П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/15787/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.
Суддя-доповідач - Курко О. П.
27 травня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Боровицького О. А. Ватаманюка Р.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" до Державної податкової служби України, Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в жовтні 2024 року Приватне акціонерне товариство "Теофіпольський цукровий завод" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 13.09.2024 №11768401/05394995.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" №39 від 18.09.2023.
Стягнуто на користь Приватного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод" судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що приватне акціонерне товариство "Теофіпольський цукровий завод" (код ЄДРПОУ 05394995) зареєстроване, як юридична особа, основним видом діяльності за КВЕД є 10.81 - виробництво цукру.
02.01.2019 між ПрАТ «Теофіпольський цукровий завод» (Постачальник) та ТОВ «Україна 2001» (Покупець) укладено договір поставки №ЗАГ/01/К, згідно п.1.1. та п.1.3. якого постачальник здійснював поставку покупцю товару згідно видаткових накладних
Згідно п.2.1. та п.2.2. Договору кількість товару по даному Договору не обмежуються та визначається згідно видаткових накладних. Найменування, асортимент (вид) товару вказується у видаткових накладних на кожну конкретну партію товару та засвідчують факт передачі-приймання товару. Видаткові накладні, додатки, специфікації, акти прийому-передачі є невід`ємними частинами даного Договору.
Згідно п.3.1. Договору загальна сума даного договору не обмежується та визначається як сума усіх накладних по даному Договору. Ціна товару, вказана у Договорі, актах прийому-передачі, специфікаціях, додатках, накладних, рахунках-фактурах є звичайною ціною у розумінні ПК України. Ціна за одиницю товару зазначається у накладних до даного Договору та/або рахунках по даному Договору. Підписання видаткової накладної або оплата рахунку-фактури свідчить про погодження покупця з ціною партії товару. Сторони за взаємною згодою мають право коригувати ціну партій товару.
Згідно п.3.2. Договору покупець зобов`язується оплатити товар (партію Товару) постачальнику на протязі 180 банківських днів з моменту отримання конкретної партії Товару. Оплата товару здійснюється покупцем у безготівковій формі, шляхом перерахування коштів у національній валюті на розрахунковий рахунок постачальника. У випадку виставлення постачальником рахунку-фактури на оплату конкретної партії товару, покупець здійснює перерахування коштів згідно даного рахунку-фактури. Сторони домовилися, що по даному Договору допускається оплата в готівковій формі відповідно до вимог діючого законодавства. Сторони також дійшли згоди, що оплата за товар по даному Договору може бути повністю або частково проведена шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог.
Згідно п.4.1. Договору поставка товару здійснювалася на умовах EXW, склад Постачальника.
На виконання вищевказаних умов Договору: 18.09.2023 Постачальник поставив Покупцю Товар - піддони полегшені (1200*800) у кількості 858 штук на загальну суму 182 239,20 гривень з урахуванням ПДВ; 25.10.2023 Покупець оплатив дану партію Товару. Згідно п.4.1. Договору вивезення Товару по спірній ПН здійснювалося Покупцем власним/орендованим транспортом для власних потреб зі складу Постачальника на умовах EXW (склад постачальника).
Факт здійснення господарської операції по Договору №ЗАГ/01/К від 02.01.2019 підтверджується договором поставки №ЗАГ/01/К від 02.01.2019; видатковою накладною №2491 від 18.09.2023; довіреністю №556 від 04.09.2023; платіжною інструкцією №62606 від 25.10.2023; платіжною інструкцією №62913 від 01.11.2023; платіжною інструкцією №64229 від 28.11.2023; оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361; карткою рахунку 361; оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281.
Відповідно до вимог Податкового кодексу України позивачем «згідно правила першої події» сформовано та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в ЄРПН податкову накладну №39 від 18.09.2023 на суму 182 239,20 гривень (в т.ч. ПДВ 30 373,20 гривень).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.10.2023 зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №39 від 18.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким складено та подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
27.08.2024 позивачем подано до контролюючого органу Повідомлення №3909 про надання пояснень та копій документів щодо ПН від 18.09.2023 №39, до якого долучено копії документів: Пояснення до Повідомлення від 27.08.2024 №3909; Свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 07.12.2011 серії НОМЕР_1 (ПАТ «Теофіпольський цукровий завод»); Свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 12.07.2012 серія САС №764584 (елеватор); Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.07.2023 (забійний цех); Довідка за формою 20-ОПП (транспортні засоби); технічний паспорт №357, 1990 р. в. (тепловоз); витяг з ДЗК на земельну ділянку площею 71.0408 га; витяг з ДЗК на земельну ділянку площею 53.7095 га; витяг з ДЗК на земельну ділянку площею 4.1451 га; витяг з ДЗК на земельну ділянку площею 3.3997 га; витяг з ДЗК на земельну ділянку площею 1.6300 га; відомість про виплату з/п за вересень 2023; договір поставки №ЗАГ/01/К від 02.01.2019; довіреність №556 від 04.09.2023; видаткова накладна №2491 від 18.09.2023; Платіжна інструкція №62606 від 25.10.2023; платіжна інструкція №62913 від 01.11.2023; платіжна інструкція №64229 від 28.11.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 281 (піддон полегшений); оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за 01.09.2023-28.11.2023 (контрагент ТОВ «Україна 2001»); картка рахунку за 01.09.2023 - 28.11.2023 (контрагент ТОВ «Україна 2001»).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та копій документів з метою розблокування реєстрації спірної ПН, Західним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято Повідомлення від 03.09.2024 № 11720744/05394995 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання щодо реєстрації такої ПН.
У зазначеному Повідомленні контролюючим органом вказано, що платником податку для підтвердження інформації, зазначеної у ПН, не надано копій підтверджуючих документів, а саме: товарно-транспортних накладних; документальне підтвердження походження товару, що реалізується на ТОВ «Україна 2001» (оборотно-сальдові відомості, картка рахунку, договори купівлі, специфікації, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, документи щодо оплати).
Позивачем 09.09.2024 подано Додаткове повідомлення №39, до якого надано наступні копії документів: Договір поставки №ЗАГ/01/К від 02.01.2019; Договір поставки від 26.12.2022 №249 (постачальник ТОВ Велпакс); Специфікація №1 від 20.02.2023 до Договору №249 (контейнер п/п м`який (4 петлі) ціна 300,00 грн. з ПДВ); платіжні інструкції (платник - ПАТ Теофіпольський цукровий завод, одержувач - ТОВ Велпакс); ОСВ по рахунку 631 за червень 23 - грудень 23 (контрагент ТОВ Велпакс, Договір №249); картка рахунку 631 за червень 23 - грудень 23 (контрагент ТОВ Велпакс, Договір №249); видаткова накладна №420 від 02.06.2023 (контейнер п/п м`який (4 петлі) в кількості 4000 шт., ціна без ПДВ 207,5); товарно-транспортна накладна №20623 від 02.06.2023; видаткова накладна №713 від 29.09.2023 (контейнер п/п м`який (4 петлі) в кількості 2000 шт., ціна без ПДВ 212,5); товарно-транспортна накладна №2909 від 29.09.2023; видаткова накладна №739 від 05.10.2023 (контейнер п/п м`який (4 петлі) в кількості 1000 шт., ціна без ПДВ 212,5); товарно-транспортна накладна №510 від 05.10.2023; видаткова накладна №966 від 18.12.2023 (контейнер п/п м`який(4 петлі) в кількості 1000 шт., ціна без ПДВ 212,5); товарно-транспортна накладна №18/12/23 від 18.12.2023; видаткова накладна №969 від 19.12.2023 (контейнер п/п м`який (4 петлі) в кількості 1000 шт., ціна без ПДВ 212,5); товарно-транспортна накладна №19/12/23 від 18.12.2023;видаткова накладна №980 від 20.12.2023 (мішок паперовий, в кількості 40440 шт., ціна без ПДВ 11,69); товарно - транспортна накладна №201223 від 20.12.2023; видаткова накладна №981 від 20.12.2023 (мішок паперовий, в кількості 20600 шт., ціна без ПДВ 19,58); товарно-транспортна накладна №201223 від 20.12.2023; оборотно-сальдова відомість по рах. 631 за червень 2023 - грудень 2023 (контрагент ТОВ «Велпакс»); картка рах. 631 за червень 2023 - грудень 2023 (контрагент ТОВ «Велпакс»).
За результатом розгляду поданих позивачем документів відповідачем - Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення від 13.09.2024 №11768401/05394995 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 18.09.2023, у якому відповідно до форми рішення, встановленої Порядком №520, зазначено, що платнику податку відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН, реєстрацію якої зупинено, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до отриманої платником податків квитанції, реєстрація податкової накладної №39 від 18.09.2023 зупинена у зв`язку з тим, що вона складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість оформлені у вигляді Додатку №1 до Порядку №1165.
Так, віднесення до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість здійснюється, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
Зі змісту наведених норм слідує, що при здійсненні опрацювання податкових накладних, направлених для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковий орган проводить моніторинг відповідності/невідповідності критеріям ризиковості платника податку або здійсненої господарської операції.
При цьому, форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає зазначення контролюючим органом конкретної податкової інформації, яка стала підставою для прийняття вказаного рішення на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Відповідно до пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації.
Крім того, суд зазначає, що Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Судом встановлено, що у частині зазначення критерію ризиковості відповідач зіслався лише на номер пункту додатку 1 до Порядку № 1165 та чітко не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться, чим фактично поставив платника податку у стан невизначеності стосовно питання документального спростування, існуючих, на думку відповідача, ризиків.
Зі змісту квитанції, надісланої позивачу, встановлено, що остання містить вимогу щодо пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В даному випадку, суд зауважує, що податковим органом, всупереч приписам пунктів 6, 7 Порядку №1165, обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено.
Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Втім, з матеріалів справи вбачається, що позивачем надіслано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, та скановані копії документів.
Однак, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на надання відповідних документів, прийняла оскаржуване рішення, яким відмовила в реєстрації податкової накладної, зазначивши іншу підставу, ніж у квитанції, якою було зупинено реєстрацію податкової накладної.
При цьому, як свідчить зміст оскаржуваного рішення, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №39 від 18.09.2023 є ненаданням/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН, реєстрацію якої зупинено, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.
Надаючи оцінку вказаному рішенню відповідача, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної №39 від 18.09.2023, не зазначено, які саме документи складені з порушенням вимог законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
У цьому контексті суд зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарських операцій, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд, за результатами розгляду цієї справи, не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
В свою чергу, зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбаченні Конституцією України та законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про скасування оскаржуваного рішення відповідача.
Таким чином, спірне рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН від 13.09.2024 №11768401/05394995 є протиправним та його слід скасувати.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного акціонерного товариства "Теофіпольський цукровий завод", суд зазначає наступне.
Згідно з п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
У зв`язку з цим, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, та, як наслідок, наявність підстав для задоволення позовних вимог зобов`язального характеру.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2025 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Ватаманюк Р.В.
Суд | Кримський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2025 |
Оприлюднено | 29.05.2025 |
Номер документу | 127666702 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні