Герб України

Постанова від 26.05.2025 по справі 420/5355/25

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 травня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/5355/25

Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А. Дата і місце ухвалення: 01.04.2025 р., м. Хурса О.О. Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

В лютому 2025 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 11.02.2025 №46561 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД»» платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з підстави п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржуване рішення є протиправним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, оскільки оскаржуване рішення не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містить доказів наявності податкової інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи. Позивач звертає увагу на те, що жодна норма законодавства не встановлює обов`язку покупця товару/послуг бути обізнаним про джерело походження товару, джерело походження основних засобів, тощо, та обов`язку з контролю за дотриманням попередніми контрагентами постачальника правил оподаткування, платник податку не наділений правом вимагати від контрагента документи, що підтверджують факт придбання останнім товару, техніки, тощо. На думку позивача, висновки контролюючого органу про ризиковість ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» не відповідають дійсності. Позивач посилається на те, що ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» має реальну матеріально-технічну базу та трудовий ресурс для надання послуг відповідно до економічної діяльності позивача за КВЕД: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 52.24 Транспортне оброблення вантажів 52.10 Складське господарство, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням i кормами для тварин, 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами. Позивач отримує достатні фінансові ресурси для оплати отриманих послуг від контрагентів, орендної оплати та оплати робіт з будівництва критого складу, тощо. Позивач є добросовісним платником податків та здійснює реальну господарську діяльність. Таким чином, на думку позивача, наявні підстави для визнання протиправним і скасування спірного рішення.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД».

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, що з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, комісією регіонального рівня було прийнято рішення про відповідність ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» критеріям ризиковості № 46561 від 11.02.2025. Згідно податкової інформації, яка наявної у контролюючого органу, а також згідно змісту направленого рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості було зазначено податкові коди інформації щодо здійснення платником податку операцій з ознаками ризиковості: 13 придбання товарів та послуг у платників податків з ознаками ризиковості, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Також, апелянт зазначив, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Позивачем ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначається про обґрунтованість та законність рішення суду першої інстанції, а тому просить відмовити в її задоволенні.

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

З матеріалів електронної справи вбачається, що позивач є юридичною особою приватного права, що ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.01.2015 року, № запису: 1 552 102 0000 003241.

Основний КВЕД Позивача 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, також Позивач займається іншою господарською діяльністю, такою як: Транспортне оброблення вантажiв (КВЕД 52.24), Складське господарство (КВЕД 52.10), Оптова торгiвля зерном, необробленим тютюном, насінням i кормами для тварин (КВЕД 46.21), Дiяльнiсть посередникiв у торгiвлi сiльськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напiвфабрикатами (КВЕД 46.11) Розмір статутного капіталу Позивача: 4 500 000,00 гривень.

Тип бенефіціарного володіння: Прямий вирішальний вплив. Відсоток частки статутного капіталу в юридичній особі або відсоток права голосу в юридичній особі: чотири учасника з правом володіння по 25% статутного капіталу.

Позивач зареєстрований платником податку на додану вартість з 01.05.2018, ІПН 395918715052.

Суд встановив, що податкові декларації з ПДВ направляються до органів ДПС у встановленому порядку в рамках зазначеного терміну (в т.ч. за останні два податкові періоди). Позивач не має податкового боргу. Операції Позивача носять однотипний стабільний характер та повністю відповідають статутному виду діяльності, що значно спрощує їх адміністрування та податковий контроль.

28 січня 2025 року відповідно до даних електронного сервісу ДПС «Єдиний кабінет платника» комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД»», платника податку на додану вартість, критеріям ризиковості платника податку за №25345, та внесено до переліку платників податків, які відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок), а саме за кодами податкової інформації: 12 -постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Як вбачається з матеріалів електронної справи та встановлено колегією суддів відповідно до п.6 Порядку позивачем 29.01.2025 вих.№290125-1 надано на розгляд Комісії письмові пояснення та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, але комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення від 11.02.2025 за №46561, про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД», платника податку на додану вартість, критеріям ризиковості платника податку підстава п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме за кодами податкової інформації: 12-постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13- придбання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п.6 Порядку встановлено, що у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

Рішення Комісії від 28.01.2025 №25345 втратило чинність, в зв`язку з прийняттям Комісією рішення від 11.02.2025 №46561, яке є чинним на даний час.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року, (далі - Порядок № 1165, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 1 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: п. 8 «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

Згідно п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі технічними засобами електронних комунікацій з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до вимог п.п. 25, 40, 43-46 Порядку № 1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Голова, заступник голови, секретар та члени комісії контролюючого органу беруть участь у засіданні особисто та не мають права делегувати своїх представників для участі в її засіданні.

Засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.

Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

У разі потреби член комісії контролюючого органу подає голові комісії пропозиції щодо проведення додаткового засідання.

Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.

Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні.

Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.

Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.

Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; у разі виявлення платником податку бажання взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника -надання усних пояснень платником податку в режимі відеоконференції (для комісії центрального рівня); доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Під час розгляду матеріалів скарги в режимі відеоконференції процес такого розгляду фіксується за допомогою технічних засобів відеозапису із зазначенням у протоколі засідання комісії ідентифікатора (посилання) відеозапису відеоконференції або з додаванням до протоколу носія відеозапису відеоконференції.

Спірним у даній справі є рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУДПС в Одеській області про відповідність ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» критеріям ризиковості платника податків від 11.02.2025 №46561.

Оскаржуване рішення прийнято відповідачем за наслідками розгляду отриманих від платника податкової інформації та документів, які подані позивачем контролюючому органу у зв`язку із прийняттям рішення від 28.01.2025 за №№25345 про відповідність ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» критеріям ризиковості.

Колегія суддів зазначає, що згідно рішення № 46561 від 11.02.2025 року, підставами його прийняття є: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Податкова інформація:

- 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.;

- 13 постачання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операцій постачання/придбання, період 01.08.2024 року 28.01.2025 року, код УКТЗЕД 1005, податковий номер платника податку 45103485, дата включення платника до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 13.12.2024 року; тип операцій постачання, період 01.08.2024 року 28.01.2025 року, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції , визначеної як ризикова 52.24, податковий номер платника податку 44299477, дата включення платника до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 23.12.2024 року; тип операцій постачання, період 01.08.2024 року 28.01.2025 року, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції , визначеної як ризикова 52.24, податковий номер платника податку 44341277, дата включення платника до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості 20.01.2025 року.

Колегією суддів відносно господарської операції: придбання з 01.08.2024 по 28.01.2025, товару код УКТЗЕД 1005, у платника код ЄДРПОУ 45103485, що включено до платників податків, що відповідають критеріям ризиковості 13.12.2024 встановлено, що підтвердження реальності здійснення господарської операції: 14.10.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю «АРІТОКС» (Код по ЄДРПОУ 45103485) та ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» (Код по ЄДРПОУ 39591876) укладено договір поставки за №14-10/24 на постачання кукурудзи.

ТОВ «АРІТОКС» виставлено два рахунки на загальну суму 11 769 231,25 грн. у т.ч. ПДВ-14% на суму 1 445 344,19 грн. ТОВ «АРІТОКС» у повному обсязі поставило товар та зареєструвало податкові накладні до 13.12.2024, що свідчить про те що, підприємство під час проведення господарської операції не мало статусу ризиковості.

В свою чергу ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» розрахувалося з підприємством 08.11.2024 року, до включення ТОВ «АРІТОКС» до платників податків, що відповідають критеріям ризиковості. Письмові пояснення та копії документів, що свідчать про реальність господарської операції надано Комісії.

Щодо господарської операції: постачання з 01.08.2024 по 28.01.2025, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг 52.24, у платника код ЄДРПОУ 44299477, що включено до платників податків, що відповідають критеріям ризиковості 23.12.2024 встановлено, що 14.12.2023 між Товариством з обмеженою відповідальністю "РТ ІНВЕСТ" (Код по ЄДРПОУ 44341277) та ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» (Код по ЄДРПОУ 39591876), було укладено договір за №14/12-2023 на перевантаження імпортних вантажів.

За період з 01.08.2024 по 28.01.2025 позивачем надано послуги, а в подальшому виставлено рахунки та надано акти виконаних робіт (за серпень 2024 року, вересень 2024 року та жовтень 2024 року) на загальну суму 203 333,72 грн, у т.ч. ПДВ-20 % 33888,95 грн., також зареєстровані податкові накладні в ЄДРПН, згідно чинного законодавства. Товариством з обмеженою відповідальністю "РТ ІНВЕСТ" (Код по ЄДРПОУ 44341277) здійснено оплата наданих послуг в повному обсязі 12.11.2024. Згідно акту звірки, що складеного 28.01.2025. Письмові пояснення та копії документів, що свідчать про реальність господарської операції надано Комісії.

Відносно господарської операції : постачання з 01.08.2024 по 28.01.2025, код згідно з Державним класифікатором продукції та послуг 52.24, у платника код ЄДРПОУ 44341277, що включено до платників податків, що відповідають критеріям ризиковості 20.01.2025, встановлено, що 20.09.2024 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУМ ДИСТРИБ`ЮШН" (Код по ЄДРПОУ 44299477) та ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» (Код по ЄДРПОУ 39591876) укладено договір за №20/09-1 на перевантаження імпортних вантажів.

ТОВ "ОПТІМУМ ДИСТРИБ`ЮШН, являється імпортером солі (m/v MANASSA MOON M), що засвідчує Генеральний Акт від 23.10.2024 року. ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» надало комплекс послуг, а саме: навантажно розвантажувальні роботи, послуга з зачистки трюмів, користування автошляхами, зважування автотранспорту на автомобільних вагах, митне оформлення вантажу, зберігання.

Загальна вартість наданих послуг склала 4 066 702,24 грн. у т.ч. ПДВ 20%-674783,70 грн. Згідно акту звірки заборгованість за період з 01.08.2024 по 28.01.2025 Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТІМУМ ДИСТРИБ`ЮШН" (Код по ЄДРПОУ 44299477) на користь ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» склала 45488,48 грн. Усі податкові накладні було зареєстровано в ЄДРПН. Письмові пояснення та копії документів, що свідчать про реальність господарської операції надано Комісії.

Надаючи оцінку правомірності рішення про відповідність ПП «УНІКОН» критеріям ризиковості платника податків № 35771 від 22.08.2024 року, з огляду на підстави його прийняття, колегія суддів зазначає наступне.

Так, як вже було вище зазначено, відповідач послався на наявність податкової інформації, яка свідчить, на думку податкового органу, про відповідність ТОВ «ТЕК-ТРАНС ГРУП «ФОРВАРД» критеріям ризиковості платника податків згідно п. 8 Критеріїв, а саме:

- 12 постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.;

- 13 постачання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Проте, в ході розгляду справи відповідач жодним чином не обґрунтував, в чому полягає у спірному випадку не відображення у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства у поданих документах, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

В ході розгляду справи відповідач не послався на жодні обставини, які стали підставою для визнання контрагента позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платників податків, а так само не надав самого рішення про відповідність підприємства критеріям ризиковості.

Слід зазначити, що рішення відповідача не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, а відповідач не надав документальних доказів, як б надали можливість встановити, яка саме податкова накладна та ризикова операція стала підставою для висновків про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

Колегія суддів вважає, що самі по собі посилання відповідача на те, що контрагент позивача відповідає критеріям ризиковості платників податків, без жодних обґрунтувань, не може бути визнано правомірною підставою для прийняття рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платників податків згідно п. 8, після того, як позивач вже подав контролюючому органу документи для прийняття рішення про невідповідність його цим критеріям.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем не виконано обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме не доведено суду правомірності прийнятого рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо відповідно до Порядку № 1165), що є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення із зобов`язанням податкового органу виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.

Таким чином, доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому, підстав для задоволення скарги та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч. 5 ст. 328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 262, 263, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 26 травня 2025 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2025
Оприлюднено28.05.2025
Номер документу127629864
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/5355/25

Ухвала від 10.07.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 26.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 01.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 01.05.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 01.04.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 21.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні