» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Представник позивача адвокат Пивовар Віталій Володимирович в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковельський хлібокомбінат» (далі ТОВ «Ковельський хлібокомбінат», позивач) звернувся з позовом до Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області (далі Дубівська сільська рада, сільська рада, відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «АМ ХОРС» (далі ТОВ «АМ ХОРС», третя особа) про визнання протиправною бездіяльності Дубівської сільської ради відносно нерозгляду та непогодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654; зобов`язати Дубівську сільську раду Ковельського району Волинської області розглянути технічне завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 з врахуванням висновків суду.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, між Дубівською сільською радою (орендодавцем) та ВАТ «Ковельський хлібокомбінат» (орендарем) укладено договір оренди землі для будівництва і обслуговування житлових будинків в селі Вербка, провулок Ватутіна, 5 Дубівської сільської ради від 03.12.2007 (далі Договір).

Згідно із пунктом 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлових будинків із земель запасу (землі промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) Дубівської сільської ради не наданих у власність чи користування, яка знаходиться в селі Вербка вулиця Ватутіна, будинок 5 Ковельського району Волинської області.

Рішенням Дубівської сільської ради від 11.08.2023 № 31/34 за клопотанням ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» вирішено виготовити детальний план території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області. Замовнику забезпечити організацію розроблення, розгляду та затвердження вказаної містобудівної документації відповідно до вимог чинного законодавства.

ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» з метою реалізації положень Договору та рішень Дубівської сільської ради, для виготовлення документації звернувся до ТОВ «АМ ХОРС», яке спеціалізується на відповідних роботах та має необхідний дозвіл.

Після виготовлення технічного завдання ТОВ «АМ ХОРС» до Дубівської сільської ради надіслало лист від 29.04.2024 №10 із проханням погодити завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області.

Сільська рада надала відповідь листом від 28.05.2024 № 640/2.45/2-24 у якому повідомила, що згідно Схеми планування населених пунктів Дубівської сільської ради, затвердженої рішенням сільської ради від 27.09.2011 № 8/4 земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 відноситься до земель промислових і виробничих підприємств.

Також у листі зазначено, що під час розроблення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні враховуються державні інтереси, інтереси суміжних територіальних громад, інтереси територіальної громади, громадські інтереси, що можуть бути представлені у вигляді відповідних документів. Відповідно до генерального плану міста Ковеля, затвердженого рішенням Ковельської міської ради від 12.03.2017 № 21/48 «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Ковель», земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 відноситься до земель виробничих територій».

Для з`ясування підставності причини відмови сільської ради ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» звернулося з листом від 10.06.2024 № 20 до Ковельської міської ради з проханням повідомити чи наміри товариства відносно будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 дійсно суперечать інтересам Ковельської міської ради.

Міська рада у листі від 18.06.2024 № 4090/01-02/2-24 повідомила, що у вказаній зоні не заборонено проведення будівництва багатоквартирної житлової забудови. Прийняття рішення про розроблення містобудівної документації на будівництво багатоквартирного житлового будинку на вказаній адресі не матиме негативного впливу на міську територію та не порушує прийнятих проєктних рішень у генеральному плані міста Ковеля.

ТОВ «АМ ХОРС» повторно звернувся до сільської ради з листом від 27.06.2024 № 18 у якому повідомило про позицію Ковельської сільської ради та прохало погодити технічне завдання.

В свою чергу відповідачем у листі від 25.07.2024 № 891/2.45/2-24 зазначив, що згідно статті 25 Закону України «Про регулювання містобудівної документації» режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Відповідно до містобудівної документації «Схема планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 №2/16, функціональне призначення земельної ділянки із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 - території виробництва, а тому відсутні підстави для погодження завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки.

З метою з`ясування обґрунтованості причини відмови сільської ради, ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» було надіслано лист до Ковельської районної ради з прохання повідомити чи погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 дійсно суперечитиме «Схемі планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 № 2/16.

У відповідь від районної ради отримано лист від 16.08.2024 за № 116/03\07/2-24 у якому повідомлено, що погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення не суперечить «Схемі планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 № 2/16, оскільки згідно відомостей Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 «02.02 Для колективного житлового будівництва». Згадана схема планування території Ковельського району є узагальненою та конкретизується шляхом розроблення детальних планів територій з врахування цільового призначення розміщених на них земельних ділянок.

ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» надіслало лист до Дубівської сільської ради від 17.09.2024 № 23 із закликом до сільської ради діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законами України, припинити бездіяльність, яка перешкоджає законним намірам ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» використати земельну ділянку за цільовим призначенням та погодити завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області.

Також ТОВ «АМ ХОРС» до Дубівської сільської ради був надісланий третій лист від 08.10.2024 № 33 з проханням розглянути та погодити завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення. До листа долучалися копії згаданих вище листів Ковельської міської ради та Ковельської районної ради. Крім того, зверталася увага, що містобудівна документація розробляється з метою уточнення положень генерального плану населеного пункту села Вербка із врахування існуючої забудови та містобудівних обмежень, які склалися історично та завданням якої буде стати складовою соціально-економічного сталого розвитку Дубівської територіальної громади.

Сільська рада у відповіді до ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» від 23.10.2024 № 1241/2.45/2-24 покликаючись на ті ж норми законодавства, що і у попередніх листах повідомила про відсутність законних підстав для погодження завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки. При цьому, було додатково повідомлено, що згідно з пунктом 30 Договору оренди землі від 03.12.2007, укладеного між Дубівською сільською радою та ТОВ «Ковельський хлібокомбінат», орендар має право за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законом порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження. Згоди орендодавця не було. У разі самовільного будівництва на земельній ділянці кадастровий номер 0722182400:03:001:0654, орендодавець має право звернутися до суду в частині невиконання умов вищезазначеного договору для припинення його дії.

Крім того, сільська радою надана відповідь ТОВ «АМ ХОРС» у листі від 12.11.2024 № 1344/2.45/2-24 від 12.11.2024, зміст якого є подібним до змісту листа від 23.10.2024, та додатково вказано, що при розробленні Генерального плану села Вербка пропозиція щодо розміщення багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області, буде розглянута.

Описані вище листи Дубівської сільської ради сторона позивача уважає складовою протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень відносно нерозгляду та непогодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області на земельній ділянці за кадастровим номером 0722182400:03:001:0654, а тому просить адміністративний позов задовольнити (арк. спр. 1-7).

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 03.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 42).

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву від 17.03.2025 позовні вимоги не визнав мотивуючи тим, що на підставі рішення сільської ради від 27.09.2011 №8/4 «Про затвердження схеми планування населених пунктів Дубівської сільської ради» земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 віднесена до земель промислових та виробничих підприємств.

Оскільки у Дубівській сільській раді генеральний план села Вербка не розроблений та не затверджений, при визначенні функціонального призначення земельної ділянки вона керується містобудівною документацією «Схема планування території Ковельського району», затвердженою рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 №2/16, згідно з якою зазначена земельна ділянка належить до територій виробництва.

Таким чином уважає вимоги позивача щодо розроблення детального плану території для зміни функціонального призначення земельної ділянки суперечать чинним містобудівним нормам та відсутні правові підстави для їх задоволення (арк. спр. 53-54).

На адресу суду 20.05.2025 від Пивовара Віталія Володимировича, як представника ОСОБА_1 , надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 62-64), однак суд не бере вказаний відзив до уваги, оскільки у відповідності до статті 46 Кодексу про адміністративне судочинство (далі - КАС України), дана особа не є стороною у даній справі, а тому у нього відсутні процесуальні права щодо подання відзиву на позовну заяву, згідно із частиною четвертою статті 47 КАС України.

До того ж суд зазначає, що відповідно до частин першої та другої статті 57 КАС України представником у суді може бути адвокат або законний представник. Однак ОСОБА_2 , не надано жодних доказів на підтвердження права щодо представлення інтересів ОСОБА_1 у Волинському окружному адміністративному суді.

Також 20.05.2025 до суду надійшов відзив від ТОВ «АМ ХОРС», який підтримав позовні вимоги ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» з викладених у позові підстав (арк. спр. 66-68).

Інших заяв по суті справи, передбачених КАС України до суду не надходило.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Між Дубівською сільською радою (орендодавцем) та ВАТ «Ковельський хлібокомбінат» (орендарем) укладено договір оренди землі для будівництва і обслуговування житлових будинків в АДРЕСА_1 Дубівської сільської ради від 03.12.2007 (далі Договір).

Згідно із пунктом 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлових будинків із земель запасу (землі промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення) Дубівської сільської ради не наданих у власність чи користування, яка знаходиться в АДРЕСА_1 .

Договір оренди укладено на 49 років (пункт 8 Договору).

Земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування житлових будинків, згідно розробленого містобудівного обґрунтування житлового кварталу.

Цільове призначення земельної ділянки: 1.9 згідно УКЦВЗ.

Умови збереження стану об`єкта оренди використання земельної ділянки за цільовим призначенням (пункти 15 17 Договору).

Згідно із підпунктом 3 пункту 29 Договору орендодавець зобов`язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.

Підпунктами 1-2 пункту 30 Договору передбачено, що орендар має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов Договору, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законом порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження (арк. спр. 23-24).

Рішенням Дубівської сільської ради від 11.08.2023 № 31/34 за клопотанням ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» вирішено виготовити детальний план території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області. Замовнику забезпечити організацію розроблення, розгляду та затвердження вказаної містобудівної документації відповідно до вимог чинного законодавства (арк. спр. 35).

Позивач, з метою реалізації положень Договору та рішень Дубівської сільської ради, для виготовлення документації звернувся до ТОВ «АМ ХОРС», яке спеціалізується на відповідних роботах та має необхідний дозвіл.

Після виготовлення технічного завдання ТОВ «АМ ХОРС» до Дубівської сільської ради надіслало лист із проханням погодити завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області».

Сільська рада надала відповідь листом від 28.05.2024 № 640/2.45/2-24 у якому повідомила, що згідно Схеми планування населених пунктів Дубівської сільської ради, затвердженої рішенням сільської ради від 27.09.2011 № 8/4 земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 відноситься до земель промислових і виробничих підприємств.

Також у листі зазначено, що «відповідно до п. 12 Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 № 926, під час розроблення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні враховуються державні інтереси, інтереси суміжних територіальних громад, інтереси територіальної громади, громадські інтереси, що можуть бути представлені у вигляді відповідних документів.

Відповідно до генерального плану міста Ковеля, затвердженого рішенням Ковельської міської ради від 12.03.2017 № 21/48 «Про затвердження містобудівної документації «Проект внесення змін до генерального плану міста Ковель», земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 відноситься до земель виробничих територій».

На основі цитованого сільська рада вказала на відсутність підстав для погодження завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області (арк. спр. 19).

Для з`ясування підставності причини відмови сільської ради ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» звернулося з листом від 10.06.2024 № 20 до Ковельської міської ради з проханням повідомити чи наміри товариства відносно будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по АДРЕСА_2 на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 дійсно суперечать інтересам Ковельської міської ради (арк. спр. 10).

Міська рада у листі від 18.06.2024 № 4090/01-02/2-24 повідомила, що «планувальні обмеження, які поширюються на цю територію і встановлені генеральним планом міста Ковеля є зона ІІІ поясу охорони джерел водопостачання. В цій зоні не заборонено проведення будівництва багатоквартирної житлової забудови. Прийняття рішення про розроблення містобудівної документації на будівництво багатоквартирного житлового будинку на вулиці Справедливості, 19 в селі Вербка Ковельського району (кадастровий номер ділянки 0722182400:03:001:0654) не матиме негативного впливу на міську територію та не порушує прийнятих проєктних рішень у генеральному плані міста Ковеля» (арк. спр. 13).

ТОВ «АМ ХОРС» повторно звернувся до сільської ради з листом від 27.06.2024 № 18 у якому повідомило про позицію Ковельської сільської ради та прохало погодити технічне завдання.

У листі сільської ради від 25.07.2024 № 891/2.45/2-24 зазначено, що згідно статті 25 Закону України «Про регулювання містобудівної документації» режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Частиною першою статті 19 вищезазначеного Закону визначено, що детальний план

території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території.

Відповідно до містобудівної документації «Схема планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 року №2/16, функціональне призначення земельної ділянки із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 - території виробництва.

Враховуючи вищенаведене, повідомлено про відсутність підстав для погодження завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області (арк. спр. 18).

З метою з`ясування обґрунтованості причини відмови сільської ради, ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» було надіслано лист до Ковельської районної ради з прохання повідомити чи погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 дійсно суперечитиме «Схемі планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 № 2/16.

У відповідь від районної ради отримано лист від 16.08.2024 за № 116/03\07/2-24 у якому повідомлено, що погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 не суперечить «Схемі планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 № 2/16, оскільки згідно відомостей Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 «02.02 Для колективного житлового будівництва». Згадана схема планування території Ковельського району є узагальненою та конкретизується шляхом розроблення детальних планів територій з врахування цільового призначення розміщених на них земельних ділянок (арк. спр. 14).

ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» надіслало лист до Дубівської сільської ради від 17.09.2024 № 23 із закликом до сільської ради діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законами України, припинити бездіяльність, яка перешкоджає законним намірам ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» використати земельну ділянку за цільовим призначенням та погодити завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області (арк. спр. 15).

Також ТОВ «АМ ХОРС» до Дубівської сільської ради був надісланий лист від 08.10.2024 № 33 з проханням розглянути та погодити завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області. Крім того, зверталася увага, що містобудівна документація розробляється з метою уточнення положень генерального плану населеного пункту села Вербка із врахування існуючої забудови та містобудівних обмежень, які склалися історично та завданням якої буде стати складовою соціально-економічного сталого розвитку Дубівської територіальної громади (арк. спр. 12).

Сільська рада у відповіді до ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» від 23.10.2024 № 1241/2.45/2-24 покликаючись на ті ж норми законодавства, що і у попередніх листах повідомила про відсутність законних підстав для погодження завдання на розроблення детального плану території земельної ділянки. При цьому, було додатково повідомлено, «що згідно п.30 договору оренди землі від 03 грудня 2007 року, укладеного між Дубівською сільською радою та ТзОВ «Ковельський хлібокомбінат», орендар має право за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законом порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження. Згоди орендодавця не було. У разі самовільного будівництва на земельній ділянці кадастровий номер 0722182400:03:001:0654, орендодавець має право звернутися до суду в частині невиконання умов вищезазначеного договору для припинення його дії» (арк. спр. 17).

Крім того, сільська радою надана відповідь ТОВ «АМ ХОРС» у листі від 12.11.2024 № 1344/2.45/2-24 від 12.11.2024, зміст якого є подібним до змісту листа від 23.10.2024, також було зазначено, що: «Однак при розробленні Генерального плану села Вербка Ваша пропозиція щодо розміщення багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області, буде розглянута» (арк. спр. 11).

Позивач, не погоджуючись із бездіяльністю відповідача щодо нерозгляду та непогодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення, звернулась із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI детальний план території одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Як передбачено абзацом 2 частини другої статті 10 Закону № 3038-VI, розроблення детального плану території щодо земельної ділянки (групи земельних ділянок), яка перебуває у власності або користуванні фізичних чи юридичних осіб або на якій розташована будівля, споруда, що перебуває у приватній власності, може здійснюватися за рахунок коштів землевласника, землекористувача або власника будівлі, споруди, за умови виконання функцій замовника відповідним органом місцевого самоврядування.

Частиною першою статті 16 Закону № 3038-VI встановлено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням відомостей Державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі у цифровій формі в державній системі координат у формі електронних документів, що містять базові і тематичні геопросторові дані.

Частинами першою-шостою статті 19 Закону № 3038-VI визначено, що детальний план території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території. Детальний план території розробляється з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України.

Детальний план території розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради з метою визначення планувальної організації, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Детальні плани територій одночасно з їх затвердженням стають невід`ємними складовими генерального плану населеного пункту та/або комплексного плану.

Детальний план території може передбачати також формування земельних ділянок комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані. Формування таких земельних ділянок є обов`язковим, якщо на зазначених земельних ділянках розташовані або передбачається спорудження:

за кошти державного або місцевого бюджету: об`єктів соціальної інфраструктури (освіти, охорони здоров`я, культури, житлово-комунального господарства); об`єктів, передбачених Генеральною схемою планування території України та/або схемою планування області; об`єктів, для розміщення яких відповідно до цього Закону може здійснюватися примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності;

інших об`єктів, визначених замовником у завданні на проектування.

Формування земельних ділянок для розміщення об`єктів, визначених цією частиною, на підставі детального плану території не здійснюється, якщо такі земельні ділянки вже сформовані.

Детальний план території має передбачати внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, які є сформованими, але відомості про них не внесені до Державного земельного кадастру, і на яких розташовані об`єкти соціальної інфраструктури (освіти, охорони здоров`я, культури, житлово-комунального господарства), які перебувають у комунальній власності територіальної громади, на територію якої розробляється детальний план.

Після затвердження детального плану території відомості про земельні ділянки, зазначені в цій частині, підлягають внесенню до Державного земельного кадастру.

Детальний план території повинен містити відомості про межі та правові режими всіх режимоутворюючих об`єктів та всіх обмежень у використанні земель (у тому числі обмежень у використанні земель у сфері забудови), встановлених до або під час розроблення проекту.

Розробником детального плану території може бути суб`єкт господарювання, який має право здійснювати розроблення містобудівної документації відповідно до Закону України "Про архітектурну діяльність" та документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Детальний план території повинен містити відомості, передбачені статтею 45-1 Закону України "Про землеустрій".

4. Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) у межах визначеного комплексним планом, генеральним планом населеного пункту функціонального призначення режим та параметри забудови території, розподіл територій згідно з будівельними нормами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 №926 затверджено Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі Порядок №926), пунктом 3 якого визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Пунктом 28 Порядку №926 визначено, що детальні плани території у межах території територіальної громади деталізують положення генеральних планів населених пунктів, а щодо територій, на які генеральні плани не розробляються, - комплексного плану відповідно до визначених цим Порядком складу та змісту детального плану території.

Детальні плани територій не можуть змінювати правові режими режимоутворюючих об`єктів та всіх обмежень у використанні земель (у тому числі обмежень у використанні земель у сфері забудови), встановлених до або під час розроблення проекту.

Детальні плани територій розробляються на:

структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер (житлові райони, мікрорайони, квартали нової забудови, території комплексної реконструкції кварталів та мікрорайонів застарілого житлового фонду, території виробничої, рекреаційної та іншої забудови);

окрему територію за межами населеного пункту з певним функціональним використанням або на кілька таких територій, в тому числі для розміщення окремого об`єкта будівництва (пункт 29 Порядку №926).

Як зазначено у пункті 30 Порядку №926, детальний план території розробляється з метою:

1) забезпечення комплексності забудови території;

2) деталізації планувальної структури території, просторової композиції, параметрів забудови та ландшафтної організації частини території населених пунктів або території за їх межами;

3) уточнення червоних, жовтих, блакитних, зелених ліній та ліній регулювання забудови, меж зон охорони пам`яток культурної спадщини;

4) уточнення меж всіх обмежень у використанні земель згідно із законодавством, державними будівельними нормами, санітарно-гігієнічними нормами, спеціальною документацією;

5) визначення параметрів забудови окремих земельних ділянок;

6) визначення містобудівних умов та обмежень;

7) визначення розподілу територій згідно з будівельними нормами відповідно до встановленого комплексним планом, генеральним планом населеного пункту функціонального призначення, режиму та параметрів забудови території;

8) обґрунтування потреб у формуванні нових земельних ділянок, формування земельних ділянок та визначення їх цільового призначення, відображення існуючих земельних ділянок та їх функціонального використання;

9) визначення потреб у підприємствах та установах обслуговування, аварійно-рятувальних підрозділах, фонді захисних споруд цивільного захисту, місць їх розташування;

10) визначення доцільності, обсягів, послідовності реконструкції забудови;

11) створення належних умов охорони і використання об`єктів культурної спадщини та природоохоронних територій та об`єктів, інших об`єктів, що підлягають охороні відповідно до законодавства;

12) визначення напрямів, черговості та обсягів подальшої діяльності щодо: попереднього проведення інженерної підготовки та інженерного забезпечення території; створення транспортної інфраструктури, організації транспортного і пішохідного руху, розміщення місць паркування транспортних засобів; охорони та поліпшення стану навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної безпеки; комплексного благоустрою та озеленення; використання підземного простору та створення фонду захисних споруд цивільного захисту;

13) формування земельних ділянок комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані. Формування таких земельних ділянок є обов`язковим, якщо на зазначених земельних ділянках розташовані або передбачається спорудження: за кошти державного або місцевого бюджету: об`єктів соціальної інфраструктури (освіти, охорони здоров`я, культури, житлово-комунального господарства); об`єктів, передбачених Генеральною схемою планування території України та/або схемою планування області; об`єктів, для розміщення яких відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності може здійснюватися примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності; інших об`єктів, визначених замовником у завданні;

14) формування земельних ділянок комунальної власності територіальної громади, щодо території якої розроблено відповідну документацію;

15) внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки всіх форм власності, сформовані до 2004 року, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі.

Рішення про розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території) щодо території територіальної громади, а також оновлення і внесення змін до неї приймає відповідна сільська, селищна, міська рада (пункт 34 Порядку 926).

Виконавчий орган сільської, селищної і міської ради, Київська та Севастопольська міські держадміністрації є замовником розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій) (далі - замовник), який організовує розроблення, внесення змін та подання проектів містобудівної документації на місцевому рівні на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради, незалежно від визначених відповідно до закону джерел фінансування (пункт 34 Порядку 926).

Також пунктом 11 Порядку передбачено, що обсяги та зміст розроблення, оновлення, внесення змін до містобудівної документації визначаються у завданні на розроблення, оновлення, внесення змін до містобудівної документації (далі - завдання), зміст якого визначено цим Порядком.

Отож, як встановлено судом вище, ТОВ «Ковельський хлібокомбінат» з метою реалізації положень згаданого вище Договору та рішень Дубівської сільської ради, для виготовлення документації звернувся до ТОВ «АМ ХОРС», яке спеціалізується на відповідних роботах та має необхідний дозвіл.

В свою чергу ТОВ «АМ ХОРС» звернувся до відповідача із проханням щодо погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області.

Сільська рада відмовила у такому погодженні посилаючись на віднесення вказаної земельної ділянки до земель промислових і виробничих підприємств, а також повідомила про необхідність вираховування державних інтересів, інтереси суміжних територіальних громад, інтереси територіальної громади, громадські інтереси, що можуть бути представлені у вигляді відповідних документів (арк. спр. 19).

Відтак Ковельська міська рада повідомила, що в цій зоні не заборонено проведення будівництва багатоквартирної житлової забудови та прийняття рішення про розроблення містобудівної документації на будівництво багатоквартирного житлового будинку не матиме негативного впливу на міську територію та не порушує прийнятих проєктних рішень у генеральному плані міста Ковеля» (арк. спр. 16).

Листом сільської ради від 25.07.2024 № 891/2.45/2-24 вже зазначено, що відповідно до містобудівної документації «Схема планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 №2/16, функціональне призначення земельної ділянки із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 - території виробництва (арк. спр. 18).

Ковельська районна рада листом від 16.08.2024 за № 116/03/07/2-24 повідомила, що погодження завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці КН 0722182400:03:001:0654 не суперечить «Схемі планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 № 2/16, оскільки згідно відомостей Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 «02.02 Для колективного житлового будівництва». Згадана схема планування території Ковельського району є узагальненою та конкретизується шляхом розроблення детальних планів територій з врахування цільового призначення розміщених на них земельних ділянок (зворот арк. спр. 12).

Відтак, вказаним листом Ковельська міська рада вказала про помилковість висновку Дубівської сілької ради щодо відмови у погодженні технічного завдання у зв`язку із віднесенням земельної ділянки із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 до території виробництва, відповідно «Схема планування території Ковельського району», затвердженої рішенням Ковельської районної ради від 25.12.2015 №2/16.

Однак, сільська рада посилаючись на своє минуле обґрунтування відмовила у погодженні технічного плану та додатково зауважила, що при розробленні Генерального плану села Вербка Ваша пропозиція щодо розміщення багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області, буде розглянута.

Суд не погоджується із такою позицією відповідача у зв`язку із наступним.

Як вірно зауважив представник позивача, така відмова прямо суперечить своєму ж рішенню Дубівської сільської ради від 11.08.2023 № 31/34 про виготовлення детального плану території земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинку 19 у селі Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області та забезпечення замовнику організувати розроблення, розгляду та затвердження вказаної містобудівної документації відповідно до вимог чинного законодавства.

Також, згідно відомостей Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки КН 0722182400:03:001:0654 - 02.02 Для колективного житлового будівництва, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для розміщення та обслуговування житлових будинків (арк. спр. 20). До того ж майже усі земельні ділянки, що розташовані поряд із земельною ділянкою КН 0722182400:03:001:0654 також належать до земель житлової та громадської забудови (арк. спр. 21).

Так, відповідно до висновків Верховного Суду, зроблених у постановах від 09.02.2023 по справі № 1540/3905/18 та від 16.05.2023 у справі № 640/4844/22 зазначено, що положення Закону № 3038-VI та Цивільного кодексу України, відповідно до яких забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства, а власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення, мають переважне значення над містобудівною документацією місцевого рівня.

Також Верховний Суд у постановах від 02.12.2021 у справі № 640/23893/19 та від 13.04.2022 у справі №826/1754/18 вже звертав увагу на той факт, що «цільове призначення земельної ділянки (категорія земель та певний вид використання земельної ділянки в межах відповідної категорії земель)» в розумінні Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та «функціональне призначення території» в розумінні Генерального плану м. Києва як містобудівної документації, розробленої відповідно до містобудівного законодавства та державних будівельних норм, не є тотожними і однорідними поняттями в регулюванні земельних правовідносин, оскільки в межах певної функціональної території міста Києва, визначеної містобудівною документацією, зокрема Генеральним планом м. Києва, можуть бути різні цільові призначення земельних ділянок».

Стаття 1 Закону України «Про землеустрій» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) містить визначення поняття «цільове призначення земельної ділянки», згідно з яким це допустимі напрями використання земельної ділянки відповідно до встановлених законом вимог щодо використання земель відповідної категорії та визначеного виду цільового призначення.

Цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.

За змістом статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Отже, кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму. Так, земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.

Крім того, Генеральним планом визначається планувальна довгострокова стратегія розвитку міста, однак положення закону не містять чіткого визначення поняття та змісту функціонального призначення території.

Така позиція узгоджується із постановою Верховного Суду від 02.12.2021 у справі № 640/23893/19.

Отож, суд констатує, що відповідачем не доведено, що земельна ділянка із кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 віднесена до земель промислових та виробничих підприємств, оскільки жодних доказів такому Дубівською сільською радою не надано.

Наявними матеріалами справи підтверджується єдине цільове призначення земельної ділянки, а саме: «Для колективного житлового будівництва» із категорією» із видом використання - для розміщення та обслуговування житлових будинків, іншого ж відповідачем не доведено.

Щодо відсутності розробленого та затвердженого генерального плану села Вербка у Дубівській сільській раді суд зазначає, що таке не може бути підставою для непогодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654, оскільки відповідно до частини сьомої статті 17 Закону 3038-VI, виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.

Враховуючи наведене, суб`єкт господарювання не повинен нести будь-яких негативних наслідків у зв`язку із відсутність генерального плану села Вербка у Дубівській сільській раді, оскільки організація його розроблення та затвердження є виключною компетенцією відповідача.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що Дубівською сільською радою не доведено правомірність підстав відносно нерозгляду питання щодо погодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (частини друга статті 77 КАС України).

Відповідно до частини першої статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, а також враховуючи межі заявлених позивачем позовних вимог, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд у даній справі дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправною бездіяльності Дубівської сільської ради відносно нерозгляду та непогодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654; зобов`язати Дубівську сільську раду Ковельського району Волинської області розглянути технічне завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 з врахуванням висновків суду.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні, 40 копійок), який сплачений відповідно до платіжної інструкції від 26.02.2025 №9724 (арк. спр. 7а).

Щодо відшкодування за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 50 000,00 грн (п`ятдесят тисяч гривень) суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Також суд констатує, що склад та розмір витрат на професійну правничу допомогу підлягає доказуванню в судовому процесі. Сторона, яка хоче компенсувати судові витрати, повинна довести та підтвердити розмір заявлених судових витрат, а інша сторона може подати заперечення щодо не співмірності розміру таких витрат. Результат та вирішення справи безпосередньо пов`язаний із позицією, зусиллям і участю в процесі представника інтересів сторони за договором.

Як вбачається з матеріалів справи, на підтвердження обумовленої суми гонорару на правову допомогу адвоката представником позивача надано: ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АС №1129896 від 26.02.2025 та свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ВЛ №1385 (арк. спр. 8-9).

Разом з цим, представником позивача не надано будь-яких інших документів на підтвердження розміру заявлених судових витрат, а також доказів про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлених у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, тощо).

Так, відповідно до статті 30 Законом України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Отже, розмір гонорару визначається за погодженням адвоката з клієнтом, і може бути змінений лише за їх взаємною домовленістю. Водночас, для включення всієї суми гонору у відшкодування за рахунок відповідача має бути встановлено, що позов позивача підлягає задоволенню, а також має бути встановлено, що за цих обставин справи такі витрати позивача були необхідними, а розмір є розумний та виправданий, що передбачено у статті 30 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Тобто, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, що мають бути присуджені з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично, але й також - чи була їх сума обґрунтованою.

Таким чином, при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі статті 41 Конвенції. Зокрема, згідно із його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі «East/West Alliance Limited» проти України», заява №19336/04, п. 268).

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про недоведеність стороною позивача витрат, які він просить стягнути, оскільки останнім не надано доказів на підтвердження розміру заявлених судових витрат та їх факту понесення.

Враховуючи наведене, суд відмовляє в стягненні витрат на професійну правничу допомогу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковельський хлібокомбінат» (45005, Волинська область, місто Ковель, 2-ий провулок Ватутіна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 00377182) до Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області (45031, Волинська область, Ковельський район, село Дубове, вулиця Ковельська, будинок 72, ідентифікаційний код юридичної особи 04333939), третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «АМ ХОРС» (79018, Львівська область, місто Львів, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 63, ідентифікаційний код юридичної особи 39454878) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Дубівської сільської ради відносно нерозгляду та непогодження технічного завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654.

Зобов`язати Дубівську сільську раду Ковельського району Волинської області розглянути технічне завдання на розроблення детального плану території для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, об`єктів комерційного та рекреаційного призначення по вулиці Справедливості, будинок 19, у селі Вербка, Ковельського району Волинської області на земельній ділянці з кадастровим номером 0722182400:03:001:0654 з врахуванням висновків суду.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ковельський хлібокомбінат» за рахунок бюджетних асигнувань Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області судовий збір в сумі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні, 40 копійок).

У задоволенні клопотання позивача про стягнення з відповідача витрат на правову допомогу відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2025
Оприлюднено28.05.2025
Номер документу127623276
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —140/1895/25

Рішення від 23.05.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні