ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 травня 2025 року м. Дніпросправа № 280/12054/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2025 року (суддя Татаринов Д.В,) у справі №280/12054/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МК «ГРАНД» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и В :
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №11777765/36977582 від 17 вересня 2024 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №8 від 10 липня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №11777806/36977582 від 17 вересня 2024 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №9 від 10 липня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №11777735/36977582 від 17 вересня 2024 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №10 від 10 липня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №11777742/36977582 від 17 вересня 2024 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №11 від 10 липня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області №11777752/36977582 від 17 вересня 2024
року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №12 від 10 липня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що за результатами господарських операцій підприємством складено вказані податкові накладні та направлено їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманих квитанцій податкові накладні прийнята, але їх реєстрацію зупинено з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем направлено до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які стосуються господарських операцій за наслідками яких складено податкові накладні, однак рішеннями комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області відмовлено у реєстрації податкової накладної. Вказуючи на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а також на те, що підприємством було надано до контролюючого органу первинні документи, що підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, позивач просив суд визнати протиправними та скасувати рішення Комісії та зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені податкові накладні.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2025 року адміністративний позов задоволено.
Рішення суду фактично мотивовано необґрунтованістю відповідачем підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що під час опрацювання поданих позивачем податкових накладних було встановлено підстави для зупинення їх реєстрації відповідно до приписів постанови КМУ від 11.12.2019 №1165. Оскільки, платником не було надано копії необхідних документів для підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, то Комісією було прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. За позицією скаржника судом першої інстанції не було надано належної оцінки вказаним обставинам та безпідставно задоволено заявлений позов.
Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи, які з огляду на доводи апеляційної скарги не заперечуються відповідачем, свідчать про те, щоз 23 лютого 2010 року Товариство з обмеженою відповідальністю МК ГРАНД зареєстровано в якості юридичної особи за адресою: 69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд. 19.
Основним видом діяльності позивача є: Будівництво житлових і нежитлових будівель (41.20). До інших видів діяльності товариства належать: Підготовчі роботи на будівельному майданчику, Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, Вантажний автомобільний транспорт, Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій, Виробництво металевих дверей і вікон, Організація будівництва будівель, Будівництво трубопроводів, Знесення, Електромонтажні роботи, Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, Інші будівельно-монтажні роботи, Штукатурні роботи, Установлення столярних виробів, Покриття підлоги й облицювання стін, Малярні роботи та скління, Інші роботи із завершення будівництва, Покрівельні роботи, Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у., Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами, Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення, Неспеціалізована оптова торгівля, Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах, Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет, Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, Транспортне оброблення вантажів, Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, Діяльність у сфері архітектури, Спеціалізована діяльність із дизайну, Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів, Надання в оренду вантажних автомобілів, Надання в оренду будівельних машин і устатковання, Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у., Комплексне обслуговування об`єктів, Демонтаж (розбирання) машин і устатковання, Оптова торгівля відходами та брухтом.
21 травня 2024 року між позивачем та Відокремленим підрозділом ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ (код ЄДРПОУ 38024604) Акціонерного товариства ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО (код ЄДРПОУ 00130872) укладено Договір надання послуг №7410-ДЗ-ПрТЗС від 21 травня 2024 року, за яким Позивач зобов`язується у 2024 році надати ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО послуги з демонтажу обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС за адресою: м. Дніпро, вул. Гаванська, 1, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО - їх прийняти та оплатити.
10 липня 2024 року позивачем направлено на адресу ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО Рахунок на оплату №1007/1 від 10 липня 2024 року щодо наступних послуг: Послуги з демонтажу та порізки обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС на загальну суму 599 825,94 грн. із ПДВ.
Також, 10 липня 2024 року позивачем надано, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО прийнято послуги, визначені в Рахунку на оплату №1007/1 від 10 липня 2024 року, про що було підписано Акт виконаних робіт №1 від 10 липня 2024 року.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №8 від 10 липня 2024 року на суму 599 825,94 грн. із ПДВ.
Окрім того, 10 липня 2024 року Позивачем було направлено на адресу ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО Рахунок на оплату №1007/2 від 10 липня 2024 року щодо наступних послуг: Послуги з демонтажу та порізки обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС на загальну суму 176 695,13 грн. із ПДВ.
Також, 10 липня 2024 року позивачем було надано, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО прийнято послуги, визначені в Рахунку на оплату №1007/2 від 10 липня 2024 року, про що було підписано Акт виконаних робіт №2 від 10 липня 2024 року.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №9 від 10 липня 2024 року на суму 176 695,13 грн із ПДВ.
Окрім того, 10 липня 2024 року позивачем направлено на адресу ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО Рахунок на оплату №1007/3 від 10 липня 2024 року щодо наступних послуг: Послуги з демонтажу та порізки обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС на загальну суму 147 758,23 грн. із ГІДВ.
10 липня 2024 року позивачем було надано, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО прийнято послуги, визначені в Рахунку на оплату №1007/3 від 10 липня 2024 року, про що було підписано Акт виконаних робіт №3 від 10 липня 2024 року.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №10 від 10 липня 2024 року на суму 147 758,23 грн. із ПДВ.
Також, 10 липня 2024 року позивачем направлено на адресу ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО Рахунок на оплату №1007/4 від 10 липня 2024 року щодо наступних послуг: Послуги з демонтажу та порізки обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС на загальну суму 398 312,46 грн. із ПДВ.
10 липня 2024 року позивачем надано, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО прийнято послуги, визначені в Рахунку на оплату №1007/4 від 10 липня 2024 року, про що було підписано Акт виконаних робіт №4 від 10 липня 2024 року.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 11 від 10 липня 2024 року на суму 398 312,46 грн. із ПДВ.
Окрім того, 10 липня 2024 року позивачем направлено на адресу ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО Рахунок на оплату №1007/5 від 10 липня 2024 року щодо наступних послуг: Послуги з демонтажу та порізки обладнання ДТЕК Придніпровська ТЕС на загальну суму 424 811,56 грн. із ПДВ.
10 липня 2024 року позивачем було надано, а ВП ПРИДНІПРОВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ АТ ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО прийнято послуги, визначені в Рахунку на оплату №1007/5 від 10 липня 2024 року, про що було підписано Акт виконаних робіт №5 від 10 липня 2024 року.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України, позивачем складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №12 від 10 липня 2024 року на суму 424 811,56 грн. із ПДВ.
Відповідно до квитанцій з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України від 10 липня 2024 року реєстрацію податкових накладних від 10 липня 2024 року за №№ 8, 9, 10, 11, 12 зупинено з підстав: Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11. Грудня 2019 року №1165 (зі змінами), реєстрація податкових накладних від 10 липня 2024 року за №№ 8, 9, 10, 11, 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги по коду 41.00 (відповідно до Державного класифікатору продукції та послуг будівлі та будування будівель), перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляєно: показник "D"=.0000%, "Рпоточ"=0. Позивачу також запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення № 1 від 04 вересня 2024 року про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено з документами, із додатками.
Так, позивачем були надані документи до податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено: Платіжна інструкція 239 від 17 липня 2024 року; Акт виконаних робіт 5 від 10 липня 2024 року; Акт звірки розрахунків з 01 липня 2024 року по 06 серпня 2024 року за дог. 7410 ДЭ ПрТЭС 4. Акт здачі прийняття робіт ОУ 0002 від 31 липня 2024 року; Договір суборенди техніки з операт 03 червня 2024 року від 03 червня 2024 року з Актом 1 від 10 червня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 02 серпня 2024 року; Акт надання послуг 7 від 31 липня 2024 року; Договір підряду 06 01 від 01 червня 2024 року із Специфікацією 1; Платіжна інструкція 217 від 08 липня 2024 року; Договір суборенди відкрит. Майдан № 150601 від 15 червня 2024 року; Платіжна інструкція 231 від 15 липня 2024 року; Платіжна інструкція 306 від 12 серпня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 26 червня 2024 року; Платіжна інструкція 259 від 25 липня 2024 року; Договір оренди від 25 червня 2024 року з Актом 1 від 29 червня 2024 року; Рахунок на оплату 12 від 24 липня 2024 року; Платіжна інструкція 225 від 12 липня 2024 року; Акт надання послуг 1 від 30 червня 2024 року; Платіжна інструкція 220 від 10 липня 2024 року; Платіжна інструкція 246 від 22 липня 2024 року; Договір 44ПК 865224 від 08 липня 2024 року з Дод. договором та Актом від 08 липня 2024 року; Рахунок фактура СФ 0000110 від 27 червня 2024 року; Штатний розклад 3107 1 від 31 липня 2024 року; Видаткова накладна 694 від 03 липня 2024 року; Акт звірки рахунків з 01 липня 2024 року по 06 серпня 2024 року за договором 06 01 26; Накладна на відпуск товарів 44ПК 865224 9165952382 від 31 липня 2024 року; Рахунок на оплату 724 від 03 липня 2024 року; Акт здачі прийняття робіт ОУ 0000110 від 29 червня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 28 червня 2024 року; Платіжна інструкція 241 від 18 липня 2024 року; Договір заявка на перевезення вантажів 270624 від 27 червня 2024 року; Акт звірки взаєморозрахунків від 12 серпня 2024 року; Акт прийому передачі виконаних робіт 1 від 09 липня 2024 року; Платіжна інструкція 218 від 08 липня 2024 року; Товарно транспортна накладна 2806 від 28 червня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 03 липня 2024 року; Пояснення до 5 ПН ТОВ МК ГРАНД; Акт виконаних робіт 4 від 10 липня 2024 року; Рахунок на оплату 1007 3 від 10 липня 2024 року; Договір надання послуг 7410 ДЭ ПрТЭС від 21 травня 2024 року з Додатком 1 41. Рахунок на оплату 1007 1 від 10 липня 2024 року; Рахунок на оплату 1007 4 від 10 липня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 30 липня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 13 червня 2024 року; Рахунок на оплату 1007 5 від 10 липня 2024 року; Акт виконаних робіт 1 від 10 липня 2024 року; Виписка банківського рахунок за 25 липня 2024 року, повідомлення за формою 20 ОПП від 21 червня 2024 року; Рахунок фактура СФ 00063 від 31 липня 2024 року; рахунок на оплату 5 від 13 червня 2024 року; Акт надання послуг 8 від 31 липня 2024 року; Рахунок на оплату 7 від 25 червня 2024 року; Акт виконаних робіт 2 від 10 липня 2024 року; Рахунок фактура СФ 00055 від 30 червня 2024 року; Акт здачі прийняття робіт ОУ 0001 від 30 червня 2024 року; Відомості за формою 4ДФ за 2 квартал 2024 року; Акт приймання передачі об`єкта в суборенду від 15 червня 2024 року; Рахунок на оплату 8 від 27 червня 2024 року; Виписка з банківського рахунку за 27 червня 2024 року; Штатний розклад 3004 1 від 30 квітня 2024 року; Рахунок на оплату 01 від 09 липня 2024 року; Акт виконаних робіт 3 від 10 липня 2024 року; Рахунок на оплату 1007 2 від 10 липня 2024 року.
За результатом розгляду, наданих позивачем пояснень та копій документів Комісією відповідно додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН 09 вересня 2024 року було направлено повідомлення № 11744028/36977582, №11744027/36977582, №11744025/36977582, №11744026/36977582, №11744024/36977582 про необхідність надання додаткових пояснень та оборотно-сальдових відомостей по рахункам 201, 23, 26, 28, 361, складських докуме6нтів, інвентаризаційних описів, що підтверджують залишки товарів та беруть участь у формуванні рядка 21 декларації; письмових заявок на виконання робіт замовників.
Позивач надав на розгляд Комісії Повідомлення № 1-5 про надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (податкова накладна №8 від 10 липня 2024 року, ПН №9 від 10 липня 2024 року, ПН №10 від 10 липня 2024 року, ПН №11 від 10 липня 2024 року, ПН №12 від 10 липня 2024 року). Разом із повідомленнями позивачем були надані наступні документи: додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/1 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/2 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/3 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/4 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/5 вiд 13 вересня 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 231 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 з липня по 02 серпня 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за липень, червень 2024 року.
За результатом розгляду, наданих позивачем додаткових пояснень та копій докуметів, Комісією ГУ ДПС у Запорiзькiй областi прийнято рішення № 11777765/36977582 від 17 вересня 2024 року про відмову в реєстрації ПН №8 від 10 липня 2024 року; № 11777806/36977582 від 17 вересня 2024 року про відмову в реєстрації ПН №9 від 10 липня 2024 року; № 11777735/36977582 від 17 вересня 2024 року про відмову в реєстрації ПН №10 від 10 липня 2024 року; №11777742/36977582 від 17 вересня 2024 року про відмову в реєстрації ПН №11 від 10 липня 2024 року; № 11777752/36977582 від 17 вересня 2024 року про відмову в реєстрації ПН №12 від 10 липня 2024 року у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погодившись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з позовом до суду.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову, з огляду на таке.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок).
Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податків.
Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості здійснення операцій.
У свою чергу, постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).
Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом визначено п.1 Критеріїв ризиковості операцій.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено «обсяг постачання товару/послуги 41.00 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». В той же час, будь-якого розрахунку, що б підтверджував таке твердження контролюючого органу, в квитанціях не наведено. У свою чергу, п.1 Критерієм ризиковості операцій встановлено те, яким чином визначається такий показник - різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги та/або ввезення на митну територію України такого товару та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних. Жодних доказів того, що «обсяг постачання товару/послуги 41.00 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання», відповідачем суду не надано.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необгрунтованість підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.
У свою чергу, позивачем, з огляду на підстави зупинення реєстрації податкових накладних та направленні повідомлення про ь надання пояснень та документів, контролюючому органу надано пояснення та документи щодо здійснення господарських операцій, інформацію про які зазначено в податкових накладних. Вказаний факт підтверджується матеріалами справи (зазначено вище) та з огляду на доводи апеляційної скарги не заперечуються відповідачем.
На час прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).
Відповідно до п.2, 3, 4-7 Порядку №520 ( в редакції на час прийняття спірного рішення) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Відповідно до п.10 Порядку №520 (в тій же редакції) письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісіярегіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Згідно із п.10 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.
Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржувані рішення містять лише загальне твердження: «ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Проте, у вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не було надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, з огляду на подання позивачем контролюючому органу пояснень та документів, що стосувалися господарських операцій за наслідками яких складені податкові накладні.
Судом встановлено, що фактично підставою для прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на доводи відповідача в апеляційній скарзі, став факт не надання позивачем усіх запитуваних документів в Повідомленнях про надання додаткових пояснень та документів від 09.09.2024.
Не заперечуючи повноваження контролюючого органу щодо направлення платнику повідомлення про надання додаткових пояснень та документів, а також і наслідків не надання платником додатково запитуваних пояснень та документів, суд вважає за необхідне зазначити те, що на вказані Повідомлення позивачем надано: додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/1 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/2 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/3 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/4 вiд 13 вересня 2024 року; Додатковi пояснения для прийнятгя рiшення про реєстрацію податкової накладної в єдиному реєстрі податкових накладних №1309/5 вiд 13 вересня 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 231 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за липень 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 з липня по 02 серпня 2024 року; Оборотно-сальдова відомість по рахунку 201 за липень, червень 2024 року.
Факт подання цих пояснень та документів відповідачем не заперечувався.
Натомість, у спірному випадку, контролюючий орган, приймаючи оскаржувані рішення, не лише не зазначив яких саме документів не було надано позивачем, а і не надав оцінки поданим позивачем поясненням та документам.
У спірному випадку, аналізуючи підстави направлення позивачу повідомлення про надання пояснень та документів, а також аргументи відповідача, наведені в апеляційній скарзі, можливо прийти до висновку про те, що фактично позиція контролюючого органу зводиться до того, що моніторингом поданих для реєстрації ПН не було встановленого реальності здійснення господарських операцій.
Не ставляючи під сумнів повноваження контролюючого органу щодо встановлення реальності здійснення господарських операцій, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити те, що такі повноваження повинні реалізовуватися контролюючим органом шляхом проведення документальних перевірок, а не під час моніторингу поданих на реєстрацію ПН/РК.
Отже, встановивши підстави для відмови в реєстрації податкової накладної, а також фактичні обставини у цій справі, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необгрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції правильно виходив з того, що належним способом захисту порушеного права платника податку є зобов`язання відповідача зареєструвати в ЄРПН подані податкові накладні, оскільки це є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і такий спосіб захисту права не можливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки ним такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які було предметом судового контролю у межах цієї справи.
Підсумовуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2025 року у справі №280/12054/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 26.05.2025
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2025 |
Оприлюднено | 28.05.2025 |
Номер документу | 127629588 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні