Чернігівський районний суд чернігівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2025 року м. Чернігів Справа № 620/4029/25
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Виноградової Д.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у приміщенні суду справу за адміністративним позовом Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Чернігівська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області звернулась до суду з адміністративним позовом до Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (далі також відповідач), у якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області щодо не вчинення дій по забезпеченню виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої в с. Роїще, Чернігівського району за географічними координатами 51.67421,31.22913 (паспорт № 145 від 002.08.2006) для розміщення об`єкту зберігання та видалення відходів звалища твердих побутових відходів та її затвердження, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку;
зобов`язати Новобілоуську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області вчинити дії щодо забезпечення виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої в с. Роїще, Чернігівського району за географічними координатами 51.67421,31.22913 (паспорт № 145 від 002.08.2006) для розміщення об`єкту зберігання та видалення відходів звалища твердих побутових відходів та її затвердження, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.
У відзиві відповідач заперечує щодо заявлених позовних вимог та просить відмовити у їх задоволенні. Відповідач зазначає, що сільською радою не заперечується факт проведення перевірки та виявлення порушень природоохоронного законодавства і 18.03.2024 року, і 26.02.2025 року. Разом з тим, з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства використання земельних ділянок під розміщення звалищ твердих побутових відходів було прийнято рішення тридцятої сесії восьмого скликання Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області № 376 від 27.08.2024 року «Про розроблення землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності». За вказаним рішенням сформуються земельні ділянки для цілей поводження з відходами під звалищами твердих побутових відходів, які розташовані біля с. Новий Білоус, с.Роїще, с. Хмільниця, с. Халявин, с. Кувечичі, с. Довжик, с. Рудка та с. Мохнатин. Рішенням тридцять четвертої сесії восьмого скликання від 24.12.2025 року № 585 «Про затвердження Програми по регулювання земельних відносин Новобілоуської сільської ради на 2025-2027 роки (оформлення документації із землеустрою на право комунальної власності на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна комунальної власності Новобілоуської сільської ради)» затверджено цільову Програму за якою здійснюється фінансування роботі із землеустрою, зокрема і на розроблення землевпорядної документації на земельні ділянки під розміщенням сміттєзвалищ на території Новобілоуської громади. На даний час укладені договори на проведення землевпорядних робіт по формуванню земельних ділянок під звалищами твердих побутових відходів на території Новобілоуської територіальної громади.
Представником Чернігівської окружної прокуратури подано до суду відповідь на відзив, у якій зазначено, що на момент перевірки (26.02.2025) землевпорядна документація під сміттєзвалищами Новобілоуської територіальної громади не розроблена, відповідний договір із землевпорядною організацією на виконання робіт не укладено. За результатами перевірки складено акт № 07/03 від 26.02.2025 та винесено Вимогу № 07/03 від 26.02.2025 щодо приведення у відповідність із законодавством в частині вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що зайняті під звалищами твердих побутових відходів Новобілоуської територіальної громади (пункт 7 Вимоги). За фактом невиконання Вимоги Інспекції № 07/03 від 26.02.2025, Новобілоуського сільського голову ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за статтями 188-5 та 82 КУпАП, у вигляді штрафу. Представник Чернігівської окружної прокуратури наголошує, що Новобілоуська сільська рада Чернігівського району протягом тривалого часу належним чином не реагувала, будь-які заходи, спрямовані на усунення порушень, не вживала, а лише після пред`явлення даного позову, сільська рада 18.04.2025 уклала договір із ФОП ОСОБА_2 по наданню послуг з розроблення землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації звалища с. Роїще (термін дії договору до 31.12.2025). Однак, укладення зазначеного договору по наданню послуг з розроблення землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації звалища ТПВ не є належним доказом усунення зафіксованих в актах перевірок порушень законодавства у сфері поводження з відходами в частині не розроблення землевпорядної документації на МВВ, за результатами повторної перевірки Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області не надано висновку про усунення відповідачем зафіксованих порушень в частині не розроблення землевпорядної документації на МВВ.
Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких не погоджується з доводами представника Чернігівської окружної прокуратури викладених у відповіді на відзив та просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на аналогічні обставини викладені у відзиві.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 14.04.2025 прийнято позовну заяву та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Матеріалами справи встановлено, що 15.01.2021 Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області направлено електронною поштою органам місцевого самоврядування, у тому числі і Новобілоуській сільській раді Чернігівського району Чернігівської області, вимогу № 04/112, згідно якої зобов`язано вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під полігонами та звалищами для захоронення твердих побутових відходів, визначення в натурі меж цих ділянок з встановленням межових знаків (п. 5 вимоги).
У період з 12.03.2024 по 18.03.2024 Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області на підставі наказу № 77 від 11.03.2024 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, у тому числі поводження з відходами, Новобілоуською сільською радою Чернігівського району та її виконавчими органами.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 07/03 від 18.03.2024 встановлено, що на території Новобілоуської сільської ради наявне звалище твердих побутових відходів в с. Роїще. Відповідно до акту перевірки Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 18.03.2024 № 07/03 площа звалище твердих побутовх відходів в с. Роїще (код MVV74255_00405), розташованого за координатами 51.67421,31.22913 на несформованій земельній ділянці, поруч із ділянкою з кадастровим номером 7425587500:05:000:0095, складає 9891,2 кв.м., розрахунковий обсяг видалених відходів складає 4945,6 куб.м (середня висота відходів 0,5 м). Сміттєзвалище розміщено на землях запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення Новобілоуської сільської ради.
Дане місце видалення відходів (МВВ) паспортизоване 02.08.2006 реєстраційний номер 145.
Згідно з вищевказаним паспортом місця видалення відходів, сміттєзвалище експлуатується з 1996 року, обсяг видалення відходів 20 т, розрахунковий термін експлуатації до 2020 року.
Водночас, земельна ділянка, на якій розташовано вищевказане місце видалення твердих побутових відходів не сформована, кадастровий номер не присвоєно, межі в натурі на місцевості не винесені та речове право на неї не зареєстровано.
За результатами перевірки, Новобілоуському сільському голові вручено вимогу від 18.03.2024 № 07/03, зокрема щодо забезпечення оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що зайняті під сміттєзвалищами для захоронення твердих побутових відходів на території Новобілоуської об`єднаної територіальної громади, для експлуатації сміттєзвалищ, визначення в натурі меж цих ділянок з встановленням межових знаків (п. 11 вимоги), у тому числі і під звалищем твердих побутових відходів с. Роїще.
Як вбачається з інформацій Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області від 03.04.2024 № 03-08/364, від 25.06.2024 № 03-08/595 вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під сміттєзвалищами не має можливості у зв`язку з відсутністю грошових коштів.
У подальшому, у період з 24.02.2025 по 26.02.2025 Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області на підставі наказу № 64 від 20.02.2025 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Новобілоуською сільською радою.
У ході перевірки встановлено, що на виконання пункту 11 Вимоги № 07/03 від 26.02.2025, рішенням 37 сесії 8 скликання Новобілоуської сільської ради від 27.08.2024 № 376 «Про розроблення землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності, вирішено розробити землевпорядну документацію із землеустрою з цільовим призначенням 11.08 земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами на звалища твердих побутових відходів, які розташовані біля с. Н. Білоус, с. Роїще, с. Хмільниця, с. Халявин, с. Кувечичі, с. Довжик, с. Рудка та с. Мохнатин». Проте на момент перевірки землевпорядна документація під сміттєзвалищами Новобілоуської територіальної громади не розроблена, відповідний договір із землевпорядною організацією на виконання робіт не укладено.
За результатами перевірки складено акт № 07/03 від 26.02.2025 та винесено Вимогу № 07/03 від 26.02.2025 щодо приведення у відповідність із законодавством в частині вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що зайняті під звалищами твердих побутових відходів Новобілоуської територіальної громади (пункт 7 Вимоги).
За фактом невиконання Вимоги Інспекції № 07/03 від 18.03.2024, Новобілоуського сільського голову ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за статтями 188-5 та 82 КУпАП, у вигляді штрафу.
На запит прокуратури Новобілоуська сільська рада 19.02.2025 повідомила, що правовстановлюючі документи на земельні ділянки під сміттєзвалищами, у тому числі і с. Роїще відсутні, технічна документація із землеустрою не виготовлена. Як вбачається з вказаної відповіді Новобілоуською сільською радою лише на початку 2025 року прийнято відповідну програму та передбачено кошти в бюджеті сільської ради. Водночас, сам факт прийняття 27.08.2024 Новобілоуською сільською радою рішення № 376 «Про розроблення землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності, вирішено розробити землевпорядну документацію із землеустрою з цільовим призначенням 11.08 земельні ділянки загального користування, відведені для цілей поводження з відходами на звалища твердих побутових відходів, які розташовані біля с. Н. Білоус, с. Роїще, с. Хмільниця, с. Халявин, с. Кувечичі, с. Довжик, с. Рудка та с. Мохнатин» не може свідчити про реальність намірів сільської ради забезпечити виконання вимог законодавства у сфері поводження з відходами.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у не оформленні правовстановлюючих документів на земельну ділянку зайняту під сміттєзвалищем для захоронення твердих побутових відходів (паспорт МВВ № 145 від 02.08.2006 «Кар`єр-звалище ТПВ с. Роїще») позовач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно норм Закону України «Про прокуратуру» прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Велика Палата Верховного Суду у своєму рішенні також послалася на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, згідно з яким Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, зокрема, зазначив, що за змістом частини третьої статті 23 Закону № 1697-VІІ прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Враховуючи, що інтереси держави до цього часу залишаються не захищеними, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.
Відповідно достатті 50 Конституції Україникожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Статтею 16 Конституції Українипередбачено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище визначаєЗакон України «Про управління відходами» від 20.06.2022 №2320-ІХ(даліЗакон №2320-ІХ).
Статтею 1 Закону №2320-ІХвизначено, що відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; видалення відходів - операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1; оброблення відходів - операція з відновлення або видалення відходів, включаючи підготовку відходів до таких операцій; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.
Згідно додатку 1 доЗакону №2320-ІХрозміщення на поверхні чи в землі, у тому числі захоронення тощо є однією з операцій з видалення відходів.
Пунктом 5Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про управління відходами»передбачено, що якщо регіональним планом управління відходами передбачено продовження строку експлуатації місць розміщення відходів (полігонів, звалищ), які не відповідають вимогам цьогоЗакону, суб`єкт господарювання, що здійснює управління таким місцем розміщення відходів, повинен разом з документами на отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів подати план та техніко-економічне обґрунтування приведення місця розміщення відходів у відповідність з вимогами законодавства.
Статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР(даліЗакон №280/97-ВР)до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо вирішення питань поводження з побутовими відходами (стаття 30 Закону № 280/97-ВР).
Відповідно достатті 33 Закону № 280/97-ВРдо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження з визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.
За приписамистатті 25 Закону № 280/97-ВРсільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесеніКонституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 26 Закону № 280/97-ВРвстановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідностатті 12 Земельного кодексу Українидо повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, крім іншого, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно достатті 79-1 Земельного кодексу Україниземельна ділянка як об`єкт цивільних прав передбачає її формування з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Одним зі способів формування земельних ділянок є відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Положеннямистатті 19 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV(даліЗакон № 858-IV)визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: а) організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності; б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
Відповідно достатті 20 Закону № 858-IVземлеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності, зокрема, в разі: б) встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою.
Згідно зстатті 22 Закону № 858-IVземлеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Статтею 25 Закону № 858-IVпередбачено, що видами документації із землеустрою, окрім інших, є: ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом (стаття 50 Закону №858-IV).
Відповідно достатті 55 Закону №858-IVвстановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.
Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи (стаття 26 Закону №858-IV).
Статтями125,126 Земельного кодексу Українивизначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідностатті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 1, 2статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цьогоЗакону, виникають з моменту такої реєстрації.
Однак, Новобілоуською сільською радою Чернігівського району Чернігівської області не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині виготовлення та затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташоване в с. Роїще, кар`єр глини, Чернігівського району за географічними координатами 51.67421,31.22913, для розміщення об`єкту зберігання та видалення відходів звалища твердих побутових відходів, винесення в натурі та встановлення (на місцевості) її меж, а також державної реєстрації прав на неї.
Водночас, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під сміттєзвалищем створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування сміттєзвалища, що може призвести до негативного впливу на навколишнє природне середовище, а також погіршення стану здоров`я та санітарного благополуччя населення.
Вказана земельна ділянка належить до земель комунальної форми власності, використовується під сміттєзвалище, а тому її використання повинне здійснюватися у суворій відповідності з вимогами чинного земельного та природоохоронного законодавства, із дотриманням певних обмежень щодо використання земель комунальної форми власності на яких розташовані сміттєзвалища.
У даному випадку використання вказаних земельних ділянок комунальної форми власності здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства: шляхом користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів та без державної реєстрації відповідного права.
Згідностатті 67 Закону №858-IVфінансування робіт із землеустрою здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів юридичних осіб, громадян та інших джерел, не заборонених законом.
Для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища за приписамистатті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища.
За приписами пункту 7 частини 3статті 29 Бюджетного кодексу Україниджерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.
Відповідно до пункту 4 частини 1статті 69-1 Бюджетного кодексу Українидо надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків.
Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи заходи для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров`я населення.
Необхідно зазначити, що надання послуг по розробленню землевпорядної документації із землеустрою щодо інвентаризації звалища ТПВ с. Роїще D1, що розташовується в Чернігівській області, Чернігівського району, с. Роїще (0,5 км від населеного пункту), 7425587501 відповідно до договору № 187-25 на надання послуг із землеустрою від 18.04.2025 не змінюють факт відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку під сміттєзвалищем, а є лише одним з перших кроків для їх виготовлення.
Крім того, станом на момент винесення рішення суду не надано розробленого проекту землеустрою під вказаним сміттєзвалищем.
Отже, у даному випадку використання цієї земельної ділянки комунальної форми власності здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства, а саме шляхом її використання без правовстановлюючих документів, без державної реєстрації відповідного речового права.
Враховуючи вищевикладене, суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області щодо не вчинення дій по забезпеченню виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої в с. Роїще, Чернігівського району за географічними координатами 51.67421,31.22913 (паспорт № 145 від 002.08.2006) для розміщення об`єкту зберігання та видалення відходів звалища твердих побутових відходів та її затвердження, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.
Зобов`язати Новобілоуську сільську раду Чернігівського району Чернігівської області вчинити дії щодо забезпечення виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої в с. Роїще, Чернігівського району за географічними координатами 51.67421,31.22913 (паспорт № 145 від 002.08.2006) для розміщення об`єкту зберігання та видалення відходів звалища твердих побутових відходів та її затвердження, винесення в натурі та встановлення на місцевості меж земельної ділянки, а також здійснення державної реєстрації прав на дану земельну ділянку.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Чернігівська окружна прокуратура (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14000, код ЄДРПОУ 02910114) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (вул. Пантелеймонівська, 12, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 38053846)
Відповідач: Новобілоуська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області, вул.Свиридовського, 54, с. Новий Білоус, Чернігівський район, Чернігівська область, 15501, код ЄДРПОУ 04411898.
Повний текст рішення виготовлено 27 травня 2025 року.
Суддя Дар`я ВИНОГРАДОВА
Суд | Чернігівський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127663541 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Дар'я ВИНОГРАДОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні