Тернопільський міськрайонний суд тернопільської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяР І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09.05.2025 Справа №607/21426/24 Провадження №2/607/256/2025
місто Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:
головуючого судді Якімця Т.І.,
за участю секретаря судового засідання Трембач С.О.,
за участі сторін:
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача, адвоката Карпи М.М.,
представника відповідача КП ТМ «Тернопільміськтеплокомуненерго» ТМР Решетухи А.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Карпа Марія Михайлівна до комунального підприємства теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради про захист прав споживачів та
У С Т А Н О В И В :
І. Описова частина
1. Стислий зміст позовної заяви
02 жовтня 2024 року представник ОСОБА_1 адвокат Карпа М.М. звернулася до Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області з позовом до комунального підприємства теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради (далі «Тернопільміськтеплокомуненерго») про зобов`язання відповідача припинити позивачу нараховувати оплату за користування послугами з постачання теплової енергії та води загального приміщення (коридору) (а.с.1 3).
В обґрунтування позовних вимог представник ОСОБА_1 адвокат Карпа М.М. зазначила, що позивач згідно договору дарування від 25 червня 2012 року є співвласником () квартири за адресою: АДРЕСА_1 . Згідно копії технічного паспорту, квартира облаштована індивідуальним опаленням та індивідуальним гарячим водопостачанням. Даними проєкту реконструкції комплексу суміжних житлових кімнат, кухні, туалету, коридору під окрему житлову квартиру у межах існуючого будинку від 15 лютого 2012року, також встановлено, що опалення індивідуальне, водяне. Крім того, у 2011 році квартира ОСОБА_1 отримала технічні умови для встановлення індивідуального опалення, а також, що ТОВ «Тернопільбуд» житлово-комунальної контори згідно до листа від 18 вересня 2012року №308 не заперечувало у встановленні індивідуального опалення.
14 грудня 2012 року у квартирі було встановлено котел для опалення. Представник позивача вказує, що з того часу на протязі кількох років відповідач жодних нарахувань по особовому рахунку не здійснював та жодних вимог щодо оплати послуг з централізованого теплопостачання не висував, що підтверджує визнання відповідачем факту припинення відносин із теплопостачання. Автор позову посилається на те, що актом робочої групи №7, створеної розпорядженням міського голови від 13 січня 2022 року, склад робочої групи представник «Тернопільміськтеплокомуненерго» Рубач Р.І., представник управителя Лемега О.В., депутат (за згодою) ОСОБА_2 , представник громадськості Романець Т.В., встановлено, що за адресою: АДРЕСА_2 , у під`їздах ІІ та ІІІ наявні та гріють батареї опалення у місцях загального користування, у І під`їзді батареї відсутні та відключені від подачі тепла (холодні), у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 транзитні стояки опалення демонтовані, також у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_5 транзитні стояки ізольовані, дата обстеження 22 січня 2022 року. Тобто, даним актом встановлено, що батареї у І під`їзді відсутні, опалення фактично неможливе, як і не можливо надавати послуги та нараховувати за неіснуючі послуги заборгованість. Зазначений акт підтверджує, що квартира позивачки, як і цілий під`їзд, відключена від подачі від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води, а тому, нарахування плати за послуги є незаконними.
Крім того, 28 квітня 2023 року мешканці будинку по АДРЕСА_2 , зверталися до «Тернопільміськтеплокомуненерго» із заявою, в якій зазначали, що з 2012 року теплова енергія у загально будинкові потреби опалення в І під`їзд не поступає, теплова енергія від транзитних трубопроводів відсутня в І під`їзді. У коридорах та квартирах немає труб, батарей від теплової мережі, підвалів під цим під`їздом немає, в квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 встановлено індивідуальне опалення, договір про надання послуг з газопостачання природного газу є у кожній квартирі. Також, наявний договір №1717 від 01 жовтня 2012 року про постачання теплової енергії на будинок площею 1100 м.куб., вся площа цього будинку дорівнює 1839 м.куб., з 2012 року не опалюється І під`їзд, площею 739 м.куб. Однак, з 2021 року відповідач нараховує позивачу заборгованість за опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньо будинкових систем опалення будівлі/будинку та надсилає листи з вимогами. Заборгованість, яка сформувалася, позивач оплатила у травні 2024 році. 27 серпня 2024року у відповіді на адвокатський запит «Тернопільміськтеплокомуненерго» повідомив, що договір №1717 від 01 жовтня 2012 року припинив дію в 2014 році; у відповіді також вказано, що з 01 грудня 2021 року з мешканцями будинку по вказаній адресі укладено індивідуальні договори, які були оприлюднені на сайті «Тернопільміськтеплокомуненерго» та надано копії актів про запуск системи опалення в роботу.
2. Стислий зміст відзиву, відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив
Від представника відповідача ОСОБА_3 надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову ОСОБА_1 до «Тернопільміськтеплокомуненерго» відмовити, посилаючись на те, що позовні вимоги є безпідставними та задоволенню не підлягають.
ОСОБА_3 вказує, що основним видом діяльності «Тернопільміськтеплокомуненерго» є виробництво, транспортування та постачання теплової енергії споживача (юридичним та фізичним особам) в місті Тернополі, тобто, є виконавцем комунальної послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води. Багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_2 , введений в експлуатацію з комплексом загальнобудинкового інженерного обладнання, в тому числі і з системою централізованого опалення (теплопостачання), яка виконана за схемою, що збалансована в цілому по будинку. До грудня 2016 року розрахунки за послуги з теплопостачання надані в цьому будинку здійснювало ТОВ «Тернопільбуд» відповідно до укладеного з ним договору купівлі-продажу теплової енергії. Після передачі зазначеного будинку в комунальну власність, починаючи з грудня 2016 року розрахунки за послуги з теплопостачання проводяться безпосередньо із мешканцями цього будинку. Інформація про споживачів будинку (власників, наймачів квартир) була надана «Тернопільміськтеплокомуненерго» балансоутримувачем будинку ДП «Фаворит-1», де вказано, що у квартирі АДРЕСА_5 цього будинку встановлено індивідуальне опалення. Однак, з огляду на те, що будинок АДРЕСА_2 від мереж централізованого опалення не відключений, мешканці цього будинку (власники, наймачі квартир) є споживачами послуг з постачання теплової енергії, в тому числі і власники (наймачі) тих квартир, які відключені від внутрішньобудинкових мереж централізованого опалення. За таких обставин, між відповідачем як виконавцем послуги з постачання теплової енергією та позивачкою, яка проживає в будинку не відключеному від мереж централізованого теплопостачання, існують правовідносини, відповідно до яких «Тернопільміськтеплокомуненерго» зобов`язане надавати відповідні послуги до цього будинку та має право отримувати плату за надані послуги, а ОСОБА_1 має право отримувати послуги з теплопостачання та зобов`язана оплачувати їх.
Представник позивача також зазначає, що до грудня 2021 року на законодавчому рівні не був врегульований порядок нарахування плати за надання послуги з централізованого опалення (постачання теплової енергії) у квартири, які відключені від внутрішньобудинкових мереж централізованого опалення, а також не було порядку розподілу теплової енергії, використаної на опалення місць загального користування. Утім, з 01 грудня 2021 року у зв`язку зі зміною законодавства відносини між споживачами послуг з постачання теплової енергії та гарячої води і виконавцями цих послуг змінились. З 01 грудня 2021 року був впроваджений порядок розподілу між співвласниками багатоквартирного будинку обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, що передбачає повний облік теплової енергії, що потрапляє у багатоквартирний будинок; теплова енергія розподіляється між всіма співвласниками багатоквартирного будинку та включає у себе опалення житлових приміщень, опалення місць загального користування та теплову енергію для забезпечення функціонування внутрішньобудинкової системи опалення та гарячого водопостачання. Таким чином, як стверджує відповідач, послуга з постачання теплової енергії розподіляється між всіма співвласниками багатоквартирного будинку на загальнобудинкові потреби, на опалення житлових та нежитлових приміщень (в т.ч. на теплову енергію, яка надходить від ділянок транзитних трубопроводів в приміщеннях з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення) та на теплову енергію для забезпечення функціонування внутрішньобудинкової системи опалення та гарячого водопостачання.
Факт надання послуги з теплопостачання в будинок АДРЕСА_2 підтверджується актом подачі теплоносія на ввід внутрішньобудинкової системи опалення будинку в опалювальний період 2021/2022 від 12 жовтня 2021 року та актами про запуск системи опалення в роботу в опалювальні періоди. Зазначені акти складені за участю представників ДП «Фаворит-1». Інформація про оплату за надані послуги наведена у документів «Нарахування та оплата абонента ОСОБА_4 АДРЕСА_1 », а також оплата підтверджується інформацією у рахунках на оплату. Отже, між сторонами існують договірні відносини щодо постачання теплової енергії та у встановленому законодавством порядку укладено публічний договір про надання послуг з теплопостачання. Нарахування по квартирі позивачки включають такі нарахування: 1) плату за теплову енергію на загальнобудинкові потреби на опалення, 2) плату за теплову енергію від транзитних трубопроводів, 3) плату за абонентське обслуговування. Крім того, в період з грудня 2021 року по листопад 2022 року нарахування не здійснювались, а в період з грудня 2022 року по вересень 2024 року нарахування здійснювались за тепловіддачу від одного ізольованого стояка, в сумі 18,80 гривень щомісяця (а.с. 25 35).
Від представника позивача адвоката Карпи Марії Михайлівни надійшла відповідь на відзив, в якій просила заявлені позивачем позовні вимоги задовільнити у повному обсязі, оскільки під`їзд в якому проживає позивач не опалюється, то нарахування коштів за опалення загального користування є незаконним, оскільки послуга не надається (а.с.134, 135).
3. Процесуальні дії та хронологія руху справи в суді
Ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 07 жовтня 2025року відкрито провадження у цій цивільній справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження (а.с.20). Суд протокольною ухвалою від 08 січня 2025 року закрив підготовче судове засідання та призначив розгляд справи по суті (а.с.155).
У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Карпа М.М. позов підтримали у повному обсязі з мотивів викладених у позовній заяві та просили його задовольнити.
Представник відповідача «Тернопільміськтеплокомуненерго» Решетуха А.В. стосовно задоволення позову заперечила, просила відмовити за безпідставністю.
Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_5 , яка є сусідкою позивачки та проживає у під`їзді І у будинку АДРЕСА_2 , пояснила, що будинок був переобладнаний з колишнього приміщення гуртожитку, стояки у під`їзді були обрізані від даху й до підвалу з моменту її поселення, договір з «Тернопільміськтеплокомуненерго» не укладали; також зазначила, що відповідну послугу не отримують, а відповідна оплата нараховується.
У судовому засіданні була допитана як свідок ОСОБА_6 , яка зазначила, що проживає у І під їзді; у цьому під їзді відсутні батареї централізованого опалення з моменту заселення у будинок, на відміну від під`їздів ІІ та ІІІ, тож така послуга не надається. Свідок також вказала, що у будинку немає якогось особливого режиму доступу до іншого під`їзду чи інших місць загального користування. Також ОСОБА_6 вказала, що не знає систему нарахування оплати за ці послуги, а також, що їй невідомо щодо того чи співвласники багатоквартирного будинку ухвалювали якісь рішення стосовно принципів обрахунку оплати тарифів за постачання теплової енергії чи режиму доступу до місць загального користування та допоміжними приміщеннями будинку.
Заслухавши пояснення сторін та свідків, дослідивши та оцінивши докази у справі в їх сукупності, суд встановив наступні обставини справи.
ІІ. Мотивувальна частина
1. Фактичні обставини встановлені судом.
ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданого Управлінням персоналу штабу військової частини НОМЕР_2 28 лютого 2017 року (а.с.4).
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №138099916 від 18 вересня 2018 року ОСОБА_1 на праві спільної часткової власності належить квартира АДРЕСА_11 , на підставі договору дарування №4474 від 22 червня 2012 року, посвідченого приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Іваненко О.С. (а.с.6).
Як вказано у договорі №7717 купівлі-продажу теплової енергії та послуг з централізованого постачання гарячої води від 01 грудня 2014 року, укладеного між ТОВ «Тернопільбуд» ЖКК ТОВ «Тернопільбуд» та «Тернопільміськтеплокомуненерго» про те, що виробник бере на себе зобов`язання надати споживачу теплову енергію та послуги з централізованого постачання гарячої води в потрібних йому обсягах та з параметрами теплоносія на вході мереж споживача, які відповідають температурному графіку режимів відпустку теплової енергії, а споживач зобов`язується оплачувати одержану теплову енергію та послуги централізованого постачання гарячої води за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором. Цей договір набуває чинності з дня його підписання повноважними представниками сторін та скріплення печатками сторін та діє до 01 жовтня 2016 року (а.с.140 148).
Відповідно до інформації по будинку АДРЕСА_2 станом на 01 грудня 2016року, у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_12 встановлено індивідуальне опалення, у всіх решта централізоване опалення (а.с.38, 39).
Відповідачем долучено скриншот із сайту «Тернопільміськтеплокомуненерго» в якому міститься повідомлення для споживачів про те, що 01 грудня 2021 року вступають у дію типові публічні договори про надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води (а.с.40).
Відповідно до пункту 1 типового індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії від 31 жовтня 2021 року, цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення або на індивідуальний тепловий пункт для потреб опалення та приготування гарячої води індивідуальному споживачу. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України (а.с.41 52).
Обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22 листопада 2018 №315 року (пункт11 вказаного договору).
У пункті 22 цього договору розподіл обсягу теплової енергії, спожитої в будинку, згідно з вимогами Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» здійснює виконавець.
Вартість послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії (пункт 31 договору).
Наказом «Тернопільміськтеплокомуненерго» «Про затвердження розміру плати за абонентське обслуговування» від 28 жовтня 2021 року №165 встановлено розмір плати за абонентське обслуговування для послуг та затверджено структуру плати за абонентське обслуговування на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води без урахування витрат, пов`язаних з обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку (а.с.88 91).
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води» від 01 грудня 2021 року №1105 встановлено тарифи для населення на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (а.с.56 60).
Наказом Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради «Про встановлення норм споживання теплової енергії в будівлях житлового фонду» від 09 грудня 2021 року №95 встановлено норми споживання теплової енергії для визначення обсягу послуг з постачання теплової енергії в будівлях житлового фонду м.Тернопіль та затверджено вказівки щодо їх застосування згідно з додатками 1, 2 до цього наказу (а.с.81 84).
Наказом Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології Тернопільської міської ради «Про внесення змін в додаток №2 наказу «Про встановлення норм споживання теплової енергії в будівлях житлового фонду» №95 від 09 грудня 2021 року» №102 від 29 грудня 2021 року додаток №2 наказу «Про встановлення норм споживання теплової енергії в будівлях житлового фонду» №95 від 09 грудня 2021 року» викладено в новій редакції
(а.с. 85 87).
Наказом «Тернопільміськтеплокомуненерго» «Про внесення змін до наказу «Про затвердження розміру плати за абонентське обслуговування» №165 від 28 жовтня 2021 року» №159 від 16 вересня 2022 року внесено зміни в цей наказ (а.с.92 95).
Рішеннями виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про внесення змін в рішення виконавчого комітету «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води» №1105 від 01 грудня 2021 року» №651 від 29 червня 2022 року, №652 від 29 червня 2022 року, №903 від 24 серпня 2022 року, №1399 від 07 грудня 2022 року, внесено зміни до рішення №1105 від 01 грудня 2021 року (а.с.61 68).
Розпорядженням в.о. міського голови «Про створення робочих груп» від 13 січня 2022 року №6 створено робочі групи згідно додатків (а.с.96 99).
У Акті робочої групи №7 створеної розпорядженням в.о. міського голови від 13 січня 2022року встановлено, що за адресою: АДРЕСА_2 , у під`їздах ІІ та ІІІ наявні та гріють батареї опалення у місцях загального користування, у І під`їзді батареї відсутні та відключенні від подачі тепла (холодні), у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 транзитні стояки опалення демонтовані, також у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_5 транзитні стояки ізольовані, дата обстеження 22 січня 2022 року (а.с.7, 101, 102).
Рішеннями виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про нарахування плати за комунальні послуги» від 16 лютого 2022 року №148 зобов`язано «Тернопільміськтеплокомуненерго» здійснювати нарахування плати за комунальні послуги з врахуванням Актів обстеження, складених робочими групами (а.с.100).
Мешканці будинку АДРЕСА_2 звернулися до начальника «Тернопільміськтеплокомуненерго» із заявою, яка зареєстрована від 28 квітня 2023року за №143, в якій вказали, що з 2022 року їм почали приходити повідомлення про оплату за теплоенергію, проте декілька разів відповідна комісія проводила огляди квартир, писали акти, оскільки з 2012 року не опалюється І під`їзд в будинку АДРЕСА_2 , площею 739 м.куб. (а.с.10).
Листом «Тернопільміськтеплокомуненерго» від 08 травня 2023 року №875/17 ОСОБА_4 було повідомлено, що при нарахуванні за теплову енергію, яка надходить від ділянок транзитних трубопроводів у квартирах врахована інформація надана в акті робочої групи №7, створеної розпорядженням міського голови від 13 січня 2022 року (а.с.9).
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води» від 28 вересня 2023 року №1165 встановлено тарифи для населення на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (а.с.69 78).
Рішеннями виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води» №1165 від 28 вересня 2023 року» №1065 від 26червня 2024 року, внесено зміни до рішення №1165 від 28 вересня 2023 року (а.с.79, 80).
Листом «Тернопільміськтеплокомуненерго» від 19 квітня 2024 року №143/17 повідомило ОСОБА_4 , що опалювана площа будинку складається з суми опалюваних площ усіх квартир будинку за адресою: АДРЕСА_2 , складає 2019,40 кв.м. Щодо договору, то в листопаді 2021року підприємство розмістило інформацію на дошках оголошень біля під`їздів будинків про те, що 31 жовтня 2021 року опубліковані типові публічні договори про надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води (а.с.8).
Відповідачем долучено рахунки за оплату з послуг «Тернопільміськтеплокомуненерго» з грудня 2021 року по вересень 2024 року, особовий рахунок НОМЕР_3 та нарахування та оплата абонента ОСОБА_4 « АДРЕСА_1 » (о/р НОМЕР_3 ) (а.с.103, 114).
Крім того, надано пояснення про нарахування за послугу з постачання теплової енергії за адресою: АДРЕСА_13 (грудень 2021 року вересень 2024 рік) (а.с.115 124).
27 травня 2024 року та 23 червня 2024 року ОСОБА_1 оплатила за послуги «Тернопільміськтеплокомуненерго» в загальному розмірі 7534,67 гривні, про що свідчать квитанції №9343-4359-8844-4612 та №9346-1541-9917-7288 (а.с.11).
09 серпня 2024 року та 20 серпня 2024 року ОСОБА_7 зверталася з адвокатськими запитами №б/н до Тернопільської міської ради, Комунального житлово-експлуатаційного підприємства «Фаворит» ТМР, «Тернопільміськтеплокомуненерго», в яких просила надати інформацію щодо будинку АДРЕСА_2 та копії договорів
(а.с.16 18).
Відповідно до відповіді «Тернопільміськтеплокомуненерго» від 27 серпня 2024 року №2634/17 на адвокатський запит ОСОБА_7 мешканці будинку АДРЕСА_2 не вчиняли дій, спрямованих на вибір договірних відносин, тож із ними вважаються укладеними з 01 грудня 2021 року індивідуальні договори, що були оприлюднені на сайті КП «Тернопільміськтеплокомуненерго» (а.с.13).
Упродовж 2021 2023 років були складені акти про запуск системи опалення в роботу в опалювальний період, зокрема, за адресою: АДРЕСА_2 , зокрема: 12 жовтня 2021 року, 04 листопада 2022 року, 17 жовтня 2023 року (а.с.13 зворотна сторона-14, 53 55).
2. Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.
2.1. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частини перша та друга статті 8 Конституції України).
Відповідно до частини третьої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення; у передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Згідно з частинами першою, другою статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави; суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Частиною першою статті 5 ЦПК України визначено, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Статтею 10 ЦПК України закріплено: суд при розгляді справи керується принципом верховенства права (частина перша); суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (частина друга); суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (частина четверта); забороняється відмова у розгляді справи з мотивів відсутності, неповноти, нечіткості, суперечливості законодавства, що регулює спірні відносини (частина десята).
Відповідно до частини першої статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
За приписами частин першої третьої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно із вимогами частини першої статті 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин.
2.2. Розв`язуючи цей юридичний спір суд бере до уваги важливий аспект здійснення права власності, який полягає у тому, що власність зобов`язує. Про це зазначено у частині третій статті13 Конституції України, частині четвертій статті 319 Цивільного кодексу України (далі ЦК України).
Конституційний Суд України виснував, що власність гарантує не лише права власників, а й зобов`язує, покладає на них певні обов`язки, саме про це йдеться у статтях 13 і 41 Конституції України, відповідно до яких використання власності не може завдавати шкоди людині, правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства; отже, для реалізації закріпленого в Конституції України права власності потрібні галузеві закони, які встановлюють конкретні норми використання власником належного йому майна з урахуванням інтересів усіх суб`єктів правовідносин (абзац четвертий підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення від 12 лютого 2002 року № 3-рп/2002).
Судом встановлено, що між сторонами у справі виникли правовідносини з приводу надання послуг з постачання теплової енергії та її використання у багатоквартирних будинках, які унормовані ЦК України, законами України «Про теплопостачання» від 2 червня 2005 року №2633-IV, «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII (далі Закон №2189), «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22 червня 2017року № 2119-VIII (далі Закон №2119). Крім того, питання постачання теплової енергії, особливості розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг регулюються підзаконними нормативними актами, зокрема, Правилами надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими постановою Кабінету Міністрів від 21 серпня 2019 року №830 (далі Правила), Методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2018 року №315 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28 грудня 2021 року №358; далі Методика).
2.3. Згідно з пунктом 5 частини першої статтею 1 Закону №2189 житлово-комунальні послуги результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг, згідно частини першої статті 6 Закону №2189, є споживачі (індивідуальні та колективні), управитель та виконавці комунальних послуг.
Індивідуальний споживач фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги (пункт 6 частини першої статті 1 Закону №2189). Виконавцем комунальної послуги є суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору (пункт 2 частини першої статті 1 Закону №2189). За пунктами 3 та 4 частини другої статті 6 Закону №2189 виконавцями послуг з постачання теплової енергії є теплопостачальна організація, а виконавцями послуг з постачання гарячої води суб`єкт господарювання, який є власником (або володіє і користується на інших законних підставах) теплової, тепловикористальної або теплогенеруючої установки, за допомогою якої виробляє гарячу воду, якщо споживачами не визначено іншого постачальника гарячої води.
Відповідно до приписів пункту 2 частини першої статті 5 Закону №2189 комунальними послугами є послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Комунальна послуга є послугою, що надається споживачу (колективному або індивідуальному) за оплату. За приписами пункту 11 частини першої статті 1 Закону №2189 плата за абонентське обслуговування платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов`язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води).
Отже, постачання теплової енергії, постачання гарячої води є комунальною послугою, що здійснюється відповідним виконавцем комунальних послуг за оплату, яка включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), а також за виконання інших функцій, пов`язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами. В аспекті цієї справи виконавцем комунальних послуг є відповідач, а споживачем позивач.
2.4. Відповідно до частини другої статті 12 Закону №2189 договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону.
Особливості укладення договорів про надання комунальних послуг унормовано статтею 13 Закону №2189, зокрема: договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку (частина перша); у разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання; такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги; при цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг (абзаци перший третій частини п`ятої); якщо за 30 днів до закінчення строку дії договору співвласники багатоквартирного будинку не повідомили виконавця відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії) про прийняття рішення про вибір моделі організації договірних відносин, визначеної в частині першій статті 14 цього Закону, публічний індивідуальний договір про надання комунальної послуги, укладений з таким виконавцем, вважається продовженим на наступний однорічний строк (абзац сьомий).
Таким чином, в основі правовідносин, які виникають між виконавцем комунальних послуг та їх споживачем, є зобов`язання, що виникають на підставі договорів про надання комунальних послуг.
2.5. Відповідно до частини першої та другої статті 14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства; особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Згідно із частиною першою, другою статті 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо); умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
За частиною першою статті 641 ЦК України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. Пропозицією укласти договір є, зокрема, документи (інформація), розміщені у відкритому доступі в мережі Інтернет, які містять істотні умови договору і пропозицію укласти договір на зазначених умовах з кожним, хто звернеться, незалежно від наявності в таких документах (інформації) електронного підпису.
Верховний Суд у постанові від 11 листопада 2019 року (справа № 646/834/17) зазначив, що особа, яка зробила пропозицію укласти договір (оферту), у разі беззастережного акцепту цієї пропозиції його адресатом автоматично стає стороною в договірному зобов`язанні. Акцептом визнається відповідь особи, якій адресована оферта, про її прийняття. Акцепт повинен бути повним і беззастережним. Мовчання за загальним правилом не є акцептом, якщо інше не випливає із закону, звичаю ділового обороту або з колишніх ділових відносин сторін. Мовчання можна вважати акцептом лише тоді, коли це прямо передбачено договором або законом.
«Тернопільміськтеплокомуненерго» 31 грудня 2021 року на офіційному веб-сайті відповідача опублікувало типові публічні договори про надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води (а.с. 40 52). Особливості укладення цих договорів, як було зазначено, встановлені статтею 13 Закону №2189, й умови їх акцепту визначені безпосередньо у законі, зокрема відповідний договір вважається укладеним, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги.
Відповідно до матеріалів справи, що не заперечується позивачем, мешканці будинку АДРЕСА_2 не вчиняли дій, спрямованих на вибір договірних відносин, а тому зі спливом 30 денного строку з моменту публікації типових договорів, встановленого законом, договір вважається укладеним.
Крім того, мешканці будинку АДРЕСА_2 , у тому числі ОСОБА_1 , отримували послуги, що підтверджується актами про запуск системи опалення в роботу в опалювальний період за адресою: АДРЕСА_2 , зокрема: 12 жовтня 2021року, 04 листопада 2022 року, 17 жовтня 2023 року (а.с.13 зворотна сторона-14, 53 55), та здійснювали їх оплату, зокрема позивач (а.с. 11).
Відтак, суд констатує наявність договірних відносин у частині постачання теплової енергії між позивачем та відповідачем, що виникли на підставі укладення публічного договору про надання комунальних послуг з теплопостачання, у порядку встановленому Законом №2189.
2.6. У позові ОСОБА_1 зазначила, що «Тернопільміськтеплокомуненерго» з 2021 року нараховує заборгованість за опалення місць загального користування, допоміжних приміщень та функціонування внутрішньобудинкових систем опалення, проте таких послуг їх не надає.
Судом встановлено, що актом робочої групи № 7 створеної розпорядженням в.о. міського голови від 13 січня 2022 року встановлено, що за адресою: АДРЕСА_2 , у під`їздах ІІ та ІІІ наявні та гріють батареї опалення у місцях загального користування, у І під`їзді батареї відсутні та відключенні від подачі тепла (холодні), у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 транзитні стояки опалення демонтовані, також у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_5 транзитні стояки ізольовані, дата обстеження 22 січня 2022 року (а.с. 7, 101, 102). Рішеннями виконавчого комітету Тернопільської міської ради «Про нарахування плати за комунальні послуги» від 16 лютого 2022року № 148 зобов`язано «Тернопільміськтеплокомуненерго» здійснювати нарахування плати за комунальні послуги з врахуванням актів обстеження, складених робочими групами (а.с. 100).
Відповідно до частини першої статті 10 Закону №2119 у будівлях, зазначених у частинах другій і третій статті 4 цього Закону, обсяг відповідної комунальної послуги, визначений за допомогою вузла комерційного обліку (а у випадках, передбачених частиною другою статті 9 цього Закону, за розрахунковим або середнім споживанням), розподіляється між усіма споживачами з урахуванням показань вузлів розподільного обліку, приладів розподілювачів теплової енергії відповідно до частин другої четвертої цієї статті.
Згідно з пунктом 2 частини другої статті 10 Закону №2119 обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, визначається та розподіляється між споживачами пропорційно до площі (об`єму) квартири (іншого приміщення) за методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відповідно до пункту 2 розділу І Методики: загальнобудинкові потреби на опалення витрати на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень, функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку, без врахування обсягу теплової енергії, витраченої на функціонування внутрішньобудинкової системи гарячого водопостачання, та обсягу теплової енергії, який надходить від ділянок транзитних трубопроводів до приміщень з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення; місця загального користування загальнодоступні місця у будівлі/будинку (вестибюль, загальний коридор, сходова клітка, загальні кухні, спільні душові та санвузли, загальні пральні, передпокій квартири тощо), окрім допоміжних приміщень; допоміжні приміщення приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будівлі/будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення).
Суд зазначає, що кінцевий споживач комунальної послуги (споживач) у розумінні Закону №2119 є особа, яка здійснює кінцеве споживання комунальної послуги для власних потреб та є стороною договору про надання відповідної комунальної послуги як споживач або є співвласником багатоквартирного будинку, об`єднання співвласників або управитель якого уклали відповідний договір про надання комунальної послуги в інтересах співвласників.
Водночас за пунктами 5, 6 статті 1 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14 травня 2015 року № 417-VIII співвласник багатоквартирного будинку власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; спільне майно багатоквартирного будинку приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками направі спільноїсумісної власностіспільного майнабагатоквартирного будинку.Спільним майномбагатоквартирного будинкує приміщеннязагального користування(утому числідопоміжні),несучі,огороджувальні танесуче-огороджувальніконструкції будинку,механічне,електричне,сантехнічне таінше обладнаннявсередині абоза межамибудинку,яке обслуговуєбільше одногожитлового абонежитлового приміщення,а такожбудівлі іспоруди,які призначенідля задоволенняпотреб усіхспіввласників багатоквартирногобудинку тарозташовані наприбудинковій території,а такожправа наземельну ділянку,на якійрозташований багатоквартирнийбудинок тайого прибудинковатериторія,у разідержавної реєстраціїтаких прав(частинадруга статті382ЦК України).Крім того,згідно зістаттею 7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14 травня 2015 року №417-VIII співвласники зобов`язані, зокрема, забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку; своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.
Верховний Суд сформулював правову позицію, відповідно до якої спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав. Внутрішньобудинкові мережі централізованого опалення належать до інженерного (технічного) обладнання житлового будинку та є його невід`ємною частиною (постанова від 22грудня 2020 року, справа №311/3489/18).
Таким чином, місця загального користування та допоміжні приміщення, у тому числі вестибюль, загальний коридор, сходова клітка, колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення, є спільним майном багатоквартирного будинку, співвласниками якого є усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку. Відтак, ці суб`єкти мають як відповідні права щодо вказаних об`єктів, так і обов`язки, зокрема у частині оплати комунальних послуг, пов`язаних з забезпеченням належного утримання такого майна. Особливості отримання/відмова від отримання комунальних послуг, їх автономізація окремими власниками квартир (інших нежитлових приміщень), не нівелює обов`язку брати участь в утриманні у належному стані місць загального користування та допоміжних приміщень, співвласниками, яких вони є, якщо інше не встановлено рішенням співвласників багатоквартирного будинку, у порядку визначеному законом.
Також суд окремо звертає увагу, що спільним майном багатоквартирного будинку є усі приміщення загального користування та допоміжні приміщення незалежно від їхнього місцезнаходження, способу їх використання тощо, якщо інше не встановлено відповідним рішенням співвласників.
2.7. Згідно пункту 12 розділу VI Методики обсяг теплової енергії, витрачений на загальнобудинкові потреби опалення будівлі/будинку, розподіляється між усіма власниками (співвласниками) приміщень будівлі/будинку (включаючи приміщення з індивідуальним опаленням та окремі приміщення з транзитними мережами опалення) пропорційно до загальних/опалюваних площ/об`ємів їх житлових/нежитлових приміщень.
Відповідно до Правил: відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води не звільняє власників квартир та нежитлових приміщень від обов`язку відшкодування витрат за обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень та на функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будівлі/будинку (абзац шостий пункту 14); обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, а також на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання, розподіляється також на споживачів, приміщення яких обладнані індивідуальними системами опалення та/або гарячого водопостачання або відокремлені (відключені) від системи (мережі) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (абзац четвертий пункту 24); споживач не звільняється від оплати послуги у частині відшкодування витрат за частину обсягу теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення, який складається з обсягу теплової енергії на опалення місць загального користування і допоміжних приміщень будинку та обсягу теплової енергії на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання (за наявності циркуляції), у разі відключення (відокремлення) його квартири або нежитлового приміщення від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) (пункт 38).
Згідно підпункту 13 пункту 45 Правил індивідуальний споживач зобов`язаний у разі відключення його приміщення від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) в установленому законодавством порядку відшкодовувати частину обсягу теплової енергії на задоволення загальнобудинкових потреб на опалення, який складається з обсягу теплової енергії на опалення місць загального користування і допоміжних приміщень будинку та обсягу теплової енергії на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання (за наявності циркуляції).
У абзаці п`ятому пункту 24 Правил зазначено, що за умови якщо проектом на будівлю/будинок було передбачено встановлення приладів опалення у місцях загального користування та допоміжних приміщеннях, але вони були демонтовані, то для забезпечення нормативної температури у цих приміщеннях такі прилади опалення повинні бути відновлені виконавцем послуг з управління багатоквартирним будинком.
Отже, витрати на загальнобудинкові потреби опалення будівлі/будинку, розподіляється між усіма власниками (співвласниками) приміщень незалежно від того, встановлено у таких приміщеннях опалення чи ні. У разі відсутності приладів опалення у певних місцях загального користування, якщо такі прилади у будівлі були запроєктовані, їх відновлення належить до компетенції управителя будинку.
2.8. За витрати опалення місць загального користування відповідач почав нараховувати оплату позивачу з 01 грудня 2021 року, після набрання чинності відповідними нормами законодавства, а також після того як сплив строк для вибору моделі співвласниками договірних відносин та укладення відповідного договору з виконавцем комунальної послуги.
Суд зауважує, що досліджені у справі докази дають підстави для висновку, що відповідач надав послугу з теплопостачання багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 співвласником на праві спільної сумісної власності спільного майна якого є позивач. Позивач, разом з іншими співвласниками зобов`язана, з-поміж іншого, забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку, своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги тощо.
Під час розгляду справи з`ясовано, що у під`їзді І багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 відсутні прилади опалення. Проте суд зауважує, що нарахування за спожиті комунальні послуги на загальнобудинкові потреби опалення будинку включають не тільки опалення у під`їздах, а й у інших місцях загального користування та допоміжних приміщеннях будинку. Відсутність приладів опалення в окремих місцях загального користування, допоміжних приміщеннях багатоквартирного будинку, їх неналежне функціонування належить до сфери відання виконавця послуг з управління багатоквартирним будинком, а не відповідача. «Тернопільміськтеплокомуненерго», ураховуючи наведене нормативне регулювання, здійснює нарахування відповідної оплати виходячи з фактичного використання співвласниками багатоквартирного будинку кількості спожитої теплової енергії керуючись при цьому Методикою та Правилами й неуповноважений самостійно вносити корективи у нормативно визначені принципи розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг.
Відтак, суд не встановив підстав, за яких позивачу як співвласнику місць загального користування і допоміжних приміщень багатоквартирного будинку та відповідно споживачу наданих відповідачем комунальних послуг може бути припинено нарахування оплати за користування послугами з постачання теплової енергії та води до загального приміщення (коридору) тобто під`їзду І у будинку АДРЕСА_2 .
2.9. Утім суд окремо звертає увагу, що з метою приведення нарахувань за спожиті комунальні послуги, зокрема у частині плати за опалення місць загального користування та допоміжних приміщень, у відповідність із реальним обсягом споживання таких послуг, співвласникам багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 доцільно ухвалити рішення про застосування поправкових коефіцієнтів до обсягу спожитої теплової енергії на опалення житлових/нежитлових приміщень окремих споживачів, з наступним повідомленням виконавця розподілу комунальної послуги або, за наявності технічної можливості, вжити заходів для відновлення у систем опалення у під`їзді, у якому проживає позивач, шляхом звернення співвласників багатоквартирного будинку до управителя цього багатоквартирного будинку.
ІІІ. Висновки суду за результатами розгляду позовної заяви
Таким чином, зважаючи на норми чинного законодавства, дослідивши докази долучені до матеріалів справи щодо їх належності і допустимості, оцінивши їх в сукупності, суд доходить до висновку, що позов ОСОБА_1 до «Тернопільміськтеплокомуненерго» про захист прав споживачів не підлягає задоволенню.
Відповідно дочастини першої,пункту 2частини другоїстатті 141ЦПК Українисудовий збірпокладається насторони пропорційнорозміру задоволенихпозовних вимог. Іншісудові витрати,пов`язані зрозглядом справи,покладаються: у разі відмови в позові на позивача.
Враховуючи той факт, що у задоволенні позову про захист прав споживачів відмовлено, а позивач ОСОБА_1 звільнена від сплати судового збору на підставі частини третьої статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів», згідно з яким споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов`язані з порушенням їх прав, таким чином, судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму, що становить 1211,20 гривень віднести на рахунок держави в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
Керуючись статтями 2, 4, 12, 13, 19, 76 78, 81, 89, 141, 247, 258 268, 273 274, 352 355 Цивільного процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Карпа Марія Михайлівна до комунального підприємства теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради про захист прав споживачів відмовити.
2. Судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму, що становить
1211,20 гривень віднести на рахунок держави, в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
4. У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Тернопільського апеляційного суду протягом тридцяти днів, з дня його проголошення, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного рішення суду.
6. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 Цивільного процесуального кодексу України.
Повний текст судового рішення виготовлений 09 травня 2025 року.
Відомості про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт серія НОМЕР_4 , РНОКПП: НОМЕР_5 , адреса місця реєстрації та проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач: комунальне підприємство теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» Тернопільської міської ради, адреса місцезнаходження: м. Тернопіль, вул. Івана Франка, 16, код ЄДРПОУ: 14034534.
Головуючий суддяТ. І. Якімець
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127664657 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Якімець Т. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні