РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
27 травня 2025 рокум. Рівне№460/2749/25
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Максимчука О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Здолбунівської міської ради Рівненської області про визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась через свого представникадо Рівненського окружного адміністративного суду (далі - суд) з вказаним адміністративним позовом (позовною заявою) до Здолбунівської міської ради Рівненської області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати незаконними та скасувати: рішення Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2478 "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади"; рішення Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2477 «Про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону»;
- зобов`язати відповідача надати позивачу дозволи на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади, а саме: - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , яка зареєстрований в АДРЕСА_1 , на земельну ділянку кадастровий номер 5622682800:00:001:0336, загальною площею 2,8438 гектара.
Свій позов позивач обґрунтовує тим, що вона звернулась з заявою до відповідача, в якій просила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території Здолбунівської міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Зазначає, що рішенням Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2478 позивачу було відмовлено у надані дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади у зв`язку з тим, що дані земельні ділянки включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону. Позивач вважає таке рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Окрім того зауважує, що прийняте міською радою рішення про проведення аукціону від 26.11.2024 №2477 є також незаконним та підлягає скасуванню, оскільки зі слів позивача земельні торги (аукціон) не проводяться, так як позивач має право на передачу земельних ділянок в користування (оренду). З огляду на вказане, просить скасувати рішення відповідача, а позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву та подав до суду свій відзив, де на обґрунтування заперечень щодо позовних вимог позивача зазначає про те, що передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України (далі ЗК України). Відповідач зазначає, що жодною нормою кодексу, на які посилається позивач не передбачено механізму щодо передачі земельної ділянки комунальної форми власності громадян без проведення земельних торгів. Вважає, що рішення Здолбунівської міської ради від 26.11.2024 №2477 «Про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону» прийняте у межах повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства України та згідно вимог статті 136 ЗК України та Закону України «Про оренду землі», де визначено перелік земельних ділянок, право оренди на які підлягає продажу через аукціон. Відповідач також зауважує про те, що позивач жодним чином не аргументував порушення, допущені при прийнятті оскаржуваних рішень та в чому саме вбачаються процедурні порушення та порушення норм чинного законодавства при їх прийнятті, а відтак вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Позивач скористалась правом на подання відповіді на відзив та подала до суду свою відповідь на відзив, де заперечує щодо доводів відповідача наведених ним у відзиві, а позовні вимоги підтримує та просить задовольнити їх у повному обсязі.
2. Заяви, клопотання учасників справи, інші процесуальні дії у справі.
Позовна заява подана до суду 14.02.2025 у електронній формі із використанням електронного кабінету підсистеми ""Електронний суд" ЄСІТС, надійшла до суду і була зареєстрована в автоматизованій системі діловодства суду 17.02.2025.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.02.2025 визначено суддю Максимчука О.О. головуючим суддею (суддею-доповідачем) з розгляду справи за вказаною позовною заявою.
Ухвалою від 21.02.2025 суд прийняв вказану позовну заяву до розгляду і відкрив провадження в адміністративній справі, вирішив розгляд справи здійснювати одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву та подав 31.03.2025 до суду відзив, у якому відповідач виклав свої заперечення проти позову.
Позивач скористалась правом на подання відповіді на відзив та подала 04.04.2025 до суду свою відповідь на відзив, де заперечує щодо доводів відповідача наведених ним у відзиві.
Відповідач 07.04.2025 подав до суду заперечення на відповідь на відзив.
На момент розгляду справи по суті і ухвалення судом цього рішення інші заяви, клопотання від учасників справи до суду не надійшли, а також суд не здійснював інші процесуальні дії у справі (забезпечення доказів, вжиття заходів забезпечення позову, зупинення і поновлення провадження тощо).
З урахуванням вимог частини 4 статті 229 КАС України при розгляді справи в порядку письмового провадження суд не здійснював фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
3. Встановлені судом обставини справи та зміст спірних правовідносин.
Розглянувши наявні у справі матеріали, з`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх позовні вимоги і заперечення, дослідивши подані сторонами письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини, що враховані судом при вирішення спору по суті.
28 жовтня 2024 року позивач звернулась до відповідача із заявою, в якій просила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території Здолбунівської міської ради, де знаходиться фермерське господарство, площею 2,8438 га, кадастровий номер 5622682800:00:001:0336.
Рішенням Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2477 «Про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону» вирішено: 1. Включити до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону, серед іншого: - земельну ділянку №3 в оренду терміном на 7 (сім) років кадастровий номер 5622682800:00:001:0336 загальною площею 2,8438 гектара для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ 01.02) за межами села Копиткове на території Копитківського старостинського округу Здолбунівської міської територіальної громади.
За результатами розгляду заяви позивача від 28.10.2024 відповідач прийняв рішення від 26.11.2024 №2478 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади», яким вирішив відмовити громадянці ОСОБА_1 , яка зареєстрована в АДРЕСА_1 , на земельну ділянку кадастровий номер 5622682800:00:001:0336, загальною площею 2,8438 гектара, у наданні дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади, у зв`язку з тим, що дані земельні ділянки включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Позивач не погоджується з прийнятими відповідачем рішеннями від 26.11.2024 №2477, №2478, з огляду на що звернувся до суду із адміністративним позовом (позовною заявою) у цій справі з наведеними вище позовними вимогами до відповідача.
4. Нормативно-правове регулювання спірних правовідносин та висновки суду.
Встановивши наведені вище фактичні обставини справи та відповідні їм спірні правовідносини, суд вважає, що до спірних правовідносин за наведених фактичних обставин справи підлягають застосуванню такі норми права і висновки Верховного суду про їх застосування.
Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Питання щодо надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється ЗК України від 25.10.2001№2768-III.
Відповідно до статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі під об`єктами виробництва біометану, які є складовими комплексів з виробництва, переробки та зберігання сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Статтею 32 ЗК України визначено, що громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
За правилами статті 33 ЗК України землі фермерського господарства можуть складатися із: 1) земельних ділянок, що належать громадянам України - членам фермерського господарства на праві власності, користування; 2) земельних ділянок, що належать фермерському господарству на праві власності, користування.
Відповідно до статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Частиною 1 статті 124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
За приписами частини 2 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами 2 та 3 статті 134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Зокрема, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
При цьому, стаття 34 ЗК України стосується земель для сінокосіння і випасання худоби, стаття 36 - земельних ділянок для городництва, стаття 121 - норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам у власність.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введений в Україні режим дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Подальшими Указами Президента України терміни дії воєнного стану продовжено.
Відповідно до пункту 3 Указу №64/2022 у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
У зв`язку з введенням на території України воєнного стану прийняті нормативно-правові акти, що регулюють земельні правовідносини в умовах міжнародного збройного конфлікту: Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24 березня 2022 року №2145-ІХ та Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 12 травня 2022 року №2247-IX.
Законом України від 24 березня 2022 року №2145-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до Розділу X «Перехідні положення» ЗК України, а саме доповнено пунктами 27 і 28. Так, безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Водночас, підпунктом 2 пункту 27 Розділу Х ЗК України передбачено, що у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України, передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах, зокрема: передача в оренду відповідної земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів та що формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера.
Отже, органи місцевого самоврядування можуть передавати земельну ділянку сільськогосподарського призначення строком на один рік без проведення земельних торгів тільки у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України.
Відповідно до наказу Держгеокадастру від 09.06.2022 №141 «Про відновлення функціонування Державного земельного кадастру» функціонування Державного земельного кадастру відновлено.
У статті 134 ЗК України зазначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва тощо.
Оскільки земельні ділянки для фермерського господарства не підпадають під цей перелік виключень, тому механізм отримання земельної ділянки в оренду не відрізняється від загального, що діє для всіх інших юридичних та фізичних осіб.
Нормативно-правовим актом, який визначає правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України, та який спрямований на створення умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України, є Закон України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 №973-IV (далі - Закон №973-IV).
Відповідно до статті 7 Закону №973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
За правилами статті 8 Закону №973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Статтею 12 Закону №973-IV визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: 1) земельних ділянок, що належать громадянам України - членам фермерського господарства на праві власності, користування; 2) земельних ділянок, що належать фермерському господарству на праві власності, користування. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Отже, для отримання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства необхідно визначити вільну земельну ділянку сільськогосподарського призначення та звернутися до відповідної ради (органу місцевого самоврядування) про включення зазначеної ділянки в лот на передачу в оренду.
Зважаючи на наведені вище норми права, відповідач правомірно прийняв рішення №2477 «Про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону», зокрема вказаної в заяві позивачем земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:001:0336.
Суд зауважує, що позивач не надав для суду і матеріали справи не містять доказів того, що позивач як член Фермерського господарства «Вікторія-Копитків» має у власності чи користуванні земельну ділянку. Таким чином позивач, як член фермерського господарства, який не отримував земельну ділянку у користування для створення фермерського господарства, може отримати таку земельну ділянку у власність/користування виключно на загальних підставах. А так як безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється чинним законодавством, то позивач може отримати таку земельну ділянку у користування на умовах оренди.
При цьому як судом вже зазначалося вище в цьому рішенні, відповідно до частини 1 статті 134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
З огляду на викладене, відповідач правомірно прийняв оскаржуване рішення №2478, яким відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на період воєнного стану та на 6 (шість) місяців після закінчення воєнного стану за межами населених пунктів на території Здолбунівської міської територіальної громади у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Щодо посилань позивача на порушення відповідачем процедури виставлення земельних ділянок на аукціон, де позивач зазначає про те, що до моменту звернення позивача до відповідача із клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, не існувало рішення про проведення аукціону; всупереч вимог регламентного статуту ради проекти оскаржуваних рішень не оприлюднювалися на сайті Здолбунівської міської ради; рішення про проведення аукціону не вносилося до голосування на сесію; воно було проголосоване всупереч вимогам законодавства виключно для створення підстав для відмови у надані позивачу земельної ділянки, суд виходить з наступних міркувань.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97 (далі - Закон №280/97) міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (пункт 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97).
Відповідно до частин 1 та 2 статті 59 Закону №280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Судом з наявного в матеріалах справи витягу з Протоколу №34 від 22.12.2024 встановлено, що питання включення до переліку земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди якої пропонується на продажу на земельних торгах у формі аукціону було предметом розгляду на засіданні комісії Здолбунівської міської ради з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього середовища.
Окрім того, в матеріалах справи наявний витяг з Протоколу засідання 69 сесії Здолбунівської міської ради восьмого скликання, де згідно пункту 49 порядку денного на розгляд сесії винесено питання про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Земельна ділянка з кадастровим номером 5622682800:00:001:0336 (про яку йдеться в заяві позивача від 28.10.2024) включена до лота №3 земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі. Вказана земельна ділянка площею 2,8438 га призначена для ведення фермерського господарства, перебуває в комунальній власності, а право, яке виставляється на торги визначено як оренда.
Суд зауважує, що оскаржуване рішення 69 сесії Здолбунівської міської ради восьмого скликання від 26.11.2024 №2477 опубліковане та знаходиться у вільному доступі на офіційному сайті Здолбунівської міської ради за посиланням: https://zdgromada.gov.ua/ofitsiyni-dokumenty/orders-8-2/#1733244604094-0fb85221-8255.
З урахуванням наведеного, твердження позивача про порушення відповідачем процедури прийняття рішення від 26.11.2024 №2477 спростовуються доказами, наявними в матеріалах справи.
Суд також зауважує, що позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2477, №2478 повністю. При цьому вказані спірні рішення відповідача стосуються не лише безпосередньо позивача, а й інших осіб.
Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктами 1, 2 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.
У пункті 8 статті 4 КАС України позивача визначено як особу, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, або адміністратор за випуском облігацій, який подає позов до адміністративного суду на захист прав, свобод та інтересів власників облігацій відповідно до положень Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
З огляду на наведені процесуальні норми Закону, судовому захисту підлягає лише порушене право. Так, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється.
В контексті наведених приписів КАС України підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод, однак обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є об`єктивна наявність відповідного порушеного права чи законного інтересу. При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення можливості чи неможливості реалізації її законного права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Враховуючи, що рішення Здолбунівської міської ради від 26 листопада 2024 року №2477, №2478 стосуються не лише позивача, а й інших осіб, то оскаржувані позивачем у цій справі рішення в цілому не створюють для останнього жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення прав, що стосується інших осіб.
Решта доводів та заперечень сторін, висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
При цьому суд зауважує, що прийняті відповідачем рішення від 26.11.2024 №2477 та №2478 є такими, що прийняті у межах повноважень, відповідно до закону та відповідають критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 КАС України, а тому не підлягають скасуванню.
Враховуючи висновок суду про правомірність оскаржуваних рішень №2477 та №2478, похідна позовна вимога зобов`язального характеру також не підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а згідно частини 2 цієї статті Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідачем доведено суду правомірність прийняття оскаржуваних позивачем рішень про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах у формі аукціону, а тому, суд вважає позовні вимоги позивача щодо визнання протиправними та скасування рішень не обґрунтованими, у зв`язку із чим у задоволенні цього позову суд відмовляє повністю.
6. Розподіл судових витрат.
У зв`язку з тим, що суд дійшов до висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову позивача до суб`єкта владних повноважень, а відповідач не подав до суду доказів понесення будь-яких судових витрат, суд вважає, що підстави для розподілу судових витрат відповідно до вимог статті 139 КАС України у цій справі відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Здолбунівської міської ради Рівненської області про визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи:
Позивач: ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 ; РНОКПП: НОМЕР_1 );
Відповідач: Здолбунівська міська рада Рівненської області (місцезнаходження: вул. Грушевського, 14, м. Здолбунів, Рівненська обл., Рівненський р-н, 35705; код ЄДРПОУ: 05391130).
Суддя Олександр МАКСИМЧУК
Суд | Рівненський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127661313 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.О. Максимчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні