ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" травня 2025 р.м. Одеса Справа № 916/913/25Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Ю.С.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін справу №916/913/25
за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 17А, код ЄДРПОУ 45270820)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Надійна транспортна компанія (65062, Одеська обл., м. Одеса, вул. Тіниста, буд. 2-а, прим. 101, код ЄДРПОУ 42398934)
про стягнення 134660 грн., -
Суть спору: Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Надійна транспортна компанія про стягнення 134660 грн. штрафу за невірно вказану масу вантажу.
Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця обґрунтовані обставиною невідповідності в масі вантажу визначеному відправником у накладній.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/913/25; визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; роз`яснено сторонам про можливість подання відповідно до ч. 7 ст. 252 ГПК України клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін; встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи; запропоновано відповідачу надати до суду відзив на позовну заяву з доказами направлення позивачу - протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали та заперечення на відповідь на відзив (якщо така буде подана) - протягом 5 днів з дня отримання відповіді на відзив.
Ухвалу суду про відкриття провадження у справі від 17.03.2025 отримано відповідачем 19.03.2025 (з урахуванням вимог п.5 ч.6 ст. 242 ГПК України), про що свідчить довідка про доставку електронного листа до електронного кабінету, а отже відповідач належним чином повідомлений про розгляд даної справи.
08.04.2025 за вх.№11224/25 до суду від відповідача надійшла заява про продовження строку на подання відзиву.
Ухвалою суду від 08.04.2025 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Надійна транспортна компанія за вх.№11224/25 від 08.04.2025 задоволено; продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю Надійна транспортна компанія строк для подання до суду відзиву на позовну заяву до 14.04.2025 включно.
09.04.2025 за вх.№11363/25 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який прийнято судом до розгляду та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи. У поданому відзиві відповідач просить суд частково відмовити у задоволенні позову про стягнення штрафу у розмірі 134660 грн. та винести рішення про стягнення штрафу в розмірі провізної плати, а саме - 26932 грн. У вказаному відзиві відповідач зазначає, зокрема, наступне:
- відповідач не заперечує, що 06.02.2025 за накладною №35142231 зі станції Васкауці Львівської залізниці відповідач відправив на адресу ТОВ Укрелеваторпром станція призначення Одеса-Порт (ЦПС) зернові культури (ячмінь) за маршрутом Васкауці (Львівської залізниці) - ст. Одеса-Порт (ЦПС Одеська залізниця), а саме: відправлено чотири вагони з вантажем - ячмінь, із зазначенням в накладній маси вантажу 262050 кг, зокрема в вагоні №59506972 - 65000 кг, тара - 23500 кг;
- позивачем було подано позовну заяву про стягнення штрафу в 5-х кратному розмірі (134660 грн. (26932 х 5), на підставі ст.ст. 118 та 122 Статуту залізниць України, що прямо суперечить вказівці від 08.02.2017 №Ц-1-25/315-17 за підписом Члена правління ПАТ Укрзалізниця Залєсним М.Р. (яка станом на 03.04.2025 не відмінена) та вищезазначеною телеграмою встановлено, що штрафні санкції передбачені статтями 118 та 122 Статуту залізниць України застосовуються тільки у разі перевантаження вагона понад його вантажопідйомність, чого не було допущено при навантаженні так як маса вантажу відповідала вантажопідйомності вагону; відповідач звертає увагу, що залізниці, як перевізнику, не завдано жодних збитків, а розмір заявленого до стягнення штрафу перевищує сплачену відповідачем вартість перевезення;
- відповідач наголошує, що сума штрафу, яка заявлена до стягнення, порівняно з вартістю перевезення, перевищена, належні докази, які б свідчили про заподіяння позивачеві збитків та порушення інших його інтересів відсутні; відповідач вважає розмір штрафу невідповідним наслідкам порушення, а також, що не встановлено факту пошкодження вагонів чи залізничного покриття.
09.04.2025 за вх.№11516/25 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, яка прийнята судом до розгляду. У поданій відповіді на відзив позивач просить суд задовольнити позов в повному обсязі та вказує, зокрема, що вказівка від 08.02.2017 №Ц-1-25/315-7 за підписом члена правління ПАТ Українська залізниця Залєсним М.Р. є локальним (внутрішнім) нормативним актом залізниці, який не вносить змін/доповнень до Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів та укладеного сторонами договору; залізницею належними доказами доведено факт невідповідності зазначеної відповідачем маси вантажу, за що передбачена відповідальність у вигляді штрафу, який застосований і розрахований згідно зі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, а відзив відповідача не має правового та доказового підґрунтя.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався, зокрема, Указом Президента України від 15 квітня 2025 року №235/2025 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 09 травня 2025 року строком на 90 діб.
Справа №916/913/25 розглядається судом в період оголошеного на всій території України воєнного стану через військову агресію російської федерації проти України.
Жодних заяв та/або клопотань, пов`язаних з неможливістю вчинення якихось процесуальних дій у зв`язку з воєнним станом, про намір вчинити такі дії до суду від сторін не надійшло.
У відповідності до вимог пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод - кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку. Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального законів.
Враховуючи подання сторонам заяв по суті справи, господарський суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:
Відповідно до наявної в матеріалах справи накладної №35142231 від 06.02.2025:
- відправник: ТОВ НТК (код ЄДРПОУ 42398934);
- одержувач: ТОВ Укрелеваторпром (код ЄДРПОУ 31640002);
- станція відправлення: Васкауці;
- станція призначення: Одеса-Порт (Експ.);
- найменування вантажу: ячмінь; пакування: насипом; код вантажу: 014003;
- маса вантажу: 262050 кг;
- спосіб визначення маси: на вагонних вагах (150 т), заводський №8610;
- вантаж завантажено у вагон відправником;
- календарний штемпель прибуття вантажу: 13.02.2025;
- зазначено: загальну кількість вагонів - дивитись відомість;
- у п.55 накладної міститься підтвердження директора ТОВ НТК Кострубенко Г.В про правильність внесення відомостей.
В матеріалах справи наявна відомість до накладної, в якій перелічені номери вагонів та маси вантажів, зокрема: вагон №59506972, кількість осей - 4, тара вагонів - 23500/23500, пломби - V461555, V461561, маса вантажу - 65000, провізна плата - 26932-00.
В наявних в матеріалах справи актах загальної форми зазначено наступне:
- акт загальної форми №5183 12.02.2025 16:52: станція - Подільськ Одеська зал.; поїзд №2921; прибув - 12.02.2025 16:52; акт складено у присутності: приймальники - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ; станція відправлення - Васкауці Львівська зал.; станція призначення - Одеса-Порт; накладна №35142231 від 06.02.2025; вагон №59506972; вантаж - ячмінь; опис обставин, що викликали складання акту - комерційна несправність (код - 9180002-0), підозра недостачі вантажу - невідповідність маси вантажу, вказаної в перевізних документах (ТГНЛ), показанням ТДВВ; згідно протоколу зважування поїзда на динамічних тензометричних вагах у вагоні виявлено: вага брутто 82850 кг, тара 23500 кг, нетто 59350 кг, що менше проти документа на 5650 кг, просипання вантажу немає, ЗПП відправника справні, вагон відчеплено на перевірку; комерційну несправність виявлено 12.02.2025 16:52;
- акт загальної форми №138, 12.02.2025 17:20: станція - Подільськ Одеська зал.; поїзд №2921; прибув - 12.02.2025 16:52; акт складено у присутності: ДСП Тімофєєва, оператор СТЦ Кінч; станція відправлення - Васкауці Львівська зал.; станція призначення - Одеса-Порт; накладна №35142231 від 06.02.2025; вагон №59506972; вантаж - ячмінь; опис обставин, що викликали складання акту - вагон відчеплено по комерційній несправності, складено акт на досилку, термін доставки збільшується на час затримки вагона;
- акт загальної форми №27, 13.02.2025 10:20: акт складено у присутності комерційного агента ОСОБА_3 ; станція відправлення - Васкауці Львівська зал.; станція призначення - Одеса-Порт; накладна №35142231 від 06.02.2025; вагон №59506972; вантаж - ячмінь; опис обставин, що викликали складання акту - комісією у складі: агент комерційний ОСОБА_3 , була проведена перевірка маси вантажу у вагоні; фактична маса брутто вагона склала 83600 кг, тара 23500 кг, маса вантажу нетто за ПД 65000 кг, фактична маса вантажу нетто 60100 кг, що менше документа на 4900 кг;
- акт загальної форми №20044, 13.02.2025 11:02: станція - Подільськ Одеська зал.; поїзд №3801; приймальники - ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ; станція відправлення - Васкауці Львівська зал.; станція призначення - Одеса-Порт; накладна №35142231 від 06.02.2025; вагон №59506972; вантаж - ячмінь; опис обставин, що викликали складання акту - комерційна несправність (код - 9290002-2), недовантаження (недостача) вантажу (у порівнянні з масою перевізного документу), при відсутності ознак втрати (витіканні, висипання, незбереження); після зважування на справних статистичних вагах вага склала: бр. 83600 кг, тара 23500 кг, нетто 60100 кг, менше проти документа на 4900 кг; комерційну несправність не усунуто - вагон відчеплено для перевірки.
13.02.2025 був складений комерційний акт №406802/8 на додаток до акту №5183 від 12.02.2025 щодо вантажу за накладною №35142231 від 06.02.2025, вагон №59506972, який прибув 12.02.2025 за поїздом №2921 та в якому вказано наступне:
- зазначено у перевізних документах - 65000 кг;
- насправді виявилось: брутто - 83600 кг, тара - 23500 кг, нетто - 60100 кг;
- опис: на підставі акта загальної форми станції Подільськ №5183 від 12.02.2025 вагон №59506972 було подано на комісійне зважування, по документу значиться вантаж ячмінь вагою відправника нт. 65000 кг, тр. 23500 кг; при комісійному зважуванні на справних повірених тензометричних статичних вагах БВ150Є ст. Подільськ (держповірка 09.05.2024) виявлено - бр. 83600 кг, тр. 23500 кг, нт. 60100 кг, що менше документа на 4900 кг; комісійне зважування проводила комерційний агент ОСОБА_3 в присутності ДС Ратнер О.О., ДСМ Пилат О.Ю., ДСКГ Ткач В.М.; вказаний акт підписано ДС Ратнер О.О., нач. вант-р-ну ОСОБА_6 , комерційним агентом Моспан Ж.О.
Вагон №59506972 було відправлено на станцію призначення - Одеса-Порт за досильною накладною №42680413 від 13.02.2025.
18.02.2025 при комісійному зважуванні та вивантаженні вантажу ячміня з вагону №59506972 (накладна №35142231 (досилочна накладна №42680413) виявилось, що вага проти перевізного документа менша на 5250 кг, про що складено комерційний акт.
18.02.2025 був складений комерційний акт №400305/96 на додаток до акта №406802/8, в якому вказано наступний опис виявленого (розділ Д): на підставі комерційного акту №406802/8 від 13.02.2025 та АЗФ №5183, №138 від 12.02.2025, №27, №20044 від 13.02.2025 проведено комісійне зважування і вивантаження вантажу з вагона №59506972 на справних вагонних електромеханічних вагах 4102ВВ-100Э зав.№1 повірених 30.10.2024, який прибув по відправці зазначеній на зворотній стороні цього акту (досильний перевізний документ №42680413), у складі комісії: ДСМ ОСОБА_7 , комерційного агента Лунько Н.С., представника вантажоодержувача Ганчу Т.І., виявлено: фактично вантаж - ячмінь, вага брутто - 83400 кг, тара перевірена після вивантаження вантажу - 23650 кг, нетто - 59750 кг, що на 5250 кг менше зазначеного у перевізному документі; при відкритті верхніх завантажувальних люків було виявлено у вагоні: завантаження рівномірне, не до повної місткості, вантаж, якого не вистачає, в вагоні міститися міг, течі вантажу вагону не було, з вагона зняті 2 ЗПП відправника справні: V461555, V461561; підписи: начальник станції Юров О.В., нач. вант-р-ну Ларіна І.І., комерційний агент ОСОБА_8 , вантажоодержувач ОСОБА_9 .
Також на підтвердження позовних вимог позивачем надані та в матеріалах справи наявні:
- протокол переважування вантажу на вагонних електромеханічних вагах 4102ВВ-100Є, №1 від 18.02.2025, в якому зазначено: відправка №35142231 від 06.02.2025, вагон №59506972, брутто - 83400 кг, тара - 23650 кг, нетто - 59750 кг; протокол підписано начальником району вантажного станції Одеса-Порт Ларіної І.І. та інженером із залізничного господарства ТОВ Укрелеваторпром ОСОБА_9 ;
- технічний паспорт зважувального приладу ВВ150-Э-143 від 05.05.2024 із відміткою про повірку 09.05.2024;
- свідоцтво про повірку законодавчого регульованого засобу вимірювальної техніки №2792-МХ (чинне до 30.10.2025), відповідно до якого ваги вагонні електромеханічні 4102ВВ-100Э зав.№1 відповідають вимогам технічної документації виробника;
- наказ №1003/ос від 28.12.2017 про призначення Ратнер О.О. на посаду начальника станції Подільськ виробничого підрозділу;
- наказ №1243/ос від 10.09.2024 про зміну прізвища, відповідно до якого Борденюк О.Ю. (начальника району (вантажного) станції Подільськ, у зв`язку з укладенням шлюбу вважати Пилат О.Ю.;
- наказ №1326/ос від 24.10.2019 про прийняття на роботу Моспан Ж.О. на посаду комерційного агента;
- посадові інструкції начальника станції залізничної зі змінами; начальника району (вантажного) станції та комерційного агента.
Також в матеріалах справи наявний розрахунок позовних вимог до ст.ст. 118-122 Статуту: станція відправлення 367802 Васкауці Льв., станція призначення 400409 Одеса Порт (експ), відстань 674 км, відправник ТОВ НТК ЄДРПОУ 42398934, одержувач ТОВ Укрелеваторпром ЄДРПОУ 31640002, схема 2, коеф. ТК №1 4,729, вагон 59506972, вага 65000 кг, провізна плата 26932, сплачено при відправленні 26932, штраф у 5-ти кратному розмірі 134660.
До відзиву на позовну заяву відповідачем додано телеграму, в якій вказано, що на підставі вказівки від 08.02.2017 №Ц-1-25/315-17 ПАТ Укрзалізниця з метою уникнення скарг вантажовласників та виключення корупційної складової зі сторони співробітників ПАТ Укрзалізниця по відношенню до користувачів залізничного транспорту роз`яснено наступне: у разі затримки вагонів з неправильно зазначеною масою вантажу штрафні санкції передбачені статтями 118, 122 Статуту залізниць України застосовувати тільки у разі виявлення перевантаження вагона понад його вантажопідйомність; претензійно-позовну роботу проводити тільки у вищезазначеному випадку.
Несплата відповідачем нарахованого штрафу за невірно вказану масу вантажу стала підставою для звернення позивача до господарського суду з відповідним позовом про стягнення.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.
Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
За змістом статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Положеннями ст. 11 ЦК України передбачено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. 2. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: 1) договори та інші правочини; 2) створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; 3) завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; 4) інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події.
За ст. 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень. Вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі. Залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на внутрішньому водному транспорті, спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень. Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються кодексами, законами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Згідно зі ст. 920 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
За ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Згідно зі ст. 23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів. Станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Упакування, пакетування, тара повинні відповідати вимогам нормативних документів. Відправник зобов`язаний на вимогу залізниці пред`явити стандарт або технічні умови, сертифікат на відвантажувану продукцію (якщо вона підлягає сертифікації), а також на її тару.
Статтею 122 Статуту залізниць України визначено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
При цьому, для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності сторін складаються акти загальної форми або комерційні акти (ст. 129 Статуту залізниць України).
Згідно з п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138 (далі по тексту - Правила оформлення перевізних документів) на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 №542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за N 798/5989).
Відповідно до п.п. 2.1, 2.3 Правил оформлення перевізних документів, п.24 Додатку 3 до цих Правил, графа Маса вантажу, визначена відправником заповнюється відправником. Відправник повинен вказати точну масу вантажу. У графі 55 Правильність внесених відомостей підтверджую представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Представник відправника повинен мати довіреність на оформлення перевезення.
За п.5.5 Правил оформлення перевізних документів якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Згідно з п.1 Правил складання актів при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6 до Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Мінтрансу від 25.02.99 №113 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15.03.99 за №165/3458).
Комерційні акти складаються для засвідчення таких обставин, зокрема невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах (п.2 Правил складання актів).
Пунктом 3 Правил складання актів передбачено, що акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.
Комерційні акти складаються у разі перевірки маси вантажу зважуванням на вагонних вагах, якщо маса тари приймається за трафаретом на вагоні, комерційний акт складається в день зважування вагона з вантажем (п.4 Правил складання актів).
Пунктом 9 Правил складання актів визначено, що у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. До першого примірника комерційного акта про псування вантажу при перевезенні в рефрижераторних вагонах з додержанням температурного режиму додається витяг із журналу реєстрації температури. Дані про температурний режим уносяться до комерційного акта. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.
У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з вимогами ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Обов`язок з доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, яким суд має керуватися при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою. На сьогодні у праві існують такі основні стандарти доказування: баланс імовірностей (balance of probabilities) або перевага доказів (preponderance of the evidence); наявність чітких та переконливих доказів (clear and convincing evidence); поза розумним сумнівом (beyond reasonable doubt). Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.01.2022 у справі №917/996/20).
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обгрунтованого і справедливого рішення у справі.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Господарський суд зазначає, що з наявних в матеріалах справи доказів вбачаються наступні обставини:
- відправником товару за накладною №35142231 від 06.02.2025 є відповідач - ТОВ Надійна транспортна компанія, яким у накладній зазначено загальну масу вантажу 262050 кг, а за вагоном №59506972 визначено маса вантажу - 65000 кг (пломби - V461555, V461561);
- саме на відправника покладено обов`язок з визначення та зазначення точної маси вантажу, переданого залізниці для відправлення, при цьому у п.55 накладної міститься підтвердження директора ТОВ НТК Кострубенко Г.В про правильність внесення відомостей;
- відповідачем не спростовано, що він, як вантажовідправник неправильно зазначив масу вантажу в накладній №35142231 від 06.02.2025 у вагоні №59506972, про що працівниками станції складено акти загальної форми №5183, №138 від 12.02.2025, №27, №20044 від 13.02.2025 та комерційні акти №406802/8 та №400305/96;
- у розділі Д комерційного акта №400305/96 від 18.02.2025 зазначено, що на підставі комерційного акту №406802/8 від 13.02.2025 та АЗФ №5183, №138 від 12.02.2025, №27, №20044 від 13.02.2025 проведено комісійне зважування і вивантаження вантажу з вагона №59506972 на справних вагонних електромеханічних вагах 4102ВВ-100Э зав.№1 повірених 30.10.2024, який прибув по відправці зазначеній на зворотній стороні цього акту (досильний перевізний документ №42680413), у складі комісії: ДСМ Ларіної І.І., комерційного агента Лунько Н.С., представника вантажоодержувача Ганчу Т.І., виявлено: фактично вантаж - ячмінь, вага брутто - 83400 кг, тара перевірена після вивантаження вантажу - 23650 кг, нетто - 59750 кг, що на 5250 кг менше зазначеного у перевізному документі; при відкритті верхніх завантажувальних люків було виявлено у вагоні: завантаження рівномірне, не до повні місткості, вантаж, якого не вистачає, в вагоні міститися міг, течі вантажу вагону не було, з вагона зняті 2 ЗПП відправника справні: V461555, V461561; підписи: начальник станції Юров О.В., нач. вант-р-ну Ларіна І.І., комерційний агент ОСОБА_8 , вантажоодержувач ОСОБА_9 ;
- в матеріалах справи наявний відповідний протокол переважування вантажу на вагонних електромеханічних вагах 4102ВВ-100Э зав.№1, а також свідоцтво про повірку вагонних електромеханічних ваг 4102ВВ-100Э;
- при складенні комерційного акта №400305/96 від 18.02.2025 було зазначено про відсутність течі, рівномірність завантаження, фактичну кількість вантажу та різницю між вагою вантажу, що вказана у накладній №35142231 від 06.02.2025 за вагоном №59506972, при цьому вказаний акт підписано уповноваженими особами; таким чином, комерційний акт №400305/96 від 18.02.2025 відповідає Правилам складання актів.
Проаналізувавши наявні матеріали справи, господарський суд дійшов висновку, що за наявними в матеріалами справи доказами належним чином підтверджена обставина, що вантажовідправник неправильно зазначив у накладній масу вантажу у спірному вагоні, про що в подальшому працівниками станції складено комерційний акт, який відповідає Правилам складання актів, який підписано уповноваженими на його складання особами та з огляду на недотримання вимог, визначених Статутом залізниць України, є правомірним покладання на відповідача відповідальності, передбаченої ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України. Господарський суд, перевіривши нарахований позивачем штраф по вагону №59506972 у розмірі 134660 грн. за невірну вказану масу вантажу, дійшов висновку про вірність його обрахунку, з урахуванням розміру провізної плати та положень ст. 118 Статуту залізниць України.
Недотримання вимог, визначених Статутом залізниць України, який є спеціальним нормативним актом, що визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, покладає на порушника відповідальність, яка в даному випадку передбачена пунктами 118, 122 Статуту залізниць України. При цьому, зазначений штраф, відповідно до пунктів 118, 122 Статуту залізниць України, стягується з вантажовідправника незалежно від наявності збитків та наслідків. Вказаний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 05.02.2019 у справі №914/2339/17.
Господарський суд не приймає до уваги посилання відповідача про те, що сума штрафу, яка заявлена до стягнення, порівняно з вартістю перевезення, перевищена, що не встановлено факту пошкодження вагонів чи залізничного покриття та відсутні докази заподіяння позивачеві збитків та порушення інших його інтересів, а також про зменшення штрафу до 26932 грн., оскільки визначена штрафна санкція випливає із положень Статуту залізниць України, який є спеціальним нормативним актом, що визначає права, обов`язки і відповідальність, та не є договірною, при цьому Статутом залізниць України, зокрема ст.ст. 118, 122, не передбачено можливості зменшення розміру штрафу. Подібні за змістом правові висновки сформовано у постановах Верховного Суду від 05.02.2019 у справі №914/2339/17, від 27.03.2020 у справі №917/500/19. Так само судом не приймаються до уваги посилання відповідача на вказівку від 08.02.2017 №Ц-1-25/315-17 ПАТ Укрзалізниця про те, що у разі затримки вагонів з неправильно зазначеною масою вантажу штрафні санкції передбачені статтями 118, 122 Статуту залізниць України застосовувати тільки у разі виявлення перевантаження вагона понад його вантажопідйомність, оскільки як було вказано судом відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниці надане право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Зазначена норма встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарських відносин та визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин. При цьому зміст вказівки від 08.02.2017 не впливає на зміст нормативних вимог та підстав для відповідальності відправника вантажу і не така вказівка сама по собі не змінює суті правовідносин сторін у справі.
Господарський суд також вважає за необхідне зазначити, що зі змісту вищевказаних наявних в матеріалах справи актів загальної форми вбачаються відомості про комерційну несправність спірного вагону, натомість як вбачається з матеріалів справи відповідач у справі не подав суду жодних відомостей про можливі претензії/позови отримувача вантажу чи передоручених осіб до залізниці з приводу стягнення вартості недопоставленого вантажу. Матеріали справи в їх сукупності не дають господарському суду можливості самостійно встановити такі обставини, більш того в рамках розгляду судом справи в межах заявленого предмету і підстав (стягнення штрафу на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України). Відповідно відповідачем у справі жодним чином не доведено суду, що обставини вказання ним у накладній меншої вартості вантажу, ніж була вивантажена на станції призначення, були пов?язані з будь-якими іншими обставинами, окрім факту неправильного вказання маси вантажу в момент відправлення самим позивачем як вантажовідправником. За таких обставин відсутні підстави для звільнення і не стягнення з відповідача чітко обумовленого Статутом залізниць України розміру штрафу за доведене позивачем і вчинене відповідачем порушення.
Іншого відповідачем не доведено.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця в повному обсязі та стягнення з відповідача 134660 грн. штрафу за невірно вказану масу вантажу.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця - задовольнити повністю.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Надійна транспортна компанія (65062, Одеська обл., м. Одеса, вул. Тіниста, буд. 2-а, прим. 101, код ЄДРПОУ 42398934) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Філії Оператор припортових станцій Акціонерного товариства Українська залізниця (65012, Одеська обл., м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 17А, код ЄДРПОУ 45270820) 134660 /сто тридцять чотири тисячі шістсот шістдесят/ грн. штрафу та 2422 /дві тисячі чотириста двадцять дві/ грн. 40 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.
Повне рішення складено 26 травня 2025 р.
Суддя Ю.С. Бездоля
Суд | Іванівський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2025 |
Оприлюднено | 28.05.2025 |
Номер документу | 127644507 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі перевезення, транспортного експедирування, з них залізницею, з них |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Бездоля Ю.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні