Справа № 577/1517/25
Провадження № 2/577/710/25
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 травня 2025 року Конотопський міськрайонний суд Сумської області
в складі:
головуючого судді Рідзевської І.О.,
з участю секретаря судового засідання Олійник В.П.,
представника позивача Моргуна В.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в місті Конотоп цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Енера Суми» про захист прав споживачів,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 , в інтересах якої діє представник ОСОБА_2 , звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Енера Суми», в якому просила суд стягнути з ТОВ «Енера Суми» на її користь заборгованість за договором купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим тарифом» приватним домогосподарством № 126-К від 02.10.2023 в сумі 23 711,10 грн.
Свої позовні вимоги мотивувала тим, що 14.09.2023 між нею та ТОВ «Енера Суми» було укладено договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 122172402 шляхом приєднання, який опублікований на офіційному сайті відповідача (sm.enera.ua) у відповідності до Правил роздрібного ринку електричної енергії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг № 429 від 14.06.2018.
02.10.2023 між нею та ТОВ «Енера Суми» укладено договір про купівлю продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством № 126 К. За вказаним договором споживач має право продавати постачальнику універсальних послуг електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання об`єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватного домогосподарства, а постачальник універсальних послуг бере на себе зобов`язання купувати у споживача електричну енергію за «зеленим» тарифом встановленим НКРЕКП, в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, у строки, передбачені цим договором. Відповідно до пункту 4.1 договору розрахунковим періодом є календарний місяць. Оплата за продану електричну енергію, вироблену в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством здійснюється постачальником універсальних послуг до 15 числа місяця, наступного за розрахунком. Пунктом 4.2. договору визначено, що постачальник універсальних послуг повинен перерахувати кошти для оплати проданої споживачем електричної енергії, виробленої з енергії сонячного випромінювання генеруючою установкою приватного домогосподарства, на поточний рахунок споживача відповідно до заяви-повідомлення. Згідно актів купівлі - продажу електричної енергії споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію за період з 01.04.2024 до 31.01.2025, але відповідачем здійснено розрахунки з порушенням терміну їх сплати за кожний місяць. Таким чином, відповідач порушуючи умови договору № 126 - К від 02.10.2023 та норми чинного законодавства, невчасно розрахувався за придбану електричну енергію. Відповідно до пункту 4.10 договору купівлі-продажу електричної енергії № 126 - К від 02.10.2023 у разі несплати обсягу придбаної електричної енергії до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим, постачальник універсальних послуг зобов`язаний сплатити споживачу пеню в розмірі подвійної облікової ставки Нацбанку, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу. Крім того, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом, а тому позивач звернулася до суду з вказаним позовом.
Ухвалою Конотопського міськрайонного суду Сумської області від 07.04.2025 розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
До суду 23.04.2025 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовних вимог не визнав з огляду на те, що загальний обсяг продажу електроенергії енергопостачальнику за договором про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим тарифом» приватного домогосподарства №126-К від 02.10.2023 проведено на загальну суму 204988,66 грн, 204 988,66 грн. З яких сплачено податок на доходи фізичних осіб 18% (перераховано до бюджету) 45896,31 грн. та військовий збір 1,5%-5% (перераховано до бюджету) 4094,46 грн. Загальна сума до сплати позивачу за період з квітень 2024 січень 2025 становить 204988,66 грн. Взаєморозрахунок проведений на суму 204 988,66 грн. Вказує, що з початком воєнного стану від ПрАТ «НЕК «Укренерго», який має забезпечувати повну оплату вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, кошти за цю послугу вчасно не надходять, внаслідок чого ТОВ «Енера Суми» не має фінансової можливості виконувати свої зобов`язання перед власниками приватних домогосподарств в частині розрахунків за «зеленим» тарифом. Не погоджується з нарахованим позивачем штрафними санкціями, оскільки у відповідності до п.п16 п.1 Постанови НКРЕКП №332 зупинено нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбаченими договорами, що укладені відповідно до ЗУ «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.
05.05.2025 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якому позивач посилається на необґрунтованість відзиву.
Заслухавши представника позивача на підтримку позовної заяви, дослідивши матеріали справи, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що 14.09.2023 між ОСОБА_1 та ТОВ «Енера Суми» було укладено договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 122172402 шляхом приєднання, який опублікований на офіційному сайті Відповідача (sm.enera.ua) у відповідності до Правил роздрібного ринку електричної енергії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг № 429 від 14.06.2018.(а.с.7)
02.10.2023 між ОСОБА_1 та ТОВ «Енера Суми» укладено договір про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством №126-К, за умовами якого позивач зобов`язався продавати відповідачу електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання 15,0 кВт год об`єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватного домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 , а відповідач взяв на себе зобов`язання купувати у позивача електричну енергію за «зеленим» тарифом, встановленим НКРЕКП, в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, в передбачені договором строки (а.с. 4-6).
Розрахунковим періодом є календарний місяць. Оплата за продану енергію, вироблену в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, здійснюється постачальником універсальних послуг до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим. У разі несплати обсягу придбаної енергії до 20 числа місяця наступного за розрахунковим, відповідач зобов`язаний сплатити споживача пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення (п.п.4.1, 4.10 договору).
Постачальник універсальних послуг щомісяця на основі отриманих показів засобу вимірювальної техніки не пізніше 10 числа місяця, наступного за розрахунковим, подає споживачу звіт про покази засоби вимірювальної техніки, обсяги та напрямки перетоків прийнятої-переданої електричної енергії. Покази засобу вимірювальної техніки фіксуються в акті прийому-передачі товару (електричної енергії), який складається в двох примірниках та підписується споживачем та постачальником універсальних послуг (п. 4.6 договору).
У ст.526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (ч.1 ст.530 ЦК України).
Згідно зі ст.610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч.1 ст.611 ЦК України).
Відповідно до ст.625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання; боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Судом встановлено, що на виконання укладеного договору між сторона підписані звіти про покази про обсяги та напрями перетоків електричної енергії за період з квітня 2024 року по січень 2025 року включно, а в подальшому підписані акти купівлі-продажу електричної енергії за вказані періоди, в яких визначено обсяг та вартість електроенергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими електроустановками приватного домогосподарства, що перевищує місячне споживання електричної енергії та підлягає оплаті за «зеленим» тарифом (а.с. 10-24).
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 30.04.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.04.2024 по 30.04.2024 на суму на загальну суму 28 710,67 грн, сума до сплати 23 112,09 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.05.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.05.2024 по 31.05.2024 на суму на загальну суму 44 912,03 грн, сума до сплати 36 154,18 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 30.06.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.06.2024 по 30.06.2024 на суму на загальну суму 33 781,28 грн, сума до сплати 27 193,93 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.07.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.07.2024 по 31.07.2024 на суму на загальну суму 35 414,42 грн, сума до сплати 25 508,60 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.08.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.08.2024 по 31.05.2024 на суму на загальну суму 42 150,89 грн, сума до сплати 33 931,47 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 30.09.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 30.09.2024 по 30.09.2024 на суму на загальну суму 36 212,80 грн, сума до сплати 29 151,31 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.10.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.10.2024 по 31.10.2024 на суму на загальну суму 20 261,37 грн, сума до сплати 16 310,40 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 30.11.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.11.2024 по 30.11.2024 на суму на загальну суму 5 828,42 грн, сума до сплати 4 691,87 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.12.2024 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.12.2024 по 31.12.2024 на суму на загальну суму 2 523,41 грн, сума до сплати 1 943,03 грн;
Згідно акту купівлі - продажу електричної енергії від 31.01.2025 споживачем продано, а постачальником універсальних послуг куплено електричну енергію з 01.01.2025 по 31.01.2025 на суму на загальну суму 5 184,14 грн, сума до сплати 3 991,78 грн (а.с.10-14).
В договорі сторони погодили, що оплата за продану електричну енергію, вироблену в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії приватним домогосподарством, здійснюється постачальником універсальних послуг до 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.
Проте, за вказаний період ТОВ «Енера Суми» здійснено розрахунки з порушенням терміну їх сплати, а саме: за квітень 2024 року - 23 112,09 грн сплачено: 24.05.2024 23 112,09 грн; за травень 2024 року 36 154,18 грн сплачено: 25.06.2024 36 154,18 грн; за червень 2024 року 27 193,93 грн сплачено: 25.07.2024 13 596,97 грн; 09.10.2024 692,09 грн; 24.10.2024 1 761,51 грн; 28.10.2024 245,15 грн;14.11.2024 1 160,66 грн;29.11.2024 9 737,55 грн; за липень 2024 року 28 508,60 грн сплачено: 11.10.2024 - 5 701,72 грн; 27.12.2024 148,24 грн; 31.12.2024 113,29грн; 11.02.2025 22 545,35 грн; за серпень 2024 року 33 931,47 грн сплачено: 11.10.2024 6 786,29 грн;11.02.2025 27 145,18 грн; за вересень 2024 року 29 151,31 грн сплачено: 04.11.2024 5 830,26 грн; 11.02.2025 23 321,05 грн; за жовтень 2024 року 16 310,40 грн сплачено: 02.12.2024 3 262,08 грн; 11.02.2025 13 048,32 грн; за листопад 2024 року 4 691,87 грн сплачено: 30.12.2024 938,37 грн; 11.02.2025 3753,50 грн; за грудень 2024 року 1 943,03 грн сплачено: 03.02.2025 388,61 грн;11.02.2025 1 554,42 грн; за січень 2025 року 3 991,78 грн сплачено: 25.02.2025 3 991,78 грн.
Разом з тим, відповідач не виконав свого обов`язку щодо оплати за продану енергію у встановлені договором строки, а тому суд вважає за необхідне стягнути з нього 3% річних та інфляційні витрати відповідно до ст.625 ЦК України за таким розрахунком.
Розрахунок 3% річних проведений за формулою: проценти = сума простроченого боргу ? процентна ставка (3%) / 100% ? кількість днів прострочення зобов`язання / кількість днів у році (365) та становить: за квітень 2024 року 15,16 грн.; за травень 2024 року 26,67 грн.; за червень 2024 року 303,15 грн.; за липень 2024 року 418,54 грн.; за серпень 2024 року 411,94 грн.; за вересень 2024 року - 282,22 грн.; за жовтень 2024 року 116,46 грн., за листопад 2024 року 21,96 грн.; за грудень 2024 року 4,15 грн.; за січень 2025 року - 2,95 грн.
Інфляційні втрати розраховані у відповідності з визначеними Державним комітетом статистики України індексами інфляції та становлять 7906,50 грн.
Доводи представника відповідача щодо відсутності у товариства фінансової можливості вчасно проводити розрахунки з власниками приватних домогосподарств за «зеленим» тарифом через наявні затримки по надходженню коштів від ПрАТ «НЕК «Укренерго», не заслуговують на увагу суду, оскільки у відповідності до вимог ч.1 ст.625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання, а положення п.18 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України не поширюються на договори про купівлю-продаж електроенергії за «зеленим» тарифом.
В той же час, договір про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим тарифом» приватного домогосподарства №126-К від 02.10.2023 між сторонами укладений у відповідності до ЗУ «Про ринок електричної енергії».
Згідно із пунктом 96 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасник ринку електричної енергії (далі - учасник ринку) - виробник, електропостачальник, трейдер, оператор системи передачі, оператор системи розподілу, оператор малої системи розподілу, оператор ринку, гарантований покупець, оператор установки зберігання енергії та споживач, які провадять свою діяльність на ринку електричної енергії в порядку, передбаченому цим Законом.
Таким чином, ОСОБА_1 та ТОВ «Енера Суми» є учасниками ринку електричної енергії.
Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою від 25.02.2022 № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану» надано настанови учасникам ринку електричної енергії, які є обов`язковими для застосування.
Так, пунктом 5 вказаної постанови (доповненим згідно з постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) було рекомендовано учасникам ринку електричної енергії на період дії особливого періоду зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії».
Підпунктом 16 пункту 1 постанови № 332 (доповненим згідно постанови № 413 від 26.04.2022) було передбачено зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» між учасниками ринку електричної енергії на період воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування.
Підпунктом 15 пункту 1 Постанови НКРЕКП № 332 від 25 лютого 2022 року (зі змінами та доповненнями) «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану» у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин та на даний час, визначено, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надано такі настанови: зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.
Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.
Згідно з частиною першою статті 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, порядку розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів, який включає в тому числі положення щодо особливостей розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів з третіми державами, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Згідно із пунктом 4 частини четвертої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» Регулятор має право приймати рішення, що є обов`язковими до виконання учасниками ринку.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції.
Згідно із частиною другою статті 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.
Отже, НКРЕКП (Регулятор) здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції та є обов`язкові до виконання.
Постанова № 332 від 25.02.2022 прийнята НКРЕКП (Регулятором) в межах своїх повноважень, а тому її положення, у тому числі, підпункт 15 пункту 1, відповідно до якого на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії, є обов`язковими до виконання всіма учасниками ринку та мають застосовуватись останніми у своїй господарській діяльності.
Статтею 1 Конституції України передбачено, що Україна є правовою державою.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні № 9-рп/2001 від 19.06.2001 у справі № 1-37/2001, в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність і зміст законів.
Отже, нормативні акти, що затверджуються Регулятором, не можуть суперечити Конституції України та законам, які регулюють господарські відносини на ринку електроенергії.
Відповідно до частини першої статті 66 Закону України «Про ринок електричної енергії» купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами здійснюють виробники, електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, трейдери, гарантований покупець та споживачі.
Істотні умови двосторонніх договорів визначені у частині третій статті 66 вказаного Закону, якими є, зокрема, умови про права, обов`язки та відповідальність сторін (пункт 8 частини третьої статті 66 Закону).
Згідно з частиною третьою статті 6 Закону «Про ринок електричної енергії» до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належить, зокрема, затвердження типових та примірних договорів, визначених цим Законом, а відповідно до частини четвертої цієї ж статті рішення Регулятора є обов`язковими до виконання учасниками ринку (крім споживачів, що не є учасниками оптового енергетичного ринку).
Таким чином, наведений аналіз нормативних актів дозволяє дійти висновку, що Регулятор наділений повноваженням нормативного регулювання договірних відносин на ринку електроенергії, зокрема, через затвердження типових і примірних договорів.
Одним з принципів функціонування ринку електричної енергії є відповідальність учасників ринку за недотримання правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньо добового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов договорів, що укладаються на цьому ринку (пункт 16 частини другої статті 3 Закону України «Про ринок електричної енергії»).
Унормування відповідальності за невиконання договорів на ринку електроенергії відбувається, зокрема, шляхом визначення відповідних положень щодо відповідальності у типових договорах, які затверджуються Регулятором, і мають силу нормативно-правового акта.
Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, яким у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. У подальшому строк дії воєнного стану в Україні було неодноразово продовжено.
Статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Статтею 17 вказаного Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що органи державної влади України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, громадські об`єднання, а також громадяни зобов`язані сприяти діяльності військового командування та військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на відповідній території.
Згідно з положеннями частини першої статті 20 наведеного Закону правовий статус та обмеження прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану визначаються відповідно до Конституції України та цього Закону.
Суд враховує, що Національна комісія, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в преамбулі Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 зазначила мету та підстави її прийняття.
Зокрема, Регулятор зазначив, що такою метою є забезпечення операційної безпеки функціонування основної частини ОЕС України від 25 лютого 2022 року, ураховуючи Протокол наради щодо обговорення заходів стабілізації учасників ринку електричної енергії під час особливого періоду та діє відповідно до законів України «Про ринок електричної енергії», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».
Як зазначалося, у Постанові НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції Постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) рекомендовано учасникам ринку електричної енергії на період дії особливого періоду зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії».
Підпунктом 16 пункту 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) було визначено, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надати такі настанови - зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.
На даний час аналогічні положення містяться у підпункті 15 вказаної постанови.
Отже, з урахування дії на території України воєнного стану, для учасників ринку електричної енергії, якими укладено типові договори відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та постанов НКРЕКП, пункт 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 - це бажана з точки зору держави модель поведінки, яка має обов`язковий характер для учасників ринку електричної енергії.
Підпункт 16 пункту 1 постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) це імперативна норма, якою держава вказала учасниками ринку електричної енергії, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Законом України «Про ринок електричної енергії».
Таким чином, рішення Регулятора щодо порядку застосування норм про відповідальність учасників на ринку електроенергії не суперечать нормам Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України про відповідальність у договірних відносинах з огляду на те, що Регулятор в силу Закону наділений повноваженнями унормовувати договірні відносини суб`єктів господарювання, що проводять свою діяльність у сфері енергетики, у тому числі в частині відповідальності за невиконання (неналежне виконання) договірних зобов`язань на ринку електричної енергії.
При цьому, такі рішення Регулятора не скасовують встановлену нормами Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України відповідальність за порушення договірних зобов`язань для учасників ринку електроенергії, та не встановлюють мораторію для застосування цієї відповідальності, позаяк Регулятор, який наділений повноваженнями нормативного регулювання договірних відносин на ринку електроенергії, з метою забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду, в межах наданих йому Законом повноважень тимчасово зупинив нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.
За вказаних обставин, хоча постанова НКРЕКП № 332 від 25.02.2022 має нижчу юридичну силу порівняно з Цивільним кодексом України, втім її норми є обов`язковими до виконання всіма учасниками ринку та мають застосовуватись останніми у своїй господарській діяльності на ринку електроенергії, зокрема, які уклали між собою двосторонні договори відповідно до статті 66 Закону України «Про ринок електричної енергії».
Таких висновків дійшов Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду в постанові від 19 квітня 2024 року в справі № 911/1359/22.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині стягнення пені задоволенню не підлягають.
Відтак, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, є позовні вимоги ОСОБА_1 по стягненню з ТОВ «Енера Суми» 3% річних в сумі 1603,20 грн., інфляційних збитків в сумі 7906,50 грн. за прострочення виконання зобов`язань за договором про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством від 02.10.2023 року №126-К.
У відповідності до вимог ст.141 ЦПК України, у зв`язку з частковим задоволенням позову, з відповідача на користь позивача підлягають стягненню витрати по сплаті судового збору у розмірі 388,61 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 12, 81, 137, 141, 263, 264, 265 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Енера Суми» на користь ОСОБА_1 3% річних в сумі 1603,20 грн. та інфляційні збитки в сумі 7906,50 грн. за прострочення виконання зобов`язань за договором про купівлю-продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом приватним домогосподарством від 02.10.2023 №126-К, а також судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 388,61 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мешканка АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
Відповідач ТОВ «Енера Суми», юридична адреса м. Суми, вул. Реміснична, 35, ЄДРПОУ: 41884537.
Ровний текст рішення складено 26.05.2025 року.
Суддя Рідзевська І. О.
Суд | Краснопільський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127656419 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Конотопський міськрайонний суд Сумської області
Рідзевська І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні